BOEDDHISME
De
vindplaats van materiaal voor Bijbelstudie, geloofstudie, catechese,
school, kring, persoonlijk geloof, studie thuis, kerk, club, nieuws,
godsdienstonderwijs, zingeving en vooral heel veel mogelijkheden om je
Bijbelkennis te vergroten. Blijf niet afhankelijk van
anderen maar lees zelf de Bijbel. Investeer in geestelijke rijkdom.
Een praktische
levenswijze
Aan het
beginvan deze eeuw was het boeddhisme eigenlijk alleen nog maar bekend
inAzië. Nu is het boeddhisme een wereldreligie. De
meesteboeddhisten die in Nederland wonen zijn afkomstig uit China
ofHongkong.
Het boeddhismeis een praktische levenswijze zonder dogma of ideologie,
waarbij demens centraal staat. De leer van Boeddha wordt gesymboliseerd
door eenwiel. Het aantal spaken duidt op achtvoudige pad dat ieder mens
moetgaan om de verlichting te bereiken.
Leven
en leer van Boeddha
De
drie juwelen van het geloof.
De volgelingenhebben van de ideeën van Boeddha een godsdienst
gemaakt. Zoontwikkelden ze het idee van de ‘Drie
juwelen’ dat dedagelijkse geloofsbelijdenis van elke
boeddhist werd. Deze zijn:
- de
Boeddha. Die de weg naar de verlichting heeft gevonden en aananderen
heeft getoond.
-
De dharma, de leer over het wezen van de dingen.
-
De sangha, de gemeenschap der monniken, nonnen en leken.
Een anderenaam voor de drie juwelen is ook wel de drie schuilplaatsen.
De tweebelangrijkste samenvattingen van de leer van Boeddha zijn de
vier EdeleWaarheden en het Edele Achtvoudige Pad.
De
vier waarheden.
Devierwaarheden vormen het hart van de leer van Boeddha. Onder
debodhiboom ontdekte Gautama de Boeddha vier waarheden over het lijden.
Het leven bestaat uit lijden (dukkha)
Al het bestaanis moeilijk, ellendig en vol leed. Ook als men vrij zou
zijn vanellende, dan nog ziet men anderen lijden en dit veroorzaakt
weerverdriet. Ook niet bereiken wat men begeert is lijden.
De oorzaak van lijden is begeerte.
Het ontstaan van het lijden ligt in 1 bron: de begeerte, de gehechtheid
aan het leven en hebzucht.
Opheffing van lijden door niet te begeren.
Als we deoorzaak weghalen verdwijnt het gevolg. Opheffing vindt plaats,
als hetbesef doorbreekt dat men alles loslaat en alle gehechtheid aan
hetleven laat varen.
Opheffing lijden via het Achtvoudige Pad.
De vierde waarheid is de weg (marga) die gevolgd moet worden om dit
lijden op te heffen, het Achtvoudige pad.

Het achtvoudige pad
Het Achtvoudige Pad is
de weg naar verlossing en bestaat uit acht delen. De is gebaseerd op
drie punten.
Etnisch gedrag (sila)
-
juist spreken.
-
Juist handelen.
-
Juist leven (de kost verdienen)
Geestelijke discipline
(samadhi)
-
juiste inspanningen.
-
Juiste concentratie.
-
Juiste meditatie.
Wijsheid (prajna)
-
juist begrip.
-
Juiste kennis.
Karma
In dit levenbestaan
grote verschillen tussen mensen. Dit is geen
‘goddelijkebeschikking’ maar een gevolg van
voorgaande handelingen. Iederschept zijn eigen omstandigheden en kan
zijn situatie ook verbeteren.Karma is bepalend voor de kwaliteit van de
wedergeboorte.
Wedergeboorte
Na de doodverlaat de
ziel het stoffelijk lichaam om in een ander lichaamwedergeboren te
worden. Dit kan ontelbare keren herhaald worden. Pasals wij beseffen
hoe erg wij onszelf verbonden hebben met wereldsezaken zoals geld,
jaloezie maken wij een kans om ons los te maken uitde eeuwigdurende
kringloop van wedergeboorten.
Nirvana
Nirvanabetekent
‘uitwaaien’ van de vlam der begeerte. Het
betekenttotale verlossing van angst en leed, van spanningen en lijden.
Als deonwetendheid en het verlangen naar bestaan zijn vernietigd zal er
geenwedergeboorte meer zijn.
De Sangha
Het derde inde reeks
van de ‘Drie Juwelen’, die de boeddhist erkent,
isde gemeenschap van edelen: zij die het pad van dharma bewandelen.
Naastde monniken in het klooster zijn er leken die in de wereld leven
en diehen ondersteunen en om raad vragen.
Het bedelen
In de Vinayastaat at de
monniken (bhikkoes) het leven van een bedelmonnik dienen teleiden. In
Aziatische landen wordt bedelen beschouwd als eenaanvaardbare manier om
in je levensonderhoud te voorzien. Een van debeste eigenschappen is
vrijgevigheid en zo geven monniken de leken dekans zich verdienstelijk
te maken door te geven.
Intrede
De toetredingtot de
orde staat in principe voor iedereen open, ongeacht rang enstand en
kaste. Hij moet zich houden aan een eeuwenlang voorschrift:geen
privé-bezit.
Monniken
De monnikenvolgen een
strenge leefwijze. Ze zijn celibatair (ongehuwd), hebbenmaar een paar
noodzakelijke bezittingen en zijn afhankelijk van lekenvoor voedsel,
kleding en onderdak. Tot de uitrusting van een monnikbehoren onder
andere: bedelnap, een scheermes, een naald en een zeef.De nap is een
teken van Boeddha’s geestelijke heerschappij. Hetzeefje dient
om insecten uit zijn drinkwater te halen. Niet zozeer omzelf niet ziek
te worden maar om die dieren te sparen.
De voorschriften
Deboeddhistische
monniken beloven aan de sangha dat ze zich aan de tienvoorschriften
zullen houden die uit de tijd van Boeddha komen. Deonderstaande
principes gelden ook voor de leken van de boeddhistischegemeenschap. De
leken doen dat omdat ze hopen in een volgend leven eenbeter leven te
krijgen.
-
niet doden,
-
niet verkeerd spreken,
-
geen drank en drugs,
-
niet stelen,
-
geen ongepaste seksuele relaties.
Tibetaans Boeddhisme
Ongeveer 500jaar na de
dood van Boeddha ontstond de ‘Mahayana’- school,die
het mededogen in het boeddhisme benadrukte. Het streefdoel was datzij
die de verlichting bereikt hadden zouden terugkeren naar de aardeom hen
die nog steeds leden te onderwijzen en te helpen. Men noemde zoiemand
een ‘Bodhisatva’.
De Indischeleraren die
naar Tibet kwamen, legden de nadruk op deze versie van hetboeddhisme.
Spoedig werden over het gehele land kloosters opgericht,net elk zijn
eigen steeds opnieuw gereïncarneerde of welgeborenabt, die in
een nieuw lichaam zou terugkeren om het werk van zijnvoorganger voort
te zetten. Dat was de situatie in de veertiende eeuw,toen de eerste
Dalai Lama werd geboren.

De Dalai Lama wordt als een reïncarnatie beschouwd van de
bodhisatva Chenrezig, de Boeddha in zijn kwaliteit van mededogen.
Zen
– boeddhisme
In 6e eeuwn.Chr. heeft Bodhidarma, een uit India afkomstige monnik, in
China deeerste Zen-school gesticht. Het Zen-boeddhisme heeft vooral in
Japaneen grote bloei doorgemaakt. Zen is een Japans woord, het
betekentinnerlijk aanschouwen, meditatie. Dat is niet te bereiken door
de wegvan het verstand, maar slechts door de intuïtie. Deze
komt bijvlaggen of in de vorm van flitsen van inzicht.
Belangrijke
kenmerken van Zen:
-
afkeer van alle gefilosofeer;
-
het leven is het hier en nu;
-
geen godsdienst, maar een levensweg;
-
direct op de geest gericht.
Via de weg vanmeditatie, koans (raadsels) en soberheid bereikt de
leerling iets alsSatori (verlichting). Veel Zenleden vertoeven in een
Zengemeenschap,een klooster. Leerlingen krijgen van de Zenmeester koans
om over temediteren. Een koan is een onoplosbaar raadsel waarop het
logischverstand stuk moet breken. Een bekende koan is:
‘Wanneer je in jehanden klapt, hoor je geluid. Hoe is het
geluid van 1 klappendehand?’
Een anderetechniek is de mondo: een snelle uitwisseling van vragen en
antwoorden,terwijl de discipel onmiddellijk moet antwoorden, zonder de
kans tekrijgen om na te denken. Het einddoel is dat het verstand zijn
pogingenstaakt, waardoor de geest vrij is om de verlichting (Satori )
teontvangen.
Om te komentot geestelijke berustwording is de zogenaamde Zazen of
meditatie inlotushouding. In Japan wordt het Zenboeddhisme vooral
beoefend in devorm van lichamelijke behendigheid. Naast de kunst van
hetbloemschikken en de ‘thee-ceremonie’ komt dit
vooral totuiting in sporten als kendo, boogschieten en judo.
Het leven is een leerschool waarbij het er niet om gaat wat je doet,
maar hoe je het doet. Concentratie is daarbij belangrijk.
Chinese
Boeddhisten
In Nederlandleven 35.000 Chinese Boeddhisten. Ze leven in een hechte en
geslotengemeenschap. De Chinese cultuur leert vooral respect uit te
dragen voorde ander. Belangrijk is de piëteit, dit is onder
alleomstandigheden gehoorzamen aan de wil van de ouders. Voor
henklaarstaan als ze iets nodig hebben, zoals ze ook voor jou
altijdhebben gedaan. Belangrijk is het begrip schaamte. Iedere Chinees
wordtal jong geleerd hoe zich te gedragen in de sociale omgang, niemand
tekwetsen en de naam van de familie niet te schande te maken.
Er zijn tweetypische kenmerken van hun geloof namelijk verering van
voorouders engeloof in karma, het lot. Men zal altijd in huis, voor een
altaartjewierook branden voor de vooroudergeesten; men moet ze goed
verzorgen,anders brengen ze ziekte en verderf. De belangrijkste
manieren waaropde levenden de doden eer kunnen bewijzen is door:
-
de familiegraven en altaren te bezoeken;
-
wierook te branden en te offeren.
Chinezengeloven dat mensen onder een goed gesternte geboren kunnen
zijn, dat ergoede en slechte dagen zijn voor het ondernemen van
bepaaldeactiviteiten en dat bij tegenslag alleen berusting helpt. Een
grootdeel van je levensloop ligt immers vast door je naam en het moment
vangeboorte.
Chineseboeddhisten zijn nogal bijgelovig. Zo blijken spiegeltjes in
huis teworden opgehangen om kwade geesten te verjagen, zodat een zieke
beterwordt. In het algemeen moeten goden gerespecteerd worden,
moetengeesten vermeden worden en moet voor voorouders gezorgd worden.
Als zedit niet doen zal dat tot ongeluk en ziekte leiden.

Feestdagen
Debelangrijkste
feestdagen zijn het Chinese Nieuwjaar (in februari) en deWesak, de dag
van de Boeddha (in mei). Deze dag staat geheel in hetlicht van de drie
gebeurtenissen in het leven van de Boeddha: degeboorte, de verlichting
en het heengaan.
READ
THE BOOK - THE
BIBLE CHANGE YOUR LIFE
INFO: DE WEG - DE
WAARHEID - HET LEVEN
- FILM
- AUDIO