HOME | STUDIEBIJBEL | BIJBELSTUDIES | BIJBELATLAS | BIJBELSEGESCHIEDENIS | NIEUWS
Het
grote geheim: De Bijbel zéér de moeite
waard !
De Bijbel is niet een boek dat je zomaar even van kaft tot kaft leest. Het kan lastig zijn om je weg door de Bijbel te vinden, als je niet weet wat zich wanneer heeft afgespeeld. Deze site kan je helpen om de Bijbel beter te leren kennen. Ontdek de bron van vrede, het Woord van God:
Bijbelstudie 627 - Het grote geheim De Bijbel zéér de moeite waard !
De Bijbel is niet moeilijk
Met
deze studie zijn we aan het einde gekomen van deze zevende serie. Vond
je deze studie moeilijk? Je antwoord is wellicht: ja. En ik zal dat
niet tegenspreken. In zeker opzicht is deze studie-verzameling
inderdaad moeilijk.
Waarom? Omdat ik de zeven series zo moeilijk hebben gemaakt? Nee, toch
niet. Deze studies zijn werkelijk hier en daar moeilijk om een heel
andere reden. En wel omdat het een bijbel-studie is en omdat de inhoud
van de bijbel zo allesomvattend is.
Is de bijbel
dan moeilijk? Mijn antwoord is: nee én ja
Nee: de bijbel
is niet moeilijk
Waarom niet? Omdat daarin de Vader spreekt tot zijn kinderen. God heeft
de bijbel niet laten schrijven voor theologen en wetenschappers. De
bijbel is geschreven voor gewone mensen, voor mannen en vrouwen, voor
jongens en meisjes. Je zou kunnen zeggen: voor academici en voor
"ongeletterden".
Voor elke Israëliet, man of vrouw, waren de boeken van Mozes
of de
(Deut. 1 : 1,3; 6: 1-4) profetieën van Jesaja en Jeremia
verstaanbaar. Ze waren ook tot elke (Jes. 1 : 4, 5, 9, 10)
Israëliet, jong of oud gericht. En de ouders konden daarover
vertellen (Jes. 6 : 9, 10) aan hun kinderen. De bijbel richt zich niet
op een "doelgroep", een (Jer.2 : 4-6) elite, een kaste. Het
éne
evangelie is bestemd voor alle volken.
Ook de boeken van het Nieuwe Testament zijn niet geschreven voor
filosofen of theologen. Denk maar aan de brieven van Paulus of aan die
van Johannes. Die brieven zijn wel geadresseerd aan de gemeenten, dus
aan de gelovigen, maar ze zijn bestemd voor allerlei soorten mensen.
Paulus schrijft zijn brief aan de Romeinen: aan alle geliefden Gods,
geroepen heiligen, die te Rome zijn. Zo schrijft hij: "aan de gemeente
(Rom, I: 7) te Gods, die te Corinthe is, met al de heiligen in geheel
Achaje"; (2 Cor. 1: 1) "aan de gemeenten van Galatië"; (Gal.
1: 2)
"aan de heiligen en gelovigen in Christus Jezus, die te Efeze zijn";
(Efeze 1:1) aan al de heiligen in Christus Jezus, die te Filippi zijn".
(Filp, 1: 1)(I Joh.2.12-14), dus tot grote en kleine mensen van
allerlei leeftijd, maar ook van allerlei rang, stand en ontwikkeling.
Zó gezien is de bijbel niet moeilijk. God maakt Zich bekend
aan
mensen. Daarvoor heeft Hij allerlei soorten mensen gebruikt: geleerden
als Mozes, Daniël, Paulus, vissers als Petrus en Johannes, een
boer als Amos, koningen als David en Salomo...
Daarvoor heeft Hij de schrijvers ook allerlei literatuursoorten laten
gebruiken: geschiedkundige verhalen, gedichten, wijsheidsliteratuur. Zo
raakt de Here mensen in hun hart. Zo, door Zichzelf te openbaren, wil
Hij mensen redden. In de bijbel spreekt Hij tot zondaren om ze te
verlossen, in taal en woorden die de eenvoudigste kan begrijpen. Is de
bijbel moeilijk? Nee.
Ja, de bijbel
is moeilijk
Waarom is de bijbel toch ook moeilijk? (Jes. 40 : 12-31) Omdat God in
de bijbel spreekt. En wie is God? Hij is de Almachtige (Job 38),
verheven boven alles en ieder. Die hemelse Majesteit spreekt tot
(Openb. 1: 8, 4 : 11) ménsen. En Hij spreekt van redding en
verlossing, van levendmaken uit de dood! (I Cor. 1: 18-25) Dat betekent
dat God spreekt tot mensen over dingen die bij mensen onmogelijk zijn.
Het evangelie van de verlossing gaat ver boven ons verstand uit.
De brieven van Paulus zijn geschreven voor oud en jong, voor Jood en
Griek, voor slaaf en vrije. Voor "Griek" (voor de academicus) en voor
de "barbaar" (voor de totaal ongeschoolde). Maar we moeten ook van deze
brieven zeggen, wat de bijbel er zelf van zegt: "daarin (2 Petr, 3: 16)
is een en ander moeilijk te verstaan". En de apostel Petrus laat daarop
volgen: "wat de onkundige en onverstandige lieden tot hun eigen verderf
verdraaien, evenals trouwens de overige schriften".
Om de bijbel te begrijpen moet je je dus zeker
óók
inspannen. Kennis is eis. Deze serie studies heeft dan ook inspanning
gevraagd. Inspanning om te schrijven en inspanning om te bestuderen.
Als dat niet het geval was geweest was het geen bijbelstudie, hoogstens
een studie waarin wat stond over of naar aanleiding van de bijbel.
Het ging immers om het kennen van God. Hem echt kennen met je hart, in
liefde. Maar je moet Hem ook kennen met je verstand. Want je mag je
niet vergissen. Je mag je ook niet laten verleiden of met schijnkennis
tevreden zijn en daarmee verder leven. Je moet God kennen zoals Hij
Zich in de bijbelopenbaart. Je mag geen "beeld" van Hem maken, ook geen
"denk-beeld" buiten de bijbel om. Dat is een zaak die beslist over je
eigen heil. Het is een zaak van leven of dood.
De Here Jezus Christus heeft gezegd dat het gaat om het eeuwige leven.
En wát is het eeuwige leven? "Dit nu is het eeuwige leven
dat
zij (Joh. 17: 3) U kennen, de enige waarachtige God en Jezus Christus,
die Gij gezonden hebt".
We moeten immers de Here liefhebben? Heel de inhoud van zijn wet is:
liefde. De wet van de tien geboden legt ons uit, aan ons die het niet
meer weten, wat liefde precies is. (Ex. 20 : 1-17) Hoe moeten wij Hem
dan liefhebben? (Deut. 5 : 6-21). Antwoord: "Gij zult de Here, Uw God,
liefhebben met geheel uw (Deut. 6: 5) hart en .met geheel uw ziel en
met geheel uw verstand... gij zult uw naaste hefhebben als uzelf".
Wie werkelijk liefheeft wil weten en steeds meer weten van het voorwerp
van zijn liefde. Wie God werkelijk liefheeft en zijn Zoon Jezus
Christus wil en zal ook komen tot aanbidding.
Aanbidding
Dat moet het doel zijn van ons leven: De aanbidding van de Drie-
ënige God. Daarvan is ook de bijbel vol. Lees bijvoorbeeld het
hele hoofdstuk 4 van Deuteronomium eens door. Daar vraagt de HERE
aanbidding, omdat, lees je, "de HERE (Deut. 4: 39) de enige God is in
de hemel daarboven en op de aarde hier beneden, er is geen ander".
Of lees de woorden waarmee koning Salomo de HERE prijst en tot (1 Kon.
8) Hem bidt en Hem aanbidt, wanneer de bouw van de tempel klaar is en
de tempel in gebruik wordt genomen. Salomo, door God tot dichter en
woordkunstenaar gemaakt, kan de woorden haast niet vinden: "zie de
hemel, ja de hemel der hemelen kan U niet bevatten..." (vs. 27).
Hoe indringend en vol aanbidding verkondigt de apostel Paulus de
majesteit van God aan de mensen van Athene, die geleerde Grieken. De
apostel spreekt over God zelf, over zijn scheppingswerk, dat Hij deze
wereld in stand houdt en over zijn de eeuwen-omspannende
weereldregering. "De God, die de wereld gemaakt heeft en al wat daarin
is, die een (Hand. 17: 21-27) Heer is van hemel en aarde, woont niet in
tempels met handen ge- maakt, en laat Zich ook niet door mensenhanden
dienen, alsof Hij nog iets nodig had, daar Hijzelf aan allen leven en
adem en alles geeft, Hij heeft uit één enkele het
gehele
menselijke geslacht gemaakt om op de ganse oppervlakte der aarde te
wonen en Hij heeft de hun toegemeten tijden en de grenzen van hun
woonplaatsen bepaald, opdat zij God zouden zoeken, of zij Hem al
tastende vinden mochten, hoewel Hij niet ver is van ieder van ons..."
Hoe vol aanbidding eindigt Paulus het gedeelte van zijn brief waarin
hij de gelovigen in Rome de grote verlossingswerken van God heeft
verkondigd. Hij had geschreven over Gods onvergankelijke trouw, over
het onbegrijpelijke van zijn uitverkiezing, het gaat boven elk
menselijk begrip uit. En dan schrijft hij: "0 diepte van rijkdom, van
(Rom. 11 : 33-36) wijsheid en van kennis Gods, hoe ondoorgrondelijk
zijn zijn beschikkingen en hoe onnaspeurlijk zijn wegen. Want uit Hem
en door Hem en tot Hem zijn alle dingen..." Van die lof en aanbidding
is Paulus vol en hij spoort de gelovigen aan daar ook vol van te
worden. Daarom eindigt hij zijn brief met: "Hem, de alleen wijze God,
zij door Jezus Christus, de heerlijkheid in alle eeuwigheid. Amen".
Het geheim
bekend gemaakt
De bijbel is uniek, want het evangelie is uniek. Het heil dat God geeft
heeft geen mens kunnen bedenken. "Wat geen oog heeft gezien en geen oor
heeft gehoord en wat in geen (1 Cor. 2: 9) mensenhart is opgekomen al
wat God heeft bereid voor degenen, die Hem liefhebben".
Voor ons dénken is het allemaal vreemd. God heeft het
bedacht:
God (1 Cor. 2: 7) de Vader, God de Zoon en God de Heilige Geest. (Efeze
1 : 7-9) Voor ons was het een geheim, maar in de bijbel is dat geheim
ons bekend (1 Cor. 4 : 1) gemaakt. Rom. (11 : 25, 26) Dát is
het
evangelie: het bekend gemaakte geheim van God. Wie de Here liefheeft
mag het nu ook weten. Je kunt geleerd zijn of maar heel simpel en
eenvoudig: als je Hem maar liefhebt. Dan ga je de Schriften
onderzoeken. (Deut. 6 : 4-9).
Je wilt je verwonderen over dat geheim, dat je nu mag weten. Maar (2
Tim. 3 : 14-17) dat kun je alleen maar door de Heilige Geest. De
Heilige Geest, die de Auteur is van de bijbel, moet je verstand (Hebr.
5: 11-14) verlichten zodat je de Heilige Schrift kunt verstaan. (1
Petr. 1 : 23,2 : 2) Je hárt moet worden geopend.
Wie met een verkeerd hart leest, houdt er straks mee op: veel te
moeilijk! ~ Te moeilijk om te begrijpen, maar ook te moeilijk om te
doen! Dan kun je met de bijbel niet overweg. Je gaat dan hoogstens iets
uit de Bijbel halen wat je voor jezelf wel gebruiken kunt.
Toen de apostel Paulus in Filippi preekte was er een vrouw, Lydia,
(Hand. 16: 14) die er uit zichzelf net zo min als andere vrouwen naar
luisteren wilde, of, als ze luisterde, er wat "aan had". Maar de Here
opende haar hart, zodat zij aandacht schonk aan hetgeen door Paulus
gezegd werd". Het is alles Gods werk en Gods werk alleen.
Alleen
Dat woord "alleen" is hier erg belangrijk. Je kunt dat vier
keer
achter elkaar zeggen. Het is nogal bekend, zelfs , in het latijn.
alleen de Schrift - sola scriptura, alleen genade - sola gratia, alleen
door het geloof - sola fide, alleen God de eer - soli Deo gloria.
Sola scriptura
Alleen de Heilige Schrift. Dat gaat dwars in tegen wat mensen willen.
De strijd van de kerk in deze wereld heeft zich altijd toegespitst op
dit punt: zal de bijbel het alléén te zeggen
hebben, of
is er naast de bijbel nog een andere autoriteit? De bijbel kan op
verschillende manieren van zijn enige plaats worden beroofd.
De Rooms-Katholieke kerk stelde de overlevering, de traditie gelijk aan
het geopenbaarde Woord: Schrift én overlevering. Zo kwam de
traditie naast en later zelfs boven de Heilige Schrift te staan.
Kerkelijke bepalingen en beslissingen heersen dan over de bijbel. (2
Cor. 3 : 6)
Ook de wederdopers tastten de alleenheerschappij van de bijbel aan. Zij
stelden het "inwendig licht" boven de bijbel. Met een beroep nog wel
óp de bijbel. Daar staat ergens: "de letter doodt, maar de
Geest
maakt levend". Met de letter bedoelt de apostel volgens het verband: de
wet. Die wet is levend, maar voor wie meent door werken van de wet te
kunnen leven, heeft ze een verschrikkelijke uitwerking. Het gebod (Rom.
7 : 10) "dat ten leven moest leiden, blijkt ten dode te zijn". Het
Woord van God kan "een levensgeur ten leven" zijn, maar ook een
"doodslucht ten dode". (2 Cor. 2: 15, 16)
De wederdopers en anderen maakten ervan: de letter is dood, maar ,
beweerden ze: het inwendige licht in de mens, dat zou dan de Geest
zijn, is levend. Niet wat de bijbel zegt beslist dan, maar wat de vro-
me mens "ervaart" in zijn hart. Zo komt de vrome mens te staan boven de
Schrift. Die aanval op de Schrift is er vandaag nog: het gaat dan om de
zg. vrome mens, de evangelisch geïnspireerde, bewogen mens,
maar
om de mens, die eigen ingeving stelt boven de Schrift.
Maar wat zegt de Heiland? Alleen het Woord van God behoudt. Al (Luk.
16: 29-31) zou er een wonder gebeuren, een opstanding uit de doden, het
brengt niemand tot geloof. "Zij hebben Mozes en de profeten, naar hen
moeten zij luisteren". "Mozes en de profeten", dat was toen
één van de benamingen van wat wij nu noemen het
Oude
Testament. De Heiland (Joh. 20 : 29) zegt ook: "Omdat gij Mij gezien
hebt, hebt gij geloofd? Zalig zij, die niet gezien hebben en toch
geloven".
Als aanstaande apostel moest Thomas zien. De apostelen waren immers
oor- en ooggetuigen van de woorden en de werken van de Hei- land en van
wat met Hem gebeurde: de feiten. En zij moesten daar- om die feiten
bekend maken, prediken. Maar vanaf die tijd geldt: ge- loven, alleen
door het Woord. En dat Woord is de bijbel. Daarop wees de Heiland op
Pasen: de profeten, Mozes, de Schriften, (Luk. 24 : 25, 26, 27) , die
moeten ze geloven. Alles wat de Schriften zeggen.
Sola gratia
Door genade worden we behouden: "Want door genade zijt gij (Ef.2 : 4,
5, 8, 9) behouden, door het geloof, en dat niet uit uzelf: het is een
gave van God, niet uit werken, opdat niemand roeme". Wie roemt, moet in
de Here roemen. Want, wat mensen betreft: alle roem is uitgesloten. Wij
kunnen niets, (1 Cor. 1 : 27-31) want we willen niets.
Zelfs wat het "vlees", dat is de mens zoals hij zonder de Heilige (Rom.
8 : 7) Geest is, bedenkt, is "vijandschap tegen God". Van onszelf zijn
wij (Rom .3 : 9-20) er op uit God en onze naaste te haten. (Heid. Cat.
vr./antw. 5) Maar God heeft ons met Zich verzoend door de dood van zijn
Zoon. (Titus 3 : 3)(Ef. 2 : 3) Wanneer? (Rom. 5 : 6-10/7 : 23)(Rom.5 :
11) Toen WIJ nog vijanden van Hem waren. (Rom 4 .5) Goddelozen, dus
mensen die uit zichzelf goddeloos zijn, geen ontzag of eerbied voor God
kunnen opbrengen, worden vrijgesproken: ze worden gerechtvaardigd. Daar
is niets van mensen bij. Het is alles gratis: genade, geen enkele
verdienste van onze kant. Ook al krijgen we loon van onze God. (Matth.
5 : 12) Dat loon is ook genade: genade-loon. (Openb. 22 : 12) Door
genade "kroont God zijn eigen gaven". Dat gaat in tegen alles (Luk. 17:
10) bij wat mensen denken. Een mens wil geen genade-brood. Het gaat ook
boven ons denken uit. (N.G.B. art. 24).
Als de bijbelons dit geheim van God bekend maakt, ja, dan gaat het over
iets waar geen mens bij kan, waar niemand ooit mee klaar (Ef. 3 :
14-19) komt, waar alle gelovigen van alle eeuwen samen mee bezig moeten
zijn: hoe kunnen we vatten, hoe groot de breedte, en lengte en hoogte
en diepte is de liefde van Christus die de kennis te boven gaat?
Denkend over het woord "genade" kom je er nooit mee klaar .
Sola fide
Wij worden behouden alleen door het geloof. Niet door eigen werken. De
goede werken die we moeten doen, en die gelovigen ook gaan doen, zijn
zelf ook gaven van God. De dankbaarheid voor Gods genade is zelf ook
weer genade. God geeft ons die dankbaarheid.
Zo zegt de apostel het ook: "Want zijn maaksel zijn wij, wij namelijk
(Ef. 2 : 10) als verloste, gelovige, dankbare mensen, in Christus
Jezus", geschapen om goede werken te doen, die God tevoren bereid
heeft, opdat wij daarin zouden wandelen'. Abraham is niet uit de werken
gerechtvaardigd, maar uit het geloof. (Rom. 4 : 1-12) Wie niet gelooft
kan God niet welgevallig zijn. (Gal. 3 : 1-14) Alleen wie gelooft wordt
behouden. (Hebr. 11 : 6) Alleen maar geloof! Zo gemakkelijk maakt God
het voor ons. (Joh. 3 : 16) En juist dat is voor ons zo moeilijk, dat
het zo gemákkelijk lijkt. Want ook het geloof is een gave
van
God. Niets uit onszelf, alles uit (Ef. 2 : 8) God. En daarom:
Soli Deo
gloria -Alleen God de eer
Ook dat gaat in tegen wat wij mensen willen. Wij willen zelf
geëerd worden, wij willen ook alles zelf doen. Zo is het
immers
vandaag? De mens zal een nieuwe wereld scheppen: de stad van de mens.
Zo was het bij de torenbouw van Babel, zó is het nog. De
mens
moet en zal de vrede op de aarde brengen, zal ieder het geluk bezorgen.
Het rasechte humanisme viert vandaag hoogtij: de mens in het
middelpunt. Dat is de zonde van het begin, de oer-zonde in het
paradijs. Daarmee verleidde de satan de mens: "Gij zult als God zijn,
kennend het goed (Gen, 3) en het kwaad." De mens wil als God zijn, zelf
beslissen wat goed is en wat kwaad, en zo in de plaats van God staan.
Maar de bijbel zegt: "Uit God en door God en tot God zijn alle dingen,
Hem zij de (Rom. 11 : 36) heerlijkheid tot in alle eeuwigheid". Dat is
het einddoel van Gods geheim. De Here Jezus Christus heeft Zich gegeven
tot in de dood om ons te verlossen. Toen heeft God Hem de meeste macht
gegeven. Waarom? Opdat alle tong zou belijden: Jezus is Heer, tot eer
van God de Vader.
Ja, dat woord
"alleen"
Alleen de Schrift, daar ging het om. Alleen genade, dat zegt de
Schrift. Daarom kan het maar alleen uit het geloof zijn, dat iemand
behouden wordt. En dan: Aan God alleen de eer. Hallelujah.
Dat was ook het doel van deze zeven series bijbelstudies. Dat wil hij
zijn, hoe gebrekkig misschien ook. Alles wat erin gezegd wordt kan met
dit vier keer "alleen" worden samengevat en, loopt uit op dit "alleen".
Dan vallen mensen weg. Ook ik als maker van deze site.En ook zij die
deze studies hebben gevolgd of er nog mee bezig zijn. Maar wel moeten
we allen samen verder komen in onze verwondering over God en in onze
bewondering van Hem, de Drieënige.
Al in de psalmen en de profeten klinkt het "Hallelujah" op. Dat
"hallelujah" klinkt ook nu in de nieuwtestamentische gemeenten tel-
kens op, zij het soms aarzelend, in de psalmen die we samen zingen, in
onze persoonlijke dank en in ons persoonlijk en gezamenlijk doen en
laten. Eens zal dát Hallelujah aarde en hemel vervullen.
(Openb,
19: 1,5,6) De "kronen" van de vier en twintig ouderlingen, dat zijn de
(Openb. 4 : 4, 10) vertegenwoordigers van de kerk van alle eeuwen, dus
ónze kronen, wat doen zij en dus wij ermee? Die kronen zijn
de
overwinningskransen, de kransen van de rechtvaardigheid voor ieder die
tot het einde volhardt. Wat doen we ermee? We werpen ze van onze
hoofden voor de troon van onze God. Want alle eer en dank voor onze
verlossing is aait God alleen. Niets van mensen, alles van God. Soli
Deo Gloria.
Hoe nu verder?
Als u deze studies hebt gevolgd en verwerkt, komt vanzelf de vraag: Hoe
nu verder? Ook in deze studies heb ik slechts onvolledig kunnen
bespreken wat de Here ons in zijn Woord openbaart. Daarom is verdere
studie van de Bijbel noodzakelijk. De Heilige Geest gaf ons de Bijbel
om ons God te doen kennen. Deze Geest wil in u wonen en werken: Hij wil
je verstand verlichten bij de verdere bijbelstudie.
Het is niet juist dat te doen zonder kennis te nemen van wat de kerk en
de gelovigen in een eeuwenlange geschiedenis over het Woord van God
hebben gezegd. Al die eeuwen hebben immers de gelovigen de bijbel
bestudeerd en heeft de kerk in haar worsteling om vast te houden wat
God in zijn Woord tot ons zegt, de samenvatting daarvan, telkens
vastlegd in haar belijdenissen.
Daarom is het niet juist net te doen of je de studie van de bijbel zelf
als eerste zou moeten beginnen. Daarom is het ook niet juist alleen te
blijven staan. De bijbel leert duidelijk dat de Heilige Geest woont in
de kerk, en dat (Rom. 10 : 14, 15) Hij het geloof werkt in je hart door
de verkondiging van het evangelie: De kerk is ook de gemeenschap van de
heiligen en die kerk is eeuwenoud. Als daar het woord zuiver gepreekt
wordt is daar een gemeenschappelijk geloof en dus ook een
gemeenschappelijk heil. (Judas: 3)
Dat gemeenschappelijk geloof heeft de kerk uitgedrukt in haar zes
belijdenisgeschriften, waarover in de studies is gesproken. Die
gemeenschap moet je zoeken. Samen met anderen de Here dienen en je
geloof belijden. In de kerk vindt u de ambtsdragers: dominees en
ouderlingen, die door de Heilige Geest aangesteld zijn tot herders van
zijn schapen. De Here heeft hun in het bijzonder opgedragen aan allen
voortgaand (Hand. 20 : 28) onderricht te geven. Dat blijkt heel
duidelijk uit wat de Heiland zei tot zijn discipelen. Eerst schonk Hij
hun de Heilige Geest.
En
toen zond Hij ze uit met (Joh. 20 : 21, 22) het bevel: "maakt al de
volken tot mijn discipelen (leerlingen). (Matth, 28 : 19)De predikers,
eerst dus de apostelen en later de dominees moeten de gelovigen
onderwijzen. En alle gelovigen moeten zich laten onderwijzen,
én
ook doen wat de Heiland erbij voegde: "leert hen onderhouden alles wat
Ik U geboden heb", Die blijvende prediking van het Woord, dat blijvend
onderwijs, die voortdurende studie van Gods Woord heeft elke gelovige
nodig.
Zoals je lichaam zou sterven als het niet blijvend wordt gevoed, kwijnt
of sterft je geloofsleven als het niet voortdurend gevoed wordt door
het Woord van God, door de verkondiging van het evangelie. Het
Evangelie dat ons uitzicht geeft op:
De Nieuwe
Hemel en De Nieuwe Aarde
Lezen: Openbaring 21:1-8 (Oude Vertaling)
Dit is dan nu écht het slot van de zevende- en tevens
laatste
serie. Ik heb er diepe bewondering voor als je alle series hebt
bestudeerd. Voorwaar een constatering om dankbaar voor te zijn. Daarom
dan als laatste deze studie over de Nieuwe Hemel en de Nieuwe Aarde.
En ik zag eenen nieuwen hemel en eene nieuwe aarde; want de eerste
hemel, en de eerste aarde was voorbijgegaan, en de zee was niet meer.
En ik, Johannes, zag de heilige stad, het nieuwe Jerûzalem,
nederdalende van God uit den hemel, toebereid als eene bruid, die voor
haren man versierd is. En ik hoorde eene groote stem uit den hemel,
zeggende: Ziet, de tabernakel Gods is bij de menschen, en Hij zal bij
hen wonen, en zij zullen zijn volk zijn, en God zelf zal bij hen en hun
God zijn. En God zal alle tranen van hunne oogen afwisschen; en de dood
zal niet meer zijn; noch rouw, noch gekrijt, noch moeite zal meer zijn;
want de eerste dingen zijn weggegaan.
En
die op den troon zat zeide: Ziet, Ik maak alle dingen nieuw. En Hij
zeide tot mij: Schrijf, want deze woorden zijn waarachtig en getrouw.
En Hij sprak tot mij: Het is geschied. Ik ben de Alpha en de Omega, het
begin en het einde. Ik zal den dorstigen geven uit de fontein van het
water des levens voor niet. Die overwint, zal alles beërven;
en Ik
zal hem een God zijn, en hij zal Mij een zoon zijn. Maar den
vreesachtigen, en ongeloovigen en gruwelijken, en doodslagers, en
hoereerders, en toovenaars, en afgodendienaars, en al den leugenaars,
is hun deel in den poel, die daar brandt van vuur en sulfer; hetwelk is
de tweede dood.
Na
het laatste oordeel zag Johannes een nieuwe hemel en een nieuwe aarde.
Dit kan ook bedoeld zijn als een vernieuwde hemel en vernieuwde aarde
De zee was niet meer.
Sommige
uitleggers denken, dat de zee door het vuur zal zijn opgedroogd. De
vernieuwde aarde zal dan de woonplaats zijn en blijven van de heilige
engelen en zalige mensen.
En Johannes ziet dan
een nieuw
Jeruzalem uit de hemel neerdalen. Een stad gemaakt van goud en
edelgesteente. Als een bruid, versierd voor haar bruidegom.
God zelf zal dan bij de
mensen
wonen, zijn tent zal op aarde zijn, in de oude vertaling staat: De
tabernakel Gods is bij de menschen. De tabernakel is de woning van God.
Dit is een figuurlijke wijze van spreken. Zoals wij ook in Leviticus
26:11 lezen:
En Ik zal mijn
tabernakel in uw midden zetten, en Ik zal geen afkeer van u hebben.
·
Waarmee God wil
zeggen: Ik wil maken dat mijn genade en woord en godsdienst u steeds
zullen bijblijven, opdat Ik uw God blijve en gij mijn volk.
Ook het volgende vers van
Leviticus 26 is in dit verband van belang:
Ik zal in uw midden
wandelen en u tot een God zijn en gij zult mij tot een volk zijn.
·
God (Christus) zal in
ons midden zijn om ons in het geestelijke te onderwijzen, te heiligen
en te geleiden ter eeuwige zaligheid. En in het lichamelijke met
overvloed van gezondheid, rijkdom en vrede te zegenen.
'Ik zal u tot een God
zijn,' zegt de Heer, zoals Hij dat ook al in Genesis 17:7 zei:
Ik zal mijn verbond
oprichten tussen
Mij en u en uw nageslacht in hun geslachten, tot een eeuwig verbond, om
u en uw nageslacht tot een God te zijn.
·
En gij zult mij tot
een volk zijn, staat verder in Leviticus, dat Ik uit genade, door de
beloofde Messias verlichten, rechtvaardigen en heiligen zal ter eeuwige
zaligheid. Zie ook 1 Corinthe 1:30.
Op een dag zal Christus terug
komen en een nieuwe hemel en aarde scheppen:
een nieuw paradijs voor
hen die in Hem geloofden en wiens zonden vergeven waren.
Uiteindelijk zal God
het paradijs herstellen.
Opnieuw zal er geen
dood of lijden
of kwaad zijn. Ons zwoegen en werken in deze wereld duurt slechts kort
in het kader van de eeuwigheid.
We zullen de eeuwigheid
doorbrengen met God's nieuwe schepping...
Wat prachtig zal dat
zijn. Stel je
voor dat je een eeuwigheid hebt om de oneindige schepping van
alwetende, almachtige God te ontdekken.
We zullen God loven in
de hemel voor
Zijn werk als Schepper en Verlosser, "U bent waardig, onze Heer en God,
de heerlijkheid en de eer en de kracht te ontvangen, want Gij hebt alle
dingen geschapen, en door Uw wil zijn zij, en zijn zij geschapen"
(Openb. 4:11)
God zal alle tranen
afwissen, zoals
een moeder de tranen van haar kind afwist. Maar wel met dit verschil,
dat een moeder dat vaker zal moeten doen, maar de Heer doet het slechts
één keer, want daarna zullen er nooit meer tranen
vloeien.
En ook de dood zal niet
meer zijn,
behalve in de poel des vuurs, waar hij voor eeuwig zal blijven. Maar
Gods kinderen in het hemels Jeruzalem zullen de dood niet meer kennen.
En er zal ook geen geklaag of verdriet zijn.
De eerste dingen zijn
voorbijgegaan,
waaronder te verstaan het kruis, het lijden der gelovigen en alle
verdere kommer en kwel van het tegenwoordige leven.
God op de troon zegt
dan:
„Zie, Ik maak alle dingen nieuw. Schrijf, want deze woorden
zijn
getrouw en waarachtig. Zij zijn geschied." Waarmee gezegd wordt: alles
is volbracht, wat voorzegd is door de profeten in het Oude Testament en
de apostelen in het Nieuwe Testament.
En de dorstige mag
drinken uit de
bron van het water des levens, het wordt hem geschonken, uit genade,
zonder verdienste. Lees hierover ook in Johannes 7:37:
En op den laatsten, den
groten dag
van het feest, stond Jezus en riep, zeggende: Indien iemand dorst
heeft, hij kome tot Mij en drinke!
Maar de in het kwaad
volhardende
booswichten, zij die niet berouwvol om vergeving smeken, wacht een
gruwelijk lot: zij komen in de poel, die brandt van vuur en zwavel. De
tweede dood.
INFO: DE WEG - DE WAARHEID - HET LEVEN - FILM
Remember all victims of violence worldwide
DE WEG | DE WAARHEID | HET LEVEN | FILM | AUDIO
HOLYHOME.NL USE NO COOKIES - REPORT DEAD LINKS
Waard om te weten :
Een hartelijk welkom op de siteDeze pagina printen
Sitemap
Wie zoekt zal vinden
FAQ - HELP
Kerk
Zondag
Advent
Kerstfeest
Driekoningen
Vastentijd
Goede Vrijdag
Aswoensdag
Palmzondag
Palmpasen
De stille week
Witte donderdag
Stille zaterdag
Paaswake
Pasen - Paasfeest
Hemelvaartsdag
Pinksteren
Biddag
Dankdag
Avondmaal
Doop
Belijdenis
Oudjaarsdag
Nieuwjaarsdag
Sint Maarten
Sint Nicolaas
Halloween
Hervormingsdag
Dodenherdenking
Bevrijdingsdag
Koningsdag / Koninginnedag
Gebedsweek
Huwelijk
Begrafenis
Vakantie
Recreatie
Feest- en Gedenkdagen
Symbolen van herkenning
Leerzame antwoorden op levens- en geloofsvragen
Hebreeën 4:12 zegt: "Want levend en krachtig is het woord van God, en scherper dan een tweesnijdend zwaard: het dringt diep door tot waar ziel en geest, been en merg elkaar raken, en het is in staat de opvattingen en gedachten van het hart te ontleden". Lees eens: Het zwijgen van God
God heeft zoveel liefde voor de wereld, dat Hij Zijn enige Zoon heeft gegeven; zodat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft. Lees eens: God's Liefde
Schat onder handbereik
Bemoediging en troost
Bible-people - stories of famous men and women in the Bible
Bible-archaeology - archaeological evidence and the Bible
Bible-art - paintings and artworks of Bible events
Bible-top ten - ways to hell, films, heroes, villains, murders....
Bible-architecture - houses, palaces, fortresses
Women in the Bible - great women of the Bible
The Life of Jesus Christ - story, paintings, maps
Read more for Study Apocrypha, Historic Works
GELOOF EN LEVEN een
KLEINE HULP VOOR ONDERWEG
Wie zoekt zal vinden
Boeiende Series :
BijbelvertalingenBijbel en Kunst
Bijbels Prentenboek
Biblische Bildern
Encyclopedie
E-books en Pdf
Prachtige Bijbelse Schoolplaten
De Heilige Schrift
Het levende Woord van God
Aan de voeten van Jezus
Onder de Terebint
In de Wijngaard
De Bergrede
Gelijkenissen van Jezus
Oude Schoolplaten
De Zaligsprekingen van Jezus
Goede Vruchten
Geestesgaven
Tijd met Jezus
Film over Jezus
Barmhartigheid
Catechese lessen
Het Onze Vader
De Tien Geboden
Hoop en Verwachting
Bijzondere gebeurtenissen
De Bijbel is boeiend
Bijbelverhalen in beeld
Presentaties en Powerpoints
Bijbelse Onderwerpen
Vrede van God voor jou
Oude bijbel tegels
Informatie over alle kerken in Nederland: Kerkzoeker
Bible Study: The Bible alone!
L'étude biblique: Rien que la Bible!
Bibelstudium: Allein die Bibel!
Materiaal voor het Digibord
Werkbladen Bijbelverhalen Bijbellessen
OT Hebreeuws-Engels
NT Grieks-Engels
Naslagwerken
Belijdenissen
Een rijke bron
Missale Romanum + Afbeeldingen
Stripboek over Jezus
Christelijke Symbolen
Plaatjes Afbeeldingen Clipart
Evangelie op Postzegels
Harmonium Huisorgel
Godsdiensten en Religies
Herinnering aan Kerken
Christian Country Music
Muzikale ontspanning
Software voor Bijbelstudie
Hartverwarmende Klanken
Read and Hear the Holy Bible
Luisterbijbel
Bijbel voor Slechtzienden Begrippenlijst -1- -2-
Meer weten over de Psalmen, gezangen, liturgieën, belijdenisgeschriften: Catechismus, Dordtse Leerregels en veel andere informatie? . Kijk op: Online-bijbel.nl(What's good, use it)