HOME | STUDIEBIJBEL | BIJBELSTUDIES | BIJBELATLAS | BIJBELSEGESCHIEDENIS | NIEUWS
Bijbels Prentenboek - 095 - De intocht in Jeruzalem
Van het boek of de maker van de prenten zijn verder geen gegevens bekend.
Gedrukt in 1672 in Lunenburg. Nu aangevuld met de verhalen uit de Bijbel door s.j.sOverzicht van alle platen
De intocht in Jeruzalem
Marcus XI 7-10 - Jesus inryding binnen Jerusalem
1 En toen zij dicht bij Jeruzalem kwamen, bij Betfage en Betanië aan de Olijfberg, zond Hij twee van zijn discipelen uit, 2 en zeide tot hen: Gaat naar het dorp, dat tegenover u ligt, en terstond, als gij er binnenkomt, zult gij een veulen vastgebonden vinden, waarop nog nooit een mens heeft gezeten; maakt het los en brengt het hier. 3 En indien iemand tot u zegt: Wat doet gij daar? zegt dan: De Here heeft het nodig en terstond zendt Hij het weder hierheen.
4 En zij gingen heen en vonden een veulen
vastgebonden bij de deur buiten aan de weg, en zij maakten het los. 5
En sommigen van degenen, die daar stonden, zeiden tot hen: Wat doet gij
daar, dat gij dat veulen losmaakt? 6 Zij spraken tot hen, zoals Jezus
gezegd had, en zij lieten hen begaan. 7 En zij brachten het veulen tot
Jezus en legden hun klederen daarop en Hij ging erop zitten. 8 En velen
spreidden hun klederen op de weg en anderen groen, dat zij van het veld
plukten. 9 En die voorgingen en die volgden riepen:
Hosanna! Gezegend Hij, die komt in de naam des Heren; 10 gezegend het
komende rijk van onze vader David; Hosanna in de hoogste hemelen!
De koning rijdt zijn stad binnen
En wij staan allemaal te zwaaien met, zeg nou
zelf, veel te kleine takjes. Een koning die de stad binnenrijdt, die
begroet je toch op z'n minst met een behoorlijke vlag. Maar roepen,
zingen, dat doen we goed. Hosanna. Jeruzalem sluit zijn koning in zijn
hart. Er wordt gezongen en gejuicht. Maar het lijkt alsof die Koning
steeds kleiner wordt. De Messias op een ezeltje.
Reeds voor Jezus zijn machthebbers en koningen op triomfantelijke wijze
Jeruzalem binnengetrokken. En in de loop van de geschiedenis deden ook
velen het na hem. Daarom is het aannemelijk dat vele naïeve
kijkers of deelnemers aan die triomftocht van Jezus naar Jeruzalem
gedacht zullen hebben dat Hij nu eindelijk de heerschappij op zich zou
nemen. En wel op een wijze die ons van de machtigen der wereld maar al
te goed bekend is.
Een intocht om niet te vergeten
Toen ze Jeruzalem naderden en bij Betfage op de Olijfberg kwamen, stuurde Jezus er twee leerlingen op uit. Zijn opdracht luidde: ‘Ga naar het dorp dat daar ligt. Vrijwel direct zullen jullie er een ezelin zien, die daar vastgebonden staat met haar veulen. Maak de dieren los en breng ze bij Me. En als iemand jullie iets vraagt, antwoord dan: “De Heer heeft ze nodig”. Dan zal men ze meteen meegeven’. Dit is gebeurd opdat in vervulling zou gaan wat gezegd is door de profeet: ‘Zeg tegen Sion: “Kijk, je koning is in aantocht, hij is zachtmoedig en rijdt op een ezelin en op een veulen, het jong van een lastdier”.
De leerlingen gingen op weg en deden wat Jezus hun had opgedragen. Ze brachten de ezelin en het veulen mee, legden er mantels op en lieten Jezus daarop plaatsnemen. Vanuit de menigte spreidden velen hun mantels op de weg uit, anderen braken twijgen van de bomen en spreidden die uit op de weg. De talloze mensen die voor Hem uit liepen en achter Hem aan kwamen, riepen luidkeels: ‘Hosanna voor de Zoon van David! Gezegend Hij die komt in de naam van de Heer. Hosanna in de hemel!’
Toen Hij Jeruzalem binnenging, raakt de hele stad in rep en roer. ‘Wie is die man?’ wilde men weten. Uit de menigte werd geantwoord: ‘Dat is Jezus, de profeet uit Nazaret in Galilea’.
De beloofde Messias
Deze
intocht van Jezus in Jeruzalem is binnen het Matteüsevangelie
de eerste maal dat Jezus in de heilige hoofdstad komt. Matteüs
maakt er een bijzonder plechtige intrede van: als een koning, neen als
dè Koning komt Jezus binnen. Jezus is de Koning, zoals de
profeet Zacharias Hem heeft aangekondigd, geheel in de lijn van
profeten vóór hem (Zacharias 9, 9). Eindelijk!
Eindelijk wordt
de verwachting van zovele eeuwen vervuld. De beloofde Messias, Zoon van
David, die zou komen, is er nu! Het is een leidmotief van
Matteüs: Jezus vervult de Schrift, zelfs tot in de kleinste
details. Daarom komen de ezelin én haar veulen zo
uitdrukkelijk naar voren, zelfs driemaal. Deze Koning wordt omringd
door een zeer grote menigte. Hoe zou Hij Koning kunnen zijn zonder
mensen?
Deze Koning is wel heel bijzonder
Hij rijdt op een ezel, niet op een paard, zoals krijgsheren doen. Het drukt zijn nederigheid uit. Bovendien is Hij zachtmoedig. Het is essentieel. Geen heerser zoals die van de wereld, maar de nederige Koning van de zachtmoedigheid. Zó ziet zijn Rijk eruit, want zó is God, de Heer, omringd door engelen in de hoge. Met Jezus treedt immers God zelf in de stad binnen. En Hij bevindt zich tussen zijn volk, want een deel vóór Hem uit, een deel achter Hem aan.
De Koning van de eindtijd
Er is meer: deze Koning is ook de Koning van de eindtijd. Daarom wordt de plaats zo plechtig aangegeven. We krijgen namelijk drie locaties. De Olijfberg is de plaats, waar de beloofde Messias zal komen. Vandaar zal Hij de stad binnengaan. Welnu, hier is Hij dan, komend uit het Oosten, de plaats van het licht, de plaats waar de zon opgaat. Zo zal Jezus als het verrijzenislicht opgaan, drie dagen na zijn lijden en dood. Maar dat wordt in dit verhaal nog niet klaar verteld. Alhoewel: de reactie van de Jeruzalemmers is niet echt fameus: er is rep en roer, een aardbeving waardig.
Jezus' intocht in Jeruzalem is anders dan de triomftochten van de wereldse leiders
Weliswaar komt Hij als een koning, dat wil
zeggen rijdend en niet als het gewone volk te voet. De weg ik afgezet
door mensen die hem bejubelen en de hoogste Joodse eretitel roepen;
Zoon van David, die komt in de naam van de Heer.
Deze koning verschijnt alleen niet in macht en heerlijkheid. Hij komt
gezeten op een lastdier, op een ezel. Een ezel, het gewonen rijdier van
de arme lui. En dan ook nog wel op een ezel die niet eens van hem zelf
is.
Zo bewijst Jezus dat Hij als koning aan de kant van de armen staat. Dat
Hij solidair is met de armen. De ezel, het lastdier van de armen draagt
de Messias Jeruzalem binnen. Hij die geen sympathisant is van de
machtigen en de heersers, maar een vriend van de armen.
Het is deze ezel, de ezel van palmzomdag, die de fundamentele optie van
Jezus openbaar maakt. Juist op deze dag, de ouverture van de Goede
Week, staan daardoor het levensmysterie van Jezus en de fundamentele
karaktertrek van het christelijk geloof in het middelpunt van onze
belangstelling.
Het heil van
de mensen wordt in de nederigheid van Jezus gerealiseerd
Wat de evangelist met het verhaal van de intocht
van Jezus in Jeruzalem schildert, drukt ook Paulus uit in zijn brief
aan de christenen van Filippi. Paulus schrijft; Christus die bestond in
de goddelijke majesteit heeft zich niet willen vastklampen aan de
gelijkheid met God: Hij heeft zich van zichzelf ontdaan en het bestaan
van een slaaf aangenomen. Hij is aan de mensen gelijk geworden. En als
mens verschenen heeft Hij zich vernederd, hij werd gehoorzaam tot in de
dood, tot de dood aan het kruis. Tot zover Paulus.
Precies in deze zelfgave en de optie voor de armen en de kleinen ligt
het levensgeheim van de Messias. Hij is niet in macht en triomf, maar
in armoede en onmacht Jeruzalem binnen gereden. Dit had iets te
betekenen in de toenmalige situatie van Jeruzalem. Er waren Romeinse
bezettingstroepen in de stad gelegerd. Vele Joden koesterden de hoop op
een Messias, die zich eindelijk met politiek geweld tegen de Romeinse
bezetter zou keren en het volk van Israel zou bevrijden.
Ongeacht deze politiek kritieke situatie en tot ontgoocheling van de
hoog gespannen verwachting van het volk, blijft Jezus zijn
levensovertuiging trouw.
De Messias, door God zelf als redder van zijn volk gezonden, staat in
geen andere dienst dan de dienst van de compromisloze vrede. Daarom
trekt Jezus als vredeskoning Jeruzalem binnen. Precies zoals de profeet
Zacharia had voorspeld.
De Messias doet intrede in zijn rijk
Hier rijdt de koning zijn stad binnen, de
Messias doet intrede in zijn rijk. De vraag is of wij bereid zijn, net
als Hij, af te zien van dingen waarop je je zomaar zou kunnen laten
voorstaan, je aanzien, je naam en faam, je verworvenheden. Dat het
kleiner kan, niet opgeblazen, teruggebracht tot even menselijke
proporties. Dat je niet stijf staat van prestigebehoud, maar kan
loslaten. Kunnen wij dat?
De koning komt zijn stad binnen. En het volk zingt: Gezegend Hij die
komt in de naam van Heer. Precies hetzelfde zingen we iedere dag als we
eucharistie vieren. Benedictus, Gezegend, Hij die komt in de naam van
de Heer.
Met andere woorden, Jezus wijst iedere keer als Hij op de voorgrond
wordt gesteld, zoals ook nu bij die intocht, van zich af. Hij komt,
maar het is in de naam van de Heer. Het gaat niet, daar is weer die
bescheidenheid, het gaat niet om de Heiland in eigen persoon, het gaat
om het heil van de wereld. Niet om de verlosser, maar om de verlossing.
Niet om de Messias zelf, maar om het messiaanse leven dat zich aandient
als een door God gegeven mogelijkheid. Als een nieuw begin van leven.
Hij heeft zichzelf niet gezocht. Laten wij daarbij in alle
bescheidenheid stilstaan als we Hem zo met onze palmtakken gaan
begroeten.
Lees ook eens het document: De Intocht in Jeruzalem
Bekijk hier de dia-show van de prenten
INFO: DE WEG - DE WAARHEID - HET LEVEN - FILM
Remember all victims of violence worldwide
DE WEG | DE WAARHEID | HET LEVEN | FILM | AUDIO
HOLYHOME.NL USE NO COOKIES - REPORT DEAD LINKS
Waard om te weten :
Een hartelijk welkom op de siteDeze pagina printen
Sitemap
Wie zoekt zal vinden
FAQ - HELP
Kerk
Zondag
Advent
Kerstfeest
Driekoningen
Vastentijd
Goede Vrijdag
Aswoensdag
Palmzondag
Palmpasen
De stille week
Witte donderdag
Stille zaterdag
Paaswake
Pasen - Paasfeest
Hemelvaartsdag
Pinksteren
Biddag
Dankdag
Avondmaal
Doop
Belijdenis
Oudjaarsdag
Nieuwjaarsdag
Sint Maarten
Sint Nicolaas
Halloween
Hervormingsdag
Dodenherdenking
Bevrijdingsdag
Koningsdag / Koninginnedag
Gebedsweek
Huwelijk
Begrafenis
Vakantie
Recreatie
Feest- en Gedenkdagen
Symbolen van herkenning
Leerzame antwoorden op levens- en geloofsvragen
Hebreeën 4:12 zegt: "Want levend en krachtig is het woord van God, en scherper dan een tweesnijdend zwaard: het dringt diep door tot waar ziel en geest, been en merg elkaar raken, en het is in staat de opvattingen en gedachten van het hart te ontleden". Lees eens: Het zwijgen van God
God heeft zoveel liefde voor de wereld, dat Hij Zijn enige Zoon heeft gegeven; zodat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft. Lees eens: God's Liefde
Schat onder handbereik
Bemoediging en troost
Bible-people - stories of famous men and women in the Bible
Bible-archaeology - archaeological evidence and the Bible
Bible-art - paintings and artworks of Bible events
Bible-top ten - ways to hell, films, heroes, villains, murders....
Bible-architecture - houses, palaces, fortresses
Women in the Bible - great women of the Bible
The Life of Jesus Christ - story, paintings, maps
Read more for Study Apocrypha, Historic Works
GELOOF EN LEVEN een
KLEINE HULP VOOR ONDERWEG
Wie zoekt zal vinden
Boeiende Series :
BijbelvertalingenBijbel en Kunst
Bijbels Prentenboek
Biblische Bildern
Encyclopedie
E-books en Pdf
Prachtige Bijbelse Schoolplaten
De Heilige Schrift
Het levende Woord van God
Aan de voeten van Jezus
Onder de Terebint
In de Wijngaard
De Bergrede
Gelijkenissen van Jezus
Oude Schoolplaten
De Zaligsprekingen van Jezus
Goede Vruchten
Geestesgaven
Tijd met Jezus
Film over Jezus
Barmhartigheid
Catechese lessen
Het Onze Vader
De Tien Geboden
Hoop en Verwachting
Bijzondere gebeurtenissen
De Bijbel is boeiend
Bijbelverhalen in beeld
Presentaties en Powerpoints
Bijbelse Onderwerpen
Vrede van God voor jou
Oude bijbel tegels
Informatie over alle kerken in Nederland: Kerkzoeker
Bible Study: The Bible alone!
L'étude biblique: Rien que la Bible!
Bibelstudium: Allein die Bibel!
Materiaal voor het Digibord
Werkbladen Bijbelverhalen Bijbellessen
OT Hebreeuws-Engels
NT Grieks-Engels
Naslagwerken
Belijdenissen
Een rijke bron
Missale Romanum + Afbeeldingen
Stripboek over Jezus
Christelijke Symbolen
Plaatjes Afbeeldingen Clipart
Evangelie op Postzegels
Harmonium Huisorgel
Godsdiensten en Religies
Herinnering aan Kerken
Christian Country Music
Muzikale ontspanning
Software voor Bijbelstudie
Hartverwarmende Klanken
Read and Hear the Holy Bible
Luisterbijbel
Bijbel voor Slechtzienden Begrippenlijst -1- -2-
Meer weten over de Psalmen, gezangen, liturgieën, belijdenisgeschriften: Catechismus, Dordtse Leerregels en veel andere informatie? . Kijk op: Online-bijbel.nl(What's good, use it)