HOME | STUDIEBIJBEL | BIJBELSTUDIES | BIJBELATLAS | BIJBELSEGESCHIEDENIS | NIEUWS
BARMHARTIGHEID: ONWETENDEN ONDERWIJZEN
De vindplaats van materiaal voor Bijbelstudie, geloofstudie, catechese, school, kring, persoonlijk geloof, studie thuis, kerk, club, nieuws, godsdienstonderwijs, zingeving en vooral heel veel mogelijkheden om je Bijbelkennis te vergroten. Blijf niet afhankelijk van anderen maar lees zelf de Bijbel. Investeer in geestelijke rijkdom.
De zeven lichamelijke werken van barmhartigheid: |
De zeven geestelijke werken van barmhartigheid: |
---|---|
In deze studie: ONWETENDEN
ONDERWIJZEN
Hebr.
5,1-4; 11-14 / Mtt 13,44-52
1.
Onwetendheid:
*
intellectuele: hoe meer men kent, hoe beter men zijn werk kan doen, hoe
beter men de medemens kan dienen.
* morele: kennis voor inschakeling in maatschappij en opbouw
persoonlijk leven van geluk en welzijn.
* religieuze kennis: oorsprong en eindbestemming van de mens. Is de
evolutieleer, de biologische kennis voldoende? De religieuse impulsen
voor de twee vorige "onwetendheden" en de band tussen alle
levensdomeinen. Er zijn heel geleerde mensen in hun vak met zeer
beperkte kennis van morele inzichten.
Is er nog onwetendheid? Minder op het eerste punt alhoewel cfr
Welzijnszorg 2002: "Een leven lang leren". Op punt 2 en 3 is de
onwetendheid groot en wordt steeds groter. De verhalen van morele
ineenstorting en verwoeste levens die dagelijks te lezen zijn in onze
kranten, houden zodikwijls dit onuitgesproken gevoel in van de actuers
"had ik het maar geweten". We denken dan aan Christus "Schapen zonder
herder. Hij begon hen uitvoerig te onderrichten" (Mc 6, 34).
"Uitvoerig" staat er, dus niet op een minuutje kijken!
2. Onderrichten: de school is de
professionele leerplaats in onze maatschappij.
-
(1) Goed onderwijs, is dat een mens, menselijker maakt, "humanior" (cfr
onze oude humaniora) en dus alle aspecten van het leven aan bod laat
komen. Hoe meer kennis men heeft, hoe beter men z'n medemens kan dienen.
- Maar de eigenheid van de mens is zijn geestelijke vermogen, dus wat
hem geestelijk rijker en beter maakt is de eerste opgave van het
onderwijs. De geest, het verstand, moet opengemaakt worden om er nieuwe
en betere kennis in te brengen. Opvoeden tot een open geest is een
onderwijs taak. Geen volgzame slaven, maar denkende, kritische wezens
vormen.
- Dat is een politieke optie waar we moeten over waken. Wie bv
geschiedenis in het onderwijs wil afschaffen of verminderen neemt een
slechte politieke optie en daar kan een christen niet achter staan,
want het vermindert de menselijke kwaliteit, het sluit de filterfunctie
uit die naar wijsheid leidt en opent de weg naar ideologische
manipulatie.
- (2) Plaats voor godsdienst, met een belangrijk aspect
morele vorming en sociale verantwoordelijkheid. Vanuit de christelijke
gevoeligheid voor de medemens is dit ook een vast element van ons
katholiek onderwijs. Wie godsdienst wil terugdringen of verdringen uit
het onderwijs neemt een slechte politieke beslissing en daar kan een
christen niet achterstaan. We moeten opties aanmoedigen voor
godsdienstleerkrachten en deze moeten een volwaardig statuut behouden,
en ouders mogen toezien op de inhoud en de kwaliteit van dat godsdienst
onderricht.
- (3) Thuis-onderricht: elk woord dat thuis wordt gezegd elk voorbeeld
dat wordt gegeven is onuitwisbaar in de vorming van het geweten van het
kind en de jonge mens.
- (4) Wijsheid: gefilterde kennis of kennis door de ervaring gerijpt,
die men ter beschikking stelt van de andere.
3. "Zalig zij die
weten…"
De
christelijke visie op kennis:
- Het scheppingsperspectief: het doorgronden van de schepping is geen
vermetele daad, maar een opgave van de mens die sinds het
scheppingsverhaal de opdracht kreeg "het land te bewerken". Vandaag is
dat de atomen ontplooien, de krachten van de materie ontdekken.
- De wijsheid Gods: het voorbeeld voor de mens: kennis, geduld en
liefde.
- De kennis en de wijsheid van de christen: De kennis van de christen
is gefilterd door de eeuwen ervaring van christelijk leven in alle
mogelijke tijden en omstandigheden, door de "infusie" van de godskennis
uit H. Schrift. "De Heilige Geest zal u in alles onderrichten".
Slotbeschouwing:
Onwetenden
onderrichten is een persoonlijke, familiale en politieke
verantwoordelijkheid van de gelovige: Hij heeft meer "kennis van zaken"
dan wie ook. Kennis op-bouwen vanuit zijn bijzondere situatie is dan
ook een plicht en ze uit-bouwen tot levenswijsheid waarin men andere
laat delen is een roeping van elke gelovige. "Leert en vermaand
elkander met allerlei wijsheid" (Kol. 1,28).
Bijlage: De
Stellingen van Chicago
Er is inmiddels een generatie
opgestaan die geen goed zicht meer hebben op de Bijbel. Velen zullen de
inhoud van de Bijbel niet meer kennen. En ook de onderstande stellingen
niet (meer) kennen of er zelfs nooit van gehoord hebben. Het is daarom
goed ze hier onder de aandacht te brengen:
De
Onfeilbaarheid en Gezag van de Heilige Schrift
Negentien
Stellingen over Biblical Inerrancy, vastgesteld tijdens het Eerste
International Congres on Biblical Inerrancy, gehouden te Chicago in
Oktober 1978.
Artikel 1
WIJ BEVESTIGEN dat de
Heilige Schrift ontvangen moet worden als het gezaghebbende Woord van
God.
WIJ ONTKENNEN dat de
Schrift haar gezag ontleent aan de kerk, de traditie of andere
menselijke bron zoals de wetenschap, de filosofie of de ervaring.
Artikel 2
WIJ BEVESTIGEN dat de
Schrift de hoogste geschreven norm is, waardoor God het geweten bindt
en waaraan het gezag van de kerk zich moet onderwerpen.
WIJ ONTKENNEN dat
concilies, synodes of kerkelijke geloofsbelijdenissen een gezag hebben
groter of gelijk aan de Heilige Schrift.
Artikel 3
WIJ BEVESTIGEN dat de
gehele Bijbel een openbaring is die door God is gegeven.
WIJ ONTKENNEN dat de
Bijbel alleen een getuigenis is omtrent goddelijke openbaring, of tot
openbaring wordt in de persoonlijke ervaring.
Artikel 4
WIJ BEVESTIGEN dat God
de mens maakte naar Zijn beeld en de taal als middel van openbaring
gebruikte.
WIJ ONTKENNEN dat de
taal van de mens niet een voertuig zou kunnen zijn van goddelijke
openbaring en dat corruptie door de zonde Gods werk in de Openbaring
heeft gehinderd of verhinderd.
Artikel 5
WIJ BEVESTIGEN dat de
openbaring voortschrijdend/progressief is.
WIJ ONTKENNEN latere
openbaring die vroegere openbaring in de Schrift tegenspreekt of
ontkent.
WIJ ONTKENNEN dat er
verdere normatieve openbaringen zijn gegeven na de afsluiting van het
Nieuwe Testament.
OPMERKING: Ef. 2.20 en
Rom. 16.25 is de leer van Christus en van de apostelen en profeten.
Rom 16.26 spreekt van
profetische geschriften; hier zijn naar alle waarschijnlijkheid de NT
geschriften mee bedoeld.
Artikel 6
WIJ BEVESTIGEN, dat de
hele Schrift in al haar delen (alle woorden) geïnspireerd is
door God. Dat is dus méér dan alleen inspiratie
van gedachten.
WIJ ONTKENNEN dat
inspiratie bevestigd kan worden met betrekking tot het geheel zonder de
delen, alsook dat zij bevestigd kan worden met betrekking tot de delen
zonder het geheel.
Artikel 7
WIJ BEVESTIGEN dat de
inspiratie het werk is waardoor God door de Heilige Geest door middel
van menselijke schrijvers ons Zijn Woord geeft. De oorsprong is
goddelijk, de wijze van inspiratie is een geheimenis.
David wist dat hij de
woorden van God sprak, 2 Sam. 23.2. Kajafas profeteerde zonder dat hij
het wist, Joh. 11.49-52. De profeten van het Oude Testament spraken: zo
zegt de Here.
WIJ ONTKENNEN dat
inspiratie herleid kan worden tot menselijk inzicht of tot een
verhoogde staat van bewustheid.
Artikel 8
WIJ BEVESTIGEN dat God
de verschillende persoonlijkheden en literaire stijlen van de
schrijvers heeft gebruikt die Hij gekozen en voorbereid heeft. Zo was
bijv. Amos een boer en Lucas een arts.
WIJ ONTKENNEN dat God
de persoonlijkheden van de schrijvers buiten werking stelde.
Artikel 9
WIJ BEVESTIGEN de
betrouwbaarheid inzake alle onderwerpen waarover de Bijbel spreekt,
ofschoon zij niet pretendeert alles te zeggen dat er over bepaalde
zaken te weten is: soms wordt slechts gedeeltelijke informatie gegeven.
Bij voorbeeld omtrent de zaken van natuurkundige of geschiedkundige
aard.
WIJ ONTKENNEN dat de
eindigheid of zondigheid van de Bijbelschrijvers noodzakelijkerwijs ook
verdraaiing of vervalsing in Gods Woord heeft gebracht.
Artikel 10
WIJ BEVESTIGEN dat
inspiratie alléén van toepassing is op de
oorspronkelijke handschriften waarvan de tekst met grote nauwkeurigheid
vastgesteld kan worden. En voorts dat kopieën en vertalingen
het Woord van God zijn in zoverre zij getrouw de oorspronkelijke tekst
weergeven.
WIJ ONTKENNEN dat enig
wezenlijk element van het christelijk geloof wordt aangetast door
afwezigheid van de oorspronkelijke handschriften, alsook dat de
wèl aanwezige manuscripten niet voldoende zouden zijn
geweest om de tekst getrouw over te leveren.
Artikel 11
WIJ BEVESTIGEN dat de
Schrift, die gegeven is door goddelijke inspiratie,
wáár en betrouwbaar is in alle zaken waarover zij
spreekt.
WIJ ONTKENNEN dat het
mogelijk is dat het Woord van God tegelijkertijd onfeilbaar
én dwalend is in haar uitspraken.
Wij mogen dus niet
stellen dat de Schrift onfeilbaar is wanneer ze spreekt over
geloofszaken, doch feilbaar wanneer zij zich uitlaat op het terrein van
biologie, geschiedenis enz.
Artikel 12
WIJ BEVESTIGEN dat de
Schrift in haar geheel onfeilbaar (inerrant) is, vrij van dwaling en
bedrog.
WIJ ONTKENNEN dat de
Bijbelse onfeilbaarheid beperkt is tot geestelijke en godsdienstige
onderwerpen, zoals die welke op de verlossing slaan, en tegelijk
feilbaar zou zijn in uitspraken op het gebied van geschiedenis en
wetenschap.
Alsook dat
wetenschappelijke hypothesen over bijvoorbeeld de geschiedenis van de
aarde gebruikt mogen worden om wat de Bijbel leert omver te werpen.
Artikel 13
WIJ BEVESTIGEN en
handhaven de juistheid van het gebruik van "onfeilbaarheid" als
theologische term met betrekking tot de volledige betrouwbaarheid van
de Bijbel.
WIJ ONTKENNEN dat het
juist is de Bijbel te evalueren volgens standaards (bijvoorbeeld die
van de moderne literatuur) die anders zijn dan de standaards die uit de
aard en het wezen van de Bijbel zelf voortvloeien.
WIJ ONTKENNEN dat
foutloosheid weerlegd kan worden door Bijbelse gegevens over technische
en/of wetenschappelijke onderwerpen, als deze onwetenschappelijk zouden
zijn.
OPMERKING: De Bijbel
beschrijft tal van zaken zoals observatie van de natuur op een wijze
zoals de schrijver, als mens, het ervaart. Soms wordt een bepaalde
stijlfiguur gebruikt zoals overdrijving, of worden ronde getallen
gebruikt. Dikwijls worden selecties van verhalen naar onderwerp
beschreven of selecties in parallelle verhalen.
Ook het gebruik van
vrije citaten komt voor. Het feit dat de meeste Bijbelschrijvers geen
wetenschappers zijn wil nog niet zeggen dat er fouten in de Bijbel
zouden voorkomen.
Artikel 14
WIJ BEVESTIGEN de
innerlijke eenheid en logische samenhang van de Schrift.
WIJ ONTKENNEN dat
zogenaamde dwalingen en afwijkingen die nog niet zijn opgelost de
aanspraken op waarheid van de Schrift tegengaan.
Artikel 15
WIJ BEVESTIGEN dat de
leer van de onfeilbaarheid gegrond is op de Bijbelse leer van de
inspiratie.
WIJ ONTKENNEN dat
Jezus’ leringen over de Heilige Schrift opzij gezet kunnen
worden met een beroep op aanpassing van Hem aan zijn tijd, of op enige
natuurlijke beperking vanwege zijn mens-zijn.
Artikel 16
WIJ BEVESTIGEN dat de
leer van de onfeilbaarheid een wezenlijk bestanddeel is geweest van het
geloof van de kerk door de hele geschiedenis heen.
WIJ ONTKENNEN dat de
leer van de onfeilbaarheid een leer is die uitgevonden zou zijn door
het "scholastisch Protestantisme" en niet meer dan een reactie is op de
negatieve hogere bijbelkritiek.
Artikel 17
WIJ BEVESTIGEN dat de
Heilige Geest getuigenis aflegt van de Schrift, en de gelovigen
verzekert van de betrouwbaarheid van Gods geschreven Woord.
WIJ ONTKENNEN dat het
getuigenis van de Heilige Geest werkt los van of zelfs tégen
de Schrift in.
Artikel 18
WIJ BEVESTIGEN dat de
tekst van de Schrift uitgelegd moet worden met gebruik van de
grammatikaal-historische exegese, rekening houdend met literaire
vormen, en dat de Schrift zichzelf moet uitleggen.
WIJ ONTKENNEN de
wettigheid van een dusdanige behandeling van de tekst of van het zoeken
naar bronnen die er toe leidt dat de tekst:
"ge-ontmythologiseerd"
wordt en/of niet meer als historisch beschouwd wordt.
WIJ ONTKENNEN de
uitkomsten van studies die de aanspraken verwerpen inzake het
auteurschap die de Bijbel zelf geeft.
Artikel 19
WIJ BEVESTIGEN dat het
belijden van het volle gezag van de Bijbel van groot belang is voor het
christelijk geloof, en dat dit leidt tot toenemende gelijkvormigheid
aan het beeld van Jezus Christus.
WIJ ONTKENNEN dat de
leer van de onfeilbaarheid verworpen kan worden zonder ernstige
consequenties, zowel voor de individuele gelovige als voor de Gemeente
van Jezus Christus.
INTERPRETATIE
EN VERSTAAN VAN DE HEILIGE SCHRIFT
Vijf en Twintig
Stellingen over Biblical Hermeneutics, vastgesteld tijdens het Tweede
Internationale Congres on Biblical Inerrancy, gehouden te Chicago in
November 1982
Artikel 1
WIJ BEVESTIGEN, dat het
normatieve gezag van de Heilige Schrift het gezag is van God zelf,
waarvan getuigenis wordt afgelegd door Christus, de Heer der Kerk.
WIJ ONTKENNEN de
rechtmatigheid van het scheiden van het gezag van Christus van het
gezag van de Schrift, of om de één tegen de ander
te stellen.
Artikel 2
WIJ BEVESTIGEN dat
zoals Christus God en Mens in één Persoon is, zo
ook is de Schrift ondeelbaar, Gods Woord in menselijke taal.
WIJ ONTKENNEN dat de
nederige, menselijke vorm van de Schrift fouten met zich meebrengt,
evenmin als de menswording van Christus, zelfs in Zijn vernedering,
zonde met zich meebracht.
Artikel 3
WIJ BEVESTIGEN dat de
Persoon en het werk van Jezus Christus het brandpunt van de hele Bijbel
is.
WIJ ONTKENNEN de
juistheid van elke methode van uitleg die het Christocentrische
karakter van de Schrift verwerpt of verduistert.
Artikel 4
WIJ BEVESTIGEN dat de
Heilige Geest die de Schriften inspireerde, heden hierdoor handelt om
geloof in haar boodschap te werken.
WIJ ONTKENNEN dat de
Heilige Geest ooit aan iemand iets onderwijst dat in tegenspraak is met
het onderwijs van de Schrift.
Artikel 5
WIJ BEVESTIGEN dat de
Heilige Geest gelovigen in staat stelt om de Schrift persoonlijk te
nemen en in hun levens toe te passen.
WIJ ONTKENNEN dat de
natuurlijke mens in staat is om de bijbelse boodschap geestelijk te
onderscheiden los van de Heilige Geest.
Artikel 6
WIJ BEVESTIGEN dat de
Bijbel Gods waarheid uitdrukt in vaststaande (propositional)
stellingen, en wij verklaren dat bijbelse waarheid zowel objectief is
als absoluut.
WIJ BEVESTIGEN voorts
dat een stelling waar is wanneer deze de zaken voorstelt zoals deze
werkelijk zijn, maar dat het een dwaling is wanneer zij een verkeerde
voorstelling van de feiten weergeeft.
WIJ ONTKENNEN dat, waar
de Schrift bekwaam is om ons wijs te maken tot zaligheid, bijbelse
waarheid in termen van deze functie dient te worden gedefinieerd.
WIJ ONTKENNEN voorts
dat dwaling gedefinieerd moet worden als datgene wat opzettelijk
bedriegt.
Artikel 7
WIJ BEVESTIGEN dat de
bedoeling die in iedere bijbelse tekst wordt uitgedrukt enkelvoudig is,
bepaald en vastomlijnd.
WIJ ONTKENNEN dat het
in acht nemen van deze enkelvoudige bedoeling de verscheidenheid van
haar toepassing uitsluit.
Artikel 8
WIJ BEVESTIGEN dat de
Bijbel leringen en mandaten bevat die op alle culturele en situationele
contexten van toepassing zijn, en andere mandaten die de Bijbel slechts
op speciale situaties toepast.
WIJ ONTKENNEN dat het
onderscheid tussen algemeen geldende en specifieke mandaten van de
Schrift kan worden vastgesteld door middel van culturele en
situationele factoren.
WIJ ONTKENNEN voorts
dat algemeen geldende mandaten nooit ogen worden behandeld als slechts
betrekkelijk, namelijk voor een bepaalde cultuur of situatie.
Artikel 9
WIJ BEVESTIGEN dat de
term "hermeneutiek," de historische aanduiding is voor de regels van de
exegese, ook in bredere zin gebruikt mag worden voor het hele proces
van onderzoek naar de bedoeling van de bijbelse openbaring en de
betekenis ervan voor ons leven.
WIJ ONTKENNEN dat de
boodschap van de Schrift wordt ontleend aan, of wordt bepaald door, het
verstaan ervan door de vertolker.
Daarmee ontkennen wij
dat de "horizonten" van de bijbelschrijver en van de uitlegger zodanig
kunnen "samensmelten" dat hetgeen de tekst aan de uitlegger meedeelt
niet uiteindelijk onder de controle staat van de uitdrukkelijke
bedoeling van de Schrift.
Artikel 10
WIJ BEVESTIGEN dat de
Schrift de waarheid van God aan ons woordelijk meedeelt door een grote
verscheidenheid van literaire vormen.
WIJ ONTKENNEN dat de
beperkingen die aan menselijke taal inherent zijn, de Schrift
ontoereikend maken om Gods boodschap over te brengen.
Artikel 11
WIJ BEVESTIGEN dat
vertalingen van de tekst der Schrift de kennis van God kunnen
overdragen over alle grenzen van tijd en cultuur heen.
WIJ ONTKENNEN dat de
bedoeling van bijbelse teksten zo verbonden is met de cultuur waaruit
deze kwamen dat het onmogelijk is om dezelfde bedoeling in andere
culturen te verstaan.
Artikel 12
WIJ BEVESTIGEN dat in
de taak van de Bijbelvertaling en het onderrichten hiervan in de
context van elke cultuur, alleen die culturele equivalenten mogen
worden gebruikt die recht doen aan de inhoud van wat de Bijbel leert.
WIJ ONTKENNEN de
wettigheid van methodes welke: of ongevoelig zijn voor de eisen van
cross-culturele communicatie, of in dit proces de bijbelse bedoeling
verdraaien.
Artikel 13
WIJ BEVESTIGEN dat een
goed begrip van de literaire categorieën van de verschillende
delen van de Schrift – formeel en stilistisch –
essentieel is voor een goede exegese.
Daarom staan wij
positief tegenover de genre-kritiek als één van
de vele disciplines van studie van de Bijbel.
WIJ ONTKENNEN de
rechtmatigheid van het leggen van categorieën van genre die de
historiciteit ontkennen, over Bijbelverhalen die zich als echt gebeurd
aandienen.
Artikel 14
WIJ BEVESTIGEN dat het
bijbelse verslag van gebeurtenissen en van uitspraken van mensen met de
historische feiten overeenkomt, ook al worden zij aan ons gepresenteerd
in een verscheidenheid van geschikte literaire vormen.
WIJ ONTKENNEN dat de
bijbelschrijvers of de overlevering waarvan zij uitgingen, ook maar
één gebeurtenis of menselijke uitspraak zelf
hebben verzonnen.
Artikel 15
WIJ BEVESTIGEN de
noodzaak om de Bijbel uit te leggen overeenkomstig haar letterlijke of
normale betekenis. De letterlijke betekenis is de
grammaticaal-historische betekenis, dat wil zeggen de bedoeling die de
schrijver heeft uitgedrukt.
Uitleg in
overeenstemming met deze letterlijke betekenis zal rekening houden met
alle vormen van beeldspraak en andere literaire vormen die in de tekst
gevonden worden.
WIJ ONTKENNEN de
wettigheid van een Schriftgebruik dat er een betekenis aan toekent die
niet wordt ondersteund door de letterlijke betekenis.
Artikel 16
WIJ BEVESTIGEN dat
wettige kritische technieken gebruikt moeten worden om de canonieke
tekst en de bedoeling daarvan vast te stellen.
WIJ ONTKENNEN de
wettigheid van het toelaten van elke methode van Bijbelkritiek die de
waarheid of integriteit van de uitdrukkelijke bedoeling van de
schrijver in twijfel trekt, of van welke andere onderwijzing dan ook
die de Schrift leert.
Artikel 17
WIJ BEVESTIGEN de
eenheid, harmonie en innerlijke samenhang van de Schrift en verklaren
dat zijzelf haar eigen en beste uitlegger is.
WIJ ONTKENNEN dat de
Schrift zodanig mag worden uitgelegd alsof het ene gedeelte een ander
gedeelte corrigeert of ermee in strijd is.
WIJ ONTKENNEN dat
latere schrijvers van de Schrift eerdere gedeelten van de Schrift
verkeerd hebben uitgelegd wanneer zij deze aanhaalden of ernaar
verwezen.
Artikel 18
WIJ BEVESTIGEN dat de
uitleg die de Bijbel van zichzelf geeft altijd juist is, en dat die
nimmer afwijkt van de enkelvoudige bedoeling van de
geïnspireerde tekst, maar die veeleer toelicht.
Deze enkelvoudige
bedoeling van de woorden van de profeet sluit het begrip in dat de
profeet van zijn woorden had, maar is hiertoe niet beperkt en omvat
noodzakelijkerwijs de intentie van God zoals die in de vervulling van
deze woorden is gebleken.
WIJ ONTKENNEN dat de
schrijvers van de Schrift altijd de volle implicaties van hun eigen
woorden hebben verstaan.
OPMERKING: Een goed
voorbeeld van dit principe vinden we bij de "jonkvrouw" uit Jesaja 7.
Hier werd aan koning Achaz een teken gegeven waarin hij de hand des
Heren kon zien: een jong meisje van zijn tijd zou zwanger worden en
voordat haar zoon zou opgroeien zou Gods oordeel over Juda komen.
Maar de bewoordingen
van de tekst zelf verwijzen ver over dit gebeuren heen naar de
maagdelijke geboorte van Jezus Christus, Gods Immanuël voor
Zijn volk Israël, waarin Zijn erbarmen en lankmoedigheid
jegens alle mensen wordt uitgedrukt.
Artikel 19
Wij bevestigen dat
ieder vooropgezet begrip dat de uitlegger meebrengt naar de Schrift in
harmonie dient te zijn met het onderwijs der Schrift, en onder de
correctie van de Schrift dient te staan.
WIJ ONTKENNEN dat de
Schrift zou moeten overeenstemmen met vooropgezette meningen die aan
haarzelf vreemd zijn, zoals naturalisme, evolutionisme,
atheïstisch humanisme en relativisme.
Artikel 20
WIJ BEVESTIGEN dat
aangezien God de auteur is van alle waarheid, elke waarheid binnen en
buiten de Bijbel deel is van één welsluitend
geheel, en dat de Bijbel waarheid spreekt ook waar zij raakt aan zaken
die verband houden met de natuur, de geschiedenis of dergelijke.
WIJ BEVESTIGEN voorts
dat in bepaalde gevallen buiten-bijbelse gegevens waarde hebben om
duidelijker te maken wat de Schrift onderwijst, alsmede om ons aan te
sporen om onjuiste interpretaties te corrigeren.
WIJ ONTKENNEN dat
buiten-bijbelse zienswijzen ooit in staat zijn om iets wat de Bijbel
leert te weerleggen of minder waarschijnlijk te maken.
Artikel 21
WIJ BEVESTIGEN de
harmonie tussen bijzondere openbaring en algemene openbaring, en
daarmee tussen wat de Bijbel leert en de feiten van de natuur.
WIJ ONTKENNEN dat echte
wetenschappelijke feiten onverenigbaar zijn met de ware bedoeling van
enige passage van de Schriften.
Artikel 22
WIJ BEVESTIGEN dat
Genesis 1 tot 11 een feitelijk verslag geven, net als de rest van het
boek.
WIJ ONTKENNEN dat de
leringen van Genesis 1-11 mythisch zijn en dat wetenschappelijke
hypothesen over de geschiedenis van de aarde of de oorsprong van de
mensheid kunnen worden gebruikt om datgene wat de Schrift leert omtrent
de schepping omver te werpen.
Artikel 23
WIJ BEVESTIGEN de
duidelijkheid van de Schrift en in het bijzonder van haar boodschap
over de redding van zonde.
WIJ ONTKENNEN dat alle
gedeelten van de Schrift even duidelijk zijn of van even groot belang
voor de boodschap der verlossing.
Artikel 24
WIJ BEVESTIGEN dat
wanneer iemand de Schrift wil verstaan hij daarvoor niet afhankelijk is
van de deskundigheid van bijbelgeleerden.
WIJ ONTKENNEN dat
iemand voorbij behoort te gaan aan de resultaten van de technische
studie van de Schrift door bijbelgeleerden.
Artikel 25
WIJ BEVESTIGEN dat de
enige soort van prediking die in voldoende mate de bijbelse openbaring
overbrengt alsmede de juiste toepassing ervan voor het leven, die is
welke getrouw de tekst van de Schrift uiteenzet als het Woord van God.
WIJ ONTKENNEN dat de
prediker enige boodschap van God heeft los van de tekst van de Schrif
READ THE BOOK - THE BIBLE CHANGE YOUR LIFE
INFO: DE WEG - DE WAARHEID - HET LEVEN - FILM - AUDIO
DE WEG | DE WAARHEID | HET LEVEN | FILM | AUDIO
HOLYHOME.NL USE NO COOKIES - REPORT DEAD LINKS
Waard om te weten :
Een hartelijk welkom op de siteDeze pagina printen
Sitemap
Wie zoekt zal vinden
FAQ - HELP
Kerk
Zondag
Advent
Kerstfeest
Driekoningen
Vastentijd
Goede Vrijdag
Aswoensdag
Palmzondag
Palmpasen
De stille week
Witte donderdag
Stille zaterdag
Paaswake
Pasen - Paasfeest
Hemelvaartsdag
Pinksteren
Biddag
Dankdag
Avondmaal
Doop
Belijdenis
Oudjaarsdag
Nieuwjaarsdag
Sint Maarten
Sint Nicolaas
Halloween
Hervormingsdag
Dodenherdenking
Bevrijdingsdag
Koningsdag / Koninginnedag
Gebedsweek
Huwelijk
Begrafenis
Vakantie
Recreatie
Feest- en Gedenkdagen
Symbolen van herkenning
Leerzame antwoorden op levens- en geloofsvragen
Hebreeën 4:12 zegt: "Want levend en krachtig is het woord van God, en scherper dan een tweesnijdend zwaard: het dringt diep door tot waar ziel en geest, been en merg elkaar raken, en het is in staat de opvattingen en gedachten van het hart te ontleden". Lees eens: Het zwijgen van God
God heeft zoveel liefde voor de wereld, dat Hij Zijn enige Zoon heeft gegeven; zodat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft. Lees eens: God's Liefde
Schat onder handbereik
Bemoediging en troost
Bible-people - stories of famous men and women in the Bible
Bible-archaeology - archaeological evidence and the Bible
Bible-art - paintings and artworks of Bible events
Bible-top ten - ways to hell, films, heroes, villains, murders....
Bible-architecture - houses, palaces, fortresses
Women in the Bible - great women of the Bible
The Life of Jesus Christ - story, paintings, maps
Read more for Study Apocrypha, Historic Works
GELOOF EN LEVEN een
KLEINE HULP VOOR ONDERWEG
Wie zoekt zal vinden
Boeiende Series :
BijbelvertalingenBijbel en Kunst
Bijbels Prentenboek
Biblische Bildern
Encyclopedie
E-books en Pdf
Prachtige Bijbelse Schoolplaten
De Heilige Schrift
Het levende Woord van God
Aan de voeten van Jezus
Onder de Terebint
In de Wijngaard
De Bergrede
Gelijkenissen van Jezus
Oude Schoolplaten
De Zaligsprekingen van Jezus
Goede Vruchten
Geestesgaven
Tijd met Jezus
Film over Jezus
Barmhartigheid
Catechese lessen
Het Onze Vader
De Tien Geboden
Hoop en Verwachting
Bijzondere gebeurtenissen
De Bijbel is boeiend
Bijbelverhalen in beeld
Presentaties en Powerpoints
Bijbelse Onderwerpen
Vrede van God voor jou
Oude bijbel tegels
Informatie over alle kerken in Nederland: Kerkzoeker
Bible Study: The Bible alone!
L'étude biblique: Rien que la Bible!
Bibelstudium: Allein die Bibel!
Materiaal voor het Digibord
Werkbladen Bijbelverhalen Bijbellessen
OT Hebreeuws-Engels
NT Grieks-Engels
Naslagwerken
Belijdenissen
Een rijke bron
Missale Romanum + Afbeeldingen
Stripboek over Jezus
Christelijke Symbolen
Plaatjes Afbeeldingen Clipart
Evangelie op Postzegels
Harmonium Huisorgel
Godsdiensten en Religies
Herinnering aan Kerken
Christian Country Music
Muzikale ontspanning
Software voor Bijbelstudie
Hartverwarmende Klanken
Read and Hear the Holy Bible
Luisterbijbel
Bijbel voor Slechtzienden Begrippenlijst -1- -2-
Meer weten over de Psalmen, gezangen, liturgieën, belijdenisgeschriften: Catechismus, Dordtse Leerregels en veel andere informatie? . Kijk op: Online-bijbel.nl(What's good, use it)