HOME | STUDIEBIJBEL | BIJBELSTUDIES | BIJBELATLAS | BIJBELSEGESCHIEDENIS | NIEUWS
Bijbels Prentenboek - 078 - Jezus door Johannes gedoopt
Van het boek of de maker van de prenten zijn verder geen gegevens bekend.
Gedrukt in 1672 in Lunenburg. Nu aangevuld met de verhalen uit de Bijbel door s.j.sOverzicht van alle platen
Jezus door Johannes gedoopt
Mattheüs III 13-17 - De Heer Jesus van Joannes gedoopt
13 Toen kwam Jezus uit Galilea naar de Jordaan
tot Johannes, om Zich door hem te laten dopen. 14 Maar deze trachtte
Hem daarvan terug te houden en zeide: Ik heb nodig door U gedoopt te
worden en komt Gij tot mij?
15 Jezus echter antwoordde en zeide tot hem: Laat Mij thans geworden,
want aldus betaamt het ons alle gerechtigheid te vervullen. Toen liet
hij Hem geworden. 16 Terstond nadat Jezus gedoopt was, steeg Hij op uit
het water. En zie, de hemelen openden zich, en hij zag de Geest Gods
nederdalen als een duif en op Hem komen. 17 En zie, een stem uit de
hemelen zeide: Deze is mijn Zoon, de geliefde, in wie Ik mijn
welbehagen heb.
Het koninkrijk Gods is nabijgekomen
Johannes zag dat er veel farizeeën
(leraren) en sadduceeën (priesters) naar hem toe kwamen.
Johannes doopt daar mensen uit het zuiden, uit Judea.
Hij doopt mensen uit de omgeving van Jeruzalem. Hij roept Jeruzalem op,
een nieuw begin te maken, want het koninkrijk Gods is nabijgekomen.
Die oproep klinkt niet bepaald diplomatiek. Nee, het gaat recht voor
zijn raap: Adderengebroed, wie heeft jullie wijsgemaakt dat je veilig
bent voor het komende oordeel? O zeker, jullie behoren tot het
uitverkoren volk, maar dat betekent niet dat je daarom rechtstreeks dat
koninkrijk binnenwandelt.
Die zuiderlingen vinden zichzelf heel goede joden. Als iedereen eens
zou leven zoals zij, dan kan Gods koninkrijk komen, dan komt
er ruimte voor de Messias.
En wat zegt Johannes daarop: Keer je om! Juist jullie moeten radicaal
anders gaan leven! Juist jullie moeten je opnieuw oriënteren
op de wet en de profeten! Jullie moeten gaan meewerken met Gods
plannen; jullie moeten nou eindelijk Gods dienst aan de mensen een vorm
gaan geven! Juist degenen die het zo goed met zichzelf
getroffen hebben, worden door Johannes op hun nummer gezet, de
Judeeërs,
Jezus uit Nazareth
Tussen die héél gelovige
Judeeërs, staat er ook eentje uit Galilea. Zo eentje
uit het noorden waar wel joden wonen, maar die kennen de wet niet eens.
Daar wonen mensen die amper iets weten over Mozes en Adam en Jozua en
Abraham en Sara. Galilea, dat de wet niet kent. Het is neef Jezus uit
Nazareth…
Ja, maar die moet zich toch niet laten dopen? Jezus hoeft toch niet om
te keren, die hoeft toch geen nieuw begin te maken?
Johannes wil dat die Jeruzalemmers, met hun vrome praatjes, nu
eindelijk eens de daad bij het woord voegen.
Johannes wil dat ze erkennen dat hun vroomheid tot nu toe niet meer is
dan schone schijn.
Johannes wil dat hun vroomheid eindelijk eens vrucht gaat dragen.
Jood zijn op zich levert je geen paspoort voor het koninkrijk, maar als
ze som denken dat de doop hen dat document wel oplevert, dan hebben ze
het mis!
Klein voor God - Weg naar nieuw leven
Als ze denken dat ze gewoon door kunnen gaan met
hun hoogmoedige houding en hun collaboratie met de vijand, nou dan
hebben ze het mis.
Als deze Judeeërs gedoopt willen worden, dan kan dat; maar dan
gaan ze echt kopje onder, dan maken ze zich klein voor God, en beginnen
echt een nieuw leven! De dopelingen van Johannes moeten leren
niet hun eigen belangen te dienen, maar te zeggen: Heer, Uw wil
geschiede.
Dat is – zo denkt Johannes, een vernedering voor
ze, maar met minder kan het volgens hem niet toe…
Niet mijn wil, maar Uw wil geschiede
Dan staat er tussen die
héél gelovige Judeeërs ook eentje uit
Galilea.
Neef Jezus uit Nazareth… De Messias, in hoogst eigen persoon.
Jezus is afgedaald naar de Jordaan, om af te dalen in het water, om
kopje onder te gaan, zich klein te maken voor God. Jezus wil juist wel
gedoopt worden omdat hij staat voor een nieuw begin. Jezus
staat op het punt om een heel nieuwe levensfase in te gaan. De
fase van zijn publieke optreden. Jezus gaat vanaf nu ook oefenen in
“niet mijn wil, maar uw wil geschiede.”
Als Mattheüs straks in hoofdstuk 4 vertelt over de verzoeking
in de woestijn, zegt Jezus tegen satan: Ga weg! Opzij!
Diezelfde woorden gebruikt Jezus tegenover Johannes: Ga weg! Opzij!
Johannes probeert Hem te weerhouden, maar Jezus wil coute que
coute gedoopt worden.
Wat krijgen we nou? Johannes als tegenstander van Jezus?
Nou, zegt menige uitlegger, dat is bescheidenheid van Johannes.
Hij vindt dat hijzelf door Jezus zou moeten worden gedoopt, dan
andersom.
Laten we er eens heel even van uitgaan, dat Johannes zijn zin krijgt,
en dat Jezus niet kopje ondergaat in het water, kan hij ook niet
bovenkomen.
Als Jezus niet verloren gaat in dit doodswater, kan hij ook niet
gevonden worden.
Als het water zich niet sluit boven zijn hoofd, kan de geest niet
zweven boven de wateren, en de hemel niet opengaan en zeggen: Deze is
mijn geliefde zoon, in wie ik een welbehagen hebt. Dan gaat er een
nieuwe schepping aan ons voorbij.
Johannes doopt daar in de woestijn, op de plek waar Israel het beloofde
land binnenging en als hij dat niet doet: Gen nieuwe intocht in dat
veelbelovende land, dat koninkrijk van God.
Zonder die
doop van Jezus door Johannes, geen de heilsboodschap van Jesaja
“Maak de weg van de Heer gereed, maak
recht zijn paden.”
Natuurlijk moet Jezus naar Johannes toe, want Hij is immers degene die
langs die gereed gemaakte weg moet gaan; Jezus zal langs die rechte
paden gaan: Vanuit de Jordaan zal hij opgaan naar Jeruzalem. Vanuit de
diepste diepte – kopje onder in de grensrivier –
kwam Jezus omhoog uit het water en begon zijn weg naar het hoogste
hoogtepunt: Jeruzalem, de stad van de opstanding.
Hij wordt door Gods zelf op weg gezet naar Sion, naar het kruis van
Golgotha en naar de opstanding uit de dood.
Mijn geliefde zoon, in wie Ik mijn welbehagen heb
God zet hem op weg met de woorden: Jij bent mijn
geliefde zoon, in wie ik mijn welbehagen heb. In het verhaal van
Jezus’ doop wordt eigenlijk zijn dood en opstanding al
verteld: Hij gaat kopje onder in de doodsrivier, waar Gods Geest boven
de wateren zweeft… Hij komt boven en die Geest manifesteert
de duif neerdaalt uit de hemel… en in een stem die roept:
Deze is mijn geliefde zoon, in wie ik vreugde schep.
Waarom Johannes hem tegenhield?
Johannes wilde in eerste instantie geen Messias die ondergaat;
Johannes heeft een ander idee van de redder die komen zal.
Ook Johannes moet leren zeggen: Niet mijn wil maar uw wil
geschiede.
De voorloper van Jezus: Johannes de Doper
(De evangelist Lucas vertelt van een hele volksbeweging die is ontstaan rondom de persoon van Johannes de Doper. Zijn naam zegt het al: het meest kenmerkende van het optreden van Johannes was het feit dat hij doopte.)
In zijn Evangelie verhaalt de apostel Johannes
zowel het ontstaan als de kern van het christelijk geloof: "In den
beginne was het Woord en het Woord was bij God en het Woord was God.
Dit was in den beginne bij God. Alle dingen zijn door het Woord
geworden en zonder dit is geen ding geworden, dat geworden is. In het
Woord was leven en het leven was het licht der mensen; en het licht
schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet gegrepen"
(Joh. 1:1-5). Zie ook Hebreeën 1:1,2.
De komst van Gods Zoon als het vlees-geworden Woord van God brengt
leven en licht voor alle mensen.
"Hij kwam tot het zijne, en de zijnen hebben Hem niet aangenomen" (Joh.
1:11). Dit wil zeggen: Hij kwam tot zijn schepping hier op aarde, tot
de mensen van Zijn schepping.
Johannes de
Doper heeft de mensen naar dit licht verwezen zoals zijn vader,
Zacharias, bij zijn geboorte voorspelde
"En gij, kind, zult een profeet des
Allerhoogsten heten; want gij zult uitgaan voor het aangezicht des
Heren, om zijn wegen te bereiden, om aan zijn volk te geven kennis van
heil in de vergeving hunner zonden, door de innerlijke barmhartigheid
van onze God, waarmede de Opgang uit de hoogte naar ons zal omzien, om
hen te beschijnen, die gezeten zijn in duisternis en schaduw des doods,
om onze voeten te richten op de weg des vredes" (Lucas 1:76-79).
Helaas velen nemen dit licht niet aan, geloven dit niet. Maar die dat
wel doen ontvangen macht om kinderen Gods te worden, die in zijn Naam
geloven. Uit Christus' volheid ontvangen dezen genade op genade, want
deze genade en waarheid zijn door Hem gekomen (Joh. 1:11-17).
Het is Johannes de Doper die voor het eerst dit
getuigde (Joh. 1:15). Wie was deze Johannes? Over zijn geboorte lezen
we in Lucas 1:5-20. De moeder van Johannes, Elisabet, was
waarschijnlijk een nicht van Maria (Lucas 1:36-42). Ook uit het verhaal
is te verstaan dat Johannes ongeveer een half jaar ouder zou zijn dan
Jezus. De engel Gabriël heeft hem de naam Johannes gegeven,
wat wil zeggen "De Heer is genadig". Deze naam staat in verband met de
dienst van Johannes. Later zei Jezus over hem, dat hij de grootste is
onder alle profeten en dat hij zelfs meer is dan een profeet (Matt.
11:9-11). In Lucas 1:76 wordt hij "een profeet des Allerhoogsten"
genoemd.
Sommigen
meenden dat Johannes, de Christus was
(Lucas3:15), maar dit ontkende hij (Joh. 1:20).
Anderen dachten dat hij misschien Elia was, die volgens hun verkeerde
interpretatie van Maleachi 4:5 letterlijk terug zou keren. Dit ontkende
hij ook (Joh. 1:21).
Jezus leerde dat Johannes de Doper inderdaad deze voorspelde Elia was,
maar dan in de zin van iemand die in de geest en kracht van Elia zou
komen (Lucas 1:17; Matt. 17:10-13; Marcus 9:11-13).
Het optreden van Johannes was zeker geen eigenmachtige daad, maar was
in gehoorzaamheid aan een door God gegeven bevel om de weg des Heren te
bereiden, zoals ook door Jesaja geprofeteerd was (Jes. 40:3). Johannes
was de gezant of bode (Mal. 3:1) om de Messias aan te kondigen en Zijn
weg te bereiden, d.w.z. om de mensen voor te bereiden op het ontvangen
van deze Messias.
"In het vijftiende jaar
van de regering van keizer Tiberius ... kwam het woord Gods tot
Johannes, de zoon van Zacharias, in de woestijn. En hij kwam in de
gehele Jordaanstreek en predikte de doop der bekering tot vergeving van
zonden, gelijk geschreven staat in het boek der woorden van de profeet
Jesaja: De stem van een, die roept in de woestijn: Bereidt de weg des
Heren, maakt recht zijn paden. Alle kloof zal gevuld worden en alle
berg en heuvel zal geslecht worden, en de krommingen zullen recht en de
oneffen wegen vlak worden, en alle vlees zal het heil Gods zien" (Lucas
3:1-5).
"En zelf wist ik niet van Hem, maar opdat Hij aan Israël zou
geopenbaard worden, daarom kwam ik dopen met water. En Johannes
getuigde en zeide: Ik heb aanschouwd, dat de Geest nederdaalde als een
duif uit de hemel, en Hij bleef op Hem. En ik kende Hem niet, maar Hij,
die mij gezonden had om te dopen met water, die had tot mij gezegd: Op
wie gij de Geest ziet nederdalen en op Hem blijven, deze is het, die
met de heilige Geest doopt. En ik heb gezien en getuigd, dat deze de
Zoon van God is. De volgende dag stond Johannes daar weer met twee van
zijn discipelen. En toen hij Jezus zag gaan, zeide hij: Zie, het lam
Gods!" (Joh. 1:31-36). Lees ook Marcus 1:1:3 en Johannes 3:25-30.
"Bekeert u," verkondigde deze profeet, "want het koninkrijk der hemelen
is nabijgekomen" (Matt. 3:2). Door zich te bekeren moest het volk zich
voorbereiden op de komst van het Messiaanse rijk.
Vóórdat
Johannes de Doper optrad, leefde hij in de woestijn
(Lucas 1:80). Evenals Elia, was hij gekleed in
een kameelharenkleed met lederen gordel (2 Kon. 1:8), en hij at
sprinkhanen en wilde honing (Matt. 3:4). De engel Gabriël had
ook gezegd dat hij geen wijn of sterke drank zou drinken (Lucas 1:15)
en Jezus zei dat Johannes kwam "geen brood etende of wijn drinkende"
(Lucas 7:33). Hij moet wel een bijzonder iemand zijn geweest.
"Terwijl dezen heengingen, begon Jezus tot de scharen te zeggen van
Johannes: Wat zijt gij in de woestijn gaan aanschouwen? Een riet, door
de wind bewogen? Maar wat zijt gij gaan zien? Een mens in weelderige
kleding? Zie, die weelderige kleding dragen, zijn aan de hoven der
koningen. Maar waarom zijt gij dan gegaan? Om een profeet te zien? Ja,
Ik zeg u, zelfs meer dan een profeet. Deze is het, van wie geschreven
staat: Zie, Ik zend mijn bode voor uw aangezicht uit, die uw weg voor U
heen bereiden zal. Voorwaar, Ik zeg u, onder hen die uit vrouwen
geboren zijn, is er niemand opgestaan, groter dan Johannes de Doper,
maar de kleinste in het Koninkrijk der hemelen is groter dan hij"
(Matt. 11:7-11).
Johannes trad
voor het eerst op in de woestijn van Judea
(Matt. 3:1). Het woord woestijn in de Schrift
betekent 'een onbewoonde streek'. In een woestijn prediken, heeft
vandaag de betekenis van 'zonder gevolg prediken, tevergeefs'. Men zou
verwachten dat iemand met een boodschap voor het volk naar de steden en
dorpen zou gaan. Trouwens, dit deed Jezus en zijn disciplen (Matt.
9:35; 10:5-8, 23; 11:1; Marcus 6:56; Lucas 13:22; Hand. 8:40). Johannes
predikte echter in de woestijn. En wat gebeurde er? "Toen liep
Jeruzalem en heel Judea en de gehele Jordaanstreek tot hem uit, en zij
lieten zich in de rivier, de Jordaan, door hem dopen, onder belijdenis
van hun zonden" (Matt. 3:5,6).
Het prediken in de woestijn kan ook betekenen: prediken aan mensen die
geestelijk dor of doods zijn. De boodschap van Johannes was een oproep
tot bekering. Aan de schare die uitliep om hem te horen, zei Johannes:
"Brengt dan vruchten voort, die aan de bekering beantwoorden" (Lucas
3:7,8, 10-14).
Johannes kreeg
het goddelijke bevel om te dopen en om de mensen op te roepen tot
bekering
(Joh. 1:33; Lucas 3:2,3). Deze doop was een doop
tot vergeving van zonden (Marcus 1:4; Lucas 3:3). Bij de doop beleden
mensen hun zonden (Matt. 3:6). Deze doop gebeurde door onderdompeling
in water: "Doch ook Johannes doopte, te Enon bij Salim, omdat daar veel
water was, en de mensen kwamen daar en lieten zich dopen" (Joh. 3:23).
Lucas omschrijft deze doop als de raad Gods, d.w.z. een goddelijk bevel
waaraan men moet gehoorzamen: "Maar de Farizeeën en de
wetgeleerden verwierpen voor zichzelf de raad Gods, daar zij niet door
hem gedoopt waren" (Lucas 7:30). Nochtans heeft de doop van Johannes
niet hetzelfde karakter als de doop van Jezus, want Jezus zou dopen met
de Heilige Geest (Matt. 3:11).
Men vroeg dan
ook aan Johannes: "Waarom doopt gij dan, indien gij de Christus niet
zijt, noch Elia, noch de profeet?
Johannes antwoordde hun en zeide: Ik doop met
water; midden onder u staat Hij, van wie gij niet weet. Hij, die na mij
komt, wiens schoenriem ik niet waardig ben los te maken" (Joh.
1:25,26). De doop van Johannes, nog onder het oude verbond, was een
voorbereiding om Jezus te ontvangen en Hem te volgen. Deze
voorbereidende reiniging had een bijzondere inhoud: "En toen al het
volk dit hoorde, en ook de tollenaars, hebben zij God gerechtvaardigd,
daar zij met de doop van Johannes gedoopt waren" (Lucas 7:29,30). Men
erkende de eigen zondigheid, en deed een beroep op Gods genade. De doop
van Johannes was niet volledig omdat ze nog onder het oude verbond
stond, maar vormde wel een schakel als een overgang naar het nieuwe
verbond in Christus.
Dit betekent
dat de doop van Johannes op zichzelf niet voldoende was
"En terwijl Apollos te Korinte was, geschiedde
het, dat Paulus, na door de bovenlanden gereisd te zijn, te Efeze kwam,
en daar enige discipelen vond. En hij zeide tot hen: Hebt gij de
heilige Geest ontvangen, toen gij tot het geloof kwaamt? Doch zij
zeiden tot hem: Wij hebben zelfs niet gehoord, dat er een heilige Geest
is. En hij zeide tot hen: Waarin zijt gij dan gedoopt? En zij zeiden:
In de doop van Johannes. Maar Paulus zeide: Johannes doopte een doop
van bekering en zeide tot het volk, dat zij moesten geloven in Hem, die
na hem kwam, dat is in Jezus. En toen zij dit hoorden, lieten zij zich
dopen in de naam van de Here Jezus" (Hand. 19:1-6). Geloof in Jezus is
noodzakelijk. Deze mensen moesten zich ook in de naam van Jezus laten
dopen. De doop in Christus is de doop van het nieuwe verbond, een
wedergeboorte uit water en Geest (Joh. 3:5) voor iedere gelovige.
Er
zijn overeenkomsten tussen de doop van Johannes en de doop van
Christus
Het bezegelen dat God waarachtig is, en het
aanvaarden van het goddelijke getuigenis komt in beide gevallen voor.
Vergelijk Johannes 3:31-36 met Lucas 7:29,30. In dit perspectief is het
duidelijk waarom Jezus tot Johannes ging om Zich te laten dopen.
Johannes weigerde eerst (Matt. 3:14) en zei: "Ik heb nodig door U
gedoopt te worden". Elders verklaarde Johannes dat hij niet waardig was
om Jezus' schoenriem los te maken. Maar Jezus zei: "Laat mij thans
geworden, want aldus betaamt het ons alle gerechtigheid te vervullen"
(Matt. 3:15). D.w.z. het behoort zo te geschieden, het is
gerechtigheid, God wil het zo. Door de doop rechtvaardigen wij God en
erkennen wij dat Zijn getuigenis waarachtig is.
Na de doop van Jezus, toen Hij in gebed was, kwam een stem uit de
hemel: "Gij zijt mijn Zoon, de geliefde, in U heb Ik mijn welbehagen"
(Lucas 3:21,22). Zo ontving de doop een goddelijke bevestiging en
erkenning. Het teken van gerechtigheid voor allen die geloven en zich
bekeren.
Johannes de Doper heeft nog een korte tijd parallel met Jezus gepredikt
(hoe lang is niet duidelijk) totdat Johannes door Koning Herodes in de
gevangenis geworpen werd (Matt. 14:1-5: Lucas 3:20).
Jezus' zending komt echter tot volle bloei slechts nadat Johannes werd
gevangengenomen: "En nadat Johannes was overgeleverd, ging Jezus naar
Galilea om het evangelie Gods te prediken, [en Hij zeide]: De tijd is
vervuld en het Koninkrijk Gods is nabijgekomen, Bekeert u en gelooft
het evangelie" (Marcus 1:14-15). Daarna roept Jezus zijn discipelen om
met hem steeds mee te gaan (Marcus 1:16-20).
Later verklaarde Jezus: "De wet en de profeten gaan tot Johannes; sinds
die tijd wordt het evangelie gepredikt van het Koninkrijk Gods en ieder
dringt zich erin" (Lucas 16:16). "Want al de profeten en de wet hebben
geprofeteerd tot Johannes toe" (Matt. 11:13).
Het lijkt vreemd dat Johannes de Doper, nadat hij Jezus als Lam Gods
aangeduid had (Joh. 1:36), later in de gevangenis toen hij hoorde van
Jezus' wonderen, twee van zijn discipelen naar Jezus zond, om te vragen
of Hij diegene was, die komen zou (Matt. 11:2-6). Vermoedelijk werd aan
Johannes de Doper, evenals aan de overige profeten van het oude
verbond, slechts beperkte kennis over de aard van Jezus' koninkrijk
geopenbaard (Rom. 16:25-27; 1 Petrus 1:10-12).
Zoals zovele
profeten voor hem, werd Johannes uiteindelijk vermoord
"Want Herodes had Johannes laten grijpen,
geboeid en gevangengezet, ter wille van Herodias, de vrouw van zijn
broeder Filippus; want Johannes zeide tot hem: Gij moogt haar niet
hebben. En hoewel hij hem wilde ter dood brengen, vreesde hij de
schare, omdat zij hem voor een profeet hielden. Maar op het
geboortefeest van Herodes danste de dochter van Herodias in hun midden
en zij behaagde Herodes, waarom hij haar onder ede toezegde haar te
geven, wat zij maar vragen zou. En zij, opgestookt door haar moeder,
zeide: Geef mij hier op een schotel het hoofd van Johannes de Doper. En
de koning werd bedroefd, maar om zijn eden, en om hen die mede
aanlagen, beval hij het haar te geven, en hij liet Johannes in de
gevangenis onthoofden. En zijn hoofd werd op een schotel gebracht en
aan het meisje gegeven en zij bracht het aan haar moeder. En zijn
discipelen kwamen en namen zijn lijk weg en begroeven hem; en zij
gingen heen en berichtten het aan Jezus. Toen Jezus dit hoorde, trok
Hij Zich vandaar in een schip terug naar een eenzame plaats, alleen"
(Matt. 14:3-13).
Zo kwam het aardse leven van Johannes de Doper ten einde. Zijn
getuigenis echter weergalmt nog steeds over gans de aarde: Zie, het Lam
Gods! Deze is de Zoon van God. Gelooft Jezus. Gelooft Zijn woord.
Bekeert u en laat u dopen tot vergeving van zonden.
Bekijk hier de dia-show van de prenten
INFO: DE WEG - DE WAARHEID - HET LEVEN - FILM
Remember all victims of violence worldwide
DE WEG | DE WAARHEID | HET LEVEN | FILM | AUDIO
HOLYHOME.NL USE NO COOKIES - REPORT DEAD LINKS
Waard om te weten :
Een hartelijk welkom op de siteDeze pagina printen
Sitemap
Wie zoekt zal vinden
FAQ - HELP
Kerk
Zondag
Advent
Kerstfeest
Driekoningen
Vastentijd
Goede Vrijdag
Aswoensdag
Palmzondag
Palmpasen
De stille week
Witte donderdag
Stille zaterdag
Paaswake
Pasen - Paasfeest
Hemelvaartsdag
Pinksteren
Biddag
Dankdag
Avondmaal
Doop
Belijdenis
Oudjaarsdag
Nieuwjaarsdag
Sint Maarten
Sint Nicolaas
Halloween
Hervormingsdag
Dodenherdenking
Bevrijdingsdag
Koningsdag / Koninginnedag
Gebedsweek
Huwelijk
Begrafenis
Vakantie
Recreatie
Feest- en Gedenkdagen
Symbolen van herkenning
Leerzame antwoorden op levens- en geloofsvragen
Hebreeën 4:12 zegt: "Want levend en krachtig is het woord van God, en scherper dan een tweesnijdend zwaard: het dringt diep door tot waar ziel en geest, been en merg elkaar raken, en het is in staat de opvattingen en gedachten van het hart te ontleden". Lees eens: Het zwijgen van God
God heeft zoveel liefde voor de wereld, dat Hij Zijn enige Zoon heeft gegeven; zodat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft. Lees eens: God's Liefde
Schat onder handbereik
Bemoediging en troost
Bible-people - stories of famous men and women in the Bible
Bible-archaeology - archaeological evidence and the Bible
Bible-art - paintings and artworks of Bible events
Bible-top ten - ways to hell, films, heroes, villains, murders....
Bible-architecture - houses, palaces, fortresses
Women in the Bible - great women of the Bible
The Life of Jesus Christ - story, paintings, maps
Read more for Study Apocrypha, Historic Works
GELOOF EN LEVEN een
KLEINE HULP VOOR ONDERWEG
Wie zoekt zal vinden
Boeiende Series :
BijbelvertalingenBijbel en Kunst
Bijbels Prentenboek
Biblische Bildern
Encyclopedie
E-books en Pdf
Prachtige Bijbelse Schoolplaten
De Heilige Schrift
Het levende Woord van God
Aan de voeten van Jezus
Onder de Terebint
In de Wijngaard
De Bergrede
Gelijkenissen van Jezus
Oude Schoolplaten
De Zaligsprekingen van Jezus
Goede Vruchten
Geestesgaven
Tijd met Jezus
Film over Jezus
Barmhartigheid
Catechese lessen
Het Onze Vader
De Tien Geboden
Hoop en Verwachting
Bijzondere gebeurtenissen
De Bijbel is boeiend
Bijbelverhalen in beeld
Presentaties en Powerpoints
Bijbelse Onderwerpen
Vrede van God voor jou
Oude bijbel tegels
Informatie over alle kerken in Nederland: Kerkzoeker
Bible Study: The Bible alone!
L'étude biblique: Rien que la Bible!
Bibelstudium: Allein die Bibel!
Materiaal voor het Digibord
Werkbladen Bijbelverhalen Bijbellessen
OT Hebreeuws-Engels
NT Grieks-Engels
Naslagwerken
Belijdenissen
Een rijke bron
Missale Romanum + Afbeeldingen
Stripboek over Jezus
Christelijke Symbolen
Plaatjes Afbeeldingen Clipart
Evangelie op Postzegels
Harmonium Huisorgel
Godsdiensten en Religies
Herinnering aan Kerken
Christian Country Music
Muzikale ontspanning
Software voor Bijbelstudie
Hartverwarmende Klanken
Read and Hear the Holy Bible
Luisterbijbel
Bijbel voor Slechtzienden Begrippenlijst -1- -2-
Meer weten over de Psalmen, gezangen, liturgieën, belijdenisgeschriften: Catechismus, Dordtse Leerregels en veel andere informatie? . Kijk op: Online-bijbel.nl(What's good, use it)