HOME | STUDIEBIJBEL | BIJBELSTUDIES | BIJBELATLAS | BIJBELSEGESCHIEDENIS | NIEUWS
Bijbels Prentenboek - 123 - Genezing van een verlamde
Van het boek of de maker van de prenten zijn verder geen gegevens bekend.
Gedrukt in 1672 in Lunenburg. Nu aangevuld met de verhalen uit de Bijbel door s.j.sOverzicht van alle platen
Genezing van een verlamde
Handelingen III 1-8 - Petrus en Joannes geneezen den kreupelen aan de deure des tempels
1 Petrus nu en Johannes gingen op naar de tempel tegen het uur des gebeds, dat is het negende. 2 En een man, die verlamd was van de schoot zijner moeder aan, zodat hij gedragen moest worden, zetten zij dagelijks bij de poort van de tempel, genaamd de Schone, om een aalmoes te vragen van de tempelgangers. 3 Toen deze zag, dat Petrus en Johannes de tempel zouden binnengaan, verzocht hij om een aalmoes. 4 En Petrus zag hem scherp aan, met Johannes, en zeide: Zie naar ons. 5 En hij hield zijn blik op hen gevestigd in de verwachting iets van hen te ontvangen. 6 Maar Petrus zeide: Zilver en goud bezit ik niet, maar wat ik heb geef ik u; in de naam van Jezus Christus, de Nazoreeër: Wandel! 7 En hij greep hem bij de rechterhand en richtte hem op, en terstond werden zijn voeten en enkels stevig, 8 en hij sprong op en stond en liep heen en weer en hij ging met hen de tempel binnen, lopende en springende en God lovende. 9 En al het volk zag hem lopen en God loven; 10 en men herkende hem als degene, die om een aalmoes gezeten had aan de Schone Poort van de tempel; en zij werden met verbazing en ontzetting vervuld, over wat met hem gebeurd was.
Een belangrijk gebeurtenis te Jeruzalem
De genezing van de verlamde man, die aan de
Poort de Schone zat, werd een belangrijk gebeuren te Jeruzalem. Dat
niet alleen omdat zijn genezing er opschudding veroorzaakte. Ook omdat
daardoor duidelijk werd, welk gezag er in de naam van Jezus is. Zijn
genezing en de gevolgen ervan, staan in twee hoofdstukken beschreven.
Bovenstaande teksten hebben met zijn genezing
en het "waardoor" ervan te maken.
Zijn genezing ontstond door de naam van Jezus. De man zou zijn verdere leven verlamd zijn geweest, wanneer hem niet in Zijn naam was aangezegd te wandelen. Ook de oversten en oudsten moesten toegeven, dat zijn genezing niet was ontstaan door zekere kracht van Petrus en Johannes of door hun namen. Het was hun duidelijk, dat zij eenvoudige mannen waren en niet over bijzondere krachten beschikten. Bij hen moet een ander geheim zijn geweest, waardoor ze in staat waren iemand, die van de moederschoot af verlamd was, te doen lopen.
Gezag in de naam van Jezus
Door de genezing van de verlamde werd openbaar
welk gezag er in de naam van Jezus is. Jeruzalem raakte er door in
opschudding en de oversten en oudsten waren niet bij machte er iets
tegen te doen. Met een dergelijk wonder wisten ze geen raad. Geloof in
de naam van Jezus werkte niet alleen een wonder uit. Ook had het tot
gevolg dat Zijn naam opnieuw verheerlijkt werd en velen tot geloof en
bekering kwamen. Door dit wonder ontstond meer, dan we in allerlei
evangelisatiediensten of met duizenden traktaten bereiken. Het "in de
naam van Jezus, de Nazoreeër: Wan-del!" had en heeft nog
steeds grote gevolgen. Er is nog altijd gezag in Zijn naam. Wat
zo’n tweeduizend jaar geleden gebeurde, kan ook nu
plaatsvinden. In Zijn naam is redding, genezing, verlossing en
bevrijding. Is de kracht tot genezing van iedere ziekte en kwaal. De
kracht tot genezing naar geest, ziel en lichaam en die kracht wordt
openbaar op grond van
het geloof in Zijn naam. Dat is, wat Petrus aangaf, toen allen
samenstroomden. Zijn getuigenis was: "op het geloof in Zijn naam heeft
Zijn naam deze sterk gemaakt". En aan dat geloof ont- breekt het vaak.
Daarom wordt de kracht van Zijn naam weinig openbaar door wonderen en
tekenen. Ook nu geldt, dat het geloof in de naam van Jezus de schakel
is tot het openbaar worden van de kracht, die in Zijn naam is.
Deze genezing is meer dan alleen een
wonderverhaal
Het evangelie van Jezus Christus, laat de mens met een beperking niet aan de kant zitten, maar het richt hem op en gaat hem voor op de weg naar het leven
Om het verhaal van de verlamde bij de Schone Poort (hand 3:1-10) te begrijpen kan je niet als toeschouwe de vraag stellen: "Wat voelde je, toen je niet meer door je enkels ging?" Het verhaal is breder dan alleen de emoties van de man die genezen werd en de reacties van de omstanders.
Het is ook meer dan alleen een wonderverhaal. Je voelt als mens met een beperking weerstand wanneer het alleen maar een fysieke genezing zou zijn, waardoor direct de vraag opkomt: "Waarom worden andere mensen met een beperking dan niet genezen?" Als je het verhaal zo leest, is het een afgelopen gebeuren waar je zelf niet in voorkomt. Wat gebeurt er met de verlamde en zijn omgeving en hoe zit je daar zelf in?
Het leven van de verlamde bestaat uit sleur en vastgezet zijn
Hij kan niet uit de voeten. Hij zit waar ze hem
zetten. Niemand zal hem meenemen de poort door, de tempel binnen. Hij
zit in een positie van afhankelijkheid, van ongelijkheid en het enige
dat hem rest is te wachten op giften van anderen. Petrus negeert deze
afhankelijkheid en onvrijheid, door anders te kijken, door anders te
spreken, door anders te doen. Anders kijken
Mensen wenden de blik van
bedelaars af
Zo zijn mensen, bang om geconfronteerd te worden
met uitzichtloze ellende en met zichzelf. En zouden zulke bedelaars nog
mensen zien?
Petrus zoekt wel oogcontact, niet uit de hoogte, niet neerbuigend. Want
hij doet niet mee aan de vanzelfsprekendheid waarmee mensen mensen
indelen. Apostelen hebben geen boodschap aan situaties die nu eenmaal
zijn zoals ze zijn. Want hun verhaal is heel anders. Daarom zegt
Petrus: "Kijk me aan!" Als mens tegenover mens, op gelijke hoogte. En
zo staat de verlamde al terwijl hij nog zit.
Anders zeggen
Door oogcontact zijn ze dichter bij elkaar gekomen. Petrus en de
bedelaar. De armoede van de verlamde is nu de armoede van Petrus
geworden. Hij kan niet geven wat gevraagd wordt: "Zilver of goud heb ik
niet." Hij geeft iets anders: hij zegt een woord. Op het eerste gezicht
lijkt dat teleurstellend. Want wat heb je nou aan woorden? Maar Petrus'
woorden zijn meer dan gewone woorden. Zij herscheppen het bestaan van
de bedelaar. Zilver en goud zouden het alleen maar bij het oude laten.
Daar blijkt Petrus apostel te zijn. Dat wil
zeggen, hij krijgt de daadkracht van zijn Heer. Want het woord van God
doet wat het zegt. Petrus noemt de naam van Jezus Christus en die naam
heeft opstandingskracht, omdat Hij de Opgestane is.
Anders doen
Zo gebeurt het dan ook. Petrus steekt zijn hand uit als iemand die een
aalmoes wil geven. Maar hij gaat verder. Hij grijpt de bedelaar bij de
hand. Hij trekt hem overeind. Het woord is daad geworden. Dan valt het
woord waar dit verhaal om heen scharniert. "Hij richtte hem op." Dit
woord maakt duidelijk dat het hier om een opstandingsverhaal gaat.
Lucas noemt de naam van Jezus.
In die naam ligt de opstanding ingesloten. Er staat immers: "Er is geen
andere naam gegeven waardoor wij zouden behouden worden." (hand 4:12).
Op de gave van de Naam volgt een opgericht gaan.
Zeven maal bewegen
De verlamde kon niet lopen, niet optrekken met anderen. Hij zat stil op
zijn plek bij de poort, zonder deel te nemen aan het leven. Nu
Petrus hem opricht begint zijn leven met nieuwe onverwachte
activiteiten. Zeven keer komt hij in beweging, zeven keer is hij degene
die iets doet, zeven keer kan hij nu ook dingen doen die voor anderen
vanzelfsprekend zijn. "En hij spròng op en stònd
en líep heen en weer en hij gìng met hen de
tempel binnen, lópende en sprìngende en God
lóvende." (vers 8). Want zeven maal bewegen is uitdrukking
voor het volledig mensen worden van de verlamde. Zijn menswording staat
in relatie tot de naam die Petrus noemde en die de verlamde oprichtte.
Daarom loopt hij ook niet zomaar rond, maar gaat de tempel binnen.
Het is voor hem de eerste keer dat hij zo kan bewegen. Maar het is ook
de eerste keer na Jezus' verrijzenis dat het evangelie van de
opstanding zo lijfelijk werkelijkheid wordt. Nu vinden de handelingen
van de apostelen plaats op straten en pleinen bij gewone mensen. En hun
eerste handeling raakt aan een mens met een beperking.
De verrassing van deze opwekking deelt zich
vervolgens mee aan de omstanders. Ook zij komen onder werking van het
woord. Hun vertrouwde kijk op de wereld, de vanzelfsprekende
indeling van mensen wordt op zijn kop gezet. Zij herkennen wel de
verlamde, maar hij zit niet langer waar hij volgens hen behoort te
zitten. Onverwacht is hij één
van hen geworden. De naam van Jezus werkt als een steen in een vijver,
die steeds groter kringen trekt. Eerst Petrus, dan de verlamde, dan de
omstanders. En dan wij?
Waardigheid
Het eerste verhaal van de handelingen der apostelen zet de toon voor
het hele boek. Het evangelie van Jezus Christus is
levensvernieuwend. Petrus en Johannes laten dit merken aan
allen die zij tegenkomen, bedelaars en omstanders. Het gaat in dit
verhaal, zoals ook in het evangelie, om meer dingen dan om lichamelijke
genezing. Het leven wordt in al zijn facetten aangegrepen en op de been
geholpen. Heel menselijk: leven zit niet meer vast aan
wat-nou-eenmaal-zo-is, de beperking en achterstand gelden niet
meer.
De genezing is naar alle kanten
En sociaal ook: niveauverschillen zijn niet
langer voor-de-hand-liggend. Petrus geeft de verlamde zijn waardigheid
als mens terug door hem aan te zien, door hem aan te spreken, door hem
aan te raken. En zo ook religieus: de genezing is naar alle kanten.
Niet slechts naar het lichaam, maar ook naar de samenleving. En vooral
ook naar de diepe zin van het eigen leven: de genezen
verlamde gaat naar de tempel. Daar keert de hele werkelijkheid om: er
wordt wonderlijk van plaats gewisseld. Wie durft een ander nu nog een
etiket op te plakken?
Bevrijd mens
Hoe lees je als mens met een beperking dit verhaal? Op deze wijze
bijvoorbeeld.
Je kan enthousiast worden over het geloof dat er uit spreekt. Dat
mensen met een beperking delen in de kracht van de opstanding is
bemoedigend. En dat gaat niet voorbij als je het verhaal gelezen en
achter de rug hebt. De bemoediging blijft, ook als is je beperking niet
is verdwenen.
Je kan het als een geluk ervaren, dat in dit
verhaal de sociale verschillen worden opgeheven. Daar kan je iets mee,
jij en je lotgenoten. Want in de kerk van Jezus Christus blijken zulke
verschillen niet ter zake doende, toch?
Je kan de bevrijding van jezelf erin meemaken: je bent niet een mens
met beperking, je bent een mens, wèl met een beperking, maar
daarom niet minder mèns. En in jouw menselijke leven wordt
je beperking meegenomen en in balans gebracht.
Verhaal een bron van
ergernis
Er blijft in het verhaal een bron van ergernis. Dat valt niet te ontkennen. Hier gebeuren immers wel dingen die onmogelijk zijn. Betekent dat dan, dat jouw geloof moet inhouden, dat mensen met een beperking genezen moeten kunnen worden?
Die ergernis heeft ook te maken met de dubbele waardering van je beperking. Want, hoe hinderlijk een beperking ook zijn kan, je kan er aan wennen, je kan er een alibi aan ontlenen. Zozeer zelfs, dat je niet meer zonder kan. En daarom ook niet meer zonder wìl.
Daarom is dit verhaal ons vèr vooruit. De werkelijkheid van de beperking wordt hier simpelweg zichtbaar in datgene waar het echt om gaat. De mens met een beperking komt bij de Heer van Petrus als een bevrijd mens aan bod. De beperking wordt niet weggestopt of ontkend. In het verhaal komt de beperking te staan in het kader van de verkondiging. Daardoor krijgt een mens mogelijkheden, die wij normaal niet aan een mens met een beperking toekennen.
Bekijk hier de dia-show van de prenten
INFO: DE WEG - DE WAARHEID - HET LEVEN - FILM
Remember all victims of violence worldwide
DE WEG | DE WAARHEID | HET LEVEN | FILM | AUDIO
HOLYHOME.NL USE NO COOKIES - REPORT DEAD LINKS
Waard om te weten :
Een hartelijk welkom op de siteDeze pagina printen
Sitemap
Wie zoekt zal vinden
FAQ - HELP
Kerk
Zondag
Advent
Kerstfeest
Driekoningen
Vastentijd
Goede Vrijdag
Aswoensdag
Palmzondag
Palmpasen
De stille week
Witte donderdag
Stille zaterdag
Paaswake
Pasen - Paasfeest
Hemelvaartsdag
Pinksteren
Biddag
Dankdag
Avondmaal
Doop
Belijdenis
Oudjaarsdag
Nieuwjaarsdag
Sint Maarten
Sint Nicolaas
Halloween
Hervormingsdag
Dodenherdenking
Bevrijdingsdag
Koningsdag / Koninginnedag
Gebedsweek
Huwelijk
Begrafenis
Vakantie
Recreatie
Feest- en Gedenkdagen
Symbolen van herkenning
Leerzame antwoorden op levens- en geloofsvragen
Hebreeën 4:12 zegt: "Want levend en krachtig is het woord van God, en scherper dan een tweesnijdend zwaard: het dringt diep door tot waar ziel en geest, been en merg elkaar raken, en het is in staat de opvattingen en gedachten van het hart te ontleden". Lees eens: Het zwijgen van God
God heeft zoveel liefde voor de wereld, dat Hij Zijn enige Zoon heeft gegeven; zodat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft. Lees eens: God's Liefde
Schat onder handbereik
Bemoediging en troost
Bible-people - stories of famous men and women in the Bible
Bible-archaeology - archaeological evidence and the Bible
Bible-art - paintings and artworks of Bible events
Bible-top ten - ways to hell, films, heroes, villains, murders....
Bible-architecture - houses, palaces, fortresses
Women in the Bible - great women of the Bible
The Life of Jesus Christ - story, paintings, maps
Read more for Study Apocrypha, Historic Works
GELOOF EN LEVEN een
KLEINE HULP VOOR ONDERWEG
Wie zoekt zal vinden
Boeiende Series :
BijbelvertalingenBijbel en Kunst
Bijbels Prentenboek
Biblische Bildern
Encyclopedie
E-books en Pdf
Prachtige Bijbelse Schoolplaten
De Heilige Schrift
Het levende Woord van God
Aan de voeten van Jezus
Onder de Terebint
In de Wijngaard
De Bergrede
Gelijkenissen van Jezus
Oude Schoolplaten
De Zaligsprekingen van Jezus
Goede Vruchten
Geestesgaven
Tijd met Jezus
Film over Jezus
Barmhartigheid
Catechese lessen
Het Onze Vader
De Tien Geboden
Hoop en Verwachting
Bijzondere gebeurtenissen
De Bijbel is boeiend
Bijbelverhalen in beeld
Presentaties en Powerpoints
Bijbelse Onderwerpen
Vrede van God voor jou
Oude bijbel tegels
Informatie over alle kerken in Nederland: Kerkzoeker
Bible Study: The Bible alone!
L'étude biblique: Rien que la Bible!
Bibelstudium: Allein die Bibel!
Materiaal voor het Digibord
Werkbladen Bijbelverhalen Bijbellessen
OT Hebreeuws-Engels
NT Grieks-Engels
Naslagwerken
Belijdenissen
Een rijke bron
Missale Romanum + Afbeeldingen
Stripboek over Jezus
Christelijke Symbolen
Plaatjes Afbeeldingen Clipart
Evangelie op Postzegels
Harmonium Huisorgel
Godsdiensten en Religies
Herinnering aan Kerken
Christian Country Music
Muzikale ontspanning
Software voor Bijbelstudie
Hartverwarmende Klanken
Read and Hear the Holy Bible
Luisterbijbel
Bijbel voor Slechtzienden Begrippenlijst -1- -2-
Meer weten over de Psalmen, gezangen, liturgieën, belijdenisgeschriften: Catechismus, Dordtse Leerregels en veel andere informatie? . Kijk op: Online-bijbel.nl(What's good, use it)