HOME | STUDIEBIJBEL | BIJBELSTUDIES | BIJBELATLAS | BIJBELSEGESCHIEDENIS | NIEUWS

                                                    
      

Leven in een klooster - Radicale levenskeuze

Lees de BijbelDe vindplaats van materiaal voor Bijbelstudie, geloofstudie, catechese, school, kring, persoonlijk geloof, studie thuis, kerk, club, nieuws, godsdienstonderwijs, zingeving en vooral heel veel mogelijkheden om je Bijbelkennis te vergroten. Blijf niet afhankelijk van anderen maar lees zelf de Bijbel. Investeer in geestelijke rijkdom.


Karmelitklostret (zusters) Karmelietessen in Glumslöv (Zweden)

Roeping
Al sinds de vroegste jaren van het Christendom trekken sommige gelovigen zich de oproep tot voortdurende bekering zeer letterlijk en persoonlijk aan. Zij voelen zich geroepen om hun leven volledig te wijden aan het streven naar christelijke volmaaktheid. Aan deze roeping geven zij gehoor door te leven volgens de zogenoemde evangelische raden.


Een wereld van rust





Over de radicale keus gesproken van Marta :

Een persoonlijk portret van Marta. Zij betrad op haar negentiende het karmelietessenklooster in Glumslöv in Zuid-Zweden, waar zij haar wereldse bestaan inclusief ouders en kleine broertje voorgoed achter zich liet. "Ik zal hier de rest van mijn leven doorbrengen en overlijden, we hebben een kerkhof in de de tuin", lacht ze gelukzalig van onder haar hoofddoek.

In 2008 kwam er een indringend portret van haar opTV en DVD

Photographer/Director/Producer Maud Nycander heeft Marta en haar familie gevolgd sinds 1996 toen Marta afgestudeerd was en zijn haar keuze voor een radicaal leven tot een non gemaakt. Werd gevolgd vóór en na haar proeftijd, aan het Karmelietenklooster in Glumslöv die anders volledig voor de media en buitenstaanders gesloten is. Vele Zweden zag haar op SVT! Nu is de jongste non van het land op DVD, in een adembenemend, vreemd en ongebruikelijk verhaal over de relatie tussen de mens naar zichzelf en anderen. (58 minuten in Zweden, ondertiteling in Deens, Engels, Fins, Noors en Zweeds).
Het werd ook in Nederland uitgezonden. Indringend document om stil van te worden,


Voor Marta hier van mij
: 

Marta maakt een radicale levenskeuze. Op haar 19e treedt ze toe tot een Karmelitessen klooster, de strengste van alle klooster orden. Volgens de leer van deze order moet je je hart vrijmaken van liefde voor alles op aarde om je volledig aan de liefde voor God te kunnen wijden.



Marta komt uit een liefdevolle en hechte katholieke familie met negen kinderen. Ze mag het klooster van Glumslöv in Zuid-Zweden nooit verlaten. Haar familieleden mogen haar zeven keer per jaar ontmoeten in een speciale bezoekersruimte waarin ze van hen gescheiden is door tralies.

Bekijk hier een fragment over Marta

Lectio Divina

Een bijzondere maar wezenlijke spirituele praktijk voor de kloosterling is de Lectio Divina. Dit is een langzaam, aandachtig en indringend lezen en in zich opnemen van Gods Woord, dat achter de'woorden' van de Schrift verwijlt, en daar in stilte wacht om hen persoonlijk aan te spreken. "Des verbes au Verbe," -"van de woorden naar het Woord" - zegt de Franse theoloog Jean-Luc Marion.

In tweede instantie komen voor de Lectio Divina ook geschriften in aanmerking die het verstaan van de Schrift bevorderen en verdiepen. Bij voorkeur geschriften van Kerkvaders, zoals Sint-Augustinus, of de geschriften van oude monastieke auteurs zoals Johannes Cassianus. Of van middeleeuwse spirituele auteurs, zoals Bernardus van Clairvaux.

De Lectio Divina behoort tot het gebed, omdat de kloosterlingen in de Lectio Divina ontvankelijk zijn en stil, zoals bij het gebed, om de Stem van God te vernemen. Daarvoor blijven zij geduldig en met volharding bij de woorden van de Schrift vertoeven, lezen zij ze langzaam en rustig, één voor één, koesteren zij ze, betasten zij ze als het ware met de vingers. En denken zij er eerbiedig en ontvankelijk over na, tot de ware betekenis ervan -waarmee ze in hun eigen leven worden aangesproken - hen gegeven wordt en door de 'dorre' letters heen breekt.

Bij de Lectio Divina is Jezus tegelijk de lezer in henzelf en - als Woord - datgene wat gelezen wordt. In de Middeleeuwen sprak men ook van Jezus als van het Boek. De beoefening van de Lectio Divina leidt in ieder geval tot een steeds groeiende gelijkvormigheid met Christus.

In feite is de Lectio Divina het wezen of de kern van alle lezen. De kloosterlingen besteden er de beste momenten van de dag aan, bij voorkeur in de vroege morgen, na de nachtwake.

De praktijk van de Lectio Divina sluit andere vormen van lezen niet uit. Iedere lezing die een leven van gebed bevordert en zo de liefde tot God en de naaste doet toenemen, komt in aanmerking. Doch iedere geestelijke lezing, ieder lezen zelfs, ontleent haar uiteindelijke zin en efficiëntie alleen maar aan regelmatige beoefening van de Lectio Divina

Er zijn vier stappen

1.lectio Je leest de tekst langzaam, nauwkeurig en hardop een aantal keren, precies zoals het er staat. Je probeert de woorden echt te laten klinken en te horen, om ze te proeven, zeggen ze weleens. Je bent nog niet bezig met de uitleg, of wat het jou allemaal doet of niet, maar eerst eens gewoon goed lezen wat er staat, en hoe het er staat.

2.meditatio Nu overweeg je de tekst, je mediteert erover, je onderzoekt welke kernwoorden erin klinken en hoe de context ervan is, en hoe het bij jou binnenkomt.

3.oratio Vervolgens breng je je leeservaringen en alles wat er bij je bovengekomen is in een grotere ruimte, de ruimte van het gebed. Gebed heeft met je verlangen te maken. Je stelt je open voor hoe God zelf je wil aanspreken, voorbij aan wat je er allemaal zelf aan hebt bedacht. Je opent je voor creatieve inzichten, voor iets ´van de andere kant´. En je maakt jezelf beschikbaar voor de invloed van God.

4.contemplatio is het moment dat er zo´n creatief inzicht binnenvalt, dat je voorbij je eigen grenzen en beperkte weten wordt meegenomen. Dat kun je niet organiseren, maar het kan je overkomen, als uitkomst van de weg die je bent gegaan in het lezen van de tekst.

En soms wordt daar dan nog een vijfde element aan toegevoegd: actio : de handeling. Je brengt de inzichten die je hebt gekregen, in praktijk. Want daar horen ze getoetst en gezuiverd te worden, steeds weer opnieuw.




Je ziet Marta: compleet gelukkig zijn. Het raakte me toen haar een jaar na haar intrede gevraagd werd: Benauwt het je niet... dat je hier nooit meer vandaan zult gaan, hier zult sterven? Ze zei verlegen lachend: Nee... ik vind het een gift... dat ik hier mag zijn en zo kan leven.

De documentaire volgt Marta en haar familie gedurende tien jaar. Normaal mag er niet gefilmd worden in het klooster, maar filmmaakster Maud Nycander kreeg bij grote uitzondering toestemming om Marta twee keer te interviewen, net voor haar intrede en na haar vijfjarig noviciaat. (Documentaire over Marta, een jonge vrouw die op haar 19de intrad bij de Karmelitessen, de strengste van alle kloosterorden. Marta komt uit een katholieke familie met negen kinderen. Ze mag het klooster van Glumslöv in Zuid-Zweden nooit verlaten en haar familieleden maar zeven keer per jaar ontmoeten, in een speciale bezoekersruimte waarin ze van hen gescheiden is door tralies. De documentaire volgt Marta en haar familie gedurende tien jaar. Normaal mag er niet gefilmd worden in het klooster, maar uitzonderlijk heeft Maud Nycander de toelating gekregen om Marta twee keer te interviewen, net voor haar intrede en na haar vijfjarig noviciaat. Ze praatte ook met Marta's moeder, haar zus Helena, haar oudste en jongste broers Samuel en Emanuel.)

Marta: ,,Kranten, tv, computers. Dat is allemaal afleiding. Als dat allemaal wegvalt, zoals hier - wij leven in stilte en eenzaamheid - dan kom je onvermijdelijk jezelf tegen, je diepste ik. Alles wat je hebt en wat je bent. Je wordt in zekere zin heel eenvoudig. In de buitenwereld gaan mensen steeds weer op zoek naar nieuwe ervaringen. Nieuwe mensen en zo. Ze zijn 'op jacht'. Daar staan wij zodanig los van dat we gewoon in de tuin naar een bloem kunnen kijken. We hebben een grote tuin. We zitten niet opgesloten in een kamer. We hebben een hometrainer en een trampoline. We hebben zelfs stokken om Nordic walking mee in de tuin te doen. Alle zusters lopen rond met skistokken."

Hieronder nog wat foto's van haar leefwereld


Buitenaanzicht van het klooster

Karmelitklostret (zusters)
Fortunavägen 55
S-257 30 Rydebäck
Sweden


Binnenplaats van het klooster


Kapel van de zusters


Stil gebed in het koor

r
De Refter



Het maken van ikonen 


 

 





 


 

Vrucht van geduldige arbeid ...

.
Recreatie in de tuin van het klooster


Ruimte om - gescheiden - bezoek te ontvangen


Marta in haar 'eigen' wereld


Zijaanzicht van het klooster


Een gezamenlijke wandeling


Een oord van rust en bezinning dat voor slechts weinige geroepenen is weggelegd....

Karmelitnunnorna

Besöksadress : Fortunavägen 55, Rydebäck
Postadress : Karmelitklostret, Box 15018, 250 15 Helsingborg



Kartuizer klooster van de Grande Chartreuse in de Ardennen

In het klooster verenigen mensen zich om het voorbeeld van Jezus op bijzondere en strikte wijze na te leven, vrij van de compromissen van het gewone leven. De dagindeling, geheel gericht op godsdienst, wordt doorgaans bepaald door het bidden van de getijden. Opbouw van dit lemma

Bekering
Op verschillende plekken in de evangeliën blijkt dat Jezus Christus iedere mens voor een radicale, maar zeer existentiële keuze plaatst. Christus brengt de Blijde Boodschap van het Rijk Gods, en het is aan een ieder om die boodschap aan te nemen of te verwerpen. Christus roept op tot Bekering: hij vraagt de mens om zich vrij te maken van alle Zonden, preoccupaties en beslommeringen die de weg tot het Rijk Gods versperren.

Een leven lang
De Kerk heeft steeds geleerd, dat bekering niet eens en voor altijd gegeven kan zijn, maar steeds opnieuw en levenslang moet worden beleefd en nagestreefd. Ook de gelovige christen raakt immers steeds opnieuw verstrikt in alle mogelijke aardse zorgen en bezigheden die hem het zicht op het Rijk Gods ontnemen.

Roeping
Al sinds de vroegste jaren van het Christendom trekken sommige gelovigen zich de oproep tot voortdurende bekering zeer letterlijk en persoonlijk aan. Zij voelen zich geroepen om hun leven volledig te wijden aan het streven naar christelijke volmaaktheid. Aan deze roeping geven zij gehoor door te leven volgens de zogenoemde evangelische raden.

Evangelische raden
Evangelische raden zijn de raadgevingen, door Jezus zelf in zijn Evangelie ter beoefening aanbevolen. Meer in het bijzonder worden met de evangelische raden de drie raadgevingen bedoeld waarmee Jezus gelovigen uitnodigt tot navolging van de levensstaat die Hij voor Zichzelf heeft gekozen: gehoorzaamheid, vrijwillige armoede en celibaat. Zo zegt Jezus, die tot in de dood geheel gehoorzaam was aan de Vader, tegen een rijke, wetgetrouwe jongeling: "Als u onverdeeld goed wilt zijn, ga dan uw bezit verkopen en geef het aan de armen, en u zult een schat hebben in de hemel. Kom dan terug om Mij te volgen." (Matteüs 19,21). En tegen zijn volgelingen: "Er zijn eunuchen [onhuwbaren] die zichzelf zo gemaakt hebben omwille van het koninkrijk der hemelen. Wie dat kan, moet het begrijpen." (Matteüs 19,12).

Bewonderingswaardig : Een zwijgend bestaan

Het klooster van de Grande Chartreuse, het Franse moederhuis van de kartuizers in de Ardennen. Dat is zonder twijfel de
strengste orde van de Kerk. Kartuizers brengen immers het grootste deel van de dag door in zwijgende
eenzaamheid. Hun leven bestaat grotendeels uit gebed. Ze komen slechts samen voor het koorgebed en de eucharistie. Hun levenswijze is uitermate sober en arm. Gasten ontvangen kartuizers niet, enkel wie toetreding overweegt mag in hun kloosters verblijven.


Adres: 428 Couvent de Grande Chartreuse, 38380 Saint-Pierre-de-Chartreuse, Frankrijk

LE GRAND SILANCE - DIE GROSSE STILLE - INTO GREAT SILANCE

Ascese

Door de nadruk die Christus legt op armoede en zuiverheid gaat het streven naar christelijke volmaaktheid bijna vanzelfsprekend gepaard met een vorm van Ascese. In de oudste christelijke gemeenten vormden mannelijke en vrouwelijke asceten een bijzondere kerkelijke stand. Zij hielden zich bij hun leefwijze doorgaans aan regels die werden opgesteld door de leiders van de gemeenten. Deze monachalen - een naam afkomstig van het Griekse monachos dat 'alleen levend' betekent - leefden louter voor God een sober leven binnen de beslotenheid van de eigen woning.

Eenzaamheid
In de loop der jaren ontstond bij velen een toenemende behoefte om zich geheel uit de als zondig beleefde maatschappij terug te trekken en echte, volledige eenzaamheid te ervaren. Aan het begin van de 3e eeuw trokken enkele mannen daarom de woestijnen van Syrië, Libië en Egypte in, om daar een streng ascetisch leven te leiden als woestijnkluizenaar. Een dergelijke woestijnkluizenaar, ook wel Eremiet of Anachoreet genoemd, kreeg in de loop der tijd vaak ongewild volgelingen om zich heen, die zich bij hem wilden aansluiten om van hem te leren.

Gemeenschap
In de 4e eeuw gingen de 'woestijnchristenen' hun levenswijze langzaam maar zeker in gemeenschap gestalte geven. Dit 'gezamenlijke kluizenaarschap' onder de leiding van een ervaren geestelijke wordt Coenobitisme genoemd, naar het Griekse koinos en bios dat samen 'gemeenschappelijk leven' betekent. Het kan gezien worden als de vroegste vorm van kloosterleven.


OVER REGELS EN GELOFTEN


Regel
Toen het kloosterleven, in steeds vast omlijnder vormen, in de loop der eeuwen ook in Europa doordrong ontstonden de zogenoemde kloosterregels. Een regel is het geheel van voorschriften in een klooster, waarnaar de bewoners moeten leven. De regel bepaalt onder meer de dagindeling, de spiritualiteit, de keuze der bezigheden en de aanleg der gebouwen. Eeuwenlang is met name de Regel die de Italiaanse abt Benedictus van Nursia omstreeks 520 opstelde van grote invloed geweest op de ontwikkeling van het kloosterleven in Europa.

Professie
Een kloosterling verplicht zich door het afleggen van Kloostergeloften ofwel vota religiosa formeel tot het onderhouden van de evangelische raden van armoede, zuiverheid en gehoorzaamheid. Het plechtig afleggen van de Geloften wordt professie genoemd. Bij de Professie worden de geloften door de wettige overste van de kloostergemeenschap in naam van de Kerk aangenomen.

KLOOSTERGEBOUW


Clausuur
De vrijheid van kloosterlingen om hun verblijfplaats te verlaten en anderen er in toe te laten is van oudsher beperkt. De desbetreffende voorschriften en ook de ruimten binnen en bij het klooster die eronder vallen, worden clausuur of slot genoemd. Vandaar ook de naam klooster ofwel claustrum, dat letterlijk 'afgesloten ruimte' betekent. Monniken van een zogenoemde Bedelorde houden zich echter vaak op in eenvoudige onderkomens in de steden, om daar in navolging van de apostelen acute pastorale zorg te verlenen. Van een klooster en clausuur in de traditionele zin is dan nauwelijks sprake.

Vijf ruimten
Een kloostergebouw bestaat, sinds de regel van Benedictus maatgevend werd, doorgaans uit ten minste vijf ruimten: een kerk (oratorium), een slaapzaal (dormitorium), een eetzaal of refter (refectorium) met daarbij de keuken en toiletten, een gastenverblijf (cella hospitum) en een spreekkamer of porterie (portaria). Vanuit de spreekkamer wordt het contact met de buitenwereld onderhouden. In de loop der jaren werd het overigens gangbaar dat iedere kloosterling een eigen cel kreeg.

Kloostergang
De vijf vertrekken of vleugels van een klooster liggen rondom de Kloostergang, het hart van het klooster. De kloostergang is een overdekte omloop rond een binnenplaats in het centrum van het klooster. De gang geeft toegang tot de verschillende vertrekken en vleugels van het klooster.

De grote stilte
Voor het eerst uitgezonden op de vaderlandse tv: de wereldwijde succesfilm Into great silence (in het Duits: Die grosse Stille) over het beroemde klooster van de kartuizers in de bergen rond Grenoble. In de film die van kwart over elf tot ver na middernacht duurt wordt bijna geen woord gesproken.



WERKEN EN BIDDEN


Ora et Labora
"Ledigheid is de vijand van de ziel", schrijft Benedictus in zijn Regula Monachorum (48,1). "Daarom dienen de broeders zich op bepaalde tijden bezig te houden met handwerk en op bepaalde andere uren met geestelijke lezing." Van Benedictus komt dan ook de beroemde uitdrukking ora et labora, ofwel 'bid en werk', die het kloosterleven in essentie typeert. Hoewel hij arbeid vooral ziet als voorwaarden scheppend voor het geestelijk leven, benadrukt Benedictus het belang ervan nog door te stellen dat "zij juist dan echte monniken zijn, als zij van het werk van hun handen leven zoals onze Vaderen en de apostelen" (Regula 48,8).

Getijden
Alle bezigheden in het klooster zijn onderhevig aan het strikte ritme van het Officie, dat op vaste tijden ofwel Getijden wordt gebeden. Het Getijdengebed is volgens oude christelijke traditie zo ingericht, dat heel de loop van dag en nacht door de lofprijzing van God wordt geheiligd. De kloosterlingen komen voor het zingen van dit gebed steeds bijeen in het koor van de kloosterkerk. Eeuwenlang waren er acht verplichte getijden, maar sinds het Tweede Vaticaans Concilie behoeft er nog maar een minimum van vijf getijden te worden gebeden: Metten, Lauden, Vespers, Completen en nog één ander getijde.

Gebed voor iedereen
In de vroegste eeuwen van het christendom waren overigens alle gelovigen iedere dag opnieuw tot Gebed op geregelde uren bereid. Om ons een voorstelling te maken van de sterke greep die het geloof daarmee op het dagelijks leven had, hoeven we maar naar het gebedsritme van hedendaagse moslimgemeenschappen te kijken. Pas in de middeleeuwen vatte de gedachte post dat het getijdengebed enkel maar door kloosterlingen en priesters in hun koren gebeden hoefde te worden, in naam van heel de Kerk en alle gelovigen. Voor ons is dat inmiddels heel vanzelfsprekend.

Bekijk hier een fragment van de leefwereld in de Grand

Ghartreuse


Bekijk ook eens het leven van de Norbertijnen in Tongerlo (Vlaanderen) aan de hand van een drietal videofragmenten


VIDEO - DEEL 1                VIDEO - DEEL 2               VIDEO - DEEL 3

DE WEG - DE WAARHEID - HET LEVEN

 READ THE BOOK - THE BIBLE CHANGE YOUR LIFE

   

Heer, wees mijn Gids

                                

INFO: DE WEG - DE WAARHEID HET LEVEN FILM

Handige Bijbel

Remember all victims of violence worldwide   

GEBED  LEEFREGEL  BELIJDENIS  

DE WEG | DE WAARHEID HET LEVEN | FILM | AUDIO

CREATOR

HOLYHOME.NL USE NO COOKIES - REPORT DEAD LINKS

Waard om te weten :

Een hartelijk welkom op de site
Deze pagina printen
Sitemap

Wie zoekt zal vinden

FAQ - HELP

Kerk
Zondag
Advent
Kerstfeest
Driekoningen
Vastentijd
Goede Vrijdag
Aswoensdag
Palmzondag
Palmpasen
De stille week
Witte donderdag
Stille zaterdag
Paaswake
Pasen - Paasfeest
Hemelvaartsdag
Pinksteren
Biddag
Dankdag
Avondmaal
Doop
Belijdenis
Oudjaarsdag
Nieuwjaarsdag
Sint Maarten
Sint Nicolaas
Halloween
Hervormingsdag
Dodenherdenking
Bevrijdingsdag
Koningsdag / Koninginnedag
Gebedsweek
Huwelijk
Begrafenis
Vakantie
Recreatie
Feest- en Gedenkdagen
Symbolen van herkenning
 
Leerzame antwoorden op levens- en geloofsvragen


Hebreeën 4:12 zegt: "Want levend en krachtig is het woord van God, en scherper dan een tweesnijdend zwaard: het dringt diep door tot waar ziel en geest, been en merg elkaar raken, en het is in staat de opvattingen en gedachten van het hart te ontleden"Lees eens: Het zwijgen van God

God heeft zoveel liefde voor de wereld, dat Hij Zijn enige Zoon heeft gegeven; zodat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft.
Lees eens:  God's Liefde

Schat onder handbereik


Bemoediging en troost

Bible-people - stories of famous men and women in the Bible
Bible-archaeology - archaeological evidence and the Bible
Bible-art - paintings and artworks of Bible events
Bible-top ten - ways to hell, films, heroes, villains, murders....
Bible-architecture - houses, palaces, fortresses
Women in the Bible -
 great women of the Bible
The Life of Jesus Christ - story, paintings, maps

Read more for Study  
Apocrypha, Historic Works
 GELOOF EN LEVEN een
          KLEINE HULP VOOR  ONDERWEG
 

Wie zoekt zal vinden           


www Holyhome.nl

Boeiende Series :

Bijbelvertalingen
Bijbel en Kunst

Bijbels Prentenboek
Biblische Bildern
Encyclopedie
E-books en Pdf
Prachtige Bijbelse Schoolplaten

De Heilige Schrift
Het levende Woord van God
Aan de voeten van Jezus
Onder de Terebint
In de Wijngaard

De Bergrede
Gelijkenissen van Jezus
Oude Schoolplaten
De Zaligsprekingen van Jezus

Goede Vruchten
Geestesgaven

Tijd met Jezus
Film over Jezus
Barmhartigheid

Catechese lessen
Het Onze Vader
De Tien Geboden
Hoop en Verwachting
Bijzondere gebeurtenissen

De Bijbel is boeiend
Bijbelverhalen in beeld
Presentaties en Powerpoints
Bijbelse Onderwerpen

Vrede van God voor jou
Oude bijbel tegels

Informatie over alle kerken in Nederland: Kerkzoeker
 
Bible Study: The Bible alone!
L'étude biblique: Rien que la Bible!
Bibelstudium: Allein die Bibel!  

Materiaal voor het Digibord
Werkbladen Bijbelverhalen Bijbellessen
OT Hebreeuws-Engels
NT Grieks-Engels

Naslagwerken
Belijdenissen
Een rijke bron

Missale Romanum + Afbeeldingen
Stripboek over Jezus
Christelijke Symbolen
Plaatjes Afbeeldingen Clipart
Evangelie op Postzegels

Harmonium Huisorgel
Godsdiensten en Religies
Herinnering aan Kerken

Christian Country Music
Muzikale ontspanning
Software voor Bijbelstudie
Hartverwarmende Klanken
Read and Hear the Holy Bible
 Luisterbijbel

Bijbel voor Slechtzienden Begrippenlijst   -1-   -2-

Meer weten over de Psalmen, gezangen, liturgieën, belijdenisgeschriften: Catechismus, Dordtse Leerregels en veel andere informatie? . Kijk opOnline-bijbel.nl
         
  (
What's good, use it)