HOME | STUDIEBIJBEL | BIJBELSTUDIES | BIJBELATLAS | BIJBELSEGESCHIEDENIS | NIEUWS
Bijbels Prentenboek - 008 - Josef verklaart Farao zijn dromen
Van het boek of de maker van de prenten zijn verder geen gegevens bekend.
Gedrukt in 1672 in Lunenburg. Nu aangevuld met de verhalen uit de Bijbel door s.j.sOverzicht van alle platen
Josef verklaart Farao zijn dromen
Genesis XLI 15-36 - Josef verklaart Farao zyne droomen
15 En Faraö sprak tot Jozef: Ik heb een
droom gedroomd, en er is niemand, die hem uitlegge; maar ik heb van u
horen zeggen, als gij een droom hoort, dat gij hem uitlegt.
16 En Jozef antwoordde Faraö, zeggende: Het is buiten mij! God
zal Faraö’s welstand aanzeggen.
17 Toen sprak Faraö tot Jozef: Zie, in mijn droom stond ik aan
den oever der rivier;
18 En zie, uit de rivier kwamen op zeven koeien, vet van vlees en
schoon van gedaante, en zij weidden in het gras.
19 En zie, zeven andere koeien kwamen op na deze, mager en zeer lelijk
van gedaante, rank van vlees; ik heb dergelijke van lelijkheid niet
gezien in het ganse Egypteland.
20 En die ranke en lelijke koeien aten die eerste zeven vette koeien op;
21 Dewelke in haar buik inkwamen; maar men merkte niet, dat ze in haar
buik ingekomen waren; want haar aanzien was lelijk, gelijk als in het
begin. Toen ontwaakte ik.
22 Daarna zag ik in mijn droom, en zie, zeven aren rezen op in een
halm, vol en goed.
23 En zie, zeven dorre, dunne en van den oostenwind verzengde aren,
schoten na dezelve uit;
24 En de zeven dunne aren verslonden die zeven goede aren. En ik heb
het den tovenaars gezegd; maar er was niemand, die het mij verklaarde.
25 Toen zeide Jozef tot Faraö: De droom van Faraö is
één; hetgeen God is doende, heeft Hij
Faraö te kennen gegeven.
26 Die zeven schone koeien zijn zeven jaren; die zeven schone aren zijn
ook zeven jaren; de droom is één.
27 En die zeven ranke en lelijke koeien, die na gene opkwamen, zijn
zeven jaren; en die zeven ranke van den oostenwind verzengde aren
zullen zeven jaren des hongers wezen.
28 Dit is het woord, hetwelk ik tot Faraö gesproken heb:
hetgeen God is doende, heeft Hij Faraö vertoond.
29 Zie, de zeven aankomende jaren, zal er grote overvloed in het ganse
land van Egypte zijn.
30 Maar na dezelve zullen er opstaan zeven jaren des hongers; dan zal
in het land van Egypte al die overvloed vergeten worden; en de honger
zal het land verteren.
31 Ook zal de overvloed in het land niet gemerkt worden, vanwege
dienzelven honger, die daarna wezen zal; want hij zal zeer zwaar zijn.
32 En aangaande, dat die droom aan Faraö ten tweeden maal is
herhaald, is, omdat de zaak van God vastbesloten is, en dat God haast,
om dezelve te doen.
33 Zo zie nu Faraö naar een verstandigen en wijzen man, en
zette hem over het land van Egypte.
34 Faraö doe zo, en bestelle opzieners over het land; en neme
het vijfde deel des lands van Egypte in de zeven jaren des overvloeds.
35 En dat zij alle spijze van deze aankomende goede jaren verzamelen,
en koren opleggen, onder de hand van Faraö, tot spijze in de
steden, en bewaren het.
36 Zo zal de spijze zijn tot voorraad voor het land, voor zeven jaren
des hongers, die in Egypteland wezen zullen; opdat het land van honger
niet verga.
Lees over het leven van Jozef
Zijn geboorte wordt al verteld in Gen.30 en we
hebben dat verhaal al behandeld vorige keer. Jozef heeft
één echte broer en 10 halfbroers van 3 andere
moeders. Hij heeft niet direct een aangenaam karakter. Hij is de
verklikker van al wat de broers uitspoken en heeft pretentieuze dromen
over hoe hij hun meerdere is. Geen wonder dat zijn broers hem uit de
weg willen ruimen.
Ze verkopen hem
aan een karavaan en zo komt Jozef in Egypte terecht als slaaf
Hij klimt er al snel op tot vertrouwenspersoon
van zijn meester Potifar. Wanneer hij in de gevangenis komt door de
vrouw van Potifar, wordt hij ook daar de voornaamste in rang. Hij
blijkt ook goed in het uitleggen van dromen en zo wordt hij na jaren
uit de kerker gehaald om de dromen van farao te verklaren. Farao geeft
direct zijn vertrouwen aan Jozef en hij wordt zijn rechterhand bij het
besturen van het land. Wanneer de hongersnood in heel de streek groot
is, komen de broers van Jozef naar Egypte afgezakt om graan te kopen.
Jozef herkent hen maar laat dat in het begin niet merken. Hij stelt hen
op de proef door te vragen dat ze zijn echte broer Benjamin meebrengen.
En ook dan laat hij hen eerst nog vol angst beseffen hoezeer ze aan hem
overgeleverd zijn vooraleer hij zegt wie hij is.
Jozef stelt voor dat de broers zijn vader Jacob en heel de familieclan
laten overkomen naar Egypte waar nog voldoende eten is voor de vijf
hongerjaren die zullen volgen. Dat doen ze een zo woont Gods
uitverkoren volk dan in Egypte voor vele generaties.
Jozef, een
echte zoon van zijn vader
De geschiedenis van Jacob en die van zijn lievelingszoon Jozef vertonen
nogal wat gelijkenissen. De jonge Jacob koopt het eerstgeboorterecht af
van zijn broer Ezau en verkrijgt met een list de zegen van zijn vader.
De jonge Jozef droomt ervan de meerdere te zijn van zijn broers en dat
zij voor hem zullen buigen. Jacob verdwijnt na zijn bedrog naar Haran
waar hij trouwt en kinderen krijgt. Jozef wordt weggevoerd naar Egypte
waar hij uiteindelijk zal trouwen en kinderen krijgen. Jacob maakt
moeilijke jaren door in de vreemde. Hij wordt er zelf bedrogen en moet
hard werken maar ten slotte verwerft hij rijkdommen. Jozef brengt vele
jaren door in de kerker maar wordt daarna een machtig en rijk man.
Jacob besluit terug contact te zoeken met zijn broer Ezau om zich met
hem te verzoenen en realiseert daarna de zegen die hij in zijn jeugd
ontving. Jozef ziet zijn broers naar zich toekomen en handelt zodanig
dat er meerdere contacten volgen. In hem is verzoening gegroeid en het
resultaat is dat zijn kinderdromen werkelijkheid worden: zijn broers
buigen voor hem.
Jacob is in zijn leven door een louteringsproces gegaan waarbij hij
inzicht verwerft in zijn gedrag en worstelt met zichzelf en met God.
Hij ontvangt een nieuwe naam. Jozef droomde zich groot en is door de
diepe vernedering gegaan van als slaaf verkocht te worden en
onrechtvaardig veroordeeld te worden tot gevangenisstraf. Als kleinste
is hij opnieuw groot geworden. Maar deze keer uitdrukkelijk door Gods
toedoen. Hij zegt zelf: ‘Uit mezelf kan ik niets maar God kan
aan farao bekend maken wat goed voor hem is.’ (41,16) En als
hij dan als rechterhand van farao geïnstalleerd wordt, krijgt
hij een nieuwe Egyptische naam. Bij het zien van zijn broers, neemt hij
geen wraak maar beschouwt hij zich als een die door God gered is om hen
en zijn oude vader van de hongerdood te redden. ‘God heeft
mij vooruit gezonden, om jullie voortbestaan op aarde te verzekeren en
om velen het leven te redden. Niet jullie hebben mij hier gebracht maar
God zelf.’ (45,7-8) Het buigen van de broers geldt daarom
niet meer zijn persoon maar veeleer zijn zending. Het is een vorm van
eerbetoon aan God die door hem heeft gehandeld.
De innerlijke
weg van Jozef
Jozef is een tiener met grote dromen over zichzelf. Hij wordt graag
gezien door zijn vader en daar maakt hij gebruik van in eigen voordeel.
Door zich als concurrent van zijn broers op te stellen, herhaalt hij
wat Kaïn deed en wat Jacob zelf gedaan heeft. Wie geroepen is
om een zegen te zijn, kan niet enkel aan zichzelf denken. Hij is er
wezenlijk voor de anderen.
De tocht met de karavaan verandert Jozef, zo zegt Nico ter Linden.
‘Onheil op je weg, je kunt erop afknappen of ervan opknappen
en Jozef heeft voor het laatste gekozen. Hij is niet langer God in het
diepst van zijn gedachten. (…) Jozef gaat anders over
zichzelf denken en dus ook anders over zijn vader, zijn moeder, zijn
broers.’
Jozef blijkt
een bijzondere slaaf te zijn
Hij kan ongeveer alles en dat levert hem de
gunst van zijn heer op. Op korte tijd heeft hij zowat alles in handen
wat aan zijn heer behoort. Toch wordt hij niet hebberig of verwaand.
Want als hij de kans krijgt ook mevrouw Potifar te bezitten, zegt hij
resoluut neen. En dus belandt hij in de gevangenis. Vele jaren zit hij
er, al krijgt hij ook daar al vlug veel vertrouwen. De opperschenker,
een van zijn medegevangenen, komt vrij maar vergeet een goed woordje te
doen voor Jozef. Pas 2 jaar later denkt hij aan hem omdat hij misschien
kan helpen.
Op dat moment begint Jozef aan zijn eigenlijke zending: hij wordt een
redder voor velen. God doet hem de dromen van farao verstaan en hij
voorkomt dat een grote hongersnood fataal wordt voor de Egyptenaren en
voor de buurvolken.
Betekenisvol is de vermelding van de geboorte van zijn zonen: Manasse
en Efraïm. Manasse betekent zoveel als ‘al mijn
ellende en het gemis van mijn ouderlijk huis liet God mij
vergeten.’ Efraïm: ‘God heeft mij
vruchtbaar gemaakt in het land van mijn ongeluk.’ Met die
namen lijkt hij zijn verleden af te sluiten. Vruchtbaarheid en rijkdom
zijn een zegen voor hem en vele anderen. Alleen het land dat aan de
vaderen beloofd was, ontbreekt. Maar, misschien moet een mens al blij
zijn als er voldoende is om gelukkig te zijn.
Dan komt de
dag waarop zijn broers plots voor hem staan
Jozef was toen al tot een andere kijk op het
gebeurde gekomen. Zelf denk ik dat de confrontatie veel heeft
losgemaakt. Hij is ontroerd. Hij probeert zich een houding te geven.
Daarom is hij zo hard en streng. Even ziet het ernaar uit dat hij hen
wil straffen. Hij stopt het geld dat ze betaald hebben, in hun bagage
en de lezer denkt dat ze daarna van diefstal zullen beschuldigd worden.
Dat gebeurt niet. Maar bij het tweede bezoek krijgen we een
gelijkaardig scenario waarbij de beker bij Benjamin terecht komt en dan
stijgt de spanning opnieuw. Wat zal Jozef met zijn broers doen? Wat
gaat er om in zijn hart? Wil hij wraak of zal hij hen vergeven?
Als hij voor het laatste kiest, is er veel emotie. Ontroering bij
hemzelf, bij de broers, bij de vader. Even zijn de broers bang dat
Jozef toch nog wraak zal nemen na de dood van hun vader. Maar dat
gebeurt niet. Hij heeft zijn zending erkend en de prijs ervoor aanvaard.
Een verhaal
vol bekering
Wanneer Jozef zijn broers voor de eerste keer ontvangt, eist hij een
gijzelaar totdat ze Benjamin bij hem brengen. Dat doet de broers
terugdenken aan wat ze vroeger met hun broer Jozef gedaan hebben. Hun
innerlijke tocht naar bekering begint op dat moment. Ze hebben moeite
om bij thuiskomst hun vader te vertellen wat ze hebben meegemaakt.
Op de terugweg van hun tweede bezoek aan Jozef wordt Benjamin zogezegd
betrapt op diefstal van de beker. De jongen wordt in hechtenis genomen.
Maar dan zet Juda een stap naar voor en biedt zich aan in zijn plaats.
Hij neemt als het ware de schuld op zich die de 10 al jaren dragen en
waar Benjamin geen deel aan heeft. Hij doet het vooral omwille van hun
vader. Hier leren we zijn beste kant kennen.
Door de ongewone manier van reageren van Jozef, hebben de broers tijd
gekregen om tot bezinning te komen. De eigenaardige gebeurtenissen met
de geldstukken en de beker, maar ook de juiste volgorde van de broers
aan tafel, hebben in hen een opening gemaakt waarlangs Gods vergevende
liefde naar binnen kon komen. Als Jozef zich dan bekend maakt, is
verzoening mogelijk omdat ze hun schuld onder ogen hebben gezien.
Bekijk hier de dia-show van de prenten
INFO: DE WEG - DE WAARHEID - HET LEVEN - FILM
Remember all victims of violence worldwide
DE WEG | DE WAARHEID | HET LEVEN | FILM | AUDIO
HOLYHOME.NL USE NO COOKIES - REPORT DEAD LINKS
Waard om te weten :
Een hartelijk welkom op de siteDeze pagina printen
Sitemap
Wie zoekt zal vinden
FAQ - HELP
Kerk
Zondag
Advent
Kerstfeest
Driekoningen
Vastentijd
Goede Vrijdag
Aswoensdag
Palmzondag
Palmpasen
De stille week
Witte donderdag
Stille zaterdag
Paaswake
Pasen - Paasfeest
Hemelvaartsdag
Pinksteren
Biddag
Dankdag
Avondmaal
Doop
Belijdenis
Oudjaarsdag
Nieuwjaarsdag
Sint Maarten
Sint Nicolaas
Halloween
Hervormingsdag
Dodenherdenking
Bevrijdingsdag
Koningsdag / Koninginnedag
Gebedsweek
Huwelijk
Begrafenis
Vakantie
Recreatie
Feest- en Gedenkdagen
Symbolen van herkenning
Leerzame antwoorden op levens- en geloofsvragen
Hebreeën 4:12 zegt: "Want levend en krachtig is het woord van God, en scherper dan een tweesnijdend zwaard: het dringt diep door tot waar ziel en geest, been en merg elkaar raken, en het is in staat de opvattingen en gedachten van het hart te ontleden". Lees eens: Het zwijgen van God
God heeft zoveel liefde voor de wereld, dat Hij Zijn enige Zoon heeft gegeven; zodat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft. Lees eens: God's Liefde
Schat onder handbereik
Bemoediging en troost
Bible-people - stories of famous men and women in the Bible
Bible-archaeology - archaeological evidence and the Bible
Bible-art - paintings and artworks of Bible events
Bible-top ten - ways to hell, films, heroes, villains, murders....
Bible-architecture - houses, palaces, fortresses
Women in the Bible - great women of the Bible
The Life of Jesus Christ - story, paintings, maps
Read more for Study Apocrypha, Historic Works
GELOOF EN LEVEN een
KLEINE HULP VOOR ONDERWEG
Wie zoekt zal vinden
Boeiende Series :
BijbelvertalingenBijbel en Kunst
Bijbels Prentenboek
Biblische Bildern
Encyclopedie
E-books en Pdf
Prachtige Bijbelse Schoolplaten
De Heilige Schrift
Het levende Woord van God
Aan de voeten van Jezus
Onder de Terebint
In de Wijngaard
De Bergrede
Gelijkenissen van Jezus
Oude Schoolplaten
De Zaligsprekingen van Jezus
Goede Vruchten
Geestesgaven
Tijd met Jezus
Film over Jezus
Barmhartigheid
Catechese lessen
Het Onze Vader
De Tien Geboden
Hoop en Verwachting
Bijzondere gebeurtenissen
De Bijbel is boeiend
Bijbelverhalen in beeld
Presentaties en Powerpoints
Bijbelse Onderwerpen
Vrede van God voor jou
Oude bijbel tegels
Informatie over alle kerken in Nederland: Kerkzoeker
Bible Study: The Bible alone!
L'étude biblique: Rien que la Bible!
Bibelstudium: Allein die Bibel!
Materiaal voor het Digibord
Werkbladen Bijbelverhalen Bijbellessen
OT Hebreeuws-Engels
NT Grieks-Engels
Naslagwerken
Belijdenissen
Een rijke bron
Missale Romanum + Afbeeldingen
Stripboek over Jezus
Christelijke Symbolen
Plaatjes Afbeeldingen Clipart
Evangelie op Postzegels
Harmonium Huisorgel
Godsdiensten en Religies
Herinnering aan Kerken
Christian Country Music
Muzikale ontspanning
Software voor Bijbelstudie
Hartverwarmende Klanken
Read and Hear the Holy Bible
Luisterbijbel
Bijbel voor Slechtzienden Begrippenlijst -1- -2-
Meer weten over de Psalmen, gezangen, liturgieën, belijdenisgeschriften: Catechismus, Dordtse Leerregels en veel andere informatie? . Kijk op: Online-bijbel.nl(What's good, use it)