HOME | STUDIEBIJBEL | BIJBELSTUDIES | BIJBELATLAS | BIJBELSEGESCHIEDENIS | NIEUWS
Bijbels Prentenboek - 111 - Gesprek met de Samaritaanse vrouw bij de waterput
Van het boek of de maker van de prenten zijn verder geen gegevens bekend.
Gedrukt in 1672 in Lunenburg. Nu aangevuld met de verhalen uit de Bijbel door s.j.sOverzicht van alle platen
Gesprek met de Samaritaanse vrouw
Johannes IV 7-26 - 't Gesprek van den Heere Jesus met de Samaritaansche vrouwe
1 Toen nu de Here vernam, dat de
Farizeeën gehoord hadden, dat Jezus meer discipelen maakte en
doopte dan Johannes, 2 – ofschoon Jezus niet zelf doopte,
maar zijn discipelen – 3 verliet Hij Judea en vertrok weder
naar Galilea.
4 En Hij moest door Samaria gaan. 5 Hij kwam dan in een stad van
Samaria, genaamd Sichar, dicht bij het veld, dat Jakob aan zijn zoon
Jozef gegeven had; daar was de bron van Jakob. 6 Jezus nu was vermoeid
van de tocht en bleef zo bij de bron zitten; het was ongeveer het zesde
uur.
7 Er kwam een vrouw uit Samaria om water te putten. Jezus zeide tot haar: Geef Mij te drinken. 8 Want zijn discipelen waren naar de stad gegaan om voedsel te kopen. 9 De Samaritaanse vrouw dan zeide tot Hem: Hoe kunt Gij, als Jood, van mij, een Samaritaanse vrouw, te drinken vragen? [Want Joden gaan niet om met Samaritanen.] 10 Jezus antwoordde en zeide tot haar: Indien gij wist van de gave Gods en wie het is, die tot u zegt: Geef Mij te drinken, gij zoudt het Hem gevraagd hebben en Hij zou u levend water hebben gegeven. 11 Zij zeide tot Hem: Here, Gij hebt geen emmer en de put is diep; hoe komt Gij dan aan het levende water? 12 Zijt Gij soms meer dan onze vader Jakob, die ons de put gegeven en zelf eruit gedronken heeft met zijn zonen en zijn kudden? 13 Jezus antwoordde en zeide tot haar: Een ieder, die van dit water drinkt, zal weder dorst krijgen; 14 maar wie gedronken heeft van het water, dat Ik hem zal geven, zal geen dorst krijgen in eeuwigheid, maar het water, dat Ik hem zal geven, zal in hem worden tot een fontein van water, dat springt ten eeuwigen leven.
15 De vrouw zeide tot Hem: Here, geef mij dit
water, opdat ik geen dorst heb en niet hierheen behoef te gaan om te
putten. 16 Hij zeide tot haar: Ga heen, roep uw man en kom hier. 17 De
vrouw antwoordde en zeide: Ik heb geen man. Jezus zeide tot haar:
Terecht zegt gij: ik heb geen man; 18 want gij hebt vijf mannen gehad
en die gij nu hebt, is uw man niet; hierin hebt gij de waarheid
gesproken. 19 De vrouw zeide tot Hem: Here, ik zie, dat Gij een profeet
zijt. 20 Onze vaderen hebben op deze berg aangebeden en gijlieden zegt,
dat te Jeruzalem de plaats is, waar men moet aanbidden. 21 Jezus zeide
tot haar: Geloof Mij, vrouw, de ure komt, dat gij noch op deze berg,
noch te Jeruzalem de Vader zult aanbidden. 22 Gij aanbidt, wat gij niet
weet; wij aanbidden, wat wij weten, want het heil is uit de Joden; 23
maar de ure komt en is nu, dat de waarachtige aanbidders de Vader
aanbidden zullen in geest en in waarheid; want de Vader zoekt zulke
aanbidders; 24 God is geest en wie Hem aanbidden, moeten aanbidden in
geest en in waarheid. 25 De vrouw zeide tot Hem: Ik weet, dat de
Messias komt, die Christus genoemd wordt; wanneer die komt, zal Hij ons
alles verkondigen. 26 Jezus zeide tot haar: Ik, die met u spreek, ben
het.
27 En daarop kwamen zijn discipelen en waren verbaasd, dat Hij met een
vrouw in gesprek was, en toch zeide niemand: Wat zoekt Gij, of: Waarom
spreekt Gij met haar? 28 De vrouw dan liet haar kruik staan, en ging
naar de stad en zeide tot de mensen: 29 Komt mede en ziet een mens, die
gezegd heeft alles wat ik gedaan heb: zou deze niet de Christus zijn?
30 Zij gingen de stad uit en kwamen tot Hem.
31 Intussen vroegen zijn discipelen Hem, zeggende: Rabbi, eet. 32 Hij
zeide echter tot hen: Ik heb een spijs te eten, waarvan gij niet weet.
33 De discipelen dan zeiden tot elkander: Iemand heeft Hem toch niet te
eten gebracht? 34 Jezus zeide tot hen: Mijn spijze is de wil te doen
desgenen, die Mij gezonden heeft, en zijn werk te volbrengen. 35 Zegt
gij niet: Nog vier maanden, dan komt de oogst? Zie, Ik zeg u, slaat uw
ogen op en beschouwt de velden, dat zij wit zijn om te oogsten. 36
Reeds ontvangt de maaier loon en verzamelt hij vrucht ten eeuwigen
leven, opdat de zaaier zich tegelijk met de maaier verblijde. 37 Want
hier is de spreuk waarachtig: De een zaait, de ander maait. 38 Ik heb u
uitgezonden om datgene te maaien, wat u geen arbeid heeft gekost;
anderen hebben gearbeid en gij hebt de vrucht van hun arbeid geplukt.
39 En uit die stad geloofden vele der Samaritanen in Hem om het woord
der vrouw, die getuigde: Hij heeft mij gezegd alles wat ik gedaan heb.
40 Toen dan de Samaritanen tot Hem kwamen, verzochten zij Hem bij hen
te blijven; en Hij bleef daar twee dagen. 41 En nog veel meer werden er
gelovig om zijn woord, 42 en zij zeiden tot de vrouw: Wij geloven niet
meer om wat gij zegt, want wij zelf hebben Hem gehoord en weten, dat
deze waarlijk de Heiland der wereld is.
Gesprek
dat zich afspeelt bij een waterput
Een gesprek bij een bron is veelbetekenend. In
een woestijn is de bron altijd teken van leven. Maar het verhaal geeft
tevens een antwoord op de kernvraag van de eerste leerlingen: wie is
hij?
Het antwoord daagt in de loop van het verhaal op in een spel van vraag
en antwoord. Langs de weg van begrip en misverstand klaart geleidelijk
de nevel op en zo worden de Samaritaanse vrouw, maar ook wij die het
verhaal lezen, binnengevoerd in het Christusmysterie.
Het verkennende gesprek begint met een dorstige, vermoeide man die te
drinken vraagt. Water zal het dragende woord zijn waarrond de
Samaritaanse en Jezus elkaar ontmoeten en elkaar zullen doorzien.
Jezus neemt het initiatief voor dit gesprek. Veelzeggend is dat hij
hierbij twee taboes doorbreekt: het was voor een Joodse rabbi met
zelfrespect ongebruikelijk dat hij met een vrouw
alléén een gesprek aanknoopte, en daarenboven met
een Samaritaanse. Als Jood wist Jezus hij dat Samaritanen beschouwd
werden onreine, ketterse personen. Men begrijpt dat de vrouw zich
verwonderde over Jezus’ manier van doen.
Door te beginnen met een vraag stelde Jezus zich kwetsbaar op. Jezus
benaderde mensen nooit opdringerig noch hooghartig. Op haar verbazing
antwoordde hij met een vrij mysterieus openbaringswoord. Hij, de
dorstige vragende persoon, stelde zich voor als iemand die haar een
goddelijke gave kon geven: levend water, met een herscheppende,
verkwikkende kracht. Hiermee bedoelde hij de 'gave van de Geest', de
Geest die hij kan laten opborrelen in het hart van mensen.die er zich
voor open stellen.
Dat levende water is het symbool van de Geest, bron van echt en
duurzaam, goddelijk, eeuwig leven. Dat water impliceert een afsterven
aan de ik-zucht. Zich laven aan dat water doet een verkwikkende kracht
opborrelen in het hart van de vrouw, en in het hart van ieder van ons.
En inderdaad, wie zich laaft aan die bron krijgt in eeuwigheid geen
dorst meer.
Ook al begreep de vrouw die woorden niet , het feit dat Jezus haar
blijkbaar heel goed kende en toch met haar in gesprek trad,
niettegenstaande haar wispelturig leven, schiep een vertrouwensrelatie.
Ze ging Jezus zien als een profeet!
In het bronwater van de Jacobsput werd het gebeuren weerspiegeld van
iemand die ervaarde dat ze door Jezus graag werd gezien. Die
vertrouwensrelatie werkte voor de vrouw bevrijdend. Door hem gekend
én aanvaard te worden, ook in haar schaduwkanten, was voor
haar een heerlijke ervaring. En ook al ontgaat het de vrouw eerst dat
ze oog in oog stond met de Messias, er was een hele weg afgelegd tussen
het begin en het einde van het verhaal. Een weg van het groeiende
geloof, een weg van de ontmoeting met Jezus die zich steeds beter liet
kennen aan de mens die dorst had naar waarheid en geluk.
Jezus heeft in haar hart op een subtiele wijze de bron van levend water
aangeboord, en wie – zoals de vrouw - steeds maar graaft, zal
tenslotte ook Levend Water vinden.
Aan het einde van deze ontmoetingsweg zei de vrouw: “Heer, nu
begrijp ik dat u een profeet bent.en ik weet dat als de Messias komt,
hij ons alles zal verkondigen.“ En Jezus: “Dat ben
ik die hier met u spreek.“ Met die typische ik-benuitspraak,
die we ook verderop in het Johannesevangelie tegenkomen, gaf hij zijn
goddelijke openbaringswaarde te kennen. Het is bevrijdend en
geruststellend – voor de vrouw én ook voor alle
gelovige mensen- dat Jezus in het verhaal zijn zelfopenbaring zo
duidelijk uitsprak.
Door haar geloof in Jezus als de Messias, werd de vrouw
‘bron-vrouw‘: zelf een overtuigde bron van geloof.
Water scheppen was voor haar onbelangrijk geworden, de bron borrelde op
in haar hart. Ze liet haar kruik achter en liep naar de stad om het de
mensen te gaan vertellen. “komt en ziet!“ Zo riep
ze anderen op om zich aan de Bron te komen laven. Ze moest niet langer
uit de bron scheppen, ze was zelf geroepen om medemensen bij Jezus te
brengen. Overtuigd door die vrouw, boden vele Samaritanen –
vreemden in hun land - Jezus gastvriendschap aan. 'Werkelijk de redder
van de wereld', klonk het in koor. De Messias, Gods gezalfde, die zijn
wil doet en zijn werk volbrengt: de wereld redden van duisternis en
dood.
Mochten ook wij op onze levensweg dit orgelpunt plaatsen: met een
gelovig hart ons bemind en aanvaard weten door Jezus, zodat we mensen
van hoop blijven en die hoop mogen delen met medemensen.
Ik wil eindigen met een fragment uit het dagboek van Etty Hillesum in
het concentratiekamp. "Binnen in me zit een heel diepe put. En daarin
zit God. Soms kan ik erbij. Maar vaker liggen er stenen en gruis voor
die put. Dan is God begraven. Als ik dan mijn hoofd in mijn handen
verberg, dan ervaar ik dat God binnen in me is. En dan zeg ik: ruim het
puin uit je leven en dan komt die God weer te voorschijn."
Die opdracht is me dunkt ook voor ons bedoeld. Laten we er samen werk
van maken.
Om nog eens goed over na te denken
(Johannes 4)
5 Bron:
in het Oude Testament staan verschillende verhalen over ontmoetingen
bij een bron; altijd komen mannen daar hun toekomstige vrouw tegen. In
Johannes 3,29 is Jezus de bruidegom genoemd, maar wie is de bruid? Dat
is in de bijbel het volk van God, niet zozeer het Joodse dus, maar wie
God aanbidden in Geest en waarheid (4,23).
6 Vermoeid:
Johannes vertelt veel over Jezus als Zoon van God in zijn evangelie.
Tegelijk benadrukt hij ook dat Jezus gewoon mens is: hij is moe en
dorstig. Samaritaanse vrouw: om meerdere redenen was dit ongemakkelijk
voor Jezus: Joden spraken niet met Samaritanen en mannen spraken niet
zomaar alleen met een vrouw. Deze vrouw is het tegendeel van Nicodemus
in hoofdstuk 3. Waarom zou Johannes deze verhalen achter elkaar verteld
hebben?
7 Water putten:
Deze vrouw komt overdag water putten en dat is ongewoon. Vrouwen doen
dat meestal in de avondkoelte. Het kan zijn dat zij zo slecht in het
dorp lag dat ze daarom overdag ging.
9 Samaritanen:
Joden hebben een verschil van mening met de Samaritanen over de heilige
stad (Joden hebben de tempel in Jeruzalem en Samaritanen aanbidden op
de berg Gerizim bij Samaria) en over de heilige schriften (Samaritanen
erkennen alleen de 5 boeken van Mozes). Christenen van nu vergelijken
de positie van Samaritanen toen wel met die van moslims nu; in de Koran
staan ook elementen van Oude en Nieuwe Testament, alleen in een totaal
ander kader dan in de Bijbel zelf.
10 Levend
water: dat is stromend water (uit
een bron), in tegenstelling tot dood / stilstaand water (uit een put).
Natuurlijk is dit een woordspeling met wat Jezus later zegt: water dat
eeuwig leven geeft. Het beeld van levend water wordt vaak in de bijbel
gebruikt (Jeremia 2,13, Ezechiël 47,9) en ook verder in het
evangelie van Johannes.
14 Nooit
meer dorst: Jezus stelt zichzelf
voor als de bron van levend water. En als hij spreekt over levend
water, spreekt hij over het werk van de Geest; die in de mensen zal
werken. In het OT kun je daarover bijvoorbeeld lezen in Jesaja: 12,3;
44,3 en 55,1-3.
16 Uw man:
Jezus verandert van onderwerp. De vrouw snapte niet hoe hij haar
duidelijk wilde maken wie hij is. Nu laat hij haar zien wie hij is door
duidelijk te maken dat hij alles over haar weet, ook over haar leven en
wat voor puinhoop dat is.
18 Vijf mannen:
alleen mannen konden de beslissing tot echtscheiding nemen, dus
waarschijnlijk was deze vrouw door meerdere mannen verstoten. Ze zal
waarschijnlijk een slechte reputatie hebben gehad.
20 Vereerden: nu de vrouw weet dat Jezus
een Joods profeet is, legt ze hem het punt van verschil tussen Joden en
Samaritanen voor: waar moet God vereerd worden?
21 Een
tijd: als Jezus deze woorden in
het Johannes evangelie gebruikt, verwijst dat altijd naar het moment
van zijn sterven en opstanding, als alles anders wordt. Vader: het is
natuurlijk opvallend dat Jezus, als het over God gaat, opeens het woord
‘Vader’ gebruikt. Dat woord gebruikt Jezus in het
evangelie van Johannes veel; het laat zien hoe intiem Jezus met God
verbonden is, Vader en Zoon. In Johannes 20,17 wordt duidelijk dat ook
de leerlingen God als Vader mogen hebben.
22 Weten:
Jezus zegt dat de Samaritanen een God vereren die ze eigenlijk niet
kennen. Als ze hem willen leren kennen, moeten ze toch de Joden
opzoeken en hun heilige Schriften lezen; daarin staat het.
23 In geest en in waarheid:
Jezus laat zien dat er een nieuwe tijd aankomt, waarin de Joodse
religieuze wetten ook nieuwe betekenis krijgen, zoals de wetten over de
tempel en de offerdienst. Jezus zelf is de tempel: Johannes 2,19-22. En
hij is de waarheid. De nieuwe tijd is dus de tijd waarin eredienst
vooral te maken heeft met verbondenheid met Jezus en de Geest.
25 Messias:
het is de vraag of de vrouw snapt wat Jezus zegt. Maar ze heeft wel
door dat deze man dingen over een bijzondere, nieuwe tijd zegt en ze
denkt daarbij aan de tijd van de Messias. De Samaritanen hebben alleen
de eerste 5 boeken van de bijbel. In Deuteronomium 18,15-18 wordt een
profeet beschreven; dat is de messias-profeet die zij verwachten.
26 Dat ben ik:
dit is de eerste keer, voor zijn proces, dat Jezus zichzelf als de
Messias bekend maakt. Nu is het ook minder riskant om dat in Samaria te
zeggen, omdat het daar minder politieke lading had.
27 Verbaasden:
zie de aantekening bij vers 6
28 Kruik:
het feit dat de vrouw haar kruik laat staan, kun je symbolisch
opvatten. Ze heeft nieuw water ontdekt: Jezus!
40 Twee dagen:
dat is natuurlijk heel opvallend, een Joodse man die twee dagen in een
Samaritaans dorp blijft. Blijkbaar hebben zij hem herkend als een
profeet, misschien wel als de Messias-Profeet die ze verwachten.
Bijzonder: in Handelingen 8,4-8 wordt verteld dat de evangelist
Philippus in Samaria over Jezus verteld en dat velen in hem geloven.
Wie weet was deze geschiedenis in Johannes voorbereidend werk op de
bekering in Handelingen.
42 Redder van de wereld: dit is de enige keer in de 4 evangelieën dat deze term gebruikt wordt. Het is natuurlijk het hoogtepunt van het verslag van Johannes! Het is ook precies wat de bedoeling van evangelisatie is: dat je niet meer gelooft om wat anderen zeggen, maar dat je zelf een relatie met Jezus opbouwt en zelf gelooft dat hij de redder is. Dat verwijst ook weer naar het doel dat Johannes met zijn evangelie heeft, Johannes 20,31
Bekijk hier de dia-show van de prenten
INFO: DE WEG - DE WAARHEID - HET LEVEN - FILM
Remember all victims of violence worldwide
DE WEG | DE WAARHEID | HET LEVEN | FILM | AUDIO
HOLYHOME.NL USE NO COOKIES - REPORT DEAD LINKS
Waard om te weten :
Een hartelijk welkom op de siteDeze pagina printen
Sitemap
Wie zoekt zal vinden
FAQ - HELP
Kerk
Zondag
Advent
Kerstfeest
Driekoningen
Vastentijd
Goede Vrijdag
Aswoensdag
Palmzondag
Palmpasen
De stille week
Witte donderdag
Stille zaterdag
Paaswake
Pasen - Paasfeest
Hemelvaartsdag
Pinksteren
Biddag
Dankdag
Avondmaal
Doop
Belijdenis
Oudjaarsdag
Nieuwjaarsdag
Sint Maarten
Sint Nicolaas
Halloween
Hervormingsdag
Dodenherdenking
Bevrijdingsdag
Koningsdag / Koninginnedag
Gebedsweek
Huwelijk
Begrafenis
Vakantie
Recreatie
Feest- en Gedenkdagen
Symbolen van herkenning
Leerzame antwoorden op levens- en geloofsvragen
Hebreeën 4:12 zegt: "Want levend en krachtig is het woord van God, en scherper dan een tweesnijdend zwaard: het dringt diep door tot waar ziel en geest, been en merg elkaar raken, en het is in staat de opvattingen en gedachten van het hart te ontleden". Lees eens: Het zwijgen van God
God heeft zoveel liefde voor de wereld, dat Hij Zijn enige Zoon heeft gegeven; zodat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft. Lees eens: God's Liefde
Schat onder handbereik
Bemoediging en troost
Bible-people - stories of famous men and women in the Bible
Bible-archaeology - archaeological evidence and the Bible
Bible-art - paintings and artworks of Bible events
Bible-top ten - ways to hell, films, heroes, villains, murders....
Bible-architecture - houses, palaces, fortresses
Women in the Bible - great women of the Bible
The Life of Jesus Christ - story, paintings, maps
Read more for Study Apocrypha, Historic Works
GELOOF EN LEVEN een
KLEINE HULP VOOR ONDERWEG
Wie zoekt zal vinden
Boeiende Series :
BijbelvertalingenBijbel en Kunst
Bijbels Prentenboek
Biblische Bildern
Encyclopedie
E-books en Pdf
Prachtige Bijbelse Schoolplaten
De Heilige Schrift
Het levende Woord van God
Aan de voeten van Jezus
Onder de Terebint
In de Wijngaard
De Bergrede
Gelijkenissen van Jezus
Oude Schoolplaten
De Zaligsprekingen van Jezus
Goede Vruchten
Geestesgaven
Tijd met Jezus
Film over Jezus
Barmhartigheid
Catechese lessen
Het Onze Vader
De Tien Geboden
Hoop en Verwachting
Bijzondere gebeurtenissen
De Bijbel is boeiend
Bijbelverhalen in beeld
Presentaties en Powerpoints
Bijbelse Onderwerpen
Vrede van God voor jou
Oude bijbel tegels
Informatie over alle kerken in Nederland: Kerkzoeker
Bible Study: The Bible alone!
L'étude biblique: Rien que la Bible!
Bibelstudium: Allein die Bibel!
Materiaal voor het Digibord
Werkbladen Bijbelverhalen Bijbellessen
OT Hebreeuws-Engels
NT Grieks-Engels
Naslagwerken
Belijdenissen
Een rijke bron
Missale Romanum + Afbeeldingen
Stripboek over Jezus
Christelijke Symbolen
Plaatjes Afbeeldingen Clipart
Evangelie op Postzegels
Harmonium Huisorgel
Godsdiensten en Religies
Herinnering aan Kerken
Christian Country Music
Muzikale ontspanning
Software voor Bijbelstudie
Hartverwarmende Klanken
Read and Hear the Holy Bible
Luisterbijbel
Bijbel voor Slechtzienden Begrippenlijst -1- -2-
Meer weten over de Psalmen, gezangen, liturgieën, belijdenisgeschriften: Catechismus, Dordtse Leerregels en veel andere informatie? . Kijk op: Online-bijbel.nl(What's good, use it)