HOME | STUDIEBIJBEL | BIJBELSTUDIES | BIJBELATLAS | BIJBELSEGESCHIEDENIS | NIEUWS
Nagedacht over halloween
Door het jaar heen staan er bijzondere dagen op onze kalender. sinds jaar en dag gaat dat zo. daar ook zo onze aandacht aan besteden. Om je enig houvast te geven op deze site een overzicht van de christelijke feesten. Niet dat ze allemaal even indringend worden gevierd, maar meer dan de moeite waard om er niet alleen mee op de hoogte te zijn maar je ook eens nader in te verdiepen. Hieronder én hiernaast een schat aan informatie. Veel genoegen ermee.
We
houden een behoorlijk aantal christelijke feestdagen. Maar wat houden
die dagen eigenlijk in, behalve dat het vrije dagen zijn? Alleen maar
recreëren of...?
31 oktober
Halloween
Halloween heeft een zeer rijke en tevens ver in het verleden reikende
geschiedenis. Het mag worden beschouwd als één
van de oudste feestdagen tot op heden, met wortels die duizenden jaren
teruggaan. Eigenlijk is Halloween een combinatie van 3 feestelijkheden,
'Samhain' (Kelten), 'Pomona' (Romeinen) en 'Allerheiligen en
Allerzielen' (Christendom), die elk doorheen de eeuwen heen hun stempel
hebben gedrukt op dit winterfeest. Tot slot vertel ik nog iets meer
over de verdere evolutie van dit feest tot op vandaag de dag
De Keltische
Impuls
Halloween vond zo een 2000 jaar geleden zijn bakermat bij de Kelten,
meer specifiek bij de oude druïden, de toenmalige Keltische
priesters, die leefden in wat nu Engeland, Frankrijk, Schotland en
Wales word genoemd. De moderne versie van deze feestdag vandaag de dag
is nog steeds ondergedompeld in de tradities, mythes en legendes van
het oude Keltische volk. Zij waren voornamelijk een landbouwers- en
herdersvolk en magie had een centrale plaats in hun cultuur. De Kelten
kenden veel natuurmythen en hun religieus streven was vooral gericht op
een vreedzaam samenleven met de natuur. Daarmee hing het geloof aan
lokale goden, landgeesten, elfen, dwergen, heilige bronnen, bomen en
stenen nauw samen
De Kelten vierden hun nieuwjaar, dat Samhain werd genoemd, op 1
november. Dit feest markeerde het einde van het seizoen van de zon en
het begin van het donkere en koude seizoen. De Keltische
nieuwjaarsavond begon op het moment dat het nieuwe jaar aanving met de
donkere fasen van het jaar, vergelijkbaar met een nieuwe dag die voor
hen begon vanaf zonsondergang. Op dezelfde wijze werd in vele culturen
het begin van de winter beschouwd als de aanzet tot het nieuwe jaar.
Met een feest, dat soms meerdere dagen kon duren, vierden ze het einde
van het seizoen van de zomer, het wegkwijnen van de kracht van de zon.
De aanvang van een nieuw jaar werd gevierd als een omwenteling in hun
leven, een hernieuwing van het rad van het leven. Zo werd Samhain het
belangrijkste feest. In een cultuur met een lineair concept over de
tijd, zoals de onze, is nieuwjaarsavond een mijlpaal op een lange weg
die gaat van geboorte tot dood. Bijgevolg maakt het nieuwjaarsfeest
gewoon deel uit van die tijd.
Voor de oude Kelten lag
dit evenwel anders. Zij hadden een cyclische opvatting over de tijd. In
zo een kader representeerde een nieuwjaarsavond een punt buiten de
tijd, een fase waarin de natuurlijke orde van het universum weer
overging in de primordiale chaos, om zichzelf voor te bereiden op het
herstel van een nieuwe orde. Samhain fungeerde dus als een nacht die
buiten de tijd bestond. Zo een nacht behoorde noch tot het ene noch tot
het andere jaar. De Kelten geloven immers dat alle keerpunten, zoals de
tijd tussen de ene dag en de andere, de ontmoeting van de zee en het
strand of de overgang van het ene naar het andere jaar, mochten worden
beschouwd als magische periodes. De jaarsverandering was de krachtigste
van al die keerpunten.
Oogstfeest en
Slachtfeest
Vermits de Kelten een agrarisch volk waren, waren hun feesten steeds
heel sterk seizoensgebonden. Ze moesten de goddelijke machten gunstig
stemmen met het oog op een gezonde veestapel en oogst. Bovendien
duidden ze de gang van de seizoenen aan en ook de tijdstippen waarop de
mensen na hard labeur aan verkwikking en verpozing toe waren. Samhain
was de laatste oogstperiode van het jaar en alle gewassen moesten
geoogst worden. Vruchten die na die dag nog aan de bomen hingen,
mochten niet meer worden geplukt. Elk gewas dat nog op de velden stond,
werd als taboe beschouwd. Het was een offer voor de natuurgeesten en
ongeschikt voor huiselijke consumptie. Men was er van overtuigd dat de
Puca, een nachtelijk creatuur, sommigen hebben het over elfen, de
vruchten en gewassen zouden vernietigen of besmetten.
Maar voor de Kelten als herdersvolk was dit niet alleen een tijd om te
oogsten, maar ook om te slachten. De kuddes moesten van de velden
gehaald worden om tot aan de lente in de stallen te leven. Het was een
hele karwei om het vee van de zonnige zomerweiden in de bergen naar de
lagergelegen dorpen te brengen. De kuddes werden uitgedund en enkel de
sterkste kweekdieren werden gespaard. De rest van het vee werd geslacht
en fungeerde als voedsel voor de lange winterperiode die voor de deur
stond.
Tijdens het oogstfeest werden vuren aangelegd in het dorp en meestal
een stropop verbrand, die vooral in de lente- en zomerfeesten een rol
speelde. Tijdens Samhain kon men jammer genoeg niet de winter
verdrijven maar de koude kon toch nog een tijdje op afstand worden
gehouden. Daarvoor diende het grote vuur dat 's avonds ontstoken werd.
Het verbranden van de stropop erin had niet alleen betrekking op het
verjagen van de koude, maar betekende ook het doorgeven van de
vruchtbaarheid. Het stro was datgene wat nog overbleef van de vorige
oogst en om de vruchtbaarheid hieruit los te maken, werd een deel van
dat stro verbrand. Hierbij werden de geesten van de overledenen
beschouwd als hoeders van de vruchtbaarheid in de wintertijd. Het
winterfeest stond vanzelfsprekend ook symbool voor de afsluiting van
het oogstseizoen en het aanleggen van de wintervoorraad. Het was ook
het moment dat de doden herdacht werden. Deze periode werd ook vaak
gebruikt om te divineren of te orakelen om zo zaken van levensbelang te
weten te komen
Dodenfeest
Samhain was ook de tijd van de dood. Dieren werden geslacht en het was
een tijd waarin veel oudere stamgenoten aan de dood bezweken omdat de
koude zijn intrede deed. Zo evolueerde Samhain langzaam tot een
dodenfeest. Eigenlijk begon Samhain als een jacht- en oogstfeest, maar
geleidelijk aan kwam er de herinnering bij aan diegenen die hen
gedurende de 12 laatste maanden verlaten hadden. Meer nog, deze
component werd hoe langer hoe belangrijker, in die mate zelfs dat hij
als hoofdelement naar voren werd geschoven.
De Kelten waren er heilig van overtuigd dat de grenzen tussen de wereld
van de mens en de 'Andere Wereld' op die bewuste nacht geopend werden,
zodat allerhande geesten op aarde konden ronddolen. Zij meenden dat er
tijdens die nacht een barst in de tijd ontstond, dat de 'Andere Wereld'
zeer nabij was. De dunne band tussen de twee werelden verdween.
Gedurende dit interval was de normale orde van het universum opgeheven.
De grenzen tussen de natuurlijke en supernatuurlijke orde waren
tijdelijk veranderd, een magisch moment waarop de wetten van tijd en
ruimte opgeheven waren. Zo kon de spirituele wereld zich vermengen met
deze van de levenden. De deuren van de 'Andere Wereld', stonden open.
Er bestonden dus geen duidelijke grenzen tussen de wereld van de
levenden en die van de doden en klaarblijkelijk vielen die helemaal weg
tijdens het grote Samhainfeest.
Hierdoor waren de Kelten er van overtuigd dat de doden op die nacht
naar de aarde terugkeerden. Het lag voor de hand dat door de naderende
winter, de arme, huiverige, hongerige geesten van de kale akkers en
bladloze bomen naar de beschutting van het vertrouwde huis dreef. Het
gaat vooral om de terugkomst van de afgestorvenen van het laatste jaar.
Deze zouden een lichaam zoeken om in te wonen. Bijgevolg trokken de
doden op aarde rond op zoek naar levenden, met als enig doel hen in
bezit te nemen. Men geloofde dat dit hun enige hoop was om het leven na
de dood te kunnen bereiken.
Ook geloofden ze dat alleen de slechte geesten terugkwamen. De oude
Keltische druïden waren er namelijk van overtuigd dat op
Samhain,Satman, de God van de dood, de menigte van slechte geesten
tevoorschijn riep. De doden zouden vernieling en rotzooi komen
veroorzaken onder de levenden omdat zij jaloers waren op hen en daarom
grappen probeerden uit te halen. Ook konden de doden verschillende
vormen aannemen. Het waren alleen de slechte geesten die de gedaante
van een dier, de slechtsten die van een kat, toebedeeld kregen en voor
de nodige angst en kwelling onder de levenden zorgden. Die geesten,
waarvan ooit gezegd werd dat ze wild en krachtig waren, waren nu slecht
en ze hadden iets kwaads in zich.
Hoewel sommige van onze voorouders helemaal niet verrast waren door de
terugkomst van de overledenen, was de overgrote meerderheid van de
toenmalige bevolking er toch niet gerust in. Erger nog, zij waren er
bevreesd voor. Het was duidelijk dat de levenden niet in hun nopjes
waren om in bezit genomen te worden door geesten die naarstig een
lichaam zochten om tijdelijk in te verblijven. Hun enige doel was die
te sussen en te bedaren om op die manier stoutmoedige grappen en
kwellingen in de kiem te smoren. Of het hen zo onaangenaam mogelijk te
maken zodat ze wegbleven. Wat dat laatste betreft opteerden sommige
voor een koele ontvangst. In functie daarvan werden in de nacht van 31
oktober de vuren in de huizen gedoofd, zodat het er koud was en de
geesten aanvoelden dat ze ongewenst waren. Tegelijkertijd werden
toverformules opgezegd om over meer kracht te beschikken. Verkleden en
vermommen hoorde ook tot de mogelijkheden. De levende hoopte zo dat de
doden dachten dat hij/zij één van hen was.
Vermomd nam men deel aan een soort van dwaaltocht. Men trok naar de
rand van het dorp om de kwelgeesten buiten het dorp te houden. Het
maken van lawaai was ook een van de mogelijke
ingrediënten. Men had er alles voor over om zo
destructief mogelijk over te komen.
Andere overledenen wachtte een heel wat aangenamere thuiskomst.
Allereerst mochten zij rekenen op een verlichte ontvangst. Er werden
voor hen in elk huis en elke kamer kaarsen gezet om hen naar hun
vroegere woonst te leiden. Daarenboven werden ze gunstig gestemd met
eten en drinken. Er werd een plaats aan tafel of bij het vuur voorzien.
Als voedsel werden vooral zoetheden en cakes geserveerd, terwijl wijn
hun dorst moest lessen. Soms werd ter ere van hen een avondmaal
gehouden, met levenden en doden rond dezelfde tafel, waarbij niet
gesproken werd. De levende gasten hielden zich stil uit eerbied voor de
dode, maar ook om zich te bezinnen over de dood als een belangrijk deel
van de levenscyclus.
Ook de druïden droegen hun steentje bij. Zij geloofden ook dat
tijdens de nacht van Samhain geesten op aarde ronddoolden en dat de God
Samhain legioenen van duivelse geesten op de been bracht. Daarom
ontstaken zij 'bonfires' om die geesten angst in te boezemen. Het
gewone volk daarentegen bootste de geesten na en trok van deur tot
deur, verkleed in griezelige kostuums en gewapend met uitgeholde
bieten, de latere Jack-o'-Lanterns, om te bedelen voor kleine gaven
zoals stukjes fruit, koeken en ander voedsel, de latere TrickorTreats.
Men geloofde dat offergaven hen zouden vrijwaren van plagerijen door de
geesten.
Het feit dat de band tussen de wereld van de levende en de 'Andere
Wereld' verdwenen was, vertoonde daarenboven ook nog een heel ander
aspect. Men was bevreesd voor de kwellingen van de terugkerende geesten
maar anderzijds werd de mogelijkheid gecreëerd om
te communiceren met deze overledenen. Zoals eerder werd gesteld, was
bij zo een chaotische periode de afscheiding tussen de werelden het
kleinst. Er was mogelijkheid tot communicatie met de overledenen en de
geesten werden voor alles en nog wat geraadpleegd. Was dit enerzijds
een periode van angst, dan was het anderzijds ook de ideale tijd voor
waarzeggerij. Samhain werd beschouwd als de gunstigste tijd voor
voorspellingen omtrent gezondheid, geluk, dood en huwelijk of om de
wensen voor het volgende jaar te formuleren. Allerhande methodes waren
hier goed voor. Het bijten in appels, het gooien van noten in het vuur
of het bakken van cakes met gelukstekens erin, waren de meest beproefde
praktijken.
Dit kreeg nog een extra
dimensie omdat de Kelten geloofden dat 31 oktober exact tussen de
herfstige dag-en-nacht-evening en de winterzonnewende lag. Met hun
vertrouwen in de astrologie waren zij er heilig van overtuigd dat het
ook een zeer gunstig moment was voor diverse magische handelingen. Maar
ook het uithalen van allerhande grappen sloot zich al spoedig bij deze
traditie aan. Dit alles vormde een laatste uitlaatklep voordat de
somberheid van het winterseizoen zich aankondigde. Dit Keltisch feest
is dus de eigenlijke oorsprong van Halloween. Oorspronkelijk was het
een nacht van betovering waar mensen geacht werden zich te beschermen
tegen kwade machten.
De Romeinse
Impuls
Het feest van Samhain nam deels een nieuwe wending toen de Romeinen, in
de eerste eeuw na Christus, het land van de Kelten veroverden en
bezetten. Zij introduceerden er namelijk hun feest 'Pomona'. Het
resultaat was dat de tradities en rituelen van twee verschillende
culturen samenvloeiden, werden gewijzigd en versmolten, waardoor er een
gezamenlijk herfstfeest ontstond. Het eigenlijk concept van Samhain
bleef wel ongeveer behouden, maar onderinvloed van de Romeinen werd er
heel wat zoet fruit gegeten. En zo werd meteen ook de pompoen in onze
contreien geïntroduceerd.
Voor de Romeinen was de periode rond 1 november, net zoals bij de
Kelten, erg belangrijk. De Romeinen hielden dan een oogfeest, gewijd
aan de godin Pomona. Zij was in het oude Rome de godin van het fruit en
de tuinen. Ook werd zij voorgesteld als de geliefde van vele oude,
Romeinse boerse godheden, o.a. Silvanus en Picus. Voorts stond Pomona
als koningin van de oogst ook symbool voor mildheid en vruchtbaarheid.
Vandaar dat zij in de kunst voorgesteld wordt terwijl ze op een grote
korf van fruit en bloemen zit, met een hoorn van overvloed op haar
voet. Anderen meten haar als voornaamste attribuut het snoeimes toe.
Appels waren het gewijde fruit van Pomona. In streken van het Romeinse
rijk ontstond met Samhain dan ook al vlug de gewoonte om fruit te eten
en weg te geven, uiteraard voornamelijk appels. Het lijdt geen twijfel
dat allerhande spelletjes met betrekking tot waarzeggerij, zoals het
bijten naar appels, die nu nog met het huidige Halloween verbonden
zijn, tot Pomona terug te brengen zijn.
Na jaren van Romeinse overheersing hebben dus de gewoontes van het
Keltisch Samhain zicht tot één groot feest
vermengd met de geplogenheden van de Romeinse Pomona. Toch volgde er
een nieuwe en meteen laatste injectie, namelijk die van het
Christendom.
De
Christelijke Impuls
Het Christelijk feest van Allerheiligen en ook Allerzielen is een
loutere kerstening van het Keltische Samhain. Ongewoon is dit trouwens
niet. Heel wat christelijke feesten kenden Één of
meer prechristelijke voorlopers. Daar is niets verkeerd mee. Het mag
een kunst van het Christendom genoemd worden om op de bestaande
realiteit, handig in te spelen en ze te integreren in de eigen
entiteit.
Allerheiligen werd vroeger op verschillende data gevierd, afhankelijk
van de streek. Een veel voorkomende datum was 13 mei, maar onderinvloed
van vooral de Ierse Kerk, die de heidense praktijken van Samhain wilden
doen vergeten, werd Allerheiligen verplaatst naar 1 november. Het was
de paus Gregorius IV (827-844) die in 835 daarvoor tekende en het was
Lodewijk de Vrome (814-840) die er wat later een verplichte rustdag van
maakte. Zodoende verspreidde Allerheiligen zich over de toenmalige
wereld en dit is meteen ook de verklaring waarom Samhain en
Allerheiligen zo dicht bij elkaar liggen, wat de datum betreft.
In de 3de en 4de eeuw nam de Kerk enorm in ledenaantal toe. Men
probeerde de grote massa, de toenmalige heidenen, te bekeren. Wanneer
bleek dat dit niet zo eenvoudig was als gedacht, gooide men het over
een andere boeg. Het bestaande feest van Samhain werd behouden, maar
werd gevierd in naam van de Kerk. Dat gebeurde niet zonder slag of
stoot. De snelle verspreiding en impact van het Christendom deden de
mensen hun gewoontes zomaar niet vergeten. Zij bleven op de vooravond
van Allerheiligen, Samhain en Pomona gedenken. Dat had ook wel een
sinister gevolg. Er groeide argwaan tegen de Kerk, die geleidelijk aan
reageerde en stelde dat de goden, godinnen en andere spirituele
krachten van de traditionele religies duivelse misleidingen waren, dat
de spirituele praktijken van de Kelten wel echt waren, maar dat het
toch manifestaties van de duivel bleven. Later in de Middeleeuwen werd
dit nog versterkt door Samhain te associëren met
heksen, zwarte katten, boze geesten en vleermuizen.
Het geloof in die geesten ebde bij de Kelten echter stilaan weg, hoewel
de tradities nog deels in ere werden gehouden. Dit bleef zo tot de Kerk
een nieuwe dimensie aan het feest gaf. Voor de Kerk was het niet een
feest van alle doden, zoals dat voor de Kelten wel het geval was, maar
alleen het gedenken van de zaligmakende doden, van de gelovige
gestorvenen. De Kerk verkoos dus om enkel de heilige mensen te vereren,
die een voorbeeldig leven achter de rug hadden. Het originele feest van
de heidense God van de dood werd op die manier een herdenken van de
Christelijke dood. Het werd dus een gedenkdag voor alle heilige
gestorvenen, in België en Nederland werd die dag
'Allerheiligen' genoemd, in Engeland 'AllHallows' of 'Hallowmas'.
Later werd 2 november, bij ons 'Allerzielen' genaamd, in Engeland
'AllSouls', door paus Johannes XIX (1024-1032) ingesteld om het lot van
de arme zielen te herdenken en voor hun zielenheil te bidden. Met dit
gebed hoopte men de zielen uit het vagevuur te verlossen. In de
praktijk was Allerzielen voor het gewone volk een mogelijkheid om hun
geliefde doden te eren. De meeste graven werden versierd, er werden
lampjes gebrand en ondanks protest van kerkelijke zijde zetten sommigen
er ook eten en drinken neer. Hieruit is in sommige streken de gewoonte
gegroeid om op Allerzielen brood uit te delen aan de armen. Ook
ontstonden zielenbroodjes zoals krakelingen, zoolgebakjes en gevlochten
broodjes… Deze lekkernijen vinden we
ook terug tijdens Halloween. Het is opvallend hoe sterk dit vereren via
offers verbonden is met onze Germaanse en Keltische voorouders. Ook zij
brachten offers voor hun ronddolende doden. Er werd gevierd met
vuurstapels, en parades van mensen verkleed als heilige, engel of
duivel.
De Kerk kon er in elk geval niet voor zorgen dat de mensen hun roots
vergaten en op 31 oktober bleven de mensen de mix van het Pomona- en
het Samhainfeest trouw vieren. Naarmate de tijd verstreek, vermengden
de gebruiken van de verschillende feesten zich en de avond voor
Allerheiligen die de Engelsen aanvankelijk 'Eve of AllSaints' of ook
wel 'AllHallow'sEve(ning)' noemden, verbasterde tot 'Hallowe'en' en tot
slot tot Halloween.
Verdere
evolutie
Het klinkt misschien cru, maar met stellige zekerheid mag er vanuit
gegaan worden dat mochten de Verenigde Staten er niet geweest zijn,
Halloween nooit meer geworden was dan wat lokale Angelsaksische
folklore. Halloween was overal zo goed als dood en vergeten tot er in
de laatste helft van de 15de eeuw er iets gebeurde dat de overleving en
de groei van dit heidense winterfeest heeft gered. In 1492 landde
namelijk Columbus in de 'Nieuwe Wereld'. Met het ontdekken van Amerika
en de belofte van geloofs- en gewetensvrijheid werden zij die geloofden
in de druïdische traditie plots opnieuw
aangemoedigd om hun oude praktijken nieuw leven in te blazen.
Maar het was echter een aardappelhongersnood die alles definitief in
beweging zette. In de jaren 1840 zette een grote aardappelschaarste
miljoenen Ieren en Schotten het mes op de keel. Het was sterven of
emigreren naar Amerika. Miljoenen mensen kozen voor dit laatste. Met zo
een grote instroom van mensen waren er voldoende impulsen en middelen
aanwezig om de feestdag van de druïden, weliswaar
op vreemde bodem en in een andere levensruimte, nieuw leven in te
blazen.
Halloween kreeg de naam 'OidcheShamhna' (= nacht van Samhain)
toebedeeld en de oude tradities werden onderhouden. Net zoals de
Keltische religie de gewoontes van de Romeinse bezetters had
overgenomen, paste de Keltische Samhainovertuiging zich weer aan de
nieuwe omgeving aan. De toenmalige Amerikanen namen de meeste Keltische
praktijken gewoonweg over zoals bijvoorbeeld de bonfires, trickortreat,
bobbingforapples en legden er hun eigen accenten in. De pompoen als
vervangmiddel voor de raap bij de Jack-o'-Lanternsis daar een goed
voorbeeld van. Het KeltischSamhain werd zo een beetje het Amerikaanse
Halloween.
Vandaag de dag wordt Halloween op 31 oktober gevierd met zoetigheden,
pompoenen (cf. Pomona), zwarte katten, magie, kwade geesten (cf.
Samhain), spoken, skeletten en doodskoppen (cf. Allerheiligen). Het is
een feest waarbij kleine kinderen als spoken worden verkleed en met
uitgesneden pompoenen als lantaarns langs de huizen gaan en vragen om
een traktatie of dreigen met een grap (trick-or-treat). Ook is er een
stijgende belangstelling voor de aankleding en versiering van feest en
feestgangers waarneembaar die haar inspiratie vindt in zo groot
mogelijke griezeligheid. Hoe griezeliger, hoe beter! De laatste
decennia heeft Halloween vanuit Amerika zich stilaan over heel West
Europa verspreid, vooral onder invloed van griezelfilms,
televisieseries en de commercie. Daarbij wordt de vermeende heidense
achtergrond sterk benadrukt. Het feest wordt voorgesteld als een
Keltisch feest van 2000 tot 5000 jaar oud en is uitgegroeid tot een
gezellig familiegebeuren.
Maar toch . . . , Halloween oké ?
Het wordt in ons land een bekend beeld: kinderen lopen op de 1e november met een pompoen met daarin een brandende kaars. Halloween! Is dit onschuldig vermaak? Vergis u niet! De verlichte pompoen van Halloween - in Engeland spreekt men over 'Jack-o-Latern, - is het symbool van een dolenden ziel. vroeger holden bijgelovige mensen met een pompoen uit en plaatsten er een kaars in. Zij deden dat om de boze geeste nvan hun huizen weg te jagen.
Een andere bron vermeldt, dat de verlichte bewoners van dat huis sympathiek stonden tegenover de stanisten. De naam 'Halloween' is een verbastering van 'All Hallow's Eve' en heeft een Keltische achtergrond. Op de avond van 31 oktober droegen de druïden (Keltische priesters) alle mense nop hun haardvuur te doven. Dan legden zij vuren aan van (heilige) eigentakken daarin verbranden zij (delen van) de oogst, maar ook dieren en mensen, als offer voor hun goden en godinnen. Tijdens dit duivsle ritueel waren de mensen bekleed met koppen en huiden van dieren en deden aan waarzeggerij en wichelarij. Zij sprongen over de vlammen, dansten en zongen, allemaal om de boze geesten weg te jagen.
Laat ons dit bedenken! Halloween is geen onschuldig vermaakt maar heeft, ook al zijn kinderen dit totaal niet bewust - een duivelse achtergrond. Als ouders hebben we dit heel concreet af te wijzen en het 'waarom' aan onze kinderen duidelijk te maken. Symbolen en tekenen van oude religies komen in onze tijd weer tot leven. Laat ons het kruis hoog opheffen! Dat is het teken van de overwinning op saten en al zijn volgelingen. Dat teken wijst ons naar Christus.
READ THE BOOK - THE BIBLE CHANGE YOUR LIFE
INFO: DE WEG - DE WAARHEID - HET LEVEN - FILM
Remember all victims of violence worldwide
DE WEG | DE WAARHEID | HET LEVEN | FILM | AUDIO
HOLYHOME.NL USE NO COOKIES - REPORT DEAD LINKS
Waard om te weten :
Een hartelijk welkom op de siteDeze pagina printen
Sitemap
Wie zoekt zal vinden
FAQ - HELP
Kerk
Zondag
Advent
Kerstfeest
Driekoningen
Vastentijd
Goede Vrijdag
Aswoensdag
Palmzondag
Palmpasen
De stille week
Witte donderdag
Stille zaterdag
Paaswake
Pasen - Paasfeest
Hemelvaartsdag
Pinksteren
Biddag
Dankdag
Avondmaal
Doop
Belijdenis
Oudjaarsdag
Nieuwjaarsdag
Sint Maarten
Sint Nicolaas
Halloween
Hervormingsdag
Dodenherdenking
Bevrijdingsdag
Koningsdag / Koninginnedag
Gebedsweek
Huwelijk
Begrafenis
Vakantie
Recreatie
Feest- en Gedenkdagen
Symbolen van herkenning
Leerzame antwoorden op levens- en geloofsvragen
Hebreeën 4:12 zegt: "Want levend en krachtig is het woord van God, en scherper dan een tweesnijdend zwaard: het dringt diep door tot waar ziel en geest, been en merg elkaar raken, en het is in staat de opvattingen en gedachten van het hart te ontleden". Lees eens: Het zwijgen van God
God heeft zoveel liefde voor de wereld, dat Hij Zijn enige Zoon heeft gegeven; zodat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft. Lees eens: God's Liefde
Schat onder handbereik
Bemoediging en troost
Bible-people - stories of famous men and women in the Bible
Bible-archaeology - archaeological evidence and the Bible
Bible-art - paintings and artworks of Bible events
Bible-top ten - ways to hell, films, heroes, villains, murders....
Bible-architecture - houses, palaces, fortresses
Women in the Bible - great women of the Bible
The Life of Jesus Christ - story, paintings, maps
Read more for Study Apocrypha, Historic Works
GELOOF EN LEVEN een
KLEINE HULP VOOR ONDERWEG
Wie zoekt zal vinden
Boeiende Series :
BijbelvertalingenBijbel en Kunst
Bijbels Prentenboek
Biblische Bildern
Encyclopedie
E-books en Pdf
Prachtige Bijbelse Schoolplaten
De Heilige Schrift
Het levende Woord van God
Aan de voeten van Jezus
Onder de Terebint
In de Wijngaard
De Bergrede
Gelijkenissen van Jezus
Oude Schoolplaten
De Zaligsprekingen van Jezus
Goede Vruchten
Geestesgaven
Tijd met Jezus
Film over Jezus
Barmhartigheid
Catechese lessen
Het Onze Vader
De Tien Geboden
Hoop en Verwachting
Bijzondere gebeurtenissen
De Bijbel is boeiend
Bijbelverhalen in beeld
Presentaties en Powerpoints
Bijbelse Onderwerpen
Vrede van God voor jou
Oude bijbel tegels
Informatie over alle kerken in Nederland: Kerkzoeker
Bible Study: The Bible alone!
L'étude biblique: Rien que la Bible!
Bibelstudium: Allein die Bibel!
Materiaal voor het Digibord
Werkbladen Bijbelverhalen Bijbellessen
OT Hebreeuws-Engels
NT Grieks-Engels
Naslagwerken
Belijdenissen
Een rijke bron
Missale Romanum + Afbeeldingen
Stripboek over Jezus
Christelijke Symbolen
Plaatjes Afbeeldingen Clipart
Evangelie op Postzegels
Harmonium Huisorgel
Godsdiensten en Religies
Herinnering aan Kerken
Christian Country Music
Muzikale ontspanning
Software voor Bijbelstudie
Hartverwarmende Klanken
Read and Hear the Holy Bible
Luisterbijbel
Bijbel voor Slechtzienden Begrippenlijst -1- -2-
Meer weten over de Psalmen, gezangen, liturgieën, belijdenisgeschriften: Catechismus, Dordtse Leerregels en veel andere informatie? . Kijk op: Online-bijbel.nl(What's good, use it)