HOME | STUDIEBIJBEL | BIJBELSTUDIES | BIJBELATLAS | BIJBELSEGESCHIEDENIS | NIEUWS
DE ZONDAG
Vooraf even iets over de eerste
dag van de week Zondag
Dat we de zondag rust houden komt doordat Jezus deze dag is opgestaan
uit de dood. Deze dag moeten we gedenken. Let wel: gedenken niet per
definitie rusten! Omdat mensen deze dag tezamen kwamen om de
wederopstanding te gedenken heeft Keizer Constantijn rond het jaar 329
besloten dat dit een officieel vrije dag werd. Hier opvolgend hebben de
kerkleiders besloten dat dit de nieuwe rustdag.
De eerste dag van de week was van grote betekenis voor de eerste gelovigen omdat Christus op die dag uit de dood verrees (Marcus 16:9). Hij verscheen aan de discipelen toen ze op de eerste dag van de week vergaderd waren (Johannes 20:19). Acht dagen later verscheen Hij nog eens aan hen terwijl ze samen waren (Johannes 20:26). Dit was eveneens op de eerste dag van de week, want bij een optelling van dagen, telden de Joden heden mee. De oorspronkelijke christenen vergaderden op de eerste dag van de week om brood te breken ter nagedachtenis aan Christus, en op de eerste dag van de week legden zij naar vermogen iets weg.
Maak eens gebruik van Kerkomroep.nl - het distributieplatform voor audio- en videostreaming via sIKN.
Op deze website kunnen kerken de dienst of viering voor mensen thuis beschikbaar maken zodat men live of achteraf de kerkdienst kan meebeleven. Zo kunnen mensen die niet in de kerk aanwezig kunnen zijn, toch betrokken blijven bij de eigen gemeenschap.
Op de website staat per provincie een overzicht aan van kerken die zijn aangesloten, maar er kan ook gezocht worden op plaats, kerknaam, etc. Op de kerkpagina staan gegevens van de kerk zoals een foto van de kerk, de adresgegevens, gegevens ovde de diensten of vieringen en verdere informatie die de kerk geeft. Vaak staat er ook een link naar de eigen kerkpagina en/of naar de contactpersonen.
Nadenken over de Zondagsviering
Kunnen we vanuit het Nieuwe Testament een doorgaande lijn vinden naar de zondagsviering. Vierden de eerste christenen de sabbat? Wat vierden ze op de avond van de sabbat en op zondag?
De zevendedags adventisten
vieren niet de zondag, maar de sabbat; en ook onder de evangelischen is
tegenwoordig een beweging om van de zondag naar de sabbat terug te
keren.
Keizer Constantijn de Grote wordt nogal eens beschuldigend aan-gewezen
als de man die ten onrechte de zondag als rustdag zou hebben ingesteld.
Het zou schriftuurlijk zijn alleen de zevende dag, de sabbat, in de
kerk te vieren. Wat kunnen we hierover vinden bij de oudste kerkvaders?
Het is inderdaad waar dat Constantijn definitief bepaald heeft dat de
zondag binnen het Romeinse Rijk – daarbuiten had hij geen
gezag - een vrije dag zou zijn. Maar dat betekent niet dat de viering
van de dag des Heren bij de eerste christenen niet bekend was in Oost
en West. In de oudste bronnen is al sprake van de eerste dag van de
week als een bijzondere dag en lezen we bovendien dat in grote delen
van dat deel van de wereld dat intussen bereikt was met het evangelie
de christenen geen sabbat meer houden.
We lezen reeds bij
Ignatius, leerling van apostelen en opvolger van Petrus in
Antiochië:
“Indien zij die
leefden onder een oude toestand tot nieuwe verwachting zijn gekomen
(d.w.z. de christenen) en daarom de sabbat niet meer houden, maar de
dag des Heren (d.w.z. de zondag) in acht nemen waarop toch ons leven
opbloeide door Hem en Zijn dood – die ontkennen sommigen
hoewel wij toch door dit mysterie tot geloof kwamen en wij hierdoor
volharden om leerlingen te blijken van Jezus Christus onze enige
Leraar” (Brief aan de Magnesiërs).
Waarom de zondag vanaf
het begin in ere werd gehouden, lezen we bij Justinus de martelaar:
“Op zondag komen
christenen samen voor een eredienst, omdat op de eerste dag van de week
Jezus uit de doden is opgestaan” (1e Apologie, 67).
De zondag werd gevierd omdat het de opstandingsdag van de Heer is. De
sabbat is dus niet naar de zondag verplaatst, de zondag is een heel
andere dag. De zondag is oorspronkelijk niet ingesteld als een rustdag,
zoals de sabbat, maar werd door de eerste christenen wèl
beschouwd als een feestdag om eenmaal per week de opstanding van
Christus te vieren en te gedenken. Het was al “de dag des
Heren”, vooraleer Constantijn er, driehonderd jaar later, een
officiële rustdag van maakte.
Over de zondag als de
“dag des Heren” lezen we eveneens in andere
oudchristelijke geschriften uit de jaren 120-150, zoals de
Didachè (14):
“Op de dag des
Heren zult u samenkomen, het brood breken en dankzeggen na openlijk uw
zonden beleden te hebben, opdat uw offer rein zij”.
En eveneens in de brief van Barnabas (15,9), waar de zondag, de eerste
dag der week, “de achtste dag” wordt genoemd.
.
De vraag
is of we vanuit het Nieuwe Testament een doorgaande lijn
kunnen vinden naar de zondagsviering van de eerste christenen
Inderdaad vinden we in het
NT al aanwijzingen dat de eerste dag der week reeds door de apostelen
in ere werd gehouden. Zo lezen we in Handelingen 20:7:
“En toen wij op de eerste dag der week samengekomen waren om
brood te breken, hield Paulus een toespraak tot
hen…”
We moeten hierbij bedenken
dat de eerste dag van de week voor de joden reeds op zaterdagavond na 6
of 7 uur begon. Dan kunnen we begrijpen dat de samenkomst tot diep in
de nacht doorging: deze begon dus zaterdagavond en eindigde op zondag,
zeer vroeg in de morgen. Zij althans hadden voor hun vieringen
voorlopig nog geen “rustdag” nodig op de eerste
weekdag.
In de
Openbaring van Johannes is er sprake van “de dag des
Heren” (Op. 1:10)
Nu wordt er wel beweerd
dat deze “dag des Heren” betrekking heeft op de
apocalyptische dag des Heren en niet op de zondag. Maar het Grieks dat
in Openbaring 1:10 gebruikt wordt (en tèi
kuriakèi hèmerai), is anders dan bij de
apocalyptische dag. Deze uitdrukking moet daarom hier slaan op de
zondag. Dat Johannes deze openbaring ontving op zondag betekent voor
zijn lezers of toehoorders dat het daarbij om een heel bijzondere dag
ging.
Niet alleen bij Ignatius, maar ook bij Justinus en Tertullianus
(150-220) lezen we dat christenen uit de heidenen de sabbat niet meer
houden. “De sabbats zijn ons vreemd”, zo schrijft
Tertullianus (Over afgoderij, 14).
Reeds de apostelen, op hun algemene vergadering in het jaar 57-58,
bepaalden overigens dat de niet-joden de plicht niet hadden zich te
laten besnijden en de sabbat te houden (Hand. 15:20,29).
Waarom werd door de meeste christenen de sabbat dan niet meer gehouden?
Er wordt nog wel eens
beweerd dat sabbat werd afgeschaft uit een anti-joods sentiment, maar
dat is m.i. geen juiste voorstelling van zaken. De werkelijke reden is
dat volgens de oude kerkvaders de wet van Mozes in Christus is vervuld.
De nieuwe wet is geestelijk. De sabbat krijgt zo een nieuwe,
geestelijke betekenis. De sabbatsrust is vervuld in de vrede van
Christus.
Tertullianus leert dat het
gebod van de sabbat, evenals dat van de besnijdenis, tijdelijk is. In
het Nieuwe Verbond is de wet geestelijk en eeuwig. Er is een tijdelijke
sabbat (OT) en een eeuwige (NT) (Een antwoord aan de joden, 4).
Dit was ook de visie van Origenes:
“Het einde van het Oude Verbond is het einde van het tijdperk
van de sabbat. De rust van de sabbat is nu verbonden met de opstanding
van Christus” (Commentaar op Johannes, II,27).
Op deze wijze heeft de
christelijke traditie de volgende passage in de Brief aan de
Hebreeën verstaan:
“Er blijft dus
een sabbatsrust voor het volk van God” (Hebr. 4:9), n.l. de
vrede van Christus.
De oorsprong van de nieuwe kijk op de sabbat kunnen we dus al in het NT
vinden.
Paulus noemt de wet van
Mozes een schaduw van de werkelijkheid in Christus en hij schrijft aan
de Kolossenzen dat daarom niemand hen mag veroordelen omdat ze de
sabbat niet vieren:
“Laat niemand u
blijven oordelen op het stuk van een feestdag, nieuwe maan of sabbat,
dingen die slechts een schaduw zijn van hetgeen komen moest, terwijl de
werkelijkheid van Christus is” (Kol. 2:16).
Wellicht waarschuwt Paulus niet-joodse christenen tegen de stellingen
van een aantal jodenchristenen die eisten dat heidenen eerst tot het
jodendom moesten overgaan, vooraleer zij christenen konden worden.
De eerste jodenchristenen
hadden begrijpelijk nog een dubbele praktijk. Ze vierden de sabbat,
maar kwamen ook bijeen op de eerste dag van de week. In een oud Syrisch
geschrift van rond 300 na Chr., De Leer der Apostelen, lezen we:
“Laat er op de
eerste dag van de week een eredienst zijn en het lezen van de Heilige
Schrift en de eucharistie, want op de eerste dag van de week is onze
Heer uit de doden opgestaan en op de eerste dag der week is Hij ten
hemel gevaren en op de eerste dag zal Hij met de engelen
verschijnen.”
Even later lezen we:
“Laat er een
eredienst zijn op de avond van de sabbat (vrijdagavond), op het negende
uur.
Constantijn de Grote heeft, na zijn bekering in 313 na Chr., inderdaad
bepaald dat voortaan in het Romeinse Rijk de zondag voor iedereen,
heidenen en christenen, geen werkdag, maar een rustdag zou zijn. Dit is
een kwestie van het vastleggen van een traditie, maar daar is een grote
zegen van uitgegaan: de christenen konden sindsdien heel de dag in alle
rust de dag des Heren vieren.
Over het 4e gebod:
Gedenk de Sabbatdag (Rustdag)
(Hebr: sjabbãt = rust;
Hebr: sjabat =rusten/rust genieten)
Eerst zullen we het 4e gebod eens lezen: Deuteronomium 5:12-15
Neem de sabbatdag in acht om die te heiligen, zoals de HEERE,
uw God, u geboden heeft. Zes dagen zult u arbeiden en al uw werk doen,
maar de zevende dag is de sabbat van de HEERE, uw God. Dan zult u geen
enkel werk doen, u, noch uw zoon, noch uw dochter, noch uw slaaf, noch
uw slavin, noch uw rund, noch uw ezel, noch enig vee van u, noch uw
vreemdeling, die binnen uw poorten is, opdat uw slaaf en uw slavin
rusten zoals u. Want u zult in gedachten houden dat u slaaf geweest
bent in het land Egypte en dat de HEERE, uw God, u vandaar uitgeleid
heeft met sterke hand en uitgestrekte arm. Daarom heeft de HEERE, uw
God, u geboden de dag van de sabbat te houden.
Noem eens een aantal
verslavingen, waar wij mee te maken hebben
In Romeinen 6:6,16,17&20 gebruikt Paulus ook het
woord slaaf. In vers 17 lezen we:
Maar God zij dank: u was wel slaaf van de zonde, maar nu bent u van
harte gehoorzaam geworden aan het voorbeeld van de leer waaraan u
overgegeven bent.
Welke verschillen
vallen op als je het 4e gebod leest in Exodus 20:8-11 ?
Gedenk de sabbatdag, dat u die heiligt. Zes dagen zult u arbeiden en al
uw werk doen, maar de zevende dag is de sabbat van de HEERE, uw God.
Dan zult u geen enkel werk doen, u, noch uw zoon, noch uw dochter, noch
uw slaaf, noch uw slavin, noch uw vee, noch uw vreemdeling die binnen
uw poorten is. Want in zes dagen heeft de HEERE de hemel en de aarde
gemaakt, de zee, en al wat erin is, en Hij rustte op de zevende dag.
Daarom zegende de HEERE de sabbatdag, en heiligde die.
Wat opvalt is dat God zowel mens als dier elke sabbatdag rust wil geven.
Wat houdt een dag van
rust voor jou in?
In Genesis
1:31-2:3 lezen we dat God de schepping voltooid heeft:
En God zag al wat Hij gemaakt had, en zie, het was zeer goed.
Toen was het avond geweest en het was morgen geweest: de zesde
dag. Zo zijn de hemel en de aarde voltooid, en heel hun
legermacht. Toen God op de zevende dag Zijn werk, dat Hij gemaakt had,
voltooid had, rustte Hij op de zevende dag van al Zijn werk, dat Hij
gemaakt had. En God zegende de zevende dag en heiligde die, want daarop
rustte Hij van al Zijn werk, dat God schiep door het te maken.
God rustte, dat houdt in, dat Hij klaar was met het scheppen. De aarde
was volmaakt. Rust, het doel is bereikt.
Rust, de schepping is in volkomen harmonie met de Schepper.
Rust, er heerst blijdschap en intense vreugde. Rust, er mag onbezorgd
genoten worden van alles wat God geeft en heeft gegeven. Rust voor ziel
en lichaam en alles om je heen. Helaas is deze rust nu ver te
zoeken. Hoe komt dat? (Het antwoord vind je in Genesis 3)
Iets van deze rust wil God ons toch nog uit liefde laten proeven. Het
volk van God kreeg van Hem niet alleen elke week een rustdag maar ook
eens in de 7 jaar een sabbatsjaar en eens in de 50 jaar een jubeljaar
Leviticus 25:1-22
De HEERE sprak tot Mozes bij de berg Sinaï: Spreek tot de
Israëlieten, en zeg tegen hen: Wanneer u gekomen
bent in het land dat Ik u geven zal, dan moet het land rust krijgen,
een sabbat voor de HEERE. Zes jaar mag u uw akker bezaaien, zes jaar
mag u uw wijngaard snoeien en de opbrengst ervan inzamelen. Maar in het
zevende jaar moet het voor het land sabbat zijn, een periode van
volledige rust, een sabbat voor de HEERE. Uw akker mag u niet bezaaien
en uw wijngaard mag u niet snoeien. Wat er na uw laatste oogst nog
opkomt, mag u niet oogsten, en de druiven van uw ongesnoeide wijnstok
mag u niet plukken. Het is een jaar van volkomen rust voor het land. De
opbrengst van de sabbat van het land zal voor u als voedsel dienen:
voor u en uw slaaf en uw slavin, uw dagloner en uw bijwoner, die bij u
als vreemdeling verblijven. Ook voor uw vee en voor de wilde dieren die
in uw land leven, mag heel de opbrengst ervan als voedsel dienen.
Verder moet u voor uzelf zeven sabbatsjaren tellen, zeven keer zeven
jaar, zodat de perioden van de zeven sabbatsjaren negenenveertig jaar
voor u zijn. Dan moet u in de zevende maand, op de tiende dag van de
maand, bazuingeschal laten klinken. Op de Verzoendag moet u de bazuin
in heel uw land laten klinken.
U moet het vijftigste jaar heiligen en vrijlating in het land uitroepen
voor alle bewoners ervan. Het is jubeljaar voor u: ieder zal terugkeren
naar zijn eigen bezit en ieder zal terugkeren naar zijn familie. Elk
vijftigste jaar moet jubeljaar voor u zijn. U mag dan niet zaaien, niet
oogsten wat er na uw laatste oogst nog opkomt, en de druiven van uw
ongesnoeide wijnstok mag u niet plukken, want het is
jubeljaar. Het moet heilig voor u zijn. U mag van de akker eten wat het
uit zichzelf opbrengt. In dit jubeljaar mag u terugkeren, ieder naar
zijn eigen bezit. Wanneer u dan aan uw naaste iets verkoopt wat
verkocht kan worden, of iets uit het bezit van uw naaste koopt, mag u
elkaar niet uitbuiten.
Overeenkomstig het aantal jaren vanaf het jubeljaar moet u van uw
naaste kopen en overeenkomstig het aantal opbrengstjaren moet hij het
aan u verkopen. Bij een groot aantal jaren moet u de prijs ervan hoger
stellen, en bij een klein aantal jaren moet u de prijs ervan verlagen,
want hij verkoopt u het aantal opbrengsten. En niemand mag zijn naaste
uitbuiten. Vrees echter uw God, want Ik ben de HEERE, uw God. U moet
Mijn verordeningen houden en Mijn bepalingen in acht nemen en ze
houden. Dan zult u onbezorgd in het land wonen. En het land zal zijn
vruchten geven, zodat u tot verzadiging toe kunt eten. U zult er
onbezorgd kunnen wonen. En wanneer u zegt: Wat moeten wij in
het zevende jaar eten? Zie, wij mogen niet zaaien en onze opbrengst
niet inzamelen! – dan zal Ik Mijn zegen over u in het zesde
jaar gebieden, zodat het een opbrengst geeft, genoeg voor drie jaar,
zodat u het achtste jaar opnieuw kunt zaaien, terwijl u van de oude
opbrengst kunt eten tot het negende jaar toe. Tot de nieuwe opbrengst
van het land binnenkomt, kunt u van de oude eten.
God geeft ook
een rijke belofte voor iedereen die zich aan de sabbat houdt
Jesaja 56:1-8
Zo zegt de HEERE: Neem het recht in acht en doe gerechtigheid, want
Mijn heil is nabij om te komen, en Mijn gerechtigheid om geopenbaard te
worden. Welzalig een sterveling die zo handelt, het mensenkind dat
daaraan vasthoudt; die de sabbat in acht neemt, zodat hij die niet
ontheiligt, en die zijn hand ervoor behoedt om enig kwaad te doen. Laat
de vreemdeling die zich bij de HEERE gevoegd heeft, niet zeggen: De
HEERE heeft mij geheel en al van Zijn volk gescheiden; laat de ontmande
niet zeggen: Zie, ik ben maar een dorre boom. Want zo zegt de HEERE
over de ontmanden die Mijn sabbatten in acht nemen, verkiezen wat Mij
behaagt, en vasthouden aan Mijn verbond: Ik zal hun in Mijn
huis en binnen Mijn muren een plaats en een naam geven, beter dan die
van zonen en dan die van dochters; een eeuwige naam zal Ik ieder van
hen geven, een naam die niet uitgewist zal worden. En de vreemdelingen
die zich bij de HEERE voegen om Hem te dienen en om de Naam van de
HEERE lief te hebben, om Hem tot dienaren te zijn; allen die de sabbat
in acht nemen, zodat zij hem niet ontheiligen, en die aan Mijn verbond
vasthouden: en zal Ik ook brengen naar Mijn heilige berg, en
Ik zal hen verblijden in Mijn huis van gebed. Hun brandoffers en hun
slachtoffers zullen welgevallig zijn op Mijn altaar. Want Mijn huis zal
een huis van gebed genoemd worden voor alle volken. De Heere HEERE, Die
de verdrevenen uit Israël bijeenbrengt, spreekt: Ik zal er tot
Hem nog meer bijeenbrengen, naast hen die al tot Hem bijeengebracht
zijn.
In het oude testament
staat op de overtreding van het 4e gebod de doodstraf lees in Exodus
35:1-3
Toen liet Mozes heel de gemeenschap van de Israëlieten
bijeenkomen en hij zei tegen hen: Dit zijn de woorden die de HEERE
geboden heeft om ze te doen: Zes dagen moet er werk verricht
worden, maar de zevende dag moet heilig voor u zijn, een sabbat, een
dag van volledige rust, voor de HEERE. Ieder die op die dag werk
verricht, moet gedood worden. U mag op de sabbatdag in geen van uw
woongebieden vuur aansteken.
Dat dit ook werd
voltrokken lezen we in Numeri 15:32-36
Toen de Israëlieten in de woestijn waren, troffen zij een man
aan die hout sprokkelde op de sabbatdag.
En zij die hem aantroffen terwijl hij hout sprokkelde, brachten hem
naar Mozes en naar Aäron, en naar heel de gemeenschap. Zij
namen hem in hechtenis, want er was nog geen beslissing
genomen wat met hem gedaan moest worden. Toen zei de HEERE tegen Mozes:
Die man moet zeker gedood worden. Heel de gemeenschap moet hem met
stenen stenigen buiten het kamp. Toen bracht heel de gemeenschap hem
weg tot buiten het kamp, en zij stenigden hem met stenen, zodat hij
stierf, zoals de HEERE Mozes geboden had.
Denken wij op
onze rustdag aan het 4e gebod?
Hoe vieren wij onze rustdag: Als een vreugdevolle dag, waar
we alle tijd krijgen om samen in liefde God te mogen ontmoeten en te
genieten van alles wat Hij ons geeft? Of als een saaie dag waarop niets
mag en we naar de kerk moeten?
Lees eens wat Jezus op de
sabbat deed Lukas 13:10-17:
En Hij gaf onderwijs op de sabbat in één van de
synagogen.
En zie, er was een vrouw die achttien jaar lang een geest had die haar
ziek maakte en zij was kromgebogen en kon zich in het geheel niet
oprichten. En toen Jezus haar zag, riep Hij haar bij Zich en zei tegen
haar: Vrouw, u bent verlost van uw ziekte. En Hij legde de handen op
haar en zij werd onmiddellijk weer opgericht en verheerlijkte God.
En het hoofd van de synagoge, die verontwaardigd was dat Jezus op de
sabbat genas, antwoordde en zei tegen de menigte: Er zijn zes
dagen waarop men moet werken. Kom dan daarop en laat u genezen, maar
niet op de dag van de sabbat. De Heere dan antwoordde hem en zei:
Huichelaar, maakt niet ieder van u op de sabbat zijn os of
ezel van de voederbak los en leidt hem weg om hem te laten drinken? En
moest dan deze vrouw, die een dochter van Abraham is en die de satan,
zie, nu achttien jaar gebonden had, niet losgemaakt worden van deze
band op de dag van de sabbat? En toen Hij dit zei, stonden al Zijn
tegenstanders beschaamd en de hele menigte was blij om alle heerlijke
dingen die door Hem gebeurden.
Lukas 6:1-11
En het gebeurde op de tweede sabbat na het Paasfeest dat Hij door de
korenvelden ging; en Zijn discipelen plukten aren, wreven die met de
handen stuk en aten ze op. Sommigen van de Farizeeën
zeiden tegen hen: Waarom doet u wat niet geoorloofd is te
doen op de sabbat? Jezus antwoordde en zei tegen hen: Hebt u ook dat
niet gelezen wat David deed toen hij honger had, en zij die
bij hem waren? Hoe hij het huis van God binnengegaan is en de
toonbroden genomen en gegeten heeft en ook gegeven heeft aan hen die
bij hem waren, broden die niemand mag eten dan alleen de
priesters? En Hij zei tegen hen: De Zoon des mensen is Heere,
óók van de sabbat. Het gebeurde ook op een andere
sabbat dat Hij in de synagoge kwam en onderwijs gaf. En er was daar
iemand, van wie de rechterhand verschrompeld was. De schriftgeleerden
en de Farizeeën letten scherp op Hem of Hij op de sabbat
genezen zou, om iets te kunnen vinden om Hem te beschuldigen. Maar Hij
kende hun overwegingen en zei tegen de man met de verschrompelde hand:
Sta op en ga in het midden staan; en hij stond op en ging daar staan.
Jezus nu zei tegen hen: Ik vraag u: wat is geoorloofd op de sabbat:
goed te doen of kwaad te doen, een mens te behouden of om te laten
komen? En nadat Hij hen allen rondom aangekeken had, zei Hij tegen de
man: Steek uw hand uit. Hij deed dat en zijn hand werd
hersteld, gezond als de andere. Zij waren vol woede en spraken er met
elkaar over wat zij met Jezus zouden doen.
Wat leer je van dit
gedeelte?
Jezus wees de schriftgeleerden en farizeeën en de andere
mensen vaak op het doel achter de leefregels, die God in liefde heeft
gegeven. Hij was daarom ook veel in tempel en
synagogen. Lukas2:41-46
En Zijn ouders reisden elk jaar voor het feest van het Pascha
naar Jeruzalem.
En toen Hij twaalf jaar was en zij naar de gewoonte van het feest naar
Jeruzalem gegaan waren, en die dagen tot het einde doorgebracht hadden,
bleef het Kind Jezus, terwijl zij terugkeerden, in Jeruzalem achter
zonder dat Jozef en Zijn moeder het wisten. Maar omdat zij dachten dat
Hij bij het reisgezelschap was, gingen zij een dagreis ver, en daarna
zochten zij Hem onder de familieleden en onder de bekenden. En toen zij
Hem niet vonden, keerden zij terug naar Jeruzalem en zochten Hem daar.
En het gebeurde dat zij Hem na drie dagen in de tempel vonden, terwijl
Hij te midden van de leraars zat, naar hen luisterde en vragen aan hen
stelde.
Lees ook in Lukas 4:14-16
hoe Jezus de rustdag besteedde:
En Jezus keerde door de kracht van de Geest terug naar Galilea, en het
gerucht over Hem verspreidde zich door heel de omgeving. En Hij gaf
onderwijs in hun synagogen en werd door allen geprezen. En Hij kwam in
Nazareth, waar Hij opgevoed was, en ging naar Zijn gewoonte op de dag
van de sabbat naar de synagoge, en Hij stond op om te lezen.
Is onze kerk ook een plek om samen vreugdevol naar God te luisteren en
Hem te aanbidden? En hoeveel tijd geven we dan aan Hem?
Zelfs op onze rustdag is
onze rust vaak ver te zoeken. Jezus biedt ons echter de rust
die we nodig hebben en waar we ten diepste naar zoeken
Mattheüs 11:25-30
In die tijd antwoordde Jezus en zei: Ik dank U, Vader, Heere van de
hemel en van de aarde,dat U deze dingen voor wijzen en verstandigen
verborgen hebt, en ze aan jonge kinderen hebt geopenbaard. Ja, Vader,
want zo was het Uw welbehagen. Alle dingen zijn Mij overgegeven door
Mijn Vader; en niemand kent de Zoon dan de Vader, en niemand
kent de Vader dan de Zoon, en hij aan wie de Zoon het wil openbaren.
Kom naar Mij toe, allen die vermoeid en belast bent, en Ik zal u rust
geven. Neem Mijn juk op u, en leer van Mij dat Ik zachtmoedig
ben en nederig van hart; en u zult rust vinden voor uw ziel;
want Mijn juk is zacht en Mijn last is licht.
Noem eens op waar jij het juk van Jezus gevoeld hebt.
Wie op Jezus vertrouwd mag alle zorgen en problemen aan Hem vertellen
en weten dat Hij ook voor jou zorgt.
Vertel elkaar eens wat je ervaringen in dit opzicht zijn.
De joodse sabbat begint bij de zonsondergang op vrijdag tot de
zonsondergang op zaterdag, zoals ook de scheppingsdagen beginnen bij de
avond: Genesis 1
Toen was het avond geweest en het was morgen geweest: de …
dag
Wij vieren
onze rustdag echter van zaterdagavond 12 uur tot zondagavond 12
uur. De discipelen kwamen ook op de eerste dag van de week
bijeen om elkaar te ontmoeten en om het Heilig avondmaal te
vieren. Johannes 20:19-26
Toen het nu avond was op die eerste dag van de week en de deuren van de
plaats waar de discipelen bijeenwaren, uit vrees voor de Joden gesloten
waren, kwam Jezus en Hij stond in hun midden en zei tegen hen: Vrede
zij u! En nadat Hij dit gezegd had, liet Hij hun Zijn handen en Zijn
zij zien. De discipelen dan verblijdden zich toen zij de Heere zagen.
Jezus dan zei opnieuw tegen hen: Vrede zij u! Zoals de Vader Mij
gezonden heeft, zend Ik ook u. En nadat Hij dit gezegd had, blies Hij
op hen en zei tegen hen: Ontvang de Heilige Geest. Als u iemands zonden
vergeeft, worden ze hem vergeven; als u ze hem toerekent, blijven ze
hem toegerekend. En Thomas, een van de twaalf, Didymus
genoemd, was niet bij hen toen Jezus daar kwam. De andere discipelen
dan zeiden tegen hem: Wij hebben de Heere gezien. Maar hij zei tegen
hen: Als ik in Zijn handen niet het litteken van de spijkers zie, en
mijn vinger niet steek in het litteken van de spijkers, en mijn hand
niet steek in Zijn zij, zal ik beslist niet geloven. En na acht dagen
waren Zijn discipelen weer binnen en Thomas was bij hen. Jezus kwam
terwijl de deuren gesloten waren, en Hij stond in hun midden en zei:
Vrede zij u.
En ook in Handelingen
20:7 lezen we:
En op de eerste dag van de week, toen de discipelen bijeengekomen waren
om brood te breken, sprak Paulus hen toe, omdat hij de volgende dag
wilde vertrekken; en hij liet zijn toespraak voortduren tot middernacht.
Ook lezen we dit over de
Gemeenten waar Paulus kwam 1 Korintiërs 16:1-3
Wat nu de inzameling voor de heiligen betreft, moet u het net zo doen
als ik het aan de gemeenten in Galatië opgedragen heb: Op elke
eerste dag van de week moet ieder van u bij zichzelf iets opzijleggen
om op te sparen wat in zijn vermogen is, opdat de inzamelingen niet pas
dan gehouden worden, wanneer ik gekomen ben. En wanneer ik bij u
gekomen ben, zal ik hen die u daarvoor geschikt acht, met brieven
sturen om uw gave naar Jeruzalem over te brengen.
Heb je een bewuste keuze
gemaakt met betrekking tot de rustdag bij je beroepskeuze ? Waarom wel?
Waarom niet?
Wat doe jij,
als je werkgever vraagt op de rustdag te werken/te reizen?
Is de rustdag voor jou
ook een huiswerkvrije dag?
De joden
stonden gelijk klaar met hun oordeel toen Jezus op de sabbat goed deed,
lees eens in Romeinen 14:5-9 hoe wij met anders denkenden om moeten
gaan:
De een acht de ene dag boven de andere dag, maar de ander acht al de
dagen gelijk. Laat ieder in zijn eigen geest ten volle overtuigd zijn.
Wie de dag in ere houdt, houdt hem in ere voor de Heere, en wie de dag
niet in ere houdt, houdt hem niet in ere voor de Heere. Wie eet, eet
voor de Heere, want hij dankt God. En wie niet eet, eet niet voor de
Heere, en ook hij dankt God. Niemand van ons leeft immers voor
zichzelf, en niemand sterft voor zichzelf. Want als wij leven, leven
wij voor de Heere en als wij sterven, sterven wij voor de Heere. Of wij
dan leven of sterven, wij zijn van de Heere. Want met dit doel is
Christus ook gestorven en opgestaan en weer levend geworden, dat Hij
zowel over doden als levenden zou heersen.
Op de eerste dag van de
week is Jezus opgestaan, de dood overwonnen; Paasfeest.
Lees Leviticus 23:1-8
De HEERE sprak tot Mozes: Spreek tot de Israëlieten en zeg
tegen hen: De feestdagen van de HEERE, die u moet uitroepen, zijn
heilige samenkomsten. Dit zijn Mijn feestdagen: Zes dagen mag
er werk verricht worden, maar op de zevende dag is het sabbat, een dag
van volledige rust, een heilige samenkomst. Geen enkel werk mag u doen.
Het is in al uw woongebieden een sabbat voor de HEERE. Dit zijn de
feestdagen van de HEERE, de heilige samenkomsten, die u op hun
vastgestelde tijd moet uitroepen. In de eerste maand, op de veertiende
dag van de maand, tegen het vallen van de avond, is het Pascha voor de
HEERE. En op de vijftiende dag van die maand is het Feest van de
ongezuurde broden voor de HEERE. Zeven dagen lang moet u dan ongezuurde
broden eten. Op de eerste dag moet u een heilige samenkomst
hebben. Geen enkel dienstwerk mag u dan doen. Zeven dagen
lang moet U de HEERE een vuuroffer aanbieden. Op de zevende dag is er
dan een heilige samenkomst. Geen enkel dienstwerk mag u dan doen.
Net als de
Israëlieten worden we opgeroepen om met elkaar God te
ontmoeten Hebreeën 10:24-25
En laten wij op elkaar letten door elkaar aan te vuren tot liefde en
goede werken. Laten wij de onderlinge bijeenkomst niet nalaten, zoals
het bij sommigen de gewoonte is, maar elkaar aansporen, en dat zoveel
te meer als u de grote dag ziet naderen.
Gelukkig mogen
we in geloof uitzien naar de rust, die er ook direct na de schepping
was. Lees Hebreeën 4:1-11
Laten wij er dan beducht voor zijn dat iemand van u ooit schijnt achter
te blijven, terwijl de belofte om in Zijn rust binnen te gaan nog van
kracht is. Want ook aan ons is het Evangelie verkondigd, evenals aan
hen. Maar het gepredikte woord bracht hun geen voordeel, omdat het niet
met geloof gepaard ging bij hen die het hoorden.
Wij die tot geloof gekomen zijn, gaan immers de rust binnen, zoals Hij
gezegd heeft: Daarom heb Ik in Mijn toorn gezworen: Mijn rust zullen
zij niet binnengaan! En dat terwijl Zijn werken al sinds de
grondlegging van de wereld voltooid zijn. Want Hij heeft ergens over de
zevende dag als volgt gesproken: En God heeft op de zevende
dag van al Zijn werken gerust. En op deze plaats opnieuw: Zij zullen
Mijn rust niet binnengaan! Omdat dus het feit blijft dat sommigen deze
rust binnengaan, en dat zij aan wie het Evangelie eerst verkondigd was,
niet binnengegaan zijn vanwege hun ongehoorzaamheid, bepaalt Hij
opnieuw een zekere dag, namelijk heden, wanneer Hij zo lange tijd
daarna door David zegt (zoals al eerder gezegd is): Heden,
als u Zijn stem hoort, verhard dan uw hart niet. Want als Jozua hen al
in de rust gebracht had, zou God daarna niet gesproken hebben over een
andere dag. Er blijft dus nog een sabbatsrust over voor het volk van
God, want wie Zijn rust binnengegaan is, die heeft zelf ook van zijn
werken gerust, zoals God van de Zijne. Laten wij ons dan
beijveren om die rust binnen te gaan, opdat niemand door het volgen van
dit voorbeeld van ongehoorzaamheid ten val zal komen.
Om eens goed over na te denken
De zondag is de dag voor
de Here. Het is de eerste dag van de week, en we houden die dag vrij om
aan Hem te denken en naar Hem te luisteren. Hij geeft ons dan nieuwe
moed en kracht en hoop, door zijn Woord. En we vieren deze rustdag op
zondag, de eerste dag van de week, omdat onze Here Jezus op zondag is
opgestaan! Want vroeger was de rustdag op zaterdag: sabbatdag, dat is
de zaterdag. Maar sinds zijn opstanding vieren we dit op zondag: de dag
van zijn opstanding. Dat is onze rustdag.
Als nu iemand op zondag
zegt: Oh, wat kan mij dat nu schelen, ik ga gewoon aan mijn werk! De
tuin omspitten, klompen aan, of laarzen, of het dak op: de goot
schoonmaken, of wat voor werk ook maar. Dan nog even naar de snackbar,
patat halen, tussendoor misschien nog even naar de kerk, en 's avonds
een duik in het zwembad, en dan lekker achter de televisie hangen Sport
kijken. Ben je dan goed bezig? Nou, het antwoord is: nee. Op zo'n
manier vier je geen zondag, zo houd je ook geen rustdag, zo put je ook
geen nieuwe kracht uit Gods Woord. Zo is het niet goed.
Maar betekent dit dan, dat
je op deze dingen een soort algemeen verbod kunt afkondigen? Kun je
bijvoorbeeld zeggen: Het is altijd zonde en verkeerd als je op zondag
klompen of laarzen aanhebt, of televisie zit te kijken?
Nee. Zo ligt het ook niet. Als het regent, mag je gerust op laarzen naar de kerk gaan. En als u een kerkdienst moet missen, en er komt één op de televisie, dan mag u die op zondag ook meebeleven via de televisie. Het hangt er dus vanaf waarom en hoe je bepaalde dingen doet. Doe je het voor jezelf, uit gemakzucht, uit onverschilligheid of egoïsme, of doe je het uit trouw en liefde, voor je naaste of voor de Here?
Als je op zondag
bijvoorbeeld geroepen werd om mensen te redden, laten we zeggen bij een
overstroming, en hals-over-kop vertrek je, met een groep vrijwilligers,
en de hele dag in touw, en 's avonds krijg je eindelijk gelegenheid
iets te eten, maar het komt wel uit een snackbar, op zondag, dan mag je
het toch eten. Dan heeft iemand gewerkt om jou te helpen mensenlevens
te redden! Dat mag! Zonder twijfel, en dan mag je God er ook hartelijk
om danken. Zoveel verschil maakt het uit met welk motief en in welke
omstandigheden je dingen doet.
Het is een enorm actueel
onderwerp: wat mag nu eigenlijk op zondag? In de politiek komt het naar
voren: hoe kijken christenen nu tegen de zondag aan? Hoe ga je om met
de koopzondagen, en werken op zondag. Op catechisatie is het actueel:
kinderen vragen altijd waarom je niet zou mogen sporten, of zwemmen op
zondag en zo zijn er nog meer vragen over de zondag.
Lees maar eens: De genezing en verlossing van de
zieke man. Jezus treedt op om iemand
te redden! Na 38 jaar ziekte! Daarbij stuit Jezus dan op
barrières van de kant van de Joden, die opgeworpen worden
via de voorschriften over de sabbat. Het wordt een aangrijpingspunt, de
sabbat, waardoor hun ongeloof zichtbaar en geuit wordt. Terwijl Jezus
levens redt, komen zij met kritiek op het moment dat Jezus daarvoor
uitkiest. En dat is niet alleen maar 'geen oog hebben voor de goede
verhoudingen'. Het is veel ernstiger: het is een ernstige bedreiging
van de toegang tot de zaligheid, zowel voor henzelf, alsook voor
anderen.
Jezus de ultieme Redder
Ongeveer tweeduizend jaar
geleden werd deze Man tegen de natuurwetten in uit een maagd geboren.
Jezus leefde in armoede en groeide in het verborgene op. Jezus was geen
bereisd man. Slechts één keer, toen Jezus in Zijn
jeugd in ballingschap moest wonen, stak Jezus de grens van Zijn
vaderland over.
Jezus bezat geen
rijkdommen en had geen belangrijke relaties. Zijn familieleden waren
onopvallende mensen die geen bijzondere opleiding hadden genoten.
Een koning sidderde voor
hem, toen Jezus over Zijn geboorte hoorde. In Zijn vroege jeugd bracht
Jezus geleerden tot verbazing; toen Jezus volwassen was geworden
heerste Jezus over de natuurwetten door op de golven te lopen alsof
Jezus op straat liep en door het stormachtige meer met
één zin tot rust te brengen.
Jezus genas vele
mensen zonder medicijnen en vroeg geen betaling voor Zijn diensten.
Jezus heelde ook
meer gebroken harten dan alle dokters wijd en zijd.
Jezus schreef nooit een
boek en toch zouden alle bibliotheken de boeken niet kunnen bevatten
die over Hem geschreven werden en nog geschreven zullen worden.
Jezus schreef
geen enkel lied en heeft toch voor meer liederen stof geleverd dan
iedere andere persoonlijkheid uit de wereldgeschiedenis.
Jezus heeft nooit
een school gesticht; maar zelfs als alle scholen zouden samengaan,
zouden ze toch niet aan het aantal van Zijn leerlingen komen.
Jezus heeft nooit
een leger op de been gebracht, nam geen soldaten in dienst en vuurde
geen enkele schot. En toch had geen veldheer ooit meer vrijwilligers
die zich door Zijn opdracht klaarmaakten om de wereld te winnen en vele
tegenstanders tot vrienden te maken dan Jezus.
Een keer per week staan de
raderen van het dagelijks leven stil. In de hele wereld bezoeken mensen
kerkdiensten om Zijn woord te horen en Hem eer te bewijzen.
Namen van beroemde
politici komen en gaan. Namen van wetenschappers, filosofen en
theologen komen en gaan, maar de naam Jezus wordt steeds meer bekend.
Hoewel er tussen onze generatie en Zijn kruisiging ongeveer tweeduizend
jaar liggen, leeft Jezus nog steeds. Herodes kon niets tegen Hem
inbrengen en het graf kon Hem niet weerhouden. Jezus is werkelijk
opgestaan!
Jezus heerst in
de hemelse heerlijkheid; door God verkondigd, door de engelen erkend,
door de gelovigen als de levende Heer en Heiland aanbeden, maar door de
demonen gevreesd.
We zullen in de eeuwigheid
óf steeds bij Hem zijn óf zonder Hem voor eeuwig
verloren zijn. Je kunt kiezen. Lees over Hem, neem Hem als Verlosser en
Heer aan en vertel anderen over Hem. Dat is het grootste wat een mens
kan doen!
Lees ook eens: De eerste dag van de week
READ THE BOOK - THE BIBLE CHANGE YOUR LIFE
INFO: DE WEG - DE WAARHEID - HET LEVEN - FILM
Remember all victims of violence worldwide
DE WEG | DE WAARHEID | HET LEVEN | FILM | AUDIO
HOLYHOME.NL USE NO COOKIES - REPORT DEAD LINKS
Waard om te weten :
Een hartelijk welkom op de siteDeze pagina printen
Sitemap
Wie zoekt zal vinden
FAQ - HELP
Kerk
Zondag
Advent
Kerstfeest
Driekoningen
Vastentijd
Goede Vrijdag
Aswoensdag
Palmzondag
Palmpasen
De stille week
Witte donderdag
Stille zaterdag
Paaswake
Pasen - Paasfeest
Hemelvaartsdag
Pinksteren
Biddag
Dankdag
Avondmaal
Doop
Belijdenis
Oudjaarsdag
Nieuwjaarsdag
Sint Maarten
Sint Nicolaas
Halloween
Hervormingsdag
Dodenherdenking
Bevrijdingsdag
Koningsdag / Koninginnedag
Gebedsweek
Huwelijk
Begrafenis
Vakantie
Recreatie
Feest- en Gedenkdagen
Symbolen van herkenning
Leerzame antwoorden op levens- en geloofsvragen
Hebreeën 4:12 zegt: "Want levend en krachtig is het woord van God, en scherper dan een tweesnijdend zwaard: het dringt diep door tot waar ziel en geest, been en merg elkaar raken, en het is in staat de opvattingen en gedachten van het hart te ontleden". Lees eens: Het zwijgen van God
God heeft zoveel liefde voor de wereld, dat Hij Zijn enige Zoon heeft gegeven; zodat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft. Lees eens: God's Liefde
Schat onder handbereik
Bemoediging en troost
Bible-people - stories of famous men and women in the Bible
Bible-archaeology - archaeological evidence and the Bible
Bible-art - paintings and artworks of Bible events
Bible-top ten - ways to hell, films, heroes, villains, murders....
Bible-architecture - houses, palaces, fortresses
Women in the Bible - great women of the Bible
The Life of Jesus Christ - story, paintings, maps
Read more for Study Apocrypha, Historic Works
GELOOF EN LEVEN een
KLEINE HULP VOOR ONDERWEG
Wie zoekt zal vinden
Boeiende Series :
BijbelvertalingenBijbel en Kunst
Bijbels Prentenboek
Biblische Bildern
Encyclopedie
E-books en Pdf
Prachtige Bijbelse Schoolplaten
De Heilige Schrift
Het levende Woord van God
Aan de voeten van Jezus
Onder de Terebint
In de Wijngaard
De Bergrede
Gelijkenissen van Jezus
Oude Schoolplaten
De Zaligsprekingen van Jezus
Goede Vruchten
Geestesgaven
Tijd met Jezus
Film over Jezus
Barmhartigheid
Catechese lessen
Het Onze Vader
De Tien Geboden
Hoop en Verwachting
Bijzondere gebeurtenissen
De Bijbel is boeiend
Bijbelverhalen in beeld
Presentaties en Powerpoints
Bijbelse Onderwerpen
Vrede van God voor jou
Oude bijbel tegels
Informatie over alle kerken in Nederland: Kerkzoeker
Bible Study: The Bible alone!
L'étude biblique: Rien que la Bible!
Bibelstudium: Allein die Bibel!
Materiaal voor het Digibord
Werkbladen Bijbelverhalen Bijbellessen
OT Hebreeuws-Engels
NT Grieks-Engels
Naslagwerken
Belijdenissen
Een rijke bron
Missale Romanum + Afbeeldingen
Stripboek over Jezus
Christelijke Symbolen
Plaatjes Afbeeldingen Clipart
Evangelie op Postzegels
Harmonium Huisorgel
Godsdiensten en Religies
Herinnering aan Kerken
Christian Country Music
Muzikale ontspanning
Software voor Bijbelstudie
Hartverwarmende Klanken
Read and Hear the Holy Bible
Luisterbijbel
Bijbel voor Slechtzienden Begrippenlijst -1- -2-
Meer weten over de Psalmen, gezangen, liturgieën, belijdenisgeschriften: Catechismus, Dordtse Leerregels en veel andere informatie? . Kijk op: Online-bijbel.nl(What's good, use it)