HOME | STUDIEBIJBEL | BIJBELSTUDIES | BIJBELATLAS | BIJBELSEGESCHIEDENIS | NIEUWS
Sint Maarten
Sint Maarten
Door het jaar heen staan er bijzondere dagen op onze kalender. sinds jaar en dag gaat dat zo. daar ook zo onze aandacht aan besteden. Om je enig houvast te geven op deze site een overzicht van de christelijke feesten. Niet dat ze allemaal even indringend worden gevierd, maar meer dan de moeite waard om er niet alleen mee op de hoogte te zijn maar je ook eens nader in te verdiepen. Hieronder én hiernaast een schat aan informatie. Veel genoegen ermee.
We houden een behoorlijk aantal christelijke feestdagen. Maar
wat houden die dagen eigenlijk in, behalve dat het vrije dagen zijn?
Alleen maar recreëren of...?
11 november
St. Maarten
Op 11 november wordt het feest van Sint Maarten gevierd. Tussen
ongeveer zes en acht uur 's avonds mogen kinderen met een lampion in de
hand langs de deuren lopen. Na het aanbellen zingen ze liedjes ter ere
van Sint Maarten en verwachten daarvoor een traktatie, doorgaans
bestaande uit snoep of fruit.
Ook worden wel lampionoptochten georganiseerd door scholen en wijk- of
buurtverenigingen. De kinderen hebben dan meestal tevoren zelf hun
lampion vervaardigd, of een pompoen uitgehold om daarin een
waxinelichtje te kunnen plaatsen. In sommige plaatsen rijdt de figuur
van Sint-Maarten, als romeins officier, aan het hoofd van de stoet.
Hoogtepunt van zo'n optocht is het moment waarop Sint Maartenmet een
zwaard zijn mantel in tweeën snijdt en de helft
geeft aan de figuur van een verkleumde bedelaar. Na afloop van de
optocht worden de deelnemende kinderen vaak door het organiserend
commissie getrakteerd.
Een tweede ritueel op Sint-Maartensdag is het ontsteken van een vuur.
Dit gebeurt vooral in Limburg (en het aangrenzende Duitse Rijnland),
maar ook in midden-Friesland. In de voorafgaande dagen wordt daartoe
brandbaar materiaal verzameld door de wat oudere jeugd.
Martinus
Martinus (316-397) werd geboren in Hongarije en diende in het romeinse
leger. Toen hij achttien was, liet hij zich dopen. Hij werd monnik en
stichtte in Frankrijk verscheidene kloosters. In 372 werd hij gekozen
tot bisschop van Tours. Daar werd hij op 11 november begraven.
Martinus werd om zijn liefdadigheid al spoedig vereerd. Zijn tijdgenoot
Sulpicius Severus schreef een leven van de heilige. Daarin wordt
verteld hoe Martinus als romeins soldaat voor de poorten van Amiens een
bedelaar tegenkwam, die het koud had. Martinus trok zijn zwaard, sneed
zijn rode mantel in tweeën en schonk een helft
aan de bedelaar. Deze scène is in de beeldende
kunst veelvuldig uitgebeeld en wordt in optochten tegenwoordig vaak
nagespeeld.
Martinus werd onder andere patroon van de armen en, bij uitbreiding van
de kinderen. Op de feestdag van deze heilige werd het gebruikelijk om
hen iets te geven. Dit werd nog bevorderd doordat 11 november lange
tijd het begin was van de veertig dagen durende vastentijd
vóór Driekoningen op 6
januari. Ook volwassenen namen het er deze dag goed van, getuige
vermeldingen van het eten van de Sint-Maartensgans.
De verering van Martinus bleef niet beperkt tot Frankrijk, waar enkele
duizenden kerken aan hem gewijd zijn, maar verspreidde zich over heel
Europa. In Nederland zijn er enkele tientallen Sint-Maartenskerken. Na
de Reformatie bleef hij ook in protestantse gebieden in ere. Daaraan
droeg bij dat Maarten Luther weliswaar op 10 november was geboren, maar
op 11 november werd gedoopt.
Verklaringen
Zoals bij zoveel gebruiken, heeft men in de optochten met lichtjes en
de Sint-Maartensvuren resten van oeroude heidense rituelen willen zien,
die later overgoten werden met een christelijk sausje. Daarvoor bestaat
echter geen enkele grond. Ondanks duidelijke uitspraken daarover in
sommige volkskundige handboeken, al van Jan ter Gouw (1871)
— 'vreugdevuren zijn van alle tijden en
niet uitsluitend Germaansch' — tot S.J.
van der Molen (1980) — 'in de verering
van Sint Maartenin onze streken is (…)
geen heidens element te ontdekken', wordt deze verklaring nog vaak
vernomen.
In populaire artikelen wordt ook vaak gewezen op een 'legende' over het
's avonds weggelopen rijdier van Sint-Maarten. Behulpzame dorpelingen
gingen dat toen met lichtjes voor hem zoeken. Tjaard de Haan (1974)
heeft er op gewezen dat deze legende afkomstig is uit het boek
Mozaïk (1906) van de predikant-volkskundige F.W.
Drijver, die deze weer had overgenomen uit een Belgische krant.
'Een originele verklaring
voor het lopen met lichtjes op Sint Maarten werd gegeven door de Duitse
volkskundige Dietz-Rüdiger Moser. Hij staat op
het standpunt dat de oorsprong van veel gebruiken ligt in de liturgie
van de katholieke kerk. Gedurende het kerkelijk jaar werden telkens
bepaalde teksten uit de bijbel (perikopen) gelezen, waarover vervolgens
gepreekt werd. Vele eeuwen was dat op 11 november: 'Niemand steekt een
lamp aan en zet die in de kelder of onder de korenmaat, maar op de
standaard, opdat wie binnentreden het licht zien' (Lukas 11:33 e.v.).
Deze tekst gaf volgens Moser een duidelijke aansporing om op deze dag
met lichtjes rond te gaan. De mogelijkheid dat juist deze tekst gekozen
werd, omdat het gebruik al eerder bestond, wijst hij nadrukkelijk af.
Deze verklaring is niet onaannemelijk. Het gaat echter te ver te
stellen, zoals Moser impliceert, dat de Sint-Maartensstoeten in wezen,
en nog steeds, een soort religieuze optochten zijn.
In het huidige etnologisch onderzoek wordt niet zozeer gezocht naar de
oorsprong van een gebruik, maar staan de betekenissen centraal die
mensen zelf aan hun handelen geven. Daarbij leunen deze echter dikwijls
op opvattingen in de (populair-)wetenschappelijke literatuur.
Sint-Maartenlopen
in de 20e eeuw
In de geschiedenis van het Sint-Maartenlopen, het meest in het oog
springende element van het feest, kunnen in de twintigste
eeuw— heel globaal
— de volgende fasen worden
onderscheiden.
•· Met Sint Maarten langs de deuren gaan en zingen om wat snoep of ook wel geld was aanvankelijk vooral een bezigheid van arme kinderen. Ouders die het wat beter hadden zagen liever niet dat hun kinderen daaraan deelnamen.
•· In de jaren '20- en '30 verandert deze houding. Er bestaat dan een grote belangstelling voor 'volkscultuur' en het Sint-Maartenlopen wordt gekoesterd als een 'volksgebruik'. Een bijna eerbiedige houding was daartegenover op zijn plaats. Tegelijkertijd werd enig ingrijpen noodzakelijk geacht.
•· Terwijl op foto's uit deze tijd duidelijk te zien is dat kinderen meestal met een papieren lampionnetje lopen, wordt in populair-volkskundige literatuur gepleit voor het behoud van de uitgeholde biet. Een stedelijk, commercieel attribuut wordt zo afgezet tegenover de gewilde 'authentieke expressie' van volkscultuur.
•· Particulieren en vooral winkeliers begonnen in deze tijd het bezoek van de zingende kinderen en hun gebedel hinderlijk te vinden. In enkele steden en dorpen in Noord-Holland en Friesland zorgde de 'opgeschoten jeugd' voor moeilijkheden door na het lopen van de kinderen vuurtjes aan te steken of voetzoekers te gooien, wat een 'ontaarding' van het feest heette. Daarom namen allerlei comités het initiatief tot een georganiseerde en ordelijke optocht van de kinderen. Om hen tot deelname daaraan te bewegen werden prijzen uitgeloofd voor het mooiste lichtje. Al kregen de optochten door deze organisatie een fraaier aanzien, sommigen meenden dat dit toch botste met de gewenste authenticiteit . Om daaraan tegemoet te komen mochten de kinderen soms na de optocht nog even op eigen gelegenheid gaan zingen.
•· Een toevallige omstandigheid was dat het feest van Sint Maarten, 11 november, samenviel met Wapenstilstandsdag, waarop sinds 1918 het einde van de Eerste Wereldoorlog werd herdacht. In de jaren dertig grepen comité's in verscheidene plaatsen dit gegeven aan om de Sint-Maartenoptochten het karakter te geven van een demonstratie voor de vrede. De meegevoerde lichtjes werden zo herduid tot vredeslichtjes. Onder de kinderen zelf lijken deze ideeën weinig weerklank gevonden te hebben, terwijl liefhebbers van 'volkscultuur' er de aantasting van de traditie in zagen.
•· In de jaren '50 en '60 speelden katholieke jeugdorganisaties zoals het 'Jongensgilde' en 'Jong Nederland', waarvan Sint Maartende patroonheilige was, een actieve rol bij het Sint-Maartensfeest. Zij organiseerden in steden en dorpen grootse optochten, waarvan steevast de opvoering van de scène van de manteldeling door Sint Maartente paard een onderdeel vormde. De optochten werden besloten met een Sint-Maartensvuur. Deze vieringen dienden ertoe de katholieke identiteit van de deelnemende jongeren, en van het publiek, te demonstreren en te versterken. Aan het eind van de jaren '60, als de ontzuiling doorzet, neemt de specifieke betrokkenheid van katholieke verenigingen bij het Sint-Maartensfeest geleidelijk af.
•· Afgezien van vieringen in scholen op antroposofische grondslag, lijkt de huidige Sint-Maartensviering niet meer ideologisch te worden ingekleurd. Wel wordt vaak in algemene termen gewezen op de symboliek van het licht in het donker, en wordt hier en daar opgeroepen tot vormen van liefdadigheid. Het rondgaan met lampionnetjes en het zingen van Sint-Maartensliedjes zijn tegenwoordig in de eerste plaats bedoeld om de kinderen een paar spannende uren te bezorgen, met de kans om veel snoep te krijgen. Vooral in nieuwe buurten heeft het gebruik een integrerende functie. Het komt thans op zeer veel plaatsen in Nederland voor, ook buiten de oorspronkelijke kerngebieden van Noord-Holland boven het IJ, de noordelijke provincies en Limburg.
•Na Sinterklaas
is Sint Maarten nog een belangrijk volks- en vooral kinderfeest in
Nederland. Met name in Groningen, Drenthe, Noord-Holland (West
Friesland), Brabant en Limburg trekken op de avond van de 11e november
stoeten kinderen rond met lampions, gekocht bij de feestartikelenwinkel
of zelf vervaardigd uit uitgeholde pompoenen of bieten. De kinderen
gaan langs de deuren van de buurt, bellen aan en zingen een liedje. In
het liedje wordt vaak naar Sint Maarten verwezen, maar er zijn ook
varianten in de loop van de tijd ontstaan waar Sint Maarten niet meer
in voorkomt. Een bekend liedje luidt:
Sint Maarten,
Sint Maarten
De koeien hebben staarten
De meisjes hebben rokken
aan
Daar komt Sinte Maarten
aan
(op de wijze van Sinterklaas Kapoentje)
De bedoeling is dat de kinderen na het zingen een traktatie
krijgen van de bewoners waar ze aangebeld hebben. Snoep, geld en
volgens een hedendaagse televisiereclamespot ook yoghurt is welkom. Als
deze bewoners niets geven, of net doen alsof ze niet thuis zijn, hebben
de kinderen ook wel een liedje om hen hun gierigheid in te peperen. In
bepaalde streken wordt op Sint Maarten nog een andere traditie in stand
gehouden. Bijvoorbeeld in Limburg worden in de avond van 11 november
vuren gestookt met verzameld brandhout.
Het blijft gissen naar wat precies de oorsprong van het Sint Maartenfeest is. Het verband tussen de weldaad van Martinus ten opzichte van de bedelaar en het "bedelen" door de kinderen ligt voor de hand.
READ THE BOOK - THE BIBLE CHANGE YOUR LIFE
INFO: DE WEG - DE WAARHEID - HET LEVEN - FILM
Remember all victims of violence worldwide
DE WEG | DE WAARHEID | HET LEVEN | FILM | AUDIO
HOLYHOME.NL USE NO COOKIES - REPORT DEAD LINKS
Waard om te weten :
Een hartelijk welkom op de siteDeze pagina printen
Sitemap
Wie zoekt zal vinden
FAQ - HELP
Kerk
Zondag
Advent
Kerstfeest
Driekoningen
Vastentijd
Goede Vrijdag
Aswoensdag
Palmzondag
Palmpasen
De stille week
Witte donderdag
Stille zaterdag
Paaswake
Pasen - Paasfeest
Hemelvaartsdag
Pinksteren
Biddag
Dankdag
Avondmaal
Doop
Belijdenis
Oudjaarsdag
Nieuwjaarsdag
Sint Maarten
Sint Nicolaas
Halloween
Hervormingsdag
Dodenherdenking
Bevrijdingsdag
Koningsdag / Koninginnedag
Gebedsweek
Huwelijk
Begrafenis
Vakantie
Recreatie
Feest- en Gedenkdagen
Symbolen van herkenning
Leerzame antwoorden op levens- en geloofsvragen
Hebreeën 4:12 zegt: "Want levend en krachtig is het woord van God, en scherper dan een tweesnijdend zwaard: het dringt diep door tot waar ziel en geest, been en merg elkaar raken, en het is in staat de opvattingen en gedachten van het hart te ontleden". Lees eens: Het zwijgen van God
God heeft zoveel liefde voor de wereld, dat Hij Zijn enige Zoon heeft gegeven; zodat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft. Lees eens: God's Liefde
Schat onder handbereik
Bemoediging en troost
Bible-people - stories of famous men and women in the Bible
Bible-archaeology - archaeological evidence and the Bible
Bible-art - paintings and artworks of Bible events
Bible-top ten - ways to hell, films, heroes, villains, murders....
Bible-architecture - houses, palaces, fortresses
Women in the Bible - great women of the Bible
The Life of Jesus Christ - story, paintings, maps
Read more for Study Apocrypha, Historic Works
GELOOF EN LEVEN een
KLEINE HULP VOOR ONDERWEG
Wie zoekt zal vinden
Boeiende Series :
BijbelvertalingenBijbel en Kunst
Bijbels Prentenboek
Biblische Bildern
Encyclopedie
E-books en Pdf
Prachtige Bijbelse Schoolplaten
De Heilige Schrift
Het levende Woord van God
Aan de voeten van Jezus
Onder de Terebint
In de Wijngaard
De Bergrede
Gelijkenissen van Jezus
Oude Schoolplaten
De Zaligsprekingen van Jezus
Goede Vruchten
Geestesgaven
Tijd met Jezus
Film over Jezus
Barmhartigheid
Catechese lessen
Het Onze Vader
De Tien Geboden
Hoop en Verwachting
Bijzondere gebeurtenissen
De Bijbel is boeiend
Bijbelverhalen in beeld
Presentaties en Powerpoints
Bijbelse Onderwerpen
Vrede van God voor jou
Oude bijbel tegels
Informatie over alle kerken in Nederland: Kerkzoeker
Bible Study: The Bible alone!
L'étude biblique: Rien que la Bible!
Bibelstudium: Allein die Bibel!
Materiaal voor het Digibord
Werkbladen Bijbelverhalen Bijbellessen
OT Hebreeuws-Engels
NT Grieks-Engels
Naslagwerken
Belijdenissen
Een rijke bron
Missale Romanum + Afbeeldingen
Stripboek over Jezus
Christelijke Symbolen
Plaatjes Afbeeldingen Clipart
Evangelie op Postzegels
Harmonium Huisorgel
Godsdiensten en Religies
Herinnering aan Kerken
Christian Country Music
Muzikale ontspanning
Software voor Bijbelstudie
Hartverwarmende Klanken
Read and Hear the Holy Bible
Luisterbijbel
Bijbel voor Slechtzienden Begrippenlijst -1- -2-
Meer weten over de Psalmen, gezangen, liturgieën, belijdenisgeschriften: Catechismus, Dordtse Leerregels en veel andere informatie? . Kijk op: Online-bijbel.nl(What's good, use it)