HOME | STUDIEBIJBEL | BIJBELSTUDIES | BIJBELATLAS | BIJBELSEGESCHIEDENIS | NIEUWS
Bijbels Prentenboek - 142 - Antiochus brengt zeven broers om met hun moeder
Van het boek of de maker van de prenten zijn verder geen gegevens bekend.
Gedrukt in 1672 in Lunenburg. Nu aangevuld met de verhalen uit de Bijbel door s.j.sOverzicht van alle platen
Antiochus brengt zeven broers om met hun moeder
2 Makkabeeën VII 1-41 - Antiochus doet zeven broeders ombrengen met hunne moeder
1 Ook zeven broers werden aangehouden, samen met
hun moeder, en op bevel van de koning sloeg men ze met stokken en
riemen om ze zo te dwingen het verboden varkensvlees te eten. 2 Een van
hen vroeg de koning namens hen allemaal: ‘Wat verlangt u van
ons en wat wilt u van ons leren? Wij zijn eerder bereid om te sterven,
dan de leer van onze voorvaderen te overtreden.’ 3 Woedend
gaf de koning het bevel om pannen en ketels heet te stoken. 4 Zodra die
gloeiend waren, liet hij hun woordvoerder de tong afsnijden, de huid
van het hoofd afstropen en zijn handen en voeten afhakken voor de ogen
van zijn broers en zijn moeder. 5 Toen liet hij hem, geheel verminkt
maar nog levend, naar het vuur brengen en in de pan braden. Terwijl de
walm uit de pan zich ver verspreidde, moedigden de overige broers en
hun moeder elkaar aan om heldhaftig te sterven. Ze zeiden: 6
‘God de Heer ziet op ons neer en zal zich zeker over ons
ontfermen, zoals Mozes het verklaard heeft in het lied waarin hij
openlijk getuigt: “Hij zal zich over zijn dienaren
ontfermen.” ’
7 Nadat de eerste zo gestorven was, ging men de tweede folteren. Zij
stroopten de huid met haren en al van zijn hoofd en vroegen hem:
‘Wil je eten in plaats van deel voor deel over heel je
lichaam gepijnigd te worden?’ 8 Hij antwoordde in zijn
moedertaal: ‘Nee!’ Daarom kreeg ook hij dezelfde
martelingen te verduren. 9 Alvorens te sterven zei hij nog:
‘Jij, ontaarde boosdoener, je ontneemt ons nu wel het leven,
maar de koning van de wereld zal ons, die voor zijn Wet sterven,
opwekken voor een eeuwig leven.’
10 Na hem werd de derde gemarteld. Op verzoek stak hij onmiddellijk
zijn tong uit en onverschrokken bood hij ook zijn handen aan. 11 Fier
zei hij: ‘Van de hemel heb ik ze gekregen, maar omwille van
Gods leer doe ik er graag afstand van, in de hoop ze eens van Hem terug
te krijgen.’ 12 Zelfs de koning en zijn gevolg waren verbaasd
over de moed van de jonge man, die ondanks de pijnen niet kreunde.
13 Toen deze gestorven was, pijnigden en folterden ze de vierde op
dezelfde wijze. 14 De dood nabij zei hij: ‘De dood door de
handen van mensen wordt begerenswaardig door de hoop die God ons geeft;
dat Hij ons weer laat opstaan. Maar voor u zal er geen opstaan zijn om
te leven.’
15 Vervolgens haalde men de vijfde en martelde hem. 16 Hij vestigde
zijn ogen op de koning en zei: ‘Ofschoon u een sterfelijk
mens bent, hebt u de macht om met de mensen te doen wat u wilt. Maar
denk niet dat God ons volk in de steek laat. 17 Heb maar geduld, dan
zult u er getuige van zijn hoe zijn geweldige kracht u en uw
nakomelingen zal kastijden.’
18 Na hem bracht men de zesde. Stervende zei hij: ‘Maak u
geen illusies; wijzelf zijn de oorzaak van ons lijden; omdat wij tegen
onze God hebben gezondigd gebeuren deze verbijsterende dingen. 19 Maar
verbeeld u niet, dat u ongestraft blijft, nu u het gewaagd hebt de
strijd met God aan te binden.’
20 Buitengewoon bewonderenswaardig was de moeder en haar nagedachtenis
verdient in ere te blijven. Zij zag haar zeven zonen op
één dag sterven, maar hield moedig stand, omdat
zij op de Heer vertrouwde. 21 Bezield met edele gevoelens moedigde zij
ieder van hen in hun moedertaal aan. Haar vrouwelijke gevoeligheid
hardde ze met mannelijke moed en ze sprak tot hen: 22 ‘Ik
weet niet hoe jullie in mijn schoot gevormd zijn; niet ik heb jullie de
levensadem geschonken, niet ik heb de bestanddelen waaruit ieder van
jullie bestaan tot een harmonisch geheel geordend, 23 maar de schepper
van de wereld: Hij bewerkt het ontstaan van de mens, zoals Hij van
alles de oorsprong is. Hij zal jullie in zijn barmhartigheid de
levensadem teruggeven, omdat jullie omwille van zijn leer jezelf nu
niet sparen.’
24 Antiochus dacht dat de vrouw hem minachtte en
hij verdacht haar van beledigende taal. Daarom trachtte hij haar
jongste zoon, de enige die nog in leven was, niet alleen met vermanende
woorden over te halen om de voorvaderlijke zeden te verloochenen, maar
hij beloofde ook onder ede, dat hij hem rijk en gelukkig zou maken, dat
hij hem zou opnemen onder zijn vrienden en hem het beheer van
staatszaken zou toevertrouwen. 25 Omdat de jongen daar in het geheel
geen aandacht aan schonk, riep de koning de moeder en spoorde haar aan
de jongeman aan zijn verstand te brengen dat het om zijn welzijn ging.
26 Omdat hij er bij haar met klem op aandrong, stemde zij er ten slotte
in toe haar zoon te overtuigen. 27 Zij boog zich naar hem toe en de
spot drijvend met de wrede despoot, zei ze tegen hem in hun moedertaal:
‘Kind, heb medelijden met mij. Ik heb je negen maanden in
mijn schoot gedragen, je drie jaar aan mijn borsten gevoed, je
gekoesterd en opgevoed tot de jongen die je nu bent. 28 Ik smeek je,
mijn kind, kijk naar de hemel en de aarde met alles wat ze bevatten en
bedenk dat God dit niet gemaakt heeft uit iets wat al bestond en dat
ook de mens op dezelfde wijze is ontstaan. 29 Wees niet bang voor die
beul, maar toon je je broers waardig en aanvaard de dood, dan zal ik
door Gods ontferming jou en je broers terugkrijgen.’
30 Nauwelijks had zij dit gezegd, of de jongen riep uit:
‘Waar wacht u op? Ik gehoorzaam niet aan het bevel van de
koning: ik gehoorzaam aan wat de leer beveelt, die door Mozes aan onze
voorvaderen gegeven is. 31 U bent de oorzaak van heel de rampspoed die
de Hebreeën treft, maar u zult niet ontkomen aan de hand van
God. 32 Het is waar dat we lijden door onze eigen zonden; 33 maar al
toont de levende God een ogenblik zijn woede door ons te tuchtigen en
terecht te wijzen, toch zal Hij zich weer met zijn dienaren verzoenen.
34 Maar jij, gemene schurk, de slechtste onder de mensen, jij hebt geen
reden om trots te zijn en je te vleien met ijdele verwachtingen, nu je
de hand slaat aan Gods dienaren; 35 je bent het oordeel van de
almachtige en alziende God nog niet ontlopen! 36 Na een kortstondig
lijden is aan mijn broers krachtens Gods verbond het eeuwig leven ten
deel gevallen; maar jij zult voor je hoogmoed bij het oordeel van God
je verdiende straf ontvangen. 37 Evenals mijn broers geef ik mijn
lichaam en leven prijs uit eerbied voor de leer van onze voorvaderen,
en ik smeek God dat Hij zich spoedig over onze natie ontfermt en dat
Hij jou door kwellingen en plagen dwingt te bekennen, dat Hij alleen
God is. 38 Moge door mij en mijn broers de woede van de Almachtige, die
terecht tegen heel onze natie is ontbrand, bedaren.’
39 Gegriefd door deze belediging en in woedende razernij, liet de
koning de jongen nog wreder martelen dan de anderen. 40 Zo stierf ook
hij met een rein geweten en in groot vertrouwen op de Heer. 41 Na haar
zonen stierf ten slotte ook de moeder. 42 Hiermee is genoeg gezegd over
de offermaaltijden en de buitensporige wreedheden.
Het kwaad in het overtreffende
trap
Het boek 2Makkabeeën (rond 100 v. Chr) heeft de neiging te
overdrijven. Allerlei elementen zijn hier samengevoegd tot een
gruwelijk gedeelte. Het is goed om te overwegen of we dit kwaad in het
kwadraat wel voor willen lezen. Maar waar zijn we als het kwaad niet
aan de orde willen stellen? De moeder die moet toezien hoe al haar
zeven zonen één voor één
worden afgeslacht, doet me denken aan dat kleine bordje. Het staat
buiten de loop, uiterst links van de huidige uitgang van Birkenau
(Auschwitz II). Er staat te lezen dat in de barak die op deze plek
stond zwangere vrouwen apart werden gehouden. Hier moesten ze eerst
bevallen. Dan werd eerst het kind en daarna de moeder gedood. Het kwaad
is van alle tijden. 2Makkabeeën 7:4 gebruikt zelfs speciale
werkwoorden als technische termen voor de gruwelijkste daden.
De zeven zonen
Een zevental komen we in de Vroeg-Joodse
literatuur vaker tegen. 1Henoch 10 (315 v. Chr.) beschrijft eerst vier
en later zeven heilige wachters als bedienden en gezanten van de
hemelse Koning. In Hemelvaart van Mozes 9 (10-30 n. Chr.) wordt
gesproken over de verwachting van de komende Taxo, die met zijn zeven
zonen zijn bloed zal geven voor de Heer. Hier is een zevental met hun
moeder. Dat maakt het verhaal des te aangrijpender.
Het doen van de Thora
Ze zijn gegrepen omdat ze geen varkensvlees
willen proeven. Van de dwang om te eten is pas in vers 7 sprake. In
vers 1 gaat het mogelijk slechts om het aanraken van varkensvlees. Ze
weigeren. Nu worden ze zelf gebraden. En dat allemaal om een
varkenskarbonaadje? Is het werkelijk de wil van God dat mensen daarvoor
moeten sterven? Er zijn er die voor zwaarderwegend lijkende
verleidingen zijn bezweken. Het is goed om hier bij stil te staan. De
gedachte dat het Jodendom een hoge mate van wetticisme kende, is wijd
verbreid. Zeer ten onrechte! In de geschriften van de Tenach en het
vroege Jodendom komen we een andere vorm van omgaan met de Thora tegen,
dan ons vaak geschetst is vanuit kinderbijbels en preekstoelen.
Gehoorzame daden staan in dienst van het geloof in God die de
rechtvaardige beloont. De weigering om varkensvlees aan te raken heeft
alles te maken met het doen van gehoorzaamheid, met geloofsvertrouwen.
Het is vanwege diezelfde gehoorzaamheid aan de HEER dat Daniël
weigert te buigen en deze moeder met haar zonen liever sterft, dan de
Thora ongehoorzaam is. Dat is het adagium van deze geschriften: leven
is alleen maar mogelijk in de Thora, anders is het beter om te sterven.
Sterven voor iets
Waar Daniël bereid is te sterven
vanwege trouw aan de Thora, worden er in 2Makkabeeën 6 en 7
daadwerkelijk mensen omgebracht. Dat brengt een nieuwe element in: het
sterven dient een hoger doel. Het dient het in stand houden van de
Thora. Daarmee worden de zeven broers, net als Taxo en zijn zonen en de
heilige wachters, een soort heilsfiguren. De zeven broers worden
namelijk, analoog aan het Bijbelse adagium van de laatste die de eerste
wordt, gaandeweg steeds indrukwekkender in hun houding en verweer. Waar
de eerste zoon in vers 2 nog spreekt over de wetten van onze
voorvaderen en je nog aan nationalistische gevoelens kunt denken,
brengt de tweede zoon een belangrijke verdieping aan: de wetten van de
vaderen zijn de wetten van de Koning der wereld. Ze doen daarin denken
aan Jesaja’s lijdende knecht des HEREN. De laatste broer
spreekt in vers 37 en 38 zelfs de wens uit dat door het sterven van
“mij en mijn broers de toorn van de Almachtige, die terecht
tegen heel ons volk is ontbrand, bedaren mag.” Via de weg van
ellende, beproeving en dood komt het tot overwinning. Het is daarom dat
de herinnering aan dit hoofdstuk in Hebreeën 11:35-38 een plek
gekregen heeft.
Opstanding van het lichaam
Uit dit alles blijkt dat de dood van Joden
tijdens de verdrukking onder Antioches IV Epifanus (regeerde van
175-164 v. Chr.) duidelijk invloed heeft gehad op het denken over leven
na de dood, gedachten die in het Nieuwe Testament terugkomen. Meerdere
opvattingen ontstonden. Volgens de één moet je er
voor werken, volgens de ander moet je bepaalde kennis verwerven.
1Henoch 102-104 spreekt over de opstanding van de menselijke
geest, Wijsheid 2 en 4 en 4Makkabeeën over de onsterfelijkheid
van de ziel en Jubileeën 23:11 over opname van de geest in de
hemel. Waar die voorstellingen meer Hellenistisch te duiden zijn, is de
notie van 2Makkabeeën 7 meer hebreeuws. Een hoofdstuk eerder
geeft Eleazar trouwens nog het traditionele geloof in een schaduwachtig
voortbestaan in het dodenrijk weer in 2Makk.6:34. Het is dus uniek dat
dit hoofdstuk spreekt van de opstanding van het lichaam. De
voorstelling van één of andere vorm van eeuwig
leven na de dood vind je nauwelijks in de Tenach. Voortbestaan zag men
zich in de Tenach alleen in het nageslacht. In latere gedeelten, zoals
Daniel 12:2, komen we de gedachte aan een leven na de dood wel tegen.
2Makkabeeën 7 is echter heel uitgesproken. De gemartelde
broers gaan overduidelijk uit van een opstanding van het lichaam, in de
vorm zoals we die later ook bij Paulus tegenkomen. De tweede zoon ziet
een groot contrast tussen het lot van de broers met hun moeder en het
lot koning Antiochus. Als stervende martelaar is hij zelfs gelukkiger
dan de zogenaamd succesvolle koning. Het is daarom goed om bij vers 9
‘daarom ontneemt ons nu wel het leven’ te bedenken
dat dit ‘ontnemen’ de notie van
‘bevrijden’ heeft.
Koning der wereld
Zo staan in dit gedeelte de eerste twee broers met hun moeder voor een keuze. Ze weigeren te buigen voor de eisen van koning Antiochus, voor de macht in het kwadraat, maar kiezen voor gehoorzaamheid aan de Koning der wereld. In het vaste vertrouwen dat die Koning zich over zijn dienaren zal ontfermen (6) en hen op zal wekken tot eeuwig leven (9) verwisselen ze het leven.
Bekijk hier de dia-show van de prenten
INFO: DE WEG - DE WAARHEID - HET LEVEN - FILM
Remember all victims of violence worldwide
DE WEG | DE WAARHEID | HET LEVEN | FILM | AUDIO
HOLYHOME.NL USE NO COOKIES - REPORT DEAD LINKS
Waard om te weten :
Een hartelijk welkom op de siteDeze pagina printen
Sitemap
Wie zoekt zal vinden
FAQ - HELP
Kerk
Zondag
Advent
Kerstfeest
Driekoningen
Vastentijd
Goede Vrijdag
Aswoensdag
Palmzondag
Palmpasen
De stille week
Witte donderdag
Stille zaterdag
Paaswake
Pasen - Paasfeest
Hemelvaartsdag
Pinksteren
Biddag
Dankdag
Avondmaal
Doop
Belijdenis
Oudjaarsdag
Nieuwjaarsdag
Sint Maarten
Sint Nicolaas
Halloween
Hervormingsdag
Dodenherdenking
Bevrijdingsdag
Koningsdag / Koninginnedag
Gebedsweek
Huwelijk
Begrafenis
Vakantie
Recreatie
Feest- en Gedenkdagen
Symbolen van herkenning
Leerzame antwoorden op levens- en geloofsvragen
Hebreeën 4:12 zegt: "Want levend en krachtig is het woord van God, en scherper dan een tweesnijdend zwaard: het dringt diep door tot waar ziel en geest, been en merg elkaar raken, en het is in staat de opvattingen en gedachten van het hart te ontleden". Lees eens: Het zwijgen van God
God heeft zoveel liefde voor de wereld, dat Hij Zijn enige Zoon heeft gegeven; zodat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft. Lees eens: God's Liefde
Schat onder handbereik
Bemoediging en troost
Bible-people - stories of famous men and women in the Bible
Bible-archaeology - archaeological evidence and the Bible
Bible-art - paintings and artworks of Bible events
Bible-top ten - ways to hell, films, heroes, villains, murders....
Bible-architecture - houses, palaces, fortresses
Women in the Bible - great women of the Bible
The Life of Jesus Christ - story, paintings, maps
Read more for Study Apocrypha, Historic Works
GELOOF EN LEVEN een
KLEINE HULP VOOR ONDERWEG
Wie zoekt zal vinden
Boeiende Series :
BijbelvertalingenBijbel en Kunst
Bijbels Prentenboek
Biblische Bildern
Encyclopedie
E-books en Pdf
Prachtige Bijbelse Schoolplaten
De Heilige Schrift
Het levende Woord van God
Aan de voeten van Jezus
Onder de Terebint
In de Wijngaard
De Bergrede
Gelijkenissen van Jezus
Oude Schoolplaten
De Zaligsprekingen van Jezus
Goede Vruchten
Geestesgaven
Tijd met Jezus
Film over Jezus
Barmhartigheid
Catechese lessen
Het Onze Vader
De Tien Geboden
Hoop en Verwachting
Bijzondere gebeurtenissen
De Bijbel is boeiend
Bijbelverhalen in beeld
Presentaties en Powerpoints
Bijbelse Onderwerpen
Vrede van God voor jou
Oude bijbel tegels
Informatie over alle kerken in Nederland: Kerkzoeker
Bible Study: The Bible alone!
L'étude biblique: Rien que la Bible!
Bibelstudium: Allein die Bibel!
Materiaal voor het Digibord
Werkbladen Bijbelverhalen Bijbellessen
OT Hebreeuws-Engels
NT Grieks-Engels
Naslagwerken
Belijdenissen
Een rijke bron
Missale Romanum + Afbeeldingen
Stripboek over Jezus
Christelijke Symbolen
Plaatjes Afbeeldingen Clipart
Evangelie op Postzegels
Harmonium Huisorgel
Godsdiensten en Religies
Herinnering aan Kerken
Christian Country Music
Muzikale ontspanning
Software voor Bijbelstudie
Hartverwarmende Klanken
Read and Hear the Holy Bible
Luisterbijbel
Bijbel voor Slechtzienden Begrippenlijst -1- -2-
Meer weten over de Psalmen, gezangen, liturgieën, belijdenisgeschriften: Catechismus, Dordtse Leerregels en veel andere informatie? . Kijk op: Online-bijbel.nl(What's good, use it)