HOME | STUDIEBIJBEL | BIJBELSTUDIES | BIJBELATLAS | BIJBELSEGESCHIEDENIS | NIEUWS
OVER KERKLEER GESPROKEN
De Bijbel is niet een boek dat je zomaar even van kaft tot kaft leest. Het kan lastig zijn om je weg door de Bijbel te vinden, als je niet weet wat zich wanneer heeft afgespeeld. Deze site kan je helpen om de Bijbel beter te leren kennen. Ontdek de bron van vrede, het Woord van God:
Bijbelstudie 812 - OVER KERKLEER GESPROKEN
Christus wordt niet gerepresenteerd door ambtsdragers, maar Hij is Zelf tegenwoordig in de ambtelijke bediening van het Woord.
INLEIDING KERKLEER
De uitdrukking "lichaam van Christus" is niet alleen een beeld, maar
ook de werkelijkheid voor de kerk. Christus wordt niet gerepresenteerd
door ambtsdragers, maar Hij is Zelf tegenwoordig in de ambtelijke
bediening van het Woord. Christus neemt vlees en bloed aan in de Zijnen
door Zijn Geest. Al de gelovigen zijn met elkaar verbonden in geloof en
liefde. Christus is de ziel van dat wereldwijde lichaam. Velen hebben
de volkskerk afgeschreven, maar met alle misstanden mogen we de kerk
nochtans zo blijven zien. Dat is niet een zaak die voor het opscheppen
ligt, maar door het geloof mogen we zo tegen de gemeente aankijken. Dat
geeft ons geduld met en liefde voor de kerk in al haar ongestalten.
Tegelijk is het geen vrijblijvende zaak om lid van Christus' lichaam te
zijn!
Wij weten ons verbonden met de kerk van God van alle tijden. We zijn
wars van bekrompenheid. We willen gaan in het spoor van de ene heilige
katholieke kerk. Wij huiveren ervoor om in partijschappen te vervallen
en een bepaalde theoloog te claimen. Wij zeggen niet dat wij van
Augustinus of van Kersten zijn, maar we draaien het om: Augustinus,
Calvijn, Owen, Van der Groe, Kohlbrugge, Kuyper, Kersten en Bonhoeffer
zijn van ons. Zo verstaan we met alle heiligen de lengte, hoogte en
breedte van de diepte van Christus' liefde (Ef. 3:18). We kijken niet
wie iets zegt, maar we wegen wat iemand zegt. In beginsel staat de
kansel open voor hen die in deze katholiek-gereformeerde-bevindelijke
traditie staan. Om Gods wereldwijde kerk in het oog te houden,
onderhouden we graag nationaal en internationaal contacten. Al blijft
kerkelijke gemeenschap moeilijk, we hebben er oog voor dat God
bijvoorbeeld ook bij baptisten werkt. Daar is immers dezelfde Christus.
De ziel van de
kerk
Hoe kunnen we de kerk kennen? Wat de ziel is voor het lichaam, is de
leer voor de kerk. De eerste christengemeente kenmerkte zich niet in de
eerste plaats door emotionele uitbarstingen van lof en liefde, maar
door het volharden in de leer (Hand. 2:42). Deze benadering is niet
populair. Velen vinden ethiek veel belangrijker dan dogmatiek. Anderen
zien het kenmerk van de kerk in het feit dat ze een volksbeweging is.
Wij geloven dat de kerk in de eerste plaats herkenbaar is aan haar leer.
We mogen ons gebondenweten aan de drie katholieke belijdenisgeschriften
(apostolische geloofsbelijdenis, geloofsbelijdenis van Nicea en de
geloofsbelijdenis van Athanasius) alsmede de vier reformatorische
confessies (de Nederlandse Geloofsbelijdenis, de Heidelberger
Catechismus, de Dordtse Leerregels en de catechismus van Geneve) van de
Nederlandse Hervormde Kerk. Wij zijn op deze belijdenisgeschriften ook
aanspreekbaar.
Bovengenoemde binding aan de grondslag van de Kerk betekent dat wij van
overtuiging zijn dat de daarin verwoorde geloofstaal niets aan
actualiteit heeft verloren. Hoewel culturen veranderen, is God
dezelfde. Gods Woord en Gods wet zijn niet zoals de techniek aan
ontwikkeling onderhevig. Dat is ook een reden dat wij ons verbonden
weten met de kerk van alle eeuwen. Zonder de ontwikkelingen van de
eeuwen te loochenen, geloven wij dat de constanten in de
wereldgeschiedenis groter zijn. Staande in de concrete situatie is de
aloude boodschap van Gods Woord elke dag weer nieuw.
We hebben geduld met de kerk in haar gebreken en ingezonkenheid, maar
we mogen geen compromis sluiten met betrekking tot de leer. Dat staat
gelijk aan het verloochenen van de Koning van de kerk. De christenen in
de Vroege Kerk mochten alles geloven wat zij wilden, zolang zij maar
offerden aan de keizer. Zij konden dat echter niet. Niet de keizer van
Rome was hun heer, maar Christus was hun Heere. Zij weigerden zelfs om
ook maar drie wierookkorrels op het altaar van de keizer te offeren. De
leer van onze Kerk is haar identiteit. Daar hebben ook martelaren hun
leven voor gegeven.
Konkordie
van Reformatorische Kerken in Europa (Leuenberger Konkordie 1973)
Inleiding
1. De met deze Konkordie instemmende Lutherse, Gereformeerde en de uit
deze voortgekomen geunieerde kerken, alsmede de daarmede verwante
voorreformatorische kerken der Waldenzen en der Boheemse Broeders,
stellen op grond van hun leergesprekken onder elkaar het
gemeenschappelijk verstaan van het Evangelie vast, zoals dit in het
navolgende uiteengezet wordt. Dit maakt het hun mogelijk
kerkgemeenschap te betuigen en te verwerkelijken. In dankbaarheid, dat
zij nader tot elkaar gebracht zijn, belijden zij tegelijkertijd, dat de
worsteling om waarheid en eenheid in de kerk ook met schuld en leed
verbonden was en is. Met dankbaarheid erkennen zij, dat zij tot elkaar
gebracht zijn en een Konkordie van reformatorische kerken in Europa
kunnen sluiten.
2. De kerk is op Jezus Christus alleen gefundeerd, die haar door zijn
heilzaam handelen in de verkondiging en de sacramenten vergadert en
uitzendt. Naar reformatorisch inzicht is daarom voor de ware eenheid
der Kerk de overeenstemming in de zuivere leer 'van het evangelie en in
de rechte bediening der sacramenten noodzakelijk en voldoende. Uit deze
reformatorische criteria leiden de deelnemende kerken hun begrip van
kerkgemeenschap af, dat in het navolgende uiteengezet wordt.
De weg naar de
gemeenschap
3. Met het oog op de wezenlijke verschillen in de wijze waarop zij
theologisch dachten en kerkelijk handelden, hielden de vaderen der
reformatie het terwille van hun geloof en geweten voor onmogelijk
scheidingen te vermijden, hoewel zij veel gemeenschappelijks hadden.
Met deze Konkordie erkennen de deelnemende kerken dat hun verhouding
tot elkaar zich sinds de tijd van de reformatie gewijzigd heeft.
Gemeenschappelijke
inzichten ten tijde van het ontstaan 'van de Reformatie
4. Nadat zoveel tijd verlopen is kan men thans duidelijker zien wat,
ondanks alle tegenstellingen, de kerken der reformatie in hun
getuigenis gemeenschappelijk hadden: Zij gingen uit van een nieuwe
evangelische ervaring, dat bevrijding en zekerheid schonk. Door op te
komen voor de waarheid, die zij hadden leren kennen zijn de
reformatoren gezamenlijk in oppositie gekomen tegen de kerkelijke
overleveringen van die tijd. Mét elkaar hebben zij daarom
beleden, dat leven en leer genormeerd moeten worden aan het
oorspronkelijke en zuivere getuigenis van het evangelie in de Schrift.
Met elkaar hebben zij getuigenis afgelegd van de vrije en
onvoorwaardelijke genade Gods in het leven, het sterven en de
opstanding van Jezus Christus voor ieder, die in deze belofte gelooft.
Met elkaar hebben zij beleden, dat het handelen van de kerk en haar
gestalte alleen te bepalen zijn vanuit haar opdracht dit getuigenis de
wereld te doen ingaan en dat het woord van de Heer meer is dan welke
menselijke vormgeving van de christelijke gemeente ook. Daarbij hebben
zij, samen met de gehele christenheid de belijdenis van de
Drieénige God en de god-menselijkheid van Jezus Christus ,
zoals deze in de oud-kerkelijke symbolen beleden was, aanvaard en
opnieuw beleden.
Veranderende
vooronderstellingen van de huidige kerkelijke situatie
5. In een geschiedenis van
vierhonderd jaar hebben de theologische confrontatie met de
vraagstellingen van de nieuwe tijd, de ontwikkeling van het onderzoek
der Schrift, de kerkelijke vernieuwingsbewegingen en de opnieuw
ontdekte oecumenische horizon, de kerken van de Reformatie geleid tot
nieuwe vormen van denken en leven, die op elkaar geleken. Uiteraard
brachten zij ook nieuwe tegenstellingen met zich mee, die dwars door de
kerken heen lopen. Bovendien werd ook telkens weer broederlijke
gemeenschap ervaren, met name in tijden van gemeenschappelijk lijden.
Dit alles noodzaakte de kerken om op nieuwe wijze het getuigenis van de
Schrift én de belijdenissen van de reformatie, vooral sedert
de opwekkingsbewegingen, voor het heden actueel te maken. Door dit te
doen hebben zij geleerd het fundamentele getuigenis van de
belijdenissen der reformatie te onderscheiden van hun denkvormen, die
historisch bepaald zijn. Omdat de belijdenissen getuigen 'van het
evangelie als het levende woord van God in Jezus Christus, blokkeren
zij de weg om het (evangelie) op verplichtende wijze verder te
verkondigen niet, maar openen deze juist en roepen op, deze weg in de
vrijheid van het geloof te gaan.
Het
gemeenschappelijk verstaan van het evangelie
6 De kerken die deelnemen aan de Konkordie beschrijven hieronder hun
gemeenschappelijke verstaan van het evangelie, voorzover dit vereist is
om de kerkelijke gemeenschap te funderen.
De boodschap der rechtvaardiging als de boodschap van de vrije genade
van God.
7. Het evangelie is de boodschap van Jezus Christus, het Heil der
wereld, als vervulling van de belofte aan het volk van het oude verbond
geschonken.
8. (a). In de leer van de rechtvaardiging hebben de vaderen der
reformatie het zuivere begrip van het evangelie tot uitdrukking
gebracht.
9. (b). In deze boodschap wordt Jezus Christus betuigd, als degene die
mens-geworden is, in Wien God zich met de mens verbonden heeft, als de
Gekruisigde en de Opgestane, die het gericht Gods op zich heeft genomen
en daarin de liefde Gods tot de zondaar betoond heeft, en als de
Komende, die als Rechter en Redder de wereld tot de voltooiing leidt.
10. (c). God roept door Zijn Woord in de Heilige Geest alle mensen tot
bekering en geloof en belooft de zondaar, die gelooft, zijn
gerechtigheid in Jezus Christus. Wie op het evangelie vertrouwt is om
Christus' wil gerechtvaardigd voor God en bevrijd van de aanklacht van
de wet. Hij leeft in dagelijkse bekering en vernieuwing samen met de
gemeente in lofprijzing van God en in de dienst aan de ander, in de
zekerheid, dat God zijn heerschappij voleinden zal. Zo bewerkt God
nieuw leven en maakt midden in de wereld het begin van een nieuwe
mensheid.
11. (d). Deze boodschap maakt de christenen vrij tot verantwoordelijke
dienst in de wereld, en maakt hen bereid in deze dienst ook te lijden.
Zij erkennen, dat Gods wil, die gebiedt en schenkt, de gehele wereld
omvat. Zij komen op voor aardse gerechtigheid en vrede tussen de
afzonderlijke mensen en onder de volkeren. Dit maakt het noodzakelijk,
dat zij met andere mensen zoeken naar rationele criteria, die afgestemd
zijn op de zaak en dat zij zich met hun toepassing bezig houden. Zij
doen dit in vertrouwen daarop, dat God de wereld in stand houdt en met
het oog op de verantwoording voor zijn gericht.
12. (e). Met dit verstaan van het evangelie weten wij ons te staan op
de bodem van de oud-kerkelijke belijdenissen en aanvaarden de
gezamenlijke overtuiging van de reformatorische belijdenissen:
dat het enige Heilsmiddelaarschap van Jezus Christus het centrum der
Schrift is en dat de boodschap der rechtvaardiging als de boodschap van
Gods vrije genade, de maatstaf van alle kerkelijke verkondiging is.
Verkondiging,
doop en avondmaal
13. Het evangelie wordt ons fundamenteel betuigd, door het Woord van de
apostelen en de profeten in de Heilige Schrift van het Oude en het
Nieuwe Testament.
De kerk heeft de opdracht dit evangelie door te geven door het
mondelinge woord van de prediking, door de verkondiging aan de
enkeling, én door doop en avondmaal.
In de verkondiging, doop en avondmaal is Jezus Christus door de Heilige
Geest tegenwoordig . Zo krijgen de mensen deel aan de rechtvaardiging
in Christus, en zo vergadert de Heer zijn gemeente. Hij werkt daarbij
in veelvoudige ambten en diensten en in het getuigenis van alle leden
van zijn gemeente.
Doop
14. De doop wordt in de naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest
met water bediend. In de doop neemt Jezus Christus de mens , die aan
zonde en dood vervallen is, onherroepelijk in de gemeenschap van zijn
heil op, opdat hij een nieuw schepsel zij. Hij roept hem in de kracht
van de Heilige Geest tot zijn gemeente én tot een leven uit
geloof, tot dagelijkse bekering en navolging (van Hem) .
Avondmaal
15. In het avondmaal schenkt zich de opgestane Jezus Christus in zijn
voor allen overgegeven lichaam en bloed door het Woord van zijn belofte
met brood en wijn. Hij doet ons daardoor vergeving van zonden geworden
en bevrijdt ons tot een nieuw leven uit geloof. Hij laat ons opnieuw
ervaren dat wij leden van zijn lichaam zijn. Hij sterkt ons tot de
dienst aan de mensen.
16. Wanneer wij het avondmaal vieren, verkondigen wij de dood van
Christus , door Wien God de wereld met zichzelf verzoend heeft.
Wij belijden de tegenwoordigheid van de opgestane Heer onder ons. In
vreugde daarover dat de Heer tot ons gekomen is, wachten wij op zijn
toekomst in heerlijkheid.
De
overeenstemming met betrekking tot de leerveroordelingen uit de tijd
van de Reformatie
17. De tegenstellingen die sinds de tijd der reformatie een kerkelijke
gemeenschap tussen de Lutherse en de Gereformeerde Kerken onmogelijk
gemaakt en tot wederzijdse veroordelingen geleid hebben, hadden
betrekking op de avondmaalsleer, de christologie en de leer der
uitverkiezing. Wij nemen de beslissingen van de vaderen serieus , maar
kunnen thans echter samen het volgende erover zeggen :
Avondmaal
18. In het avondmal schenkt Jezus Christus, de Opgestane, zichzelf in
zijn voor allen in de dood gegeven lichaam en bloed door het woord van
zijn belofte met brood en wijn. Zo geeft Hij zichzelf zonder reserve
aan allen die brood en wijn ontvangen; het geloof ontvangt het
avondmaal ten heil, het ongeloof ten gerichte.
19. De gemeenschap met Jezus Christus in zijn lichaam en bloed kunnen
wij niet scheiden van de handeling van het eten en het drinken. Een
geïnteresseerd zijn in de wijze van tegenwoordigheid van
Christus in het avondmaal dat áfziet van deze handeling,
loopt het gevaar de zin van het avondmaal te verduisteren.
20. Waar zodanige overeenstemming tussen kerken bestaat, raken de
verwerpingen in de reformatorische belijdenissen de huidige stand van
de leer dezer kerken niet meer.
Christologie
21. In Jezus Christus, waarachtig mens, heeft de eeuwige Zoon en
daarmede God zelf , zich tot heil in de verloren mensheid begeven. In
het woord der belofte en het sacrament doet de Heilige Geest en
daarmede God zelf , als de gekruisigde en Opgestane tegenwoordig worden
22. In het geloof aan deze zelfovergave Gods in zijn Zoon
zien wij ons , met betrekking tot de historische bepaaldheid van de
traditionele denkvormen voor de taak gesteld, opnieuw tot gelding te
brengen wat de gereformeerde traditie geleid heeft bij haar bijzondere
nadruk op het "waarachtig God én waarachtig mens"-zijn van
Jezus, én wat de Lutherse traditie bewogen heeft in haar
accentueren van de volledige eenheid van de persoon.
23. Met het oog op deze stand van zaken kunnen wij thans de vroegere
"verwerpingen" niet meer onderschrijven.
Praedestinatie
24. In het evangelie wordt de onvoorwaardelijke aanneming van de
zondige mens door God beloofd. Wie daarop vertrouwt, mag zeker zijn van
zijn heil en Gods verkiezing prijzen. Over de verkiezing kan daarom
alleen gesproken worden met het oog op de roeping tot het heil in
Christus.
25. Het geloof doet weliswaar de ervaring op, dat de heilsboodschap
niet door allen aanvaard wordt, maar het herkent echter hierin het
geheimenis van het handelen Gods. Het getuigt tegelijkertijd de ernst
van menselijke beslissingen alsook de realiteit van de universele
heilswil van God. Het getuigenis der Schrift aangaande Christus maakt
het ons onmogelijk een eeuwig raadsbesluit Gods tot uiteindelijke
verwerping van bepaalde personen of van een volk te aanvaarden.
26. Waar zodanige overeenstemming tussen kerken bestaat raken de
verwerpingen in de reformatorische belijdenissen de huidige stand van
de leer dezer kerken niet meer.
Conclusies
27 Waar deze constateringen erkend worden, houden de "verwerpingen" in
de reformatorische belijdenissen met betrekking tot het Avondmaal, de
Christologie en de Praedestinatie geen verband met de huidige stand van
de leer. Daarmede worden de "verwerpingen" die de vaderen hebben
uitgesproken, niet als onzakelijk aangeduid; zij zijn echter geen
belemmering meer voor de kerkelijke gemeenschap.
28. Tussen onze kerken zijn er aanzienlijke verschillen in de
vormgeving van de eredienst, in de gestalten van de vroomheid en in
kerkorde. Deze verschillen worden in de gemeenten vaak sterker ervaren
dan de traditionele leerverschillen. Toch kunnen wij in aansluiting aan
het Nieuwe Testament én de reformatorische criteria inzake
kerkelijke gemeenschap in deze verschillen geen factoren van
kerkscheidende aard zien.
Afkondiging en
verwerkelijking van kerkelijke gemeenschap
29. Kerkgemeenschap in de zin van deze Konkordie betekent, dat kerken
van verschillend belijdenisbestand op grond van de verkregen
overeenstemming in het verstaan van het evangelie, elkaar gemeenschap
in Woord en sacrament toezeggen en een zo groot mogelijke
gemeenschappelijkheid in getuigenis en dienst aan de wereld nastreven.
30. Met de instemming met de Konkordie verklaren de kerken met
inachtneming van de binding aan de belijdenissen die bij hen gelden, of
met inachtneming van hun ( eigen) tradities :
31. a. Zij stemmen overeen in het 'verstaan van het evangelie zoals dat
uitdrukking gevonden heeft in de delen II en III;
32. b. de veroordelingen inzake de leer zoals deze in de
belijdenisgeschriften zijn uitgesproken, raken, naar is vastgesteld in
deel III, niet meer de huidige stand van de leer in de kerken, die
instemmen met de Konkordie;
33. c. zij verlenen elkaar kansel- en avondmaalsgemeenschap. Dit sluit
wederzijdse erkenning van de ordinatie in en maakt intercelebratie
mogelijk.
34. Met deze constateringen is kerkelijke gemeenschap vastgesteld. De
scheidingen die deze kerkelijke gemeenschap sinds de l6e eeuw
onmogelijk maakten zijn opgeheven. De deelnemende kerken hebben de
overtuiging dat zij samen deel hebben aan de ene kerk van Jezus
Christus en dat de Heer hen bevrijdt tot de gemeenschappelijke diensten
en hen daartoe verplicht.
Realisering
van de kerkelijke gemeenschap
35. De kerkelijke
gemeenschap realiseert zich in het leven van de kerken en de gemeenten.
In het geloof aan de kracht van de Heilige Geest die hen vereent,
getuigen zij tezamen en verrichten zij gezamenlijk hun dienst en
spannen zij zich in ter versterking en verdieping van de verkrgen
gemeenschap.
Getuigenis en dienst.
36. De verkondiging van de kerken wordt in de wereld geloofwaardiger,
wanneer zij het evangelie eenstemmig betuigen. Het evangelie bevrijdt
en verbindt de kerken tot gemeenschappelijke dienst. De dienst der
liefde gaat om de mens met zijn noden, en tracht de oorzaken hiervan
weg te nemen. De inspanning voor gerechtigheid en vrede in de wereld
vereist van de kerken in toenemende mate, dat zij gemeenschappelijke
verantwoordelijkheid op zich nemen.
Toekomstige
theologische arbeid
37. De Konkordie laat de verbindende kracht van de belijdenissen in de
deelnemende kerken bestaan. Zij wil niet verstaan worden als een nieuwe
belijdenis. Zij is een overeenstemming met betrekking tot het centrale,
die kerkelijke gemeenschap tussen de kerken van verschillende confessie
mogelijk maakt. De deelnemende kerken laten zich bij het
gemeenschappelijk verrichten van getuigenis en dienst door deze
overeenstemming leiden en verplichten zich tot verdere onderlinge
gesprekken over de leer.
38. Het gemeenschappelijk verstaan van het evangelie, waarop de
kerkelijke gemeenschap berust, moet verder verdiept, aan het getuigenis
van de Heilige Schrifi, getoetst, en voortdurend geactualiseerd worden.
39. Het is de taak der
kerken zich te blijven bezinnen op verschillen in de leer, die in en
tussen de deelnemende kerken bestaan, zonder dat deze als kerkscheidend
gelden. Daartoe behoren :
Hermeneutische vraagstellingen ten aanzien van het verstaan der
Schrift, belijdenis en kerk; Verhouding van wet en evangelie ;
Dooppraktijk; Ambt en ordinatie; Twee-rijken-leer en de leer van het
koningschap van Jezus Christus ; Kerk en maatschappij.
Tevens moeten ook die problemen aangevat worden, die zich voordoen met
betrekking tot getuigenis en dienst, kerkorde en praktijk.
40. Op grond van hun gemeenschappelijke erfenis moeten de
reformatorische kerken stelling nemen tegenover de tendenzen van
theologische polarisering die tegenwoordig aan de dag treden. De
problemen die daarmede verbonden zijn grijpen ten dele dieper in dan de
verschillen inzake de leer, die vroeger de tegenstelling
luthers-gereformeerd in het leven geroepen hebben.
41. Het zal taak van de gemeenschappelijke theologische arbeid zijn, de
waarheid van het evangelie te betuigen én af te grenzen
tegenover misvormingen ervan.
Organisatorische
consequenties
42. Door de verklaring van kerkelijke gemeenschap wordt niet
geprejudiceerd op afzonderlijke kerkordelijke regelingen van
vraagpunten tussen de kerken en binnen de kerken. De kerken moeten
echter bij deze regelingen de Konkordie in acht nemen.
43. Algemeen geldt, dat de verklaring van kansel- en
avondmaalsgemeenschap en de wederzijdse erkenning van de ordinantie, de
bepalingen die in de kerken gelden t.a.v. de bevestiging in het ambt
van predikant, de uitoefening van de dienst van de predikant en de
bepalingen voor het gemeentelijke leven niet buiten werking stellen.
44. Het vraagstuk van een organisatorische samenvoeging van
afzonderlijke bij de Konkordie betrokken kerken, kan slechts opgelost
worden in de concrete situatie waar in deze kerken Ieven. Bij het
onderzoek van dit vraagstuk dienen de volgende gezichtspunten in acht
genomen te worden.
45. Een unificatie die afbreuk doet aan de levende veelvormigheid der
verkondiging, de veelvormigheid van het godsdienstige leven, van de
kerkelijke orde en van de diaconale en maatschappelijke activiteiten,
zou het wezen van de kerkelijke gemeenschap, die met deze verklaring
wordt aangegaan, weerspreken. Anderzijds kan de dienst der kerk in
bepaalde situaties terwille van de fundamentele relatie van getuigenis
en dienst juridische samenvoegingen vereisen.
Wanneer organisatorische consequenties getrokken worden uit de
verklaring van kerkelijke gemeenschap, dan mag geen afbreuk gedaan
worden aan de vrijheid tot beslissing van minderheidskerken.
Oecumenische
aspecten
46. Door kerkelijke gemeenschap onder elkaar aan te gaan en te
realiseren, handelen de deelnemende kerken vanuit de verplichting, de
oecumenische gemeenschap van alle christelijke kerken te dienen.
47. Een zodanige kerkelijke gemeenschap in Europa zien zij als een
bijdrage tot dit doel. Zij verwachten dat de overwinning van de tot nu
toe bestaande scheiding van invloed zal zijn op de kerken die
confessioneel gezien met hen verwant zijn in Europa en in andere
werelddelen; zij zijn bereid net hen samen de mogelijkheid van
kerkelijke gemeenschap te onderzoeken.
48. Deze verwachting geldt eveneens voor de verhouding van de Lutherse
Wereldbond en de Gereformeerde Wereldbond tot elkaar .
49. Evenzo hopen zij, dat de kerkelijke gemeenschap nieuwe stimulansen
geven zal tot de ontmoeting en de samenwerking met kerken van andere
belijdenissen. Zij verklaren zich bereid gesprekken over de leer in
deze bredere context te voeren.
.
INFO: DE WEG - DE WAARHEID - HET LEVEN - FILM
Remember all victims of violence worldwide
DE WEG | DE WAARHEID | HET LEVEN | FILM | AUDIO
HOLYHOME.NL USE NO COOKIES - REPORT DEAD LINKS
Waard om te weten :
Een hartelijk welkom op de siteDeze pagina printen
Sitemap
Wie zoekt zal vinden
FAQ - HELP
Kerk
Zondag
Advent
Kerstfeest
Driekoningen
Vastentijd
Goede Vrijdag
Aswoensdag
Palmzondag
Palmpasen
De stille week
Witte donderdag
Stille zaterdag
Paaswake
Pasen - Paasfeest
Hemelvaartsdag
Pinksteren
Biddag
Dankdag
Avondmaal
Doop
Belijdenis
Oudjaarsdag
Nieuwjaarsdag
Sint Maarten
Sint Nicolaas
Halloween
Hervormingsdag
Dodenherdenking
Bevrijdingsdag
Koningsdag / Koninginnedag
Gebedsweek
Huwelijk
Begrafenis
Vakantie
Recreatie
Feest- en Gedenkdagen
Symbolen van herkenning
Leerzame antwoorden op levens- en geloofsvragen
Hebreeën 4:12 zegt: "Want levend en krachtig is het woord van God, en scherper dan een tweesnijdend zwaard: het dringt diep door tot waar ziel en geest, been en merg elkaar raken, en het is in staat de opvattingen en gedachten van het hart te ontleden". Lees eens: Het zwijgen van God
God heeft zoveel liefde voor de wereld, dat Hij Zijn enige Zoon heeft gegeven; zodat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft. Lees eens: God's Liefde
Schat onder handbereik
Bemoediging en troost
Bible-people - stories of famous men and women in the Bible
Bible-archaeology - archaeological evidence and the Bible
Bible-art - paintings and artworks of Bible events
Bible-top ten - ways to hell, films, heroes, villains, murders....
Bible-architecture - houses, palaces, fortresses
Women in the Bible - great women of the Bible
The Life of Jesus Christ - story, paintings, maps
Read more for Study Apocrypha, Historic Works
GELOOF EN LEVEN een
KLEINE HULP VOOR ONDERWEG
Wie zoekt zal vinden
Boeiende Series :
BijbelvertalingenBijbel en Kunst
Bijbels Prentenboek
Biblische Bildern
Encyclopedie
E-books en Pdf
Prachtige Bijbelse Schoolplaten
De Heilige Schrift
Het levende Woord van God
Aan de voeten van Jezus
Onder de Terebint
In de Wijngaard
De Bergrede
Gelijkenissen van Jezus
Oude Schoolplaten
De Zaligsprekingen van Jezus
Goede Vruchten
Geestesgaven
Tijd met Jezus
Film over Jezus
Barmhartigheid
Catechese lessen
Het Onze Vader
De Tien Geboden
Hoop en Verwachting
Bijzondere gebeurtenissen
De Bijbel is boeiend
Bijbelverhalen in beeld
Presentaties en Powerpoints
Bijbelse Onderwerpen
Vrede van God voor jou
Oude bijbel tegels
Informatie over alle kerken in Nederland: Kerkzoeker
Bible Study: The Bible alone!
L'étude biblique: Rien que la Bible!
Bibelstudium: Allein die Bibel!
Materiaal voor het Digibord
Werkbladen Bijbelverhalen Bijbellessen
OT Hebreeuws-Engels
NT Grieks-Engels
Naslagwerken
Belijdenissen
Een rijke bron
Missale Romanum + Afbeeldingen
Stripboek over Jezus
Christelijke Symbolen
Plaatjes Afbeeldingen Clipart
Evangelie op Postzegels
Harmonium Huisorgel
Godsdiensten en Religies
Herinnering aan Kerken
Christian Country Music
Muzikale ontspanning
Software voor Bijbelstudie
Hartverwarmende Klanken
Read and Hear the Holy Bible
Luisterbijbel
Bijbel voor Slechtzienden Begrippenlijst -1- -2-
Meer weten over de Psalmen, gezangen, liturgieën, belijdenisgeschriften: Catechismus, Dordtse Leerregels en veel andere informatie? . Kijk op: Online-bijbel.nl(What's good, use it)