HOME | STUDIEBIJBEL | BIJBELSTUDIES | BIJBELATLAS | BIJBELSEGESCHIEDENIS | NIEUWS
De
Heidelbergse Catechismus
De vindplaats van materiaal voor Bijbelstudie, geloofstudie, catechese, school, kring, persoonlijk geloof, studie thuis, kerk, club, nieuws, godsdienstonderwijs, zingeving en vooral heel veel mogelijkheden om je Bijbelkennis te vergroten. Blijf niet afhankelijk van anderen maar lees zelf de Bijbel. Investeer in geestelijke rijkdom.
Catechismus Catecheselessen
TIP : Klik op een vraagnummer om het antwoord te krijgen !
Onderwijzing in de Christelijke leer, die in de Gereformeerde Kerken en Scholen geleerd werd en wordt.
Zondag 1
Vraag 1 Wat
is uw enige troost, beide in leven en sterven?
Vraag 2 Hoeveel
stukken zijn u nodig te weten, opdat gij in dezen troost zaliglijk
leven en sterven moogt?
DEEL 1 --- VAN DES MENSEN ELLENDE
Zondag 2
Vraag 3 Waaruit
kent gij uw ellende?
Vraag 4 Wat
eist de wet Gods van ons?
Vraag 5 Kunt
gij dit alles volkomenlijk houden?
Zondag 3
Vraag 6 Heeft
dan God den mens alzo boos en verkeerd geschapen?
Vraag 7 Vanwaar
komt dan zulke verdorven aard des mensen?
Vraag 8 Maar
zijn wij alzo verdorven, dat wij ganselijk onbekwaam zijn tot enig goed
en geneigd tot alle kwaad?
Zondag 4
Vraag 9 Doet
dan God den mens niet onrecht, dat Hij in Zijn wet van hem eist wat hij
niet doen kan?
Vraag 10 Wil
God zulke ongehoorzaamheid en afval ongestraft laten?
Vraag 11 Is
dan God ook niet barmhartig?
DEEL 2 --- VAN DES MENSEN VERLOSSING
Zondag 5
Vraag 12 Aangezien
wij dan naar het rechtvaardig oordeel Gods tijdelijke en eeuwige straf
verdiend hebben, is er enig middel, waardoor wij deze straf zouden
kunnen ontgaan en wederom tot genade komen?
Vraag 13 Maar
kunnen wij door onszelven betalen?
Vraag 14 Kan
ook ergens een bloot schepsel gevonden worden, dat voor ons betale?
Vraag 15 Wat
moeten wij dan voor een Middelaar en Verlosser zoeken?
Zondag 6
Vraag 16 Waarom
moet Hij een waarachtig en rechtvaardig mens zijn?
Vraag 17 Waarom
moet Hij tegelijk waarachtig God zijn?
Vraag 18 Maar
wie is deze Middelaar, Die tegelijk waarachtig God en een waarachtig
rechtvaardig mens is?
Vraag 19 Waaruit
weet gij dat?
Zondag 7
Vraag 20 Worden
dan alle mensen wederom door Christus zalig, gelijk zij door Adam zijn
verdoemd geworden?
Vraag 21 Wat
is een waar geloof?
Vraag 22 Wat
is dan een Christen nodig te geloven?
Vraag 23 Hoe
luiden die Artikelen?
Zondag 8
Vraag 24 Hoe
worden deze Artikelen gedeeld?
Vraag 25 Aangezien
er maar een enig Goddelijk Wezen is, waarom noemt gij den Vader, den
Zoon en den Heilige Geest?
VAN GOD DEN VADER EN ONZE SCHEPPING
Zondag 9
Vraag 26 Wat gelooft gij met deze woorden: Ik geloof in God den Vader, den Almachtige, Schepper des hemels en der aarde?
Zondag 10
Vraag 27 Wat
verstaat gij door de voorzienigheids Gods?
Vraag 28 Waartoe
dient ons dat wij weten dat God alles geschapen heeft en nog door Zijn
voorzienigheid onderhoudt?
VAN GOD DEN ZOON EN ONZE VERLOSSING
Zondag 11
Vraag 29 Waarom
wordt de Zone Gods Jezus, dat is Zaligmaker genoemd?
Vraag 30 Geloven
dan die ook aan de enigen Zaligmaker Jezus, die hun zaligheid en
welvaart bij de heiligen, bij zichzelven, of ergens elders zoeken?
Zondag 12
Vraag 31 Waarom
is Hij Christus, dat is een Gezalfde, genaamd?
Vraag 32 Maar
waarom wordt gij een Christen genaamd?
Zondag 13
Vraag 33 Waarom
is Hij Gods eniggeboren Zoon genaamd, zo wij toch ook Gods kinderen
zijn?
Vraag 34 Waarom
noemt gij Hem onzen Heere?
Zondag 14
Vraag 35 Wat
is dat gezegd: Die ontvangen is van den Heiligen Geest, geboren uit de
maagd Maria?
Vraag 36 Wat
nuttigheid verkrijgt gij door de heilige ontvangenis en geboorte van
Christus?
Zondag 15
Vraag 37 Wat
verstaat gij door het woordeken: Geleden?
Vraag 38 Waarom
heeft Hij onder den rechter Pontius Pilatus geleden?
Vraag 39 Heeft
dat iets meer in, dat Hij gekruisigd is geweest, dan of Hij met een
anderen dood gestorven ware?
Zondag 16
Vraag 40 Waarom
heeft Christus Zich tot in den dood moeten vernederen?
Vraag 41 Waarom
is Hij begraven geworden?
Vraag 42 Zo
dan Christus voor ons gestorven is, hoe komt het dat wij ook moeten
sterven?
Vraag 43 Wat
verkrijgen wij meer voor nuttigheid uit de offerande en den dood van
Christus aan het kruis?
Vraag 44 Waarom
volgt daar: Nedergedaald ter helle?
Zondag 17
Vraag 45 Wat nut ons de opstanding van Christus?
Zondag 18
Vraag 46 Wat
verstaat gij daarmede: Opgevaren ten hemel?
Vraag 47 Is
dan Christus niet bij ons tot aan het einde der wereld, gelijk Hij ons
beloofd heeft?
Vraag 48 Maar
zo de mensheid niet overal is waar de Godheid is, worden dan de twee
naturen in Christus niet van elkander gescheiden?
Vraag 49 Wat
nut ons de hemelvaart van Christus?
Zondag 19
Vraag 50 Waarom
wordt daarbij gezet: Zittende ter rechterhand Gods?
Vraag 51 Wat
nuttigheid brengt ons deze heerlijkheid van ons Hoofd Christus?
Vraag 52 Wat
troost u de wederkomst van Christus om te oordelen de levenden en de
doden?
VAN GOD DEN HEILIGEN GEEST EN ONZE HEILIGMAKING
Zondag 20
Vraag 53 Wat gelooft gij van den Heiligen Geest?
Zondag 21
Vraag 54 Wat
gelooft gij van de heilige algemene Christelijke Kerk?
Vraag 55 Wat
verstaat gij door de gemeenschap der heiligen?
Vraag 56 Wat
gelooft gij van de vergeving der zonden?
Zondag 22
Vraag 57 Wat
troost geeft u de opstanding des vleses?
Vraag 58 Wat
troost schept gij uit het artikel van het eeuwige leven?
Zondag 23
Vraag 59 Maar
wat baat het u nu dat gij dit alles gelooft?
Vraag 60 Hoe
zijt gij rechtvaardig voor God?
Vraag 61 Waarom
zegt gij dat gij alleen door het geloof rechtvaardig zijt?
Zondag 24
Vraag 62 Maar
waarom kunnen onze goede werken niet de gerechtigheid voor God of een
stuk daarvan zijn?
Vraag 63 Hoe?
Verdienen onze goede werken niet, die God nochtans in dit en in het
toekomende leven wil belonen?
Vraag 64 Maar
maakt deze leer niet zorgeloze en goddeloze mensen?
Zondag 25
Vraag 65 Aangezien
dan alleen het geloof ons Christus en al Zijn weldaden deelachtig
maakt, vanwaar komt zulk geloof?
Vraag 66 Wat
zijn Sacramenten?
Vraag 67 Zijn
dan beide, het Woord en de Sacramenten, daarheen gericht of daartoe
verordend, dat zij ons geloof op de offerande van Jezus Christus aan
het kruis, als op den enigen grond onzer zaligheid wijzen?
Vraag 68 Hoeveel
Sacramenten heeft Christus in het nieuwe Verbond of Testament ingezet?
Zondag 26
Vraag 69 Hoe
wordt gij in den Heiligen Doop vermaand en verzekerd dat de enige
offerande van Christus, aan het kruis geschied, u ten goede komt?
Vraag 70 Wat
is dat, met het bloed en den Geest van Christus gewassen te zijn?
Vraag 71 Waar
heeft ons Christus toegezegd dat Hij ons zo zekerlijk met Zijn bloed en
Geest wassen wil, als wij met het doopwater gewassen worden?
Zondag 27
Vraag 72 Is
dan het uiterlijke waterbad de afwassing der zonden zelve?
Vraag 73 Waarom
noemt dan de Heilige Geest den Doop het bad der wedergeboorte en de
afwassing der zonden?
Vraag 74 Zal
men ook de jonge kinderen dopen?
VAN HET HEILIG AVONDMAAL ONZES HEEREN
Zondag 28
Vraag 75 Hoe
wordt gij in het Heilig Avondmaal vermaand en verzekerd dat gij aan de
enige offerande van Christus, aan het kruis volbracht, en aan al Zijn
goed gemeenschap hebt?
Vraag 76 Wat
is dat te zeggen, het gekruisigde lichaam van Christus eten en Zijn
vergoten bloed drinken?
Vraag 77 Waar
heeft Christus beloofd dat Hij de gelovigen zo zekerlijk alzo met Zijn
lichaam en bloed wil spijzen en laven, als zij van dit gebroken brood
eten en van dezen drinkbeker drinken?
Zondag 29
Vraag 78 Wordt
dan uit brood en wijn het wezenlijk lichaam lichaam en bloed van
Christus?
Vraag 79 Waarom
noemt dan Christus het brood Zijn lichaam en den drinkbeker Zijn bloed,
of het Nieuwe Testament in Zijn bloed, en Paulus de gemeenschap des
lichaams en bloeds van Christus?
Zondag 30
Vraag 80 Wat
onderscheid is er tussen het Avondmaal des Heeren en de paapse mis?
Vraag 81 Voor
wie is het Avondmaal des Heeren ingesteld?
Vraag 82 Zal
men ook diegenen tot dit Avondmaal laten komen, die zich met hun
belijdenis en hun leven als ongelovige en goddeloze mensen aanstellen?
Zondag 31
Vraag 83 Wat
zijn de sleutelen des hemelrijks?
Vraag 84 Hoe
wordt het hemelrijk door de prediking des heiligen Evangelies ontsloten
en toegesloten?
Vraag 85 Hoe
wordt het hemelrijk toegesloten en ontsloten door den Christelijken ban?
DEEL 3 --- VAN DE DANKBAARHEID, DIE MEN GODE VOOR DE VERLOSSING SCHULDIG IS
Zondag 32
Vraag 86 Aangezien
wij uit ellendigheid, zonder enige verdienste onzerzijds, alleen uit
genade door Christus verlost zijn, waarom moeten wij dan nog goede
werken doen?
Vraag 87 Kunnen
dan niet zalig worden, die in hun goddeloos ondankbaar leven
voortvarende, zich tot God niet bekeren?
Zondag 33
Vraag 88 In
hoeveel stukken bestaat de waarachtige bekering des mensen?
Vraag 89 Wat
is de afsterving des ouden mensen?
Vraag 90 Wat
is de opstanding des nieuwen mensen?
Vraag 91 Maar
wat zijn goede werken?
Zondag 34
Vraag 92 Hoe
luidt de wet des Heeren?
Vraag 93 Hoe
worden deze tien geboden gedeeld?
Vraag 94 Wat
gebiedt God ons in het eerste gebod?
Vraag 95 Wat
is afgoderij?
Zondag 35
Vraag 96 Wat
eist God in het tweede gebod?
Vraag 97 Mag
men dan ganselijk geen beelden maken?
Vraag 98 Maar
zou men de beelden in de kerken als boeken der leken niet mogen dulden?
Zondag 36
Vraag 99 Wat
wil het derde gebod?
Vraag 100 Is
het dan zo grote zonde, Gods Naam met zweren en vloeken te lasteren,
dat God Zich ook over diegenen vertoornt, die, zoveel als hun mogelijk
is, het vloeken en zweren niet helpen weren en verbieden?
Zondag 37
Vraag 101 Maar
mag men ook godzaliglijk bij den Naam Gods een eed zweren?
Vraag 102 Mag
men ook bij de heiligen, of bij enige andere schepselen een eed zweren?
Zondag 38
Vraag 103 Wat gebiedt God in het vierde gebod?
Zondag 39
Vraag 104 Wat wil God in het vijfde gebod?
Zondag 40
Vraag 105 Wat
eist God in het zesde gebod?
Vraag 106 Maar
dit gebod schijnt alleen van het doodslaan te spreken?
Vraag 107 Maar
is het genoeg, dat wij onzen naaste, zoals tevoren gezegd is, niet
doden?
Zondag 41
Vraag 108 Wat
leert ons het zevende gebod?
Vraag 109 Verbiedt
God in dit gebod niet meer dan echtbreken en dergelijke
schandelijkheden?
Zondag 42
Vraag 110 Wat
verbiedt God in het achtste gebod?
Vraag 111 Maar
wat gebiedt u God in dit gebod?
Zondag 43
Vraag 112 Wat wil het negende gebod?
Zondag 44
Vraag 113 Wat
eist van ons het tiende gebod?
Vraag 114 Maar
kunnen degenen die tot God bekeerd zijn, deze geboden volkomenlijk
houden?
Vraag 115 Waarom
laat ons dan God alzo scherpelijk de tien geboden prediken, zo ze toch
niemand in dit leven houden kan?
Zondag 45
Vraag 116 Waarom
is het gebed den Christenen van node?
Vraag 117 Wat
behoort tot zulk een gebed, dat Gode aangenaam is en van Hem verhoord
wordt?
Vraag 118 Wat
heeft ons God bevolen van Hem te bidden?
Vraag 119 Hoe
luidt dat gebed?
Zondag 46
Vraag 120 Waarom
heeft ons Christus geboden God alzo aan te spreken: Onze Vader?
Vraag 121 Waarom
wordt hierbij gevoegd: Die in de hemelen zijt?
Zondag 47
Vraag 122 Welke is de eerste bede?
Zondag 48
Vraag 123 Welke is de tweede bede?
Zondag 49
Vraag 124 Welke is de derde bede?
Zondag 50
Vraag 125 Welke is de vierde bede?
Zondag 51
Vraag 126 Welke is de vijfde bede?
Zondag 52
Vraag 127 Welke
is de zesde bede?
Vraag 128 Hoe
besluit gij uw gebed?
Vraag 129 Wat
beduidt het woordeken: Amen?
Historische Achtergrond van de Heidelbergse Catechismus
De
Heidelbergse Catechismus wordt gebruikt als belijdenisgeschrift
(belijden is: naspreken wat God in de Bijbel zegt) in o.a. de
Gereformeerde kerken (Vrijgemaakt). De Heidelbergse Catechismus is
vertaald in vele talen en is de invloedrijkste en meest geaccepteerde
catechismus van de catechismussen die geschreven zijn ten tijde van de
Reformatie. Deze Catechismus word veel gebruikt voor onderwijs in de
christelijke leer aan de jeugd (catechesatie) maar ook aan de hele
gemeente (d.m.v. de catechismus prediking).
De Heidelbergse Catechismus werd geschreven in opdracht van keurvorst
Frederick III, die regeerde over de Duitse provincie de Paltz van 1559
tot 1576. In die tijd was er nogal veel discussie rondom de leer van
het avondmaal. Frederick III, een aanhanger van Calvijn, nam het
initiatief tot het samenstellen van een nieuwe catechismus. Hij gaf
deze opdracht aan Zacharius Ursinus (1534-1583), een
dogmatiek-professor voor de opleiding van predikanten aan de
Heidelbergse Universiteit. Ursinus schreef eerst een Grote
Catechismus, waaruit hij daarna een een uittreksel maakte,
zijn Kleine Catechismus1.
Ook heeft Caspar Olevianus (1536- 1587), voor korte tijd hoogleraar aan
de Heidelbergse Universiteit en daarna hofpredikant, een deel gehad in
de samenstelling van de Heidelbergse Catechismus.
Een soort commissie, bestaande uit de leden van de theologische
faculteit en enkele vooraanstaande predikanten (waaronder Olevianus),
moest het manuscript toetsen dat op basis van beide catechismussen was
vastgesteld. In Januari 1563 werd de Catechismus door een speciaal
bijeengeroepen synode officieel verklaard. Dit resulteerde in de
publicatie van de Heidelbergse Catechismus met een voorwoord van
keurvorst Frederick III in februari 1563. De eerste editie was binnen
een paar weken uitverkocht. Op wens van Olevianus werd in de tweede
editie vraag en antwoord 80 over de roomse mis toegevoegd. Als vierde
editie (Nov. 1563) was de Heidelbergse Catechismus opgenomen in de
nieuwe kerkorde van de Paltz. Dit was om kerkorderlijke redenen gedaan,
met het oog op de catechismus prediking in de middagdiensten.
De Heidelbergse Catechismus werd meegebracht naar Nederland door Petrus
Dathenus. Als predikant van de Nederlandse vluchtelingengemeente had
Datheen al in het jaar 1563 een vertaling van de derde Duitse editie
verzorgd, die hij achter zijn Psalmberijming opnam. In een tweede
editie van zijn kerkboek (1566) nam de catechismus zo'n prominente
plaats in dat de hele bundel er vaak naar genoemd werd. De beroemde
synode van Dordrecht (1618-19) heeft de Heidelbergse Catechismus
getoetst en besloot het gebruik van de Heidelbergse Catechismus in de
kerken aan te bevelen2. Ook werden
ondertekeningsformulieren aanvaard, die de ambtsdragers en hoogleraren
moesten ondertekenen.
De Amsterdamse predikant Petrus Gabriel moet de eerste geweest zijn die
een catechismus preek gehouden heeft. Catechismus prediking werd later
voorgeschreven door de Noord-Hollandse provinciale synode van Alkmaar
in 1573. Dat gebeurde ook door de synode van Dordrecht (1574), de
nationale synode te Dordrecht (1578), de synode van Middelburg (1581)
en die van Den Haag (1586)3. De Dordtse synode
(1618-19) onderschreef deze regel. Ook vandaag is het nog steeds de
gewoonte dat s'middags een catechismuspreek wordt gehouden (Artikel 66
van de Kerkorde).
Op de Dordtse synode (1618-19) werd de tekst van de Heidelbergse
Catechismus niet vastgesteld4. Dus waren er voor
lange tijd verschillende versies en uitgaven in gebruik. Volgens het
besluit van de Generale Synode van Kampen (1975) werd een nieuwe,
taalkundig gemoderniseerde tekst opgenomen in het Gereformeerd
Kerkboek. De definitieve vaststelling van de taalkundig
gemoderniseerde tekst van de Heidelbergse Catechismus (inclusief
Schriftbewijs) heeft plaatsgevonden op de Generale Synode te Heemse
(1984-85). Daarbij werd ook nadrukkelijk uitgesproken dat de
schriftplaatsen alleen onderdeel van de belijdenis vormen wanneer ze in
de tekst van de catechismus worden geciteerd5.
1 Ursinus schreef beide catechismussen in het Latijn. Als bronnen gebruikte hij:
De Catechismus van St. Gallen uit 1527,
de catechismus van Leo Judae (waarin de vragen door de leerlingen gesteld werden),
de Grote Catechismus van Genevegeschreven in 1542 door Calvijn,
de Kleine Catechismus van Maarten Micron (1552),
de Korte Onderzoekinge des geloofsvan A Lasco (1553),
de Emdense Catechismus van A Lasco (1554).
Ook heeft Luthers Kleine Catechismushet eindresultaat van Ursinus' werk beinvloed.
2 In de Acta staat het volgende (in tegenwoordige spelling):
'De 147e zitting. 1 mei. Woensdagvoormiddag.
De EE. Gecommitteerden hebben verklaard, dat dit ook de wil was der Hoogmog. Heeren Staten-Generaal, dat de Catechismus van de Paltz, nu over lange tijd in de Nederlandse kerken aangenomen, en dus lang in dezelve geleerd, op dezelfde wijze onderzocht en overzien zou worden; en dat een ieder verklaren zou, of zij meenden, dat in deze Catechismus iets geleerd werd 'twelk met Gods Woord niet zou schijnen overeen te komen. Tot dit einde zijn alle vragen en antwoorden deszelven overlezen, en is ieder gebeden zijn gevoelen van de leer, daarin begrepen, oprechtelijk te willen verklaren.
De 148e zitting. Dezelfde dag namiddag.
Is met eendrachtige en overeenstemmende adviezen, zo der uitheemse als der inlandse theologen verklaard, dat de leer, in de Catechismus van de Paltz begrepen, in alles met Gods Woord was overeenstemmende, en dat in dezelve niets was begrepen, 'twelk zou schijnen, als daarmee niet overeenkomende, te moeten veranderd of verbeterd worden; en dat deze Catechismus een zeer wel gesteld kort begrip was der rechtzinnige Christelijke leer, zeer wijselijk in orde gebracht, niet alleenlijk naar 't begrip der tedere jonkheid, maar ook tot bekwame onderwijzing dergenen die tot hun jaren waren gekomen. En dat dezelve derhalve met grote stichting in de Nederlandse Kerken mocht geleerd, en in alle manieren behoorde gehouden te worden'.
3 De synode van de provincie Gelderland in 1583 ging zelfs zover dat uitgesproken werd dat de boeren, die onwillig waren om naar de middagdienst (waarin catechismus prediking gehouden werd) te komen, door de politie moesten worden gehaald en naar de kerk worden gebracht.
4 De tekst van de Nederlandse Geloofsbelijdenis wel.
5 Acta artikel 181.
.
Uitleg
over de Heidelberger Catechismus met bijbehorende vragen voor de
jongere catechisanten:
Over
Zondag 27
Over
Zondag 28
Over
Zondag 29
Over
Zondag 32
Over
Zondag 33
Over
Zondag 34
Over
Zondag 35
Over
Zondag 37
Over
Zondag 46
Over
Zondag 47
Over
Zondag 52
Uitleg over de Heidelberger Catechismus met bijbehorende vragen voor de oudere catechisanten:
Over
Zondag 18
Over
Zondag 19
Over
Zondag 20
Over
Zondag 23
Over
Zondag 24
Over
Zondag 25
Over
Zondag 26
Over
Zondag 28
Over
Zondag 37
Over
Zondag 47
In 2013 vierden we 450 jaar
Catechismus
De Heidelbergse Catechismus behandelt geloofsthema’s die nog
steeds diep ingrijpen. Velen, ook in het buitenland, hechten er grote
waarde aan.
Hier dan ook beschikbaar in de volgende talen:
Arabic Great Britain France South Africa
Italian Korean Kroatic Maltees
Dutch Polski Portugese Pubjabi
Tamil Turki Vietnamese Swedish
DE WEG - DE WAARHEID - HET LEVEN
READ THE BOOK - THE BIBLE CHANGE YOUR LIFE
INFO: DE WEG - DE WAARHEID - HET LEVEN - FILM
Remember all victims of violence worldwide
DE WEG | DE WAARHEID | HET LEVEN | FILM | AUDIO
HOLYHOME.NL USE NO COOKIES - REPORT DEAD LINKS
Waard om te weten :
Een hartelijk welkom op de siteDeze pagina printen
Sitemap
Wie zoekt zal vinden
FAQ - HELP
Kerk
Zondag
Advent
Kerstfeest
Driekoningen
Vastentijd
Goede Vrijdag
Aswoensdag
Palmzondag
Palmpasen
De stille week
Witte donderdag
Stille zaterdag
Paaswake
Pasen - Paasfeest
Hemelvaartsdag
Pinksteren
Biddag
Dankdag
Avondmaal
Doop
Belijdenis
Oudjaarsdag
Nieuwjaarsdag
Sint Maarten
Sint Nicolaas
Halloween
Hervormingsdag
Dodenherdenking
Bevrijdingsdag
Koningsdag / Koninginnedag
Gebedsweek
Huwelijk
Begrafenis
Vakantie
Recreatie
Feest- en Gedenkdagen
Symbolen van herkenning
Leerzame antwoorden op levens- en geloofsvragen
Hebreeën 4:12 zegt: "Want levend en krachtig is het woord van God, en scherper dan een tweesnijdend zwaard: het dringt diep door tot waar ziel en geest, been en merg elkaar raken, en het is in staat de opvattingen en gedachten van het hart te ontleden". Lees eens: Het zwijgen van God
God heeft zoveel liefde voor de wereld, dat Hij Zijn enige Zoon heeft gegeven; zodat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft. Lees eens: God's Liefde
Schat onder handbereik
Bemoediging en troost
Bible-people - stories of famous men and women in the Bible
Bible-archaeology - archaeological evidence and the Bible
Bible-art - paintings and artworks of Bible events
Bible-top ten - ways to hell, films, heroes, villains, murders....
Bible-architecture - houses, palaces, fortresses
Women in the Bible - great women of the Bible
The Life of Jesus Christ - story, paintings, maps
Read more for Study Apocrypha, Historic Works
GELOOF EN LEVEN een
KLEINE HULP VOOR ONDERWEG
Wie zoekt zal vinden
Boeiende Series :
BijbelvertalingenBijbel en Kunst
Bijbels Prentenboek
Biblische Bildern
Encyclopedie
E-books en Pdf
Prachtige Bijbelse Schoolplaten
De Heilige Schrift
Het levende Woord van God
Aan de voeten van Jezus
Onder de Terebint
In de Wijngaard
De Bergrede
Gelijkenissen van Jezus
Oude Schoolplaten
De Zaligsprekingen van Jezus
Goede Vruchten
Geestesgaven
Tijd met Jezus
Film over Jezus
Barmhartigheid
Catechese lessen
Het Onze Vader
De Tien Geboden
Hoop en Verwachting
Bijzondere gebeurtenissen
De Bijbel is boeiend
Bijbelverhalen in beeld
Presentaties en Powerpoints
Bijbelse Onderwerpen
Vrede van God voor jou
Oude bijbel tegels
Informatie over alle kerken in Nederland: Kerkzoeker
Bible Study: The Bible alone!
L'étude biblique: Rien que la Bible!
Bibelstudium: Allein die Bibel!
Materiaal voor het Digibord
Werkbladen Bijbelverhalen Bijbellessen
OT Hebreeuws-Engels
NT Grieks-Engels
Naslagwerken
Belijdenissen
Een rijke bron
Missale Romanum + Afbeeldingen
Stripboek over Jezus
Christelijke Symbolen
Plaatjes Afbeeldingen Clipart
Evangelie op Postzegels
Harmonium Huisorgel
Godsdiensten en Religies
Herinnering aan Kerken
Christian Country Music
Muzikale ontspanning
Software voor Bijbelstudie
Hartverwarmende Klanken
Read and Hear the Holy Bible
Luisterbijbel
Bijbel voor Slechtzienden Begrippenlijst -1- -2-
Meer weten over de Psalmen, gezangen, liturgieën, belijdenisgeschriften: Catechismus, Dordtse Leerregels en veel andere informatie? . Kijk op: Online-bijbel.nl(What's good, use it)