HOME | STUDIEBIJBEL | BIJBELSTUDIES | BIJBELATLAS | BIJBELSEGESCHIEDENIS | NIEUWS
Bijbels Prentenboek - 054 - Naäman van zyne melaatsheit geneezen
Van het boek of de maker van de prenten zijn verder geen gegevens bekend.
Gedrukt in 1672 in Lunenburg. Nu aangevuld met de verhalen uit de Bijbel door s.j.sOverzicht van alle platen
Naäman van zyne melaatsheit geneezen
2 Koningen V 14 - Naäman van zyne melaatsheit geneezen
1 Naäman, de legeroverste van de koning
van Aram, was zeer gezien bij zijn heer en stond in hoge gunst, want
door hem had de HERE een overwinning aan Aram geschonken. Maar deze
man, een krijgsheld, was melaats. 2 De Arameeërs nu waren eens
in benden uitgetrokken en hadden een jong meisje uit het land van
Israël gevangen meegevoerd; zij was in dienst van
Naämans vrouw. 3 En zij zeide tot haar meesteres: Och, was
mijn heer maar bij de profeet in Samaria, dan zou deze hem wel van zijn
melaatsheid verlossen.
4 Toen kwam hij en deelde het aan zijn heer mee: Zo en zo heeft het
meisje uit het land van Israël gesproken. 5 De koning van Aram
zeide: Welaan, ga heen, ik wil een brief aan de koning van
Israël zenden. Zo ging hij heen en nam met zich mee tien
talenten zilver, zesduizend sikkels goud en tien bovenklederen. 6 Hij
bracht aan de koning van Israël de brief, waarin geschreven
stond: Nu dan, zodra deze brief u bereikt, zie, ik zend mijn dienaar
Naäman tot u, opdat gij hem verlost van zijn melaatsheid. 7
Zodra de koning van Israël de brief gelezen had, scheurde hij
zijn klederen en zeide: Ben ik God, om te kunnen doden en levend maken,
dat deze man een boodschap tot mij zendt om een man van zijn
melaatsheid te verlossen? Voorzeker, let op, ziet: hij zoekt een
voorwendsel tegen mij.
8 Zodra Elisa, de man Gods, gehoord had, dat de koning van
Israël zijn klederen gescheurd had, zond hij tot de koning de
boodschap: Waarom hebt gij uw klederen gescheurd? Laat hij toch tot mij
komen, opdat hij wete, dat er een profeet in Israël is. 9 En
Naäman kwam met zijn paarden en met zijn wagens en hield stil
bij de ingang van het huis van Elisa. 10 Elisa zond een bode tot hem
met de opdracht: Ga heen en baad u zevenmaal in de Jordaan, dan zal uw
lichaam weer gezond worden en gij zult rein zijn. 11 Toen werd
Naäman toornig en ging heen, terwijl hij zeide: Zie, ik dacht
bij mijzelf: hij zal zeker naar buiten komen en daar gaan staan en de
naam van de HERE, zijn God, aanroepen en zijn hand over de plek heen en
weer bewegen en zo de melaatsheid wegnemen. 12 Zijn de Abana en de
Parpar, de rivieren van Damascus, niet beter dan alle wateren van
Israël? Zou ik mij daarin niet kunnen baden en rein worden?
Daarop wendde hij zich om en ging heen in grimmigheid.
13 Toen traden echter zijn dienaren nader, spraken hem aan en zeiden:
Mijn vader, had de profeet u iets moeilijks opgedragen, zoudt gij dat
dan niet doen? Hoeveel te meer, nu hij tot u gezegd heeft: Baad u en
gij zult rein worden? 14 Dus daalde hij af en dompelde zich zevenmaal
onder in de Jordaan, naar het woord van de man Gods; en zijn lichaam
werd weer gezond als het lichaam van een kleine jongen, en hij was rein.
15 Daarop keerde hij terug tot de man Gods, hijzelf met zijn gehele
gevolg; en, bij hem gekomen, ging hij voor hem staan en zeide: Zie, nu
weet ik, dat er op de gehele aarde geen God is behalve in
Israël. Neem dan een geschenk aan van uw dienaar. 16 Maar hij
zeide: Zo waar de HERE leeft, in wiens dienst ik sta, ik neem niets
aan. En, hoewel hij bij hem aandrong, dat hij iets zou aannemen, bleef
hij weigeren. 17 Toen zeide Naäman: Indien dan niet, laat aan
uw knecht een last aarde geven zoveel als een span muildieren kan
dragen. Want uw knecht zal geen brandoffer of slachtoffer meer brengen
aan andere goden dan aan de HERE. 18 Maar moge de HERE dit aan uw
knecht vergeven: wanneer mijn heer in de tempel van Rimmon komt om zich
aldaar neer te buigen, terwijl hij op mijn arm leunt, zodat ik mij in
de tempel van Rimmon moet neerbuigen – als ik mij dan
neerbuig in de tempel van Rimmon, moge de HERE deze zaak aan uw knecht
vergeven. 19 En hij zeide tot hem: Ga in vrede.
Toen hij een eindweegs van hem was weggegaan, 20 dacht Gechazi, de
knecht van Elisa, de man Gods: Zie, daar heeft mijn heer deze
Arameeër Naäman ontzien door niets van hem aan te
nemen van wat hij had meegebracht! Zo waar de HERE leeft, ik snel hem
achterna en neem iets van hem aan. 21 Dus ging Gechazi Naäman
achterna. Toen Naäman zag, dat iemand hem achterna snelde,
sprong hij van de wagen af hem tegemoet en zeide: Is het wel? 22 En hij
antwoordde: Ja. Mijn heer heeft mij gezonden met deze boodschap: Zie,
zojuist zijn twee jonge mannen uit de profeten tot mij gekomen van het
gebergte Efraïm. Geef hun toch een talent zilver en twee
bovenklederen. 23 En Naäman zeide: Wees zo goed en neem twee
talenten. En hij drong bij hem aan. Daarop liet hij twee talenten
zilver in twee buidels pakken, benevens twee bovenklederen en gaf die
aan twee van zijn knechten, die ze voor hem uit droegen. 24 Toen hij
bij de heuvel gekomen was, nam hij ze van hen over, borg ze op in huis
en liet die mannen heengaan. En zij gingen heen.
25 Nadat hij binnengekomen was en voor zijn heer was gaan staan, vroeg
Elisa hem: Vanwaar Gechazi? En hij antwoordde: Uw knecht is nergens
heen geweest. 26 Maar hij zeide tot hem: Ben ik in de geest niet
meegegaan, toen die man zich omkeerde van zijn wagen af u tegemoet? Was
het de tijd om dat zilver aan te nemen of om klederen aan te nemen of
olijfbomen en wijngaarden, schapen en runderen, slaven en slavinnen? 27
Daarom zal de melaatsheid van Naäman u en uw nakomelingen
aankleven, voor altoos. Toen ging hij van hem weg, melaats als
sneeuw.
Zie, nu weet
ik, dat er op de gehele aarde geen God is behalve in Israël
De meesten van ons kennen deze geschiedenis als de geschiedenis van de
genezing van Naäman. Ik vraag mij af of dat wel helemaal juist
is. Aan de genezing als zodanig worden maar enkele woorden gewijd. Moet
het accent daarom niet wat anders gelegd worden? Is het hoogtepunt niet
veel meer dat Naäman tot geloof komt dan dat hij genezen
wordt? Al hangt het één natuurlijk wel ten
nauwste met het ander samen.
In het begin van het verhaal wordt Naäman ons getekend als een
belangrijk man. Hij was generaal en één van de
gunstelingen van de koning van Syrië. Toch wordt hij door de
geschiedschrijver van Israël meteen van al zijn grootheid
ontdaan. Er is weliswaar sprake van bevrijding en verlossing, maar die
wordt niet aan Naäman, maar aan de God van Israël
toegeschreven. Naäman is in Gods hand slechts een instrument,
meer niet. De Heere heeft uiteindelijk de hand in het oorlogsgebeuren.
Híj is de Koning van de ganse aarde. Naäman heeft
er nauwelijks weet van, maar wordt ertoe gebracht door het getuigenis
van een joodse slavin.
De aanleiding is de ziekte van Naäman. Hij is melaats. Hij
probeert er van alles en nog wat aan te doen, maar het is allemaal
tevergeefs. Er is er maar Eén die hem kan helpen: de God van
Israël. Het joodse meisje had gezegd: bij Hem moet u zijn. Dat
is de oorzaak dat hij op weg gaat. Zo gaat het vaak nog. Wat de
één koud en onverschillig laat, maakt bij de
ander het nodige los. Hij of zij wil er meer van weten. Zo ook
Naäman.
Wanneer hij met een persoonlijke brief van de koning en een groot
bedrag aan geld en kleren in Samaria komt, veroorzaakt dat de nodige
opschudding. Koning Joram ziet in het verzoek om genezing niets anders
dan een reden tot oorlog. ‘Ik ben de Heere God
niet’, zo voert Joram ter verontschuldiging aan.
Zodra de profeet Elisa van de consternatie hoort, stuurt hij
een bode naar Joram. Ongevraagd biedt hij zijn hulp aan. Laat
Naäman tot mij komen en hij zal weten dat er een profeet in
Israël is. Dat klinkt hoog, bijna hoogmoedig. Maar Elisa
beroemt zich niet op eigen grootheid. Nee, hij spreekt in het
bewustzijn van de hoogheid van zijn God. En zo komt Naäman bij
Elisa terecht.
Maar bij Elisa gaat het zo heel anders er aan toe dan Naäman
verwacht had. De profeet komt niet persoonlijk naar buiten om hem te
begroeten. Ook geen hocus-pocus-achtige toestanden zoals
Naäman dat in zijn land gewend was. Alleen een bode met het
bericht: ga heen en was u zevenmaal in de Jordaan en u zult rein,
genezen zijn. Dat is alles. Maar alles in Naäman komt
daartegen in opstand. Is dat een manier van doen? En hij wordt boos.
Hij maakt rechtsomkeert. Hij wendt zich af van de God van
Israël. Hij dacht zoals bij z’n eigen goden over Hem
te kunnen beschikken, maar hier worden de rollen omgedraaid. Niet
Naäman heeft het voor het zeggen, maar God de Heere en Hij
vraagt van Naäman slechts gehoorzaamheid. Nee, dan weet
Naäman wel wat beters te bedenken. De rivieren in
z’n eigen land zijn heel wat beter en schoner dan een
troebele Jordaan. Van onderdompeling in de Jordaan kan niets komen.
Geen sprake van.
Naäman stuit ineens op de grenzen van zijn geld en macht. Hij
kan er niets mee. Het personeel dat hij bij zich heeft refereert eraan.
Als de profeet iets ingewikkelds van u gevraagd had, had u geld noch
moeite gespaard en nu hij namens zijn God slechts gehoorzaamheid van u
vraagt, weigert u. Is dat nu wel verstandig?
Het heeft heel wat voeten in de aarde voordat Naäman
tot de conclusie komt dat het inderdaad onverstandig is. Maar is dat
bij u zoveel anders? Hebben we van jongs af aan allemaal geen moeite
met gehoorzaamheid, zeker in deze zo sterk op het
‘ik’ gerichte tijd? Tot in de kerk! Wat de Heere
God vindt komt bij velen niet meer aan bod. Maar juist daarin openbaart
zich onze ongehoorzaamheid, waarvan de apostel zegt dat het zonde is.
Dat wil zeggen: het verwijdert ons van God.
We zien hoe het zich voltrekt in deze geschiedenis.
Naäman vindt het z’n eer te na zich onder te
dompelen in de Jordaan. Naäman weigert te gehoorzamen. Hij wil
zijn figuur niet verliezen. Hij wil uiteindelijk zichzelf niet
verliezen. Maar geldt dan niet het woord van Jezus: Wie zijn leven zal
willen behouden, die zal het verliezen.
Naäman staat in z’n ergernis niet alleen. Ook wij
vinden het middel dat God ons ter genezing van ons hart en leven
voorschrijft te gering. We zijn van het Woord en van de prediking van
het Woord meestal niet zo onder de indruk. En toch wordt ons daarin de
weg gewezen tot het heil in Jezus Christus. Zolang we ons verzetten om
die weg te gaan, blijven we die we zijn, melaats als Naäman.
Uiteindelijk geeft Naäman zijn verzet op en keert hij op
z’n schreden terug. Tot zeven keer dompelt hij zich onder in
het water van de Jordaan naar het woord van de man Gods. Zeven keer.
Was één keer niet voldoende? Ongetwijfeld. Maar
de Heere beproeft daarin Naäman of hij het woord van God voor
betrouwbaar houdt. En zo wordt hij genezen. Maar het brengt meer bij
hem teweeg. Hij vindt ook God en dat is alles. En juist dit vinden van
God doet hem belijden: nu weet ik, dat er geen God is op de ganse aarde
dan in Israël. Hij is de enige en waarachtige. Heel zijn
genezing schrijft hij toe aan God.
Zo hoogmoedig hij eerst was, zo nederig is hij nu. Dat blijkt uit
z’n tweede contact met Elisa. Hij geeft God alle eer. Zijn
belijdenis is een aanklacht voor Israël. Deze man uit
Syrië afkomstig, in de ogen van Israël een heiden,
belijdt dat er geen God op de ganse aarde is behalve de God van
Israël.
Jezus herinnert zijn tijdgenoten later aan deze geschiedenis. Hij
verwijt hen halfslachtigheid en ongeloof en stelt hen Naäman
tot een voorbeeld. Hij was n.b. een buitenstaander, een heiden, maar
hij werd genezen omdat hij geloofde! Is het niet beschamend? En hoe zit
het met ons? Wij, die nog zoveel meer weten dan Naäman? Zullen
anderen ons voorgaan in het Koninkrijk der hemelen?
Lees ook eens: De genezing van Naäman
Bekijk hier de dia-show van de prenten
INFO: DE WEG - DE WAARHEID - HET LEVEN - FILM
Remember all victims of violence worldwide
DE WEG | DE WAARHEID | HET LEVEN | FILM | AUDIO
HOLYHOME.NL USE NO COOKIES - REPORT DEAD LINKS
Waard om te weten :
Een hartelijk welkom op de siteDeze pagina printen
Sitemap
Wie zoekt zal vinden
FAQ - HELP
Kerk
Zondag
Advent
Kerstfeest
Driekoningen
Vastentijd
Goede Vrijdag
Aswoensdag
Palmzondag
Palmpasen
De stille week
Witte donderdag
Stille zaterdag
Paaswake
Pasen - Paasfeest
Hemelvaartsdag
Pinksteren
Biddag
Dankdag
Avondmaal
Doop
Belijdenis
Oudjaarsdag
Nieuwjaarsdag
Sint Maarten
Sint Nicolaas
Halloween
Hervormingsdag
Dodenherdenking
Bevrijdingsdag
Koningsdag / Koninginnedag
Gebedsweek
Huwelijk
Begrafenis
Vakantie
Recreatie
Feest- en Gedenkdagen
Symbolen van herkenning
Leerzame antwoorden op levens- en geloofsvragen
Hebreeën 4:12 zegt: "Want levend en krachtig is het woord van God, en scherper dan een tweesnijdend zwaard: het dringt diep door tot waar ziel en geest, been en merg elkaar raken, en het is in staat de opvattingen en gedachten van het hart te ontleden". Lees eens: Het zwijgen van God
God heeft zoveel liefde voor de wereld, dat Hij Zijn enige Zoon heeft gegeven; zodat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft. Lees eens: God's Liefde
Schat onder handbereik
Bemoediging en troost
Bible-people - stories of famous men and women in the Bible
Bible-archaeology - archaeological evidence and the Bible
Bible-art - paintings and artworks of Bible events
Bible-top ten - ways to hell, films, heroes, villains, murders....
Bible-architecture - houses, palaces, fortresses
Women in the Bible - great women of the Bible
The Life of Jesus Christ - story, paintings, maps
Read more for Study Apocrypha, Historic Works
GELOOF EN LEVEN een
KLEINE HULP VOOR ONDERWEG
Wie zoekt zal vinden
Boeiende Series :
BijbelvertalingenBijbel en Kunst
Bijbels Prentenboek
Biblische Bildern
Encyclopedie
E-books en Pdf
Prachtige Bijbelse Schoolplaten
De Heilige Schrift
Het levende Woord van God
Aan de voeten van Jezus
Onder de Terebint
In de Wijngaard
De Bergrede
Gelijkenissen van Jezus
Oude Schoolplaten
De Zaligsprekingen van Jezus
Goede Vruchten
Geestesgaven
Tijd met Jezus
Film over Jezus
Barmhartigheid
Catechese lessen
Het Onze Vader
De Tien Geboden
Hoop en Verwachting
Bijzondere gebeurtenissen
De Bijbel is boeiend
Bijbelverhalen in beeld
Presentaties en Powerpoints
Bijbelse Onderwerpen
Vrede van God voor jou
Oude bijbel tegels
Informatie over alle kerken in Nederland: Kerkzoeker
Bible Study: The Bible alone!
L'étude biblique: Rien que la Bible!
Bibelstudium: Allein die Bibel!
Materiaal voor het Digibord
Werkbladen Bijbelverhalen Bijbellessen
OT Hebreeuws-Engels
NT Grieks-Engels
Naslagwerken
Belijdenissen
Een rijke bron
Missale Romanum + Afbeeldingen
Stripboek over Jezus
Christelijke Symbolen
Plaatjes Afbeeldingen Clipart
Evangelie op Postzegels
Harmonium Huisorgel
Godsdiensten en Religies
Herinnering aan Kerken
Christian Country Music
Muzikale ontspanning
Software voor Bijbelstudie
Hartverwarmende Klanken
Read and Hear the Holy Bible
Luisterbijbel
Bijbel voor Slechtzienden Begrippenlijst -1- -2-
Meer weten over de Psalmen, gezangen, liturgieën, belijdenisgeschriften: Catechismus, Dordtse Leerregels en veel andere informatie? . Kijk op: Online-bijbel.nl(What's good, use it)