HOME | STUDIEBIJBEL | BIJBELSTUDIES | BIJBELATLAS | BIJBELSEGESCHIEDENIS | NIEUWS
Over
STUDIE gesproken
De Bijbel is niet een boek dat je zomaar even van kaft tot kaft leest. Het kan lastig zijn om je weg door de Bijbel te vinden, als je niet weet wat zich wanneer heeft afgespeeld. Deze site kan je helpen om de Bijbel beter te leren kennen. Ontdek de bron van vrede, het Woord van God:
Bijbelstudie 620 - Over STUDIE gesproken
Wat is theologie?
Er
Er zijn vele definities en omschrijvingen van theologie in omloop. In
deze artikelenserie is theologie 'een systematische bestudering van het
ontstaan, de inhoud en de overlevering van de geschriften van de
Bijbel'. Het geloofsaspect wordt hier buiten beschouwing gelaten.
Bij die systematische bestudering wordt gebruik gemaakt van de wetenschappelijke inzichten op het gebied van de geschiedenis, de archeologie, de maatschappelijke en de sociale omstandigheden. Daarnaast worden de geschriften bestudeerd vanuit de literaire context.
Letterlijk betekent 'theologie': 'leer over God'
'Theos'
betekent 'God' en 'logia' is 'leer' of 'verhandeling'. 'Logia' is een
afleiding van 'logos', dat 'woord' betekent.
We stuiten nu al op een grote tegenstelling, die kenmerkend
is voor de theologie. Voor vele christenen is theologie het spreken van
God tot de mens via openbaring door middel van de Bijbel. Voor hen is
de Bijbel het woord van God en niet van mensen. Deze christenen worden
fundamentalisten genoemd, omdat zij erop voorhand vanuit gaan dat de
Bijbel Gods woord is en er geen fouten, vergissingen of tegenstellingen
in de Bijbel kunnen staan, omdat God uiteindelijk de Auteur is. God is
volmaakt en kan geen fouten maken.
Voor vele andere christenen is theologie het menselijk spreken over
God. Het is niet aan te tonen dat God de Bijbel heeft geschreven.
Mensen hebben, vanuit hun eigen tijd en omstandigheden, de geschriften
van de Bijbel geschreven en het moet ons dus niet verwonderen dat er
dingen in de Bijbel staan, die niet kloppen.
Er wordt uitgegaan van de visie dat de Bijbel een verzameling is van
menselijke geschriften en niet bewezen kan worden dat deze geschriften
door God Zelf zijn geschreven of gedicteerd.
Wat is
wetenschap?
In de Nederlandse taal betekent 'weten': 'het bekend zijn met' of
'kennis dragen van'. Wetenschap is dan het geheel van kennis en inzicht
van een onderwerp of vak van studie. De meest bekende indeling van de
wetenschap is die in de natuur- en geestwetenschappen, ook wel
cultuurwetenschappen genoemd. Er zijn echter ook andere indelingen
mogelijk. De theologie valt onder de geestwetenschappen.
In
het boek Wetenschapsfilosofie voor geestwetenschappen, zeggen de
schrijvers: 'Volgens een wijdverbreide opvatting richten de
natuurwetenschappen zich op de verklaring en op unieke correcte
beschrijving van feiten, maar richten de geestwetenschappen zich op
interpretatie van cultuurproducten. Terwijl in de natuurwetenschappen
theorieën met elkaar concurreren en aanvaarding van de ene
verwerping van de andere met zich meebrengt, zouden de interpretaties
in de geestwetenschappen eventueel ook naast elkaar kunnen blijven
staan. In deze opvatting hebben natuur- en geestwetenschappen dus
onderscheiden kennisidealen: de natuurwetenschappen zouden gericht zijn
op het vinden van waarheid, de geestwetenschappen op het vermeerderen
van interpretaties'.
Dat betekent dat de methodieken in de natuurwetenschappen anders zijn
dan in de geestwetenschappen. De natuurwetenschappen vragen 'bewijs'
door zintuiglijke waarneming, terwijl de geestwetenschappen zich
proberen in te leven in gedachten en motieven, vooral daar waar het om
de mens gaat.
Toch kunnen de geestwetenschappen niet geheel zonder de methodieken van
de natuurwetenschappen. Als we spreken over de geschriften van de
Bijbel, hebben we het over zintuiglijk waarneembare producten van de
menselijke geest. Deze geschriften hebben een ontstaan en een
ontwikkeling doorgemaakt, die te bewijzen is. Vele gebeurtenissen uit
die geschriften kunnen getoetst worden aan de geschiedenis, geografie
en archeologie. Andere niet en komen dan volledig op het terrein van de
interpretaties, het kenmerk van de geestwetenschappen en moeten als
'niet historisch gebeurd' worden aangemerkt. Dan zal de theologie
moeten aangeven hoe dan met die vermeende gebeurtenissen moet worden
omgegaan.
De Bijbel
Theologie is het menselijk spreken over God. In de christelijke wereld
begint dit spreken over God met de Bijbel. Deze verzameling van
geschriften legt getuigenis af van menselijk denken over God vanuit het
Joodse gedachtegoed, want de Bijbel bevat Joodse geschriften en is
geheel Joods. Ook het zogenaamde 'Nieuwe Testament'. De zeer oude
indeling in 'Oude en Nieuwe Testament' is nogal ongelukkig en heeft
geleid tot een tegenstelling. Het Oude Testament is voor de Joden en
het Nieuwe Testament is voor de christenen. Tegenwoordig spreekt men in
de theologie liever van 'Eerste' en 'Tweede Testament', maar daarmee
wordt de tegenstelling niet opgeheven.
Is de Bijbel
door God geïnspireerd?
Als bewijs voor de goddelijke inspiratie van de Bijbel worden al
eeuwenlang enkele woorden uit de tweede brief van Paulus aan
Timotheüs geciteerd. In de Griekse grondtekst staat er: 'pasa
grapha theopneustos' en luidden in het Nederlands volgens de
N.B.G-vertaling: Elk van God ingegeven schriftwoord en volgens de
Statenvertaling: Al de Schrift is van God ingegeven
(2Timotheüs 3:16).
De Studiebijbel heeft bij deze tekst als aantekening: 'Door
het ontbreken van het lidwoord na 'pasa' zullen we moeten vertalen met
'ieder geschrift' en niet met 'geheel de schrift'. Daarna wordt de
neutrale bijbelonderzoeker op het verkeerde been gezet doordat de
aantekening verder gaat met te zeggen: 'Met 'ieder geschrift' worden
natuurlijk de boeken van het Oude Testament bedoeld'. Vooral het woord
'natuurlijk' is hier opvallend, maar niet verwonderlijk omdat de
samenstellers van de Studiebijbel uitgaan van de gedachte dat elke
verwijzing in het Nieuwe Testament naar andere geschriften, bedoeld is
als een verwijzing naar geschriften uit het Oude Testament zoals wij
dat nu kennen.
In de tijd van Paulus waren er de geschriften die in de Griekse
vertaling van de Tenach, de Septuaginta (LXX) voorkwamen en geschriften
die in de Palestijnse Tenach voorkwamen en die geschriften stemden niet
overeen. De LXX had er méér dan de Palestijnse
Tenach, die overigens toen nog in ontwikkeling was en pas rond 100 na
Christus zijn huidige vorm kreeg. Het ligt voor de hand dat Paulus in
zijn arbeid de Griekse Septuaginta gebruikte omdat hij in de Diaspora
werkzaam was, waar de Joden het Hebreeuws niet meer gebruikten en
begrepen. Uit citaten uit het Oude Testament in de brieven van Paulus
blijkt dat deze gedachte nog niet zo gek is, omdat de citaten uit de
LXX schijnen te komen.
De vertaling ‘elk van God ingegeven schriftwoord’,
geeft tevens aan dat er ook andere dan door God ingegeven
schriftwoorden kunnen zijn. Maar deze gevolgtrekking zullen vele
christenen verontwaardigd van de hand wijzen, gevangen als zij zijn in
de gedachte dat de Schrift alléén Gods woorden
bevat. Toch is het voor een neutrale, voor zover dat mogelijk is,
bijbelstudent een optie, die niet zo maar van de hand gewezen kan
worden.
De woorden 'pasa grapha theopneustos' komen in deze samenstelling
slechts éénmaal voor in de Bijbel. Dat geldt ook
voor het woord 'theopneutos'. Dat moet ons tot voorzichtigheid manen
als we op grond van deze éne tekst menen de leer van de
goddelijke inspiratie van de Bijbel te kunnen baseren.
In het Nieuwe Testament komen we het principe tegen dat op grond van de
verklaring van twee of drie getuigen een zaak vaststaat
(Mattheüs 18:16). Dat is ontleend aan de Thora:
'Eén enkele getuige zal niet tegen iemand kunnen optreden
ter zake van enige ongerechtigheid of zonde, welke ook, die hij begaan
mocht hebben; op de verklaring van twee of drie getuigen zal een zaak
vaststaan' (Deuteronomium 19:15).
Hoewel het in deze schriftplaatsen om geheel andere zaken
gaat dan om de inspiratie van de Schrift, lijkt het mij toch een goede
zaak om het principe van twee of drie getuigen ook toe te passen
wanneer wij leringen, onderwijs of tekstverklaringen willen staven met
citaten uit de Schrift. Deze voorzichtigheid kan ons behoeden voor al
te snelle conclusies en voor verkeerde gevolgtrekkingen en onjuiste
exegese.
Theopneustos
Dit Griekse woord betekent 'door God (in)geblazen of
geïnspireerd', aldus de Studiebijbel. Theopneutos is afgeleid
van 'theos', '(een) god, God' en 'pneo', 'blazen'. Bij de oude Grieken
werd het toegepast op dichters en zieners, maar niet op woorden. Dat
maakt het des te moeilijker om duidelijk te krijgen hoe dat proces van
inspiratie verliep. De Bijbel vermeldt daar niets over en alles wat we
ervan menen te weten, komt voort uit menselijke speculatie. Er is in de
Bijbel geen zogenaamd 'referentiekader' waaraan we dat proces zouden
kunnen toetsen.
Volgens
Réné Pache betekent het niet ingeblazen of
geïnspireerd, maar 'van God uitgeblazen', voortgebracht door
de levenwekkende adem van God, uit Hem afkomstig, door Hem gesproken'
Sommigen gaan zelfs zover dat hij zegt dat de term 'inspiratie' als
zodanig niet voorkomt. De schrijvers van de Bijbel werden gegrepen door
het initiatief van de Here en gedragen door Zijn onweerstaanbare
kracht, die niet de Schriften in iemand of iets inblies, maar die ze
rechtstreeks uit zijn mond deed voortkomen' Anderen vervolgen door te
zeggen: 'De schepping, dat andere grote 'boek' van God, kwam op
dezelfde manier tot stand: 'Door het woord des HEREN zijn de hemelen
gemaakt, door de adem van zijn mond al hun heer (Psalm 33:6).
Ze willen de Schrift iets laten zeggen wat er niet staat. De adem van
God schiep het heer (leger, menigte) van de hemelen rechtstreeks, maar
dat gebeurde niet met de Tenach. Hier zien we een staaltje van
oneigelijk bijbelgebruik om een onschriftuurlijke visie aanvaardbaar te
maken door het citeren van een bijbeltekst. God schreef zelf niet, maar
mensen schreven de Tenach. Warfield meent dat God de Schriften
rechtstreeks uit Zijn mond deed voortkomen. Het is te betreuren dat
velen deze onzin klakkeloos overnemen.
Opmerkelijk is hier ook dat er, zoals zo vaak als het gaat om het
verklaren van teksten uit de Bijbel, verschil van inzicht bestaat over
het woord 'theopneustos'. Dat is mogelijk te verklaren als we weten
welk standpunt sommigen innemen ten opzichte van de inspiratie van de
Schrift. Voor zover ik heb kunnen vaststellen zijn zij beiden
verdedigers van de 'mechanische inspiratie', terwijl de vertalers van
de Studiebijbel wellicht een wat genuanceerder standpunt innemen. Maar
dat maakt het voor de bijbelstudent, die zelf geen Grieks kent, er niet
gemakkelijker op te beoordelen hoe dat precies zit met het woord
'theopneutos'. Natuurlijk kunnen we andere taaldeskundigen raadplegen,
maar het is de vraag of ons dat iets verder zal helpen. Omdat de
Schrift ons geen informatie geeft over de bemoeienis van God met de
Bijbel, kan alle discussie over de inspiratie van de Bijbel gevoeglijk
achterwege blijven.
Als afsluiting
van het 'inspiratieprobleem' laten we nog even een ander aan het woord:
'De Bijbel bevat niet de door God gesproken woorden, maar de door mensen gesproken woorden over en namens God. De gedachte als zou God bijbelboeken geciteerd hebben, moeten we uit ons hoofd zetten. Hetzelfde geldt met betrekking tot de idee dat de bijbelboeken door de Heilige Geest geïnspireerd zijn. Deze grieks-hellenistische opvatting is vreemd aan het Oude Testament, waar wel sprake is van door God geroepen mensen, de profeten, die namens Hem spraken, maar niet van geïnspireerde boeken. Het inspiratiebegrip houdt het gevaar in dat niet voldoende rekening gehouden wordt met de menselijke factor in de Bijbel. Daardoor dreigt het feilbaar menselijke vergoddelijkt te worden. De Bijbel is geen door de Geest geïnspireerd boek, maar bevat de schriftelijke neerslag van de uitspraken van mensen die, in mindere of meerdere mate door de Geest geïnspireerd, uiting hebben gegeven aan hun geloofsopvattingen.
Onderscheid maken tussen de geschriften van de profeten en de andere boeken
Indien ergens sprake is van inspiratie, dan is het wel rondom het optreden van de grote profeten. Met de profetische geschriften verkeren we het dichtst bij de mensen die, door de Geest geleid, namens God spraken. Bij de profeten, en in de Psalmen, klopt voor mij het hart van het oudtestamentische geloofsgetuigenis. De auteurs en de bewerkers van de Thora bevinden zich veel verder weg. Daarom ben ik van mening dat wij als christenen, evenals de Joden, onderscheid moeten maken tussen de verschillende bijbelboeken onderling, in die zin dat bepaalde boeken hoger in aanzien staan dan andere, maar dat wij dan niet zoals de Joden de Thora bovenaan stellen, maar de profetische boeken en de Psalmen.
Het is een kapitale vergissing alle bijbelboeken als gelijkwaardig en als van hetzelfde niveau te beschouwen, en een even grote vergissing ze allemaal in gelijke mate de kwalificatie 'Woord van God' toe te kennen. Wie er echter behoefte aan heeft de Bijbel 'Gods onfeilbaar Woord' te noemen, die mag en wil ik niet in de weg staan. Waar het mij om gaat, is, dat men beseft wat de implicaties van een dergelijke uitspraak zijn.
De
vaak aan de Bijbel toegekende eigenschap van 'onfeilbaar', waarmee
uitdrukking wordt gegeven aan de betrouwbaarheid van bijbelse
uitspraken, kan beter vermeden worden, omdat deze term de onjuiste
suggestie wekt als zou niet alleen iedere uitspraak in de Bijbel, maar
ook de tekst foutloos zijn'.
Godsbewijzen
Vanuit de natuurwetenschappen is het bestaan van God niet te
'bewijzen'. We kunnen niet zeggen: dáár woont
God! Met onze zintuigen kunnen we God niet waarnemen. Vanuit de
theologie zijn een aantal zogenaamde 'Godsbewijzen', bekend. Dat zijn
het kosmologische, het teleologische en het morele Godsbewijs. Het
Handboek voor het christelijk geloof zegt onder andere :
'Het kosmologisch bewijs (kosmos is orde, wereld, heelal) gaat uit van een Eerste Oorzaak van alle dingen
Niets
van wat we zien, is zijn eigen oorzaak. Al wat wij ervaren, heeft
oorzaken, die buiten zichzelf liggen en aan zichzelf voorafgaan. Maar
deze kunnen niet eindeloos op weer andere oorzaken teruggaan. Als er
geen Eerste Oorzaak zou zijn, die zijn eigen oorzaak was en
uiteindelijk de oorzaak van alle volgende oorzaken, zou het hele
causale proces nooit op gang gekomen zijn. Daarom is er een Eerste
Oorzaak, die wij 'God' noemen.
Het
teleologische bewijs (van het Griekse 'telos', doel, bestemming) volgt
eenzelfde redenering
Maar
terwijl het kosmologische bewijs zich richt op oorzaken, neemt het
teleologische bewijs de kennelijke planmatigheid en doelgerichtheid van
de dingen in de wereld in ogenschouw, met name van de levenloze
voorwerpen die zelf geen intelligentie bezitten. Levenloze dingen
dienen een doel buiten zichzelf, en zoals een horloge een horlogemaker
veronderstelt, zo verwijst de klaarblijkelijkheid van ontwerp en doel
van de dingen naar een doelbewuste Schepper.
Het morele
bewijs vraagt naar de bron van onze zedelijke waarden.
Hoe
komen wij aan ons onderscheidingsvermogen met betrekking tot goed en
kwaad? Ook atheïsten en agnostici komen op voor eerlijkheid en
recht. Maar de materie kent geen moraliteit. In een zuiver
materialistische wereld zijn er geen normen. Zij die over de macht
beschikken, bepalen wat goed en fout is.
Het morele bewijs beroept zich op het gevoel voor zedelijke
waarden waar de mensen blijk van geven en dat, of zij dit nu erkennen
of niet, wijst op het bestaan van een persoonlijke, zedelijke Schepper,
die in onze zedelijke natuur gevoel voor recht en voor plicht tegenover
anderen heeft ingeplant.
Noch het
kosmologische, het teleologische en het morele bewijs zijn
doorslaggevend voor het bewijzen van het bestaan van God
Maar
alle drie vestigen zij onze aandacht op hetzelfde feit: dat wij als
mensen niet volstrekt onafhankelijk zijn. Ons bestaan in de wereld
roept vragen op, waar deze wereld zelf geen antwoord op heeft. Jezus
heeft nooit geprobeerd te bewijzen dat God bestaat, maar zijn leer
vooronderstelt bij zijn hoorders een zintuig voor God. Dit gevoel voor
God is iets wat alle mensen eigen is.
Het kosmologische, het teleologische en het morele bewijs schieten te
kort als het erom gaat de God van het christelijke geloof te bewijzen
volgens de natuurwetenschappelijke methodiek. Rationele bewijsvoering
kan dat uiteindelijk niet. Maar zij attenderen ons op enkele van de
meest fundamentele vragen die ons bestaan in de wereld oproept'.
INFO: DE WEG - DE WAARHEID - HET LEVEN - FILM
Remember all victims of violence worldwide
DE WEG | DE WAARHEID | HET LEVEN | FILM | AUDIO
HOLYHOME.NL USE NO COOKIES - REPORT DEAD LINKS
Waard om te weten :
Een hartelijk welkom op de siteDeze pagina printen
Sitemap
Wie zoekt zal vinden
FAQ - HELP
Kerk
Zondag
Advent
Kerstfeest
Driekoningen
Vastentijd
Goede Vrijdag
Aswoensdag
Palmzondag
Palmpasen
De stille week
Witte donderdag
Stille zaterdag
Paaswake
Pasen - Paasfeest
Hemelvaartsdag
Pinksteren
Biddag
Dankdag
Avondmaal
Doop
Belijdenis
Oudjaarsdag
Nieuwjaarsdag
Sint Maarten
Sint Nicolaas
Halloween
Hervormingsdag
Dodenherdenking
Bevrijdingsdag
Koningsdag / Koninginnedag
Gebedsweek
Huwelijk
Begrafenis
Vakantie
Recreatie
Feest- en Gedenkdagen
Symbolen van herkenning
Leerzame antwoorden op levens- en geloofsvragen
Hebreeën 4:12 zegt: "Want levend en krachtig is het woord van God, en scherper dan een tweesnijdend zwaard: het dringt diep door tot waar ziel en geest, been en merg elkaar raken, en het is in staat de opvattingen en gedachten van het hart te ontleden". Lees eens: Het zwijgen van God
God heeft zoveel liefde voor de wereld, dat Hij Zijn enige Zoon heeft gegeven; zodat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft. Lees eens: God's Liefde
Schat onder handbereik
Bemoediging en troost
Bible-people - stories of famous men and women in the Bible
Bible-archaeology - archaeological evidence and the Bible
Bible-art - paintings and artworks of Bible events
Bible-top ten - ways to hell, films, heroes, villains, murders....
Bible-architecture - houses, palaces, fortresses
Women in the Bible - great women of the Bible
The Life of Jesus Christ - story, paintings, maps
Read more for Study Apocrypha, Historic Works
GELOOF EN LEVEN een
KLEINE HULP VOOR ONDERWEG
Wie zoekt zal vinden
Boeiende Series :
BijbelvertalingenBijbel en Kunst
Bijbels Prentenboek
Biblische Bildern
Encyclopedie
E-books en Pdf
Prachtige Bijbelse Schoolplaten
De Heilige Schrift
Het levende Woord van God
Aan de voeten van Jezus
Onder de Terebint
In de Wijngaard
De Bergrede
Gelijkenissen van Jezus
Oude Schoolplaten
De Zaligsprekingen van Jezus
Goede Vruchten
Geestesgaven
Tijd met Jezus
Film over Jezus
Barmhartigheid
Catechese lessen
Het Onze Vader
De Tien Geboden
Hoop en Verwachting
Bijzondere gebeurtenissen
De Bijbel is boeiend
Bijbelverhalen in beeld
Presentaties en Powerpoints
Bijbelse Onderwerpen
Vrede van God voor jou
Oude bijbel tegels
Informatie over alle kerken in Nederland: Kerkzoeker
Bible Study: The Bible alone!
L'étude biblique: Rien que la Bible!
Bibelstudium: Allein die Bibel!
Materiaal voor het Digibord
Werkbladen Bijbelverhalen Bijbellessen
OT Hebreeuws-Engels
NT Grieks-Engels
Naslagwerken
Belijdenissen
Een rijke bron
Missale Romanum + Afbeeldingen
Stripboek over Jezus
Christelijke Symbolen
Plaatjes Afbeeldingen Clipart
Evangelie op Postzegels
Harmonium Huisorgel
Godsdiensten en Religies
Herinnering aan Kerken
Christian Country Music
Muzikale ontspanning
Software voor Bijbelstudie
Hartverwarmende Klanken
Read and Hear the Holy Bible
Luisterbijbel
Bijbel voor Slechtzienden Begrippenlijst -1- -2-
Meer weten over de Psalmen, gezangen, liturgieën, belijdenisgeschriften: Catechismus, Dordtse Leerregels en veel andere informatie? . Kijk op: Online-bijbel.nl(What's good, use it)