HOME | STUDIEBIJBEL | BIJBELSTUDIES | BIJBELATLAS | BIJBELSEGESCHIEDENIS | NIEUWS

                                                                                                                                                     

Bijbels Prentenboek - 075 - De vis en deze spuwde Jona uit op het droge

Van het boek of de maker van de prenten zijn verder geen gegevens bekend.

Gedrukt in 1672 in Lunenburg. Nu aangevuld met de verhalen uit de Bijbel door s.j.s

   Overzicht van alle platen


De vis en deze spuwde Jona uit op het droge

Jona II 10 - Jonas van den Visch op 't landt geworpen

1 En Jona bad tot de HERE, zijn God, uit het ingewand van de vis. 2 Hij zeide: Ik riep uit mijn nood tot de HERE en Hij antwoordde mij; uit de schoot van het dodenrijk schreeuwde ik, Gij hoordet mijn stem. 3 Gij hadt mij geworpen in de diepte, in het hart der zee, en een waterstroom omving mij; al uw brandingen en uw golven gingen over mij heen. 4 En ik, ik zeide: verstoten ben ik uit uw ogen, zou ik ooit weer uw heilige tempel aanschouwen? 5 Wateren omringden mij, zij bedreigden mijn leven, de diepte omving mij, met zeewier was mijn hoofd omwonden. 6 Tot de grondvesten der bergen zonk ik neer; de grendelen der aarde waren voor altoos achter mij. Toen trokt Gij mijn leven uit de groeve omhoog, o, HERE, mijn God! 7 Toen mijn ziel in mij versmachtte, gedacht ik de HERE, en mijn gebed kwam tot U in uw heilige tempel. 8 Zij die nietige afgoden dienen, geven Hem prijs, die hun goedertieren is. 9 Maar ik, met lofzegging wil ik aan U offeren; wat ik beloofd heb, wil ik betalen; de redding is des HEREN.
 
10 En de HERE sprak tot de vis en deze spuwde Jona uit op het droge.

De geschiedenis van Jona leert ons heerlijke dingen

Door de nood gedreven roept Jona vanuit zijn hopeloze situatie tot de Here en hij krijgt antwoord! Zijn wanhopig geschreeuw wordt door God gehoord en de Here opent hem het verstand. Opeens beseft Jona het. In het bodemloze slijk, waarin alle houvast hem ontnomen is, dringt het tot hem door dat dit niet zijn werk is of dat van de zeelui, maar dat de Hére hem in de diepte heeft geworpen. De geschiedenis van Jona is de geschiedenis van de ongehoorzame knecht des Heren, die duidelijk maakt dat van geen gelovige zondaar, hoe vroom dan ook, maar alleen van de Gehoorzame Knecht des Heren redding en heil te verwachten is.
 
Jona profeteert daarvan in zijn prachtige dankgebed. Hij citeert psalm 42:8, zoals later de Here Jezus Christus de Emmaüsgangers aan de hand van o.a. de psalmen laat zien wat op Hem, de Messias, betrekking had. "Al Uw baren en golven slaan over Mij heen..." Maar wat een verschil tussen Jona en de Here Jezus! Zien wij Hem daar lijden, kronkelend aan het kruis, onder de volle laag van Gods toorn, om onze zonden uit te delgen? Jona voelde zijn koppige hoofd als het ware met zeewier omwonden, maar het gezegende hoofd van onze Heiland was getooid met de doornenkroon. Horen wij Hem kermen: "Mijn God, Mijn God, waarom hebt Gij Mij verlaten, verre zijnde van mijn verlossing, bij de woorden van mijn jammerklacht?" (psalm 22:2) De volmaakte Knecht des Heren heeft ervoor gezorgd dat de diepstgezonken zondaar, in zijn uiterste nood gehoor vindt als hij tot God roept. Ook dit vinden wij in het teken van Jona, dat aan een boos en overspelig geslacht wordt gegeven.
 
Wat een bemoediging om te weten dat de Here ons nooit uit het oog verliest. Dit gebed van Jona, dat als een gedicht, als een lied klinkt, spreekt daarvan en is een lofoffer . "Wat ik beloofd heb, wil ik betalen; de redding is des Heren." Al is Jona het er niet mee eens en begrijpt hij er nog steeds niets van wat God in Ninevé‚ ziet, hij wil de Here gehoorzaam zijn. Dat is al heel wat. En de Here weet "wat van Zijn maaksel zij te wachten." "En de Here sprak tot de vis." En de vis deed ogenblikkelijk wat zijn Schepper gebood. Op de derde dag werd Jona teruggespuwd in het leven. Door doodsangst een ervaring rijker.

Jona: diepe twijfels en frustraties

Van Jona zijn niet veel sporen te vinden in het huidige Israël. Ergens nabij het Galileese dorpje Kana is een moskee met het graf van Jona, maar ook moslims gaan ervan uit dat de profeet in Irak begraven ligt. Daarnaast is er het oude stadje Jafo, dat met zijn haven herinnert aan Jona’s vlucht richting Tarsis.
 
Jona heeft echter wel nadrukkelijk zijn plaats gevonden in de liturgie van de synagoge. Het profetenboek wordt op Grote Verzoendag in de synagoge gelezen. Tot aan het eind van het boek is het de vraag of de profeet zelf tot inkeer en omkeer komt. Het boek confronteert de gemeenschap daardoor met de vraag naar persoonlijke bekering.

Opmerkelijk is dat niet alleen de rabbijnen uit de eerste eeuwen van het boek hielden, maar ook de vroege kerk­vaders. Het schijnt dat zij van alle bijbelboeken verreweg het vaakst naar Jona verwijzen. Dat moet vooral komen door de parallel die zij zagen tussen Jezus’ sterven en opstaan en de drie dagen en nachten dat Jona in de vis was (Jona 2:1). Zijn eigen ondergang en opkomst waren een voorafschaduwing van wat met Jezus Christus zou gebeuren. Ook in de kunst is dit motief vaak verwerkt. Dat is niet zo vreemd, omdat al in het Nieuwe Testament Jezus zelf het verband legt (Matt. 12:38-42).
 
Toch is het de vraag of daarmee recht wordt gedaan aan het boek als geheel. Er gebeurt immers veel meer dan de episode met de vis en je er is veel voor te zeggen, dat pas in de laatste hoofdstukken de eigenlijke boodschap van het boek aan het licht komt. 

Als het boek gezien wordt vanuit het perspectief van bekering, valt op dat er twee modellen van bekering aan de orde komen.
 
Allereerst is er de bekering van Ninevé, de boze stad. Na de oordeelsaankondiging van Jona, dompelt de gehele bevolking, inclusief koning en dieren zich in diepe rouw (Jona 3:5-9). Men spreekt de indrukwekkende woorden uit: ‘wie weet mocht God zich omkeren en berouw hebben.’ Gods genade is bepaald geen vanzelfsprekendheid. Hoe bijzonder, dat God vervolgens ziet dat de stad nu anders handelt en zich heeft bekeerd en daarop reageert met Zijn omkeer. Hij doet niet wat Hij van plan was te doen! (Jona 3:10)

Maar dan blijven we toch nog met Jona in onze maag zitten. Hij lijkt zich om te keren van zijn vlucht naar Tarsis en is bereid naar Ninevé te gaan. Maar als de stad vergeving ontvangt, is hij kwaad en dat blijft zo tot aan het eind van het boek. In gesprek met God uit hij zijn ergernis over diens barmhartigheid (Jona 4:2). Wat kan daar toch achter zitten, vraag je je af.
 
Als verklaring is wel gegeven dat voor Jona de barmhartigheid veel te makkelijk wordt geschonken. Genade is mooi, maar er moet ook recht worden gesproken. Is God niet ook Rechter?
 
Hoe begrijpelijk deze gevoelens ook kunnen zijn, als mens moet Jona het oordeel ook werkelijk aan God overlaten. Hij heeft de daden van de inwoners van Ninevé gezien en oordeelt vanuit rechtvaardigheid en barmhartigheid. Het is niet altijd eenvoudig daarop te vertrouwen! Ook in het Nieuwe Testament speelt dat thema verschillende keren, zoals in de gelijkenis van de verloren zoon. De oudste zoon wil niet meedoen aan de feestelijkheden. Hij kan de jongste zoon niet zien als degene die weer gevonden is. Voor hem is en blijft hij een rebel en zondaar.

Een andere verklaring voor Jona’s reactie op Gods genade komt uit de Joodse traditie:
 
Op de vijfde dag vluchtte Jona voor God en Jona overlegde bij zichzelf waarheen hij zou vluchten. ‘Ik weet dat dit volk geneigd is zich om te keren. Zij doen omkeer en de Heilige zal zijn toorn tegen Israël richten.’ (Pesikta de Rabbi Eliezer 1)

Deze opmerkelijk uitleg, zegt dat Jona’s weerzin werd veroorzaakt door zijn angst dat de bekering van Ninevé zich tegen Israël zou keren. Als dat heidense en vijandige volk zich zo massaal bekeert, dan zal het gevolg daarvan zijn, dat Israëls onwilligheid sterker aan het licht komt! En als gevolg daarvan zou Jona zelf niet meer geaccepteerd worden door zijn volk.
 
Kort gezegd, komt het hierop neer, dat Jona liever kiest voor Israël, dan voor de opdracht van God. De Joodse traditie formuleert het zo, dat Jona wel voor de zoon koos (Israël) maar niet voor de Vader (God). Zo’n profeet heeft iets verkeerd begrepen.

Daarmee raken we een interessant punt, namelijk dat de bekering tot God geen individueel gebeuren is, maar iets van de gemeenschap als geheel. Niemand valt daarbuiten, ook niet degene buiten je eigen gemeenschap. Ook de Farizeeër uit de gelijkenis in Lukas 18:9-14 maakt die kapitale vergissing. Als hij in de tempel voor God verschijnt is hij vol van zichzelf en spreekt hij alsof God en hij aan de ene kant staan en zondaren aan de andere kant. Hij erkent niet dat hij en de zondaar evenzeer aangewezen zijn op Gods rechtvaardiging. En hij perkt Gods liefde in, zoals Jona ook deed.

Is Jona slechts een anti-held of toch ook een geloofsgetuige? In elk geval is de geschiedenis over Jona een getuigenis van Gods liefde voor heel de wereld.
Hij een geloofsgetuige. Hij weet van God en belijdt Hem als Schepper van hemel en aarde voor de mensen (Jona 1:9).
 
En daaraan kunnen we dan toevoegen dat ook een geloofsgetuige blijkbaar zijn diepe twijfels en frustraties kan hebben. En dat maakt een geloofsgetuige tot een mens zoals wij.

 Terug naar startpagina van deze serie

   Bekijk hier de dia-show van de prenten   

                                

INFO: DE WEG - DE WAARHEID HET LEVEN FILM

Handige Bijbel

Remember all victims of violence worldwide   

GEBED  LEEFREGEL  BELIJDENIS  

DE WEG | DE WAARHEID HET LEVEN | FILM | AUDIO

CREATOR

HOLYHOME.NL USE NO COOKIES - REPORT DEAD LINKS

Waard om te weten :

Een hartelijk welkom op de site
Deze pagina printen
Sitemap

Wie zoekt zal vinden

FAQ - HELP

Kerk
Zondag
Advent
Kerstfeest
Driekoningen
Vastentijd
Goede Vrijdag
Aswoensdag
Palmzondag
Palmpasen
De stille week
Witte donderdag
Stille zaterdag
Paaswake
Pasen - Paasfeest
Hemelvaartsdag
Pinksteren
Biddag
Dankdag
Avondmaal
Doop
Belijdenis
Oudjaarsdag
Nieuwjaarsdag
Sint Maarten
Sint Nicolaas
Halloween
Hervormingsdag
Dodenherdenking
Bevrijdingsdag
Koningsdag / Koninginnedag
Gebedsweek
Huwelijk
Begrafenis
Vakantie
Recreatie
Feest- en Gedenkdagen
Symbolen van herkenning
 
Leerzame antwoorden op levens- en geloofsvragen


Hebreeën 4:12 zegt: "Want levend en krachtig is het woord van God, en scherper dan een tweesnijdend zwaard: het dringt diep door tot waar ziel en geest, been en merg elkaar raken, en het is in staat de opvattingen en gedachten van het hart te ontleden"Lees eens: Het zwijgen van God

God heeft zoveel liefde voor de wereld, dat Hij Zijn enige Zoon heeft gegeven; zodat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft.
Lees eens:  God's Liefde

Schat onder handbereik


Bemoediging en troost

Bible-people - stories of famous men and women in the Bible
Bible-archaeology - archaeological evidence and the Bible
Bible-art - paintings and artworks of Bible events
Bible-top ten - ways to hell, films, heroes, villains, murders....
Bible-architecture - houses, palaces, fortresses
Women in the Bible -
 great women of the Bible
The Life of Jesus Christ - story, paintings, maps

Read more for Study  
Apocrypha, Historic Works
 GELOOF EN LEVEN een
          KLEINE HULP VOOR  ONDERWEG
 

Wie zoekt zal vinden           


www Holyhome.nl

Boeiende Series :

Bijbelvertalingen
Bijbel en Kunst

Bijbels Prentenboek
Biblische Bildern
Encyclopedie
E-books en Pdf
Prachtige Bijbelse Schoolplaten

De Heilige Schrift
Het levende Woord van God
Aan de voeten van Jezus
Onder de Terebint
In de Wijngaard

De Bergrede
Gelijkenissen van Jezus
Oude Schoolplaten
De Zaligsprekingen van Jezus

Goede Vruchten
Geestesgaven

Tijd met Jezus
Film over Jezus
Barmhartigheid

Catechese lessen
Het Onze Vader
De Tien Geboden
Hoop en Verwachting
Bijzondere gebeurtenissen

De Bijbel is boeiend
Bijbelverhalen in beeld
Presentaties en Powerpoints
Bijbelse Onderwerpen

Vrede van God voor jou
Oude bijbel tegels

Informatie over alle kerken in Nederland: Kerkzoeker
 
Bible Study: The Bible alone!
L'étude biblique: Rien que la Bible!
Bibelstudium: Allein die Bibel!  

Materiaal voor het Digibord
Werkbladen Bijbelverhalen Bijbellessen
OT Hebreeuws-Engels
NT Grieks-Engels

Naslagwerken
Belijdenissen
Een rijke bron

Missale Romanum + Afbeeldingen
Stripboek over Jezus
Christelijke Symbolen
Plaatjes Afbeeldingen Clipart
Evangelie op Postzegels

Harmonium Huisorgel
Godsdiensten en Religies
Herinnering aan Kerken

Christian Country Music
Muzikale ontspanning
Software voor Bijbelstudie
Hartverwarmende Klanken
Read and Hear the Holy Bible
 Luisterbijbel

Bijbel voor Slechtzienden Begrippenlijst   -1-   -2-

Meer weten over de Psalmen, gezangen, liturgieën, belijdenisgeschriften: Catechismus, Dordtse Leerregels en veel andere informatie? . Kijk opOnline-bijbel.nl
         
  (
What's good, use it)