HOME | STUDIEBIJBEL | BIJBELSTUDIES | BIJBELATLAS | BIJBELSEGESCHIEDENIS | NIEUWS
Bijbels Prentenboek - 093 - Dood van Johannes de Doper
Van het boek of de maker van de prenten zijn verder geen gegevens bekend.
Gedrukt in 1672 in Lunenburg. Nu aangevuld met de verhalen uit de Bijbel door s.j.sOverzicht van alle platen
Dood van Johannes de Doper
Marcus VI 17-23 - Het hoofdt van Joannes den Doper in een schotel
14 En koning Herodes hoorde van Hem, want zijn naam was bekend geworden; en men zeide: Johannes de Doper is opgewekt uit de doden en daarom werken die krachten in Hem. 15 Anderen zeiden: Het is Elia, weer anderen: Een profeet als een van de profeten. 16 Toen dan Herodes van Hem hoorde, zeide hij: Johannes, die ik onthoofd heb, die is opgewekt.
17 Want hij, Herodes, had Johannes laten grijpen en geboeid gevangen gezet, ter wille van Herodias, de vrouw van zijn broeder Filippus, omdat hij haar tot vrouw genomen had. 18 Want Johannes had tot Herodes gezegd: Gij moogt de vrouw van uw broeder niet hebben. 19 Herodias had het op hem voorzien en wilde hem doden, doch zij kon dit niet, 20 want Herodes had ontzag voor Johannes, daar hij wist, dat hij een rechtvaardig en heilig man was; en hij beschermde hem en als hij hem gehoord had, was hij in grote verlegenheid, maar hij hoorde hem gaarne.
21 En toen er een gelegen dag gekomen was en Herodes op zijn geboortefeest een maaltijd aanrichtte voor zijn hoogwaardigheidsbekleders, zijn legeroversten en de voornaamsten van Galilea, 22 en de dochter van Herodias binnenkwam en danste, behaagde zij Herodes en hun, die mede aanlagen. En de koning zeide tot het meisje: Vraag van mij, wat gij maar wilt en ik zal het u geven. 23 En hij zwoer haar: Wat gij mij ook maar vragen zult, zal ik u geven, tot de helft van mijn koninkrijk.
24 En zij ging heen en zeide tot haar moeder: Wat zal ik vragen? En deze zeide: Het hoofd van Johannes de Doper. 25 En terstond ging zij haastig naar binnen tot de koning en vroeg, zeggende: Ik wil, dat gij mij onmiddellijk op een schotel geeft het hoofd van Johannes de Doper. 26 En ofschoon de koning zeer bedroefd werd, wilde hij het haar om zijn eden en om hen, die aanlagen, niet weigeren. 27 En terstond zond de koning een scherprechter met de opdracht het hoofd te brengen. En deze ging heen en onthoofdde hem in de gevangenis, 28 en hij bracht het hoofd op een schotel en gaf het aan het meisje en het meisje gaf het aan haar moeder. 29 En toen zijn discipelen het hoorden, kwamen zij en namen zijn lijk weg en legden het in een graf.
Gruwelijke gebeurtenis: De onthoofding van Johannes
Johannes neemt als wegbereider van Christus, een uitzonderlijke positie in. Daar komt bij dat zowel zijn geboorte als zijn dood in de bijbel worden beschreven. Die dood was wreed. Herodes, de landvoogd, had Johannes de Doper gevangen laten zetten, omdat deze kritiek uitoefende op zijn levenswijze. Toen Herodes aan de dochter van zijn minnares beloofde dat zij mocht wensen wat zij wilde, vroeg het meisje (op advies van haar moeder) om het hoofd van Johannes de Doper. Herodes gaf daaraan gehoor.
Een vergelijking vooraf
Herodias is als Izebel, de vrouw van koning Achab. Achab wilde de wijngaard van Nabot de Jizreëliet hebben. Die wijngaard lag naast het paleis. Maar Nabot wilde die niet afstaan. Dat stemde de koning somber. "Daarop kwam zijn vrouw Izebel bij hem en vroeg: Waarom ben je toch zo somber gestemd en wil je niets eten? Hij antwoordde: Ik heb Nabot de Jizreëliet verzocht mij zijn wijngaard te verkopen, of als hij dat liever had, te ruilen tegen een andere. Maar hij heeft mij geantwoord: Ik sta u mijn wijngaard niet af. Toen zei zijn vrouw Izebel tot hem: Ben jij nu de man die in Israël de koningsmacht uitoefent? Sta op, eet wat, dan knap je weer op; ik zal zorgen dat je de wijngaard van Nabot de Jizreëliet krijgt.
Ze schreef een brief in de naam van Achab, verzegelde die met zijn zegel en zond hem aan de oudsten en notabelen die in dezelfde stad woonden als Nabot. In die brief had ze geschreven: Kondigt een vasten af en zet Nabot bij de vergadering van het volk vooraan. Laat dan een paar gemene kerels tegenover hem plaats nemen en hem beschuldigen van godslastering en majesteitsschennis. Voert hem dan buiten de stad en stenigt hem dood. Zodra Izebel vernam dat Nabot doodgestenigd was, zei ze tot Achab: Sta op, neem bezit van de wijngaard van Nabot de Jizreëliet, die hij je niet wilde verkopen, want Nabot is niet meer in leven; hij is dood. Zodra Achab hoorde dat Nabot dood was, begaf hij zich op weg om de wijngaard van Nabot de Jizreëliet in bezit te nemen" (1 Kon 21).
Over zwakheid gesproken
Koningen
zijn zwak. Koning Achab is zwak, koning Herodes is zwak. Wij allen zijn
zwak. Te zwak om het goede te doen, te zwak om echt gemene dingen te
doen. Wij zijn in de handen van een gemene vijand die wel door en door
gemeen is en ook nog over de kracht beschikt zijn gemeenheid uit te
voeren. Een niets ontziende tegenstander.
Johannes is
Jezus' voorloper
Hij is oorloper in de zin dat hij Hem aanwijst, dat hij als een heraut aan Hem voorafgaat, maar ook voorloper in het slachtoffer zijn van doortrapte gemeenheid. Jezus en Johannes, beiden zijn ze slachtoffer. Jezus was slachtoffer van een gerechtelijke moord. Johannes was het slachtoffer van een machtsdronken koning en van de dans van een lichtzinnig meisje.
Paraller tussen Elia en Johannes
Elia
werd na de triomf van de ware God op de berg Karmel door koningin
Izebel vervolgd. Hij slaat op de vlucht, de woestijn in. Daar wenst hij
te sterven. Het is duister in hem. Aan alles wanhoopt hij. Zoiets zal
er ook wel in Johannes de Doper geweest zijn. Ook voor hem zullen er in
de kerker uren geweest zijn, waarin de dood hem liever geweest was dan
het leven. Stond hij niet voor een soortgelijke opgave als Elia? Net
als Elia moest ook Johannes ervaren, dat God niet in het geweldige en
gewelddadige is: "Toen trok de Heer voorbij. Voor de Heer uit ging een
zeer zware storm, die bergen deed splijten en rotsen verbrijzelde. Maar
de Heer was niet in de storm. Op de storm volgde een aardbeving. Maar
ook in de aardbeving was de Heer niet. Op de aardbeving volgde vuur.
Maar ook in het vuur was de Heer niet. Op het vuur volgde het suizen
van een zachte bries. Zodra Elia dit hoorde, bedekte hij zijn gezicht
met zijn mantel, ging naar buiten en bleef staan aan de ingang van de
grot" (1 Kon 19,11-13).
Johannes
verwachtte de Messias als een als een oordeel
“Reeds ligt de bijl aan de wortel van de bomen.” Hij verwachtte de Messias als een vuur: “Hij zal u dopen met de heilige Geest en met vuur. De wan heeft Hij in zijn hand om zijn dorsvloer grondig te zuiveren en zijn tarwe te verzamelen in de schuur, maar het kaf zal Hij verbranden in onblusbaar vuur” (Mt 3,11-12). Toen Johannes in de gevangenis hoorde over de werken van de Christus (weldaden in plaats van gewelddaden), liet hij Hem door zijn leerlingen de vraag stellen: “Zijt Gij de Komende of hebben wij een ander te verwachten? (Mt 11,2-3). Want Jezus is zacht en stil, als "het suizen van een zachte bries." Dit ook is heel de uitstraling van de liturgie in de kerk, niet zacht en ingehouden en stil?
Het geweld van emoties en woordgeweld dient ten enenmale vreemd aan de liturgie te zijn. Ook dat mogen we zien als een kenteken van onze God. Wij hoeven geen geweld te gebruiken om zijn aandacht te trekken, want "voordat gij Hem vraagt, weet uw Vader wat gij nodig hebt" (Mt 6,8). In dat vertrouwen leggen wij God onze gebeden en noden voor.
Lees ook eens het document: Boetepredikers zijn niet populair
Bekijk hier de dia-show van de prenten
INFO: DE WEG - DE WAARHEID - HET LEVEN - FILM
Remember all victims of violence worldwide
DE WEG | DE WAARHEID | HET LEVEN | FILM | AUDIO
HOLYHOME.NL USE NO COOKIES - REPORT DEAD LINKS
Waard om te weten :
Een hartelijk welkom op de siteDeze pagina printen
Sitemap
Wie zoekt zal vinden
FAQ - HELP
Kerk
Zondag
Advent
Kerstfeest
Driekoningen
Vastentijd
Goede Vrijdag
Aswoensdag
Palmzondag
Palmpasen
De stille week
Witte donderdag
Stille zaterdag
Paaswake
Pasen - Paasfeest
Hemelvaartsdag
Pinksteren
Biddag
Dankdag
Avondmaal
Doop
Belijdenis
Oudjaarsdag
Nieuwjaarsdag
Sint Maarten
Sint Nicolaas
Halloween
Hervormingsdag
Dodenherdenking
Bevrijdingsdag
Koningsdag / Koninginnedag
Gebedsweek
Huwelijk
Begrafenis
Vakantie
Recreatie
Feest- en Gedenkdagen
Symbolen van herkenning
Leerzame antwoorden op levens- en geloofsvragen
Hebreeën 4:12 zegt: "Want levend en krachtig is het woord van God, en scherper dan een tweesnijdend zwaard: het dringt diep door tot waar ziel en geest, been en merg elkaar raken, en het is in staat de opvattingen en gedachten van het hart te ontleden". Lees eens: Het zwijgen van God
God heeft zoveel liefde voor de wereld, dat Hij Zijn enige Zoon heeft gegeven; zodat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft. Lees eens: God's Liefde
Schat onder handbereik
Bemoediging en troost
Bible-people - stories of famous men and women in the Bible
Bible-archaeology - archaeological evidence and the Bible
Bible-art - paintings and artworks of Bible events
Bible-top ten - ways to hell, films, heroes, villains, murders....
Bible-architecture - houses, palaces, fortresses
Women in the Bible - great women of the Bible
The Life of Jesus Christ - story, paintings, maps
Read more for Study Apocrypha, Historic Works
GELOOF EN LEVEN een
KLEINE HULP VOOR ONDERWEG
Wie zoekt zal vinden
Boeiende Series :
BijbelvertalingenBijbel en Kunst
Bijbels Prentenboek
Biblische Bildern
Encyclopedie
E-books en Pdf
Prachtige Bijbelse Schoolplaten
De Heilige Schrift
Het levende Woord van God
Aan de voeten van Jezus
Onder de Terebint
In de Wijngaard
De Bergrede
Gelijkenissen van Jezus
Oude Schoolplaten
De Zaligsprekingen van Jezus
Goede Vruchten
Geestesgaven
Tijd met Jezus
Film over Jezus
Barmhartigheid
Catechese lessen
Het Onze Vader
De Tien Geboden
Hoop en Verwachting
Bijzondere gebeurtenissen
De Bijbel is boeiend
Bijbelverhalen in beeld
Presentaties en Powerpoints
Bijbelse Onderwerpen
Vrede van God voor jou
Oude bijbel tegels
Informatie over alle kerken in Nederland: Kerkzoeker
Bible Study: The Bible alone!
L'étude biblique: Rien que la Bible!
Bibelstudium: Allein die Bibel!
Materiaal voor het Digibord
Werkbladen Bijbelverhalen Bijbellessen
OT Hebreeuws-Engels
NT Grieks-Engels
Naslagwerken
Belijdenissen
Een rijke bron
Missale Romanum + Afbeeldingen
Stripboek over Jezus
Christelijke Symbolen
Plaatjes Afbeeldingen Clipart
Evangelie op Postzegels
Harmonium Huisorgel
Godsdiensten en Religies
Herinnering aan Kerken
Christian Country Music
Muzikale ontspanning
Software voor Bijbelstudie
Hartverwarmende Klanken
Read and Hear the Holy Bible
Luisterbijbel
Bijbel voor Slechtzienden Begrippenlijst -1- -2-
Meer weten over de Psalmen, gezangen, liturgieën, belijdenisgeschriften: Catechismus, Dordtse Leerregels en veel andere informatie? . Kijk op: Online-bijbel.nl(What's good, use it)