HOME | STUDIEBIJBEL | BIJBELSTUDIES | BIJBELATLAS | BIJBELSEGESCHIEDENIS | NIEUWS
Bijbels Prentenboek - 090 - De Hogepriester verscheurt zijn kleren
Van het boek of de maker van de prenten zijn verder geen gegevens bekend.
Gedrukt in 1672 in Lunenburg. Nu aangevuld met de verhalen uit de Bijbel door s.j.sOverzicht van alle platen
De Hogepriester verscheurt zijn kleren
Mattheüs XXVI 65 - De Hoogepriester verscheurt zyne kleederen
57 Die nu Jezus gegrepen hadden, leidden Hem weg
naar Kajafas, de hogepriester, bij wie de schriftgeleerden en oudsten
bijeengekomen waren. 58 En Petrus volgde Hem van verre tot aan de hof
van de hogepriester, en binnengekomen zijnde, ging hij tussen de
dienaars zitten om de afloop te zien.
59 De overpriesters en de gehele Raad trachtten een vals getuigenis
tegen Jezus te vinden om Hem ter dood te brengen, maar zij vonden er
geen, 60 hoewel er vele valse getuigen optraden. 61 Maar ten laatste
traden er twee op, die verklaarden: Deze heeft gezegd: Ik kan de tempel
Gods afbreken en binnen drie dagen opbouwen. 62 En de hogepriester
stond op en zeide tot Hem: Geeft Gij geen antwoord; wat getuigen dezen
tegen U? 63 Maar Jezus bleef zwijgen. En de hogepriester zeide tot Hem:
Ik bezweer U bij de levende God, dat Gij ons zegt, of Gij zijt de
Christus, de Zoon van God. 64 Jezus zeide tot hem: Gij hebt het gezegd.
Doch Ik zeg u, van nu aan zult gij de Zoon des mensen zien, gezeten aan
de rechterhand der Macht en komende op de wolken des hemels. 65 Toen
scheurde de hogepriester zijn klederen en zeide: Hij heeft God
gelasterd! Waartoe hebben wij nog getuigen nodig? Zie, nu hebt gij de
godslastering gehoord. Wat dunkt u? 66 Zij antwoordden en zeiden: Hij
is des doods schuldig.
67 Toen spuwden zij Hem in het aangezicht en sloegen Hem met vuisten;
68 anderen sloegen Hem in het gelaat en zeiden: Profeteer ons,
Christus, wie is het, die u geslagen heeft?
De veroordeling van Jezus door het Sanhedrin
Er vinden twee rechtszittingen plaats, een
onofficiële in de nacht in het paleis van Kajafas en een
officiële in de morgen in de rechtszaal bij de tempel. Volgens
de wet mag het hooggerechtshof alleen overdag samenkomen om een vonnis
uit te spreken. De morgenvergadering bekrachtigt de reeds eerder
uitgesproken veroordeling. Mattheüs en Markus beschrijven de
nachtelijke rechtszitting; Lukas beschrijft de rechtszitting die
’s morgens wordt gehouden.
Het Sanhedrin
Het Sanhedrin (= de Hoge Raad) is het opperste
gerechtshof in Israël. Het bestaat uit 71 leden, samengesteld
uit overpriesters, Schriftgeleerden, oudsten en de hogepriester, die de
voorzitter is.
Oversten als Jozef van Arimathéa en Nicodémus,
die ook zitting hadden in het Sanhedrin, durven het blijkbaar op dit
moment niet openlijk op te nemen voor Jezus. Ze zijn bang uit de
synagoge geworpen te worden. Pas later bij Jezus’ begrafenis
leggen ze hun schroom af, uit liefde voor hun Zaligmaker.
De leden van het Sanhedrin zijn overtuigd van Jezus’
onschuld, want anders zouden ze geen valse getuigen hebben opgeroepen.
Daar staat
Jezus dan - geboeid - gevangen genomen
Nu staat Hij voor Zijn rechters. Alleen. Zonder Zijn volgelingen. De Heere Jezus zegt niets. Hij kijkt alleen maar.“Waar zijn Uw discipelen? En vertel eens, wat verkondigt U eigenlijk? Wat is Uw leer?”
Kajafas opent het verhoor. De 70 overpriesters,
ouderlingen en Schriftgeleerden van het Sanhedrin luisteren.
Moeten ze dat nú weten? Midden in de nacht? Ze konden Hem
toch dagelijks horen in de tempel? Ze hebben Zijn leer toch al zo vaak
gehoord? “Ik heb allen tijd geleerd in de tempel, waar de
Joden van alle plaatsen samenkomen, en in het verborgen heb Ik niets
gesproken.” Rustig geeft Jezus antwoord. “Wat
ondervraagt gij Mij? Ondervraag degenen, die het gehoord hebben, wat Ik
tot hen gesproken heb; zie, dezen weten wat Ik gezegd heb.”
Zo praat je toch niet tegen een hogepriester! Wat een brutaliteit!
Woedend slaat een knecht van de hogepriester Jezus tegen zijn kaak.
Jezus vraagt wat Hij verkeerd gezegd heeft.
Wat? Wie stelt hier eigenlijk de vragen? De leden van het Sanhedrin
worden boos. O, wat haten ze Hem. Wacht maar… daar zijn de
eerste getuigen al. Eens horen waar zij Jezus van beschuldigen. En de
overpriesters en de ouderlingen en de gehele Grote Raad zochten valse
getuigenis tegen Jezus, opdat zij Hem doden mochten, en vonden niet. Er
is niet één getuige die hetzelfde getuigt als een
ander. En er zijn minstens twee getuigen nodig die hetzelfde zeggen!
Want de Heere heeft Zelf gezegd: Op den mond van twee getuigen, of drie
getuigen, zal hij gedood worden, die sterven zal; op den mond van een
enigen getuige zal hij niet gedood worden.
En hoewel er vele valse getuigen toegekomen waren, zo vonden zij toch
niet. Wat de overpriesters en schriftgeleerden ook proberen en zeggen,
ze kunnen maar geen goede aanklacht vinden. Jezus zwijgt. Hij is
onschuldig en dat weet het Sanhedrin ook. Het is ook onmogelijk om een
Onschuldige te beschuldigen van misdaden.
De leden van het Sanhedrin worden boos en ongerust
Zou het dan toch mislukken? Gelukkig! Daar zijn toch nog twee getuigen die hetzelfde zeggen: “Deze heeft gezegd: Ik kan de tempel Gods afbreken en in drie dagen denzelven opbouwen.” Zou deze beschuldiging genoeg zijn om Hem ter dood te veroordelen?
“Waarom zegt U niets?”, vraagt de hogepriester, “hoort U niet wat ze tegen U getuigen? Waarom verweert U zich niet?” Stilte. Jezus zwijgt. Wat valt er ook te zeggen op zo’n verzonnen beschuldiging. Ze verdraaien Zijn woorden. Hij heeft dit nooit zo gezegd en ook niet zo bedoeld.
Zou er één lid van het Sanhedrin denken aan deze woorden van Jesaja? Als dezelve geëist werd, toen werd Hij verdrukt; doch Hij deed Zijn mond niet open; als een lam werd Hij ter slachting geleid, en als een schaap dat stom is voor het aangezicht zijner scheerders, alzo deed Hij Zijn mond niet open. Zou er één zijn die beseft dat hij meewerkt aan de vervulling van een profetie?
Daar is de stem van de hogepriester weer, heftiger nu: “Ik bezweer U bij den levenden God, dat Gij ons zegt, of Gij zijt de Christus, de Zone Gods?” Nu kan, nu mag Jezus niet langer zwijgen. “Ja”, zegt Hij, “dat ben Ik, u zult de Zoon des Mensen van nu aan zien zitten aan de rechterhand van God. En u zult Hem ook zien terugkomen op de wolken.”
Kajafas valt niet op zijn knieën voor de Here Jezus
Hij zegt niet dat Jezus onschuldig is. Hij smeekt niet om vergeving van zijn zonden, om genade. Nee! Jezus zal hém straks nog om genade moeten smeken, want Hij heeft zojuist Zijn doodvonnis over zichzelf uitgesproken! Wie durft er te zeggen dat hij de Zoon van God is? Dat is godslastering! Dan verscheurt de hogepriester zijn kleren en hij zegt: “Hij heeft God gelasterd; wat hebben wij nog getuigen van node? Zie, nu hebt gij Zijn godslastering gehoord.” Wat een vertoning van Kajafas. Hij scheurt zijn kleren, maar in zijn hart is hij blij dat ze nu eindelijk iets tegen Jezus gevonden hebben. Voor de vorm vraagt hij ook nog de mening van de anderen in de zaal over deze godslastering. Maar hij weet hun antwoord al: Hij is des doods schuldig!
Zou Kajafas nog wel eens denken aan de Grote Verzoendag, als er één onschuldig bokje moet sterven voor de zonde van het volk? En dat het andere bokje de zonden wegdraagt? Denkt hij eraan nu hij een Onschuldige wil laten sterven?
Dan springen al die deftige mannen overeind. Ze
spugen Jezus in Zijn gezicht. Ze slaan Hem met hun vuisten. Nu komt al
hun opgekropte woede en haat naar buiten in een regen van slagen.
Iemand gooit een doek over Jezus’ gezicht. Een ander geeft
weer een vuistslag en ze lachen boosaardig en ze roepen:
“Profeteer ons Christus, wie is het die U geslagen
heeft?” Maar Jezus zwijgt.
De
rol van de overpriesters
Pilatus is officieel en volledig verantwoordelijk voor de uitspraak, die hij als rechter doet. Jezus is absoluut onschuldig. Dat heeft hij in het onderzoek vastgesteld. Dat heeft Johannes schriftelijk vastgelegd. Daarmee verzekert God zelf ons: Jezus werd geen offer voor eigen zonden. Hij werd offer voor jouw zonden. Hij was immers onschuldig?
Jezus zegt zelf, dat degene, die Hem voor de rechter heeft gebracht, groter verantwoordelijkheid draagt. Dat is Kajafas. Die werd ondersteund door zijn schoonvader Annas, de vorige hogepriester. En de Hoge Raad had ingestemd met de beslissing, dat Jezus moest sterven.
De Hoge Raad had er ook mee ingestemd, dat Jezus via Pilatus snel moest worden terecht gesteld - deze dag nog. De Hoge Raad is de officiele vertegenwoordiger van het Joodse volk.
Dat betekent niet, dat het hele Joodse volk
schuldig is. Er zijn leerlingen van Jezus, die totaal anders denken.
Die beleden hebben, dat Jezus inderdaad de Zoon van God is. Er zijn nog
heel veel anderen in Jeruzalem op het feest, die absoluut tegen een
terechtstelling van Jezus zijn.
Je kunt dus beslist niet zeggen, dat het hele Joodse volk schuldig ia
aan de kruisiging van Jezus. Dan zou je ook de aanhangers van Jezus in
de Hoge Raad schuldig moeten verklaren: Nicodemus en Jozef van
Arimathea. Of zij de enige aanhangers van Jezus in de Hoge Raad waren,
is niet bekend.
Of zij op die nachtelijke zitting aanwezig waren, weten we ook niet. Het kan niet anders of ze waren tegen het doodvonnis van Jezus. Maar de meerderheid besliste. Verantwoordelijk voor de dood van Jezus is elk lid van de Hoge Raad, dat voor gestemd heeft.
Binnen de Hoge Raad zijn het vooral de overpriesters, die er bij Pilatus alles aan doen om Jezus veroordeeld te krijgen. Ze dreigen Pilatus een zwartboek naar Rome te sturen over zijn wandaden, over zijn achteloosheid in een proces tegen iemand, die zich koning noemt.
Pilatus probeert het dan nog eens. Deze man een koning? Laat Hem gaan. Hij is toch geen gevaar meer voor jullie? Gegeseld en bebloed, zijn aanhangers zullen diep teleurgesteld zijn in Hem. Ze hadden hun hoop op Hem gevestigd. Maar als je zo gemarteld en vernederd wordt, zo zwak blijkt te zijn. Dan laten ze Hem natuurlijk in de steek.
De overpriesters spreken dan woorden, die eigenlijk een verloochening zijn van Israëls belijdenis. Toen in het verleden het volk een koning wenste, had de Here gezegd: Ik ben jullie koning. En de koning in Israël moest zichzelf zien als onderkoning onder de Here.
De echte koning van Israël is de Here.
Maar hier roepen ze iets anders. Heel die belijdenis, dat de Here
Israëls koning is, is verdwenen. In het proces tegen Jezus
wordt het wezen van Gods verbond met Israël verloochend. Ze
erkennen niet de Here, maar de keizer als hun koning.
Een machteloze messias willen ze niet. Want zo kwam Jezus op hen over,
toen Hij eenmaal gearresteerd was.
De schuld van de Hoge Raad is veel groter dan van Pilatus. Want zij kennen het OT. Ze kennen de profetien over b.v. de lijdende knecht van de Here. Maar de wezenlijke boodschap van het OT hebben ze afgewezen.
De boodschap, dat God genadig en barmhartig is. Ze willen geen beroep doen op Gods genade. Ze doen een beroep op alles wat ze gepresteerd hebben. Op het naleven van al die wetsregels, die door de rabbijnen in vele honderden bepalingen nog verder uitgepluist zijn.
Niet gered door genade, maar door de wet. Daar hopen ze op. Ze willen niet op hun knieen bij God komen, maar fier rechtop. Wij hebben zoveel gepresteerd. Onze schuld is weg. Onze zonden hebben we zelf goed gemaakt door zo goed mogelijk de wet uit te voeren.
Het was niet perfect, maar wel genoeg. Zo hopen ze voor God te verschijnen. En daar zit nu de grote afkeer van Jezus. Hij heeft hun traditie aangetast. Wat we altijd gehoord hebben: doe de wet en dan kun je eeuwig leven krijgen. Dat is door Jezus onderuit gehaald.
Daar zit eigenlijk hun verzet tegen Jezus. Daarom willen ze Hem dood. Dat ze lang niet alles uit zijn optreden begrepen, is nog niet zo erg. Zelfs zijn leerlingen begrepen veel dingen toen nog niet. Maar het doodvonnis over Jezus is eigenlijk een veroordeling van God.
Ze willen Gods genade niet. Ze willen rechten
bij God. En de man, die voor Gods genade opkomt, gaat eraan. Als ze
geloofd hadden, dat een zondaar alleen door genade gered wordt, hadden
ze Jezus niet ter dood veroordeeld.
Dan hadden heel veel vragen kunnen hebben; omdat ze geen goed beeld van
de Messias hebben. Zo was dat met de leerlingen van Jezus ook. Maar dan
was er geen doodvonnis uitgekomen.
Zij eisen de kruisiging. En tenslotte geeft
Pilatus aan die eis toe. Dat is een groter kwaad dan Pilatus beging,
toen hij een onschuldige ter dood veroordeelde.
De kruisiging van Jezus: dat is de verwerping van Gods genade. Dat is
het verschrikkelijke feit, waaraan de overpriesters zich schuldig maken.
Genade in plaats van recht. Het staat de mensen tegen. Ze willen recht.
Recht in de samenleving. Je moet rechten kunnen laten gelden bij de
overheid. Je moet ook rechten kunnen laten gelden bij God.
Als je toch goed leeft, heeft God het recht niet je voor eeuwig te veroordelen. Er zijn echt grote schurken. Dan heeft God wel het recht hen voor eeuwig te straffen. Maar voor een gewoon mens, die zich inzet voor goede dingen, bestaat het recht op geluk in het hiernamaals.
Maar beginnen met toegeven, dat je daar geen
recht op hebt. Ook niet, als je een toonbeeld van naastenliefde bent.
Dat is voor een mens te veel gevraagd. Smeken om genade bij God. Zonder
één enkel recht. Alleen maar je beroepen op het
offer van Jezus Christus. Dat vinden mensen stuitend.
In wezen sta je dan aan dezelfde kant als de Joodse overpriesters. Je
kunt alleen overgaan naar de andere kant, als je gegrepen bent door het
evangelie van het kruis.
Lees
ook eens het document: Zijn bloed over ons
Om
nooit te vergeten
Na Zijn dood is de Heere Jezus begraven. Maar Hij is ook opgestaan,
opgevaren ten hemel. En toen is Hij de hemel binnengehaald door
juichende engelen. Hij kreeg een plaats aan de Rechterhand van Zijn
Vader. En daar is Hij nog. Hij bidt daar. “Vader”,
zegt Hij, “Ik wil, dat waar Ik ben, ook die bij Mij zijn, die
Gij Mij gegeven hebt; opdat zij Mijn heerlijkheid mogen
aanschouwen, die Gij Mij gegeven hebt; want Gij hebt Mij liefgehad,
voor de grondlegging der wereld.” Eens komt Hij terug. Dan
zal Hij al die schuldige mensen binnenhalen die Hem liefhebben, die
mensen voor wie Hij al die tijd heeft gebeden, dat hun geloof niet op
zou houden. Hij zal ze onschuldig, rechtvaardig verklaren omdat Hij, de
Onschuldige hun schulden, hun ongerechtigheden heeft gedragen.
Wat is de Heere barmhartig. Wat is Gods genade groot! Groter dan de
grootste zonde. Veel groter dan al jouw zonden bij elkaar. En Hij
vergeet je niet. Hij zoekt jou. Hij wil dat je je zaligheid buiten
jezelf in Christus zoekt! Als je dat doet, dan kun je het meebidden
zoals het in het dankgebed van het Avondmaalsformulier staat:
“O almachtige, barmhartige God en Vader, wij danken U van
ganser harte, dat Gij, uit grondeloze barmhartigheid, ons Uw
eniggeboren Zoon tot een Middelaar en offer voor onze zonden, en tot
een spijs en drank des eeuwigen levens geschonken hebt; en dat Gij ons
geeft een waarachtig geloof. (…)”
Lees eens het document: Het leven van Jezus
Bekijk hier de dia-show van de prenten
INFO: DE WEG - DE WAARHEID - HET LEVEN - FILM
Remember all victims of violence worldwide
DE WEG | DE WAARHEID | HET LEVEN | FILM | AUDIO
HOLYHOME.NL USE NO COOKIES - REPORT DEAD LINKS
Waard om te weten :
Een hartelijk welkom op de siteDeze pagina printen
Sitemap
Wie zoekt zal vinden
FAQ - HELP
Kerk
Zondag
Advent
Kerstfeest
Driekoningen
Vastentijd
Goede Vrijdag
Aswoensdag
Palmzondag
Palmpasen
De stille week
Witte donderdag
Stille zaterdag
Paaswake
Pasen - Paasfeest
Hemelvaartsdag
Pinksteren
Biddag
Dankdag
Avondmaal
Doop
Belijdenis
Oudjaarsdag
Nieuwjaarsdag
Sint Maarten
Sint Nicolaas
Halloween
Hervormingsdag
Dodenherdenking
Bevrijdingsdag
Koningsdag / Koninginnedag
Gebedsweek
Huwelijk
Begrafenis
Vakantie
Recreatie
Feest- en Gedenkdagen
Symbolen van herkenning
Leerzame antwoorden op levens- en geloofsvragen
Hebreeën 4:12 zegt: "Want levend en krachtig is het woord van God, en scherper dan een tweesnijdend zwaard: het dringt diep door tot waar ziel en geest, been en merg elkaar raken, en het is in staat de opvattingen en gedachten van het hart te ontleden". Lees eens: Het zwijgen van God
God heeft zoveel liefde voor de wereld, dat Hij Zijn enige Zoon heeft gegeven; zodat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft. Lees eens: God's Liefde
Schat onder handbereik
Bemoediging en troost
Bible-people - stories of famous men and women in the Bible
Bible-archaeology - archaeological evidence and the Bible
Bible-art - paintings and artworks of Bible events
Bible-top ten - ways to hell, films, heroes, villains, murders....
Bible-architecture - houses, palaces, fortresses
Women in the Bible - great women of the Bible
The Life of Jesus Christ - story, paintings, maps
Read more for Study Apocrypha, Historic Works
GELOOF EN LEVEN een
KLEINE HULP VOOR ONDERWEG
Wie zoekt zal vinden
Boeiende Series :
BijbelvertalingenBijbel en Kunst
Bijbels Prentenboek
Biblische Bildern
Encyclopedie
E-books en Pdf
Prachtige Bijbelse Schoolplaten
De Heilige Schrift
Het levende Woord van God
Aan de voeten van Jezus
Onder de Terebint
In de Wijngaard
De Bergrede
Gelijkenissen van Jezus
Oude Schoolplaten
De Zaligsprekingen van Jezus
Goede Vruchten
Geestesgaven
Tijd met Jezus
Film over Jezus
Barmhartigheid
Catechese lessen
Het Onze Vader
De Tien Geboden
Hoop en Verwachting
Bijzondere gebeurtenissen
De Bijbel is boeiend
Bijbelverhalen in beeld
Presentaties en Powerpoints
Bijbelse Onderwerpen
Vrede van God voor jou
Oude bijbel tegels
Informatie over alle kerken in Nederland: Kerkzoeker
Bible Study: The Bible alone!
L'étude biblique: Rien que la Bible!
Bibelstudium: Allein die Bibel!
Materiaal voor het Digibord
Werkbladen Bijbelverhalen Bijbellessen
OT Hebreeuws-Engels
NT Grieks-Engels
Naslagwerken
Belijdenissen
Een rijke bron
Missale Romanum + Afbeeldingen
Stripboek over Jezus
Christelijke Symbolen
Plaatjes Afbeeldingen Clipart
Evangelie op Postzegels
Harmonium Huisorgel
Godsdiensten en Religies
Herinnering aan Kerken
Christian Country Music
Muzikale ontspanning
Software voor Bijbelstudie
Hartverwarmende Klanken
Read and Hear the Holy Bible
Luisterbijbel
Bijbel voor Slechtzienden Begrippenlijst -1- -2-
Meer weten over de Psalmen, gezangen, liturgieën, belijdenisgeschriften: Catechismus, Dordtse Leerregels en veel andere informatie? . Kijk op: Online-bijbel.nl(What's good, use it)