HOME | STUDIEBIJBEL | BIJBELSTUDIES | BIJBELATLAS | BIJBELSEGESCHIEDENIS | NIEUWS
Bijbels Prentenboek - 032 - Het offer van Gideon
Van het boek of de maker van de prenten zijn verder geen gegevens bekend.
Gedrukt in 1672 in Lunenburg. Nu aangevuld met de verhalen uit de Bijbel door s.j.sOverzicht van alle platen
Het offer van Gideon
Richteren VI 20-23 - Het offer van Gideon
1 Maar de Israëlieten deden wat kwaad
is in de ogen des HEREN; daarom gaf de HERE hen over in de macht van
Midjan gedurende zeven jaar, 2 waarin Midjan de overhand had over
Israël. Uit vrees voor Midjan richtten de Israëlieten
voor zich de schuilplaatsen in, die in het gebergte liggen, de holen en
burchten. 3 Wanneer Israël gezaaid had, kwamen Midjan, Amalek
en de stammen van het Oosten opdagen en trokken tegen hen op, 4 sloegen
hun kamp op in hun gebied en vernielden het veldgewas tot bij Gaza, en
lieten geen leeftocht over in Israël, geen schaap, geen rund
of ezel. 5 Want zij trokken op met kudden en tenten, en zij kwamen
talrijk als sprinkhanen; zij waren niet te tellen, zij, noch hun
kamelen, en zij kwamen het land verwoesten, 6 zodat Israël
zeer verarmde door toedoen van de Midjanieten. Toen riepen de
Israëlieten tot de HERE.
7 Toen nu de Israëlieten tot de HERE riepen vanwege de
Midjanieten, 8 zond de HERE een profeet tot de Israëlieten,
die tot hen zeide: Zo zegt de HERE, de God van Israël: Ik heb
u uit Egypte gevoerd en uit het diensthuis geleid; 9 Ik heb u verlost
uit de macht der Egyptenaren en uit de macht van allen die u
verdrukten, ja, Ik heb hen voor u uit weggedreven en hun land aan u
gegeven. 10 En Ik heb tot u gezegd: Ik ben de HERE, uw God; eert dan
niet de goden van de Amorieten, in wier land gij woont. Maar gij hebt
naar mijn stem niet geluisterd.
11 Toen kwam de Engel des HEREN en zette zich neer onder de terebint te
Ofra, eigendom van de Abiëzriet Joas, terwijl diens zoon
Gideon bezig was in de wijnpers tarwe uit te kloppen om die voor de
Midjanieten in veiligheid te brengen. 12 De Engel des HEREN verscheen
hem en zeide tot hem: De HERE is met u, gij dappere held. 13 Maar
Gideon zeide tot hem: Och, mijn heer, indien de HERE met ons is, waarom
is dit alles ons dan overkomen? Waar zijn dan al zijn wonderen, waarvan
onze vaderen ons vertelden, als zij zeiden: Heeft de HERE ons niet uit
Egypte gevoerd? Maar nu heeft de HERE ons verstoten en ons prijsgegeven
aan de greep van Midjan.
14 Toen wendde de HERE Zich tot hem en zeide: Ga heen in deze uw kracht en verlos Israël uit de greep van Midjan. Ik zend u immers? 15 Maar hij zeide tot Hem: Och, HERE, waarmee zal ik Israël verlossen? Zie, mijn geslacht is het geringste in Manasse en ik ben de jongste van mijn familie. 16 En de HERE zeide tot hem: Ik ben met u, daarom zult gij Midjan verslaan als was het één man. 17 Toen zeide hij tot Hem: Indien ik genade in uw ogen gevonden heb, geef mij dan een teken, dat Gij het zijt, die met mij spreekt. 18 Ga niet vanhier weg, voordat ik bij U terugkom en de gave die ik ga halen, voor U neerleg. En Hij zeide: Ik zal blijven, tot gij terugkomt. 19 Toen ging Gideon naar binnen en bereidde een geitebokje en ongezuurde broden van een efa meel; het vlees deed hij in een mand en het vleesnat in een pot, en hij bracht het Hem onder de terebint en zette het Hem voor.
20 De Engel Gods zeide tot hem: Neem het vlees
en de ongezuurde broden en leg ze op deze rots en giet het vleesnat
uit. En hij deed dat. 21 Toen strekte de Engel des HEREN de staf die
hij in de hand hield, uit en raakte met het uiteinde het vlees en de
ongezuurde broden aan; en vuur steeg op uit de rots en verteerde het
vlees en de ongezuurde broden. Daarop verdween de Engel des HEREN uit
zijn gezicht. 22 Toen begreep Gideon, dat het de Engel des HEREN was,
en hij zeide: Wee mij, Here HERE! want ik heb de Engel des HEREN gezien
van aangezicht tot aangezicht. 23 Doch de HERE zeide tot hem: Vrede zij
u! Vrees niet, gij zult niet sterven. 24 Toen bouwde Gideon daar een
altaar voor de HERE en noemde dat: De HERE is vrede.
Het staat tot op de huidige dag nog in Ofra der Abiëzrieten.
25 In die nacht nu zeide de HERE tot hem: Neem een stier van uw vader,
namelijk de tweede stier van zeven jaar, haal het altaar van
Baäl, dat van uw vader is, omver en houw de gewijde paal om,
die daarbij staat. 26 Bouw dan een altaar voor de HERE, uw God, op de
top van deze versterkte plaats; breng het in gereedheid, en neem de
tweede stier en offer hem als brandoffer met het hout van de gewijde
paal, die gij zult omhouwen.
27 Toen nam Gideon tien mannen van zijn knechten en deed zoals de HERE
hem gezegd had; omdat hij dit echter uit vrees voor zijn familie en de
mannen van de stad niet overdag wilde doen, deed hij het des nachts. 28
Toen nu de mannen van de stad in de vroege morgen opstonden, zie toen
was het altaar van Baäl afgebroken, de gewijde paal die
daarbij stond, was omgehouwen en de tweede stier geofferd op het
altaar, dat er gebouwd was. 29 Zij zeiden tot elkander: Wie heeft dit
gedaan? En toen zij een onderzoek instelden en navraag deden, zeide
men: Gideon, de zoon van Joas, heeft dit gedaan.
30 Daarop zeiden de mannen van de stad tot Joas: Breng uw zoon naar buiten: hij moet sterven, omdat hij het altaar van Baäl heeft afgebroken en de gewijde paal omgehouwen, die daarbij stond. 31 Maar Joas zeide tot allen, die bij hem stonden: Wilt gij voor Baäl strijden? Of wilt gij hem helpen? Wie voor hem strijdt, zal nog deze morgen ter dood gebracht worden. Indien hij een god is, laat hij voor zichzelf strijden, nu iemand zijn altaar neergehaald heeft. – 32 En men gaf hem op die dag de naam Jerubbaäl, daar men zeide: Baäl strijde met hem, nu hij diens altaar afgebroken heeft.
Gideon en zijn offer
Dat ‘de HERE is vrede’ in
vers 24 een te gemakkelijke weergave van ‘JHWH
sjaloom’ is, blijkt al direct in de nacht die op Gideons
roeping volgt. Hij krijgt de opdracht om de attributen van de
Kanaänitische vruchtbaarheidscultus op zijn ouderlijk erf neer
te halen, het altaar van Baäl en de paal van Asjera. In plaats
daarvan moet een altaar voor JHWH worden gebouwd en daarop moet een
offer worden gebracht. Dat is de eerste bevrijdende daad die Gideon
moet stellen. Want niet de Midjanieten staan Gods goede orde in de weg,
maar de vreemde verering waaraan Israël zich heeft
overgegeven. Pas als deze eerste daad van omkeer is gesteld, heeft het
zin om de Midjanieten het hoofd te bieden.
Hoewel deze grote lijn heel helder is, zitten we in dit verhaalfragment
met een aantal lastige problemen. In het voorgaande, in vers 24, had
Gideon ook al een altaar gebouwd. Toen was er nog geen sprake van
afgodenverering op het erf. Niets stond de verschijning van de
boodschapper van JHWH in de weg. Wel was er een eik of terebint, een
voor de hand liggende plek van vreemde verering, maar die speelt in het
huidige fragment weer geen rol. De twee stukken tekst lijken niet
helemaal op elkaar aan te sluiten, maar ze concentreren zich ook op
verschillende dingen. In de verzen 11-24 ging het om Gideons
confrontatie met de Eeuwige, terwijl het in de verzen 25-32 gaat om de
confrontatie met de afgodendienst die daaruit volgt.
Een ander probleem is de stier die Gideon moet offeren. Letterlijk
lijkt er te staan dat hij de runderstier van zijn vader en de tweede
stier (van) zeven jaar moet nemen. De Septuagint en de Vulgata gaan
ervan uit dat hier twee dieren bedoeld zijn, maar volgens moderne
vertalingen geeft de tweede aanduiding een nadere invulling van de
eerste: de stier van zijn vader, namelijk de tweede, van zeven jaar. De
vertalers van de Societas Hebraica Amstelodamensis geven als verklaring
dat volgens de Tora de eerste stier al geofferd moet zijn (Richteren,
NBG/KBS 2001, p. 177). Maar als Gideons vader de bouwer is van het
Baälsaltaar, is zeer de vraag of we moeten veronderstellen dat
hij de mozaïsche wetten in acht neemt. Een andere oplossing is
om het adjectief anders te vocaliseren en happar hasjani te lezen:
‘de volgroeide stier’, of ook ‘de rode
stier’. Bij de typering als volgroeide stier past de
leeftijdsaanduiding: zeven jaar. Volgens vers 1 duurt de Midjanitische
plaag ook al zeven jaar, zodat deze stier die hele periode
vertegenwoordigt. In een land dat aldoor leeggeplunderd wordt, moet
deze stier een bijzonder kostbaar en zorgvuldig bewaakt bezit zijn.
Misschien is er ook een verband met het gegeven dat de stier een
Baälssymbool is. Dat de asjerapaal als brandhout wordt
gebruikt om op het nieuwe altaar van JHWH de stier van zeven jaar
afgoderij te offeren, zou een sprekend symbool zijn van Gideons
reformatie.
Volgens het verhaal dankt Gideon aan deze actie zijn tweede naam,
Jerubbaäl, ‘laat Baäl met hem
twisten’. Als je het hele verhaal doorleest krijg je de
indruk dat beide namen uit verschillende tradities stammen, en hier
door de redactie met elkaar worden verbonden. Maar de verbinding is
zinvol. De bevrijder is wezenlijk degene die de strijd met de
afgodendienst aanbindt, en zó is hij bevrijder. Zou hij
alleen op Midjan hebben ingehakt, dan zou hij een symptoombestrijder
zijn geweest.
Maar nu is, vanaf vers 33, de volgende plundertocht van de vijanden in
aantocht. Gideon krijgt de geest en brengt de noordelijke stammen op de
been. Pas als de troepen zich bij hem hebben vervoegd, vraagt hij
alsnog een teken van JHWH, dat bovendien nog een keer moet worden
herhaald om hem volledige zekerheid te geven. Gideon is niet, zoals
later zijn zoon Abimelech, een overmoedige geweldenaar. Hij doet wat
hij doet omdat hij zijn roeping niet naast zich neer kan leggen. Dat is
eerder ook al duidelijk als hij het altaar van Baäl niet
overdag neerhaalt, als een persoonlijke provocatie, maar ‘s
nachts: hij doet in vrees en beven wat hem is opgedragen.
Het teken dat Gideon vraagt is intrigerend. Het lijkt op het eerste
gezicht alsof hij een willekeurig teken vraagt, dat de volgende nacht
in omgekeerde zin herhaald moet worden om elk toeval uit te sluiten.
Maar zoiets als een willekeurig teken is in het bijbels wereldbeeld
ondenkbaar. Het lijkt erom te gaan dat JHWH het verschil maakt, zoals
Hij in de schepping scheiding maakt tussen licht en donker, land en
zee, lucht en water. Je kunt je de schaapsvacht op de dorsvloer
voorstellen als Israël temidden van de volken, of als
Israëls troepen op de vlakte. JHWH kan levengevende dauw laten
neerdalen op die schaapsvacht terwijl Hij diezelfde dauw onthoudt aan
de omgeving. Maar omgekeerd kan ook. In die zin is het tweede teken
niet alleen bevestigend maar ook waarschuwend. Israël kan
onder Gods zegen een oase in de woestijn zijn, maar onder Gods oordeel
kan het ook een woestijn midden in een vruchtbare wereld zijn.
Tot nu toe heeft Gideons verhaal zich thuis afgespeeld, op het erf van
zijn vader, rond perskuip, altaar en dorsvloer. Pas in het volgende
hoofdstuk trekt hij erop uit om de vijand tegemoet te gaan. Eerst moest
hij van zijn roeping worden doordrongen, dan in vrees en beven een
einde maken aan de afgoderij, en vervolgens de zekerheid verwerven dat
de God die het verschil maakt, hem naar de confrontatie met de
bezetters leidt. Maar ook als hij te velde trekt, zal de dialoog met
JHWH doorgaan. Zijn strijd is in grote mate een geestelijke strijd,
waarin hij zijn eigen vrees moet bevechten en van de presentie van een
God die hem aanspreekt doordrongen moet raken, terwijl JHWH de
uiterlijke vijand verslaat.
Lees ook eens: Gideon, uit 'Inleiding tot de historische boeken'
Over offers nagedacht (1)
Deze bijbelstudie gaat dieper in op het begrip "offer" in de Bijbel.
Wil je daar meer over weten, lees dan gauw verder.
Wat is een offer? Een offer betreft in de meeste gevallen een dier dat
geslacht wordt met een bepaalde bedoeling. Bijvoorbeeld om te betalen
voor schuld. Of om God ergens voor te bedanken.
Aanbod
Je kent misschien het Engelse woord "offer" wel. Dat betekent:
"aanbod". Eigenlijk is dat heel duidelijk samengevat wat een offer is:
een aanbod. Een mens biedt iets aan aan God. Toch ontdekken we in de
Bijbel meer. Niet alleen biedt een mens iets aan aan God. God Zelf
biedt ons iets aan!! Verrassend? Ach, eigenlijk ook wel logisch, als je
bedenkt dat de meeste offers dieren waren. Die heeft God immers Zelf
gemaakt?
Verzoening
Offers hebben in de Bijbel vrijwel altijd te maken met verzoening.
Wanneer twee partijen ruzie hebben, moeten ze zich verzoenen voor ze
met elkaar verder kunnen. In de relatie met God gaat het mis door de
zonde van de mensen. Iemand heeft gezondigd tegen God, niet gedaan wat
Hij wilde. Nu staat hij in de schuld bij God. Er moet betaald worden.
Dat gebeurt door het brengen van een offer.
Hoe ging het eraan toe?
Het volk van God, Israël, bracht offers in de vorm van dieren.
Een lam, een bokje of een stier, afhankelijk van inkomen of positie. Zo
brachten de ouders van Jezus een paar duiven mee bij de besnijdenis van
Jezus in Lucas 2:24.
Met je offer ging je naar de priester. Die was speciaal door God
aangesteld om offers te brengen. In de meeste gevallen kreeg de
priester zelf ook een deel van het dier. Hij en zijn gezin moesten toch
ook ergens van leven. Zie Leviticus 7:28-38.
De priesters hadden speciale dienstkleding en moesten speciale
handelingen verrichten. Het offer werd aan God aangeboden op een
bepaalde plaats: het altaar. Een eenvoudig altaar bestond uit wat
opgestapelde stenen, maar je had ook een altaar van metaal. Dat stond
bij de tabernakel, en later in de tempel. Op de plaats dus waar God
zijn volk Israël opzocht.
Als je in de Bijbel (vooral in Leviticus) leest wat voor voorschriften
en regeltjes er allemaal moesten worden opgevolgd, dan word je er
duizelig van: alles moest tot in de puntjes geregeld worden. Bepaalde
offers werden elke dag gebracht. Had je gezondigd, dan moest je weer
een apart offer brengen. Stel je dat eens voor!! Het moet wel
ontzettend druk geweest zijn bij de tempel. Geen wonder dat die
verlamde bedelaar uit Handelingen 3 bij de poort van de tempel zat.
Nergens kwamen zoveel mensen als juist daar.
Over
offers nagedacht (2)
Niet alle offers waren hetzelfde. Globaal zou je ze in drie groepen
kunnen verdelen. Je kunt ze vinden in Leviticus 1 t/m 7:
Brandoffers (hfst. 1;
6:8-13)
Kenmerkend voor brandoffers was dat ze helemaal opbrandden. Je offerde
een dier en er bleef helemaal niets van over! Alsof je daarmee zeggen
wilde: Heer, ik ben helemaal van U!
Zond- / schuldoffers
(hfst. 4:1-6:7; 6:24-7:10)
Een schuldoffer brengt verzoening tot stand. Als ik jou Fl. 100, -/Bfr.
1700 moet betalen, dan ben ik jou Fl. 100, - / Bfr. 1700 schuldig. Het
kan pas weer koek en ei tussen jou en mij worden als ik betaal. Als wij
bij God in de schuld staan, dan mag Hij toch verwachten dat er betaald
wordt?!
Vredeoffers (hfst. 3;
7:11-21)
Als er dan betaald is, dan is het ook goed. Dan is er vrede. Koek en
ei. Om dat te vieren kon men vredeoffers brengen. Een reukoffer
bijvoorbeeld. Of een spijsoffer (hfst. 2; 6:14-23), een plengoffer of
drankoffer, waarbij olie, wijn of water werd uitgegoten op het zand
voor de Here. Vaak deed men dat als de oogst gelukt was.
Soms lopen deze drie soorten offers wat door elkaar. Zo wordt ook van
het brandoffer gezegd dat het verzoende en dat het lekker rook. Je kunt
die drie soorten dan ook beter opvatten als drie kanten (aspecten) van
het offer.
Stinkoffers
O ja, ik vergeet er nog eentje: stinkoffers. Nooit van gehoord?? Dan
moet je toch Jesaja 1:11-17 eens lezen: er zijn offers waar
de Here van walgt. Namelijk, als je offers brengt maar intussen je
medemens slecht behandelt. "Reinig u", zegt God, "en leer goed te
doen." Je houdt God niet voor de gek.
Wat doet zo'n offer nou?
Gaan de zonden nou echt weg door zo'n offer? Nee. Tenminste, niet
automatisch! Kijk, God had gezegd: "als je zondigt, zul je sterven"
(Gen. 2:15-17). Toen wij mensen (-) ondanks de waarschuwing (-) dat
tòch deden, moest God ons eigenlijk wel doden. Maar aan de
andere kant wilde Hij niets anders dan de mens in leven laten. Want
daarvoor heeft Hij ons juist geschapen! Hij houdt van ons! Daarom geeft
Hij, plaatsvervangend, een dier. Dat dier sterft in onze plaats. Zo
worden wij vrijgesproken en mogen we blijven leven. Zo'n offer is dus
een BOFFER! Een vluchtweg! Op het nippertje gered! "On the edge". Zie
je nou dat het offer ook iets is dat God aan ons geeft? Een aanbod van
God?
Dus niet alleen: "Van boven naar beneden." Maar vooral ook: "Van
beneden naar boven."
Oude en Nieuwe Testament
Vaak wordt wat betreft het offer een tegenstelling gemaakt tussen het
Oude en het Nieuwe Testament. Alsof het in het Oude Testament erom ging
dat wij offers brengen en God gunstig moeten stemmen (de pijl omhoog
dus). En alsof God pas in het Nieuwe Testament Zelf met een offer kwam.
Die tegenstelling is niet terecht. Ook in het Oude Testament was God
Zelf de Gever van het offer en zorgde Hij er Zelf voor (zie bv. Gen.
22:8).
Toch is er ook verschil
Er is wel wat veranderd met de komst van de Here Jezus. Heel erg veel
zelfs! Want nu hoeven er niet dagelijkse offers gebracht te worden.
Jezus Christus heeft aan het kruis van Golgota eens en voor altijd
genoeg geleden. Hij kwam ervoor uit de hemel om Zichzelf als offer voor
onze zonden te geven. Met de bedoeling dat jouw zonden vergeven worden.
Dat jij vrijuit gaat en mag léven, nu en voor altijd!! Zie
Hebreeën 10:1-12.
Eigenlijk zou je zelf in Hebreeën 7:23-28 moeten
lezen hoe de hogepriesters van het Oude Testament tegenover Jezus
Christus worden gesteld. Jezus steekt met hoofd en schouders boven hen
uit! Het zijn maar zes verzen, dus dat is niet zoveel gevraagd (...)
Wat ik hier zo wonderlijk vind in vers 27, is dat Jezus er tegelijk
priester èn offer genoemd wordt. Probeer je dat eens voor te
stellen. Dat lukt je niet. De priester gaat zelf op het altaar liggen!
Wat heeft Jezus eigenlijk veel voor ons overgehad!
Schaduw
Hebreeën 10:1 heeft het in verband met offers over een
"schaduw". Mijn schaduw ziet er anders uit dan ik er zelf uitzie,
geloof het of niet. Toch kun je me aan mijn schaduw wel een beetje
herkennen. Vaag, maar toch (...) Zo werkt het ook met de offers van het
Oude Testament. Ze zijn een schaduw van het offer van Jezus. Ze laten
al een beetje zien hoe God werkt. Ze laten je zien:
o dat God wil dat er betaald wordt,
o dat God ziet dat wij zelf niet kunnen betalen,
o dat God dan Zelf een offer geeft,
o dat God ons helemaal wil hebben (brandoffer),
o dat God graag vrede met ons wil.
De Heere Jezus' offer en jouw offer: onafscheidelijk
Moet ik dan nog offeren? Dat is toch niet meer nodig? Jij hoeft geen
dier te slachten of zo. Maar jouw leven mag een offer zijn, aan God
toegewijd. Romeinen 12:1 <#Ro 12.1> spreekt over een
levend offer. Jezus brengt het schuldoffer (sluit vrede tussen God en
ons). Wij mogen nu de vredeoffers brengen (vanuit die vrede). Concreet:
dankbaarheid, liefde, vriendelijkheid, toewijding, trouw enzovoort.
de Heere Jezus' offer is
nodig
Zonder Jezus' offer wordt het met onze offers ook niks. Iemand legde
dat zo uit: een kind plukt een bos bloemen voor zijn vader. Moeder
zegt: "Wat mooi! Zal ik ze in een vaas zetten?" Ze ziet dat er tussen
de bloemen ook onkruid zit. Dat onkruid haalt ze eruit en geeft de bos
bloemen aan vader. Vader is er enorm blij mee. Jezus doet voor ons wat
die moeder doet. Hij is blij met wat wij uit liefde voor de Here doen.
Maar Hij ziet er ook veel gebrekkigs aan. Jezus haalt het verkeerde
eruit weg en biedt onze geschenken aan de Vader aan, die er blij mee
is. Zo zijn onze offers "voor God welgevallig door Jezus Christus" (1
Petr. 2:5).
Ook jouw offer is nodig
Bovenstaand verhaaltje moet je natuurlijk niet gebruiken om dan maar
met veel onkruid te werken (zo van: "het wordt tòch wel
rechtgebreid"). Nee, je moet je juist inzetten om net zo te doen als
Jezus. Dat geldt voor ons allemaal. Ook ik moet me inzetten voor
verzoening tussen mensen. Voor vrede. Als je naar Jezus kijkt, dan leer
je van Hem om jezelf weg te geven. Om niet alleen te knokken voor je
eigen belangen, maar juist ook voor die van je klasgenoten, je
vrienden, je chef, je pa en ga maar door.
Bekijk hier de dia-show van de prenten
INFO: DE WEG - DE WAARHEID - HET LEVEN - FILM
Remember all victims of violence worldwide
DE WEG | DE WAARHEID | HET LEVEN | FILM | AUDIO
HOLYHOME.NL USE NO COOKIES - REPORT DEAD LINKS
Waard om te weten :
Een hartelijk welkom op de siteDeze pagina printen
Sitemap
Wie zoekt zal vinden
FAQ - HELP
Kerk
Zondag
Advent
Kerstfeest
Driekoningen
Vastentijd
Goede Vrijdag
Aswoensdag
Palmzondag
Palmpasen
De stille week
Witte donderdag
Stille zaterdag
Paaswake
Pasen - Paasfeest
Hemelvaartsdag
Pinksteren
Biddag
Dankdag
Avondmaal
Doop
Belijdenis
Oudjaarsdag
Nieuwjaarsdag
Sint Maarten
Sint Nicolaas
Halloween
Hervormingsdag
Dodenherdenking
Bevrijdingsdag
Koningsdag / Koninginnedag
Gebedsweek
Huwelijk
Begrafenis
Vakantie
Recreatie
Feest- en Gedenkdagen
Symbolen van herkenning
Leerzame antwoorden op levens- en geloofsvragen
Hebreeën 4:12 zegt: "Want levend en krachtig is het woord van God, en scherper dan een tweesnijdend zwaard: het dringt diep door tot waar ziel en geest, been en merg elkaar raken, en het is in staat de opvattingen en gedachten van het hart te ontleden". Lees eens: Het zwijgen van God
God heeft zoveel liefde voor de wereld, dat Hij Zijn enige Zoon heeft gegeven; zodat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft. Lees eens: God's Liefde
Schat onder handbereik
Bemoediging en troost
Bible-people - stories of famous men and women in the Bible
Bible-archaeology - archaeological evidence and the Bible
Bible-art - paintings and artworks of Bible events
Bible-top ten - ways to hell, films, heroes, villains, murders....
Bible-architecture - houses, palaces, fortresses
Women in the Bible - great women of the Bible
The Life of Jesus Christ - story, paintings, maps
Read more for Study Apocrypha, Historic Works
GELOOF EN LEVEN een
KLEINE HULP VOOR ONDERWEG
Wie zoekt zal vinden
Boeiende Series :
BijbelvertalingenBijbel en Kunst
Bijbels Prentenboek
Biblische Bildern
Encyclopedie
E-books en Pdf
Prachtige Bijbelse Schoolplaten
De Heilige Schrift
Het levende Woord van God
Aan de voeten van Jezus
Onder de Terebint
In de Wijngaard
De Bergrede
Gelijkenissen van Jezus
Oude Schoolplaten
De Zaligsprekingen van Jezus
Goede Vruchten
Geestesgaven
Tijd met Jezus
Film over Jezus
Barmhartigheid
Catechese lessen
Het Onze Vader
De Tien Geboden
Hoop en Verwachting
Bijzondere gebeurtenissen
De Bijbel is boeiend
Bijbelverhalen in beeld
Presentaties en Powerpoints
Bijbelse Onderwerpen
Vrede van God voor jou
Oude bijbel tegels
Informatie over alle kerken in Nederland: Kerkzoeker
Bible Study: The Bible alone!
L'étude biblique: Rien que la Bible!
Bibelstudium: Allein die Bibel!
Materiaal voor het Digibord
Werkbladen Bijbelverhalen Bijbellessen
OT Hebreeuws-Engels
NT Grieks-Engels
Naslagwerken
Belijdenissen
Een rijke bron
Missale Romanum + Afbeeldingen
Stripboek over Jezus
Christelijke Symbolen
Plaatjes Afbeeldingen Clipart
Evangelie op Postzegels
Harmonium Huisorgel
Godsdiensten en Religies
Herinnering aan Kerken
Christian Country Music
Muzikale ontspanning
Software voor Bijbelstudie
Hartverwarmende Klanken
Read and Hear the Holy Bible
Luisterbijbel
Bijbel voor Slechtzienden Begrippenlijst -1- -2-
Meer weten over de Psalmen, gezangen, liturgieën, belijdenisgeschriften: Catechismus, Dordtse Leerregels en veel andere informatie? . Kijk op: Online-bijbel.nl(What's good, use it)