HOME | STUDIEBIJBEL | BIJBELSTUDIES | BIJBELATLAS | BIJBELSEGESCHIEDENIS | NIEUWS
BARMHARTIGHEID: VOOR ANDEREN BIDDEN
De vindplaats van materiaal voor Bijbelstudie, geloofstudie, catechese, school, kring, persoonlijk geloof, studie thuis, kerk, club, nieuws, godsdienstonderwijs, zingeving en vooral heel veel mogelijkheden om je Bijbelkennis te vergroten. Blijf niet afhankelijk van anderen maar lees zelf de Bijbel. Investeer in geestelijke rijkdom.
De zeven lichamelijke werken van barmhartigheid: |
De zeven geestelijke werken van barmhartigheid: |
---|---|
In deze studie: VOOR ANDEREN BIDDEN
1
Joh. 7-11 en Matth. 5,43-48
1. Goeden en
kwaden, goed en kwaad
Wij
classeren graag anderen in dommen en slimmen, in medestanders en
tegenstanders, in goeden en kwaden, in misdadigers en rechtvaardigen.
Daarbij behoren wij altijd tot de goeden.
Wat is goed en kwaad? Het criterium is "leven". Goed is alles wat het
leven beter maakt, en kwaad is alles wat schade toebrengt aan het
leven. Leven in al zijn betekenissen van lichamelijk en geestelijk, van
aards en eeuwig.
Wat zijn goeden en wat zijn kwaden? Of zijn alle mensen een beetje
(veel) van beide?
Een
mengsel van beide ieder in eigen verhoudingen.
Het kwade en het goede zitten diep in ons, het is niet alleen de daad,
het gevolg van ons handelen dat echt goed of kwaad is, maar dat wat in
ons leeft, wat ons aanzet om handelen. Iemand die te veel gedronken
heeft en een dodelijk ongeluk veroorzaakt met de auto. Waar lag de
wortel van het kwaad? Het gebrek aan zelfbeheersing om het drinken te
laten. Maar is daarom alles in die mens slecht?
Het goede ontdekken in de kwade is een kristelijke kunt, een hoge
evangelische eis een een grote sociale dienst, de enige weg om van een
kwade een goede te maken, zoals Jezus van een moordenaar een goede
moordenaar maakte.
Goeden en kwaden in 3 verhalen,
drie boodschappen, 3 opgaven.
1.
De farizeer en de tollenaar Lc 18,9-14: verhaal…
Wat
betekent het?
Wie zichzelf kwestbaar weet, wie voorzichtig is, wie weet dat hij
geneigd is tot het kwaad, die kan zich wapenen, zich oefenen om er niet
aan toe te geven. Wie hoogmoedig met zijn hoofd in de lucht loopt, die
valt in de kuil met zijn ogen open. Van de andere kant moet de "goede",
hij die nog niet gevallen is, niet vanuit de hoogte neerkijken op de
kwade. "Wie staat ziet toe dat hij niet valt".
2. De overspelige vrouw Joh 8,1-11: verhaal…."ook ik
veroordeel u niet, maar ga heen en zondig niet meer".
Betekenis:
Alle kansen krijgen en alle kansen geven. Alle kansenomwille van het
goede dat er nog inzit.
3. De "goede moordenaar": verhaal….beroep doen op Gods
barmhartigheid.
"Goede
moordenaar", een schokkend begrip, combinatie van twee tegengestelde
woorden, maar ze staan op een hoogtepunt van het evangelie.
Wat betekent het? De fond kan goed zijn en toch kan men kwaad hebben
gedaan. Er is dus vanuit een christelijke visie zelfs hoop voor een
moordenaar. De goede basis losmaken in de mens, zelfs in de moordenaar,
is een christelijke taak. En het is een dienst aan de gemeenschap, het
is de enige kans om iemand in de maatschappij nog te laten functioneren.
En als God barmhartig is en een ultieme kans geeft, waarom wij mensen
dan niet?
4. Het ultieme gebod: "Bid voor hen die u haten" Lc 6,27 en Mtth. 5,43
Bidden?
= goed toewensen, goed vragen = bekering vragen, helpen tot stand
brengen….
Doen: "Kwaad met goed vergelden" Hoe dikwijls? U weet het 70x7
enz…er zal nooit vrede, dwz afwezigheid van kwaad, zijn, als
niemand begint met kwaad door goed te vergelden.
We gaan gemakkelijker omgaan met het kwaad en de kwaden als we beseffen
dat de scheidingslijn niet tussen verschillende mensen loopt maar dwars
door onszelf. Dan is bidden voor goeden en kwaden ook bidden voor
onszelf, voor onze eigen bekering.
Het "Onze
Vader" in de oecumenische versie:
Onze Vader, die in de hemel zijt
Uw naam worde geheiligd,
Uw koninkrijk kome,
Uw wil geschiede,
op aarde zoals in de hemel.
Geef ons heden ons dagelijks brood,
en vergeef ons onze schulden,
zoals ook wij onze schuldenaars vergeven.
En leid ons niet in verzoeking,
maar verlos ons van de boze.
[Want van U is het koninkrijk
en de kracht en de heerlijkheid
in eeuwigheid. Amen.]
Een paar
kanttekeningen bij de tekst
De lofprijzing waarmee binnen de kerkelijke traditie het gebed wordt
afgesloten is tussen haakjes geplaatst, omdat die niet behoort bij de
tekst van het gebed, zoals die in het evangelie van Mattheus wordt
overgeleverd.
De tekst vormt een onderdeel van de "bergrede"" (een door de evangelist
gecomponeerde redevoering, die te vinden is in Mattheus: 5 - 7). Het
"Onze Vader" is, evenals die hele redevoering, zorgvuldig opgebouwd.
Toen men daarvoor nog geen oog had gebeurde het wel dat men dacht dat
dit gebed zeven beden omvatte (Augustinus, Luther).
Maar
wie eenmaal de structuur in het gebed heeft ontdekt telt er maar zes:
drie beden rond het woord "Uw", die door de tussenzin
ως εν
ουρανωι
και επι
γης - (Grieks; wie de woordvolgorde
respecteert dient te vertalen met "gelijk in de hemel, zo ook op
aarde") - worden verbonden met de drie beden rond het woord "ons". De
compositie is dus symmetrisch: door deze opbouw wordt onze aandacht
eerst gericht op de hemelse gewesten, en daarna verschoven naar het
aardse bestel. Dat is dus geen toeval; net zomin als het toevallig is
dat dit gebed het midden vormt van de "bergrede". Het laat ons iets
zien van de wijze waarop Mattheus zijn tekst componeert.
Om
te kunnen begrijpen welke gedachten Mattheus zich maakte bij het "Onze
Vader" dienen we dan ook verbindingen te leggen met andere passages uit
het evangelie. De zinsnede over vergeving bijvoorbeeld kan niet worden
losgemaakt van wat er in Mattheus 18:23-35 wordt verteld (de gelijkenis
van de koning, die afrekent met zijn slaven. Op grond van wat daar
staat, lijkt me dat de vertaling van de bede om vergeving moet luiden:
"en vergeef ons onze schulden, zoals ook wij onze schuldenaren hebben
vergeven".
αφηκαμεν
(Griekse tekst) is een perfectum, een verleden tijd: de handeling is
verricht.
ONZE VADER...
De wijze waarop God hier wordt aangesproken komt voort uit de oeroude
familiegodsdienst . Deze heeft in het oude Israël, zoals
overigens in het gehele nabije Oosten altijd een rol gespeeld, met
betrekking tot geboorte, dood, begraven, herdenken, huwelijk, en andere
centrale levensbehoeften. Het gaat hierbij niet in de eerste plaats om
persoonlijke vroomheid, maar om de dingen die nodig zijn om als
gemeenschap te kunnen voortbestaan. Het "Onze Vader" is dan ook niet
het gebed van Jezus, maar een gebed, waarin het heil van de
geloofsgemeenschap centraal staat: vandaar dat onze Vader.
DIE IN DE
HEMEL ZIJT
Uit het gedeelte, dat onmiddellijk voorafgaat aan het "Onze Vader"
(Mattheus 6:5-8) kunnen we opmaken dat we worden opgeroepen tot een
houding die voortkomt uit waarachtigheid. Als je bidt, als je mensen
helpt, als je vast, als je probeert om vroom te leven: doe dat dan niet
opzichtig. God woont in het verborgene. Zou dat niet bedoeld zijn met
die woorden in de hemel? Het is dan niet een plaatsbepaling; maar een
verwijzing naar de verborgenheid van God: God is voorbij onze horizon.
Dat betekent niet dat God veraf is: God is nabij en wordt ervaarbaar
waar mensen elkaar vergeven, voeden, bewaren en respecteren.
UW NAAM WORDE
GEHEILIGD
Kennen wij Gods naam? Het is een oeroude behoefte om een naam te geven
aan datgene wat ons raakt. Maar niet alles, wat ons raakt, komt van
God. Dat kunnen we niet geloven. In het Oude Testament lezen we dat we
ons van God geen beeld mogen maken: elke naam, die wij aan God geven
doet iets af aan God. Zo is dat met taal: door de dingen te benoemen,
geven we iets uit handen, doen we de werkelijkheid geweld aan. Primair
is, wat we ervaren: achteraf kan de behoefte ontstaan om het ervarene
onder woorden te brengen. Dat moeten we met religieuze ervaringen niet
doen. Want voor je het weet praten we dan over God. De Naam heiligen
is: er niet over spreken. Wel bidden: open staan voor God, en bidden
tot God.
UW KONINKRIJK
KOME
Het evangelie van Mattheus zou je het evangelie van het komende
koninkrijk kunnen noemen. Dat doet vermoeden, dat het hierbij gaat om
iets dat in de toekomst wordt of moet worden gerealiseerd. Zo is vaak
gedacht: vandaar ook dat men de hemel heeft gedacht voorbij aan onze
dood en voorbij aan de geschiedenis. Toch is dat niet wat Mattheus voor
ogen heeft. In de hele Joodse traditie komt de gedachte aan een leven
na de dood nauwelijks voor. God is een god van de geschiedenis: het
komende koninkrijk verwijst naar heil dat zich kan manifesteren in ons
eigen leven: wanneer we "er zijn" zoals dat van ons mag worden
verwacht. Je zou kunnen zeggen, dat de oer-opdracht voor elk mens is:
wees er!
Gods rijk wordt aanwezig, waar mensen er voor elkaar zijn zoals God er
is voor elk mens. Zo is God voor ons een Vader (en een Moeder) de
oorsprong en bron van leven, maar ook de onderhouder van ons bestaan.
Dat het koninkrijk vaak onzichtbaar, onvindbaar is hangt samen met het
gegeven, dat we doorgaans Gods naam niet heiligen. De relatie is
verstoord. We verbeelden ons dat we autonoom zijn, en dat de
werkelijkheid identiek is aan onze waarneming, aan wat wij voor waar
houden, aan wat binnen de horizon ligt van wat we kunnen begrijpen en
benoemen en beheersen. We verbeelden ons dat we self-supporting zijn.
UW WIL
GESCHIEDE
Wat is de wil van God? Kunnen wij weten wat God wil? Elk mens komt van
tijd tot tijd in situaties, waarvan we niet kunnen begrijpen wat "dat"
van ons vraagt. Menig mens zucht van tijd tot tijd onder het bestaan en
vraagt zich af: "waar heb ik dat aan verdiend?". Of hij denkt achteraf:
"het is toch een wonder, dat een mens dit kan doorstaan, dat een mens
hiertegen bestand is". Gods wil is meer dan wat een mens soms voor
mogelijk houdt. Jezus bidt in Getsemane, wanneer hij door doodsangst
dreigt te worden overmeesterd, waardoor hij dreigt om het geloof in een
liefdevolle, nabije, dragende God - onze Vader - te verliezen: niet
mijn maar Uw wil geschiede. De bede dat Gods wil geschiede moeten we
wel begrijpen als de vraag om kracht en vertrouwen, wanneer alle hoop
ons dreigt te ontvallen. Kan een mens dat? Hoe dat zij: we mogen
geloven, dat Gods wil is dat we onze levensopdracht op ons nemen, ook
al lijkt de weg die we moeten gaan soms onbegaanbaar. Dat is
gemakkelijk gezegd. Maar hier liggen geweldige problemen: hoe kan een
mens, wat hij niet kan? Achteraf kun je soms verbaasd zijn over wat er
mogelijk bleek. Vooraf zullen we er steeds op bedacht moeten zijn, dat
Gods wil wel eens niet samenvalt met wat wij zelf willen. En dat we
soms, met Gods hulp, tot meer in staat zijn dan we kunnen vermoeden.
ZOALS IN DE
HEMEL....
We zagen al dat hemel en aarde geen gescheiden ruimten zijn: alles wat
tot dus- verre is gezegd moet op aarde gestalte krijgen. Bidden blijft
zonder betekenis, wanneer dit bidden niet uitmondt in doen. In ons doen
en laten wordt onze spiritualiteit zichtbaar: niet voor niets wordt in
de joods/christelijke traditie gesproken over de daden van God. Daarmee
wordt verwezen naar het heil, dat nu en dan concreet zichtbaar wordt en
gestalte krijgt in de gebeurtenissen. Wie bidt doet dat in het
verborgene: wat naar buiten komt is een mens die zich laat leiden door
heilige geest.
Bidden is wel vergeleken met ademhalen: het bidden verhoudt zich tot
het leven als het inademen tot het uitademen. Een mens kan niet alleen
bidden. Een mens moet ook niet alleen doen. Daarom was het advies in de
Middeleeuwen: bid en werk. Zo kan Gods schepping door mensenhanden
worden voltooid.
DAGELIJKS BROOD
De vertaling van wat hier in het Grieks staat -
τον
αρτον
ημων τον
επιουσιον
- met "dagelijks brood" is opmerkelijk. We weten namelijk niet precies
wat het vijfde woord betekent. De "textum Vaticanum" vertaalt met panem
nostrum supersubstantialem; niet gewoon maar brood, maar brood in
overdrachtelijke betekenis. Misschien is dit ingegeven door wat we
lezen in Mattheus 4:4, waar wordt verteld dat Jezus de duivel, die hem
op de proef stelt, antwoordt: een mens leeft niet van brood alleen maar
van elk woord dat komt uit Gods mond. Anderzijds: de oerverhalen uit
het Oude Testament vertellen, dat de Israëlieten niet meer
manna mochten verzamelen dan ze strikt nodig hadden. Aannemelijker is
dan ook dat het hier gaat om brood voor een dag. We moeten ons immers
geen zorgen maken over de dag van morgen. Want iedere dag heeft genoeg
aan zijn eigen kwaad. Dit lijkt meer in overeenstemming met het
evangelie volgens Mattheus: de bede om kracht en wijsheid om te leren
om te gaan met de ongewisheid van het bestaan. De zoon des mensen heeft
- zoals we elders lezen - geen vaste woon- of verblijfplaats, in
tegenstelling tot de vossen: die hebben holen.
SCHULD EN
VERGEVING
Bij schuld denken wij al snel aan de wetmatigheid oorzaak en gevolg:
wat heb ik veoorzaakt? Heb ik daar schuld aan? Maar het beeld, dat
Mattheus geeft is enigszins anders.
Al eerder werd, als sleutel voor de interpretatie van deze bede,
gewezen op de gelijkenis van de koning die afrekent met zijn slaven.
Uitgaande van die gelijkenis zou je een aantal dingen kunnen zeggen:
Het uitgangspunt is dat aan ons iets is toevertrouwd - in bruikleen is
gegeven. Vroeg of laat moeten we dat teruggeven. Maar het is ons niet
zomaar toevertrouwd: we moeten er ook iets mee doen, waardoor het aan
waarde wint.
Wat daaruit voortvloeit is dat van een mens verwacht wordt is, dat hij
met medemensen op dezelfde wijze omgaat als God met ons: liefdevol en
barmhartig.
We worden afgerekend op grond van dit parallellisme: vandaar dat er een
onmiddellijke samenhang bestaat tussen de mate waarin wij vergeven en
de mate waarin we vergeving ontvangen.
VERZOEKING
Brengt God ons in verzoeking? Dat niet: maar God lijkt nu en dan te
zwijgen. De verborgenheid van God kan maken, dat we verloren raken.
Volgens Mattheus is het de duivel, die ons in de verleiding brengt om
van ons geloof af te vallen. Daarbij doet de duivel een
appèl op onze hebzucht, ons verlangen naar autonomie en
macht, ons "gezond verstand" enz. De vraag daarbij is, of we opgewassen
zijn tegen deze krachten. De bede is gebaseerd op de veronderstelling,
dat het menselijk is om voor deze machten te zwichten. Kunnen we ons
daartegen wapenen? Is het mogelijk om al de stemmen, die in het diepst
van ons bewustzijn om het hardst roepen om in opstand te komen tegen
God - stemmen die pleiten voor autonomie - te weerstaan? In wezen gaat
het bij dit alles om godsverduistering. Leid ons niet in verzoeking zou
je ook kunnen verstaan als de bede een bede aan God om door zijn geest
ervaarbaar nabij te blijven. Verlos ons van die machten!
Tot slot hierover nog twee
opmerkingen:
Onze
verlossing is een zaak van Gods Geest, die vrijmaakt en geneest. We
vinden bij Mattheus dan ook geen spoor van de gedachte dat we zijn
verlost door de kruisdood van Jezus.
Belangwekkend is ook de latijnse vertaling: "ne iudicas...": beoordeel ons niet als we worden verzocht! Dit impliceert, dat een mens niet is opgewassen tegen de machten van het kwaad: erbarm U God, en reken het ons niet aan, wanneer we bezwijken! Dit heeft overigens meer weg van een interpretatie dan van een vertaling!
READ THE BOOK - THE BIBLE CHANGE YOUR LIFE
INFO: DE WEG - DE WAARHEID - HET LEVEN - FILM - AUDIO
DE WEG | DE WAARHEID | HET LEVEN | FILM | AUDIO
HOLYHOME.NL USE NO COOKIES - REPORT DEAD LINKS
Waard om te weten :
Een hartelijk welkom op de siteDeze pagina printen
Sitemap
Wie zoekt zal vinden
FAQ - HELP
Kerk
Zondag
Advent
Kerstfeest
Driekoningen
Vastentijd
Goede Vrijdag
Aswoensdag
Palmzondag
Palmpasen
De stille week
Witte donderdag
Stille zaterdag
Paaswake
Pasen - Paasfeest
Hemelvaartsdag
Pinksteren
Biddag
Dankdag
Avondmaal
Doop
Belijdenis
Oudjaarsdag
Nieuwjaarsdag
Sint Maarten
Sint Nicolaas
Halloween
Hervormingsdag
Dodenherdenking
Bevrijdingsdag
Koningsdag / Koninginnedag
Gebedsweek
Huwelijk
Begrafenis
Vakantie
Recreatie
Feest- en Gedenkdagen
Symbolen van herkenning
Leerzame antwoorden op levens- en geloofsvragen
Hebreeën 4:12 zegt: "Want levend en krachtig is het woord van God, en scherper dan een tweesnijdend zwaard: het dringt diep door tot waar ziel en geest, been en merg elkaar raken, en het is in staat de opvattingen en gedachten van het hart te ontleden". Lees eens: Het zwijgen van God
God heeft zoveel liefde voor de wereld, dat Hij Zijn enige Zoon heeft gegeven; zodat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft. Lees eens: God's Liefde
Schat onder handbereik
Bemoediging en troost
Bible-people - stories of famous men and women in the Bible
Bible-archaeology - archaeological evidence and the Bible
Bible-art - paintings and artworks of Bible events
Bible-top ten - ways to hell, films, heroes, villains, murders....
Bible-architecture - houses, palaces, fortresses
Women in the Bible - great women of the Bible
The Life of Jesus Christ - story, paintings, maps
Read more for Study Apocrypha, Historic Works
GELOOF EN LEVEN een
KLEINE HULP VOOR ONDERWEG
Wie zoekt zal vinden
Boeiende Series :
BijbelvertalingenBijbel en Kunst
Bijbels Prentenboek
Biblische Bildern
Encyclopedie
E-books en Pdf
Prachtige Bijbelse Schoolplaten
De Heilige Schrift
Het levende Woord van God
Aan de voeten van Jezus
Onder de Terebint
In de Wijngaard
De Bergrede
Gelijkenissen van Jezus
Oude Schoolplaten
De Zaligsprekingen van Jezus
Goede Vruchten
Geestesgaven
Tijd met Jezus
Film over Jezus
Barmhartigheid
Catechese lessen
Het Onze Vader
De Tien Geboden
Hoop en Verwachting
Bijzondere gebeurtenissen
De Bijbel is boeiend
Bijbelverhalen in beeld
Presentaties en Powerpoints
Bijbelse Onderwerpen
Vrede van God voor jou
Oude bijbel tegels
Informatie over alle kerken in Nederland: Kerkzoeker
Bible Study: The Bible alone!
L'étude biblique: Rien que la Bible!
Bibelstudium: Allein die Bibel!
Materiaal voor het Digibord
Werkbladen Bijbelverhalen Bijbellessen
OT Hebreeuws-Engels
NT Grieks-Engels
Naslagwerken
Belijdenissen
Een rijke bron
Missale Romanum + Afbeeldingen
Stripboek over Jezus
Christelijke Symbolen
Plaatjes Afbeeldingen Clipart
Evangelie op Postzegels
Harmonium Huisorgel
Godsdiensten en Religies
Herinnering aan Kerken
Christian Country Music
Muzikale ontspanning
Software voor Bijbelstudie
Hartverwarmende Klanken
Read and Hear the Holy Bible
Luisterbijbel
Bijbel voor Slechtzienden Begrippenlijst -1- -2-
Meer weten over de Psalmen, gezangen, liturgieën, belijdenisgeschriften: Catechismus, Dordtse Leerregels en veel andere informatie? . Kijk op: Online-bijbel.nl(What's good, use it)