HOME | STUDIEBIJBEL | BIJBELSTUDIES | BIJBELATLAS | BIJBELSEGESCHIEDENIS | NIEUWS
BARMHARTIGHEID: BELEDIGINGEN VERGEVEN
De vindplaats van materiaal voor Bijbelstudie, geloofstudie, catechese, school, kring, persoonlijk geloof, studie thuis, kerk, club, nieuws, godsdienstonderwijs, zingeving en vooral heel veel mogelijkheden om je Bijbelkennis te vergroten. Blijf niet afhankelijk van anderen maar lees zelf de Bijbel. Investeer in geestelijke rijkdom.
De zeven lichamelijke werken van barmhartigheid: |
De zeven geestelijke werken van barmhartigheid: |
---|---|
In deze studie: BELEDIGINGEN VERGEVEN
Ef.
4,25-32 en Mtth. 6,10-12
1. Belediging
In
onze "eer" gekwetst?
Wie zichzelf hoog (te hoog) acht, overschat, zal zich vlug beledigd
voelen.
De nederige zal moeilijk te beledigen zijn, hij zal
gemakkelijk vergeven;
- impulsief, niet altijd gemeend in die zin
- veel beledigingen hebben geen echte grond; Reden of
aanleiding zijn we soms zelf! Bovendien zijn er veel vermeende
beledigingen, er zijn nogal wat "kruidje roer me nietjes".
Sterke geestelijke mensen dragen gemakkelijker een belediging
2. Waarom beledigt iemand ons?
Iemand
verwonden, en dus verzwakken. Element in de strijd om het domineren
over de andere. Is iets als de woeste schreuwen van de mekaar
afdreigende dieren. Het is een overblijfsel van onze primitieve afkomst.
3. De mogelijkheid van vergeving:
Arabisch
spreekwoord: "Beledigingen moeten in het zand worden geschreven,
complimenten in steen gebijteld". In het zand geschreven, zodat ze vlug
kunnen worden uitgewist.
De negatieve situatie omdraaien naar positief. Cfr dit vehaaltje van op
internet: "Iemand staat te wachten in zijn auto en krijgt een groepje
kinderen in het oog die in een busje ook zitten te wachten. Een
jongetje steekt zijn tong uit naar hem. Hij wil kwaad reageren. Maar
bedenkt zich op tijd en zwaat vriendelijk terug. De jongen steekt
opnieuw zijn tong uit. De man zwaait even vriendelijk. Na enige
aarzeling zwaait ook het jongetje terug en even later alle vriendjes in
de auto".
4. De zin van vergeving:
Bevrijding:
Van
zichzelf: Beledigingen kunnen kwetsen, verwonden en de mens die ze
ondergaat z'n kracht ontnemen. Toch is er genezing van die wonde:
vergeving aan diegene die ons beledigd heeft.
De belediger vrij maken: de belediging is misschien een last een druk
voor degene die heeft beledigd. = een werk van barm-hartigheid.
We worden zelf graag onze misstappen vergeven.
Niet kunnen vergeven is een paranoide trek.
5. Christelijke benadering
Basis:
Het eindoordeel aan God overlaten
Het
voorbeeld: Christus op het kruis: "Ze bespotten Hem"."Vergeef het hen
want zij weten niet wat zij doen".
Lc 6, 29, "Indien men u op de rechterwang slaat, bied dan ook
uw linker aan"
Een
stuk uit de Zaligsprekingen: "Gelukkig zijt gij als men U om mijnentwil
beledigt…"
Indien ge zelf anderen hebt beledigt: Ef. 4,26b "De zon mag over uw
boosheid niet ondergaan"
Vergeven verandert het verleden niet maar geeft wel zicht op een nieuwe
toekomst.
Elkander vergevend, zoals God u vergeving geschonken heeft. Efeze 4:32
Een wat merkwaardige uitspraak voor een christelijke hulpverlener.
Vergeving behoort immers tot de kern van het christelijke geloof en
juist binnen de christelijke hulpverlening neemt het gesprek over
vergeving een belangrijke plaats in.Maar toch is voorzichtigheid
geboden.Want als er één begrip verkeerd begrepen
wordt, is het wel vergeving. Vooral i n het werken met ernstig
getraumatiseerde mensen (bij voorbeeld door geweld of seksueel
misbruik) kan een op een opgepaste manier ter sprake brengen van
vergeving nog meer schade en verwaarung te weeg brengen.(1)
Dat God ons vergeving wil schenken, weten we, al geloven we dat vaak
maar half.
Maar, elkaar vergeven, kan dat zomaar? Moet dat altijd en hoe doe je
dat dan precies?
Over deze vragen wil ik het graag
hebben
Wij, die als christen zijn opgegroeid met de thema's van vergeving
vragen, vergeving ontvangen en vergeving schenken, lopen het gevaar het
bijzondere karakter van vergeving over het hoofd te zien.
Vergeving
kan leiden tot een goedkope houding, waarbij de genade vanzelfsprekend
wordt.
Tegen deze vergeving heeft Bonhoeffer in de jaren dertig al fel
geprotesteerd.
Een vergeving waarvan Voltaire ironisch opmerkte dat het God zijn
beroep was om te vergeven.
Dit staat veraf van de bijbel, waarin zowel de vergeving van God naar
ons als deze naar elkaar nooit goedkoop en vanzelfsprekend is.
In
het Oude Testament is vergeving gekaderd in de boodschap van aanklacht
en oordeel. In de oudtestamentische eredienst was vergeving
onlosmakelijk verbonden met het brengen van offers. In het Nieuwe
Testament staat het Kruis van Golgotha als teken van de
vergevingsgezindheid van God centraal, maar ook als teken dat God het
kwaad ernstig neemt en de prijs van de zonde niet goedkoop is.
Trouwens,
ook de praktijk van ons dagelijks leven toont aan dat fouten en
misstappen ernstige consequenties hebben. Het nadeel dat je de ander
aandoet, kun je niet zomaar ongedaan maken en de gevolgen van sommige
zonden zijn levenslang. We denken hierbij aan de gevolgen van incest en
kindermishandeling.
Ook merk ik dat het vertrouwen dat door overspel geschaad wordt, vaak
jaren nodig heeft om te herstellen en soms in het geheel niet hersteld
wordt.
Er zit in het kwaad iets onherroepelijks. Het zal daarna nooit meer
zijn als daarvoor.
De
ander vergeving schenken voor het kwaad dat jou is aangedaan, kan dus
nooit zomaar vanzelfsprekend en normaal zijn. Het kan ook nooit voorbij
gaan aan het leed dat erdoor veroorzaakt is. De bijbel zegt dan ook
niet dat we om vergeving moeten vragen, maar wel dat we het kwaad
moeten belijden (1 Joh.1:9).
Belijden
betekent letterlijk hetzelfde zeggen. Een bekentenis is dus hetzelfde
zeggen over het kwaad als de benadeelde erover vindt. Alleen via een
gezamenlijk erkende kijk op de zaak kan er ruimte komen voor vergeving.
Dat vergeving therapeutisch belangrijk is en dat het herstel en
genezing brengt is waar. Maar dat is het alleen wanneer het een
onderdeel is van het gehele genezingsproces. Vaak wordt er binnen
pastoraat en christelijke hulpverlening i.v.m. vergeven een verkeerd
appél op de client gedaan. Bepaalde teksten die Jezus zelf
in een horizontaal perspectief ziet, brengt men soms ten onrechte over
in een verticale lijn. Laat mij dat toelichten. Wanneer u ruzie hebt
met uw buurman en u besluit hem zijn gedrag te vergeven, dan is dat
vanuit een gelijke postie en komt uw gevoel van eigenwaarde en
veiligheid niet in het gedrang. Maar wanneer een slachtoffer van
(seksueel) geweld gaat vergeven, loopt hij/zij wel enorme risico?s. Het
geweld kan herbeginnen of het wordt begrepen als bekennen van schuld en
aandeel. Wanneer je dan niet de vaardigheden hebt om zo'n verkeerde
reactie te incasseren, kan vergeven je nog dieper verwonden. Vandaar
dat ik hieronder een aantal bedenkingen rond vergeven wil meegeven.
Vooral met de bedoeling dat wij in het pastoraat en de hulpverlening
vergeving niet als een start zien, maar als iets dat zich kan
ontwikkelen binnen het genezingsproces.
Vergeven is
niet verdringen
Het
komt nogal eens voor dat men zegt de ander al lang vergeven te hebben.
Vaak is dat alleen maar een verstandelijke zaak of een besluit geen
haat of wrok te willen koesteren. En hoe positief deze stap ook is, je
loopt er het gevaar mee de echte emoties van pijn en woede diep weg te
dringen. Want woede voelen gaat toch eigenlijk niet samen met een
houding van vergeving? En als je hebt vergeven, moet het verleden toch
ook achter je gelaten worden? Want God vergeeft toch ook op die manier.
Vergeving
is iets dat je met je hele wezen moet kunnen doen. Wanneer je daar nog
niet aan toe bent, zijn er andere gevoelens die eerst op tafel moeten
komen en verwerkt moeten worden. Dan is het beter om eerlijk te zeggen
dat je nog niet zover bent, dan je te forceren tot een verstandelijke
beslissing om te vergeven.
Vergeven is
niet begrip hebben
Men
zegt nogal eens ?Wat hij mij heeft aangedaan, zal ik maar vergeven,
want hij heeft tenslotte een moeilijke jeugd gehad en in de oorlog
verschrikkelijke dingen gezien?.
Dit
soort begrip biedt geen oplossing. Het kan er zelfs toe leiden dat je
een deel van de schuld en de verantwoording op je eigen schouders
neemt. Natuurlijk is het gemakkelijker om te vergeven wanneer je
iemands gedrag begrijpt. Maar begrip op zich is geen vergeving.
Vergeving in tegenstelling tot begrip doet namelijk niets af van de
schuld en het onrecht wat er is aangedaan. Begrip loopt het gevaar om
schuld af te wegen tegen de pijn die de dader heeft geleden. Maar dan
haal je wel een aantal zaken door elkaar. Want ondanks de pijn die de
dader heeft, heeft hij geen recht om deze om te zetten in
onrechtvaardige daden naar anderen toe. Bovendien is het slachtoffer op
geen enkele wijze betrokken in de pijn van de dader.
Bovenstaand
begrip kan zelfs vergeving in de weg staan, omdat men de schuld niet
wil vaststellen en het er niet over wil hebben. Begrijpelijk, omdat dat
betekent dat de pijn en de herinnering weer boven kunnen komen. In
Hosea 7:1 staat dat als God Israël geneest de ongerechtigheid
van Efraïm wordt onthuld. Het één gaat
blijkbaar niet zonder het ander.
Vergeving is
niet je vrijheid opgeven
Vergeving
kan alleen wanneer je er de totale vrijheid toe hebt. Anders is het
afgedwongen en niet gemeend. Vrijheid heeft te maken met een veilige
positie. Wanneer we dit toepassen op een incestslachtoffer betekent dit
dat zij of hij alleen kan vergeven wanneer zij of hij zich veilig voelt
en weet dat de dader haar of hem geen leed meer kan berokkenen. Neem
bijvoorbeeld het gaan van de tweede mijl of het geven van de mantel. De
eerste mijl of het hemd werden geëist, maar voor de tweede
mijl en het geven van de mantel kon worden gekozen. Zo is het ook met
vergeving. Ik kan het doen, maar niemand kan mij er toe verplichten. (2)
Vergeving
is niet je zelf aanbieden om de vloermat te zijn en je opnieuw te laten
misbruiken.
Daarom
moeten we vooral voorzichtig zijn met kinderen die slachtoffer zijn om
met hen over vergeving te spreken. Als hun positie van veiligheid is
aangetast of er zelfs misschien nooit geweest is, doen we heel
gevaarlijke dingen door met hen over vergeving te spreken.
Basisveiligheid en zeker weten dat er voor hem gezorgd wordt zijn
zekerheden die kinderen eerst zullen moeten leren kennen.
Vergeven is
niet het herstel van de relatie
Ik
constateer, dat er na seksueel misbruik in zeer weinig gevallen een
herstel van relaties plaatsvindt. De reden daarvan ligt niet bij het
slachtoffer, maar bij de dader. Er zijn maar weinig daders die echt
willen inzien en stilstaan bij het leed en de gevolgen die zij het
slachtoffer hebben aangedaan. Zelfs na jarenlange therapie zijn er maar
weinigen met een volledig inzicht en erkenning van schuld. Dat maakt
ook de kans op herval zo groot.
Paulus
zegt: "Houdt vrede met alle mensen voor zover het van u afhangt". Je
kunt willen vergeven, maar verzoening is het herstel van de relatie en
dat kan alleen als ook de ander over de brug komt. Dit over de brug
komen is niet sorry zeggen of vergeving vragen, maar wel schuld
erkennen en belijden. Zoals we gezien hebben is belijden hetzelfde
zeggen. Wanneer dader en slachtoffer niet beiden hetzelfde zeggen over
wat er in het verleden gebeurd is, blijft er ongelijkheid en een stuk
niet erkennen van de ernst van de schuld.
In Jezus Christus biedt God aan heel de wereld vergeving aan. Maar het
is onze verantwoordelijkheid deze hand van God aan te grijpen.
Het
herstel van de relatie is bij diepgaand leed maar zelden mogelijk. Zo
zien we bijvoorbeeld in de strijd tussen Jacob en Ezau dat na hun
verzoening toch beiden hun eigen weg gaan.
acob begrijpt dat het niet wijs is om na zoveel jaren van
vervreemding en ongelijke groei weer samen op te trekken (Genesis
33:12-15).
Wat is
vergeving dan wel?
Hoe
moeten we vergeving dan wel zien? Je kunt vergeving nooit losmaken van
andere bijbelse begrippen. In dit kader wil ik er twee noemen: toorn en
gerechtigheid.
God
heeft ons geschapen met een diep gevoel voor rechtvaardigheid. Wanneer
deze wordt aangetast, ontstaat er toorn of boosheid. Kijk maar wanneer
Jezus zelf boos wordt.
Bij
een incestslachtoffer zijn deze twee geschenken diep beschadigd. Daarom
is er genezing nodig van pijn,maar ook een terugvinden en herontdekken
van gerechtigheid, en je daarover verheugen! De vreugde ervaren van het
feit dat God de gerechtigheid liefheeft, even hard als Hij de
ongerechtigheid haat. Niet alleen de grote liefde waarmee Hij de wereld
in stand houdt, maar ook de kleine waaraan ik als mens in mijn leven
nood heb. Een slachtoffer heeft ook nood aan het uiten van toorn en
boosheid, omdat deze gerechtheid in haar of zijn leven geweld is
aangedaan.
Het
mooist is natuurlijk dat eerst gerechtigheid hersteld wordt, dan
boosheid geuit en dat er daarna ruimte komt voor vergeving. Helaas
verloopt het genezingsproces niet altijd zo. Meestal gebeurt het in
cycli die zich op een steeds dieper niveau herhalen. Daarom kun je je
na een besluit tot vergeven opnieuw diep vertoornd voelen over het leed
wat jou is aangedaan, om daarna weer een beetje ruimte voor vergeving
te voelen en misschien opnieuw bewustheid van recht enz.
Vergeving kan nooit afgedwongen worden. Het is een vrije gunst die je
de ander ongedwongen verleent. De motivatie van onze bereidheid tot
vergeving ligt niet in de ander, maar in de ervaring dat ook aan ons
vergeving geschonken is (zie bovenstaande tektst).
Vergeving is erkennen en verkondigen dat je gelooft dat de mens meer is
dan zijn schuld en dat er na de schuld die onherroepelijk is, toch nog
een nieuwe start gemaakt kan worden. Het is eigenlijk het
opstandingsgeloof. En zoals de dood niet het laatste woord heeft,
geloven wij dat het kwaad ook niet het laatste woord heeft. Het is het
geloof dat God de mens een nieuwe kans wil geven en dat Gods genade zo
groot is dat er leven is na de schuld, en dat het goede het kwade kan
overwinnen. Vergeven is om met Jozef te kunnen belijden dat God het
kwade ten goede buigt (Gen.50:20).
Wat
doe je echter als je zo diep beschadigd bent dat je het leed dat jou is
aangedaan nog lang niet verwerkt hebt? Christenen zijn vooral mensen
die een besluit hebben genomen om op weg te gaan. Vergeving is iets dat
je onderweg leert en uitdeelt. Niet perfect zoals er geen enkel facet
van ons geloofsleven perfect is, maar wel in kwaliteit toenemend.
Ons
genezingsproces in dit leven is altijd onvolledig. Niemand komt er hier
volledig uit. Maar God belooft dat na dit leven alle tranen zullen
uitgewist worden (Openb. 21:4). Hier is dat maar voorlopig. Soms mag
een ernstig getraumatiseerd persoon al heel blij zijn als zij of hij al
een beetje in staat is om vergeving te schenken. En een beetje kan voor
God heel veel zijn (Fil. 2:1).
Gebed om vrede
Heer, maak mij een instrument
van uw vrede.
Laat mij
liefde brengen, daar waar haat is;
vergeving,
waar mensen elkaar pijn doen;
geloof, daar
waar twijfel is;
hoop, waar
wanhoop is;
licht, waar
duisternis is;
vreugde, waar
droefheid is.
Want als we
geven ontvangen we;
als we
vergeving schenken
ontvangen wevergeving.
READ THE BOOK - THE BIBLE CHANGE YOUR LIFE
INFO: DE WEG - DE WAARHEID - HET LEVEN - FILM - AUDIO
DE WEG | DE WAARHEID | HET LEVEN | FILM | AUDIO
HOLYHOME.NL USE NO COOKIES - REPORT DEAD LINKS
Waard om te weten :
Een hartelijk welkom op de siteDeze pagina printen
Sitemap
Wie zoekt zal vinden
FAQ - HELP
Kerk
Zondag
Advent
Kerstfeest
Driekoningen
Vastentijd
Goede Vrijdag
Aswoensdag
Palmzondag
Palmpasen
De stille week
Witte donderdag
Stille zaterdag
Paaswake
Pasen - Paasfeest
Hemelvaartsdag
Pinksteren
Biddag
Dankdag
Avondmaal
Doop
Belijdenis
Oudjaarsdag
Nieuwjaarsdag
Sint Maarten
Sint Nicolaas
Halloween
Hervormingsdag
Dodenherdenking
Bevrijdingsdag
Koningsdag / Koninginnedag
Gebedsweek
Huwelijk
Begrafenis
Vakantie
Recreatie
Feest- en Gedenkdagen
Symbolen van herkenning
Leerzame antwoorden op levens- en geloofsvragen
Hebreeën 4:12 zegt: "Want levend en krachtig is het woord van God, en scherper dan een tweesnijdend zwaard: het dringt diep door tot waar ziel en geest, been en merg elkaar raken, en het is in staat de opvattingen en gedachten van het hart te ontleden". Lees eens: Het zwijgen van God
God heeft zoveel liefde voor de wereld, dat Hij Zijn enige Zoon heeft gegeven; zodat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft. Lees eens: God's Liefde
Schat onder handbereik
Bemoediging en troost
Bible-people - stories of famous men and women in the Bible
Bible-archaeology - archaeological evidence and the Bible
Bible-art - paintings and artworks of Bible events
Bible-top ten - ways to hell, films, heroes, villains, murders....
Bible-architecture - houses, palaces, fortresses
Women in the Bible - great women of the Bible
The Life of Jesus Christ - story, paintings, maps
Read more for Study Apocrypha, Historic Works
GELOOF EN LEVEN een
KLEINE HULP VOOR ONDERWEG
Wie zoekt zal vinden
Boeiende Series :
BijbelvertalingenBijbel en Kunst
Bijbels Prentenboek
Biblische Bildern
Encyclopedie
E-books en Pdf
Prachtige Bijbelse Schoolplaten
De Heilige Schrift
Het levende Woord van God
Aan de voeten van Jezus
Onder de Terebint
In de Wijngaard
De Bergrede
Gelijkenissen van Jezus
Oude Schoolplaten
De Zaligsprekingen van Jezus
Goede Vruchten
Geestesgaven
Tijd met Jezus
Film over Jezus
Barmhartigheid
Catechese lessen
Het Onze Vader
De Tien Geboden
Hoop en Verwachting
Bijzondere gebeurtenissen
De Bijbel is boeiend
Bijbelverhalen in beeld
Presentaties en Powerpoints
Bijbelse Onderwerpen
Vrede van God voor jou
Oude bijbel tegels
Informatie over alle kerken in Nederland: Kerkzoeker
Bible Study: The Bible alone!
L'étude biblique: Rien que la Bible!
Bibelstudium: Allein die Bibel!
Materiaal voor het Digibord
Werkbladen Bijbelverhalen Bijbellessen
OT Hebreeuws-Engels
NT Grieks-Engels
Naslagwerken
Belijdenissen
Een rijke bron
Missale Romanum + Afbeeldingen
Stripboek over Jezus
Christelijke Symbolen
Plaatjes Afbeeldingen Clipart
Evangelie op Postzegels
Harmonium Huisorgel
Godsdiensten en Religies
Herinnering aan Kerken
Christian Country Music
Muzikale ontspanning
Software voor Bijbelstudie
Hartverwarmende Klanken
Read and Hear the Holy Bible
Luisterbijbel
Bijbel voor Slechtzienden Begrippenlijst -1- -2-
Meer weten over de Psalmen, gezangen, liturgieën, belijdenisgeschriften: Catechismus, Dordtse Leerregels en veel andere informatie? . Kijk op: Online-bijbel.nl(What's good, use it)