HOME | STUDIEBIJBEL | BIJBELSTUDIES | BIJBELATLAS | BIJBELSEGESCHIEDENIS | NIEUWS
Bijbels Prentenboek - 081 - Aren plukken op sabbat
Van het boek of de maker van de prenten zijn verder geen gegevens bekend.
Gedrukt in 1672 in Lunenburg. Nu aangevuld met de verhalen uit de Bijbel door s.j.sOverzicht van alle platen
Aren plukken op sabbat
Mattheüs XII 1-8 - Gesprek van den Heere Jesus over de korenayren
1 Te dien tijde ging Jezus op de sabbat door de korenvelden en zijn discipelen kregen honger en begonnen aren te plukken en te eten. 2 Maar toen de Farizeeën dit zagen, zeiden zij tot Hem: Zie, uw discipelen doen wat men op sabbat niet mag doen.
3 En Hij zeide tot hen: Hebt gij niet gelezen wat David gedaan heeft, toen hij en die met hem waren honger kregen? 4 Hoe hij het huis Gods binnengegaan is en zij de toonbroden hebben gegeten, waarvan hij noch die met hem waren mochten eten, doch alleen de priesters? 5 Of hebt gij niet gelezen in de wet, dat op de sabbat de priesters in de tempel de sabbat schenden zonder schuldig te zijn? 6 Maar Ik zeg u: Meer dan de tempel is hier. 7 Indien gij geweten hadt, wat het zeggen wil: Barmhartigheid wil Ik en geen offerande, dan zoudt gij geen onschuldigen hebben veroordeeld. 8 Want de Zoon des mensen is heer over de sabbat.
Het korenveld is een belangrijke Bijbelse plaats, omdat de Zoon des mensen zich tussen de korenaren geopenbaard heeft als de HEER van de sabbat
“Eens ging Jezus op een sabbat door de korenvelden en zijn leerlingen begonnen onder het gaan aren te plukken. De Farizeeën zeiden tot Hem: Waarom doen ze op sabbat iets wat niet geoorloofd is?" Mag dat niet, aren plukken op sabbat?
Nee, dat mag niet, want onder aren plukken wordt
hooien verstaan. Dat is slavenwerk, en dat mag niet op sabbat. Eten
bereiden op sabbat was eveneens uit de boze. Er mocht wel gegeten
worden, maar men moest er voor zorgen dat het eten klaar was om op
sabbat te kunnen worden genuttigd. En om de aren te kunnen eten,
moesten ze eerst worden bereid. Ze moesten met de handen stuk gewreven
worden, zodat de korrels los kwamen uit de hulzen waarin ze waren
ingepakt, en dat losmaken was een vorm van eten bereiden. Dat mocht dus
niet.
Hoe beleefden
Jezus en zijn leerlingen dit gebeuren vanuit de Wet?
Zij beleefden dat niet als een overtreding van
de wet, maar als het onderhouden van de wet. Want de leerlingen waren
door Jezus geroepen om Hem juist te volgen, met loslating van huis,
vader en moeder, vrouw, kinderen en ook van hun broodwinning. Ze
leefden daarom zonder vaste inkomsten en moesten het hebben van giften
van vermogende mensen, en die kwamen of ze kwamen niet. Ze leefden dus
van de hand in de tand. Soms was er overvloed zoals bij de
broodvermenigvuldiging, en soms was er gebrek, en dat was nu het geval.
Ze hadden een tekort aan voedsel, leden ontberingen en hadden
rammelende magen, maar dan was daar nog altijd de wet door de
barmhartige God ingelast voor armen en vreemdelingen: "Als gij uw oogst
van het land haalt, moogt gij uw akker niet tot de rand afmaaien en wat
is blijven liggen niet bijeenrapen. Dat alles is bestemd voor de arme
en de vreemdeling. Ik ben de Heer, uw God" (Lv 19, 9.10). En in de
tweede Wet, Deuteronomium, werd dit recht zelfs uitgebreid tot
iedereen. "Wanneer ge door een korenveld van uw naaste komt, moogt gij
wel met de hand aren plukken, maar niet de sikkel slaan in het op het
veld staande gewas" (Dt 23,26). Wat deed Jezus nu, toen Hij merkte dat
zijn leerlingen honger hadden? Hij koos zijn weg door de korenvelden
die zojuist waren gemaaid, waarvan de randen echter niet waren
afgemaaid, maar voor de armen en de vreemdelingen waren overgelaten.
Voor mensen die toevallig honger hadden.
Wat moet dat
voor Jezus een vreugde geweest zijn, te zien hoe zijn leerlingen zich
voeden met wat de rijke mensen, of mensen met een vaste broodwinning,
voor hen hadden achtergelaten en dat vanwege een wet die zijn Vader hun
had ingegeven
Zij die moesten leven van de hand in de tand
mochten op dat moment leven uit Vaders hand. Wat een moment van
intimiteit: Jezus en zijn leerlingen levend uit wat Vaders hand hun
gaf. Jezus moet het uitgejubeld hebben van vreugde en zijn Vader hebben
gedankt: "Ik prijs U, Vader, Heer van hemel en aarde, omdat Gij deze
dingen verborgen hebt gehouden voor wijzen en verstandigen, maar ze
hebt geopenbaard aan kleinen. Ja, Vader, zo heeft het U behaagd" (Mt
11,25.26; vgl. Lc 10,21). Ja, dat staat er als Jezus' reactie op het
terugkeren van zijn leerlingen, de kleinen, van hun eerste missiereis.
Ze vertelden wat er gebeurd was, hoe de groten, de machthebbers, zich
niet lieten bewegen om te luisteren naar het Woord van God; hoe zij
zich niet bekeerden. Maar de kleinen hebben het welbehagen van God
gevoeld in Jezus' woord.
Verborgen voor
wijzen en verstandigen, voor Farizeeën en schriftgeleerden.
"Waarom doen ze op sabbat iets wat niet geoorloofd is?" De Farizeeën keuren niet af wát de leerlingen doen, maar dat ze het op sabbat doen. Ze mogen niet rooien, ze mogen geen eten bereiden op sabbat; dat was een menselijke uitbreiding van de Wet van God. Jezus zegt dat ook: "Mensenwet is het wat zij leren" (Mc 7,7). Zo was het niet bedoeld door God, en ook dat wordt door Jezus met evenveel woorden uitgesproken: "De sabbat is gemaakt om de mens, maar niet de mens om de sabbat." Bij het inrichten van de sabbat is het God om de mens te doen geweest. God kiest voor de mens en daarom Jezus ook. Hij is niet bezorgd om zijn gezag, maar Hij is bezorgd om de hongerige mensen in nood. Dus dat verdedigt Hij tegen zijn beschuldigers: in Gods bedoeling met de sabbat is het Hem begonnen om de mens.
De Zoon des mensen is heer over de sabbat
We beleven nu het vierde strijdgesprek. In het
eerste strijdgesprek zei Jezus: "De Mensenzoon heeft macht op aarde
zonden te vergeven” (Mc 2,10). Dit was naar aanleiding van
hetgeen de schriftgeleerden zeiden: “Hij spreekt
godslasterlijk! Wie anders kan er zonden vergeven dan God
alleen?” (Mc 2,7). En hier zegt Hij: “De Mensenzoon
is dus Heer ook van de sabbat." Hij oordeelt over wat op sabbat
geoorloofd is.
Eigenlijk moet dit allemaal gezien worden tegen de achtergrond dat
Jezus tenslotte het slachtoffer is geworden van de Wet. Hij werd immers
op grond van de Wet veroordeeld. "Wij hebben een Wet en volgens die Wet
moet Hij sterven, omdat Hij Zich voor de Zoon van God heeft uitgegeven"
(Joh 19,7). Hij heeft Zich uitgegeven voor God, en daarmee heeft Hij
God gelasterd, en daarom moet Hij sterven.
De Wet heeft
iets gevaarlijks
"Werd de Wet door Mozes gegeven, de genade en de waarheid kwamen door Jezus Christus" (Joh 1,17). Is de Wet dan slecht? Nee, de Wet is goed. De Wet is goed, maar alleen uitgelegd in vereniging met Jezus Christus, onze Heer. In zijn Geest, geïnterpreteerd door zijn Geest, door zijn Hart. Dáár kijkt God naar, zoals we in de eerste lezing hebben gehoord. Hij kijkt niet naar de rijzige gestalte, niet naar het uiterlijk, maar Hij let op het hart.
Bekijk hier de dia-show van de prenten
INFO: DE WEG - DE WAARHEID - HET LEVEN - FILM
Remember all victims of violence worldwide
DE WEG | DE WAARHEID | HET LEVEN | FILM | AUDIO
HOLYHOME.NL USE NO COOKIES - REPORT DEAD LINKS
Waard om te weten :
Een hartelijk welkom op de siteDeze pagina printen
Sitemap
Wie zoekt zal vinden
FAQ - HELP
Kerk
Zondag
Advent
Kerstfeest
Driekoningen
Vastentijd
Goede Vrijdag
Aswoensdag
Palmzondag
Palmpasen
De stille week
Witte donderdag
Stille zaterdag
Paaswake
Pasen - Paasfeest
Hemelvaartsdag
Pinksteren
Biddag
Dankdag
Avondmaal
Doop
Belijdenis
Oudjaarsdag
Nieuwjaarsdag
Sint Maarten
Sint Nicolaas
Halloween
Hervormingsdag
Dodenherdenking
Bevrijdingsdag
Koningsdag / Koninginnedag
Gebedsweek
Huwelijk
Begrafenis
Vakantie
Recreatie
Feest- en Gedenkdagen
Symbolen van herkenning
Leerzame antwoorden op levens- en geloofsvragen
Hebreeën 4:12 zegt: "Want levend en krachtig is het woord van God, en scherper dan een tweesnijdend zwaard: het dringt diep door tot waar ziel en geest, been en merg elkaar raken, en het is in staat de opvattingen en gedachten van het hart te ontleden". Lees eens: Het zwijgen van God
God heeft zoveel liefde voor de wereld, dat Hij Zijn enige Zoon heeft gegeven; zodat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft. Lees eens: God's Liefde
Schat onder handbereik
Bemoediging en troost
Bible-people - stories of famous men and women in the Bible
Bible-archaeology - archaeological evidence and the Bible
Bible-art - paintings and artworks of Bible events
Bible-top ten - ways to hell, films, heroes, villains, murders....
Bible-architecture - houses, palaces, fortresses
Women in the Bible - great women of the Bible
The Life of Jesus Christ - story, paintings, maps
Read more for Study Apocrypha, Historic Works
GELOOF EN LEVEN een
KLEINE HULP VOOR ONDERWEG
Wie zoekt zal vinden
Boeiende Series :
BijbelvertalingenBijbel en Kunst
Bijbels Prentenboek
Biblische Bildern
Encyclopedie
E-books en Pdf
Prachtige Bijbelse Schoolplaten
De Heilige Schrift
Het levende Woord van God
Aan de voeten van Jezus
Onder de Terebint
In de Wijngaard
De Bergrede
Gelijkenissen van Jezus
Oude Schoolplaten
De Zaligsprekingen van Jezus
Goede Vruchten
Geestesgaven
Tijd met Jezus
Film over Jezus
Barmhartigheid
Catechese lessen
Het Onze Vader
De Tien Geboden
Hoop en Verwachting
Bijzondere gebeurtenissen
De Bijbel is boeiend
Bijbelverhalen in beeld
Presentaties en Powerpoints
Bijbelse Onderwerpen
Vrede van God voor jou
Oude bijbel tegels
Informatie over alle kerken in Nederland: Kerkzoeker
Bible Study: The Bible alone!
L'étude biblique: Rien que la Bible!
Bibelstudium: Allein die Bibel!
Materiaal voor het Digibord
Werkbladen Bijbelverhalen Bijbellessen
OT Hebreeuws-Engels
NT Grieks-Engels
Naslagwerken
Belijdenissen
Een rijke bron
Missale Romanum + Afbeeldingen
Stripboek over Jezus
Christelijke Symbolen
Plaatjes Afbeeldingen Clipart
Evangelie op Postzegels
Harmonium Huisorgel
Godsdiensten en Religies
Herinnering aan Kerken
Christian Country Music
Muzikale ontspanning
Software voor Bijbelstudie
Hartverwarmende Klanken
Read and Hear the Holy Bible
Luisterbijbel
Bijbel voor Slechtzienden Begrippenlijst -1- -2-
Meer weten over de Psalmen, gezangen, liturgieën, belijdenisgeschriften: Catechismus, Dordtse Leerregels en veel andere informatie? . Kijk op: Online-bijbel.nl(What's good, use it)