HOME | STUDIEBIJBEL | BIJBELSTUDIES | BIJBELATLAS | BIJBELSEGESCHIEDENIS | NIEUWS
Bijbels Prentenboek - 006 - Noach's offer na de Zondvloed
Van het boek of de maker van de prenten zijn verder geen gegevens bekend.
Gedrukt in 1672 in Lunenburg. Nu aangevuld met de verhalen uit de Bijbel door s.j.sOverzicht van alle platen
Noachs offer na de Zondvloet
Genesis VIII : 20-21 - Noachs offer na de Zondvloet
20
Noach bouwde een altaar voor de HEER; daarop bracht hij brandoffers van
al het reine vee en alle reine vogels. 21 De geur van de offers
behaagde de HEER, en hij zei bij zichzelf: Nooit weer zal ik de aarde
vervloeken vanwege de mens, want alles wat de mens uitdenkt, van zijn
jeugd af aan, is nu eenmaal slecht. Nooit weer zal ik alles wat leeft
doden, zoals ik nu heb gedaan. 22 Zolang de aarde bestaat, zal er een
tijd zijn om te zaaien en een tijd om te oogsten, zal er koude zijn en
hitte, zomer en winter, dag en nacht – nooit komt daar een
einde aan.
Nadere
informatie
Na het verlaten van de ark bracht Noach een offer aan God. God beloofde
Noach dat Hij de aarde en al wat er op leefde niet meer door water zou
vernietigen, en sloot een verbond met hem. Als teken van Gods verbond
met Noach zou voortaan de regenboog verschijnen. Als deze aan de hemel
verscheen zou God zich het verbond herinneren dat Hij met Noach had
gesloten. God gaf Noach en de zijnen de opdracht vruchtbaar te zijn en
de aarde weer te bevolken.
Een kort
overzicht van offers en offerdienst in de Bijbel
(1) God
Zelf trad na de zondeval op als de eerste Offeraar. Het
éérste offer voorzag het gevallen mensenpaar van
klederen van vellen, dierenhuiden — dit ter vervanging van
het kleed van vijgenboombladeren waarmee Adam en Eva zichzelf hadden
bedekt. Dit illustreert het beginsel van een door God gegeven
'bedekking', d.i. verzoening voor de zonde, en herstel van de relatie
met God (Gen. 3:21).
(2) Het
tweede offer was dat van Kaïn, dat bestond uit
‘vruchten der aarde’. Abel daarentegen bracht een
bloedig offer, van de eerstelingen van zijn schapen en hun vet. Hier
staat menselijke eigen-gerechtigheid tegenover Goddelijke gerechtigheid
op de grondslag van de verzoening. Bij Abel zien wij zowel de aanneming
van het offer, als van de offeraar zelf (Gen. 4:1-16; Hebr. 11:4;
12:24; 1 Joh. 3:12; Jud.: 11).
Kaïn,
de oudste van de twee, was landbouwer; Abel was schaapherder.
Kaïn doodde zijn broer, omdat God Abels dieroffer wel aannam,
maar het offer van Kaïn, een deel van de oogst van het land,
niet. Hoewel jaloezie voor de hand ligt, vermeldt het verhaal (in
Genesis 4) geen reden voor de broedermoord, noch voor Gods voorkeur.
Mogelijk had het laatste te maken met de grotere waarde die God hechtte
aan een offer waarbij een dier gedood moest worden waaraan men zich
gevoelsmatig kan binden.
God ondervraagt Kaïn waar zijn broer is, waarop deze antwoordt
met "Ben ik mijn broeders hoeder?" Om zijn daad wordt Kaïn
door God vervloekt en verdoemd tot zwerven (Gen. 4:11). Hij trekt naar
"het land Nod, ten oosten van Eden" (Gen. 4:16); nod is echter
Hebreeuws voor "zwervende", wat kennelijk impliceert dat met dit woord
niet de naam van een land wordt bedoeld, maar de doelloosheid waarmee
Kaïn in eerste instantie de wereld in trok. Later sticht
Kaïn een stad, de eerste die in de Bijbel genoemd wordt, die
hij naar zijn zoon Henoch noemt. Verder brengt God op Kaïn een
"teken" aan, zodat niemand hem kwaad zal doen. Zijn eventuele moord zal
zevenvoudig worden gewroken, belooft God Kaïn.
(3) Hierna
volgde de instelling van een geordende eredienst — het
aanroepen van de naam des Heren —in de lijn van Seth, zeer
waarschijnlijk verbonden met altaardienst. Dit
‘aanroepen’ is voor ons het brengen van geestelijke
en materiële offers (vgl. 1 Kor. 16:2; Hebr. 13:15-16). Dit
gebeurt door degenen die het ‘zaad’, het
'nageslacht' zijn van de gestorven en opgestane Heer: 'Zie, Ik en de
kinderen die God Mij gegeven heeft' (Hebr. 2:13). Seth is een beeld van
Christus als de Opgestane, het Hoofd van een nieuwe generatie van
mensenkinderen. Seth was voor Eva 'een ander zaad’, een
andere zoon in plaats van de gestorven Abel (Gen. 4:25-26; vgl. Jes.
53:10 en Joh. 12:24).
(4) Na
de zondvloed vinden wij het offer van Noach op de nieuwe, gereinigde
aarde. Dit spreekt van de ware aanbidding op de grondslag van de
opstanding, nadat de wateren van het oordeel zijn voorbijgegaan (Gen.
8:20-22; vgl. Joh. 20:17; Rom. 8:1-2; 1 Petr. 3:20-22). Hierna trekt
Noach de wereld in.
Maar Noach trekt niet zomaar de wijde wereld in. We lezen dat hij eerst
iets anders doet, namelijk het brengen van een offer dat bestond uit
dieren en vogels van alle reine soorten die Noach aan boord had. God
ruikt vervolgens de geur van het offer, de liefelijke reuk, zoals ht
NGB vertaalt. Je zou misschien nog beter kunnen vertalen: En God was
tevreden gesteld. Er was op de vernieuwde aarde tenminste weer een mens
die naar Hem zocht en met Hem wilde leven. En dán doet God
zijn belofte om Noach met de zijnen en heel de schepping voor altijd te
dragen. Dat is een volledig onvoorwaardelijke belofte, dat wil zeggen:
Noach moest niet eerst iets doen, zoals dat offer, om bij God weer in
de gunst te vallen.
(5) Het
leven van de aartsvaders is ook leerzaam in dit opzicht. Eerst zien wij
de altaardienst van Abram, en wel bij Sichem (= schouder), nabij Bethel
(= huis Gods), en Mamre bij Hebron (= gemeenschap, verbond). Abrams
pelgrimsleven begon met aanbidding, met eredienst (Gen. 12:7-8;
13:4,18).
Sichem : plaats in de
streek Samaria in de nu Palestijnse gebieden, ten westen van de rivier
de Jordaan
Belangrijke stad in de geschiedenis van Israël.
· Waarschijnlijk identiek aan het tegenwoordige
Nablus.
· Wordt door de Israeli’s beschouwd als deel van
het beloofde land.
· Na de Oslo-akkoorden door Israël overgedragen aan
de Palestijnse Autoriteit.
· In de bijbelse geschiedenis eerste hoofdstad van het
koninkrijk Israël. Hier doet God zijn landbelofte aan Abraham.
Door sommigen (archeologen, geschiedkundigen) wordt dit in twijfel
getrokken. Zij vragen zich af of de stad wel bestond ten tijde van
Abraham.
· Later keert Abrahams kleinzoon Jacob terug naar deze stad
en blijft er korte tijd. Uit de Bijbel blijkt duidelijk dat de stad op
dit moment wel bestaat.
· Bij Sichem wordt de Samaritaanse tempel gebouwd, die in
gebruik is tussen de vierde en de tweede eeuw v. Chr.
· Na de dood van Gideon wordt Abimelech koning in de stad,
maar deze vernietigt Sichem vanwege de weerstand die hij ondervindt van
de bevolking.
· Het is onbekend door wie en wanneer de stad weer wordt
opgebouwd.
· Na de dood van koning Salomo wordt de stad weer tijdelijk
de hoofdstad van het nieuwe koninkrijk.
· Als de koningen zich in Thersa vestigen wordt de stad
steeds minder belangrijk.
· Eeuwen later stichten de Romeinen op de plek van Sichem de
stad Neapolis. In 636 nemen de Arabieren de stad in en verandert de
naam in Nabloes.
(6) In
Genesis 14 is voor het eerst sprake van het offeren van de tienden.
Abram — de voorvader van Levi, die tienden neemt —
gaf aan Melchisedek, de koning van Salem, nadat deze hem had gezegend,
van heel de buit ‘de tienden’ (Gen. 14:18-20; vgl.
Ps. 110:4 en Hebr. 7:1-10).
IN HET OUDE TESTAMENT : Veel
eerder nog dan de wet van Mozes, betaalden de patriarchen hun tienden
(dus een tiende deel van hun inkomen) t.b.v. de steun aan de eredienst
aan God (Gen 14:18-20 en 28:22). Pas later werd de praktijk van de
tienden ondergebracht in de wet van Mozes (Lev 27:30-34 en Num
18:21-26). Het volbrengen hiervan was zo belangrijk dat God speciale
zegeningen heeft uitgesproken voor de getrouwen (Mal 3:8-18). De tiende
is eigenlijk geen gave maar een schuld (Mal 3:10) en alles wat
daarboven komt wordt pas een offer.... Daarom waren er naast de tienden
ook vrijwillige offers (Ex 25:2, 1Kron 29:9).
IN HET NIEUWE TESTAMENT : We
leven echter niet meer onder de wet maar onder de genade zeggen
sommigen: juist!Na de uitstorting van de Heilige Geest gaf men daarom
zelfs alles! Ons gehele leven behoort nl. Hem toe! Naar tienden
verwijzend zei Jezus: "Deze dingen moet men doen" (Mat 23:23). Ook
Paulus leerde het geven (2Cor 9:6-13 en 1Cor 9:13-14).
Het offeren is een genade van God; het niet offeren is het ontbreken
van genade (2Cor 8:1-7). Naast de "tienden" zijn er ook nog vrijwillige
offers (Hand 11:29, Luc 6:38).
(7) De
verbondssluiting met Abram in Genesis 15 ging gepaard met het brengen
van offers, waarbij God Zijn beloften bekrachtigde door tussen de
stukken van de offeranden door te gaan. De zegen was gegrond op de dood
van offeranden: een jonge koe, een geit, een ram, een tortelduif en een
jonge duif (beelden van Christus als het ware reinigings-, zond-,
inwijdings- en brandoffer). Abram verjoeg het wild gevogelte dat het
offer bedreigde — dit spreekt van onreine geesten en
verkeerde leringen, die de eer van Christus aantasten (Gen.
15:9-11,17-18).
Wat is er zo bijzonder aan het verbond van God met Abraham? Het
bijzondere is, dat hier voor het eerst in de menselijke geschiedenis
God een persoonlijk verbond sluit met een mens. 'Abram: Ik ben God de
Ontzagwekkende, en Ik wil mijn verbond met jou aangaan.' Dat is
natuurlijk voor Abram een onvoorstelbaar hoogtepunt in zijn leven. Je
zult het maar meemaken dat God de Almachtige naar je toekomt om zijn
verbond met je te sluiten. En het in de top-3 van de
wereldgebeurtenissen terechtgekomen, omdat Gods verbond niet tot die
ene oude man beperkt is gebleven, maar zich heeft uitgestrekt tot
miljoenen mensen over duizenden jaren. Een eeuwig verbond.
De eerste keer dat God een persoonlijk verbond sluit met een mens. Wij
noemen Gods belofte aan Adam ook een verbond. Maar dat betreft meer de
hele mensheid dan Adam persoonlijk. De bijbel noemt ook Gods afspraak
met Noach ook een verbond. Maar dat betreft vooral de aarde en de
natuur en niet zozeer Noach persoonlijk. Maar hier met Abraham sluit de
Here voor het eerst een verbond met iemand persoonlijk. En dat omvat
alles. God belooft: 'Abraham, heel Kanaän, het land waar je nu
als vreemdeling woont, zal ik jou en je nakomelingen voor altijd in
bezit geven.' In eerste instantie denk je: nou, dat is mooi voor
Abraham. Fijn dat hij een stukje grond krijgt. Levensruimte voor zijn
nageslacht. Maar later omschrijft Paulus deze belofte als: Abraham werd
erfgenaam van de hele wereld. Dit zit opgesloten in de belofte van het
land aan Abraham: God belooft Abraham en zijn nageslacht de hele
wereld. De overeenkomst met het woord van de Here Jezus is opvallend:
zalig de zachtmoedigen, want zij zullen de aarde bezitten. Niet
onbelangrijk voor de wereldgeschiedenis.
Maar dan die tweede belofte, die hier nog bovenuit steekt: 'Abraham, Ik
zal jouw God zijn en die van je nakomelingen, voor eeuwig.' Ik zal jouw
God zijn. De Here God verbindt zijn naam aan een mens. De Almachtige
blijft verbonden aan Abraham met zijn nabijheid, zijn zorg en zijn
macht. God is niet tegen hem, maar voor hem. 'Ik zal u eeuwig tot een
God zijn.' De Here verbindt zich niet aan een mens voor de beperkte
duur van zijn jaren op aarde. Abraham blijft dan ook eeuwig aan God
verbonden. Over de grenzen van het aardse leven heen.
Het verbond dat God sluit met Abraham omvat heel de wereld en omvat
leven en sterven. Dat geeft meer dan genoeg reden om deze
verbondssluiting bij de top-3 gebeurtenissen van de wereldgeschiedenis
te scharen. Belangrijker dan bijvoorbeeld de uitvinding van de
elektriciteit of de peniciline. God heeft zich definitief en
persoonlijk verbonden aan een mens.
(8) Abram
kreeg een nieuwe naam in Genesis 17: Abraham, d.i. ‘vader van
vele volken’. De besnijdenis is een symbool van het
uittrekken van het lichaam van het vlees, iets dat nu op grond van de
dood van Christus definitief gerealiseerd is (Kol. 2:11). Daarna volgde
een offermaaltijd, een gemeenschapsmaaltijd te Mamre (= vettigheid,
levenskracht). Het spijsoffer en vredeoffer dat Abraham bracht, vormde
de grondslag van de gemeenschap met God. Het offer bestond uit drie
maten fijn meel en een kalf, mals en goed. Dit spreekt van
Christus’ leven en van Zijn offerdood (Gen. 18:6vv.).
(9) In
Genesis 22 bereiken wij een hoogtepunt in het onderwijs van de Schrift
ten aanzien van de offers. De beloofde zoon moest het offer worden. Hij
was het lam ten brandoffer, waarin God Zelf voorzag op de berg des
Heren. Hier zien wij Isaak als type van de Zoon, die Zichzelf
vrijwillig ten offer gaf (Gen. 22; vgl. Joh. 3:16 en Rom. 8:32).(10) In
het leven van Isaak vinden wij een altaardienst bij Berseba (= put van
de eed), gevolgd door een offermaaltijd en een verbondssluiting met
voormalige vijanden (Gen. 26:23-33).(11) Het leven van Jakob is
eveneens leerzaam in dit opzicht. Jakob deed een gelofte in Bethel, om
daar —in het huis Gods — stipt de tienden als zijn
offergaven te geven, wanneer God hem zou weldoen en hem zou behoeden op
zijn reis (Gen. 28:22).(12) Hij bracht ook een slachtoffer op het
gebergte van Gilead (= steenhoop der getuigenis), waarbij hij Laban en
zijn overige verwanten tot een maaltijd nodigde (Gen. 31:54). Dit
spreekt van onderlinge gemeenschap en het samen deelhebben aan (de
waarde van) het offer.(13) Vervolgens had Jakob een altaar te Sichem
(Gen. 33:20). Vergelijk punt 5 en punt 11, en Genesis 35:1,7. God wilde
hem echter in Bethel, in Zijn eigen huis hebben. Er is verschil in
godsopenbaring tussen Genesis 33 (El-Elohe-Israel) en Genesis 35
(El-Beth-El).(14) Tenslotte volgde Jakobs altaar te Bethel, op de
plaats waar God hem wilde hebben (Gen. 35:1vv.). Hier hebben wij het
éérste drank- of plengoffer in de Schrift. Het
‘uitgegoten worden’ spreekt van toewijding tot in
de dood (vs. 14; vgl. Fil. 2:17; 2 Tim. 4:6).(15) Aan het einde van het
boek Genesis droeg Jakob met recht zijn nieuwe naam Israël
(vgl. Gen. 32:28). Op weg naar zijn zoon Jozef in Egypte bracht hij te
Berseba slachtoffers aan de God van zijn vader Isaak (Gen. 46:1). God
verscheen aan hem, bemoedigde hem met de woorden: Vrees niet! Ook onze
zegen is gegrond op het offer, dat vrede brengt en de vrees verdrijft.
Bekijk hier de dia-show van de prenten
INFO: DE WEG - DE WAARHEID - HET LEVEN - FILM
Remember all victims of violence worldwide
DE WEG | DE WAARHEID | HET LEVEN | FILM | AUDIO
HOLYHOME.NL USE NO COOKIES - REPORT DEAD LINKS
Waard om te weten :
Een hartelijk welkom op de siteDeze pagina printen
Sitemap
Wie zoekt zal vinden
FAQ - HELP
Kerk
Zondag
Advent
Kerstfeest
Driekoningen
Vastentijd
Goede Vrijdag
Aswoensdag
Palmzondag
Palmpasen
De stille week
Witte donderdag
Stille zaterdag
Paaswake
Pasen - Paasfeest
Hemelvaartsdag
Pinksteren
Biddag
Dankdag
Avondmaal
Doop
Belijdenis
Oudjaarsdag
Nieuwjaarsdag
Sint Maarten
Sint Nicolaas
Halloween
Hervormingsdag
Dodenherdenking
Bevrijdingsdag
Koningsdag / Koninginnedag
Gebedsweek
Huwelijk
Begrafenis
Vakantie
Recreatie
Feest- en Gedenkdagen
Symbolen van herkenning
Leerzame antwoorden op levens- en geloofsvragen
Hebreeën 4:12 zegt: "Want levend en krachtig is het woord van God, en scherper dan een tweesnijdend zwaard: het dringt diep door tot waar ziel en geest, been en merg elkaar raken, en het is in staat de opvattingen en gedachten van het hart te ontleden". Lees eens: Het zwijgen van God
God heeft zoveel liefde voor de wereld, dat Hij Zijn enige Zoon heeft gegeven; zodat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft. Lees eens: God's Liefde
Schat onder handbereik
Bemoediging en troost
Bible-people - stories of famous men and women in the Bible
Bible-archaeology - archaeological evidence and the Bible
Bible-art - paintings and artworks of Bible events
Bible-top ten - ways to hell, films, heroes, villains, murders....
Bible-architecture - houses, palaces, fortresses
Women in the Bible - great women of the Bible
The Life of Jesus Christ - story, paintings, maps
Read more for Study Apocrypha, Historic Works
GELOOF EN LEVEN een
KLEINE HULP VOOR ONDERWEG
Wie zoekt zal vinden
Boeiende Series :
BijbelvertalingenBijbel en Kunst
Bijbels Prentenboek
Biblische Bildern
Encyclopedie
E-books en Pdf
Prachtige Bijbelse Schoolplaten
De Heilige Schrift
Het levende Woord van God
Aan de voeten van Jezus
Onder de Terebint
In de Wijngaard
De Bergrede
Gelijkenissen van Jezus
Oude Schoolplaten
De Zaligsprekingen van Jezus
Goede Vruchten
Geestesgaven
Tijd met Jezus
Film over Jezus
Barmhartigheid
Catechese lessen
Het Onze Vader
De Tien Geboden
Hoop en Verwachting
Bijzondere gebeurtenissen
De Bijbel is boeiend
Bijbelverhalen in beeld
Presentaties en Powerpoints
Bijbelse Onderwerpen
Vrede van God voor jou
Oude bijbel tegels
Informatie over alle kerken in Nederland: Kerkzoeker
Bible Study: The Bible alone!
L'étude biblique: Rien que la Bible!
Bibelstudium: Allein die Bibel!
Materiaal voor het Digibord
Werkbladen Bijbelverhalen Bijbellessen
OT Hebreeuws-Engels
NT Grieks-Engels
Naslagwerken
Belijdenissen
Een rijke bron
Missale Romanum + Afbeeldingen
Stripboek over Jezus
Christelijke Symbolen
Plaatjes Afbeeldingen Clipart
Evangelie op Postzegels
Harmonium Huisorgel
Godsdiensten en Religies
Herinnering aan Kerken
Christian Country Music
Muzikale ontspanning
Software voor Bijbelstudie
Hartverwarmende Klanken
Read and Hear the Holy Bible
Luisterbijbel
Bijbel voor Slechtzienden Begrippenlijst -1- -2-
Meer weten over de Psalmen, gezangen, liturgieën, belijdenisgeschriften: Catechismus, Dordtse Leerregels en veel andere informatie? . Kijk op: Online-bijbel.nl(What's good, use it)