HOME | STUDIEBIJBEL | BIJBELSTUDIES | BIJBELATLAS | BIJBELSEGESCHIEDENIS | NIEUWS
Bijbels Prentenboek - 088 - De vijf wijze en vijf dwaze maagden
Van het boek of de maker van de prenten zijn verder geen gegevens bekend.
Gedrukt in 1672 in Lunenburg. Nu aangevuld met de verhalen uit de Bijbel door s.j.sOverzicht van alle platen
De vijf wijze en vijf dwaze maagden
Mattheüs XXV 1-12 - De vyf wyze en wyf dwaaze maagden
1 Dan zal het Koninkrijk der hemelen vergeleken worden met tien maagden, die haar lampen namen en uittrokken, de bruidegom tegemoet. 2 En vijf van haar waren dwaas en vijf waren wijs. 3 Want de dwaze namen haar lampen mede, maar geen olie; 4 doch de wijze namen olie in haar kruiken, met haar lampen. 5 Terwijl de bruidegom uitbleef, werden zij allen slaperig en sliepen in.
6 En midden in de nacht klonk een geroep: De bruidegom, zie, gaat uit hem tegemoet! 7 Toen stonden al die maagden op en brachten haar lampen in orde. 8 En de dwaze zeiden tot de wijze: Geeft ons van uw olie, want onze lampen gaan uit. 9 Maar de wijze antwoordden en zeiden: Neen, er mocht niet genoeg zijn voor ons en voor u; gaat liever naar de verkopers en koopt voor uzelf.
10 Doch terwijl ze heengingen om te kopen, kwam de bruidegom, en die gereed waren, gingen met hem de bruiloftszaal binnen, en de deur werd gesloten. 11 Later kwamen ook de andere maagden en zeiden: Heer, heer, doe ons open! 12 Maar hij antwoordde en zeide: Voorwaar, ik zeg u, ik ken u niet. 13 Waakt dan, want gij weet de dag noch het uur.
In afwachting op de komst van de bruidegom
Eén van de meest sprekende gedeelten
in het Nieuwe Testament waar het thema 'verwachten' aan de orde wordt
gesteld, is volgens mij de gelijkenis over de vijf wijze en vijf dwaze
meisjes, die allen in afwachting zijn van de komst van de bruidegom,
die - zo lijkt het - maar niet wil komen.
Het is een zeer tot de verbeelding sprekend verhaal. Maar omdat het
hier om een gelijkenis gaat, is het tegelijkertijd een gedeelte dat
moeilijk te begrijpen is. Want wat wordt er nu precies met dit verhaal
bedoeld? Waar gaat het om? We zien dan ook dat er de meest
uiteenlopende verklaringen voor worden gegeven.
Zondagsschoolversie
Daar komt nog eens bij dat de meesten van ons een beeld van dit verhaal
hebben, dat zwaar vertekend is doordat wij vertrouwd zijn geraakt met
de versie die ons door de kinderbijbel wordt voorgehouden. Het
Kleutervertelboek van Anne de Vries bijvoorbeeld, vertelt ons over een
groepje meisjes, dat aan de kant van de weg zit, wachtend op de komst
van de bruidegom. Terwijl het donker wordt, vragen zij zich af waar hij
toch blijft. Ondertussen wordt hun ongerustheid steeds groter. Gelukkig
hoeven zij niet helemaal in het donker te zitten, want ze hebben kleine
olielampjes bij zich, waardoor zij toch nog wat licht hebben. Uitgeput
van het wachten, vallen ze uiteindelijk in slaap. Maar onderwijl
branden hun lampjes gewoon door! Wanneer dan eindelijk de bruidegom
eraan komt, worden de meisjes met een schok wakker. En tot hun grote
schrik bemerken ze dat de olie in de lampjes bijna op is... Hoe moet
dat nu? Dan blijkt dat de vijf wijze meisjes reserve-olie bij zich
hebben en de vijf dwaze meisjes niet. Die moeten dus eerst extra olie
gaan halen... Klopt dat een beetje met het beeld dat wij in
ons hoofd hebben?
Wanneer wij deze versie van het verhaal op ons laten inwerken, dan
rijzen er echter allemaal vragen.
•Die tien meisjes die zomaar aan de kant van de weg
zitten en dan in slaap vallen, is dat eigenlijk wel voor te stellen?
•En waarom weigeren de `verstandige' meisjes eigenlijk hun
olie te delen? Dat is toch egoïstisch? Had Jezus hier niet wat
van moeten zeggen?
•Ook de slotzin ("Waakt dan, want gij weet de dag noch het
uur") past helemaal niet bij dit verhaal, want alle meisjes, de dwaze
en de verstandige, vallen in slaap.
Doordat in onze beeldvorming het verhaal op verschillende punten lijkt
te wringen, wordt het moeilijk om iets te begrijpen van de verwachting
van deze meisjes, en - dat is misschien wel ernstiger - vooral van de
conclusie die Jezus aan deze gelijkenis verbindt: de oproep om waakzaam
te zijn. Wanneer wij willen begrijpen wat deze gelijkenis ons over
advent heeft te vertellen, moeten wij er met andere ogen naar leren
kijken. En dat wil ik in deze overdenking proberen te doen.
Over 'Dag en
ure'
De gelijkenis is een onderdeel van de Rede over de laatste dingen, de
toespraak die Jezus voor zijn discipelen heeft gehouden, een paar dagen
voordat Hij gevangen wordt genomen en ter dood gebracht.
Alles wat Hij hier zegt, heeft te maken met wat er in de
toekomst zal gebeuren en vloeit voort uit de vraag die Hem in hoofdstuk
24:3 gesteld wordt: 'Zeg ons, wanneer dat zal geschieden, en wat is het
teken van uw komst en van de voleinding der wereld?'.
Het woordje 'dan', waarmee de gelijkenis begint, slaat dan ook terug op
de dag en de ure waarop de Zoon des Mensen komt. Deze woorden worden in
het voorgaande gedeelte wel drie keer genoemd.
Ook uit de nabeschouwing van de gelijkenis in vers 13 mogen
wij de conclusie trekken dat het in dit verhaal draait om die dag en
die ure, want daar staat: Waakt dan, want gij weet de dag noch het uur.
Het koninkrijk
der hemelen zal gelijk worden aan . . .
De eerste regel van deze gelijkenis is een hele merkwaardige. Uit onze
vertaling is dit niet helemaal op te maken, maar in het Grieks staat er
zoiets als: Het koninkrijk der hemelen zal gelijk worden aan tien
meisjes die hun lampen namen om de bruidegom in te halen.In
Matteüs vinden we een heel aantal gelijkenissen die over het
koninkrijk spreken. En al deze gelijkenissen beginnen met de uitspraak:
Het koninkrijk der hemelen is gelijk aan... met uitzondering van deze
gelijkenis. Hier wordt gesproken over het koninkrijk der hemelen dat
gelijk zal worden aan tien meisjes die hun lampen namen om de bruidegom
in te halen.
Dit houdt in dat de betekenis van het koninkrijk niet gezocht moet
worden in de meisjes of in datgene wat zij voorstellen, maar in datgene
wat er gebeurt, namelijk in de wijze waarop zij uitgaan om de bruidegom
in te halen. Dat is het moment waarop het Koninkrijk zichtbaar zal
worden. Hierom draait het in deze gelijkenis. Deze eerste regel is
daarom geen inleiding, maar een korte samenvatting van het verhaal dat
in de verzen daarna verder wordt uitgewerkt.
Het gaat over
een bruiloft
Uit deze eerste regel is meteen duidelijk geworden dat het hier om een
bruiloft gaat. Helaas weten wij niet zo heel veel over de manier waarop
in de eerste eeuw een bruiloft werd gevierd, zodat wij misschien moeten
vaststellen dat de volledige diepgang voor ons misschien wel verloren
is gegaan. Maar gelukkig kunnen wij met de paar dingen die wij wel
weten, toch proberen dit verhaal enigszins te verhelderen.
In de wereld van het Nieuwe Testament begon het
huwelijk met de verloving. Wij kennen dat begrip vandaag de dag ook nog
wel, maar toen had een verloving veel verstrekkender consequenties dan
in onze tijd het geval is (behalve dan misschien als je een kroonprins
bent). Feitelijk was een verloving even verplichtend als een huwelijk.
Wanneer iemand een verloving wilde verbreken, moest er zelfs een
officiële scheidingsprocedure in gang worden gezet!
Nadat men een bepaalde periode verloofd was geweest, volgde het
bruiloftsfeest waar het eigenlijke huwelijk werd gesloten. Bij de
bruiloft van een jong meisje begon dit feest op woensdag, bij de
bruiloft van een weduwe op donderdag.Als vast onderdeel van dat feest,
was het gebruikelijk dat de bruidegom op een gegeven moment met zijn
vrienden erop uittrok om zijn bruid met haar gevolg op te halen of
tegemoet te lopen. Daarna begaf het gezelschap zich dan gezamenlijk
naar de feestzaal waar het feest werd voortgezet. Een feest overigens,
dat zich over vele dagen kon uitstrekken.
In het Oosten was het gebruikelijk dat zo'n processie, waarbij bruid en
bruidegom elkaar ontmoetten, in het donker plaatsvond. Via de langst
denkbare route liep het paar met zijn gevolg dan naar de zaal waar het
feest werd voortgezet. Daarbij gaven de brandende lampjes van de
feestgangers die met hen opliepen, een extra feestelijk tintje aan de
optocht. Het was dan ook om deze reden dat de tien meisjes een lampje
hadden meegebracht.
De 'lampen'
Nu spreek ik over 'lampjen', omdat dat zo in onze vertaling staat, maar
eigenlijk waren het helemaal geen lampen, waarmee de bruiloftsgasten
liepen. De lampjes van die tijd waren veel te zwak om voor een
feestelijke verlichting te zorgen. Bovendien waren zij erg
onbetrouwbaar omdat zelfs een zacht briesje de vlam kon uitblazen.
Het Griekse woord 'lampas', dat hier is gebruikt, heeft dan ook nergens
de betekenis van 'olielamp' of 'lantaarn', maar van 'fakkel'. In het
Oosten werden en worden nog steeds tijdens bruiloften feestfakkels
gebruikt om de processie van bruid en bruidegom te begeleiden en een
feestelijke stemming te creëren. Hij werd gemaakt door een
lange stok aan één kant met lappen te omwikkelen
en deze vervolgens met olijfolie te doordrenken.
Uit de tekst wordt duidelijk dat de meisjes - nadat zij wakker waren
geworden - hun fakkel op orde gingen brengen. Vermoedelijk hebben zij
pas toen en niet eerder hun fakkel aangestoken. En pas op dat moment
kwam aan het licht wat het verschil tussen de wijze en dwaze meisjes
was, want de dwaze meisjes hadden in tegenstelling tot de wijze meisjes
verzuimd om olie voor hun fakkel mee te brengen.
De tekst vertelt ons niet of er al enige olie in
hun fakkel heeft gezeten, maar vermoedelijk was dat niet het geval en
hebben zij alleen de droge lappen in brand gestoken. Hoe dan ook, hun
fakkel blijkt onvoldoende olie te bevatten om een sterke vlam te geven
en dreigt al spoedig te doven. Ook wordt duidelijk waarop de wijze
meisjes niet van hun olie konden afstaan, omdat zij anders ook niet
meer in staat zouden zijn om hun lappen te doordrenken. Aan tien
halfgevulde fakkels had niemand iets.
De tien maagden
Het zal duidelijk zijn dat er Inmiddels niet veel meer is overgebleven
van het verhaal uit de kinderbijbel. En dan heb ik nog bijna niets over
de tien meisjes gezegd. In ieder geval heb ik vastgesteld dat de
verlichting die zij hadden meegenomen, niet was bedoeld om zichzelf van
licht te voorzien omdat het toevallig donker was geworden, maar dat de
fakkels een belangrijke functie hadden in het feest dat ging komen.
Zo lijken ook de meisjes in het geheel van de bruiloft een duidelijke
functie te vervullen. Hun rol komt overeen met wat in de Oosterse
traditie gewoonlijk door bruidsmeisjes wordt gedaan: wachten op de
bruidegom om hem met brandende fakkel binnen te halen en hem bij zijn
bruid te brengen. Daarna is het hun taak om bruid en bruidegom met hun
fakkel te begeleiden naar de plaats waar het feest zal worden
voortgezet. Bij ons is dit gebruik in vergetelheid geraakt, maar er
zijn bewijzen dat het tot in de middeleeuwen vanzelfsprekend was dat
meisjes tijdens de huwelijksprocessie fakkels met zich meedroegen.
Dit alles betekent dat de meisjes zich niet ergens in de buitenlucht
bevonden, maar binnen, in het huis van de bruid. Dat dit zo is, blijkt
wel als er in vers 6 wordt geroepen dat de bruidegom eraan komt: de
meisjes krijgen dan de opdracht om uit te gaan, letterlijk: naar buiten
te treden, de bruidegom tegemoet. Dit alles betekent ook dat de meisjes
niet vrijblijvend langs de kant van de weg op de optocht stonden te
wachten. Zij hadden een opdracht gekregen en daarvan wisten zij.
De vijf `dwaze' meisjes wisten dat zij voor een feest waren
uitgenodigd, waarbij zij zelfs een niet onbelangrijke rol hadden
gekregen. Maar hun probleem was dat zij daaraan geen enkele
consequentie hadden verbonden. Zij waren onvoldoende voorbereid op hun
afspraak verschenen: Ze hadden wel de fakkel, maar niet de brandstof
meegenomen. Op het beslissende moment blijkt dat zij niet voor hun taak
waren toegerust. En wat daarvan de consequentie is, wordt pijnlijk
duidelijk op het moment dat de deuren van de feestzaal voor hen
gesloten blijven.
Opdracht om
waakzaam te zijn
Wanneer Jezus deze gelijkenis afsluit met de opdracht om waakzaam te
zijn, bedoelt Hij niet te zeggen, dat het verkeerd was dat de dwaze
meisjes in slaap zijn gevallen, want ook de wijze meisjes zijn niet
wakker gebleven.Je zou misschien zelfs kunnen stellen dat het slapen
helemaal zo'n gek idee nog niet was, omdat duidelijk was dat de meisjes
al hun energie nodig zouden hebben op het moment dat de bruidegom zou
verschijnen. Ieder uurtje dat zij konden slapen, was dan een uitgelezen
mogelijkheid om hun batterijen zo ver mogelijk op te laden. Zo'n kans
mochten ze eigenlijk niet laten liggen. Tenminste niet wanneer zij hun
zaakjes goed op orde hadden.
Wanneer Jezus oproept tot waakzaamheid, bedoelt Hij volgens mij dat het
belangrijk is om te allen tijde op zijn komst voorbereid te zijn. Je
weet de dag, noch het uur, staat er geschreven. Om het concreet te
maken, zou ik willen vragen: hoevelen van ons belijden met de mond dat
zij geloven in de spoedige wederkomst van onze Heer, maar denken
tegelijkertijd in hun hart: vandaag gebeurt het toch niet? Hoevelen van
ons weten dat hun fakkel droog staat, maar blijven het uitstellen om
daar iets aan te doen? Tegen hen zegt Jezus: waakt dan, want gij weet
de dag noch het uur. Er komt een moment, dan is het te laat.
Als we de commentaren erop naslaan wat we nu eigenlijk moeten verstaan
onder de olie die de wijze meisjes wel en de dwaze meisjes niet hadden,
dan lopen de antwoorden uiteen. Sommigen wijzen op geloof, anderen op
werken. Misschien proberen wij hiermee wel teveel uit deze gelijkenis
te halen. Misschien moeten wij de betekenis van de olie wel heel breed
verstaan, als datgene waarmee wij ons op de komst van de Heer moeten
voorbereiden. En een ieder van ons weet dan wel wat hij of zij daar
moet invullen.
Bekijk hier de dia-show van de prenten
INFO: DE WEG - DE WAARHEID - HET LEVEN - FILM
Remember all victims of violence worldwide
DE WEG | DE WAARHEID | HET LEVEN | FILM | AUDIO
HOLYHOME.NL USE NO COOKIES - REPORT DEAD LINKS
Waard om te weten :
Een hartelijk welkom op de siteDeze pagina printen
Sitemap
Wie zoekt zal vinden
FAQ - HELP
Kerk
Zondag
Advent
Kerstfeest
Driekoningen
Vastentijd
Goede Vrijdag
Aswoensdag
Palmzondag
Palmpasen
De stille week
Witte donderdag
Stille zaterdag
Paaswake
Pasen - Paasfeest
Hemelvaartsdag
Pinksteren
Biddag
Dankdag
Avondmaal
Doop
Belijdenis
Oudjaarsdag
Nieuwjaarsdag
Sint Maarten
Sint Nicolaas
Halloween
Hervormingsdag
Dodenherdenking
Bevrijdingsdag
Koningsdag / Koninginnedag
Gebedsweek
Huwelijk
Begrafenis
Vakantie
Recreatie
Feest- en Gedenkdagen
Symbolen van herkenning
Leerzame antwoorden op levens- en geloofsvragen
Hebreeën 4:12 zegt: "Want levend en krachtig is het woord van God, en scherper dan een tweesnijdend zwaard: het dringt diep door tot waar ziel en geest, been en merg elkaar raken, en het is in staat de opvattingen en gedachten van het hart te ontleden". Lees eens: Het zwijgen van God
God heeft zoveel liefde voor de wereld, dat Hij Zijn enige Zoon heeft gegeven; zodat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft. Lees eens: God's Liefde
Schat onder handbereik
Bemoediging en troost
Bible-people - stories of famous men and women in the Bible
Bible-archaeology - archaeological evidence and the Bible
Bible-art - paintings and artworks of Bible events
Bible-top ten - ways to hell, films, heroes, villains, murders....
Bible-architecture - houses, palaces, fortresses
Women in the Bible - great women of the Bible
The Life of Jesus Christ - story, paintings, maps
Read more for Study Apocrypha, Historic Works
GELOOF EN LEVEN een
KLEINE HULP VOOR ONDERWEG
Wie zoekt zal vinden
Boeiende Series :
BijbelvertalingenBijbel en Kunst
Bijbels Prentenboek
Biblische Bildern
Encyclopedie
E-books en Pdf
Prachtige Bijbelse Schoolplaten
De Heilige Schrift
Het levende Woord van God
Aan de voeten van Jezus
Onder de Terebint
In de Wijngaard
De Bergrede
Gelijkenissen van Jezus
Oude Schoolplaten
De Zaligsprekingen van Jezus
Goede Vruchten
Geestesgaven
Tijd met Jezus
Film over Jezus
Barmhartigheid
Catechese lessen
Het Onze Vader
De Tien Geboden
Hoop en Verwachting
Bijzondere gebeurtenissen
De Bijbel is boeiend
Bijbelverhalen in beeld
Presentaties en Powerpoints
Bijbelse Onderwerpen
Vrede van God voor jou
Oude bijbel tegels
Informatie over alle kerken in Nederland: Kerkzoeker
Bible Study: The Bible alone!
L'étude biblique: Rien que la Bible!
Bibelstudium: Allein die Bibel!
Materiaal voor het Digibord
Werkbladen Bijbelverhalen Bijbellessen
OT Hebreeuws-Engels
NT Grieks-Engels
Naslagwerken
Belijdenissen
Een rijke bron
Missale Romanum + Afbeeldingen
Stripboek over Jezus
Christelijke Symbolen
Plaatjes Afbeeldingen Clipart
Evangelie op Postzegels
Harmonium Huisorgel
Godsdiensten en Religies
Herinnering aan Kerken
Christian Country Music
Muzikale ontspanning
Software voor Bijbelstudie
Hartverwarmende Klanken
Read and Hear the Holy Bible
Luisterbijbel
Bijbel voor Slechtzienden Begrippenlijst -1- -2-
Meer weten over de Psalmen, gezangen, liturgieën, belijdenisgeschriften: Catechismus, Dordtse Leerregels en veel andere informatie? . Kijk op: Online-bijbel.nl(What's good, use it)