HOME | STUDIEBIJBEL | BIJBELSTUDIES | BIJBELATLAS | BIJBELSEGESCHIEDENIS | NIEUWS
BARMHARTIGHEID: DODEN BEGRAVEN
De vindplaats van materiaal voor Bijbelstudie, geloofstudie, catechese, school, kring, persoonlijk geloof, studie thuis, kerk, club, nieuws, godsdienstonderwijs, zingeving en vooral heel veel mogelijkheden om je Bijbelkennis te vergroten. Blijf niet afhankelijk van anderen maar lees zelf de Bijbel. Investeer in geestelijke rijkdom.
De zeven lichamelijke werken van barmhartigheid: |
De zeven geestelijke werken van barmhartigheid: |
---|---|
In deze studie: DODEN BEGRAVEN
Joh.
19, 38-42
Inleiding
Wij
staan stil bij het barmhartige werk dat wij "doden begraven" noemen.
Ooit zei Jezus: "Dit is de wil van Hem die mij gezonden heeft: dat ik
van allen, die Hij Mij heeft toevertrouwd, niemand verloren laat gaan,
maar hen allemaal op de laatste dag laat opstaan." (Joh. 6, 39)
Aan de liefde en de zorg voor de doden zou men christenen moeten kunnen herkennen:
voor
hen zijn de overledenen immers niet zomaar gestorven, maar opnieuw
geboren. In de kloosters herdenkt men de sterfdag als geboortedag, de
'dies natalis'. In deze viering willen wij bidden dat wij met zorg onze
lieve doden zouden begraven. Ook bidden wij voor hen die eenzaam
afscheid moeten nemen van het leven, en voor hen die beroepshalve
mensen ten grave dragen. Laten wij hier dan samen zijn in de naam van
de Vader van alle leven, de Zoon en de heilige Geest.
Verzoening
In deze tijd wordt de dood op veel manieren benaderd
Soms
worden doden stilzwijgend begraven met slechts enkelen als getuigen.
Dan weer wordt de overledene overstelpt met bloemen en rituelen en toch
snel vergeten. Elders is het verdriet zo groot dat het afscheid
pijnlijk zwaar valt. En weer een andere keer is een bescheiden
plechtigheid het afscheid. Laten we nadenken over afscheid
nemen…
Doden begraven, een heilige plicht voor joden en christenen, is vandaag
ten prooi aan geld. De begrafenis lijkt soms op een familiefeest waarna
de gelden worden gedeeld…
Doden begraven wordt gehuld in een sfeer van zindelijkheid, lijk of as,
een week boven de grond of na drie dagen gecremeerd…
Doden begraven is werk van beroepsmensen, verkopers, laatste snufjes,
steeds minder afscheid nemen… Begraven is een kwestie van
enkele dagen waarna soms de dode én de nabestaanden zijn
vergeten…
Doden begraven
kan afscheid zijn
Pijnlijk
is het voor hen die eenzaam verder moeten. In een cultuur van 'time is
money' en 'ieder vecht voor eigen kansen en heil', worden geborgenheid
en trouw, vriendschap en gezelligheid bij de dood steeds vaker
afgestraft en niet meer geteld. De dode wordt soms zonder respect ter
aarde gebracht: hij of zij is dood…
Heer, maak ons weer gevoelig voor de nood en pijn van nabestaanden.
Roep op tot respect voor het levenslang zoeken en worstelen van de
gestorvenen. Verzoen ons met uw levensgeschenk: zo komen wij meer open
voor het leven dat Gij in ons allen hebt gelegd nog voor wij werden
geboren en tot in eeuwigheid bij ons blijft. Amen
Het is goed te bidden
Vader,
Voor
U bestaat geen dood, alleen leven. Steeds weer geeft Gij leven, ook aan
hen die aan onze horizon worden onttrokken. Vervul ons met uw liefde
opdat wij met die ene houding doden en levenden tegemoet durven gaan:
de houding van Jezus uw Zoon, vol vertrouwen, minzaam en eerbiedig in
uw Naam.
Eerste lezing
De
dood is niets. Ik ben slechts naar de andere kant. Ik ben mezelf, jij
bent jezelf. Wat we voor elkaar waren, zijn we nog altijd. Noem me
zoals je me steeds genoemd hebt. Spreek tegen me zoals weleer, op
dezelfde toon, niet plechtig, niet triest. Lach om wat ons samen heeft
doen lachen. Denk aan mij, bid met mij. Spreek mijn naam uit thuis,
zoals je altijd gedaan hebt. Zonder hem te benadrukken, zonder zweem
van droefheid. Het leven is wat het altijd geweest is. De draad is niet
gebroken. Waarom zou ik uit je gedachten zijn? Omdat je me niet meer
ziet? Neen, ik ben niet ver, juist aan de andere kant van de weg. Zie
je, alles is goed. Je zult mijn hart opnieuw ontdekken, en er de
tederheid terugvinden. Dus droogje tranen en ween niet, als je van me
houdt.
(Augustinus)
Voorbede en bezinning
Bidden
wij voor onze lieve doden, dat zij thuis mogen komen bij God en delen
in zijn eeuwige vrede en vreugde...
Bidden wij voor allen die nog treuren om een geliefde dode... Dat zij
getroost mogen worden door het geloof dat de geliefde leeft in
tederheid van God...
Bidden wij voor hen die mensen nabij proberen te zijn in hun laatste
levensuren. Dat zij woorden en gebaren van troost, bemoediging, hoop en
geloof zouden vinden...
Bidden wij voor hen aan wie men het begraven van de overledenen
toevertrouwt. Dat zij met eerbied en ontzag het lichaam
terugschenken aan de aarde of aan het vuur...
Vader,
Ook uw Zoon is overleden veel te jong. Hij had nog zoveel kunnen doen.
Veel te veel mensen liet hij achter in treurnis en wanhoop. Hij deed
echter allen opstaan door het teken van zijn lichaam en zijn bloed,
door uw liefde ten volle aan mensen geschonken. Sta ons bij opdat ook
wij schenken en delen in leven en dood tot vreugde van velen in Jezus'
naam.
Heer,
Gij bent mijn herder, niets zal mij ontbreken.
Gij geeft mij mijn leven lang genade en geluk,
want dicht bij U mag ik wonen, daar waar Gij verblijf houdt, voor
altijd.
Zegen allen die leven, die elkaar steunen bij het afscheid van hen
die hen verlieten en bij U onderdak kregen.
Wees in ons midden door Jezus uw Zoon onze Heer. Amen
Bezinning : de dood jaagt geen
angst meer aan
Hebr. 2: 15
... dat Hij (Jezus) allen
zou bevrijden, die gedurende hun ganse leven door angst voor de dood
tot slavernij gedoemd waren.
Het gedeelte dat we in de Bijbel kunnen lezen, uit Hebreeën 2, is, laten we het maar eerlijk zeggen, wel wat moeilijk te begrijpen. De Bijbelschrijver vat hier dan ook een wereld aan gedachten heel kort samen. Maar één ding zal ons allemaal wel direct duidelijk zijn geweest: dat woord uit vers 15 waarin sprake is van angst voor de dood. En dat wij mensen daardoor allemaal in zekere zin gedoemd zijn tot slavernij. Angst voor de vergankelijkheid, voor de duistere, kille, lege stilte van de dood, ja dat herkennen we wel. Iedereen.
Alhoewel,
dat zou je nog niet altijd direct zeggen als je zo dagelijks om je heen
kijkt, en je ziet dat kind dat joelend van plezier op z'n skeelers over
straat scheert. En dat verliefde paartje, pubers nog, die verheerlijkt
naar elkaar kijken. En dan die jonge vader en moeder achter de
kinderwagen, reuzetrots, uitsluitend oog voor hun kindje. En die al
grijs wordende oude vrouw of man die in het voorjaarszonnetje van de
lentetuin geniet. Slaven? Angst voor de dood? Lijkt er niet op.
Maar
ondertussen...
Juist die kleine kinderen kunnen soms zo doodsbang voor de dood zijn. 'Papa, mama, hoe moet het nou als u dood gaat? U gaat toch niet dood hè, nooit hè?' vragen ze opeens aan je als je ze 's avonds naar bed brengt. En pubers, hoeveel angst en depressiviteit blijkt er niet onder hen te leven. Want schrikbarend hoog is het percentage jongeren dat meer dan eens serieus erover nadenkt om er een eind aan te maken. En die jonge ouders achter die kinderwagen? Die hebben allang een levensverzekering, of misschien zelfs een begrafenisverzekering afgesloten.
Wanneer
wij eens wisten hoeveel gedachten die grijsaard heeft als hij 's nachts
niet kan slapen na een dag waarin hij alweer een overlijdensbericht van
iemand van zijn eigen generatie ontving. Nee, er zal vermoedelijk
niemand op aarde zijn die niet op de één of
andere manier iets van die angst voor de dood kent. Angst, op de
achtergrond, soms acuut op de voorgrond, maar altijd aanwezig, als een
schaduw. Nee, meer nog, zegt onze tekst, niet alleen een schaduw, die
angst vormt zelfs de slavenketting rondom ons leven waarmee we geboeid
zijn. Iedere keer weer bij een overlijden, bij een ramp, verder weg, en
zeker als het dichterbij is, dan hoor je, dan voel je weer die
slavenketting rammelen. De dood is heer, en wij zijn slaaf. Geen wonder
dat ieder mens op eigen wijze probeert die angst voor de dood waar
mogelijk te hanteren, zelfs probeert meester te worden.
Een mooi voorbeeld
daarvan kwam enige jaren geleden aan het licht bij opgravingen in
Griekenland
Met groot enthousiasme werd het bericht ontvangen. Eindelijk, na maanden lang graven en ploeteren hadden de archeologen nu een belangrijke vondst gedaan. Temidden van het oude puin waren ze in één keer op een graf gestuit, met daarin het lichaam van een Griek uit de eerste eeuw vóór Christus. Door allerlei omstandigheden was het lichaam van die man erg gaaf bewaard gebleven, net zoals de gemummificeerde farao's van Egypte. Toen de wetenschappers het lichaam wat nauwkeuriger bekeken, merkten ze in één keer op dat de rechterhand ervan nogal stevig zat dichtgeklemd. Heel voorzichtig bogen ze die hand open, vinger voor vinger, en wat zat erin? Een muntstuk, een gouden muntstuk.
Ik
weet niet of u het in de krant hebt gelezen destijds, maar als je
zoiets leest, dan gaat die man van tweeduizend jaar geleden toch ineens
voor je leven. Je kunt het je zó voorstellen: hij was ziek
geworden, die man, en hij wist dat hij zou sterven. Elke Griek geloofde
dat je na de dood zou komen aan een brede rivier, de Styx, de
doodsrivier, en dat aan de overkant van die rivier het land van vrede
en geluk lag. Het land waarin je blij en goed kon leven. Maar daar kwam
je niet zomaar. Er was slechts één manier om
veilig die rivier over te komen: je kwam er alleen als de veerman,
Charon, je met zijn bootje over de doodsrivier wilde zetten. En Charon
deed dat niet voor niets. Die overtocht moest je betalen. En in dat
geloof was deze oude Griek gestorven, met het veergeld voor Charon
stevig in zijn rechterhand geklemd. Zijn overtocht was verzekerd. Hij
zou er komen, in het land van vrede en geluk, want hij kon de veerman
betalen.
We zijn nu ruim
tweeduizend jaar verder
Maar
weet u, vandaag de dag zijn er nog steeds heel veel mensen die sterven
op de manier van die oude Griek. Met eigen zekerheden stevig in hun
handen geklemd. 'Ik? Ik heb altijd fatsoenlijk geleefd.' Aan die
wetenschap klampen ze zich vast bij het sterven. Of: 'Ik? Ik heb altijd
iedereen het zijne gegeven' stevig in hun hand geklemd. Of: 'Ik zal wel
zien of er een God is, en als Hij er is dan moet Hij toch goed zijn,
dan moet toch uiteindelijk alles wel in orde komen.' En zo sterven ze.
De overtocht verzekerd, denken ze. Het veergeld is immers voorhanden.
Hun fatsoen, hun goede daden, hun min of meer godsdienstige
overtuiging, en dat alles nemen ze mee als een soort veergeld voor de
overtocht. Met eigen, o zo onzekere zekerheid gaan ze richting de dood
en het graf.
Het zijn niet
zulke fijne dingen om over na te denken..
Trouwens, heb jij er wel eens over nagedacht? Heb jij er ooit wel eens serieus over nagedacht, over jouw dood? Hoe vaak worden dit soort vragen niet verdrongen, en leven mensen alsof het hier en nu het één en al is, alsof het leven hier een eeuwigheid duren zal. Er zijn ook mensen die de angst voor de dood niet verdringen, maar verbloemen door heel vergoelijkend over de dood te spreken. Ze omgeven de dood als het ware met een waas van schoonheid, en dan zegt men wel dat het leven uitloopt op de dood, zoals een bloem zijn voltooiing vindt in het gerijpte zaad. Of, nog poëtischer, dat het leven verstilt in de zachte dood. Angst voor de dood kun je verdringen en verstoppen, verzachten en verbloemen, maar het lukt je niet. Steeds zal het terugkomen, want de dood is en blijft een verschrikking.
In dat o zo realistische boek de Bijbel wordt dan ook nergens vergoelijkend over de dood gesproken, in de trant van 'zo erg is het niet, het hoort er nu eenmaal allemaal bij'. Integendeel, je bent, zegt onze tekst, door die doodsangst tot slavernij gedoemd. Er staat in de grondtaal een woord dat veel in de sfeer van het recht gebruikt wordt, denk maar aan een gevangene, misdadiger, die het oordeel over zich heeft horen uitspreken: 'des doods schuldig'. En die man zit nu in de gevangenis, hij heeft nog enkele dagen voordat het oordeel voltrokken wordt.
Over
de rest van de tijd die hij nog heeft hangt de doem van wat komt. Zo,
zegt de Bijbel, is het uiteindelijk ook met ons leven, en met onze
dood. Die dood is maar niet een lot dat iedereen nou eenmaal overkomt
en dan een punt en verder niets. Maar die dood is een oordeel dat
samenhangt met onze menselijke schuld. Die dood is er niet altijd
geweest! De dood is begonnen daar waar wij mensen niet meer naar God
wilden luisteren, dat is de bron van alle ellende. De prikkel van de
dood is die zonde. In de dood zit de straf, het gericht van God over
onze schuld. Dat maakt de dood nou zo erg. Verdringen, verzachten,
vergoelijken, verzekeren, het zal je niets helpen, de dood is een
verschrikking. Voor iedereen, binnen en buiten de kerk.
En des te meer moet je dan je oren gaan spitsen als je in diezelfde
Bijbel hoort over de overwinning van de dood, over de bevrijding van
die slavernij. Kan dat? Ik lees ergens in Paulus' brief aan de
Corinthiërs het volgende: 'Dood, waar is uw overwinning? Dood,
waar is uw prikkel? De dood is verzwolgen in de overwinning!' Hoe kan
dat nou? Hoe is dat nou mogelijk, dat de Bijbel dat zegt? En, hoe is
het nou mogelijk dat je in de eeuwen die daarop volgen miljoenen
christenen ziet sterven temidden van soms de meest verschrikkelijke
angst, met toch iets van houvast, van kalme moed, van
zekerheid?
Wat geeft de Bijbel je nou in handen om zo de overtocht tegemoet te gaan? Wel, de Bijbel geeft ons geen veergeld in handen. Geen eigen menselijk godsdienstige zekerheden. Maar de Bijbel geeft ons een naam in handen, een naam boven alle naam die onder de hemel is gegeven waardoor wij allemaal moeten behouden worden. Die naam die letterlijk betekent: Bevrijder. De naam van Jezus Christus. U heeft die naam al zo vaak gehoord, maar heeft u hem ook wel eens écht gehoord? Hij is gekomen van Godswege omdat wij het niet redden, u niet en jij niet en ik niet.
Wanneer
dringt het nou eens tot ons door dat wij door onze afval van God echt
gedoemd zijn om in het perspectief van de dood te leven. We redden het
niet, met al onze godsdienst en vroomheid erbij ook niet. Maar Hij redt
het wél. De schrijver van de Hebreeënbrief roept
het hele Oude Testament te hulp en ten getuige om het ons allemaal te
laten horen in alle kleuren en geuren. Jezus is onze broeder geworden,
zegt hij, ook Hij had deel aan bloed en vlees, net als wij, Hij kwam
echt helemaal naast ons staan. Hij bleef niet ergens ver weg,
onbereikbaar, een idee in de hoogte. Hij kwam heel dicht naast ons
staan. Meer nog, want toen gebeurde het: Hij is in onze plaats gaan
staan.
Dat is nou het machtige geheim van het evangelie, dat is de boodschap
voor alle eeuwen: Hij in mijn plaats, Hij voor mij, Hij heeft mijn
zonden en mijn schuld op zich genomen, Hij is vrijwillig de dood
ingegaan. Dat was de dood aan een vervloekt slavenhout, een kruis, waar
het oordeel van God losbrandde over een wereld verloren in schuld en
eigen godsdienstigheid. En dat oordeel kwam geconcentreerd op die
éne, Zijn eigen Zoon.
De verschrikking van het duistere, lege gat van de Godverlatenheid is Jezus ingegaan
Hij
heeft de dood doorleefd, zoals wij het niet kunnen begrijpen, het nooit
zouden kunnen doorleven tot in z'n allerdiepste diepte. Omdat Hij de
prikkel van de dood, de zonde, wegnam, Hij heeft pas betaald met Zijn
eigen bloed, met Zijn leven, dáárom ging op die
Paasmorgen Zijn graf open. Het graf en de dood heeft Hij in principe
overwonnen. En daarom zingt de kerk van alle eeuwen steeds opnieuw in
het licht van wat Jezus deed, en in het licht van wat Hij nu voor ons
is, dat mooie oude lied, jullie kennen het wel jongens en meisjes, je
hebt het nog gezongen met Pasen: 'Nu jaagt de dood geen angst meer aan,
want alles, álles is voldaan, wie in het geloof op Jezus
ziet, die vreest voor dood en helle niet'.
Daar juicht
een toon, daar klinkt een stem,
die
galmt door gans' Jeruzalem;
een heerlijk morgenlicht breekt aan:
de Zoon van God is opgestaan!
Geen graf hield Davids Zoon omkneld,
Hij overwon, die sterke Held,
Hij steeg uit 't graf door eigen kracht,
want Hij is God, bekleed met macht!
Nu jaagt de dood geen angst meer aan,
want alles, alles is voldaan;
wie in geloof op Jezus ziet,
die vreest voor dood en duivel niet.
Want nu de Heer is opgestaan,
nu vangt het nieuwe leven aan,
een leven door zijn dood bereid,
een leven in zijn heerlijkheid!
Nou, dat is me
ook een lied om te zingen
Je kunt het wel zingen, maar zing je het ook als je terminaal patiënt bent, en de dokter heeft gezegd: nog hooguit drie maanden? Zing je het ook, als je deze week een ingrijpende operatie moet ondergaan met een hoge risicofactor? Zing je dat ook, bij het sterfbed van je man, je vrouw, je kind? Als je met alle vezels van je leven de pijn voelt? 'Nu jaagt de dood geen angst meer aan'? Dat kun je alleen zingen, soms hakkelend, stotterend, fluisterend, soms met tranen in de ogen, als jij uiteindelijk ophoudt te proberen het met jouw denken, met jouw filosofieën en zekerheden te redden, en als je naar Jezus gaat zien, en nou echt.
Jezus, die het je zegt via de
Bijbel, ook op dit moment. Ja, rechtstreeks tot jou ook: als jij in Mij
gelooft dan zul je leven, ook al moet je nog sterven. Dat is een wonder
dat je gaat zien zodra je bereid bent God te vertrouwen op Zijn woord.
Dat is inderdaad een wonder. Maar niet een wonder dat ergens in ijle
taal, in godsdienstige ideeën blijft rond zweven, maar dat is
een wonder dat de Heilige Geest werkelijkheid laat worden in het leven
van ieder mens die op zijn knieën voor God belijdt: 'Here God,
ik red het niet, maar U wel! Here, ik zie het niet, maar U wel! U ziet
mij. Ik weet het niet, maar U wel, U kent mij. Hou me vast Here, geef
me in U houvast!' Kijk, dat is een gebed waarbij je niet meer overeind
blijft, want dan breekt er iets in je. Dan breekt de band van je
eigendunk. En vervolgens breken dan de ketens van de slavernij.
Zeker, wat die angst
voor de dood betreft, die kan je terdege nog te pakken krijgen, maar
toch: dan ben je niet meer alleen, je bent er ook geen slaaf meer van,
en dat kun je dan merken. Dat kun je merken aan een christen, in wat
hij zegt en doet, in een ziekenhuis, op een begraafplaats, in
gesprekken met mensen die soms wel tegen de muur kunnen vliegen. Mensen
die zo alleen zijn achter gebleven. Wanneer je in het geloof in
Christus rust vindt, dan ben je ten diepste vrij, dan ben je geen slaaf
meer. Wat heb je dan een heerlijk perspectief, wanneer je samen met
anderen in de gemeente van Jezus Christus je mag gaan richten op Gods
grote toekomst. Want dát is geloven jongelui, geloven is
maar niet een kwestie van een godsdienstig extraatje wat je leven moet
versieren, maar het christelijk geloof verbreekt de doem van de dood
die over ons aller bestaan ligt. De dood is niet maar een eindpunt, een
zwart gat, en dan tot in de eeuwigheid niets meer. Wat ben je
kortzichtig, letterlijk, als je dat gelooft. Nee, in het geloof in
Jezus is de dood een poort, een doorgang naar het Leven.
Het vraagt wel
één ding, en vergeet dat alsjeblieft niet: het
vraagt van onze kant overgave, beamen wat God zegt door het getuigenis
van profeten en apostelen. Dat Hij het meent, dat Hij Zijn eniggeboren
Zoon gegeven heeft om ons te redden. Dat Hij ons zo diep, oprecht,
hartelijk lief heeft. Als ik dat de Bijbel, het Woord van God, na leer
zeggen in eerbiedig geloof, dan begin ik het te begrijpen. Waardoor ook
mijn overtocht verzekerd kan zijn. Ik hoef geen veergeld mee te nemen
als ik eens sterf. Ik moet er voor zorgen dat mijn handen juist leeg
zijn, hier en nu al, geen eigen zekerheden meer erin maar leeg, zodat
Jezus ze vast kan pakken. En ik mijn hand in de Zijne leg. Ik hoef niet
meer te betalen, want Hij heeft voor mij betaald, voor mijn overtocht
betaald met Zijn leven. En dan neemt Hij me mee over, om het zo te
zeggen, de doodsrivier, naar de overkant, het Leven in. En dan zeg je
het Paulus na: 'Gode zij dank die ons de overwinning geeft door onze
Here Jezus Christus'. Dat is méér dan wat
veergeld, dat is méér dan een religieuze
levensverzekering met het oog op het hiernamaals. Dit is de machtige
wetenschap en de vreugde dat ik, klein zondig mensje, geborgen mag zijn
in God, door Zijn genade. Niet door wat Ìk in handen heb is
de overtocht verzekerd, maar door de vaste belofte dat Hij in Christus
mij in handen houdt. Amen.
READ THE BOOK - THE BIBLE CHANGE YOUR LIFE
INFO: DE WEG - DE WAARHEID - HET LEVEN - FILM - AUDIO
DE WEG | DE WAARHEID | HET LEVEN | FILM | AUDIO
HOLYHOME.NL USE NO COOKIES - REPORT DEAD LINKS
Waard om te weten :
Een hartelijk welkom op de siteDeze pagina printen
Sitemap
Wie zoekt zal vinden
FAQ - HELP
Kerk
Zondag
Advent
Kerstfeest
Driekoningen
Vastentijd
Goede Vrijdag
Aswoensdag
Palmzondag
Palmpasen
De stille week
Witte donderdag
Stille zaterdag
Paaswake
Pasen - Paasfeest
Hemelvaartsdag
Pinksteren
Biddag
Dankdag
Avondmaal
Doop
Belijdenis
Oudjaarsdag
Nieuwjaarsdag
Sint Maarten
Sint Nicolaas
Halloween
Hervormingsdag
Dodenherdenking
Bevrijdingsdag
Koningsdag / Koninginnedag
Gebedsweek
Huwelijk
Begrafenis
Vakantie
Recreatie
Feest- en Gedenkdagen
Symbolen van herkenning
Leerzame antwoorden op levens- en geloofsvragen
Hebreeën 4:12 zegt: "Want levend en krachtig is het woord van God, en scherper dan een tweesnijdend zwaard: het dringt diep door tot waar ziel en geest, been en merg elkaar raken, en het is in staat de opvattingen en gedachten van het hart te ontleden". Lees eens: Het zwijgen van God
God heeft zoveel liefde voor de wereld, dat Hij Zijn enige Zoon heeft gegeven; zodat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft. Lees eens: God's Liefde
Schat onder handbereik
Bemoediging en troost
Bible-people - stories of famous men and women in the Bible
Bible-archaeology - archaeological evidence and the Bible
Bible-art - paintings and artworks of Bible events
Bible-top ten - ways to hell, films, heroes, villains, murders....
Bible-architecture - houses, palaces, fortresses
Women in the Bible - great women of the Bible
The Life of Jesus Christ - story, paintings, maps
Read more for Study Apocrypha, Historic Works
GELOOF EN LEVEN een
KLEINE HULP VOOR ONDERWEG
Wie zoekt zal vinden
Boeiende Series :
BijbelvertalingenBijbel en Kunst
Bijbels Prentenboek
Biblische Bildern
Encyclopedie
E-books en Pdf
Prachtige Bijbelse Schoolplaten
De Heilige Schrift
Het levende Woord van God
Aan de voeten van Jezus
Onder de Terebint
In de Wijngaard
De Bergrede
Gelijkenissen van Jezus
Oude Schoolplaten
De Zaligsprekingen van Jezus
Goede Vruchten
Geestesgaven
Tijd met Jezus
Film over Jezus
Barmhartigheid
Catechese lessen
Het Onze Vader
De Tien Geboden
Hoop en Verwachting
Bijzondere gebeurtenissen
De Bijbel is boeiend
Bijbelverhalen in beeld
Presentaties en Powerpoints
Bijbelse Onderwerpen
Vrede van God voor jou
Oude bijbel tegels
Informatie over alle kerken in Nederland: Kerkzoeker
Bible Study: The Bible alone!
L'étude biblique: Rien que la Bible!
Bibelstudium: Allein die Bibel!
Materiaal voor het Digibord
Werkbladen Bijbelverhalen Bijbellessen
OT Hebreeuws-Engels
NT Grieks-Engels
Naslagwerken
Belijdenissen
Een rijke bron
Missale Romanum + Afbeeldingen
Stripboek over Jezus
Christelijke Symbolen
Plaatjes Afbeeldingen Clipart
Evangelie op Postzegels
Harmonium Huisorgel
Godsdiensten en Religies
Herinnering aan Kerken
Christian Country Music
Muzikale ontspanning
Software voor Bijbelstudie
Hartverwarmende Klanken
Read and Hear the Holy Bible
Luisterbijbel
Bijbel voor Slechtzienden Begrippenlijst -1- -2-
Meer weten over de Psalmen, gezangen, liturgieën, belijdenisgeschriften: Catechismus, Dordtse Leerregels en veel andere informatie? . Kijk op: Online-bijbel.nl(What's good, use it)