HOME | STUDIEBIJBEL | BIJBELSTUDIES | BIJBELATLAS | BIJBELSEGESCHIEDENIS | NIEUWS
Bijbelstudie
523 - De Hemel
De vindplaats van materiaal voor Bijbelstudie, geloofstudie, catechese, school, kring, persoonlijk geloof, studie thuis, kerk, club, nieuws, godsdienstonderwijs, zingeving en vooral heel veel mogelijkheden om je Bijbelkennis te vergroten. Blijf niet afhankelijk van anderen maar lees zelf de Bijbel. Investeer in geestelijke rijkdom.
BEKIJK HIERONDER DE PRESENTATIE
Hoe
zit het eigenlijk met leven na de dood? Wat zegt de Bijbel erover en
welke verwachting hebben christenen? Marco van der Straten gaat op zoek
naar antwoorden en neemt de lezer mee op een pelgrimsreis langs mensen
die over de hemel en eeuwigheid hebben nagedacht - sommige als
theoloog, andere omdat ze ernstig ziek zijn of een kindje hebben
verloren. Als ik in de hemel kom is een toegankelijk boek dat verrast,
stilzet en je uitdaagt om zelf na te denken over iets waar we allemaal
mee te maken krijgen: wat gebeurt er na dit leven?
Heerlijk nadenken over de hemel
De hemel ... een plaats ergens daarboven, waar God regeert? Een
toestand van eeuwige gelukzaligheid voor verloste zielen? De
hemel is een werkelijkheid buiten de waarneembare realiteit, waarvan we
zo nu en dan een glimp opvangen. Soms trekt de mist even op en zien we
een onbekend land dat toch vertrouwd is. Terwijl je verder
lees en bestudeerdt, groeit bij jou het besef van de hemel.
Deze studie zal tamelijk kort worden. Daarentegen gaat het over iets
dat geen einde zal hebben. Je hoort wel eens de uitdrukking 'in de
hemel komen' gebruiken. In het normale spraakgebruik wordt dat
waarschijnlijk opgevat als het hoofddoel van het christelijke leven.
Nu zal degene die het Nieuwe Testament leest ontdekken dat die
uitdrukking daar niet voorkomt. Er wordt nergens gezegd dat wij in de
hemel zullen komen. Daarentegen wordt er gezegd dat wij naar de Here
Jezus toe gaan.
De hemel - ik heb zo het idee dat de meesten van ons daar vrij vage
voorstellingen van hebben, als we ons er al iets bij voorstellen. Maar
het kan feitelijk een voordeel zijn als je in dit opzicht een vrijwel
onbeschreven blad bent. Veel mensen dromen over een hemel waarin al hun
wensdromen in vervulling gaan. Dan kan het moeilijk worden, het ware
beeld van de hemel dat de bijbel ons geeft, te introduceren.
Laten we het beeld dat de Bijbel geeft eens bekijken. Het
eerste wat we merken is dat de hemel niet gedefinieerd wordt als een
bepaalde plaats binnen het zichtbare universum. De telescopen en andere
instrumenten van de astronomen hebben het universum voor ons oneindig
veel groter gemaakt dan het was voor de bijbelse auteurs, maar de
sterrekijkers hebben ons niet dichter bij de hemel gebracht. Die zullen
we nooit 'in de kijker' krijgen.
In de bijbel wordt de hemel gedefinieerd als de 'plaats' waar God
zetelt in al Zijn heerlijkheid. Op aarde is Hij er niet op die manier.
Hier verbergt Hij zich achter vele raadsels, achter al het lijden dat
er in de wereld is, achter de vele tegenstrijdigheden in ons bestaan.
Of hij zich op enige andere plaats in het universum in al Zijn
heerlijkheid openbaart weten we niet. We weten dat Hij het niet doet op
aarde, en daarom is de aarde geen hemel. Maar eens zal God aan het
einde van de geschiedenis, het universum herscheppen.
'Ik zag een nieuwe hemel en een nieuwe aarde, want de eerste hemel en
de eerste aarde waren voorbijgegaan' (Openbaring 21:1). Het is de
profeet Johannes die ons dit vertelt in het laatste Bijbelboek.
God zal echter niet alleen het universum herscheppen. Hij zal ook de
doden opwekken. Nu begint het ons te duizelen, zoveel vragen als er nu
rijzen. We kunnen ons dit gewoonweg niet voorstellen. Onze beelden en
voorstellingen zijn afkomstig uit de ons bekende werkelijkheid - maar
hier staan we oog in oog met het volslagen onbekende, het volslagen
nieuwe. Daarom kunnen we ons er geen beeld van vormen, en daarom is het
ook zo moeilijk te geloven.
Maar nu doet het nieuwe testament iets heel onverwachts. Het vraagt
ons, om nog een keer naar de Here Jezus te kijken. Een keer in onze
geschiedenis heeft datgene plaatsgevonden wat gebeuren zal aan het
einde van de geschiedenis: er is er Een, die de opstanding niet voor
Zich heeft, maar achter Zich. Jezus werd niet alleen ten grave
gedragen, zoals alle anderen - Hij stond ook weer op uit het graf. Hij
stond in levende lijve op, Hij at en dronk terwijl Zijn discipelen
toekeken.
Ook jij kunt hem ontmoeten als de levende en zeggen: Hij is waarlijk
opgestaan. Vandaag zit Hij aan de rechterhand Gods, dat houdt in dat
Hij Gods mede-regent is aan wie alle macht in de hemel en op aarde is
gegeven. Zelf zegt Hij: 'Ik leef en gij zult leven' (Johannes 14:9).
De kracht die Jezus uit de doden opwekte zal eens ook jou uit het graf
doen opstaan.
Een
happy-end dus? Ja, zo zou je het misschien kunnen noemen, al is 'happy'
nu niet precies het juiste woord. In de bijbel heet het 'zalig', maar
dat woord is eigenlijk niet goed vertaalbaar. Het heeft iets met
vreugde te maken, een onmetelijke vreugde, waar we wel een vermoeden
van kunnen hebben, maar die we niet kunnen beschrijven en al helemaal
niet kunnen definiëren.
Maar dit beeld vertoont een schrille dissonant, die we niet moeten
verbergen. Bij de opstanding zullen sommige mensen niet gekleed zijn in
de gerechtigheid van God. Ze hadden gedacht dat ze het wel zouden
redden met hun eigen gerechtigheid - als ze überhaupt al aan
de opstanding en het oordeel dachten. Ze vielen ten offer aan de grote
misvatting dat ze Christus en Zijn gerechtigheid niet nodig hadden.
Toen aan hen het aanbod werd gedaan van de vergeving van zonden en de
gemeenschap met de Zoon van God, antwoordden ze: 'Helaas, dat komt me
op het ogenblik niet zo goed uit, ik ben druk bezig met andere,
belangrijker zaken - later misschien'. En dat is het enige - ja,
werkelijk het enige - wat een mens buiten de zaligheid kan plaatsen,
buiten de hemel. In de bijbel wordt dat beschreven als iets
onbegrijpelijks: dat iemand vrijwillig afziet van wat wij het grote
geschenk hebben genoemd.
Het geschenk ligt voor het grijpen. Het wordt geschonken, je hoeft het
niet te verdienen. Het wordt aan onwaardigen gegeven. Als je je
onwaardig voelt, dan is het voor jou. De vergeving van zonden is voor
jou. Het nieuwe leven is voor jou - en het eeuwige leven. God heeft op
jouw 'ja' gewacht. Zou je het nu maar niet uitspreken? Je kunt
teruggaan naar hoe kom ik tot geloof en door het gebed uit te spreken
'ja' zeggen. Of met je eigen woorden, dat doet er niet toe. God is de
beste verstaander ter wereld.
Over dit geschenk zou je toch alles willen weten? Wel, toets dan maar
eens in de zoekmachine van deze site het woord
‘hemel’ in. Om nog veel meer aan de weet te komen.
Maar óók: praat er met anderen over. Je zult
versteld staan!
Nadenken over de hemel
De
Bijbel begint direct al met een tekst waarin de hemel voorkomt. Als je
het eerste hoofdstuk van de Bijbel doorleest welke betekenissen van het
begrip hemel kun je daar uit afleiden?
Welke
zaken worden genoemd die in / aan de hemel zijn of daarmee verband
houden?
Welke
zaken worden na de zondvloed genoemd die verband houden met de hemel?
Genesis 9:14 / Jesaja 55:10 / 1 Koningen 18:45 / Job 1:16 / 2 Samuel
22:14
Welke
betekenis heeft hemel nog meer volgens de volgende tekst en wat is daar
aanwezig? 2 Kronieken 6:21 / Psalm 11:4
Wat
kun je uit de volgende teksten afleiden over de Vader, de Zoon en de
Heilige Geest ? Mattheüs 5:16 / Johannes 3:13 /
Mattheüs 3:16
De
hemel is de woonplaats van God. Wat leer je echter uit de volgende
teksten?
2 Kronieken 2:6 en 6:18 / Efeze 4:10
In
de laatste teksten wordt niet alleen over de hemel gesproken, maar ook
over de hemel der hemelen. Het wijst erop dat er meer hemelen zijn.
Waarover wordt in de volgende tekst gesproken en hoe wordt die plaats
in 2 Korinthe en in Lucas 23 genoemd? 2 Korinthe 12:2 / Lucas 23:42
Wat
is de relatie van de gelovigen met de hemel? Filippi 3:20 / Lucas 10:20
/ Hebreeën 12:23
Er
wordt in de Bijbel een verband gelegd tussen engelen en hemellichamen.
Wat kun je daarover afleiden als je de volgende teksten in de NBG en
NBV vergelijkt?
Deuteronomium 4:19 / 2 Koningen 17:16 / Deuteronomium 17:3
Wat
zal er in de toekomst met de hemelen gebeuren?
2 Petrus 3:7 - 13
Wist
je trouwens over het bestaan van God's bibliotheek ?
Voor het besef van veel bijbelschrijvers zijn er in de hemel allerlei
boeken. Koning David is ervan overtuigd dat de dagen van zijn leven in
Gods boek zijn opgeschreven (Psalm 139:16). En niet alleen het aantal
dagen, maar ook wat er tijdens die dagen gebeurt. Het is voor
David een grote troost. In Psalm 56 schrijft hij: 'Mijn
omzwervingen hebt U opgetekend'. Aantekeningen over ons leven
in de hemel. Een hemels dagboek ...
In het laatste boek van de Bijbel kom je nog meer van die boeken tegen.
God heeft op Zijn troon een soort geschiedenisboek in handen. Alles wat
was en is en zal zijn, staat erin beschreven. God houdt letterlijk de
geschiedenis in Zijn hand (Openb. 5:1). In de laatste hoofdstukken lees
je over
nog veel meer boeken. Johannes schrijft: 'Toen zag ik een grote witte
troon en Hem Die daarop zat. De aarde en de hemel vluchtten van Hem weg
en verdwenen in het niets. Ik zag de doden, jong en oud, voor de troon
staan. Er werden boeken geopend. Toen werd er nog
één geopend: het boek van het leven' (Openb.
20:11 e.v.).
Het is opvallend dat het geschiedenisboek van God met zeven zegels is
verzegeld. In de inhoud mag niet geknoeid worden. Daarom is er ook maar
Eén Die waardig is de geschiedenis te lezen en naar Gods
plan uit te voeren. En dat is Jezus.
In de andere boeken worden namen bijgeschreven, maar ook
doorgeschrapt. Niet iedereen staat in het boek van het Leven. Maar
Jezus belooft: 'Wie overwint, zijn naam zal Ik niet uit het boek van
het leven schrappen' .
Een bibliotheek in de hemel: dagboeken, een geschiedenisboek, een soort
bevolkingsregister.
Iedereen zal begrijpen dat dit menselijke taal is. Maar er schuilt een
diepe werkelijkheid achter. God kent onze namen. God weet ook
van onze daden. In welk boek sta jij?
De openingszin van het eerste bijbelboek bevat het welbekende `in het
begin schiep God de hemel en de aarde'.
De woorden hemel en aarde komen veelvuldig in de bijbel voor en gaan
ons bevattingsvermogen al snel te boven. Soms wordt er het firmament
met sterren en hemellichten mee bedoeld. In andere situaties heeft het
betrekking op de atmosfeer waar de vogels vliegen en waaruit het
regent. Het hebreeuws voor hemel is sha·ma'yim, en betekent
in essentie `dat wat hoog of verheven is'. Het Griekse woord luidt
ouranos, hetgeen verwant is aan oros, wat naar boven gericht of berg
betekent. Als Jezus over het koninkrijk spreekt duidt hij dit aan als
het koninkrijk der hemelen. Hij leert zijn discipelen te bidden: `Onze
Vader in de hemel, laat uw naam geheiligd worden, laat uw koninkrijk
komen en uw wil gedaan worden op aarde zoals in de hemel.' (Mt 6:9-10)
Het is duidelijk dat hiermee een ander soort van hemel wordt bedoeld.
God is hoog verheven. Het was niet toevallig dat Mozes en de zonen van
Israël ertoe over gingen voor Jhwh een lied te zingen: `Ik wil
zingen voor de HEER, zijn macht en majesteit zijn groot!' (Ex 15:1) De
Almacht is verheven boven de gehele schepping, waarbij Hij zich
vernedert voor hen die op aarde zijn. Met betrekking tot zijn verbond
met Israël bleef Hij trouw. In het boek Kronieken wordt
gezegd: `Koning Churam van Tyrus stuurde afgezanten naar David en
leverde hem cederhout en metselaars en timmerlieden voor de bouw van
een paleis. David besefte dat de HEER hem had aangesteld als vorst over
Israël, want hij had hem ten behoeve van Israël, zijn
volk, tot een machtig koning gemaakt.' (1 Kron 14:1-2) Zolang als het
volk begreep dat Jhwh hun enige werkelijke koning was die de vervulling
van de beloftes verwezenlijkte, was er voorspoed. `Zing voor God, zing
een lied, zing voor onze koning, zing hem een lied: God is koning van
heel de aarde. Zing een feestelijk lied. God heerst als koning over de
volken, God zetelt op zijn heilige troon.' (Ps 47:7-9) `U, HEER, bent
de hoogste op heel de aarde, boven alle goden hoog verheven. Verheven
boven alle volken is de HEER, verheven boven de hemel zijn luister. Wie
is gelijk aan de HEER, onze God, die hoog daarboven zijn woning heeft.'
(Ps 97:9; 113:4,5)
Als Jezus over het koninkrijk der hemelen spreekt maakt hij duidelijk
dat alle andere koninkrijken voorbij zullen gaan. Het koninkrijk van
God en Christus zal een eind maken aan het koninkrijk van de wereld en
`de zonen van de duivel', tot vreugde van `de zonen van koninkrijk' -
Mt 13:38 Liefdevol leert hij zijn volgelingen dat het niet gepast is
wanneer de ene broeder zich van een ander wil onderscheiden. Niemand is
de grootste. `Gij moet u geen rabbi laten noemen, want
één is uw leraar, terwijl gij allen broeders
zijt. Noemt bovendien niemand op aarde uw vader, want
één is uw Vader, de Hemelse. Laat u ook geen
'leiders' noemen, want één is uw Leider, de
Christus. De grootste onder u moet echter uw dienaar zijn. Al wie zich
verhoogt, zal vernederd worden, en al wie zich vernedert, zal verhoogd
worden' - Mt 23:8-12.
De profeten hadden bij vele gelegenheden gesproken: `Wie hoogmoedig
was, slaat de ogen neer, wie trots was, buigt het hoofd. Want de dag
komt dat alleen de HEER hoog verheven is.' (Jes 2:11) `Want zo hoog als
de hemel is boven de aarde, zo ver gaan mijn wegen jullie wegen te
boven, en mijn plannen jullie plannen.' (Jes 55:9) Dieren bewonen hun
nesten en holen en de aardse mens verblijft in zijn woning. Dit maakt
dat veel mensen God letterlijk zien gezeten op een troon omringd door
dikke wolken. Jesaja helpt ons een beter beeld te vormen en schrijft:
`Hij troont boven de schijf van de aarde - haar bewoners zijn als
sprinkhanen -, hij spreidt de hemel uit als een doek, spant hem uit als
een tent om in te wonen.' (Jes 40:22) Indien de Schrift over de vaste
woonplaats spreekt die in de hemel is, zijn we snel geneigd hieraan een
letterlijke invulling te geven - 1 Kon 8:39. De analogische
beschrijvingen dienen ons te helpen meer begrip te krijgen van de
geestelijke wereld die we moeilijk kunnen bevatten. `Dit zegt de HEER:
De hemel is mijn troon, de aarde mijn voetenbank. Waar zouden jullie
een huis voor mij kunnen bouwen? En wat zou mij als rustplaats dienen?'
(Jes 66:1)
De psalmist schrijft in soortgelijke beeldspraak als hij zegt dat God
vanuit de hemel heeft neergezien op de mensenzonen, om te zien of er
iemand bestaat die inzicht heeft, iemand die Hem zoekt - Ps 14:2;
102:19. Vanuit het onmetelijke in alle dimensies ziet Hij de aarde
zoals hij ook naar de hemel kijkt - Ps 113:6. `Toen sprak Salomo:
`HEER, u hebt gezegd dat u in een donkere wolk wilde wonen. Welnu, ik
heb voor u een vorstelijk huis gebouwd, dat voor altijd uw woning kan
zijn. HEER, God van Israël, er is geen god zoals u, noch in de
hemel, noch op de aarde. U houdt u aan het verbond en blijft trouw aan
uw dienaren die u met heel hun hart toegewijd zijn.' De tempel werd
gebouwd tot eer van Jhwh, als de symbolische weergave van een grotere
werkelijkheid. Salomo begreep dat er noch in de hemel of op aarde een
andere God zou zijn. In niet mis te verstane woorden vervolgt hij: `Zou
God werkelijk bij de mensen op aarde kunnen wonen? Zelfs de hoogste
hemel kan u niet bevatten, laat staan dit huis dat ik voor u heb
gebouwd.' (2 Kron 6:1,2, 14,18)
Judas spreekt over engelen die hun oorsprong [Arche] niet behielden en
hun hemelse verblijfplaats verlieten - Judas 6. De engelen in de droom
van Jakob werden gezien op een ladder die van de aarde tot de hemel
reikte. Ze klommen opwaarts of daalden neer - Gen 28:12-13. Zoals de
sterren de hemel sieren door hun ordening, zo schitteren de engelen als
een groots hemelleger gevormd - Ps 103:20-21. In zinnebeeldige
voorstelling dienen de hemelen als Gods intieme groep van heilige
vrienden - Ps 89:5-7. Paulus beschrijft hoe God hen samenstelt tot
regeringen, autoriteiten en heerschappij: `hoe overweldigend groot de
krachtige werking van Gods macht is voor ons die geloven. Die macht was
ook werkzaam in Christus toen God hem opwekte uit de dood en hem in de
hemelsferen een plaats gaf aan zijn rechterhand, hoog boven alle
hemelse vorsten en heersers, alle machten en krachten en elke naam die
genoemd wordt, niet alleen in deze wereld maar ook in de toekomstige.
Hij heeft alles aan zijn voeten gelegd en hem als hoofd over alles
aangesteld, voor de kerk, die zijn lichaam is, de volheid van hem die
alles in allen vervult.' (Ef 1:19-23) Tegen de goddeloze engelen, die
hun door God geschonken orde en oorsprong verlieten, voeren we strijd.
Zij zijn als regeringen, autoriteiten en wereldheersers - Ef 6:12. Gods
vermogen om in almacht, wijsheid, gerechtigheid en liefde te regeren
worden door de hemelen bekendgemaakt. Verheven zijn al zijn uitingen.
Geen schepsel is met Hem te vergelijken. Dit is wat Daniël
Nebukadnezar deed verstaan toen hij zei: `uw koninkrijk zal u behouden
blijven nadat gij weet dat de hemel heerst.' (Dan 4:25-26)
Overeenkomstig de engelen in de droom van Jakob, beschrijft Johannes de
goddelijke woonplaats: `Hierna had ik een visioen. Er stond een deur
open in de hemel. De stem die me eerder had toegesproken met het geluid
van een bazuin, zei nu: `Kom hierboven, dan laat ik je zien wat er
hierna gebeuren moet.' Op hetzelfde moment raakte ik in vervoering. Er
stond een troon in de hemel en daarop zat iemand. Degene die daar zat
had een uiterlijk als van jaspis en sarder, en rond de troon was een
regenboog die eruitzag als smaragd.' (Op 4:1-3)
De
uitnemende aarde
De aarde wordt in het Hebreeuws met e´rets aangeduid en heeft
betrekking op onze planeet, een landgebied, grond of de bewoners ervan.
Het Griekse oi·kou´me·ne, betekent
`bewoonde aarde'. We treffen het woord bijvoorbeeld aan in het gedeelte
waar wordt gezegd dat Satan naar `de bewoonde aarde' wordt geslingerd
of in delen waar gesproken wordt over het koninkrijk dat zal worden
gepredikt op de `gehele bewoonde aarde' - Op 12:9, Mt 24:14. De aarde
beantwoorde aan Gods wil, alles was er goed! `God schiep de mens als
zijn evenbeeld, als evenbeeld van God schiep hij hem, mannelijk en
vrouwelijk schiep hij de mensen. Hij zegende hen en zei tegen hen:
`Wees vruchtbaar en word talrijk, bevolk de aarde en breng haar onder
je gezag: heers over de vissen van de zee, over de vogels van de hemel
en over alle dieren die op de aarde rondkruipen.' (Gen 1:27, 28) Het
doel van de aarde om bewoond te worden werd in latere tijden bevestigd.
`Dit zegt de HEER, die de hemel geschapen heeft - hij is God! -, die de
aarde gemaakt en gevormd heeft en die haar heeft gegrondvest - niet als
chaos schiep hij de aarde, maar om te bewonen heeft hij haar gevormd:
Ik ben de HEER, er is geen ander.' (Jes 45:18)
De hoop om blijvend op aarde te leven wordt mogelijk gemaakt als gevolg
van een gunstig voornemen voor de mensheid. Alle kwaadaardige
bitterheid zal verdwijnen. `Slechte mensen worden verdelgd, wie hopen
op de HEER, zullen het land bezitten. Nog even, en verdwenen is de
zondaar, je kijkt waar hij is, maar vindt hem niet. Wie nederig zijn,
zullen het land bezitten en gelukkig leven in overvloed en vrede.' (Ps
37:9-11) `De rechtvaardigen zullen het land bezitten en het bewonen,
hun leven lang.' (Ps 37:29) Generaties komen en gaan, de een na de
andere, maar de aarde zal blijven bestaan. Voor Israël zou
Jhwh als een woning blijken te zijn, geslacht na geslacht - Ps 90:1. En
inderdaad was Hij een ware woning voor zijn volk. Hij verzamelde hen en
hield hen warm en omringde hen teder. Maar de bewoners hadden het niet
gewild! `Jeruzalem, Jeruzalem, dat de profeten doodt en stenigt wie
naar haar toe zijn gestuurd! Hoe vaak heb ik je kinderen niet bijeen
willen brengen zoals een hen haar kuikens verzamelt onder haar
vleugels, maar jullie hebben het niet gewild. Jullie stad wordt eenzaam
aan haar lot overgelaten. Ik verzeker jullie: vanaf nu zullen jullie
mij niet meer zien, tot de tijd dat je zult zeggen: “Gezegend
hij die komt in de naam van de Heer!”' (Mt 23:37-39)
De oude getrouwen zagen vurig uit naar het herstel van de tuin van
Eden, een land dat vloeide van overvloed en vrede. God zou zijn belofte
nimmer verbreken. Daarbij had de Wet niets tot volmaaktheid gebracht,
het invoeren van een betere hoop zou dat wel doen - Hebr 7:19. Paulus
schreef: `Jezus daarentegen ontving het mét een dergelijke
bekrachtiging, toen tegen hem werd gezegd: `De Heer heeft gezworen, en
komt op zijn eed niet terug: “Jij bent priester voor
eeuwig.” Daardoor staat Jezus garant voor een veel beter
verbond.' (Hebr 7:21-22) Jesaja had gesproken: `Hoe welkom is de
vreugdebode die over de bergen komt aangesneld, die vrede aankondigt en
goed nieuws brengt, die redding aankondigt en tegen Sion zegt: `Je God
is koning!' (Jes 52:7) Hieraan refererend beargumenteert Paulus dat zij
de vervulling van de belofte niet hebben verkregen, omdat God iets
beters voor ons voorzag, opdat ze zonder ons niet tot
volmaaktheid gebracht zouden worden - Hebr 11:39-40. Door middel van
het Gods koninkrijk zullen de dingen in de hemelen en op aarde hersteld
worden, waarbij Jezus een uitnemender openbare dienst heeft verkregen,
zodat hij ook de middelaar van een dienovereenkomstig beter verbond is,
dat wettelijk bevestigd is op betere beloften - Hebr 8:6.
Petrus sprak over nieuwe hemelen en een nieuwe aarde en verklaarde dat
de hemelen en de aarde van nu voor het vuur opgespaard en ze worden
bewaard voor de dag van het oordeel en van de vernietiging der
goddeloze mensen - 2 Petr 3:7. Hiermee worden niet de stoffelijke
hemelen en de aarde bedoeld. De nieuwe schepping zal de profetie van
Jesaja vervullen, waar hij zegt: `Zie, ik schep een nieuwe hemel en een
nieuwe aarde. Wat er vroeger was raakt in vergetelheid, het komt
niemand ooit nog voor de geest. Er zal alleen maar blijdschap zijn en
groot gejuich om wat ik schep. Ik herschep Jeruzalem in een jubelende
stad en schenk haar bevolking vreugde. Dan zal ik over Jeruzalem
jubelen en mij verblijden over mijn volk. Geen geween of geweeklaag
wordt daar nog gehoord. Geen zuigeling zal daar meer zijn die slechts
enkele dagen leeft, geen grijsaard die zijn jaren niet voltooit; want
een kind zal pas sterven als honderdjarige, en wie geen honderd wordt,
geldt als vervloekt. Zij zullen huizen bouwen en er zelf in wonen,
wijngaarden planten en zelf van de opbrengst eten; in wat zij bouwen
zal geen ander wonen, van wat zij planten zal geen ander eten. Want de
jaren van mijn volk zullen zijn als de jaren van een boom; mijn
uitverkorenen zullen zelf genieten van het werk van hun handen. Zij
zullen zich niet tevergeefs afmatten en geen kinderen baren voor een
verschrikkelijk lot. Zij zullen, met heel hun nageslacht, een volk zijn
dat door de HEER is gezegend.' (Jes 65:17-23)
Het woord aarde heeft in symbolische zin betrekking op mensen
die op de aarde leven. Zoals we eerder aangaven betekent het Griekse
`bewoonde aarde'. Het woord aarde wordt ook symbolisch gebruikt om
daarmee de stabiele mensheid mee aan te duiden. De rusteloze mensheid
worden zinnebeeldig voorgesteld door de zee. Zo lezen we in Jesaja:
`Maar de goddelozen blijven onrustig als de zee, die nooit rust kent;
haar golven woelen vuil en modder op.' (Jes 57:20)
Paulus met zijn vrienden
Paulus schreef dat Christus hem zou bevrijden van elk goddeloos werk en
hem zou redden voor het hemelse koninkrijk - 2 Tim 4:18. `Wat ik
bedoel, broeders en zusters, is dit: wat uit vlees en bloed bestaat kan
geen deel hebben aan het koninkrijk van God; het vergankelijke krijgt
geen deel aan de onvergankelijkheid.' (1 Kor 15:50) Jezus beloofde zijn
getrouwen een woning, in het huis van zijn Vader: `Wees niet
ongerust, maar vertrouw op God en op mij. In het huis van mijn Vader
zijn veel kamers; zou ik anders gezegd hebben dat ik een plaats voor
jullie gereed zal maken? Wanneer ik een plaats voor jullie
gereedgemaakt heb, kom ik terug. Dan zal ik jullie met me meenemen, en
dan zullen jullie zijn waar ik ben.' (Joh 14:1-3) Gedurende de laatste
uren dat Jezus met zijn apostelen samen was sprak hij in zijn vurige
gebed de wenst uit weer samen met zijn vrienden te mogen zijn. `Vader,
verhef mij nu tot uw majesteit, tot de grootheid die ik bij u had
voordat de wereld bestond.' (Joh 17:5) `Vader, u hebt hen aan mij
geschonken, laat hen dan zijn waar ik ben. Dan zullen zij de grootheid
zien die u mij gegeven hebt omdat u mij al liefhad voordat de wereld
gegrondvest werd.' (Joh 17:24)
Aan de Efeziërs wordt te kennen gegeven dat zij werden
geroepen in de ene hoop waartoe ze werden geroepen - Ef 4:4. Ja, hun
burgerschap is in de hemel, en van daar verwachten zij hun redder, de
Heer Jezus Christus. Met de kracht waarmee hij in staat is alles aan
zich te onderwerpen, zal hij ons armzalig lichaam gelijk maken aan zijn
verheerlijkt lichaam - Fil 3:20-21. Zo schreef ook Petrus:
`Geprezen zij de God en Vader van onze Heer Jezus Christus: in zijn
grote barmhartigheid heeft hij ons opnieuw geboren doen worden door de
opstanding van Jezus Christus uit de dood, waardoor wij leven in hoop.
Er wacht u, die door Gods kracht wordt beschermd omdat u gelooft, in de
hemel een onvergankelijke, ongerepte erfenis die nooit verwelkt. U ziet
de redding tegemoet, die aan het einde van de tijd zeker geopenbaard
zal worden.' (1 Pe 1:3-4) `U allen, heilige broeders en zusters, die
deel hebt aan de hemelse roeping, richt uw aandacht op Jezus, de
apostel en hogepriester van het geloof dat wij belijden.' (Hebr 3:1)
In deze geïnspireerde woorden maakt de apostel Paulus de
Hebreeuwse christenen in Judea duidelijk dat zij een hemelse en geen
aardse roeping hebben. `Broeders en zusters, dankzij het bloed van
Jezus kunnen we zonder schroom binnengaan in het heiligdom.' (Hebr
10:19) Zo, laten wij God dan naderen met een oprecht hart en een vast
geloof, nu ons hart gereinigd is, wij van een slecht geweten bevrijd
zijn en ons lichaam met zuiver water is gewassen - Hebr 10:22. Paulus
geeft hiermee aan dat de toekomst van de gemeente is gelegen in de
hemelse heilige plaats, getypeerd door de tempel, het heiligdom [Heb.
misj·kan - woonplaats, woning, tabernakel; Gr.
ske´ne ofwel tent, hut, woonplaats, woning]. `Nee, u staat
voor de Sionsberg, voor de stad van de levende God, het hemelse
Jeruzalem, en voor duizenden engelen die in vreugde bijeen zijn, voor
de gemeenschap van eerstgeborenen, die in de hemel ingeschreven zijn,
voor God, de rechter van allen, en voor de geesten van de
rechtvaardigen, die tot volmaaktheid gekomen zijn.' (Hebr 12:22-23)
Opnieuw zijn het Paulus woorden die duidelijkheid verschaffen. Als hij
zijn bezorgdheid tot de Filippenzen uit, en zegt dat er velen zijn die
als vijanden van de martelpaal van de Christus wandelen, als mensen die
hun zinnen hebben gericht op de dingen op de aarde, vervolgt hij: `Ik
heb u al vaak gezegd, en zeg nu zelfs met tranen in mijn ogen: velen
leven als vijand van het kruis van Christus en gaan hun ondergang
tegemoet. Hun god is hun buik, hun eer is schaamteloosheid en hun
aandacht is alleen gericht op aardse zaken. Maar wij hebben ons
burgerrecht in de hemel, en van daar verwachten wij onze redder, de
Heer Jezus Christus. Met de kracht waarmee hij in staat is alles aan
zich te onderwerpen, zal hij ons armzalig lichaam gelijk maken aan zijn
verheerlijkt lichaam.' (Fil 3:18-21) `Er zijn lichamen aan de hemel en
lichamen op aarde, maar de schittering van een hemellichaam is anders
dan die van een aards lichaam.' (1 Kor 15:40)
Bijna twee duizend jaar geleden werd Christus uit de doden opgewekt, de
eersteling van hen die ontslapen zijn - 1 Kor 15:20. `Maar ieder op de
voor hem bepaalde tijd: Christus als eerste en daarna, wanneer hij komt
[Parousia], zij die hem toebehoren.' (1 Kor 15:23) `Ik zal u een geheim
onthullen: wij zullen niet allemaal eerst sterven - toch zullen wij
allemaal veranderd worden, in een ondeelbaar ogenblik, in een oogwenk,
wanneer de bazuin het einde inluidt. Wanneer de bazuin weerklinkt,
zullen de doden worden opgewekt met een onvergankelijk lichaam en
zullen ook wij veranderen. Want het vergankelijke lichaam moet worden
bekleed met het onvergankelijke, het sterfelijke lichaam met het
onsterfelijke. En wanneer dit vergankelijke lichaam is bekleed met het
onvergankelijke, dit sterfelijke met het onsterfelijke, zal wat
geschreven staat in vervulling gaan: `De dood is opgeslokt en
overwonnen.' (1 Kor 15:51-54) Dit komt overeen met een gedeelte uit de
brief aan de Thessalonicenzen. `
Wanneer het signaal gegeven wordt, de aartsengel zijn stem verheft en
de bazuin van God weerklinkt, zal de Heer zelf uit de hemel neerdalen.
Dan zullen eerst de doden die Christus toebehoren opstaan, en daarna
zullen wij, die nog in leven zijn [tijdens de Parousia],
samen met hen worden weggevoerd op de wolken en gaan we de Heer in de
lucht tegemoet. Dan zullen we altijd bij hem zijn.' (1 Th 4:16-17)
Sommigen van hen die de Christus toebehoren zullen niet sterven zoals
de andere. In openbaringen wordt over hen gezegd dat ze op het punt
stonden gedood te worden. Dit zal het moment zijn waarop zij allen
verzegeld worden en het getal vol zou zijn. `Toen het lam het vijfde
zegel verbrak, zag ik aan de voet van het altaar de zielen van al
degenen die geslacht waren omdat ze over God hadden gesproken en
vanwege hun getuigenis. Ze riepen luid: `O heilige en betrouwbare Heer,
wanneer zult u de mensen die op aarde leven eindelijk straffen en ons
bloed op hen wreken?' Ieder van hen kreeg witte kleren. Verder werd hen
gezegd nog een korte tijd geduld te hebben, totdat ook de andere
dienaren, hun broeders en zusters die net als zij zouden worden gedood,
zich bij hen gevoegd zouden hebben.' (Op 6:9-11)
Nimmer hiervoor was het voor mensen mogelijk de jeugdige frisheid te
bewaren. Aan de aardse mens behoort immers geen redding toe. Zijn geest
gaat uit en keert terug naar zijn grond, zijn gedachten vergaan - Ps
146:3-4. En God bemoedigde allen en gaf de troostende woorden: `Kom,
eet het brood dat ik je geef, drink de wijn die ik heb gemengd.' (Spr
9:5) Met welk doel zou dit `eten en drinken' plaatsvinden? `Terwijl ze
aten, nam hij een brood, sprak het gebed uit, brak het brood, deelde
het uit en zei: `Neem hiervan, dit is mijn lichaam.' Mr 14:22 `Met
kostbaar bloed, van een lam zonder smet of gebrek, van Christus.' (1 Pe
1:19) `Wij weten dat wanneer onze aardse tent, het lichaam waarin wij
wonen, wordt afgebroken, we van God een woning krijgen: een eeuwige,
niet door mensenhanden gemaakte woning in de hemel. Wij zuchten in onze
aardse tent en zouden willen dat onze hemelse woning er nu al over
wordt aangetrokken. We zijn er echter zeker van dat we ook ontkleed
niet naakt zullen zijn. Zolang we in onze aardse tent verblijven
zuchten we onder een zware last, omdat we niet willen dat deze kleding
wordt uitgetrokken; we willen dat er nieuwe over wordt aangetrokken,
zodat het sterfelijke door het leven wordt verslonden.' (2 Kor 5:1-4)
Johannes gaf zijn `kindertjes' de aanmoediging in eendracht met
Christus te blijven: `Blijf dus in hem, kinderen. Dan kunnen we vol
vertrouwen zijn wanneer hij verschijnt en hoeven we ons niet te schamen
bij zijn komst.' (1 Joh 2:28) Het is fijn om kind te zijn, nog volledig
vrij van alle verantwoordelijkheden die volgen zullen. Kinderen hebben
voldoende aan het moment dat ze genieten, en zijn zich niet bewust van
een leven als volwassenen. Thans zijn wij als jonge kinderen. Wat wij
dan, als volwassen zonen, zullen zijn is nog niet volledig ontvouwen.
Wij weten wel dat wanneer hij openbaar gemaakt wordt, wij aan hem
gelijk zullen zijn, want wij zullen hem zien zoals hij is - 1 Joh 3:2.
De overwinnende leden van de gemeente zullen worden gemaakt tot pilaren
in de tempel van God. Op hen is de naam van God en van de stad, het
nieuwe Jeruzalem, geschreven. In de hemel wordt een troon gezien en er
is iemand op gezeten - Op 4:2. De heiligen zijn voor de troon van God
en zij verrichten er dag en nacht heilige dienst voor hem in zijn
tempel en Degene die op de troon is gezeten, zal zijn tent over hen
uitspreiden - Op 7:15. `Er klonk een luide stem uit de hemel, die tegen
hen zei: `Kom hierboven.' Toen stegen ze in de wolk op naar de hemel,
voor het oog van hun vijanden. Op dat moment kwam er een zware
aardbeving, die een tiende deel van de stad verwoestte. Zevenduizend
mensen werden door de aardbeving gedood, de rest werd door vrees
bevangen en begon de God van de hemel eer te bewijzen.' (Op 11:12-13)
Christus en de heiligen bevinden zich dan op de berg Sion. Zij werden
uit het midden van de mensen gekocht als eerstelingen voor God en voor
het Lam - Op 14:1-4. Zij zijn dan Zonen van God - Ps 2:6-7, Han 13:33,
en zijn genaderd tot een berg Sion en een stad van de levende God, het
hemelse Jeruzalem, en myriaden engelen, in algemene vergadering en de
gemeente van de eerstgeborenen, die ingeschreven zijn in de hemelen -
Hebr 12:22. Deze zijn van de aarde gekocht om blijvend met Christus
dienstbaar te zijn, als getrouwen die de overwinning behalen over het
wilde beest en over zijn beeld en over het getal van zijn naam - Op
15:1-2. Ja, dit zal de tijd zijn dat de troon van God en van het Lam in
de stad zal zijn en dat zijn slaven heilige dienst voor hem zullen
verrichten. Zij zullen zijn aangezicht zien en zijn naam zal op hun
voorhoofd zijn. Jhwh zal hen verlichten en zij zullen als koningen tot
in alle eeuwigheid regeren - Op 22:1-5.
Het
nieuwe Jeruzalem
`Wie is naar de hemel geklommen en weer afgedaald? Wie heeft de wind
met zijn handen gevangen? Wie heeft het water in zijn mantel gebonden?
Wie heeft de grenzen van de aarde bepaald? Noem mij zijn naam, en de
naam van zijn zoon, Als je die kent.' (Spr 30:4) Aldus is de hoop van
de getrouwen gelegen in een eeuwig hemels huis. Zij beseffen dat
wanneer hun aardse huis ontbonden zal worden, zij een niet met handen
gemaakt gebouw van God zullen betrekken - 2 Kor 5:1. Ze zullen tot een
koninkrijk en tot priesters worden gemaakt en zij zullen als koningen
over [Gr. epi - op, door, over, tegen] de aarde regeren. Nagenoeg alle
vertalingen geven het laatste deel van de tekst weer als `op de aarde'.
Het geestelijke rijk is altijd al een moeilijk te bevatte domein
geweest. Gelukkig zijn er meerdere details te lezen in de Schrift. Zo
lezen we dat de Christus zelf uit de hemel zal neerdalen met een
bevelende roep, waardoor zij die in eendracht met Christus zijn zullen
opstaan - 1 Th 4:16. Wat betekent de uitdrukking dat 'hij opsteeg' nu
anders dan dat hij ook naar de lagere gewesten, dat wil zeggen de
aarde, is neergedaald - Ef 4:9? Het Nieuwe Jeruzalem zal eveneens uit
de hemel neerdalen en haar fundamenten vestigen - Op 3:12; 21:2-3, 19.
In die tijd zal de tent van God [misj·kan - tabernakel] bij
de mensen zijn en Hij zal bij hen verblijven - Op 21:3.
De tabernakel in de wildernis en de tempels te Jeruzalem waren slechts
zinnebeeldig. Er is geen noodzaak meer voor de met handen gemaakte
tempels. `Maar een tempel zag ik niet in de stad, want God, de Heer, de
Almachtige, is haar tempel, met het lam. De stad heeft het licht van de
zon en de maan niet nodig: over haar schijnt Gods luister, en het lam
is haar licht. De volken zullen in haar licht leven en de koningen op
aarde betuigen daar hun lof. De poorten zullen overdag nooit gesloten
worden, en nacht zal het er niet meer zijn.' (Op 21:22-25)
Iedereen zal een keer sterven
Dag-in-dag-uit
maken velen het mee: er is iemand overleden en vregen velen zich
af 'waar zal hij of zij nu zijn'?. En natuurlijk zal ik ook
een keer sterven. En dan? Ben je misschien bang? Hoe is het, na de dood?
Weet
dan: angst voor de dood is een veelvoorkomende emotie. Het hoort bij
het leven van de mensen sinds Gods woorden op de mensheid van
toepassing waren: 'Als je zondigt, zul je sterven'. De eerste mensen
kregen een voorproefje wat dat ongeveer zou kunnen inhouden, toen ze de
tuin van God moesten verlaten. De zonde bracht scheiding tussen de mens
en God. De dood zou een definitieve scheiding betekenen: voor altijd
zonder God.
Boos
De dood maakt God boos. Je ziet het als Jezus bij het graf van zijn
vriend Lazarus komt: hij wordt boos en verslaat de dood (Johannes
11:33,38). Eerst door Lazarus terug te roepen, later door
zélf te sterven en weer op te staan. Zo verloor de dood zijn
rechten op hen die hun vertrouwen in Jezus zouden stellen.
Vijand
De dood is wel overwonnen, maar nog niet definitief uitgeschakeld. Dat
komt nog, dat moment komt er wel aan, maar totdat Jezus terugkomt, is
de dood nog een vijand, die het gemunt heeft op ons lichaam. Het
lichaam is geen overbodige ballast. God heeft ons gemaakt om in
eeuwigheid met geest, ziel en lichaam hem te dienen (1 Tessalonicenzen
5:23). Het gaat hem niet alleen om onze ziel, maar om ons als hele
mens. Je lichaam is net zo wezenlijk voor je als je innerlijk: je
karakter en je geloof. Het is niet vreemd of onnatuurlijk als je bang
bent voor een vijand die je in het diepst van je bestaan treft.
Angst voor de dood
Er verschillende soorten van angst voor de dood:
De angst voor de pijn en het ziekbed
Natuurlijk zie je daar tegenop. 't Is natuurlijk geruststellen, dat er
veel gedaan kan worden aan pijnbestrijding en hulp aan bed. Maar het
lijden wordt daarmee niet weggenomen. Als christen mag je weten, dat
ook in die omstandigheden de Heer nabij is en in het lijden deelt. In
al onze benauwdheid is hij benauwd (Jesaja 63:9).
De angst om los te laten
Als je sterft, laat je dierbare mensen en dingen achter. Hoe zal het
verder met ze gaan. Je moet ze loslaten. Bezit, ambities en relaties
– ze ziijn niet je eigendom, dat je moet vasthouden en
verdedigen. Ze zijn uiteindelijk van God, die ze vasthoudt. Je mag er
een tijd lang van genieten. Krijgen ze niet een heel andere betekenis
voor ons als we ze zo zien? Als wij ze los (moeten) laten, gaat God met
ze verder ....
De angst voor wat er na het
sterven komt
Elke dag ontvangen we als gave van God, die ook deze dag met ons
meevoelt (Klaagliederen 3:23) om zijn barmhartigheid (= genadige
goedheid) te bewijzen. Hij is een God van levenden en niet van doden
(Matteüs 22:32). Voor Hem maakt de lichamelijke dood geen
wezenlijk verschil. Daarom schrijft Paulus, dat sterven voor hem gelijk
is aan 'met Christus' zijn (Filippenzen 1:23). Als je door Jezus'
lijden met God verzoend bent, verandert er bij het sterven wel wat,
maar toch niet zoveel: eerst is God bij jou, daarna ben jij bij God!
[ Laat het maar zingen in je hart ]
Bij Jezus
De Bijbel zegt niet zoveel over de toestand na het sterven. Wij zeggen
wel, dat wie in Jezus gelooft "naar de hemel" gaat, maar ook dat staat
maar één keer in de Bijbel (2 Korintiërs
5:1). Niet de plaats waar je dan bent, maar met wie je daar bent is
belangrijk: met of bij Jezus (Filippenzen 1:23; vgl. 1 Tessalonicenzen
4:17). Daar gaat het om: je zult zijn bij Hem die jou liefheeft. Door
het geloof in het verlossingswerk van Jezus ben je in een levende
relatie met God gekomen. Hier op aarde ervaar je daar soms iets van.
Maar dan zal dat volmaakt zijn.
Een nieuwe naam
Je krijgt een nieuwe naam (Openbaring 2:17), die niemand kent dan Jezus
en jijzelf. Die naam drukt iets uit van die heel persoonlijke
liefdeband die er is tussen hem die de naam geeft en jou. Je gaat niet
op in het 'niets', in een oerzee, maar je bent en blijft een kostbare
persoon, die met een koosnaam wordt aangesproken door de Allerhoogste.
Een nieuw lichaam
Je krijgt ook een nieuw lichaam. Je huidige lichaam is als een
zaadkorrel, het nieuwe lichaam is het graan dat uit die korrel groeit.
Het is je eigen lichaam, maar verheerlijkt en ontdaan van alle zonde en
onvolmaaktheid. Je zult altijd bij God zijn als een evenbeeld van Jezus
(1 Johannes 3:2). Dan ben je de volkomen mens, door niets gehinderd in
het leven met God.
READ THE BOOK - THE BIBLE CHANGE YOUR LIFE
INFO: DE WEG - DE WAARHEID - HET LEVEN - FILM
Remember all victims of violence worldwide
DE WEG | DE WAARHEID | HET LEVEN | FILM | AUDIO
HOLYHOME.NL USE NO COOKIES - REPORT DEAD LINKS
Waard om te weten :
Een hartelijk welkom op de siteDeze pagina printen
Sitemap
Wie zoekt zal vinden
FAQ - HELP
Kerk
Zondag
Advent
Kerstfeest
Driekoningen
Vastentijd
Goede Vrijdag
Aswoensdag
Palmzondag
Palmpasen
De stille week
Witte donderdag
Stille zaterdag
Paaswake
Pasen - Paasfeest
Hemelvaartsdag
Pinksteren
Biddag
Dankdag
Avondmaal
Doop
Belijdenis
Oudjaarsdag
Nieuwjaarsdag
Sint Maarten
Sint Nicolaas
Halloween
Hervormingsdag
Dodenherdenking
Bevrijdingsdag
Koningsdag / Koninginnedag
Gebedsweek
Huwelijk
Begrafenis
Vakantie
Recreatie
Feest- en Gedenkdagen
Symbolen van herkenning
Leerzame antwoorden op levens- en geloofsvragen
Hebreeën 4:12 zegt: "Want levend en krachtig is het woord van God, en scherper dan een tweesnijdend zwaard: het dringt diep door tot waar ziel en geest, been en merg elkaar raken, en het is in staat de opvattingen en gedachten van het hart te ontleden". Lees eens: Het zwijgen van God
God heeft zoveel liefde voor de wereld, dat Hij Zijn enige Zoon heeft gegeven; zodat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft. Lees eens: God's Liefde
Schat onder handbereik
Bemoediging en troost
Bible-people - stories of famous men and women in the Bible
Bible-archaeology - archaeological evidence and the Bible
Bible-art - paintings and artworks of Bible events
Bible-top ten - ways to hell, films, heroes, villains, murders....
Bible-architecture - houses, palaces, fortresses
Women in the Bible - great women of the Bible
The Life of Jesus Christ - story, paintings, maps
Read more for Study Apocrypha, Historic Works
GELOOF EN LEVEN een
KLEINE HULP VOOR ONDERWEG
Wie zoekt zal vinden
Boeiende Series :
BijbelvertalingenBijbel en Kunst
Bijbels Prentenboek
Biblische Bildern
Encyclopedie
E-books en Pdf
Prachtige Bijbelse Schoolplaten
De Heilige Schrift
Het levende Woord van God
Aan de voeten van Jezus
Onder de Terebint
In de Wijngaard
De Bergrede
Gelijkenissen van Jezus
Oude Schoolplaten
De Zaligsprekingen van Jezus
Goede Vruchten
Geestesgaven
Tijd met Jezus
Film over Jezus
Barmhartigheid
Catechese lessen
Het Onze Vader
De Tien Geboden
Hoop en Verwachting
Bijzondere gebeurtenissen
De Bijbel is boeiend
Bijbelverhalen in beeld
Presentaties en Powerpoints
Bijbelse Onderwerpen
Vrede van God voor jou
Oude bijbel tegels
Informatie over alle kerken in Nederland: Kerkzoeker
Bible Study: The Bible alone!
L'étude biblique: Rien que la Bible!
Bibelstudium: Allein die Bibel!
Materiaal voor het Digibord
Werkbladen Bijbelverhalen Bijbellessen
OT Hebreeuws-Engels
NT Grieks-Engels
Naslagwerken
Belijdenissen
Een rijke bron
Missale Romanum + Afbeeldingen
Stripboek over Jezus
Christelijke Symbolen
Plaatjes Afbeeldingen Clipart
Evangelie op Postzegels
Harmonium Huisorgel
Godsdiensten en Religies
Herinnering aan Kerken
Christian Country Music
Muzikale ontspanning
Software voor Bijbelstudie
Hartverwarmende Klanken
Read and Hear the Holy Bible
Luisterbijbel
Bijbel voor Slechtzienden Begrippenlijst -1- -2-
Meer weten over de Psalmen, gezangen, liturgieën, belijdenisgeschriften: Catechismus, Dordtse Leerregels en veel andere informatie? . Kijk op: Online-bijbel.nl(What's good, use it)