HOME | STUDIEBIJBEL | BIJBELSTUDIES | BIJBELATLAS | BIJBELSEGESCHIEDENIS | NIEUWS
Palmpasen
Door het jaar heen staan er bijzondere dagen op onze kalender. sinds jaar en dag gaat dat zo. daar ook zo onze aandacht aan besteden. Om je enig houvast te geven op deze site een overzicht van de christelijke feesten. Niet dat ze allemaal even indringend worden gevierd, maar meer dan de moeite waard om er niet alleen mee op de hoogte te zijn maar je ook eens nader in te verdiepen. Hieronder én hiernaast een schat aan informatie. Veel genoegen ermee.
De kerk: palm zondag
We
houden een behoorlijk aantal christelijke feestdagen. Maar wat houden
die dagen eigenlijk in, behalve dat het vrije dagen zijn? Alleen maar
recreëren of...?
Op deze dag
begint voor de christenen de Goede Week
Deze begint op Palm- of
Passiezondag, de zesde zondag van de veertigdagentijd en eindigt met
Paaszaterdag. Het doel van de Goede Week is de overweging van
het lijden en sterven van Christus. De laatste dagen van de
Goede Week -Witte Donderdag, Goede Vrijdag en Paaszaterdag- vormen het
hoogtepunt van de voorbereiding op Pasen.
De benaming 'Goede' Week verwijst naar het gegeven, dat de dood dankzij
Jezus definitief overwonnen is. Lange tijd mochten tijdens de
Goede Week -en dat gold ook voor de daarop volgende paasweek- geen
zware lichamelijke werkzaamheden worden verricht.
Bij het begin van de Goede Week, op Palmzondag is er de
palmwijding. Deze herinnert aan het gejuich, waarmee men
Jezus bij zijn intocht ontving.
De plechtigste week van
het kerkelijk jaar is de Stille Week, de week voor Pasen. Gedurende
deze week gedenken Christenen de laatste week van Jezus' leven. De
Stille Week begint op Palmzondag.
Palmzondag gedenkt de
feestelijke intocht in Jeruzalem terwijl de menigte juichte
De grote menigte die voor het feest naar Jeruzalem gekomen was, ging de
volgende dag met palmtakken in de hand de stad uit, omdat ze gehoord
hadden dat Jezus naar Jeruzalem zou komen. Ze gingen hem tegemoet en
riepen:
‘Hosanna! Gezegend hij die komt in naam van de Heer!
Gezegend de koning van Israël!’
(Johannes 12: 12-13)
Later in die week zouden veel van dezelfde mensen deel uitmaken van de
menigte die eiste dat Jezus gekruisigd zou worden.
Symbolisme
Christelijke voorgangers gebruiken vaak het verhaal van Palmzondag om
eraan te herinneren dat mensen vaak niet erg standvastig in hun geloof
zijn. Zo kunnen zij vragen na te denken over de keren dat gelovigen
ontrouw geweest zijn aan Christus, of hypocriet toen ze zeiden dat ze
achter zijn leer stonden.
Kerkdiensten
In veel kerken worden op Palmzondag Palmpasenstokken of palmtakken in
processie gedragen.
De Palmtakken (buxustakken) worden aan het begin van de 40-dagentijd
verbrand en leveren as voor het askruis dat gelovigen op het voorhoofd
getekend krijgen in sommige kerken op As Woensdag.
Vertel het aan
de kinderen - Intocht in Jeruzalem
Jezus en zijn leerlingen waren op weg naar Jeruzalem. Er waren veel
mensen bij hen die graag bij Jezus wilden zijn om naar Hem te
luisteren. Nog een paar dagen, dan zou het feest zijn in Jeruzalem,
Paasfeest. De Israëlieten dachten dan terug aan de tijd dat
God hen bevrijd had uit het land Egypte.
De mensen zijn blij en vrolijk, ze zijn al in feeststemming. Ze hopen
en verwachten dat Jezus hun koning wil worden en de Romeinen, die de
baas spelen in hun land, zal verjagen.
Ze begrijpen nog steeds niet dat Jezus helemaal geen vechtkoning wil zijn, maar een vredekoning.
Jezus zal niet alleen koning worden over de Israëlieten, maar over de hele wereld.
Hij zal niet alleen de Romeinen verslaan, maar Hij zal al het kwaad dat in de wereld is overwinnen.
Jezus zal overwinnaar zijn over alles en iedereen.
Hij zal alle mensen gelukkig maken door te lijden en te sterven. Hij zal de straf dragen voor iedereen, zodat alle mensenkinderen weer heel dicht bij God kunnen komen en voor altijd bij Hem mogen zijn.
Maar dat begrepen de
mensen nog steeds niet.
Jezus wist het wil en Hij wist ook dat Hij eerst nog veel zou
moeten lijden voordat dit zou gebeuren. Daarom was Jezus niet zo blij
en vrolijk, Hij was stil en verdrietig omdat al die mensen niet wilden
of konden begrijpen, dat Hij alleen maar vrede wilde brengen tussen God
de Vader en alle mensen.
Toen ze vlak bij de Olijfberg waren zei Jezus tegen zijn leerlingen:
"Ga naar het dorpje, dat je daar ziet liggen. Je zult daar een
vastgebonden veulen zien, een jonge ezel, waar nog nooit iemand op
heeft gereden. Maak het dier los en breng het hier. Als er iemand aan
je vraagt: "Waarom maken jullie dat veulen los en nemen jullie het
mee?" Zeg dan dat de Heer het nodig heeft. Dan zal het goed zijn.
De leerlingen van Jezus gingen naar het dorp en alles
gebeurde precies zoals Jezus het had gezegd.
Ze kwamen terug bij Jezus en deden hun jassen uit en legden
ze over de ezel, zodat Jezus er op kon zitten en ze spreidden hun
jassen uit over de grond, zodat de ezel er over kon lopen.
Ze begonnen te juichen en te roepen: "Hosanna, hosanna, de koning komt. Gezegend is Hij die komt in de naam van de Heer". En steeds meer mensen sloten zich aan bij de juichende stoet mensen en zongen en jubelden het uit van blijdschap, omdat ze dachten dat Jezus nu wel koning zou worden over Jeruzalem.
Ze trokken palmtakken van
de bomen en zwaaiden er vrolijk mee, het waren net vlaggen, die de
koning begroeten.
Aan de kant van de weg stonden ook de farizeeën en
schriftgeleerden, rijke, geleerde mensen, die helemaal niets van Jezus
moesten hebben. Ze waren jaloers omdat de mensen zo veel van Jezus
hielden en naar Hem wilden luisteren en graag bij Hem wilden zijn.
"Laat de mensen zwijgen", roepen ze naar Jezus, "u bent helemaal geen koning". Maar Jezus antwoordde, als de mensen zouden zwijgen, zouden de stenen het uitroepen".
De mensen mochten wel roepen, dat Jezus hun koning was, want dat was Hij ook. Alleen een andere koning dan zij dachten, geen vechtkoning, maar een Vredekoning. Geen koning die op een vurig paard reed, maar nederig op een ezel. Geen koning met gewapende soldaten om hem heen.
Maar een koning van liefde, die de mensen wilde helpen en beter maken en hen vertelde dat God de Vader heel veel van hen hield.
De farizeeën en
schriftgeleerden keken boos en bedachten een plan om Jezus gevangen te
nemen.
Zo komt de vrolijk stoet in Jeruzalem aan en de mensen dringen om Jezus
heen en verwachtten van Hem dat Hij zou zeggen: "Maak mij nu maar
koning". Maar Jezus stapt van de ezel af en gaat naar de tempel.
De mensen zijn
teleurgesteld en begrijpen er niets van, dat Jezus geen koning wil
worden zoals zij het hebben bedacht.
De plannen van God zijn zoveel mooier en beter dan wij zouden kunnen
bedenken.
We begrijpen God lang niet
altijd, maar we mogen zeker weten dat het goed is wat God doet. Hij
kent je en Hij weet wat het beste voor je is, op Hem kun je vertrouwen,
bij Hem ben je veilig.
Jezus heeft ons dat geleerd, blijf maar dicht bij Hem.
Verdieping
De Joodse uitleggers zeggen bij Zacharia 9:9: Wie in een droom een ezel
ziet, ziet uit naar verlossing want er staat geschreven: "verheug u
zeer, gij dochter Zions, juicht, gij dochter Jeruzalems, ziet uw Koning
zal komen, rechtvaardig, en Hij is een Heiland; arm en rijdende op een
ezel, en op een veulen, een jong der ezelinnen."
De intocht op een jong der
ezelinnen in Jeruzalem, is zó betekenis vol, en met het oog
daarop is de Joodse uitlegging, dat het zien van een ezel in een droom
op verlossing wijst, zeer zeker niet ver van de waarheid af.
Wanneer wij slechts Exodus 13:13 lezen dan zien wij dat daarin de
verlossing heel duidelijk leesbaar beschreven wordt.
Hoe mooi is dan ook het
tafereel dat op de Palmzondag wordt gezien.
Volgens Johannes 11:55, waren vele Joden voór het Pascha
opgegaan naar Jeruzalem opdat zij zichzelve zouden reinigen. Zij hadden
gehoord van de opwekking van Lazarus en zochten de Here Jezus, en
bespraken onder elkaar of de Heer al dan niet op het feest zou komen.
Toen zij echter op hun
vragen het antwoord kregen dat de Heer in Bethanië was, gingen
zij daar ook heen. En, niet alleen om de Heer te zien maar ook om
Lazarus, die uit de doden was opgewekt.
Bethanie lag niet ver af van Jeruzalem, slechts een half uur gaans,
dus, een Sabbats-reize.
De Heer had de Sabbath
doorgebracht bij hen die Hem liefhadden,en s'avonds was Hij, aan de
avondmaaltijd in het huis van Simon de Melaatse, door Maria gezalfd,
waarmede Zijn kruisdood en begrafenis reeds werden ingeluid.
De Heer wíst wat er zou gebeuren, want
dáárom was Hij gekomen. De volgende dag, op de
eerste dag van de laatste week van Zijn leven
vóór Zijn kruisdood, ging Hij op naar Jeruzalem.
Menigmaal had de Heer deze
weg betreden, echter nú zou Hij langs deze weg de stad
Jeruzalem op een wijze binnenkomen zoals Hij dat nog nooit had gedaan.
Wáárom koos de Heer nu juist een ezel uit, en nog
wel een jonge ezel waarop nog nimmer iemand gezeten had?
Het paard werd voor de
oorlog gebruikt en voerde zijn berijder ten strijde, terwijl de ezel in
tijden van vrede door koningen en rechters werd bereden, en dan gaf men
nog de voorkeur aan witte ezelinnen. zie Richteren 5:10.
Er is echter juist aan het zitten op de jonge ezel nog een diepere
betekenis verbonden. Ook de moeder van de jonge ezel wordt meegenomen
en loopt mee bij de intocht,want de ezelin moest toch immers
óók bij de Heer gebracht worden.!
Wáárom
dan toch deze beide ezels?
Dit is zeer zeker ook niet zonder betekenis,want ook hier kunnen wij
zeggen: "Hier weidt mijn ziel met een verwonderend oog."
De ezelin is een jukdragende, en dus volkomen het schaduwbeeld van
Israël dat het juk der wet droeg.
Velen hadden deze ezelin, Israel, bereden; de goeden en de kwaden. Door
zijn leidslieden was Israël onderwezen, en degenen die ten
tijde van de omwandeling des Heren op de stoel van Mozes zaten, hadden
het volk niets dan vormen aangebracht.
Dat dit zo is, dat blijkt glashelder uit de vervloekte vijgeboom. Deze boom droeg een zeer schone bladertooi. Nu is het bij de vijgeboom zo, dat wanneer er bladeren zijn, er óók vruchten aan moeten zijn. Het was de tijd van de vijgen wel niet, zodat deze boom te vroeg zijn bladeren had, en, omdat er bladeren aanzaten hadden er zéker óók vruchten aan moeten zitten,maar die waren er niet.!!
Zo had Israël wel
veel vormen en dat was niet verkeerd, zeker niet, want ook de
Tabernakel-en Tempeldienst moesten op Gods bevel geschieden zoals de
Here God het had voorgeschreven. Ordeningen en vormen moeten er zijn.
Maar, de vrucht die de Here God van ons eist, mag niet ontbreken.
En, zó ontbrak de kern, de vrucht, namelijk de liefde tot de
Here God en de naaste.
De vijgeboom moet bladeren
hebben, zeer zeker, maar het gaat om de vruchten. En die vrucht werd
door de Here Jezus niet in Israël gevonden.!
En zo had óók de ezelin afgedaan. Geen
Godsbestuur zouden zij meer hebben en zónder berijder mocht
zij nog meelopen.
De Here Jezus laat Zich op
de jonge ezel zetten die nog nooit een last gedragen had want de Heer
was de Eérste die Zich op zijn rug nederzette.!
In deze jonge ezel zien wij het beeld van het Nieuwe Verbondsvolk dat
Hij Zich zou verwerven door Zijn kruisdood.
Nog nooit was er een bestuurder over dit Nieuwe Verbondsvolk geweest,
maar, de Heer Jezus zou er het Hoofd van worden en Hij zou het leren
hoe het wandelen moest.
Dit volk lag echter onder
de vloek en het moest de dood sterven. Het zag echter verlangend uit
naar een Verlosser,en, volgens Exodus 13:13, was daar een Lam voor
nodig.
Een Lam, dat in de plaats van deze jonge ezel zou sterven.
Johannes de Doper sprak: "Zie, het Lam Gods dat de zonden der wereld
draagt."
De Here Jezus Christus is dat grote Offer-Lam dat Zich voor Zijn volk
in de dood zou geven om het van de vloek te redden, van de eeuwige
dood. De Joden hebben het niet begrepen,en, hoewel de Hosanna's
weerklonken, bleven zij er blind voor om in Hem het Lam Gods te zien.
Tóch riepen ook
velen van hen: "Hosanna, de Zone Davids. Gezegend is Hij, Die komt in
de Naam des Heren". Hosanna betekend: "Here geef heil, geef voorspoed."
Nimmer was er na de zondeval leven op aarde geweest. Behalve enkelen,
die de dood niet zagen, waren voor een ieder de 4000 jaren heengesneld
met dood en verderf.
Niemand kon Gode Zijn rantsoen geven, maar Jezus Christus, het Woord
dat vlees geworden is, was HET
LEVEN, HET WARE LEVEN. DE WARE WIJNSTOK, DE EDELSTE WIJNSTOK!
De jonge ezel werd ontbonden en verbonden aan deze edelste Wijnstok.
De bewoners van Jeruzalem wilden echter niets weten van Hem, van Wien
de optrekkende schare zei: "Deze is Jezus, de Profeet van Nazareth in
Galilea."
De Farizeeën zagen de jubelende en juichende schare met
leedwezen aan en zeiden tot elkander: "Ziet gij wel, dat gij gans niet
vordert, ziet de gehele wereld gaat Hem na.!"
Sommigen zeiden tot de
Heer: "Meester bestraf Uw dicipelen." Doch Hij antwoordde: "Ik zeg
ulieden, zo dezen zwijgen, de stenen haast roepen zullen."
In Hem was het Leven en de aarde had dit nog nooit aanschouwd. Nu was
Hij er, en de stenen zouden haast roepen.!
Schoon was Zijn intocht in de grote stad Jeruzalem. Prachtig mooi was
deze stad met al haar poorten en gebouwen, en geen enkel donker wolkje
was er te zien; geen spoor van gevaar.
En toch, juist in die
vredige toestand gaat de Heer wenen over die schone stad. Dit was de
tweede maal dat de Heer weende.
De eerste maal was bij het graf van Lazarus; toen weende Hij omdat de
dood nog steeds zulk een grote macht had.
Nu weent Hij over de grote zonden van het Joodse volk, waardoor de
gevolgen niet uit kunnen blijven,. en, Hij spreekt: "Och, of gij ook
bekendet, ook nog in deze uwen dag, wat tot uw vrede dient. Maar nu is
het verborgen voor uwe ogen, want er zullen dagen over u komen dat uw
vijanden een omgraving rondom u zullen opwerpen en u zullen omsingelen
en u van alle zijden zullen benauwen. En zij zullen u tot de grond
nederwerpen en uwe kinderen in u; en zullen in u de ene steen op de
andere niet laten. Daarom dat gij de tijd uwer bezoeking niet bekend
hebt." Lukas 19:42-44.
Hoe vreselijk is deze
profetie tot vervulling gekomen, want de stad en de tempel zijn in
vlammen opgegaan. Niets is er van overgebleven dan alleen maar een
teken voor iedere Jood: de Klaagmuur die daar nog heden ten dage staat.
De dode stenen van de klaagmuur roepen de Joden toe: "Hij was de
Wáre Profeet die op Palmzondag de verwoesting heeft
voorzegd.Hij was de Messias, de Koning; de Hosanna's kwamen Hem toe,
want wat Hij sprak, dat was de waarheid. Gij ziet dat nu voor uwe
ogen."
Maar, ofschoon deze stenen
voor de Jood een verstaanbare taal moesten spreken, willen zij Hem niet
aannemen.
Nog is hun hart verhard en de jubelkreten, de hosanna's hebben hun
harten nog niet beroerd, en nog is het voor hen verborgen wat hun tot
vrede dient.
Het volk van Jezus Christus echter heeft de genade van Hem ondervonden
en dit dankbaar aanvaard.Maar toch is er ook weer afval gekomen onder
de christenen en er heeft zich enorm veel verderf voorgedaan.
Wederom is de Here Jezus Christus Jeruzalem binnengereden, doch nú in Zijn Apostolisch Profetisch Getuigenis. Vele hosanna's zijn er gehoord, doch daarná kwam de verachting en de miskenning. En, evenals in de tijd van Christus, galmen ná de hosanna's de kreten "Kruist Hem, Kruist Hem", door de lucht, zoals het boek der Openbaringen,hoofdstuk 11, beschrijft over het Getuigenis dat hetzélfde lot zal ondergaan.
En, dan gaat tevens in
vervulling wat wij lezen in Lukas 23:31: "Want, indien zij dit doen aan
het groene hout, wat zal aan het dorre geschieden?"
De Heer moedigt ons steeds aan om Zijn kruis op te nemen en Hem na te
volgen en Hij zal ons daartoe Zijn kracht schenken, ook in de komende
moeilijke dagen.
De Hosanna's echter, die in waarheid werden uitgeroepen, zullen straks
in de toekomst overgaan in een eeuwige vreugde en blijdschap en in het
zingen van het gezang dat niemand kan leren dan de 144.000 Verzegelden.
Dat de liefde tot God en tot de naasten naar de door god gestelde maat
gevonden zal worden opdat ons dat heerlijk doelwit niet zal ontgaan!
Een wonderlijke intocht in Jeruzalem ...
Palmpasen is de zondag
voor Pasen en wordt daarom ook wel palmzondag genoemd. Palmzondag is de
laatste zondag in de veertigdagentijd, ook wel de vastentijd genoemd,
en de eerste dag van de Goede Week. Palmzondag herinnert ons aan de
intocht van Jezus van Nazareth in Jeruzalem. Veel mensen waren toen
naar de stad getrokken om daar het joodse paasfeest te vieren. Ze
hadden gehoord over de vele wonderen die Jezus had verricht en kwamen
naar Jeruzalem om hem tegemoet te zien als een lang verwachtte koning,
de Messias. Jezus was geen gewone koning, hij kwam in Jeruzalem rijdend
op een ezeltje en zonder leger, hij was een koning van de gewone
mensen. De menigte juichte, riepen “Hosanna!”,
sneden palmtakken van de bomen en zwaaiden hiermee naar Jezus als een
gebaar van welkom. Ook legden ze palmtakken op de weg en spreiden hun
mooiste jassen als een loper voor hem uit, zodat Jezus niet door het
stof hoefde te lopen. Want ze wisten, dat Jezus hen zou helpen. Hij was
de aangekondigde bevrijder gestuurd door God. Hij zou het volk
Israël redden en bevrijden van die gehate Romeinen, die het
land bezet hielden.
De liturgische
kleur van palmzondag is rood. Rood is in principe de kleur voor de
dagen waarop het lijden van Jezus centraal staan, maar bij palmpasen is
het vooral een koningskleur
Nu worden op palmzondag in
de katholieke kerken nog steeds palmtakken gezegend, besprenkeld met
Wijwater en uitgedeeld. Omdat er in Nederland geen palmen groeien,
worden in plaats daarvan takken van buxusstruiken gebruikt. Deze kan
men mee naar huis nemen en achter het kruisbeeld bewaren. Deze gewijde
takken zullen bescherming bieden tegen onheil, misoogst, ziekten en de
dood. In sommige plaatsen bestaat nog de gewoonte om ook de akker te
‘palmen’, door de takjes in het midden en in de
vier hoeken van het veld te steken of de blaadjes te verbranden om boze
geesten te weren. Op Aswoensdag, bijna een jaar later, worden de oude
palmtakjes weer meegenomen naar de kerk, waar ze worden verbrand, om de
as te leveren voor het askruisje dat de gelovigen als boeteteken zullen
ontvangen.
Al in de 17e eeuw liepen kinderen op palmzondag in optocht met
versierde palmpaasstokken, die er per streek heel anders uitzagen. Met
deze palmpaasoptochten en palmprocessies werd de intocht van Jezus in
Jeruzalem nagebootst. Het gebruik is een tijdlang nogal verwaterd, maar
werd in de jaren zestig weer nieuw leven ingeblazen.
De palmpaasstokken hebben de vorm van een kruis en zijn feestelijk
versierd met palmtakjes, snoepjes, eitjes en andere lekkernijen,
bovenop prijkt een broodhaantje. De palmpaasstok combineert het groen
van de hoop en de vreugde van de intocht in Jeruzalem en van
Jezus’ koningsschap, maar tegelijk het kruis van het lijden
en sterven van Jezus op Goede Vrijdag. Het snoep en de overige
versierselen zijn tekens van vreugde over het nieuwe leven dat Pasen
zal brengen.
De haan symboliseert de zuiverheid en waakzaamheid, door sommigen wordt
deze gezien als het symbool voor de verloochening door Petrus. Voordat
de haan op Goede Vrijdag kraaide had Petrus, zoals Jezus had voorspeld,
drie keer gezegd dat hij Jezus niet kende. De haan kan ook gezien
worden als symbool voor Jezus: Christus schudt je wakker en verteld dat
het licht eraan komt.
Na de kerkdienst delen de kinderen deze palmpaasstokken uit in de
buurt, met name aan mensen die vanwege hun leeftijd of een ziekte niet
aanwezig konden zijn, zoals opa’s en oma’s, en
mensen in verpleeghuizen, ziekenhuizen of verzorgingscentra.
In de Bijbel
lezen we :
29 En het geschiedde, toen Hij dicht bij Betfage en Betanie kwam, bij
de berg, genaamd Olijfberg, dat Hij twee van zijn discipelen uitzond,30
en zeide: Gaat naar het dorp hiertegenover en als gij het binnenkomt,
zult gij daar een veulen vastgebonden vinden, waarop nog nooit iemand
gezeten heeft; maakt het los en brengt het hier.31 En indien iemand u
vraagt: Waarom maakt gij het los? zegt dan: De Here heeft het nodig.32
En zij, die uitgezonden waren, gingen heen en vonden het, zoals Hij hun
gezegd had.33 Toen zij het veulen losmaakten, zeiden de eigenaars tot
hen: Waarom maakt gij het veulen los?34 En zij zeiden: De Here heeft
het nodig.
35 En zij brachten het tot Jezus, en wierpen hun klederen over het
veulen en hielpen Jezus er op.36 En terwijl Hij voorttrok, spreidden
zij hun klederen op de weg.37 Toen Hij reeds dichterbij kwam, aan de
glooiing van de Olijfberg, begon de gehele menigte der discipelen vol
blijdschap God te prijzen, met luider stem, om al de krachten, die zij
gezien hadden,38 en zij zeiden: Gezegend Hij, die komt, de Koning, in
de naam des Heren; in de hemel vrede en ere in de hoogste hemelen.39 En
enige der Farizeeen uit de schare zeiden tot Hem: Meester, bestraf uw
discipelen.40 En Hij antwoordde en zeide: Ik zeg u, indien dezen
zwegen, zouden de stenen roepen.41 ¶ En toen Hij nog
dichterbij gekomen was en de stad zag, weende Hij over haar,42 en
zeide: Och, of gij ook op deze dag verstond wat tot uw vrede dient;
maar thans is het verborgen voor uw ogen.43 Want er zullen dagen over u
komen, waarin uw vijanden een bolwerk tegen u zullen opwerpen (19-44a)
en u omsingelen en u van alle zijden in het nauw brengen,44 (19-44b) en
zij zullen u en uw kinderen in u vertreden en zij zullen in u geen
steen op de andere laten, omdat gij de tijd niet hebt opgemerkt, dat
God naar u omzag.
Het verdriet
van Jezus
Jezus huilt de tranen van jouw lijden! Jezus draagt jouw pijn.
Jezus voelt met je mee. Wist je dat? Wist je dat Jezus zich zo intens
verbindt aan mensen die lijden,
dat hun lijden ZIJN lijden wordt?
Zelfs al kennen die mensen Jezus niet... Hij kent hen wel, en Hij huilt
met ze mee. Daarom zegt Hij: "Als je een naakte kleedt, kleedt je MIJ.
Als je een hongerige voedt, voedt je MIJ.
Als je een dakloze in huis neemt, neem je MIJ in je huis op".
Het lijden van mensen is Jezus' lijden.
Lees de tekst die
hieronder staat. Het is geschreven over mensen die lijden, misbruikt
worden, afgewezen en verstoten worden. Jezus is erbij!
Ik was erbij
Er is iemand heel dicht bij je.
Dicht bij je als je huilt, iemand die huilt als jij verdriet hebt.
Oooh, besef dit toch goed!
Ik zie hoe beperkt m’n woorden zijn, als ik je zeg dat
altijd, wanneer ook in je leven,
als je bang was, als je huilde of juist je verdriet verborg...
ALTIJD was er iemand die naast je stond,
die zijn arm om je heen sloeg.
ALTIJD!
Als jij leed, dan leed hij mee.
Als jij pijn had diep in je hart, als je je schaamde of je onzeker
voelde...
ALTIJD deelde hij in je pijn.
Als je werd beschimpt of geslagen, als je werd uitgelachen of gehoond.
Als je boos was uit onmacht,als je alles anders wilde dan de harde
werkelijkheid.
Hij was bij je
Eigenlijk is hij altijd bij je. Ook als je het niet moeilijk hebt.
Als je plezier maakt, is hij er ook.
Het doet hem zo goed, om je eens hard te zien lachen.
Hij leeft ervoor om je glimlach te zien.
Om je ogen te zien stralen, je gelukkig te zien.
Maar hij weet dat er zoveel is in je leven, en om je heen dat je geluk
zo vaak in de weg staat.
En soms of eigenlijk best vaak,ziet hij die onmacht en die pijn.
Die tranen die je wegdrukt, of wegveegt van je wang.
Hij weet zoals geen ander, nog beter dan jijzelf, wat er is gebeurd.
O, hij heeft zoveel verdriet!
Hij huilt en huilt en huilt omdat hij zoveel van je houdt,omdat hij
zoveel om je geeft.
Hij staat bij jou en kijkt naar jou.
Hij legt z’n hand weer op je schouder.
Maar hij huilt uit onmacht en uit pijn, omdat hij zoveel meer wil doen,
om je te helpen!
Hij wil zo graag dat je hem zou zien!
Hij wil niets liever dan je zeggen hoe bijzonder je voor hem bent.
Hoeveel hij van je houdt.
Want weet je
wat hij deed voor jou?
Hij is diegene van wie je wel eens hoort zeggen dat hij zijn leven gaf,
voor jou en voor je angst en pijn, voor jouw verdriet en gewoon
om heel dicht bij je te kunnen zijn.
Hij houdt zo machtig veel van jou!
Maar hij huilt en huilt en huilt.
Zijn hart breekt van verdriet.
Want waarom ben je daar bij hem, en is hij daar bij jou,
maar zie je hem niet staan, en zie je hem niet huilen,
en kun je niet zijn ogen zien, die zo vol liefde naar je kijken...?
Het is deze man, zo eenvoudig als ‘ie is, die zijn leven gaf
om jou te redden,
van al je pijn en je verdriet.
Van de dingen die gebeurden, waar je soms niks aan kon doen,al wilde je
het tegenhouden.
Je wist niet hoe.
Hij was erbij.
Hij was erbij.
Hij was erbij.
En ook nu staat hij hier bij jou;Te kijken hoe je deze woorden leest.
Hij kijkt naar je gezicht.
En vol verwachting klopt zijn hart!
Hij is zo machtig, en zo trouw,dat hij je zijde nooit verlaat.
Ja, hij is God die alles maakte, ook jou weefde in je moederschoot.
Maar hij verliet de hemel in al z’n glorie alleen om bij jou
te kunnen zijn...
Weet je waarom hij zijn
leven gaf?
Om jou te redden, van
zonde en van pijn, van ziekte en van dood.
Maar bovenal... om heel dicht bij je te kunnen zijn.
Zodat je niet meer eenzaam bent.
En daarom huilt hij ook zoveel.
Zijn verdriet is schijnbaar eindeloos.
Want hij wil zo graag dat jij ontdekt dat hij al zo lang bij je staat,
te wachten en te hopen...
Hij geeft je hints en fluistert zachtjes lieve woordjes in je oor,
maar door de herrie om je heen heb je het niet eens door!
Hij legt zijn hand op jou,maar je durft het niet te hopen.
Je ziet hem gewoon niet staan door de tranen van je verdriet, of door
de drukte van je leven.
Kijk eens
omhoog. Open eens je ogen, de ogen van je hart
Je kunt hem zien als je dat wilt.
En als je hem gevonden hebt,dan zie je dat je nooit alleen was,
dat hij je steeds gedragen heeft, dat hij erbij was in je pijn,
je schande en je mislukking.
O, hij geeft
zoveel om jou!
En hij is zo oppermachtig!
Want weet je, hij is God!
En hij luistert heel aandachtig naar wat jij hem zeggen wil en wat je
hem te vragen hebt.
Hij is zo sterk en o, zo groot!
En hij heeft het volbracht.
Hij heeft het volbracht.
De pijn die jij ervaren hebt, heeft hij voor jou gedragen.
De klappen die jij kreeg, die heeft hij opgevangen.
Want hij had alles voor je over.
Zelfs de dood ging hij niet uit de weg om jou bij hem te brengen, in
zijn armen.
Thuis.
Veilig.
Geliefd.
Aanvaard.
Precies zoals je bent.
Want ooh, hij houdt zoveel van jou!
En als je hem daar ziet staan, zo heel dicht bij je, dan raakt hij je
aan
en geneest hij al je pijn.
Hij zal je wonden helen.
Ook ziekte en verdriet neemt hij weg alsof het niet bestond.
Want hij heeft het allemaal gezien.
Hij heeft het allemaal gevoeld.
Hij heeft het allemaal meegemaakt.
Datgene wat jij moest doorstaan, wat jij te verduren had...
Hij doorstond het ook, voor jou!
Omdat hij zoveel van je houdt verdroeg hij niet alleen de pijn van
z’n eigen leven, nee!
Zelfs al sloegen ze hem zo hard dat je niet eens meer kon herkennen,
dat hij een mens was.
Zo toegetakeld was hij!
Ze sloegen spijkers door z’n handen en hingen hem aan een
marteltuig.
Het meest gekende symbool ter wereld, dat is het kruis...
Daar hing hij naar lucht te snakken totdat hij z’n geest
opgaf.
Hij stierf
voor jou!
Voor al je zonden, de pijn, de ziekte en de trauma’s, die het
leven je bezorgde.
Niets, nee niets was teveel voor hem.
Al was hij maar een mens...
Vol van de Geest van God, Zijn Vader, kon hij het leven aan.
En ook dat van de hele wereld en het jouwe... zelfs dat nam hij aan...
Hij droeg het allemaal op zijn schouders om jou ervan vrij te maken!
Zie je hem staan, daar dicht bij jou?
Voel je zijn hand op je schouder?
Voel je Zijn Geest die bij je is, voel je Zijn liefde en Zijn kracht?
Hij was er altijd bij!
En ook nu verlaat hij je niet.
Altijd blijft hij wachten en huilen en bidden en smeken voor jou,
totdat je hem zal zien!
Want dan geeft hij je zielsverheugd een omhelzing van zijn liefde, een
hele dikke knuffel,
die geen mens je geven kan.
Want hij kent je toch zo goed! Hij weet precies wat je nodig hebt.
En DAT zal hij je geven en wel in overvloed!
Hij roept zijn engelen in touw: “Bescherm hem, nu is hij van
mij!
Of zij, mijn dochter, is ze niet mooi?! Kijk eens, ze houdt nu ook van
mij!
Ik ben de bruidegom, zij de bruid!
Voor eeuwig zijn we samen!
Mijn liefde mag ze delen voor altijd.
Nooit laat ik haar meer los.
En ook hem, mijn zoon, kijk eens naar hem!
Ik zie in hem een krachtig man.
Een strijder, een vechter voor mijn liefde!
Die, eenmaal vol van mijn kracht, zal stralen als de morgenzon!
Nooit vergaat zijn glorie meer want mijn geest is nu ook in zijn
binnenste en voor eeuwig zal hij leven!
Ook jou, mijn kind, jou roep ik aan:
Kom bij mij met je pijn!
Kom bij me, en roep ook mij aan!
Ik hoor je, zelfs al fluister je zacht, maar roep mij aan, mijn kind!
En ik zal met mijn sterke liefdemacht ook jouw leven transformeren!
Hoe slecht het er ook voor staat nu Ik zal alles ten goede keren, en
gebruiken tot eer en glorie van mijn naam! De wereld zal het horen!
Iedereen zal het zien!
Wat ik met jou gedaan heb, toen je mij eindelijk kon zien, naast jou,
vol verdriet en vol verlangen
om jou te redden van je pijn...
O, hoe heerlijk is het leven met jou in m’n armen!
Kom gauw, mijn geliefde, kom gauw!
Wacht geen seconde langer!
Want ik ben nu en hier bij jou en wil je zo graag zeggen hoeveel ik van
je hou!
Met al mijn liefde
READ THE BOOK - THE BIBLE CHANGE YOUR LIFE
INFO: DE WEG - DE WAARHEID - HET LEVEN - FILM
Remember all victims of violence worldwide
DE WEG | DE WAARHEID | HET LEVEN | FILM | AUDIO
HOLYHOME.NL USE NO COOKIES - REPORT DEAD LINKS
Waard om te weten :
Een hartelijk welkom op de siteDeze pagina printen
Sitemap
Wie zoekt zal vinden
FAQ - HELP
Kerk
Zondag
Advent
Kerstfeest
Driekoningen
Vastentijd
Goede Vrijdag
Aswoensdag
Palmzondag
Palmpasen
De stille week
Witte donderdag
Stille zaterdag
Paaswake
Pasen - Paasfeest
Hemelvaartsdag
Pinksteren
Biddag
Dankdag
Avondmaal
Doop
Belijdenis
Oudjaarsdag
Nieuwjaarsdag
Sint Maarten
Sint Nicolaas
Halloween
Hervormingsdag
Dodenherdenking
Bevrijdingsdag
Koningsdag / Koninginnedag
Gebedsweek
Huwelijk
Begrafenis
Vakantie
Recreatie
Feest- en Gedenkdagen
Symbolen van herkenning
Leerzame antwoorden op levens- en geloofsvragen
Hebreeën 4:12 zegt: "Want levend en krachtig is het woord van God, en scherper dan een tweesnijdend zwaard: het dringt diep door tot waar ziel en geest, been en merg elkaar raken, en het is in staat de opvattingen en gedachten van het hart te ontleden". Lees eens: Het zwijgen van God
God heeft zoveel liefde voor de wereld, dat Hij Zijn enige Zoon heeft gegeven; zodat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft. Lees eens: God's Liefde
Schat onder handbereik
Bemoediging en troost
Bible-people - stories of famous men and women in the Bible
Bible-archaeology - archaeological evidence and the Bible
Bible-art - paintings and artworks of Bible events
Bible-top ten - ways to hell, films, heroes, villains, murders....
Bible-architecture - houses, palaces, fortresses
Women in the Bible - great women of the Bible
The Life of Jesus Christ - story, paintings, maps
Read more for Study Apocrypha, Historic Works
GELOOF EN LEVEN een
KLEINE HULP VOOR ONDERWEG
Wie zoekt zal vinden
Boeiende Series :
BijbelvertalingenBijbel en Kunst
Bijbels Prentenboek
Biblische Bildern
Encyclopedie
E-books en Pdf
Prachtige Bijbelse Schoolplaten
De Heilige Schrift
Het levende Woord van God
Aan de voeten van Jezus
Onder de Terebint
In de Wijngaard
De Bergrede
Gelijkenissen van Jezus
Oude Schoolplaten
De Zaligsprekingen van Jezus
Goede Vruchten
Geestesgaven
Tijd met Jezus
Film over Jezus
Barmhartigheid
Catechese lessen
Het Onze Vader
De Tien Geboden
Hoop en Verwachting
Bijzondere gebeurtenissen
De Bijbel is boeiend
Bijbelverhalen in beeld
Presentaties en Powerpoints
Bijbelse Onderwerpen
Vrede van God voor jou
Oude bijbel tegels
Informatie over alle kerken in Nederland: Kerkzoeker
Bible Study: The Bible alone!
L'étude biblique: Rien que la Bible!
Bibelstudium: Allein die Bibel!
Materiaal voor het Digibord
Werkbladen Bijbelverhalen Bijbellessen
OT Hebreeuws-Engels
NT Grieks-Engels
Naslagwerken
Belijdenissen
Een rijke bron
Missale Romanum + Afbeeldingen
Stripboek over Jezus
Christelijke Symbolen
Plaatjes Afbeeldingen Clipart
Evangelie op Postzegels
Harmonium Huisorgel
Godsdiensten en Religies
Herinnering aan Kerken
Christian Country Music
Muzikale ontspanning
Software voor Bijbelstudie
Hartverwarmende Klanken
Read and Hear the Holy Bible
Luisterbijbel
Bijbel voor Slechtzienden Begrippenlijst -1- -2-
Meer weten over de Psalmen, gezangen, liturgieën, belijdenisgeschriften: Catechismus, Dordtse Leerregels en veel andere informatie? . Kijk op: Online-bijbel.nl(What's good, use it)