HOME | STUDIEBIJBEL | BIJBELSTUDIES | BIJBELATLAS | BIJBELSEGESCHIEDENIS | NIEUWS
De
Godsdienstlessen en Internet
De Bijbel is niet een boek dat je zomaar even van kaft tot kaft leest. Het kan lastig zijn om je weg door de Bijbel te vinden, als je niet weet wat zich wanneer heeft afgespeeld. Deze site kan je helpen om de Bijbel beter te leren kennen. Ontdek de bron van vrede, het Woord van God:
De Godsdienstlessen en Internet - Digitale geletterdheid
Mediageletterdheid of 'digitale
geletterdheid' wordt een van de basisdoelstellingen van het onderwijs
van de toekomst.
Jongeren en internet: een
vanzelfsprekend verbond!
Op
de Thomaswebpagina www.godsdienstonderwijs.be - lezen we:
"Jongeren zijn het meest vertrouwd met het internet. Zij worden
grootgebracht met het medium en hebben het leven zonder internet niet
gekend. Door de toenemende democratisering van het medium is internet
voor hen even onmisbaar geworden als de televisie een tiental jaar
geleden." Het nieuwe leerplan voor het godsdienstonderwijs in
Vlaanderen hecht veel belang aan de beginsituatie van de leerlingen.
Hier vinden we een van de meest voorname antwoorden op de vraag:
'Waarom moet het internet gebruikt worden in het godsdienstonderwijs?'
Het internet is niet meer weg te denken uit de leefwereld van jongeren.
Het tienernetwerk verloopt zeer sterk via internet: internet =
tienernet.
Vele uren van hun (vrije) tijd worden achter de computer doorgebracht.
Ze komen er in contact met allerlei visies, levensbeschouwingen en
waardepatronen. Een brede waaier aan indrukken komt hier op hen af en
daagt hen uit. Iedere internetgebruiker weet echter dat niet alle
informatie die op het internet verspreid wordt, overeenkomt met de
werkelijkheid. Waarheid en illusie lijken vaak niet te onderscheiden.
Bovendien creëren jongeren een eigen gespreksruimte op
internet over alles en nog wat. Een eigen taal en waarheid ontwikkelt
zich. Om deze en andere redenen is het belangrijk dat jongeren worden
uitgenodigd tot een gesprek over de mogelijkheden en kansen van het
internet, maar ook over de problemen en de bedreigingen die ermee
verbonden zijn. De leerkracht die de beginsituatie wil ernstig nemen
kan niet langs internet heen.
Godsdienst en
Internet, een heilzaam verbond?
In zowat alle religies, godsdiensten en
levensHandelingsstrategieën om met de nieuwe media om te
gaan... zijn grote uitdagingen aan het onderwijs en het vak r.-k.
godsdienst in het bijzonder."
Leerplan r.-k. godsdienst gewoon secundair onderwijs, Licap 2000, blz.
beschouwingen kent men hiërarchisch geordende waarheden en
waarden. Internet is echter bij uitstek een platte organisatie. Op het
world wide web kunnen alle (kerkelijke) personen en instanties naast
elkaar hun aanbod doen. Iedereen kan er zijn waarheid kwijt of
construeren. De paus en de bisschoppen kunnen wat zeggen, maar met
één klik ben je bij de kritische basisgemeenten
of new agers. Voor de niet levensbeschouwelijk of theologisch
geschoolde surfer zal het niet meteen evident zijn welke site nu
'gezag' heeft. Het gezag zal voor een deel afhangen van de opmaak van
de site en het gezag dat de bezoeker er zelf aan toekent. Beeld en
klank als verpakking van waarheid maken soms meer indruk dan de
boodschap zelf. Toch kunnen we niet ontkennen dat internet een rijke
bron is voor wie met een kennersoog zoekt thuis te geraken in religies,
levensbeschouwingen en godsdiensten. Bovenop vind je er hoe mensen en
organisaties levensbeschouwelijk omgaan met levensvragen, actuele
kwesties en maatschappelijke uitdagingen. Wel is waar wat je hier en
daar in toenemende mate hoort: de mediatechniek schept een illusie van
neutraliteit en objectiviteit voor alles wat aangeboden wordt. Het
postmoderne pluralisme dat daardoor ontstaat is mogelijk vervlakkend en
nodigt je niet meer tot keuzes uit. Een 'kwalitatief pluralisme' kan
wel, maar vraagt dus wel heelwat inspanning. Veelheid is geen ramp,
integendeel. Paulus was op de areopaag (Hnd 17, 16-33) ook slechts
één van de vele stemmen, en was Jezus zelf ook
niet één van de vele 'profeten' en rabbi's van
zijn tijd? Belangrijk is dat de vraag 'Wie zeg jij dat Ik ben?',
voldoende sterk klinkt en doordringt.
Concluderend kan je minimaal stellen dat mensen met een zin voor het
religieuze van internet gebruik maken om hun mate van verbondenheid met
de geloofsgemeenschap te versterken. Ze gebruiken het web in hun
religieuze zoektocht of praktijk. Voor anderen is het internet een
plaats waar je op een eenvoudige en directe wijze kennis maakt met heel
wat facetten van het kerkelijke leven, waardoor er ook persoonlijke
contacten zullen ontstaan (inter-netwerk). Mgr. E. de Jong verwoordt
het als volgt: "De pastorale noden en interesses van mensen zijn immers
zeer divers van aard. En sommige daarvan kunnen via internet best
worden gevoed en zelfs -- voorlopig althans - verzadigd. Mijn voorstel
zou zijn: gebruik internet waarvoor het goed is: het uitwisselen van
informatie en het leggen van contacten. Maar biedt tegelijk de real
life follow-up aan." Hij stelt eveneens: "De mogelijkheid tot vrij
aanbod is echter niet slechts negatief. Platte organisaties kunnen zeer
stimulerend zijn voor het ontwikkelen van eigen initiatief en
verantwoordelijkheid. Eigenlijk is het geweldig dat op deze manier elk
kerklid, elke gelovige aangesproken wordt op zijn of haar eigen
missionaire verantwoordelijkheid. Hier geldt bij uitstek ook het
solidariteitsbeginsel, dat stelt dat alles wat op een lager niveau kan
gebeuren ook daar moet gebeuren. Dit opent ongekende mogelijkheden om
het internet te verzadigen van goede katholieke sites en de blijde
boodschap!"'The medium is the message' luidt het terecht
één van de meest geciteerde inzichten in het
medialandschap. Elk medium is immers op een bepaalde manier bezig om de
oorspronkelijke boodschap óf reducerend óf
uitvergrotend en in ieder geval buiten de oorspronkelijke context door
te geven. Dit betekent meteen dat een goed en heilzaam gebruik van
bepaalde media afhankelijk is van de ontvanger, de context en de aard
van de boodschap die we via het medium willen communiceren.
Het internet is heel zeker een nieuw 'forum' in de Oudromeinse
betekenis van een publiekruimte waar politiek en handel wordt bedreven,
waar God wordt vereerd, waar een groot deel van het sociale leven van
de stad zich afspeelt en waar zowel het beste als het slechtste in de
mens in beeld komt. Je ontdekt aanvankelijk internet als bron van
informatie en ontspanning, maar algauw betaal je ook je rekeningen en
plan je de familiereis. Je luistert er naar muziek, kijkt film en voor
je het beseft ben je ook betrokken in een community of communio. Het
internet is m.a.w. net zo goed als de stadsmarkt een drukbezochte en
bruisende plaats, die zowel uiting, bron als drager van cultuur is.
Uiteraard zijn internet en godsdienst niet zomaar compatibel. Het gaat
in beide om iets anders. Internet is: openbaar, 'alles kan',
democratisch relativerend en afstandelijk. Het bevat louter technische
regels, waarheid en leugen. Internet is virtuele en digitale
ontmoeting. Godsdienst gaat voor: mysteriegevoeligheid, het heilige,
waardenhiërarchie, waarheid, geboden, betrokkenheid.
Godsdienst is reële en analoge ontmoeting.
School(vak) en
internet: een leerrijk verbond?
De
leerkracht centraal en vooraan in de klas? In de nabije toekomst zal
dit klassieke beeld vervangen worden door een multimediale
onderwijsleeromgeving waarbij leerlingen en leerkrachten kunnen kiezen
uit combinaties van media bij het uitvoeren van studietaken - al dan
niet vastgelegd in een contract.
Ook de klas wordt stilaan meer en meer een elektronische leeromgeving.
Het doel daarbij is leerlingen een reeks instrumenten aan te
bieden om het leerproces te verdiepen/verbreden en te bevorderen.
Internet is/wordt meer en meer een deel van het onderwijs- en
leergebeuren. Het is immers een krachtige informatieomgeving (1), een
handzame interactieomgeving (2) en een mogelijke doe-omgeving (3).
Informatieomgeving:
Naast het didactische exposé, schriftelijke
studiemateriaal, videoprogramma, documentaire e.a. is hypertext een
nieuwe belangrijke informatiebron. De sterkte van het internet is de
toegang tot een reeks van multimediale bronnen gaande van tekst tot
webpagina's, powerpointpresentaties, geluidsbestanden, foto's, video's.
Het zal je niet verbazen dat het aantal religieuze sites op het
internet enorm is. Het woordje 'seks' en het woord 'god'strijden om de
eerste plaats. ) Wie veel surft heeft het al lang gezien: je hebt
oasesites (o.a.kerkelijke sites, maar niet alleen kerkelijke) (ook
www.oase.nl bestaat), veilige plaatsen en wegen waar (jonge) mensen met
een gerust hart naartoe kunnen surfen. De aanwezigheid van vuilnishopen
(er bestaan bv. haatsites) is blijkbaar ook noodzakelijk! Hoedanook,
internet geeft toegang tot een schitterende en spannende wereld met een
sterk informerende en vormende invloed. Niet alles daarbinnen is echter
veilig, heilzaam en waarachtig. De essentie van het internet is
bovendien dat het een welhaast oneindige stroom informatie biedt, die
voor een groot deel in een mum van tijd voorbijkomt.
"Internet brengt voor de jeugd op ongewoon jonge leeftijd een immens
potentieel binnen bereik. Daarmee kunnen ze goed doen en schade
berokkenen aan zichzelf en aan anderen. Het kan hun leven meer
verrijken dan vroegere generaties konden dromen en hen in staat stellen
op hun beurt het leven van anderen te verrijken. Het kan hen ook
meesleuren in consumptisme, pornografische en geweldfantasieën
en een pathologisch isolement." ) Wie surft, suft best niet. De
stimulans tot kritisch luisteren, diepere gedachten, reflectie en
communicatie ontbreekt dan wellicht. Op
https://www.sip.be/godsdienst/links/links.html vind je enkele honderden
wegwijzers naar boeiende webpagina's zowel op het vlak van
informatieverstrekking, als i.v.m. informatievergaring en
informatieuitwisseling.
Interactieomgeving:
Naast de reeds klassieke werkvormen als onderwijsleergesprek,
groepswerk, computerondersteund groepswerk, vormt samenwerken via
internet een nieuwe uitdaging. Communicatie is uiteraard een zeer
belangrijk aspect in een 'levensbeschouwelijke leergemeenschap'.
E-mail, mailing lists en discussion boards leveren mogelijkheden voor
(a-) synchrone communicatie. Voor directe online-communicatie is er
chat, whiteboarding,... Het is hier dat de interactie plaatsvindt die
leidt tot het 'samenwerkend of coöperatief leren'. Leerlingen
communiceren met mekaar, discussiëren, zien mekaars
standpunten en bijdragen, stellen vragen aan mekaar of de leerkracht.
Door het internet kan én de leerling én de
leerkracht contacten leggen die hij/zij anders nooit zou hebben. Het
feit dat mensen door middel van het internet hun contacten kunnen
verveelvoudigen op een manier die tot voor kort ondenkbaar was, opent
aldus fantastische mogelijkheden. Maar ook hier enkele belangrijke
vragen: Hoe baan je je een weg van het soort contact dat door het
internet mogelijk wordt gemaakt naar de diepere vorm van communicatie
die het levensbeschouwelijke gesprek vereist? Hoe bouwen wij voort op
de eerste contacten en uitwisseling van informatie die door het
internet mogelijk worden gemaakt? "Paradoxaal genoeg kunnen de krachten
die een betere communicatie kunnen bewerkstelligen echter ook tot
toenemend egocentrisme en vervreemding leiden." Internet kan mensen
verenigen, maar hen ook verdelen, zowel als individu als ook als elkaar
wantrouwende groepen gescheiden door ideologie, politiek, bezit,
etniciteit, generatieverschillen en zelfs religie. Internet werd al
agressief gebruikt, bijna als oorlogswapen en men spreekt van het
gevaar van 'cyberterrorisme'.
Doe-omgeving
Huiswerk met internet als bron en de computer als werktuig kan mooi
werken zijn. Het aanmaken van een eigen webpagina, het oprichten van
een communitie, het invullen van een logboek. Het zijn slechts enkele
van de vele mogelijkheden voor de leergroep. Ook de leerkracht vindt er
een doe-omgeving met interessante mogelijkheden: leerfiches,
jaarplannen en jaarverslagen, schoolagenda, evaluatierapporten e.a..
Geen enkel medium op zich garandeert echter automatisch effectief leren
bij de leerlingen. Internet (en ICT) kan een krachtige leeromgeving
worden, maar is het niet per definitie! Het internet kan nooit de
face-to-face leeromgeving vervangen. Belangrijk is in dit alles klein
te beginnen en steeds verder te groeien.
Enkele
mogelijkheden:
Overvraag dus je zelf niet en overvraag ook de school en de leerlingen
niet. Ondervraag evenmin. Stap voor stap kan een hele weg afgelegd
worden.
op school de waarde van internet als onderwijs- en leeromgeving
verkennen en bespreken;
zelf ter voorbereiding van lessen iets opzoeken (beeldmateriaal,
artikels, informatie, …);
leerlingen een concrete zoekopdracht geven (een dossiertje laten
samenstellen bv. rond naamgeving, rond een figuur, rond een sekte, elk
één organisatie laten voorstellen die zich inzet
voor sociale rechtvaardigheid, ...);
leerlingen regelmatig interessante internetadressen doorgeven;
kennis (laten) maken met digitale versies van de bijbel en andere
levensbeschouwelijke bronnen;
leerlingen een module uit een onderwerp laten samenstellen (vb. rond
een bepaalde gemeenschap);
leerlingen laten samenwerken via een opgebouwde e-mail rond een
(levens)vraag;
leerlingen in groep een powerpointpresentatie laten maken rond een item
(vb. rouwrituelen in verschillende godsdiensten);
leerlingen laten werken in een virtuele community rond
levensbeschouwelijke communicatie;
leerlingen betrekken in de opbouw van het jaarplan via e-mail;
een digitale steekkaart evaluatie per leerling/leergroep;
een digitale steekkaart levensbeschouwelijke beginsituatie per
leerling/leergroep;
leerlingen een digitale portfolio doorheen het jaar laten aanmaken;
leerlingen krijgen een overzicht van de "basisvragen" binnen de
terreinen die in hun klasgroep van toepassing zijn.
Via een quick vote duiden zij aan welke onderwerpen en vragen hen nauw
aan het hart liggen;
leerlingen zoeken op het net naar bruikbare impulsen bij de door hen
aangeduide basisvragen;
leerlingen maken een eigen homepage. Naast hobby's en eigen interesses
kan er ook plaats gemaakt worden voor belangrijke personen in je leven,
voor vrienden en familie. De homepage moet een werkelijk beeld geven
van wie de vernoemde personen echt zijn;
leerlingen maken een klaswebsite. Hier kan je vertrekken vanuit de
individuele homepages. Deze site moet een beeld geven van de
verscheidenheid die er in de klas bestaat. Door de website zal de
eenheid in verscheidenheid duidelijk worden.
leerlingen beoordelen een chatruimte met liefde en partnerschap als
gespreksonderwerp. Wat is de aantrekkingskracht van dergelijke
chatruimtes? Weten de deelnemers wie de gesprekspartner echt is?
Is de gebruikte taal aanvaardbaar binnen de thematiek van liefde?
leerlingen werken rond Jezusbeelden. Welke Jezusbeelden vind je op het
internet terug?
Zoek vijf verschillende voorstellingen van Jezus op het net (tekst
en/of beeldmateriaal). Met welk doel wordt een beeld van Jezus
geschetst? Wat is de boodschap van deze site? Tot welk publiek richt
deze site zich? Verschilt Jezus, zoals Hij op het net wordt voorgesteld
van de voorstelling die over algemeen binnen de Kerk wordt geschetst?
Leg deze vraag - eventueel per e-mail - voor aan de websites van
verschillende christelijke geloofsgemeenschappen.
virtuele schoolkapel: Een virtuele ruimte in het verlengde van de
betekenis van de reële schoolkapel.
Dit kan op
vijf manier werken:
- als stiltecentrum waar
regelmatig vernieuwde meditatieve teksten en kunst leerlingen laten
mediteren
- als
klaagmuur waar leerlingen hun hartenkreten, twijfels en gebed kwijt
kunnen. Er kan zelfs een link naar webcam op de "echte" klaagmuur komen.
- als
gedenkplaats met aandacht voor de religieuze feesten en gedenkdagen; zo
worden leerlingen bewust van het belang van vieren en gedenken als
algemene en religieuze uiting van verbondenheid
- als
vreugdeboek waarin de positieve levenservaring woord, beeld en klank
krijgt
- en als
actiepagina ten behoeve van sociaal-maatschappelijke doelen als de
Vastenactie of de Vredesweek.
naar school gaan in
andere landen en continenten! Zoek naar voorbeelden van schoolsystemen
in andere landen en vergelijk die met het schoolsysteem bij ons. Zoek
naar andere onderwijsvormen in ons land. Welke plaats krijgt het
godsdienstonderricht in andere schoolsystemen? Wat zijn de gevolgen van
de stiefmoederlijke behandeling van het onderwijssysteem - bvb in
ontwikkelingslanden - op het leven van kinderen nu en in de toekomst?
Trek een conclusie na deze vergelijking
Leraar en internet: een werkzaam
verbond?
Wanneer leerkrachten
gebruik willen maken van het internet in de godsdienstlessen dan is het
in de eerste plaats belangrijk dat zij een zekere kennis hebben van het
medium op zich.
Vaak is er
een ongelijkheid tussen de kennis die de leerlingen hebben over het
internet en de kennis die de leerkracht heeft. Voor de meeste
leerlingen behoren termen als ICQ, FTP, MP3, browser, uploaden,
chatten… tot het dagelijkse taalgebruik. Indien leerkrachten
de leerlingen willen begrijpen dan moeten zij zich een zekere
basiskennis van de gehanteerde begrippen en gebruikte software eigen
maken (cfr. Infra het nascholingsaanbod).
Voor het gepaste
gebruik van het internet dien je vooraf te beschikken over voldoende
basiskennis over een bepaald onderwerp. Deze voorkennis is belangrijk
zodat de nieuwe informatie die het internet aanbiedt, kwalitatief kan
beoordeeld worden.
Wil men bijvoorbeeld
iets te weten komen over het boeddhisme, dan moet men reeds beschikken
over een zekere basiskennis over het boeddhisme. Heeft men deze
basiskennis niet dan zal een zoekopdracht een overvloed aan informatie
bieden, die men niet naar waarde kan beoordelen. Misschien is het ook
aan te raden vooraf in klas te peilen naar hun mogelijkheid en
bereidheid om met dit medium te werken. Bij een 'ja' kan je polsen naar
de internetcapaciteiten van de leerlingen en vragen wie medeleerlingen
met mindere internetkennis wil coachen. Zo kan je groepen opbouwen die
op het vlak van internetkennis evenwichtig zijn.
Ook nadien is gepaste
begeleiding noodzakelijk om het verzamelde materiaal te evalueren. We
kunnen er immers niet van uit dat op het internet ook veel irrelevante
informatie beschikbaar is.
Een ander belangrijk
punt is dat er een concrete dialoog wordt gevoerd over wat men via het
internet heeft geleerd. Anders dreigt men ten prooi te vallen aan een
fictieve wereld van cyberspace zonder dat men deze nog verbindt met de
werkelijke realiteit.
Kortom: leraren
godsdienst zullen hun leerlingen als een goede gids dienen te
begeleiden. de leerkracht wordt opgevorderd bedacht te zijn op de
"kairos": het goede moment in de pedagogische eenheid- of lesgebeuren.
Dat is het moment dat de ontmoeting/interactie/ conversatie in de
leergroep de ruimte tussen de leerling en het Woord zeer vruchtbaar
maakt en de leerling beslissende inzichten en ervaringen opdoet. Het
vertrouwen op de bedachtzame verantwoordelijkheid van de leraar en het
op scherp staan van zijn geest en aanvoelen zijn in dit alles zeer
belangrijk.
Vak godsdienst en internet: een
veelzijdig verbond!
Twee
manieren om internet in de godsdienstles te gebruiken:
Lessen over internet
Een belangrijke vraag
die in de godsdienstlessen over internet kan gesteld worden is: 'Hoe
kan het internet bijdragen tot een betere wereld voor alle mensen?'
Naast de vele positieve
mogelijkheden is het internet ook bron van onethisch handelen. De
ambigue verhouding tussen waarheid en illusie, de Virtual Reality,
…
Voldoende aandacht
dient uit te gaan naar het waarheidskarakter van informatie. Dit kan
gebeuren door te zoeken naar de bron van de informatie. "Wie verspreidt
de informatie?" "Welke levensbeschouwing draagt deze pagina uit?"
Ook wat
religieuze informatie betreft moeten leerlingen erop gewezen worden dat
niet alle informatie overeenstemt met de ware leer van een bepaalde
religie. Rommel moet gescheiden worden van interessant materiaal.
In cyberspace
verandert de verhouding tussen tijd, ruimte en identiteit. Op het net
kan men zich een totaal andere identiteit aanmeten. De vraag is wat de
gevolgen hiervan zijn voor de werkelijke identiteitsontwikkeling. Kan
men zich nog laten raken door het werkelijk anderszijn van de medemens?
Welk gevaar bezit het 'lichaamloos' karakter van het internet? De
reflectie over het medium op zich in de godsdienstlessen vormt juist
het onderscheid met de andere vakken. In de godsdienstles moet het
sociale karakter van het internet, enerzijds als verbindend en
anderzijds als scheidend medium, kritisch in vraag gesteld worden.
Lessen met internet
Zowel bij de
lesvoorbereiding als in de les zelf kan internet gebruikt worden als
informatiebron, middel en medium. Hiervoor is het noodzakelijk een
goede werkstrategie uit te bouwen. Het zoeken van gepaste websites voor
een bepaald onderwijsdoel is een arbeidsintensief gebeuren. Het
gebruiken van kwalitatief goede websites zal het onderwijsleerproces
sterk bevorderen. Op de website
www.sip.be/rkgodsdienst/interssante_sites.htm staat er een
verzamellijst van kwalitatieve webpagina's, bruikbaar voor het
godsdienstonderwijs.
Het nieuwe leerplan
creëert heel wat ruimte (en werklast) voor de leerkracht
én bij de planning van een schooljaar én bij het
opmaken van concrete lessen. Het leerplan vraagt daarbij uitdrukkelijk
collegialiteit en samenwerking. Niet alleen inhoudelijk zijn er vele
mogelijkheden, ook vormelijk kan veel. Zo veel dat sommigen hun weg wat
verliezen of moeilijkheden ondervinden bij het uitwisselen van hun
werk. In samenwerking met verschillende actoren en instanties wordt
daarom gezocht naar en gewerkt aan handzame instrumenten. Niet
hét instrument, geen must, geen doel, maar bruikbare
middelen.
Ondermeer is er de
droom gedeeld met vele anderen: de creatie van
één groot, kwalitatief webplatform voor
godsdienstonderwijs in Vlaanderen, van opleiding, klaspraktijk en
beleid samen. Samen kunnen we deze grote droom waarmaken. Vooral de
website Thomas (www.godsdienstonderwijs.be) biedt ons hiertoe de
mogelijkheid: de rubriek 'Vraag en Antwoord', de gedeelde
'Leerprojectfiches', de 'Communities', en het nog op te richten
'Uitwisselingsplatform'... Vandaar de oproep om even je tijd en
aandacht te richten op dit flexibel, gebruiksvriendelijk en dynamisch
systeem van online werken in de geest van het leerplan r.k.-godsdienst
in het secundair onderwijs volgens de nieuwe leerplannen.
Het systeem is gratis
toegankelijk en ook bruikbaar binnen de lerarenopleidingen.
Alvast een keer het
vorderingsplan proberen:
https://www.kuleuven.ac.be/thomas/leerkracht/vorderingsplan/index.htm
Uit praktisch alle
gesprekken blijkt, dat mensen (ook leerkrachten dus) graag internet
raadplegen en consumeren, maar zelf - wellicht uit te grote
bescheidenheid en onzekerheid - weinig binnenbrengen. Nergens wordt
nochtans gevraagd naar afgewerkte modelproducten. Integendeel: juist in
de actieve samenwerking dient kwaliteit nagestreefd.
Jij en internet: een nieuw
verbond!
Werken met ICT?
Positieve redenen om
wél met ICT te beginnen: Deze zijn fout maar niet dodelijk:
En deze redenen zijn fataal:
omdat je weet dat
leerlingen er mee leven en ook in onderwijs er recht op hebben;
omdat je overtuigd bent
dat leerprocessen belangrijker zijn dan het overdragen van kennis;
omdat je aangestoken
bent door een groep enthousiaste collega's;
omdat je internet
ervaart als een goed uitwisselings- en ontmoetingsplatform rond
levensvragen en levenswijsheid;
omdat je onderwijs wil
geven dat aansluit bij wat er nu gebeurt en niet bij wat actueel was
toen jij zelf studeerde.
omdat de anderen het
ook doen;
omdat het moet van
hogerhand;
omdat er
computerlokalen en/of computers zijn die moeten renderen;
uit nieuwsgierigheid;
omwille van de variatie;
omdat je de eerste wil
zijn - dat lukt trouwens toch niet meer;
omdat computers je
hobby zijn. omdat je denkt een rustiger leventje te zullen hebben;
omdat je denkt dat je
daarmee eer en aanzien zult verwerven;
omwille van besparingen;
omdat je het lesgeven
moe bent.
Tenslotte
Een inhoudelijke wenk
Er worden in onze
cultuur weinig verhalen verteld, en er wordt weinig geluisterd. Er zijn
zo weinig kansen voor jongeren om te leren luisteren - en ook om te
leren vertellen! - dat we die kansen in het onderwijs, zeker in het
godsdienstonderwijs, niet mogen laten voorbijgaan. De leraar verteller
blijft belangrijk, een activerende narratieve didactiek blijft/wordt
een sleutel voor het levensbeschouwelijk leren van jongeren in en aan
de werkelijkheid.
Een praktische wenk
Op dit ogenblik vragen
de technische middelen zelf nog veel aandacht. Dit geldt zowel voor de
software (toepassingen) als voor de hardware (toestellen). Die aandacht
dient dus in vermindering gebracht van de tijd die naar de inhoud gaat.
Misschien is het juist om die reden ook goed te blijven mikken op een
'papieren document' als dit enigszins kan. 'On-line' is niet per se
beter en makkelijker. De technologie moet ondergeschikt blijven aan de
techniek. Willen we echter in onderwijs en in het bijzonder in ons
vakgebied godsdienst, volwaardig actief kunnen zijn op professioneel
vlak dan moeten we stapsgewijs zoeken de ICT-component te beheersen.
Nascholingscentra intensifiëren de inspanningen om leraren
vertrouwd te maken met ICT(-apparatuur).
Een uitdrukkelijke vraag
Als in het vak
godsdienst levensproblemen worden besproken moet dat zeer sterk vanuit
godsdienstig/levensbeschouwelijk standpunt gebeuren. Het vak r.-k.
godsdienst zou anders zijn eigen invalshoek loslaten. Dit is dus een
heel cruciaal punt. Als men feesten behandelt, arbeid, relatievorming,
huwelijk, sociale problemen of wat dan ook, zal men maar de
eigenstandigheid van het vak hoog houden, indien men telkens de
interrelatie tussen een gelovig standpunt - hier in casu vooral een
christelijk standpunt -, en de menselijke werkelijkheid bestudeert.
Vermeden en voorkomen moet worden dat het vak versmald wordt tot een
louter gedragswetenschappelijk perspectief.
bronnen : internet
klik eens HIER
INFO: DE WEG - DE WAARHEID - HET LEVEN - FILM
Remember all victims of violence worldwide
DE WEG | DE WAARHEID | HET LEVEN | FILM | AUDIO
HOLYHOME.NL USE NO COOKIES - REPORT DEAD LINKS
Waard om te weten :
Een hartelijk welkom op de siteDeze pagina printen
Sitemap
Wie zoekt zal vinden
FAQ - HELP
Kerk
Zondag
Advent
Kerstfeest
Driekoningen
Vastentijd
Goede Vrijdag
Aswoensdag
Palmzondag
Palmpasen
De stille week
Witte donderdag
Stille zaterdag
Paaswake
Pasen - Paasfeest
Hemelvaartsdag
Pinksteren
Biddag
Dankdag
Avondmaal
Doop
Belijdenis
Oudjaarsdag
Nieuwjaarsdag
Sint Maarten
Sint Nicolaas
Halloween
Hervormingsdag
Dodenherdenking
Bevrijdingsdag
Koningsdag / Koninginnedag
Gebedsweek
Huwelijk
Begrafenis
Vakantie
Recreatie
Feest- en Gedenkdagen
Symbolen van herkenning
Leerzame antwoorden op levens- en geloofsvragen
Hebreeën 4:12 zegt: "Want levend en krachtig is het woord van God, en scherper dan een tweesnijdend zwaard: het dringt diep door tot waar ziel en geest, been en merg elkaar raken, en het is in staat de opvattingen en gedachten van het hart te ontleden". Lees eens: Het zwijgen van God
God heeft zoveel liefde voor de wereld, dat Hij Zijn enige Zoon heeft gegeven; zodat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft. Lees eens: God's Liefde
Schat onder handbereik
Bemoediging en troost
Bible-people - stories of famous men and women in the Bible
Bible-archaeology - archaeological evidence and the Bible
Bible-art - paintings and artworks of Bible events
Bible-top ten - ways to hell, films, heroes, villains, murders....
Bible-architecture - houses, palaces, fortresses
Women in the Bible - great women of the Bible
The Life of Jesus Christ - story, paintings, maps
Read more for Study Apocrypha, Historic Works
GELOOF EN LEVEN een
KLEINE HULP VOOR ONDERWEG
Wie zoekt zal vinden
Boeiende Series :
BijbelvertalingenBijbel en Kunst
Bijbels Prentenboek
Biblische Bildern
Encyclopedie
E-books en Pdf
Prachtige Bijbelse Schoolplaten
De Heilige Schrift
Het levende Woord van God
Aan de voeten van Jezus
Onder de Terebint
In de Wijngaard
De Bergrede
Gelijkenissen van Jezus
Oude Schoolplaten
De Zaligsprekingen van Jezus
Goede Vruchten
Geestesgaven
Tijd met Jezus
Film over Jezus
Barmhartigheid
Catechese lessen
Het Onze Vader
De Tien Geboden
Hoop en Verwachting
Bijzondere gebeurtenissen
De Bijbel is boeiend
Bijbelverhalen in beeld
Presentaties en Powerpoints
Bijbelse Onderwerpen
Vrede van God voor jou
Oude bijbel tegels
Informatie over alle kerken in Nederland: Kerkzoeker
Bible Study: The Bible alone!
L'étude biblique: Rien que la Bible!
Bibelstudium: Allein die Bibel!
Materiaal voor het Digibord
Werkbladen Bijbelverhalen Bijbellessen
OT Hebreeuws-Engels
NT Grieks-Engels
Naslagwerken
Belijdenissen
Een rijke bron
Missale Romanum + Afbeeldingen
Stripboek over Jezus
Christelijke Symbolen
Plaatjes Afbeeldingen Clipart
Evangelie op Postzegels
Harmonium Huisorgel
Godsdiensten en Religies
Herinnering aan Kerken
Christian Country Music
Muzikale ontspanning
Software voor Bijbelstudie
Hartverwarmende Klanken
Read and Hear the Holy Bible
Luisterbijbel
Bijbel voor Slechtzienden Begrippenlijst -1- -2-
Meer weten over de Psalmen, gezangen, liturgieën, belijdenisgeschriften: Catechismus, Dordtse Leerregels en veel andere informatie? . Kijk op: Online-bijbel.nl(What's good, use it)