HOME | STUDIEBIJBEL | BIJBELSTUDIES | BIJBELATLAS | BIJBELSEGESCHIEDENIS | NIEUWS
Feesten en Gedenkdagen Lijdenstijd
Door het jaar heen staan er bijzondere dagen op onze kalender. sinds jaar en dag gaat dat zo. daar ook zo onze aandacht aan besteden. Om je enig houvast te geven op deze site een overzicht van de christelijke feesten. Niet dat ze allemaal even indringend worden gevierd, maar meer dan de moeite waard om er niet alleen mee op de hoogte te zijn maar je ook eens nader in te verdiepen. Hieronder én hiernaast een schat aan informatie. Veel genoegen ermee.
De kerk: Lijdenstijd
We
houden een behoorlijk aantal christelijke feestdagen. Maar wat houden
die dagen eigenlijk in, behalve dat het vrije dagen zijn? Alleen maar
recreëren of...?
Vaak genoemd:
40-dagentijd of Vastentijd
De
Lijdenstijd is de periode van veertig dagen die voor Pasen valt in het
Christelijke kerkelijk jaar. De 40-dagentijd begint opAswoensdag.
Voor veel Christenen is de 40-dagentijd een vastentijd, een tijd van
inkeer en voorbereiding voor Pasen. Protestantse kerken nemen geen
vastentijd in acht.
Een tijd van gebed en inkeer
De Christelijke kerken die de 40-dagentijd in acht nemen gebruiken deze
als een tijd voor gebed en inkeer.
Weinig mensen vasten de hele periode; sommigen doen dat wel op
Aswoensdag en Goede Vrijdag. Veel gelovigen leven soberder dan normaal
als een vorm van zelf-discipline.
Veel Christenen gebruiken de periode voor meditatie en contemplatie.
Waarom 40
dagen?
40
is een belangrijk en betekenis getal in de Joods-Christelijke
geschriften:
In het bijbelboek Genesis regent het 40 dagen en nachten: de aarde
wordt vernietigd door de grote watermassa.
Het Hebreeuwse volk dat weggetrokken was uit Egypte was 40 jaar in de
woestijn voor ze het door God beloofde land introkken.
Mozes
vaste 40 dagen voor hij de Tien Geboden ontving op de berg Sinai.
Jesus vaste 40 dagen in de woestijn als voorbereiding op zijn taak.
Vooral het laatste wordt door de meeste Christenen gezien als de
sleutel voor de duur van de voorbereidingstijd voor Pasen.
De kleur Paars
Paars
is de symbolische kleur die in veel kerken gebruikt wordt in de
40-dagentijd voor kleden die over de tafel hangen (antependia) en
stola's (een soort sjaal die de voorganger om heeft in de kleur van het
kerkelijk jaar).
Paars wordt om twee redenen gebruikt. Ten eerste omdat het geassocieerd
wordt met rouw en zo de pijn en het lijden van de kruisiging verbeeldt.
E ten tweede omdat het de kleur is die verbonden is met het
koninklijke, en dit geeft Christus koningschap door kruisiging naar
opstanding weer. resurrection and sovereignty.
Oost en West
Zowel
de Oosters orthodoxe als de Westerse kerken betrachten de lijdenstijd,
maar zij tellen de 40 dagen verschillend.
De westese kerk slaat de zondagen over (die gevierd worden als de dag
van de opstanding) terwijl de oosterse kerk de zondagen meetelt.
Zo begint de lijdenstijd op verschillende dagen.
Westerse kerken beginnen de 40-dagentijd op de 7e woensdag voor Pasen
(Aswoensdag).
Oosters Orthodoxe kerken beginnen de 40-dagentijd op de maandag van de
7e week voor Pasen en eindigen op de vrijdag 9 dagen voor Pasen.
Oosters Orthodoxe kerken noemen deze periode de 'Grote 40-dagentijd'
VEERTIGDAGENTIJD
Nog
veel meer informatie over de veertigdagentijd
Elk jaar opnieuw biedt de Kerk ons tijdens de 40 dagen voor Pasen, de
kans orde op zaken te stellen in ons leven, grote schoonmaak te houden.
Wij worden uitgenodigd om tijdens deze periode, die voorafgaat aan het
grootste christelijke feest, eens na te denken over datgene waar het in
het leven op aankomt, over datgene wat nu echt belangrijk is.
Wij
worden eraan herinnerd dat ons leven een tocht is, een reis naar het
beloofde land, de hemel, het vaderhuis. Deze tocht gelijkt op de lange
reis van de Israëlieten naar het beloofde land
Israël, lange reis die een aanvang nam bij de uittocht uit
Egypte. Deze reis, of liever zwerftocht, duurde 40 jaar lang, destijds
de duur van een mensenleven. Nagenoeg de ganse zwerftocht speelt zich
af in de woestijn, onherbergzaam oord vol gevaren.
Het
volk Israël is 40 jaar onderweg door de woestijn naar het
beloofde land, Jezus zondert zich 40 dagen af om zich voor te bereiden
op zijn zending en wij hebben elk jaar een tijd van 40 dagen om ons op
Pasen voor te bereiden.
Voorbereiding
op pasen
De
veertigdagentijd is een periode die voorafgaat aan en voorbereidt op
het Hoogfeest van Pasen. Het is een tijd van bekering, waarin mensen
die katholiek willen worden zich voorbereiden op het doopsel, en
gelovigen aan hun eigen doopsel worden herinnerd.
Oproep
Jezus_Christus
roept op tot Bekering: hij vraagt de mens om zich vrij te maken van
alle zonden, preoccupaties en beslommeringen die de weg tot het
Rijk_Gods versperren.
Boetedoening
en bekering
De
Kerk heeft steeds geleerd, dat bekering niet eens en voor altijd
gegeven kan zijn, maar steeds opnieuw moet worden beleefd en
nagestreefd. De gelovige christen zondigt immers regelmatig, en raakt
daardoor het zuivere zicht op God kwijt. Hij moet zich steeds opnieuw
bekeren, en Boete doen voor zijn misstappen. De veertigdagentijd is in
de katholieke traditie bij uitstek de tijd van hernieuwde bekering, en
dus ook de tijd voor boetedoening.
Bidden, vasten
en aalmoezen geven
De
christen kan zijn boetvaardigheid op verschillende manieren uiten. De
Schrift en de Kerkvaders leggen vooral op drie vormen de nadruk: het
Gebed, de Aalmoes en het Vasten.
‘De
vasten’
Vroeger
speelde het vasten in de veertigdagentijd een hoofdrol; de
veertigdagentijd werd daarom ook wel ‘de
vastentijd’, ‘de vasten’ of –
samengetrokken- ‘de veertigdaagse vasten’ genoemd.
Een stukje
geschiedenis
De
Kerk heeft zich vanaf haar vroegste begin door boete, vasten en gebed
voorbereid op Pasen. In de eerste eeuw van het christendom beperkte
deze voorbereiding zich tot Goede_Vrijdag en Paaszaterdag. Later werd
de vastentijd steeds verder verlengd, totdat in 325 het
Concilie_van_Nicea de duur ervan bepaalde op veertig dagen.
Gregorius de
Grote
Paus
Gregorius_de_Grote (590-604) bepaalde in 602 dat de vastentijd voortaan
aanving met Aswoensdag. Daardoor omvatte de periode tot Pasen zes weken
en vier dagen, tezamen dus welgeteld 46 dagen. Maar omdat op zondagen
niet wordt gevast, bleven er 40 werkelijke vastendagen over. Deze
praktijk werd door paus Urbanus II (1088-1099) tot Kerkwet geformuleerd.
Veertig: een
heilig getal
Dat
de Paasvasten een tijdsduur van veertig dagen heeft gekregen, gaat
terug op de symbolische betekenis van het getal veertig. Het is een
heilig getal in de joodse en christelijke traditie.
Joodse traditie
Veertig
jaar zwierf het volk Israël door de woestijn op zijn tocht
naar het beloofde Land. Veertig dagen verbleef Mozes op de berg, toen
hij de Wet in tien geboden van God ontving. De profeet Elia ondernam
een tocht van veertig dagen naar de berg, waarop God hem zou
verschijnen.
Naar
Jezus’ voorbeeld
Jezus
trok zich veertig dagen in de woestijn terug om zich door vasten en
bidden voor te bereiden op zijn zending onder de mensen. Hij leefde
veertig dagen onthecht, zodat Hij zich helemaal kon openstellen voor de
kracht van God en de boodschap van Gods liefde. Van die onthechting
maakte de duivel gebruik om Jezus te verleiden, maar Jezus weerstond
iedere verlokking en werd debekeerde, 'de heilige Gods' die met gezag
preekte (Lucas 4, 1-33). Naar Jezus' terugtrekking in de woestijn is de
veertigdagentijd voor Pasen gemodelleerd.
Vrijheid
Boetedoening
en vasten bevrijden de gelovigen van aardse lasten en banden. Zo
ontstaat ruimte om telkens opnieuw de kern van het Paasfeest te
begrijpen en vooral te ervaren. Want Pasen is het feest van de ultieme
vrijheid: de overwinning van het leven op de dood.
Liturgie
In
de liturgie zijn de eerste vierenhalve week van de veertigdagentijd
speciaal gericht op de zuivering en bekering der zielen. In de vijfde
week is de aandacht gericht op het menselijke lijden van Christus. In
de laatste week, de zogenoemde Goede_Week, staat het mysterie van dit
lijden centraal. De liturgische kleur is paars, teken van boete. Alleen
op zondag Halfvasten wordt het paars door rozerood vervangen. De Kerk
viert met halfvasten namelijk dat Pasen naderbij komt: het is een
blijde zondag. De Mis van halfvasten wordt begonnen met het woord
Laetare, wat ‘verblijdt u’ betekent. De blijde
zondag van halfvasten wordt, naar het beginwoord, ook wel
‘Zondag Laetare’ genoemd.
De voorvasten
Met
voorvasten werd lange tijd bedoeld de liturgische periode van
tweeënhalve week die voorafgaat aan Aswoensdag. Ook deze
periode had een boetekarakter, zij het wat milder dan de
veertigdagentijd. Na het Tweede_Vaticaans_Concilie is de voorvasten in
de Westerse Kerk vervallen.
Septuagesima
De
zondagen in de voorvasten werden wel Septuagesima, Sexagesima en
Quinquagesima genoemd. Dit valt als volgt te verklaren. De Oosterse
Kerk heeft in de loop der tijd ook vastenpraktijken gekend waarbij
respectievelijk 70, 60 en 50 dagen voor Pasen al met vasten werd
begonnen. Dit gegeven, gecombineerd met het feit dat de eerste zondag
van de veertigdagentijd zondag Quadragesima wordt genoemd, leidde tot
de termen Septuagesima, Sexagesima en Quinquagesima voor de zondagen in
de Westerse voorvasten, te beginnen met zondag Septuagesima. Duidelijk
mag zijn, dat deze zondagen niet feitelijk 70, 60 en 50 dagen voor
Pasen vielen.
Speciale dagen
in de veertigdagentijd
Aswoensdag
en Goede_Vrijdag markeren het begin en het einde van de Vastentijd. Het
zijn sinds het Tweede Vaticaans Concilie bovendien de enige verplichte
vastendagen in de rooms-katholieke Kerk. Halfvasten, de vierde zondag
van de vasten, wordt, zo is al vermeld, ook wel Zondag Laetare genoemd.
De Goede_Week begint op Palmzondag, en voert via Witte_Donderdag en
Goede_Vrijdag naar Stille_Zaterdag.
Bijzondere
plaats van het doopsel
Tor
slot nog een woord over de bijzondere plaats die het Doopsel in de
veertigdagentijd toekomt. Er is al gesteld dat iedere individuele
gelovige zich steeds opnieuw tot God moet bekeren, en daarvoor de
veertigdagentijd in het bijzonder kan gebruiken. Welnu: wat geldt voor
de individuele gelovige geldt ook voor de Kerk als geheel; ook de Kerk
wil zich, als geloofsgemeenschap, in de vastentijd opnieuw tot Christus
bekeren.
Doopvoorbereiding
De
plaatselijke geloofsgemeenschap verzorgt de Doopcatechese van mensen
die Katholiek_worden. Voor de parochie is de Doopcatechese een kans op
hernieuwde bekering. Deze catechese is namelijk zo vormgegeven dat de
gehele geloofsgemeenschap samen op weg wordt gezet met de
‘kandidaat-gelovige’, die ook wel
‘geloofsleerling’ wordt genoemd.
Sacramenten in
de paaswake
In
de derde week van de vasten vertrouwt de Kerk zinnebeeldig haar Geloof
aan de geloofsleerling toe in de vorm van de Geloofsbelijdenis. In de
vijfde week van de veertigdagentijd ontvangt de geloofsleerling het
Onze_ Vader, de kristallisatie van het Gebed van de Kerk. Op
Paaszaterdag geeft de geloofsleerling de geloofsbelijdenis en het Onze
Vader aan de geloofsgemeenschap terug door beide teksten uit te
spreken. In de Paaswake ten slotte viert de geloofsleerling met de
gemeenschap de Sacramenten. Het is deze viering, waar in de
doopscatechese de gehele veertigdagentijd naartoe wordt gewerkt.
Vaak genoemd: 40-dagentijd of Vastentijd
De
Lijdenstijd is de periode van veertig dagen die voor Pasen valt in het
Christelijke kerkelijk jaar. De 40-dagentijd begint opAswoensdag.
Voor veel Christenen is de 40-dagentijd een vastentijd, een tijd van
inkeer en voorbereiding voor Pasen. Protestantse kerken nemen geen
vastentijd in acht.
Een tijd van gebed en inkeer
De Christelijke kerken die de 40-dagentijd in acht nemen gebruiken deze
als een tijd voor gebed en inkeer.
Weinig mensen vasten de hele periode; sommigen doen dat wel op
Aswoensdag en Goede Vrijdag. Veel gelovigen leven soberder dan normaal
als een vorm van zelf-discipline.
Veel Christenen gebruiken de periode voor meditatie en contemplatie
Nadenken over het persoonlijk
toepassen van vasten
1. Wat
is vasten?
2. Pas
jij dit wel eens toe? Waarom niet? Of waarom wel en op welke manier? In
een groep of persoonlijk?
3. Wat
is het doel van vasten? Wat wil of kun je ermee bereiken?
4.
Vind je dat tijdelijk selectiever eten, bijvoorbeeld geen snoep /
snacks / alcohol / vlees of minder TV kijken ook vormen van vasten is?
5. Hoe
zou jij meer op God gericht kunnen zijn? Kan vasten daarin een rol
spelen?
Zou je in de periode voor Pasen hier concreet mee bezig willen zijn?
Vragen om aan de hand van Bijbelteksten het onderwerp vasten te
overdenken
6. De
Joden kenden gedurende het jaar enkele perioden van vasten.
Welke periode wordt genoemd in Esther 9:21-32 en wat werd er dan
gevierd?
7. Behalve
vastgestelde dagen in het jaar kenden de Joden ook speciaal uitgeroepen
perioden van vasten. Waarom werd er een periode van vasten afgekondigd
in 2 Kronieken 20:3-4?
Wie deden er aan mee volgens vers 13?
8. Gezamenlijk
vasten kwam dus geregeld voor. Maar we lezen in het oude testamentook
over persoonlijk vasten.
Zoek in de volgende teksten eens op wie er vastte en met welk doel en
op welke manier:
Ezra 8: 21
2 Samuël 12:16-23
2 Samuël 1:12
Jona 3:5-8
Daniel 9:3
9. Heeft
vasten altijd zin?
Jeremia 14: 11-12
Jesaja 58:3-5
10. Waar
gaat het om?
Jesaja 58:6-7
11. Jezus
heeft ook gevast.
Hoe lang was de periode van vasten van Hem en op welke manier vastte
Hij?
Mattheus 4:2.
12. Uit
het voorgaande blijkt wel dat vasten bij de Joden normaal was. De
discipelen van Johannes de Doper vonden het daarom opmerkelijk dat de
discipelen van Jezus niet vastten.
Wat zegt Jezus daarover? Lucas 5:33-35 Mattheüs 9:14-17
Wat leer je uit de voorgaande Bijbeltekst over de manier van vasten?
En zou in Mattheüs 9:16 - 17 worden bedoeld dat het oude
Joodse systeem met allerlei perioden van vasten is vervangen door een
nieuw verbond, waarin het vasten geen rol meer speelt?
Hoe verhoudt zich dat tot Mattheüs 9:15?
13. Nadat
Jezus was opgevaren en de gemeente was gevormd, wordt vasten slechts
twee maal genoemd. Door wie werd er in de volgende gedeelten gevast en
met welk doel?
Handelingen 14:23
Handelingen 13:2-3
14. In
de Bijbel is sprake van het oefenen voor de geestelijke strijd. Je kunt
namelijk trainen om je niet te laten leiden door je vlees met zijn
begeerten.
Zie je een relatie
tussen dit oefenen en vasten?
1 Korinthiërs
9: 25
READ THE BOOK - THE BIBLE CHANGE YOUR LIFE
INFO: DE WEG - DE WAARHEID - HET LEVEN - FILM
Remember all victims of violence worldwide
DE WEG | DE WAARHEID | HET LEVEN | FILM | AUDIO
HOLYHOME.NL USE NO COOKIES - REPORT DEAD LINKS
Waard om te weten :
Een hartelijk welkom op de siteDeze pagina printen
Sitemap
Wie zoekt zal vinden
FAQ - HELP
Kerk
Zondag
Advent
Kerstfeest
Driekoningen
Vastentijd
Goede Vrijdag
Aswoensdag
Palmzondag
Palmpasen
De stille week
Witte donderdag
Stille zaterdag
Paaswake
Pasen - Paasfeest
Hemelvaartsdag
Pinksteren
Biddag
Dankdag
Avondmaal
Doop
Belijdenis
Oudjaarsdag
Nieuwjaarsdag
Sint Maarten
Sint Nicolaas
Halloween
Hervormingsdag
Dodenherdenking
Bevrijdingsdag
Koningsdag / Koninginnedag
Gebedsweek
Huwelijk
Begrafenis
Vakantie
Recreatie
Feest- en Gedenkdagen
Symbolen van herkenning
Leerzame antwoorden op levens- en geloofsvragen
Hebreeën 4:12 zegt: "Want levend en krachtig is het woord van God, en scherper dan een tweesnijdend zwaard: het dringt diep door tot waar ziel en geest, been en merg elkaar raken, en het is in staat de opvattingen en gedachten van het hart te ontleden". Lees eens: Het zwijgen van God
God heeft zoveel liefde voor de wereld, dat Hij Zijn enige Zoon heeft gegeven; zodat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft. Lees eens: God's Liefde
Schat onder handbereik
Bemoediging en troost
Bible-people - stories of famous men and women in the Bible
Bible-archaeology - archaeological evidence and the Bible
Bible-art - paintings and artworks of Bible events
Bible-top ten - ways to hell, films, heroes, villains, murders....
Bible-architecture - houses, palaces, fortresses
Women in the Bible - great women of the Bible
The Life of Jesus Christ - story, paintings, maps
Read more for Study Apocrypha, Historic Works
GELOOF EN LEVEN een
KLEINE HULP VOOR ONDERWEG
Wie zoekt zal vinden
Boeiende Series :
BijbelvertalingenBijbel en Kunst
Bijbels Prentenboek
Biblische Bildern
Encyclopedie
E-books en Pdf
Prachtige Bijbelse Schoolplaten
De Heilige Schrift
Het levende Woord van God
Aan de voeten van Jezus
Onder de Terebint
In de Wijngaard
De Bergrede
Gelijkenissen van Jezus
Oude Schoolplaten
De Zaligsprekingen van Jezus
Goede Vruchten
Geestesgaven
Tijd met Jezus
Film over Jezus
Barmhartigheid
Catechese lessen
Het Onze Vader
De Tien Geboden
Hoop en Verwachting
Bijzondere gebeurtenissen
De Bijbel is boeiend
Bijbelverhalen in beeld
Presentaties en Powerpoints
Bijbelse Onderwerpen
Vrede van God voor jou
Oude bijbel tegels
Informatie over alle kerken in Nederland: Kerkzoeker
Bible Study: The Bible alone!
L'étude biblique: Rien que la Bible!
Bibelstudium: Allein die Bibel!
Materiaal voor het Digibord
Werkbladen Bijbelverhalen Bijbellessen
OT Hebreeuws-Engels
NT Grieks-Engels
Naslagwerken
Belijdenissen
Een rijke bron
Missale Romanum + Afbeeldingen
Stripboek over Jezus
Christelijke Symbolen
Plaatjes Afbeeldingen Clipart
Evangelie op Postzegels
Harmonium Huisorgel
Godsdiensten en Religies
Herinnering aan Kerken
Christian Country Music
Muzikale ontspanning
Software voor Bijbelstudie
Hartverwarmende Klanken
Read and Hear the Holy Bible
Luisterbijbel
Bijbel voor Slechtzienden Begrippenlijst -1- -2-
Meer weten over de Psalmen, gezangen, liturgieën, belijdenisgeschriften: Catechismus, Dordtse Leerregels en veel andere informatie? . Kijk op: Online-bijbel.nl(What's good, use it)