HOME | STUDIEBIJBEL | BIJBELSTUDIES | BIJBELATLAS | BIJBELSEGESCHIEDENIS | NIEUWS
TAAK VAN MISDIENAARS EN ANDEREN
Bron: het Internet
De
Eucharistieviering.
Iedereen heeft in de kerk
een taak. Alle mensen in de kerk bidden tot God. Ze danken God. Ze
luisteren naar zijn Woord. Ze zingen. Ze gaan ter communie: ze
ontvangen het Lichaam van Christus.
Maar er zijn ook mensen die
een bijzondere taak hebben:
-
De priester (de pastoor of de kapelaan): Hij bidt namens alle mensen tot God. Hij legt het Woord van God uit in de preek. Hij doet wat Jezus zelf heeft gedaan tijdens het laatste avondmaal.
-
De lector. Hij leest voor uit de Heilige Schrift, de Bijbel.
-
Het koor. Het koor zingt de liederen.
-
De organist. Hij speelt op het orgel.
-
De collectanten. Zij halen geld op bij de collecte.
-
De koster. Hij helpt bij de voorbereiding op de Eucharistie. Hij legt alles klaar.
En de misdienaar/acoliet?
Ook jij bidt tijdens de Eucharistie net als alle mensen in de kerk. Jij dankt God voor alles wat Hij jou heeft gegeven. Jij luister naar het Woord van God in de Bijbel. Jij gaat ter communie.
Maar je hebt ook een
bijzondere taak! Jij bent dienaar tijdens de Eucharistie. Dat betekent
dat jij hardop de gebeden bidt die de mensen ook bidden. Die gebeden
staan vaak in het boekje. Jij gaat zitten, staan en knielen, net als de
mensen in de kerk.
Dat alles mag jij als misdienaar doen. Niet alleen omdat jij het fijn vindt. Je mag het ook voor God doen en alle mensen in de kerk. Door jou hulp kan de Eucharistie heel mooi worden gevierd.
Misdienaars buiten de kerk
Als je bij Jezus hoort, ben
je dat niet alleen tijdens de Eucharistie. Jij hoort ook bij Hem op
school en thuis. Ook bij de voetbalclub. Jij bent ook 'christen',
leerling van Jezus Christus, als je vrij bent.
Thuis bid je voor en na het
eten. 's Morgens als je opstaat bid je tot God. 's Avonds voor je gaat
slapen dank je God voor alle fijne dingen van die dag. Overdag kun je
aardig zijn tegen je vader en moeder. Je maakt ruzie weer goed. Je
helpt mensen die jouw hulp nodig hebben.
Het kerkelijk jaar
Ons nieuwe jaar begint op 1
januari. De Kerk heeft ook een eigen jaar. Dat is het kerkelijk
jaar. Het begint op de eerste zondag van de Advent. In het
kerkelijk jaar worden enkele grote feesten gevierd, Ook vieren we
heiligen. Maria heeft daar een ereplaats.
Eigenlijk viert de Kerk in
één jaar het leven van Jezus. Zo vieren we zijn
komt op aarde met Kerstmis. Op dit feest bereiden we ons voor
in de advent. Zijn dood en verrijzenis vieren we met Pasen. We bereiden
ons voor in de Veertigdagentijd. Vanaf Pasen tot Pinksteren hebben we
de Paastijd.
Er
blijven dan nog 33 of 34 weken over. Deze tijd noemen we de tijd door
het jaar.
Advent
De advent begint vier
zondagen voor Kerstmis. Kerstmis vieren we altijd op 25
december. Vaak hangt er in de Kerk een Adventskrans. Daar staan vier
kaarsen op. Iedere week heeft een kaars. De eerste zondag steken we
één kaars een, de tweede zondag twee, de derde
drie, en de vierde vier. We doen dat omdat we vol verlangen uitzien
naar Jezus, die geboren
wordt in de kerstnacht. We noemen Jezus het "Licht der wereld". Daarom
dat we kaarsen aansteken. Dan wordt het licht. Hoe meer kaarsen er
branden, hoe meer we weten dat Jezus dicht bij is.
We bereiden ons in de advent
voor op de komst van Jezus. Het woord 'Advent" betekent in het latijn:
"Komst". We willen ons in deze tijd bezinnen. Dan kunnen we blij zijn
als Jezus komt. Daarom draagt de priester een paars kleed. Dat kleed
noemen we kazuifel. Paars is de kleur van bezinning en boete.
Kersttijd
De kersttijd begint op
Kerstavond (24 december) en duurt tot het feest dat "Doop van de Heer"
heet.
We vieren met Kerstmis, dat
Jezus werd geboren in de stal van Bethlehem. De Zoon van God werd mens,
net als wij. Hij heeft ons bevrijd van kwaad en zonde. Daarom zijn we
blij. Daarom dragen we witte kazuifels. Wit is de kleur van
blijdschap.
De feesten na Kerstmis laten
zien wat Kerstmis betekent.
-
Niet lang na Kerstmis vieren we het feest van de Heilige Familie: Jezus, Maria en Jozef. Dat gezin is voor ons een voorbeeld van hoe we moeten leven.
-
Op 1 januari vieren we het feest van Maria, Moeder van God. We beginnen ons eigen nieuwjaar met Maria. Omdat het kindje Jezus is geboren, viert ook de Moeder feest!
-
De week daarna vieren we Driekoningen. Dat feest heet ook: Openbaring des Heren. We vieren het bezoek dat de drie wijzen uit het Oosten aan Jezus brachten. Zij lieten zien, dat Jezus de nieuwe koning is.
-
De Kersttijd eindigt op de zondag na 6 januari. We vieren dan het feest van Jezus' doop, Jezus werd gedoopt toen Hij 30 jaar oud was (zie plaatje). Daarna begon Hij te preken en mensen te genezen. De doop is het einde van het leven thuis bij Jozef en Maria. Daarom eindigt ook op die dag de kersttijd.
Veertigdagentijd
De Veertigdagentijd begint met aswoensdag en duurt 40 dagen. We weten uit de Bijbel dat Jezus ook 40 dagen vastte. En het volk van Israël trok 40 jaar door de woestijn. Jezus en het volk leerden in die Veertigdagentijd alleen op God te vertrouwen.
Het begin van de
Veertigdagentijd is aswoensdag.
Op die dag krijgen we een askruisje op het voorhoofd. Het doet ons er
aan denken dat we maar stof en as zijn, niet zo bijzonder. We
willen leven voor wat echt belangrijk is.
In de Veertigdagentijd
'vasten' mensen. "Vasten" is: minder eten, meer bidden, eerlijk delen.
Als je minder eet, spaar je een hoop geld uit! Dat kun je dan geven aan
mensen die minder te eten hebben. Je ziet wel op TV waar op aarde
mensen honger hebben.
De Veertigdagentijd is een
tijd is van bezinning en boete. "Boete" is: goedmaken wat je
verkeerd hebt gedaan. Soms heb je met mensen iets goed te maken. Soms
heb je met God iets goed te maken. Daar denken we in de
Veertigdagentijd speciaal over na.
Omdat de Veertigdagentijd
een tijd van bezinning en boete is, draagt de priester paarse
kazuifels. Net als in de advent.
De
zondag voor Pasen is Palmzondag. We gedenken dat Jezus met palmtakken
werd binnengereden in Jeruzalem (zie plaatje). Maar daarna begon zijn
lijden. Hij werd gevangen genomen en gedood.
De week waarin we het lijden gedenken, heet "Goede
Week". Dat betekent niet, dat het lijden 'goed' is. Maar we noemen deze
week 'goed', omdat Jezus door zijn lijden aan ons verlossing heeft
gebracht.
De dagen van pasen
De dagen van Pasen zijn de
dagen waarop we gedenken dat Jezus is gestorven en verrezen.
In deze dagen heeft Jezus ons verlost. Dit is het belangrijkste van ons
geloof.
Witte donderdag
Op de avond voor Jezus ging
lijden en sterven, was Hij met zijn leerlingen
voor het laatst aan tafel. Daarom noemen we dit: Het Laatste Avondmaal.
Op die avond nam Hij brood en wijn in zijn handen, en zei: Dit is mijn
Lichaam, Dit is mijn Bloed. Dat doen we tot zijn gedachtenis in iedere
Eucharistie.
Goede
vrijdag
Op deze dag werd Jezus
veroordeeld door Pontius Pilatus, de koning. Hij werd
gemarteld en gedood. Hij werd gehangen aan een kruis. Op die
dag vieren we niet de Eucharistie. Wel bidden we de 'Kruisweg'. In de
kruisweg worden 14 momenten van Jezus' lijdensweg
herdacht. 's Avonds denken we terug aan het sterven.
Het lijdensverhaal wordt gelezen, en het Kruis binnengedragen.
Paaszaterdag
De zaterdag voor Pasen gebeurt er niets in de kerk.
Jezus is immers dood en begraven! Daarom zijn we bedroefd en
wachten op Pasen.
Paaswake
Op de avond voor Pasen, als het donker is, komen we
naar de kerk. We 'waken', dat wil zeggen, we wachten. We wachten op de
komst van Jezus. We wachten er op, dat Hij weer leeft. We luisteren
naar wat in de Bijbel staat over dit feest. We dragen het licht binnen
(Paaskaars – zie plaatje). We steken onze eigen kaarsjes daar
aan aan. We zegenen het doopwater, en als er kinderen zijn, worden ze
gedoopt. We vieren de Eucharistie. Licht, water en brood en wijn
betekenen dat Jezus niet dood is, maar leeft!
Paastijd
De Paastijd begint op Eerste
Paasdag en eindigt op
Pinksteren, 50 dagen later. We blijven in de Paastijd de verrijzenis
van Jezus vieren. Omdat we daarover zo blij zijn, zeggen we steeds:
"Alleluia". Alleluia betekent: "Lof aan God". In de lezingen horen we
steeds vertellen over de verschijningen van Jezus en het werk dat de
apostelen doen in zijn Naam.
De kleur van de Paastijd is wit. We zijn immers blij omdat we mogen leven!
Op de veertigste dag na
Pasen vieren we Hemelvaartsdag.
Jezus is niet steeds zichtbaar bij ons gebleven. Hij hoort nou eenmaal
thuis bij God.
Op de vijftigste dag na Pasen vieren we Pinksteren.
Toen Jezus naar de hemel ging, liet Hij ons niet alleen achter. Hij
beloofde de Heilige Geest. De Geest helpt ons te zien en te geloven wat
we hebben gehoord van Jezus. Ook de apostelen kregen de heilige Geest.
Zij durfden toen overal te vertellen van God en Jezus. Bovendien
stichtten de apostelen de Kerk. Daarvan zijn we nu nog steeds lid.
Tijd
door het jaar
De rest van het jaar heeft
geen bijzondere naam. Deze
tijd duurt wel 33 of 34 weken. Dat is meer dan een half jaar! We horen
allerlei gebeurtenissen uit het leven van Jezus. We zien wonderen
gebeuren. We horen wat Hij zegt.
De priester draagt groene
kazuifels. Groen is de kleur van hoop en vruchtbaarheid. We hopen dat
alles wat we horen en meemaken vrucht mag dragen in ons leven. Iedere
dag opnieuw iets waarmaken van Jezus' boodschap.
We vieren tussendoor nog wel
een paar feesten. Enkele feesten zijn:
-
Sacramentsdag: twee weken na Pinksteren. We vieren dat Jezus bij ons blijft in zijn Lichaam en Bloed.
-
Maria Ten Hemelopneming: 15 augustus. Midden in de vakantie denken we aan Maria. Zij heeft zo goed geleefd, dat ze nu net als Jezus bij God is. Maar omdat ze nooit iets verkeerd heeft gedaan, is zij de enige mens die met lichaam en al naar de hemel is gegaan.
-
Allerheiligen: 1 november. Alle mensen die goed hebben geleefd en daarvoor door God beloond zijn, worden gevierd op één feestdag.
-
Allerzielen: 2 november. Alle mensen die gestorven zijn worden herdacht. Mensen denken aan opa's en oma's, papa's en mama's die niet meer leven. Ze gaan bloemen brengen op het kerkhof. En hun namen worden genoemd in de kerk.
De kleuren van de kazuifels
Wit: Kleur van de blijdschap,
de vreugde en de reinheid. Denk maar aan zuiver water. Het wordt
gebruikt op feesten van onze Heer Jezus Christus en op feesten van
Maria, engelen en geloofsverkondigers.
Rood: Kleur van de liefde (denk
aan de rode roos!), van vuur, van bloed, van kracht en van de heilige
Geest. Het wordt gebruikt op Palmzondag, Goede Vrijdag, Pinksteren, het
Vormsel en de feesten van de martelaren.
Groen: Kleur van de hoop en de
vruchtbaarheid (denk aan het jonge groen in de lente!). Het wordt
gedragen in de tijd door het jaar.
Paars: Kleur van boete en droefheid. Het wordt gedragen
in de Advent en de Veertigdagentijd en ook bij uitvaarten.
4. Wat
staat er allemaal in de kerk?
De kerk is het huis van God.
In de kerk komen mensen samen om te bidden. Ze komen er de Eucharistie
vieren.
In de toren hangen de klokken.
Als de klok luidt, komen de mensen naar de kerk.
Achterin bij de deur hangen wijwaterbakken.
Wijwater is gezegend water. Steeds als we binnenkomen steken we onze
hand in de wijwaterbak. We maken een kruisteken. Dat herinnert ons aan
de doop. Toen werden we met water begoten, en zei de priester: "Ik doop
je in de naam van de Vader, de Zoon en de heilige Geest."
Het belangrijkste in de KERK is
het ALTAAR (1).
Daarop wordt de Eucharistie gevierd. Brood en wijn worden Lichaam en
Bloed van Christus.
Op het altaar staat een KRUISBEELD.
Ook in de kerk hangt heel hoog een kruis. Dat doet ons denken aan
Jezus, die voor ons is gestorven op het kruis.
De Bijbel wordt voorgelezen
aan de LEZENAAR (2).
Het mooie boek waar het Evangelie in staat, ligt meestal op de prachtige standaard (3).
De priester en de
misdienaars zitten op de prachtige BANKEN (4).
De KELK,
de HOSTIESCHAAL, de KANNETJES en
de HANDWASSINGSSCHAAL staan
op de CREDENSTAFEL (5).
De credenstafel is de tafel waarop alles staat wat niet op het altaar
thuishoort, maar wel nodig is voor de Eucharistie.
Door de week is de
Eucharistie meestal in de sacramentskapel. Ook daar staan een altaar,
een lezenaar, een credenstafel, en banken voor de priester en de
misdienaars.
In de SACRISTIE kleden de priester en de misdienaars zich aan. (niet afgebeelld)
Op de CREDENSTAFEL staat
het volgende:
1. KELK.
Deze kelk is vaak heel mooi, van goud of zilver. In de kelk komt de
wijn, die het Bloed van Christus wordt.
2. Op de kelk ligt een PALLA,
een vierkant plaatje. Daarop ligt de CORPORALE,
een witte vierkante doek, die op het altaar wordt gelegd. Op de
corporale zet de priester de kelk en de hostieschaal.
3. Op de kelk ligt ook een KELKDOEKJE.
Daarmee maakt de priester na de communie kelk en hostieschaal schoon.
Over de kelk ligt ook wel eens een KELKVELUM.
Dat is een doek die alles afdekt. Het heeft de kleur van het Kazuifel.
(niet afgebeeld)
4. Op de HOSTIESCHAAL liggen
de hosties die Lichaam van Christus worden. Het is een mooie schaal van
goud.
5. Als er veel hosties nodig zijn, wordt er een CIBORIE gebruikt. Een ciborie is een grote kelk met een deksel. Vlak voor de communie haalt de priester ook altijd de ciborie uit het tabernakel.
6. Water en wijn zit in de KANNETJES (die ook wel AMPULLEN worden genoemd).
7. Als alles op het altaar
is gezet, wast de priester zijn handen. Daar voor gebruikt hij de WATERKAN en
de diepe SCHAAL van
de HANDWASSING. Er
ligt altijd een doek bij om de handen weer af te drogen.
Priester en misdienaars
komen ook netjes aangekleed in de Eucharistieviering. De KLEREN die
ze aantrekken hebben ook eigen namen.
A.
De priester heeft over alles heen een KAZUIFEL.
Dat weet je al. Het kan wit, rood, paars of groen zijn.
B. Daaronder draagt hij een
wit kleed, dat ALBE heet.
Onder de albe kan hij een AMICT (schouderdoek) dragen. [niet afgebeeld].
C. Daarover heen draagt hij
een STOLA. Dat is
een smalle strook, in de kleur van het kazuifel. Daaraan kun je zien,
dat hij priester is.
D. Albe en stola worden
netjes bij elkaar gehouden door de CINGEL,
een wit koord.
Maar ook de misdienaars
staan er netjes op!
E. Eerst trekken ze een TOOG aan.
Meestal is de toog zwart. Op grote feestdagen is de toog wel eens rood.
F. Daarover trek je een SUPERPLIE aan.
De superplie is altijd wit.
Er worden in de Eucharistie
ook BOEKEN gebruikt.
Op het altaar ligt altijd het MISSAAL.
Daarin staan alle teksten, behalve de lezingen.
De Lezingen staan in het LEZINGENBOEK dat
ook Lectionarium wordt genoemd.
De mensen in de kerk en de
misdienaars hebben eigen MISBOEKJES.
Door de week zijn de boekjes blauw. Op Zon- en feestdagen zijn ze wit.
Er is altijd een los blaadje waar de lezingen op staan.
Op zondagen en bij
feestelijke vieringen worden ook KAARSEN gebruikt
bij het evangelie. Ook wordt er WIEROOK gebrand
in een WIEROOKVAT.
Wierook ruikt lekker. De rook stijgt op naar boven. Het is een teken
van ons gebed dat naar God opstijgt.
Houdingen van priester en misdienaars tijdens de Eucharistie.
Door onze houdingen laten we
zien wat we doen in de Eucharistie. We zijn in het huis van God, dus we
zitten niet te praten of te vervelen. Elkaar plagen is iets dat je maar
thuis doet. Andere mensen in de kerk vinden het vervelend als
misdienaars zich niet netjes gedragen!
In de kerk probeer je eerbiedig te
zijn. Eerbied betekent: netjes doen tegen God. Je laat Hem zien, dat je
bij hem wilt zijn. Dan ben je vol aandacht en let je goed op.
Knielen
Onder knielen verstaan we:
zitten op twee knieën. Dat doen we bijvoorbeeld bij het
'Heilig Heilig' tot het 'Onze Vader'. Je knielt omdat God dan heel
dichtbij is in Brood en Wijn.
Staan
Staan is een houding van
beleefdheid. Ook wil het zeggen: ik ben klaar om te dienen. We staan
bij het luisteren naar het Evangelie. Ook als we ons geloof belijden,
gaan we staan.
Zitten
Zitten is een rusthouding.
Als we zitten kunnen we ook goed
luisteren. Daarom zitten we
bij de eerste en tweede lezing. Ook bij de preek zitten we.
Lopen
Als we in de kerk zijn lopen
we altijd rustig. We hoeven nooit hard te lopen. We hebben alle tijd.
Buigen
Buigen is een houding van
eerbied. Daarom buigen we diep als we langs het altaar lopen. We buigen
minder diep als we de priester iets aangeven. Als je buigt, sta je
stil, en houd je je voeten bij elkaar.
Kniebuiging
Een kniebuiging is nog
eerbiediger dan een gewone buiging. We maken een kniebuiging als we de
kerk binnenkomen, voor het altaar. De priester maakt nog vaker een
kniebuiging.
Als je een kniebuiging maakt, sta je eerst stil.
Dan kijk je naar de plaats waar je eerbied voor hebt. Dan raakt je
rechterknie de grond. Je bovenlichaam moet recht blijven.
Handen vouwen
Het is slordig om je handen
zomaar langs je lichaam te laten hangen. Zeker in de kerk wil je netjes
voor de dag komen!
Daarom vouwen priester en
misdienaars netjes hun handen. Dan heeft iedereen de handen op dezelfde
plaats. Je vouwt je handen als je beide handen tegen elkaar doet. Je
kruist de duimen er over heen.
7. Taken
van de misdienaar tijdens de Eucharistie.
Voorbereiding
De koster zet alles in de
kerk klaar. De priester maakt vooraf de preek en kleedt zich netjes aan.
Ook de misdienaars bereiden
zich voor.
-
Ze wassen thuis hun handen.
-
Ze zijn netjes aangekleed. Niet netjes zijn: vuile kleren, schoenen die niet schoon zijn. Sportschoenen moeten ook niet te felle kleuren hebben. Anders zit iedereen naar jouw schoenen te kijken!
-
Ze zijn op tijd in de sacristie.
-
Ze doen netjes hun toog en superplie aan.
-
Ze wachten rustig tot de Eucharistie begint. Ze mogen best iets zeggen. Maar ze zeggen geen dingen die niet passen bij wat ze in de kerk gaan vieren (vieze woorden, praten over vechten en zo).
Als de klok slaat, buigen priester en misdienaars
netjes voor het kruis in de sacristie. De priester zegt:
“Onze hulp is in de naam des Heren” Allen
antwoorden: “Die hemel en aarde gemaakt heeft.” Ze
vouwen hun handen en zijn verder stil.
Het
begin van de Eucharistie
Intrede
De
misdienaars lopen voorop, de priester loopt achteraan. Eén
misdienaar of de koster trekt aan de bel. Rustig gaan de misdienaars en
de priester op één lijn voor het altaar staan. De
priester gaat tussen de misdienaars staan. Samen met de priester maken
de misdienaars een buiging. Kalm lopen ze naar hun plaatsen. De mis
begint. De misdienaars blijven staan.
Deel
1 van de Mis: Openingsritus.
Met de openingsritus wordt
de Eucharistie begonnen. Alle teksten zijn een voorbereiding op wat
gaat komen.
De priester zegt:
En allen maken een kruisteken.
De genade van de Heer Jezus Christus, de liefde van
God en de gemeenschap van de heilige Geest zij met u allen.
De priester houdt een korte inleiding
op de viering.
Dan gaat hij verder met de Schuldbelijdenis.
We belijden onze schuld, omdat we zuiver willen zijn voor God.
Ik belijd voor de
almachtige God en voor u allen, dat ik gezondigd heb in woord en
gedachte, in doen en laten, door mijn schuld, door mijn schuld, door
mijn grote schuld. Daarom smeek ik de heilige Maria, altijd maagd, alle
engelen en heiligen, en u, broeders en zusters, voor mij te bidden tot
de Heer onze God.
Moge de almachtige God zich over ons ontfermen, onze zonden vergeven en ons geleiden tot het eeuwig leven. Amen.
Dan volgt het "Heer ontferm
U" en op zondagen het "Eer aan God". De misdienaars blijven staan,
behalve als het grote koor zingt. Dan gaan ze samen met de priester
zitten.
Het "Heer ontferm U"
is een gebed waarin we vragen of Jezus bij ons wil komen.
Heer, ontferm U over ons. Heer,
ontferm U over ons. Christus,
ontferm U over ons. Christus,
ontferm U over ons. Heer,
ontferm U over ons. Heer,
ontferm U over ons.
Lofzang "Eer aan God" . Dit zongen de engelen in
Bethlehem, toen Jezus geboren was. We willen God dan ook alle eer
geven, net als toen die engelen.
Eer aan God in den hoge en
vrede op aarde aan de mensen, die Hij liefheeft. Wij loven U. Wij
prijzen en aanbidden U. Wij verheerlijken U en zeggen U dank voor uw
grote heerlijkheid. Heer God, hemelse Koning, God, almachtige Vader.
Heer, eniggeboren Zoon, Jezus Christus. Heer God, Lam Gods, Zoon van de
Vader. Gij die wegneemt de zonden der wereld, ontferm U over ons.
Gij die wegneemt de zonden der wereld, aanvaard ons gebed.
Gij die zit aan de rechterhand van de Vader, ontferm U over ons. Want
Gij
alleen zijt de Heilige. Gij alleen de Heer. Gij alleen de Allerhoogste:
Jezus Christus, met de heilige Geest in de heerlijkheid van God de
Vader. Amen.
Dan zegt de priester het Openingsgebed.
Hij bidt tot God, de Vader. De misdienaars staan. Aan het einde van het
gebed zeggen alle mensen: Amen.
Deel
2 van de Mis: Dienst van het Woord
In de dienst van het Woord
worden de lezingen uit de Bijbel voorgelezen. Ook wordt er de preek
gehouden. En er wordt gebeden. De misdienaars zitten.
Eerste lezing
deze eindigt met: Zo spreekt de Heer.
Psalmgebed. Er kan een psalm worden
gebeden, die aansluit op de eerste lezing. De psalmen staan achterin
het boekje, of op het losse papiertje. Als
het koor zingt wordt er soms een lied gezongen.
Op zondagen is er ook een tweede lezing. Daarna wordt er een lied gezongen. Ondertussen gaan twee misdienaars kaarsen halen op de credenstafel en gaan klaarstaan voor de processie. Een andere misdienaar haalt het wierookvat, en brengt het bij de priester. Als de priester de wierook er heeft opgelegd, gaat hij bij de twee anderen staan voor de processie. Dan loopt de priester of de diaken met met het evangelieboek naar de lezenaar, terwijl de misdienaars met kaarsen en wierook voor hem uit lopen. De misdienaars met kaarsen gaan links en rechts van de lezenaar staan. De misdienaars met het wierook gaan er achter staan, zo dat de diaken er nog tussendoor kan.
Evangelie.
Iedereen gaat rechtop staan.
De Heer zij met u. En
met uw geest.
Lezing uit het heilig Evangelie van onze Heer Jezus
Christus volgens....... Lof
zij U, Christus.
De
evangelielezing eindigt met:
Zo spreekt de Heer. Wij
danken God.
Op zondagen: Daarna brengen
de misdienaars de kaarsen en het wierookvat weg.
Daarna houdt de priester de preek (zaterdag
en zondag). De misdienaars zitten.
Dan wordt op zaterdag en
zondag de geloofsbelijdenis gebeden.
Alle mensen staan. Ook de misdienaars gaan staan.
Voorbede. Na de geloofsbelijdenis
gaan alle mensen samen bidden tot God. We vragen Hem dat Hij goed voor
ons zorgt. Daarom vragen we Hem allerlei dingen, die we graag
hebben. We hopen dan dat God vindt, dat het goed is voor ons.
Dan zal Hij het zeker geven.
na iedere bede wordt gezegd: Laat ons bidden:
Deel
3 van de Mis: Dienst van de Eucharistie.
In de dienst van de
Eucharistie wordt gebeden over Brood en Wijn. Ze worden Lichaam en
Bloed van Christus. Iedereen die wil krijgt de communie. Brood en wijn
worden naar het altaar gebracht. Na de communie wordt het altaar weer
leeg gemaakt.
LET NU GOED OP: NU
BEGINT HET ECHTE WERK VOOR DE MISDIENAARS.
De priester of diaken gaat
naar het altaar. Twee of meer misdienaars gaan naar
de credenstafel. Eén misdienaar pakt de kelk, met
alles wat daar opligt (Corporale, kelkvelum, palla, kelkdoekje). De
andere misdienaars pakken de hostieschaaltjes. Als je alleen de mis
dient, neem je de kelk in de ene hand en de hostieschaal in de andere
hand.
Let op:
als er Kinderwoorddienst is, brengen de kinderen brood en wijn mee. Dan
moet je de schalen en de kelk bij de altaartrappen afhalen!
Samen loop je naar de
priester of diaken. Hij neemt de kelk en de hostieschaal aan. Daarna
maken de misdienaars samen een kleine buiging en gaan naar de credens
terug. Ondertussen wordt alles op het altaar gereed gemaakt. Als er
geen koor of organist is, zegt de priester:
Gezegend
zijt Gij, God, Heer van al wat leeft. Uit uw milde hand hebben het
brood ontvangen. Aan U dragen wij op de vrucht van de aarde, het werk
van onze handen. Maak het voor ons tot Brood van eeuwig leven. Gezegend
zijt Gij, God, in alle eeuwen.
Daarna brengen de twee
misdienaars de kannetjes met
water en wijn. De één pakt de wijn,
de ander het water.
De priester of diaken doet beiden in de kelk. Hij geeft de kannetjes
terug. Daarna maken de misdienaars samen een kleine buiging en gaan
naar de credens terug. Ondertussen zet de priester de kelk op het
altaar. Als er geen koor of organist is, zegt hij:
Gezegend zijt Gij, God, Heer
van al wat leeft. Uit uw milde hand hebben wij de beker ontvangen. Aan
U dragen wij op de vrucht van de wijngaard, het werk van onze handen.
Maak het voor ons tot bron van eeuwig leven.
Gezegend zijt Gij, God, in
alle eeuwen.
Op
zondagen wordt er wierook gebruikt.
Eén of twee misdienaars brengen het wierookvat en het
scheepje naar de priester. De priester legt de wierook op de gloeiende
kool. Dan komt er rook uit.
Hij neemt het
wierookvat in zijn hand en loopt rond het altaar. Het is een
teken van eerbied voor Jezus die in Brood en Wijn bij ons gaat komen. Als
hij klaar is, geeft hij het wierookvat terug. De misdienaars buigen. De
misdienaar die het wierookvat vasthoudt (of de diaken), bewierookt de
priester. (driemaal twee slagen) Daarna loopt hij naar voren, en
bewierookt het volk (driemaal één slag). Dan
wordt het wierookvat teruggehangen en gaan deze misdienaars naar hun
plaatsen.
In
alle missen: De misdienaars komen naar de priester voor de handwassing.
De ene met de schaal en waterkan. De tweede misdienaar heeft de doek
over zijn arm of in zijn handen. De misdienaar met de waterkan giet
water over de handen van de priester. De priester neemt de handdoek en
De misdienaars blijven nu
staan.
Dan gaan de grote gebeden
over Brood en Wijn beginnen. Eerst bidt de priester een Gebed
over de gaven. Hij zegt:
Bidt, broeders en zusters,
dat mijn en uw offer aanvaard kan worden door God, de almachtige Vader.
Moge de Heer het offer uit uw handen aannemen tot
lof en eer van zijn Naam, tot welzijn van ons en van heel zijn heilige
Kerk.
Dan zegt hij het gebed, dat hij leest in het
Missaal. Alle mensen antwoorden met: Amen.
Nu volgt het belangrijkste
gedeelte van de Eucharistie. Het is het EUCHARISTISCH
GEBED, ofwel: Het Grote Dankgebed. Daarin bidt de priester
over Brood en Wijn, zodat ze Lichaam en Bloed van Christus worden. Hij
bidt tot de God de Vader. Hij bedankt God voor alles wat Hij voor ons
heeft gedaan. Heel speciaal bedankt Hij God voor Jezus die is gestorven
en verrezen.
De misdienaars gaan staan op
de plaats waar de Altaarschellen staan.
De altaarschellen zijn koperen bellen. Ze worden gebruikt bij de
Consecratie.
Het gebed begint:
De Heer zij met u. En
met uw geest.
Verheft uw hart. Wij
zijn met ons hart bij de Heer.
Brengen wij dank aan de Heer
onze God. Hij
is onze dankbaarheid waardig.
De priester bidt nu als
eerste deel van het Eucharistisch gebed de PREFATIE.
Dat is een gebed dat past bij de tijd of het feest. De prefatie wordt
door allen besloten met:
Heilig, heilig, heilig de
Heer de God der hemelse machten. Vol zijn hemel en aarde van uw
heerlijkheid. Hosanna in den hoge. Gezegend Hij die komt in de Naam des
Heren. Hosanna in den hoge.
Tijdens dit gebed gaan de
misdienaars knielen. In de kerk knielen ze op de trappen. Daar liggen
kussentjes. In de kapel kniel je voor de bank.
Dan begint de priester te
bidden. Let goed op, want snel komt de CONSECRATIE.
Op dat moment bidt de priester en worden brood en wijn Lichaam en Bloed
van Christus. Al de priester het brood in zijn handen neemt zegt hij:
Neemt en eet hiervan, gij
allen, want dit is mijn Lichaam, dat voor u gegeven wordt.
Daarna heft hij de hostie
op, zodat de mensen het kunnen zien. De misdienaars bellen met
de altaarschellen,
totdat de priester de hostie weer heeft neergelegd.
Dan neemt de priester de
kelk in zijn handen. Hij bidt:
Neemt deze beker en drinkt hier allen uit, want dit
is de beker van het nieuwe, altijddurende verbond, dit is mijn Bloed,
dat voor u en alle mensen wordt vergoten tot vergeving van de zonden.
Blijft dit doen om Mij te gedenken.
Daarna heft hij de kelk op,
zodat de mensen het kunnen zien. De misdienaars bellen met de
altaarschellen, totdat de priester de kelk weer heeft neergelegd.
Dan blijven de misdienaars
netjes geknield tot het Onze Vader. Bij het Onze Vader staan de
misdienaars op en gaan (op zondagen) op de plaats staan waar ze de
communie ontvangen.
Onze Vader, die in de hemel
zijt, uw Naam worde geheiligd, uw Rijk kome, uw wil geschiede op aarde
zoals in de hemel. Geef ons heden ons dagelijks brood; en vergeef ons
onze schuld, zoals ook wij aan anderen hun schuld vergeven; en leid ons
niet in bekoring, maar verlos ons van het kwade.
Verlos ons, Heer, van alle
kwaad, geef vrede in onze dagen, dat wij, gesteund door uw
barmhartigheid, vrij mogen zijn van zonde, en beveiligd tegen alle
onrust, hoopvol wachtend op de komst van Jezus Messias, uw Zoon.
Want van U is het Koninkrijk
en de kracht
Heer Jezus Christus, Gij hebt
aan uw apostelen gezegd: "Vrede laat Ik u, mijn vrede geef Ik u", let
niet op onze zonden maar op het geloof van uw Kerk; vervul uw belofte:
geef vrede in uw Naam en maak ons één. Gij die
leeft in eeuwigheid. Amen.
De vrede des Heren zij altijd
met u.
Op zondagen geven de mensen elkaar in de kerk de vredeswens. Dat betekent: ze geven elkaar een hand. Dat doen de misdienaars ook, maar zonder te praten of oneerbiedig te doen.
Nu komen de misdienaars
netjes bij de priester staan voor de communie. In de kerk staan ze
achter de priester. In de kapel naast de priester. Ze wachten netjes,
terwijl de priester het brood breekt. Hij zegt:
Lam
Gods dat wegneemt de zonden der wereld,
Lam Gods dat wegneemt de zonden der wereld,
Lam Gods dat wegneemt de zonden der wereld,
Dan laat de priester de gebroken hostie aan de
mensen zien en zegt:
Zalig zij, die genodigd zijn aan de Maaltijd des Heren.
Zie het Lam Gods, dat wegneemt de zonden der wereld.
Heer, ik ben niet waardig dat
Gij tot mij komt.
maar spréék en ik zal gezond
worden.
Dan
geeft de priester de communie
aan de misdienaars. Hij legt de hostie op de hand –
net zoals je altijd doet. De misdienaars steken de hostie meteen in de
mond.
Daarna maken ze samen een
buiging en gaan naar hun plaatsen terug. Ze zitten tot de priester
klaar is met communie-uitdelen en danken Jezus.
Als de priester klaar is met
communie-uitdelen brengt hij de overgebleven hosties naar het
tabernakel. De misdienaars gaan staan. Dan maakt
de priester de hostieschaal schoon. Hij
doet alle kruimeltjes in de kelk. Eén van de misdienaars
komt met het waterkannetje.
Hij giet wat water in de kelk. Als er genoeg in zit, buigt hij. Dan
brengt hij het waterkannetje terug.
Als alles klaar is, blijven de misdienaars staan bij hun plaatsen.
De priester staat aan het
altaar. Hij bidt het gebed na de communie. Als alle mensen Amen hebben
gezegd, komt de zegen.
Deel
4 van de Mis: Slotritus
De Heer zij met U. En
met uw geest.
Zegene U de almachtige God,
Vader, Zoon en heilige Geest.
Ondertussen maken de
misdienaars en alle mensen in de kerk een kruisteken. Dan zegt de
priester of de diaken:
Gaat nu allen heen in vrede.
Uittocht
Dan gaan de misdienaars
samen met de priester op een rij staan. In de kapel staan ze voor het
altaar en maken een kniebuiging. In de kerk gaan ze naar het kleed
onder de altaartrappen en buigen.
In de sacristie stellen
priester en misdienaars zich op voor het kruis. Ze buigen.
De priester zegt:
“Geloofd zij Jezus Christus” en de misdienaars
antwoorden “Van nu af tot in eeuwigheid”.
Proficiat! De eucharistie is uit! De misdienaars trekken toog en superplie uit en mogen weer naar huis.
READ THE BOOK - THE BIBLE CHANGE YOUR LIFE
INFO: DE WEG - DE WAARHEID - HET LEVEN - FILM
Remember all victims of violence worldwide
DE WEG | DE WAARHEID | HET LEVEN | FILM | AUDIO
HOLYHOME.NL USE NO COOKIES - REPORT DEAD LINKS
Waard om te weten :
Een hartelijk welkom op de siteDeze pagina printen
Sitemap
Wie zoekt zal vinden
FAQ - HELP
Kerk
Zondag
Advent
Kerstfeest
Driekoningen
Vastentijd
Goede Vrijdag
Aswoensdag
Palmzondag
Palmpasen
De stille week
Witte donderdag
Stille zaterdag
Paaswake
Pasen - Paasfeest
Hemelvaartsdag
Pinksteren
Biddag
Dankdag
Avondmaal
Doop
Belijdenis
Oudjaarsdag
Nieuwjaarsdag
Sint Maarten
Sint Nicolaas
Halloween
Hervormingsdag
Dodenherdenking
Bevrijdingsdag
Koningsdag / Koninginnedag
Gebedsweek
Huwelijk
Begrafenis
Vakantie
Recreatie
Feest- en Gedenkdagen
Symbolen van herkenning
Leerzame antwoorden op levens- en geloofsvragen
Hebreeën 4:12 zegt: "Want levend en krachtig is het woord van God, en scherper dan een tweesnijdend zwaard: het dringt diep door tot waar ziel en geest, been en merg elkaar raken, en het is in staat de opvattingen en gedachten van het hart te ontleden". Lees eens: Het zwijgen van God
God heeft zoveel liefde voor de wereld, dat Hij Zijn enige Zoon heeft gegeven; zodat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft. Lees eens: God's Liefde
Schat onder handbereik
Bemoediging en troost
Bible-people - stories of famous men and women in the Bible
Bible-archaeology - archaeological evidence and the Bible
Bible-art - paintings and artworks of Bible events
Bible-top ten - ways to hell, films, heroes, villains, murders....
Bible-architecture - houses, palaces, fortresses
Women in the Bible - great women of the Bible
The Life of Jesus Christ - story, paintings, maps
Read more for Study Apocrypha, Historic Works
GELOOF EN LEVEN een
KLEINE HULP VOOR ONDERWEG
Wie zoekt zal vinden
Boeiende Series :
BijbelvertalingenBijbel en Kunst
Bijbels Prentenboek
Biblische Bildern
Encyclopedie
E-books en Pdf
Prachtige Bijbelse Schoolplaten
De Heilige Schrift
Het levende Woord van God
Aan de voeten van Jezus
Onder de Terebint
In de Wijngaard
De Bergrede
Gelijkenissen van Jezus
Oude Schoolplaten
De Zaligsprekingen van Jezus
Goede Vruchten
Geestesgaven
Tijd met Jezus
Film over Jezus
Barmhartigheid
Catechese lessen
Het Onze Vader
De Tien Geboden
Hoop en Verwachting
Bijzondere gebeurtenissen
De Bijbel is boeiend
Bijbelverhalen in beeld
Presentaties en Powerpoints
Bijbelse Onderwerpen
Vrede van God voor jou
Oude bijbel tegels
Informatie over alle kerken in Nederland: Kerkzoeker
Bible Study: The Bible alone!
L'étude biblique: Rien que la Bible!
Bibelstudium: Allein die Bibel!
Materiaal voor het Digibord
Werkbladen Bijbelverhalen Bijbellessen
OT Hebreeuws-Engels
NT Grieks-Engels
Naslagwerken
Belijdenissen
Een rijke bron
Missale Romanum + Afbeeldingen
Stripboek over Jezus
Christelijke Symbolen
Plaatjes Afbeeldingen Clipart
Evangelie op Postzegels
Harmonium Huisorgel
Godsdiensten en Religies
Herinnering aan Kerken
Christian Country Music
Muzikale ontspanning
Software voor Bijbelstudie
Hartverwarmende Klanken
Read and Hear the Holy Bible
Luisterbijbel
Bijbel voor Slechtzienden Begrippenlijst -1- -2-
Meer weten over de Psalmen, gezangen, liturgieën, belijdenisgeschriften: Catechismus, Dordtse Leerregels en veel andere informatie? . Kijk op: Online-bijbel.nl(What's good, use it)