HOME | STUDIEBIJBEL | BIJBELSTUDIES | BIJBELATLAS | BIJBELSEGESCHIEDENIS | NIEUWS
Bijbels Prentenboek - 075 - De vis en deze spuwde Jona uit op het droge
Van het boek of de maker van de prenten zijn verder geen gegevens bekend.
Gedrukt in 1672 in Lunenburg. Nu aangevuld met de verhalen uit de Bijbel door s.j.sOverzicht van alle platen
De vis en deze spuwde Jona uit op het droge
Jona II 10 - Jonas van den Visch op 't landt geworpen
1 En Jona bad tot de HERE, zijn God, uit het
ingewand van de vis. 2 Hij zeide: Ik riep uit mijn nood tot de HERE en
Hij antwoordde mij; uit de schoot van het dodenrijk schreeuwde ik, Gij
hoordet mijn stem. 3 Gij hadt mij geworpen in de diepte, in het hart
der zee, en een waterstroom omving mij; al uw brandingen en uw golven
gingen over mij heen. 4 En ik, ik zeide: verstoten ben ik uit uw ogen,
zou ik ooit weer uw heilige tempel aanschouwen? 5 Wateren omringden
mij, zij bedreigden mijn leven, de diepte omving mij, met zeewier was
mijn hoofd omwonden. 6 Tot de grondvesten der bergen zonk ik neer; de
grendelen der aarde waren voor altoos achter mij. Toen trokt Gij mijn
leven uit de groeve omhoog, o, HERE, mijn God! 7 Toen mijn ziel in mij
versmachtte, gedacht ik de HERE, en mijn gebed kwam tot U in uw heilige
tempel. 8 Zij die nietige afgoden dienen, geven Hem prijs, die hun
goedertieren is. 9 Maar ik, met lofzegging wil ik aan U offeren; wat ik
beloofd heb, wil ik betalen; de redding is des HEREN.
10 En de HERE sprak tot de vis en deze spuwde Jona uit op het droge.
De geschiedenis van Jona leert ons heerlijke dingen
Door de nood gedreven roept Jona vanuit zijn
hopeloze situatie tot de Here en hij krijgt antwoord! Zijn wanhopig
geschreeuw wordt door God gehoord en de Here opent hem het verstand.
Opeens beseft Jona het. In het bodemloze slijk, waarin alle houvast hem
ontnomen is, dringt het tot hem door dat dit niet zijn werk is of dat
van de zeelui, maar dat de Hére hem in de diepte heeft
geworpen. De geschiedenis van Jona is de geschiedenis van de
ongehoorzame knecht des Heren, die duidelijk maakt dat van geen
gelovige zondaar, hoe vroom dan ook, maar alleen van de Gehoorzame
Knecht des Heren redding en heil te verwachten is.
Jona profeteert daarvan in zijn prachtige dankgebed. Hij citeert psalm
42:8, zoals later de Here Jezus Christus de Emmaüsgangers aan
de hand van o.a. de psalmen laat zien wat op Hem, de Messias,
betrekking had. "Al Uw baren en golven slaan over Mij heen..." Maar wat
een verschil tussen Jona en de Here Jezus! Zien wij Hem daar lijden,
kronkelend aan het kruis, onder de volle laag van Gods toorn, om onze
zonden uit te delgen? Jona voelde zijn koppige hoofd als het ware met
zeewier omwonden, maar het gezegende hoofd van onze Heiland was getooid
met de doornenkroon. Horen wij Hem kermen: "Mijn God, Mijn God, waarom
hebt Gij Mij verlaten, verre zijnde van mijn verlossing, bij de woorden
van mijn jammerklacht?" (psalm 22:2) De volmaakte Knecht des Heren
heeft ervoor gezorgd dat de diepstgezonken zondaar, in zijn uiterste
nood gehoor vindt als hij tot God roept. Ook dit vinden wij in het
teken van Jona, dat aan een boos en overspelig geslacht wordt gegeven.
Wat een bemoediging om te weten dat de Here ons nooit uit het oog
verliest. Dit gebed van Jona, dat als een gedicht, als een lied klinkt,
spreekt daarvan en is een lofoffer . "Wat ik beloofd heb, wil ik
betalen; de redding is des Heren." Al is Jona het er niet mee eens en
begrijpt hij er nog steeds niets van wat God in
Ninevé‚ ziet, hij wil de Here gehoorzaam zijn. Dat
is al heel wat. En de Here weet "wat van Zijn maaksel zij te wachten."
"En de Here sprak tot de vis." En de vis deed ogenblikkelijk wat zijn
Schepper gebood. Op de derde dag werd Jona teruggespuwd in het leven.
Door doodsangst een ervaring rijker.
Jona: diepe twijfels en frustraties
Van Jona zijn niet veel sporen te vinden in het
huidige Israël. Ergens nabij het Galileese dorpje Kana is een
moskee met het graf van Jona, maar ook moslims gaan ervan uit dat de
profeet in Irak begraven ligt. Daarnaast is er het oude stadje Jafo,
dat met zijn haven herinnert aan Jona’s vlucht richting
Tarsis.
Jona heeft echter wel nadrukkelijk zijn plaats gevonden in de liturgie
van de synagoge. Het profetenboek wordt op Grote Verzoendag in de
synagoge gelezen. Tot aan het eind van het boek is het de vraag of de
profeet zelf tot inkeer en omkeer komt. Het boek confronteert de
gemeenschap daardoor met de vraag naar persoonlijke bekering.
Opmerkelijk is dat niet alleen de rabbijnen uit de eerste eeuwen van
het boek hielden, maar ook de vroege kerkvaders. Het schijnt
dat zij van alle bijbelboeken verreweg het vaakst naar Jona verwijzen.
Dat moet vooral komen door de parallel die zij zagen tussen
Jezus’ sterven en opstaan en de drie dagen en nachten dat
Jona in de vis was (Jona 2:1). Zijn eigen ondergang en opkomst waren
een voorafschaduwing van wat met Jezus Christus zou gebeuren. Ook in de
kunst is dit motief vaak verwerkt. Dat is niet zo vreemd, omdat al in
het Nieuwe Testament Jezus zelf het verband legt (Matt. 12:38-42).
Toch is het de vraag of daarmee recht wordt gedaan aan het boek als
geheel. Er gebeurt immers veel meer dan de episode met de vis en je er
is veel voor te zeggen, dat pas in de laatste hoofdstukken de
eigenlijke boodschap van het boek aan het licht komt.
Als het boek gezien wordt vanuit het perspectief van bekering, valt op
dat er twee modellen van bekering aan de orde komen.
Allereerst is er de bekering van Ninevé, de boze stad. Na de
oordeelsaankondiging van Jona, dompelt de gehele bevolking, inclusief
koning en dieren zich in diepe rouw (Jona 3:5-9). Men spreekt de
indrukwekkende woorden uit: ‘wie weet mocht God zich omkeren
en berouw hebben.’ Gods genade is bepaald geen
vanzelfsprekendheid. Hoe bijzonder, dat God vervolgens ziet dat de stad
nu anders handelt en zich heeft bekeerd en daarop reageert met Zijn
omkeer. Hij doet niet wat Hij van plan was te doen! (Jona 3:10)
Maar dan blijven we toch nog met Jona in onze maag zitten. Hij lijkt
zich om te keren van zijn vlucht naar Tarsis en is bereid naar
Ninevé te gaan. Maar als de stad vergeving ontvangt, is hij
kwaad en dat blijft zo tot aan het eind van het boek. In gesprek met
God uit hij zijn ergernis over diens barmhartigheid (Jona 4:2). Wat kan
daar toch achter zitten, vraag je je af.
Als verklaring is wel gegeven dat voor Jona de barmhartigheid veel te
makkelijk wordt geschonken. Genade is mooi, maar er moet ook recht
worden gesproken. Is God niet ook Rechter?
Hoe begrijpelijk deze gevoelens ook kunnen zijn, als mens moet Jona het
oordeel ook werkelijk aan God overlaten. Hij heeft de daden van de
inwoners van Ninevé gezien en oordeelt vanuit
rechtvaardigheid en barmhartigheid. Het is niet altijd eenvoudig daarop
te vertrouwen! Ook in het Nieuwe Testament speelt dat thema
verschillende keren, zoals in de gelijkenis van de verloren zoon. De
oudste zoon wil niet meedoen aan de feestelijkheden. Hij kan de jongste
zoon niet zien als degene die weer gevonden is. Voor hem is en blijft
hij een rebel en zondaar.
Een andere verklaring voor Jona’s reactie op Gods genade komt
uit de Joodse traditie:
Op de vijfde dag vluchtte Jona voor God en Jona overlegde bij zichzelf
waarheen hij zou vluchten. ‘Ik weet dat dit volk geneigd is
zich om te keren. Zij doen omkeer en de Heilige zal zijn toorn tegen
Israël richten.’ (Pesikta de Rabbi Eliezer 1)
Deze opmerkelijk uitleg, zegt dat Jona’s weerzin werd
veroorzaakt door zijn angst dat de bekering van Ninevé zich
tegen Israël zou keren. Als dat heidense en vijandige volk
zich zo massaal bekeert, dan zal het gevolg daarvan zijn, dat
Israëls onwilligheid sterker aan het licht komt! En als gevolg
daarvan zou Jona zelf niet meer geaccepteerd worden door zijn volk.
Kort gezegd, komt het hierop neer, dat Jona liever kiest voor
Israël, dan voor de opdracht van God. De Joodse traditie
formuleert het zo, dat Jona wel voor de zoon koos (Israël)
maar niet voor de Vader (God). Zo’n profeet heeft iets
verkeerd begrepen.
Daarmee raken we een interessant punt, namelijk dat de bekering tot God
geen individueel gebeuren is, maar iets van de gemeenschap als geheel.
Niemand valt daarbuiten, ook niet degene buiten je eigen gemeenschap.
Ook de Farizeeër uit de gelijkenis in Lukas 18:9-14 maakt die
kapitale vergissing. Als hij in de tempel voor God verschijnt is hij
vol van zichzelf en spreekt hij alsof God en hij aan de ene kant staan
en zondaren aan de andere kant. Hij erkent niet dat hij en de zondaar
evenzeer aangewezen zijn op Gods rechtvaardiging. En hij perkt Gods
liefde in, zoals Jona ook deed.
Is Jona slechts een anti-held of toch ook een geloofsgetuige? In elk
geval is de geschiedenis over Jona een getuigenis van Gods liefde voor
heel de wereld.
Hij een geloofsgetuige. Hij weet van God en belijdt Hem als Schepper
van hemel en aarde voor de mensen (Jona 1:9).
En daaraan kunnen we dan toevoegen dat ook een geloofsgetuige blijkbaar
zijn diepe twijfels en frustraties kan hebben. En dat maakt een
geloofsgetuige tot een mens zoals wij.
Bekijk hier de dia-show van de prenten
INFO: DE WEG - DE WAARHEID - HET LEVEN - FILM
Remember all victims of violence worldwide
DE WEG | DE WAARHEID | HET LEVEN | FILM | AUDIO
HOLYHOME.NL USE NO COOKIES - REPORT DEAD LINKS
Waard om te weten :
Een hartelijk welkom op de siteDeze pagina printen
Sitemap
Wie zoekt zal vinden
FAQ - HELP
Kerk
Zondag
Advent
Kerstfeest
Driekoningen
Vastentijd
Goede Vrijdag
Aswoensdag
Palmzondag
Palmpasen
De stille week
Witte donderdag
Stille zaterdag
Paaswake
Pasen - Paasfeest
Hemelvaartsdag
Pinksteren
Biddag
Dankdag
Avondmaal
Doop
Belijdenis
Oudjaarsdag
Nieuwjaarsdag
Sint Maarten
Sint Nicolaas
Halloween
Hervormingsdag
Dodenherdenking
Bevrijdingsdag
Koningsdag / Koninginnedag
Gebedsweek
Huwelijk
Begrafenis
Vakantie
Recreatie
Feest- en Gedenkdagen
Symbolen van herkenning
Leerzame antwoorden op levens- en geloofsvragen
Hebreeën 4:12 zegt: "Want levend en krachtig is het woord van God, en scherper dan een tweesnijdend zwaard: het dringt diep door tot waar ziel en geest, been en merg elkaar raken, en het is in staat de opvattingen en gedachten van het hart te ontleden". Lees eens: Het zwijgen van God
God heeft zoveel liefde voor de wereld, dat Hij Zijn enige Zoon heeft gegeven; zodat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft. Lees eens: God's Liefde
Schat onder handbereik
Bemoediging en troost
Bible-people - stories of famous men and women in the Bible
Bible-archaeology - archaeological evidence and the Bible
Bible-art - paintings and artworks of Bible events
Bible-top ten - ways to hell, films, heroes, villains, murders....
Bible-architecture - houses, palaces, fortresses
Women in the Bible - great women of the Bible
The Life of Jesus Christ - story, paintings, maps
Read more for Study Apocrypha, Historic Works
GELOOF EN LEVEN een
KLEINE HULP VOOR ONDERWEG
Wie zoekt zal vinden
Boeiende Series :
BijbelvertalingenBijbel en Kunst
Bijbels Prentenboek
Biblische Bildern
Encyclopedie
E-books en Pdf
Prachtige Bijbelse Schoolplaten
De Heilige Schrift
Het levende Woord van God
Aan de voeten van Jezus
Onder de Terebint
In de Wijngaard
De Bergrede
Gelijkenissen van Jezus
Oude Schoolplaten
De Zaligsprekingen van Jezus
Goede Vruchten
Geestesgaven
Tijd met Jezus
Film over Jezus
Barmhartigheid
Catechese lessen
Het Onze Vader
De Tien Geboden
Hoop en Verwachting
Bijzondere gebeurtenissen
De Bijbel is boeiend
Bijbelverhalen in beeld
Presentaties en Powerpoints
Bijbelse Onderwerpen
Vrede van God voor jou
Oude bijbel tegels
Informatie over alle kerken in Nederland: Kerkzoeker
Bible Study: The Bible alone!
L'étude biblique: Rien que la Bible!
Bibelstudium: Allein die Bibel!
Materiaal voor het Digibord
Werkbladen Bijbelverhalen Bijbellessen
OT Hebreeuws-Engels
NT Grieks-Engels
Naslagwerken
Belijdenissen
Een rijke bron
Missale Romanum + Afbeeldingen
Stripboek over Jezus
Christelijke Symbolen
Plaatjes Afbeeldingen Clipart
Evangelie op Postzegels
Harmonium Huisorgel
Godsdiensten en Religies
Herinnering aan Kerken
Christian Country Music
Muzikale ontspanning
Software voor Bijbelstudie
Hartverwarmende Klanken
Read and Hear the Holy Bible
Luisterbijbel
Bijbel voor Slechtzienden Begrippenlijst -1- -2-
Meer weten over de Psalmen, gezangen, liturgieën, belijdenisgeschriften: Catechismus, Dordtse Leerregels en veel andere informatie? . Kijk op: Online-bijbel.nl(What's good, use it)