HOME | STUDIEBIJBEL | BIJBELSTUDIES | BIJBELATLAS | BIJBELSEGESCHIEDENIS | NIEUWS
CONFRONTATIE MET MYTHOLOGIE
De vindplaats van materiaal voor Bijbelstudie, geloofstudie, catechese, school, kring, persoonlijk geloof, studie thuis, kerk, club, nieuws, godsdienstonderwijs, zingeving en vooral heel veel mogelijkheden om je Bijbelkennis te vergroten. Blijf niet afhankelijk van anderen maar lees zelf de Bijbel. Investeer in geestelijke rijkdom.
BIJBEL: bron van vrede
Waarom
zouden wij mythen beschouwen? Zijn ze niet slechts verdichtsels uit het
verre verleden? Hoewel veel mythen inderdaad op verdichtsels zijn
gebaseerd, berusten andere op feiten. Neem bijvoorbeeld de over de hele
wereld aangetroffen mythen en legenden die gebaseerd zijn op het feit
van de wereldomvattende vloed, of zondvloed, waarover de bijbel spreekt.
Eén reden voor het beschouwen van mythen is, dat ze ten
grondslag liggen aan opvattingen en riten die men tegenwoordig nog
steeds in religies aantreft. Zo kan men bijvoorbeeld nagaan hoe het
geloof in een onsterfelijke ziel uit oude Assyro-Babylonische mythen
via de Egyptische, Griekse en Romeinse mythologie de christenheid heeft
bereikt, waar deze opvatting een fundamenteel leerstuk in haar
theologie is geworden. Mythen getuigen ervan dat de mens vanouds naar
goden alsook naar de zin van het leven heeft gezocht. In dit hoofdstuk
zullen wij kort enkele van de veel voorkomende thema’s
bespreken die in de mythen van de grote culturen der wereld worden
aangetroffen. Terwijl wij deze mythologieën de revue laten
passeren, zal het ons opvallen dat wij met een zekere regelmaat zaken
zoals schepping, de Vloed, valse goden en halfgoden, de onsterfelijke
ziel en zonaanbidding tegenkomen als gemeenschappelijke elementen in de
mengelmoes van mythologieën. Maar hoe zou dit komen?
Heel vaak is er een historische kern aanwezig, een persoon of een
gebeurtenis waaromheen later in overdreven of verdraaide vorm een
verhaal is geweven zodat de mythe ontstond. Een van deze historische
feiten is het bijbelse scheppingsverslag.
Feiten
en verdichtsels omtrent de schepping
Er
zijn talloze scheppingsmythen, maar geen ervan wordt gekenmerkt door de
eenvoudige logica van het bijbelse scheppingsverslag (Genesis hfdst. 1,
2). Wat bijvoorbeeld de Griekse mythologie erover vertelt, klinkt
barbaars. De eerste Griek die mythen op schrift stelde en er systeem in
bracht, was Hesiodus, die in de achtste eeuw v.G.T. zijn Theogonie
schreef. Hij beschrijft het ontstaan van de goden en de wereld. Hij
begint met Gaea, of Gaia (de aarde), die Uranus (de hemel) voortbrengt.
Wat daarop volgt, wordt door Jasper Griffin, een deskundige op dit
terrein, in The Oxford History of the Classical World aldus uiteengezet:
"Hesiodus vertelt het, ook aan Homerus bekende, verhaal over hemelgoden
die elkaar opvolgden. Eerst was Uranus oppermachtig, maar hij
onderdrukte zijn kinderen, en Gaia moedigde zijn zoon Cronus aan hem te
castreren. Cronus op zijn beurt verslond zijn eigen kinderen, totdat
zijn vrouw Rhea hem een steen te eten gaf in plaats van Zeus; het kind
Zeus werd op Kreta grootgebracht, dwong zijn vader om zijn broers en
zusters uit te braken, en versloeg samen met hen en met de hulp van
anderen Cronus en zijn Titanen en wierp hen in Tartarus."
Uit welke bron putten de Grieken deze vreemde mythologie? Dezelfde
schrijver antwoordt: "De uiteindelijke oorsprong ervan schijnt
Soemerisch te zijn. In deze oosterse verhalen ontmoeten wij goden die
elkaar opvolgden, en de thema’s van castratie, opslokken en
een steen keren terug op manieren die, hoewel ze van elkaar
verschillen, aantonen dat de overeenkomst met Hesiodus geen toeval is."
Wij moeten de bron van veel mythen die in andere culturen zijn
doorgedrongen, in het oude Mesopotamië en Babylon zoeken.
De oude mythologie van de Chinese volksreligie is niet altijd
gemakkelijk te omschrijven, aangezien in de periode van
213–191 v.G.T. veel geschreven berichten verloren zijn
gegaan. Sommige mythen zijn echter bewaard gebleven, zoals die waarin
wordt beschreven hoe de aarde werd gevormd. Een professor in de
oosterse kunst, Anthony Christie, schrijft: "Wij vernemen dat Chaos als
een kippeëi was. Noch de hemel noch de aarde bestond. Uit het
ei werd Pan Koe geboren, terwijl uit de zware elementen ervan de aarde
en uit de lichte elementen de hemel werd gemaakt. Pan Koe wordt
voorgesteld als een dwerg, gekleed in een berehuid of een mantel van
bladeren. Zo’n 18.000 jaar lang nam de afstand tussen de
aarde en de hemel dagelijks met tien voet [ca. 3 m] toe en Pan Koe
groeide even snel, zodat zijn lichaam de kloof vulde. Toen hij stierf,
veranderden verschillende delen van zijn lichaam in diverse
natuurelementen. . . . Uit de vlooien op zijn lichaam ontstond het
mensenras."
In een Inkalegende uit Zuid-Amerika wordt uitgelegd hoe een mythische
schepper aan elke natie spraak gaf: "Hij gaf aan elke natie de taal die
ze moest spreken . . . Hij gaf bestaan en ziel aan een ieder, aan zowel
de mannen als de vrouwen, en gaf elke natie het bevel onder de aarde te
zinken. Bijgevolg verdween elke natie onder de grond en kwam naar boven
op de plaatsen waaraan hij ze toewees" (The Fables and Rites of the
Yncas, door Cristóbal de Molina uit Cuzco, geciteerd in
South American Mythology). In dit geval schijnt het bijbelse verslag
van de spraakverwarring te Babel de feitelijke kern voor deze Inkamythe
te zijn (Genesis 11:1-9). Maar laten wij nu onze aandacht richten op de
grote vloed die in de bijbel, in Genesis 7:17-24, beschreven wordt.
De
Zondvloed — Feit of mythe?
Ons
zo’n 4500 jaar in de geschiedenis terugvoerend tot omstreeks
2500 v.G.T., vertelt de bijbel ons dat opstandige geestenzonen van God
een menselijke gedaante aannamen en "zich vrouwen [gingen] nemen". Uit
deze onnatuurlijke verbintenissen kwamen de gewelddadige Nefilim voort,
"de sterke mannen die er oudtijds waren, de mannen van vermaardheid".
Hun wetteloze gedrag had zo’n slechte uitwerking op de wereld
van vóór de Vloed dat Jehovah zei: "’Ik
zal de mensen, die ik heb geschapen, van de oppervlakte van de
aardbodem wegvagen, . . . want waarlijk, ik heb er spijt van dat ik hen
heb gemaakt.’ Maar Noach vond gunst in de ogen van Jehovah."
Het verslag vertelt dan verder welke specifieke en praktische stappen
Noach moest doen opdat zowel hijzelf als zijn gezin en een
verscheidenheid van diersoorten uit de Vloed gered konden worden.
— Genesis 6:1-8, 13–8:22; 1 Petrus 3:19, 20; 2
Petrus 2:4; Judas 6.
Het in Genesis opgetekende verslag over de aan de zondloed voorafgaande
gebeurtenissen wordt door hedendaagse critici als mythe gebrandmerkt.
Toch werd de geschiedenis van Noach door getrouwe mannen als Jesaja,
Ezechiël, Jezus Christus en de apostelen Petrus en Paulus
aanvaard en geloofd. Het Vloedverslag wordt ook ondersteund door het
feit dat het over de hele wereld wordt weerspiegeld in zo veel
mythologieën, met inbegrip van het oude Gilgamesj-epos alsook
de mythen van China en van de Azteken, Inka’s en
Maya’s. Laten wij nu, met het bijbelse verslag in gedachten,
de Assyro-Babylonische mythologie en haar zinspelingen op een vloed
eens beschouwen. — Jesaja 54:9; Ezechiël 14:20;
Matthéüs 24:37; Hebreeën 11:7.
De
vloed en de godmens Gilgamesj
Wanneer
wij ruim 3000 jaar in de geschiedenis teruggaan, komen wij de beroemde
Babylonische mythe genaamd het Gilgamesj-epos tegen. Onze kennis
hiervan is hoofdzakelijk gebaseerd op een spijkerschrifttekst afkomstig
uit de bibliotheek van Assoerbanipal in het oude Ninevé. De
tekst dateert uit de zevende eeuw v.G.T., hoewel het verslag veel
verder teruggaat.
Het is het verhaal van de heldendaden van Gilgamesj, die wordt
beschreven als iemand die voor twee derde god en voor
één derde mens was, ofte wel een halfgod. In
één versie van het epos staat: "In Oeroek bouwde
hij muren, een grote borstwering, en de tempel van de gezegende Eanna
voor de hemelgod Anoe, en voor Isjtar, de godin van de liefde . . .,
onze vrouwe van liefde en oorlog." Gilgamesj was echter niet bepaald
een aangenaam persoon om in de buurt te hebben. De inwoners van Oeroek
klaagden bij de goden: "Zijn wellust laat geen maagd aan haar minnaar,
noch de dochter van de krijger noch de vrouw van de edele."
Wat deden de goden als reactie op het protest van de mensen? De godin
Aroeroe schiep Enkidoe om de menselijke rivaal van Gilgamesj te zijn.
Maar in plaats van vijanden werden zij goede vrienden. In het verdere
verloop van het epos stierf Enkidoe. Verscheurd riep Gilgamesj uit:
"Wanneer ik sterf, zal ik dan niet als Enkidoe zijn? Smart is mijn buik
binnengedrongen. Uit angst voor de dood zwerf ik over de steppe." Hij
wilde achter het geheim van onsterfelijkheid komen en ging op zoek naar
Oetnapisjtim, de overlevende van de grote vloed, die onsterfelijkheid
met de goden had gekregen.
Ten slotte vindt Gilgamesj Oetnapisjtim, die hem het verhaal van de
vloed vertelt. Zoals te lezen staat op het elfde tablet van het epos,
bekend als het vloedtablet, geeft Oetnapisjtim een opsomming van de
instructies die hem betreffende de vloed zijn gegeven: "Haal (dit) huis
neer, bouw een schip! Geef bezittingen op, zoek het leven. . . . Neem
het zaad van al wat leeft aan boord van het schip." Klinkt dit niet
ongeveer als het bijbelse verslag over Noach en de Vloed? Maar
Oetnapisjtim kan Gilgamesj geen onsterfelijkheid geven. Teleurgesteld
keert Gilgamesj naar Oeroek terug. Het verslag besluit met zijn dood.
De kerngedachte van het epos is de droefheid en frustratie van de dood
en het hiernamaals. Die mensen uit de oudheid vonden niet de God van
waarheid en hoop. Het verband tussen het epos en het eenvoudige
bijbelse verslag over het tijdperk dat aan de Vloed voorafging, is
echter heel duidelijk. Laten wij ons nu tot het Vloedverslag wenden
zoals dat in andere legenden voorkomt.
Vloed-legenden
in andere culturen
Zelfs
nog ouder dan het in het Gilgamesj-epos opgetekende verslag is de
Soemerische mythe waarin wij kennis maken met "Zioesoedra, de
tegenhanger van de bijbelse Noach, die wordt beschreven als een vrome,
godvrezende koning die voortdurend op zoek is naar goddelijke
openbaringen in dromen of bezweringen" (Ancient Near Eastern Texts
Relating to the Old Testament). Volgens dezelfde bron treft men in deze
mythe "de nauwste en opvallendste overeenkomst met het bijbelse verslag
[aan] die tot op heden in de Soemerische literatuur is ontdekt". De
Babylonische en Assyrische beschavingen, die later kwamen, werden door
de Soemerische beïnvloed.
Het boek China — A History in Art vertelt over een van de
oude heersers van China, een zekere Yu, "de bedwinger van de Grote
Vloed. Yu deed de wateren van de vloed afvloeien in rivieren en
zeeën, opdat zijn volk zich opnieuw kon vestigen." De
mythologiedeskundige Joseph Campbell schreef over het Chinese "Tijdperk
van de Grote Tien" en zei: "Gedurende dit belangrijke tijdperk, dat
eindigde in een grote vloed, regeerden volgens de vroege, uit het
Tsjow-tijdperk afkomstige mythologie tien keizers. Het schijnt derhalve
dat wat wij hier onder de ogen krijgen, misschien niets anders is dan
een plaatselijke omvorming van de reeksen van de oude Soemerische
koningslijst." Vervolgens citeerde Campbell andere gegevens uit Chinese
legenden die "het argument inzake een Mesopotamische bron [schenen te]
versterken". Dit voert ons terug tot dezelfde fundamentele bron waaruit
vele mythen ontsproten zijn. Het verhaal van de Vloed komt echter ook
voor in Noord- en Zuid-Amerika, bijvoorbeeld in Mexico gedurende de
periode van de Azteken in de vijftiende en zestiende eeuw G.T.
In de Azteekse mythologie was sprake van vier voorgaande tijdperken;
gedurende het eerste daarvan werd de aarde bewoond door reuzen. (Dat
doet ons nogmaals denken aan de Nefilim, de reuzen van wie in de
bijbel, in Genesis 6:4, gewag wordt gemaakt.) Tot deze mythologie
behoorde ook een legende over een oervloed, waarin "de wateren boven
zich vermengden met de wateren beneden, waardoor de horizons verdwenen
en alles tot een tijdeloze kosmische oceaan werd gemaakt". De god die
de regen en het water beheerste, was Tlaloc. Zijn regen verkreeg men
echter niet goedkoop, maar werd gegeven "in ruil voor het bloed van
mensenoffers, wier stromende tranen het neerstorten van de regen zouden
nabootsen en daardoor stimuleren" (Mythology — An Illustrated
Encyclopedia). Een andere legende zegt dat het vierde tijdperk werd
geregeerd door Chalchiutlicue, de watergodin, wier universum door een
vloed verging. De mensen werden gered door vissen te worden!
Azteekse
mythologie, de god Tlaloc
Insgelijks
hadden de Inka’s hun vloedlegenden. De Britse schrijver
Harold Osborne zegt: "Misschien zijn de meest algemene elementen in de
Zuidamerikaanse mythen wel de verhalen over een grote watervloed . . .
Mythen betreffende een grote watervloed zijn zeer wijdverbreid onder
zowel de volken van de hooglanden als de stammen van de tropische
laaglanden. De grote watervloed wordt over het algemeen in verband
gebracht met de schepping en met een epifanie [manifestatie] van de
schepper-god. . . . Soms wordt [deze vloed] beschouwd als een
goddelijke straf die de bestaande mensheid wegvaagde ter voorbereiding
van de opkomst van een nieuw ras."
Evenzo hadden de Maya’s in Mexico en Midden-Amerika hun
vloedlegende, waarin sprake was van een wereldomvattende watervloed, of
haiyococab, hetgeen betekent "water over de aarde". De katholieke
bisschop Las Casas schreef dat de Indianen van Guatemala deze vloed
"Butic noemden, het woord voor een vloed van vele wateren, in de
betekenis van het laatste oordeel, en daarom geloven zij dat er nog een
Butic op het punt staat te komen, wederom een vloed en een oordeel,
niet van water, maar van vuur". Over de hele wereld zijn er nog veel
meer vloedlegenden, maar de enkele die reeds zijn aangehaald, dienen
ter bevestiging van de kern van de legende, de historische gebeurtenis
die in het boek Genesis wordt verhaald.
Het
algemeen verbreide geloof in een onsterfelijke ziel
Niet
alle mythen zijn echter op feiten of op de bijbel gebaseerd. De mens
heeft zich in zijn speurtocht naar God aan strohalmen vastgeklampt,
misleid door de illusie van onsterfelijkheid. Zoals wij in dit boek
steeds weer zullen zien, is het geloof in een onsterfelijke ziel of
varianten daarvan een erfstuk dat door de millennia heen tot ons is
gekomen. De volken die tot de oude Assyro-Babylonische beschaving
behoorden, geloofden in een hiernamaals. De New Larousse Encyclopedia
of Mythology verklaart: "Onder de aarde, aan de overzijde van de
afgrond van de Apsoe [een zoetwateroceaan waarop de hele aarde rust],
lag de helse woonplaats waarin de mensen na hun dood afdaalden. Het was
het ’land waaruit geen terugkeer mogelijk is’ . . .
In deze regionen van eeuwige duisternis worden de zielen van de doden
— edimmoe — ’als vogels getooid met een
kleed van vleugels’, alle in een wirwar dooreengegooid."
Volgens de mythe werd deze onderwereld door de godin Eresjkigal,
"Vorstin van de grote aarde", geregeerd.
Ook de Egyptenaren hadden hun opvatting omtrent een onsterfelijke ziel.
Voordat de ziel een gelukkige rustplaats kon bereiken, moest ze
afgewogen worden tegen Ma-a-t, de godin van waarheid en gerechtigheid,
die werd gesymboliseerd door de veer der waarheid. Anoebis, de god met
de jakhalskop, of Horus, de valk, hielp hierbij. Indien de ziel door
Osiris werd goedgekeurd, zou ze zich te zamen met de goden in een
toestand van gelukzaligheid verheugen. Zoals zo vaak het geval is,
vinden wij hier het gemeenschappelijke element van de Babylonische
opvatting omtrent de onsterfelijke ziel, waardoor de religie, het leven
en het gedrag van mensen werden gevormd.
De
god Horus en de god Anoebis
links: Man met de kop van een havik. Horus was een god van de hemel. Hij is het best bekend als de beschermer van de heerser van Egypte. Men dacht dat de farao de levende Horus was. Horus is de zoon van Isis en Osiris. Nadat Osiris was vermoord door zijn broer Seth, vochten Horus en Seth om de troon van Egypte. In dit gevecht is Horus een van zijn ogen kwijt geraakt. Het oog keerde weer terug en werd het symbool van de beschermer van het Oude Egypte. Na het gevecht werd Horus gekozen tot de heerser van het leven.
rechts: Anoebis - god met een jakhalskop, had de leiding bij het balsemen en begeleidde de doden naar de andere wereld. Omdat jakhalzen vaak gezien werden bij begraafplaatsen dachten de Oude Egyptenaren dat Anubis over de dood waakte. Anubis was de god die mee heeft geholpen bij het balsemen van de god Osiris, nadat Osiris was gedood door Seth. Sindsdien is hij de god die de leiding heeft bij het mummificeren van mensen.
In
de oude Chinese mythologie namen het geloof in een voortbestaan na de
dood en de noodzaak om voorouders gelukkig te houden, ook een
belangrijke plaats in. Omtrent voorouders werd "de opvatting gehuldigd
dat zij levende en machtige geesten waren, die allen wezenlijk bezorgd
waren voor het welzijn van hun levende nakomelingen, maar ook in toorn
bestraffend konden optreden als zij misnoegd waren". De doden moesten
in elk opzicht geholpen worden, ja, men moest hun zelfs metgezellen in
de dood meegeven. Derhalve "werden sommige Sjang-koningen . . .
begraven met zo’n honderd tot driehonderd menselijke
slachtoffers, die hem in de volgende wereld moesten dienen. (Deze
praktijk verbindt het oude China met Egypte, Afrika, Japan en andere
plaatsen, waar soortgelijke offers werden gebracht.)" (Man’s
Religions, door John B. Noss) In deze gevallen leidde het geloof in een
onsterfelijke ziel tot mensenoffers. — Vergelijk Prediker
9:5, 10; Jesaja 38:18, 19.
De Grieken, die in hun mythologie vele goden hadden uitgedacht, hielden
zich ook bezig met de doden en hun bestemming. Volgens de mythen was de
zoon van Cronus en broer van de goden Zeus en Poseidon degene die over
dat rijk van sombere duisternis was gesteld. Zijn naam was Hades, en
zijn rijk werd naar hem genoemd. Hoe bereikten de zielen van de doden
Hades?
De schrijfster Ellen Switzer verklaart: "Er waren . . . angstaanjagende
schepselen in de onderwereld. Daar was Charon, die de veerboot roeide
waarmee de pasgestorvenen van het land der levenden overgezet werden
naar de onderwereld. Charon vroeg betaling voor zijn veerdienst [over
de rivier de Styx], en de Grieken begroeven hun doden vaak met een
muntje onder de tong om er zeker van te zijn dat zij het juiste
veergeld hadden. Dode zielen die niet konden betalen, moesten aan deze
zijde van de rivier blijven, in een soort niemandsland, en zouden
kunnen terugkeren om de levenden te kwellen."
De Griekse mythologie van de ziel beïnvloedde vervolgens de
Romeinse opvatting, en de Griekse filosofen, zoals Plato (ca.
427–347 v.G.T.), oefenden een sterke invloed uit op vroege
afvallige christelijke denkers die het leerstuk van de onsterfelijke
ziel in hun leer opnamen, ook al bestond er geen bijbelse basis voor.
De Azteken, de Inka’s en de Maya’s geloofden ook in
een onsterfelijke ziel. De dood was voor hen net zo’n
mysterie als voor andere beschavingen. Zij hadden hun
ceremoniën en geloofsovertuigingen als hulp om zich met het
feit te verzoenen. In dit verband verklaart de archeoloog en historicus
Victor W. von Hagen in zijn boek Azteken — De opkomst en
ondergang van een krijgsvolk: "Eigenlijk leefden de doden nog, zij
waren slechts overgegaan van één fase in een
andere, zij waren onzichtbaar, ontastbaar, onkwetsbaar. De doden . . .
waren de ongeziene leden van de clan geworden." — Vergelijk
Rechters 16:30; Ezechiël 18:4, 20.
Dezelfde schrijver vertelt ons dat "de [Inka-]Indiaan in
onsterfelijkheid geloofde; in feite geloofde hij dat men nooit stierf,
. . . wat eerst een dood lichaam was, werd enkel een on-dode en nam de
invloeden van de onzichtbare machten over". De Maya’s
geloofden ook in een ziel en in dertien hemelen en negen hellen. Dus
waarheen wij ons ook wenden, mensen hebben altijd de realiteit van de
dood willen ontkennen, en de onsterfelijke ziel is de kruk geweest om
op te steunen. — Jesaja 38:18; Handelingen 3:23.
Ook in Afrikaanse mythologieën treft men zinspelingen aan op
een ziel die blijft voortbestaan. Veel Afrikanen leven in vrees voor de
zielen van de doden. In de New Larousse Encyclopedia of Mythology
staat: "Deze opvatting hangt onverbrekelijk samen met een andere
opvatting — het voortbestaan van de ziel na de dood.
Tovenaars kunnen zielen aanroepen voor het verkrijgen van extra kracht.
De zielen van de doden transmigreren vaak in de lichamen van dieren of
kunnen zich zelfs in planten reïncarneren." Dientengevolge zal
een Zoeloe bepaalde slangen waarin naar zijn mening de geesten van
gestorven familieleden huizen, niet doden.
De Masaï van Zuidoost-Afrika geloven in een schepper genaamd
’Ng ai, die bij iedere Masaï een beschermengel
plaatst. Op het moment dat de dood intreedt, brengt de engel de ziel
van de krijger naar het hiernamaals. De eerder aangehaalde Larousse
beschrijft een onder de Zoeloes verbreide legende over de dood, waarbij
de eerste mens, Oenkoeloenkoeloe, die in deze mythe het opperwezen was
geworden, betrokken is. Hij zond de kameleon om de mensheid te zeggen:
"De mensen zullen niet sterven!" De kameleon was langzaam en werd
onderweg afgeleid. Daarom zond Oenkoeloenkoeloe een andere boodschap
via een hagedis, waarin werd gezegd: "De mensen zullen sterven!" De
hagedis kwam als eerste aan "en sindsdien is geen mens aan de dood
ontkomen". Deze zelfde legende bestaat, met wat variaties, onder de
Batswana-, Basoeto- en Barongastammen.
Naarmate wij de studie van de eeuwenlange speurtocht naar God
voortzetten, zal het ons nog duidelijker worden hoe belangrijk de mythe
van de onsterfelijke ziel voor de mensheid is geweest en nog is.
Zonaanbidding
en mensenoffers
De mythologie van Egypte omvat een uitgebreid pantheon van goden en
godinnen. Zoals met zoveel andere oude gemeenschappen het geval was,
kwamen de Egyptenaren in hun speurtocht naar God uit bij de aanbidding
van datgene wat hun dagelijks leven in stand hield — de zon.
Derhalve vereerden zij onder de naam Re (Amon-Re) de soevereine heer
van de lucht, die elke dag met de boot van het oosten naar het westen
voer. Wanneer de nacht viel, volgde hij een gevaarlijke route door de
onderwereld.
Mensenoffers waren een algemeen kenmerk van de zonaanbidding die deel
uitmaakte van de religie der Azteken, Inka’s en
Maya’s. De Azteken hadden een voortdurende cyclus van
religieuze feesten, waarbij — vooral als een onderdeel van de
aanbidding van de zonnegod Tezcatlipoca — mensenoffers aan
hun diverse goden werden gebracht. Ook tijdens het feest van de vuurgod
Xiuhtecutli (Huehueteotl) "dansten [krijgsgevangenen] . . . samen met
hun bewakers en . . . werden boven een laaiend vuur heen en weer
geslingerd en ten slotte in de gloeiende kolen geworpen, daarna, nog
half in leven, daar weer uit gevist, waarna hun nog kloppende harten
werden uitgesneden om aan de goden te worden geofferd". —
Azteken — De opkomst en ondergang van een krijgsvolk.
Verder naar het zuiden had de Inkareligie haar eigen offers en mythen.
In de oude Inka-aanbidding werden kinderen en dieren aan de zonnegod
Inti en aan Viracocha, de schepper, geofferd.
Mythische
goden en godinnen
De belangrijkste van de Egyptische triaden is die welke wordt gevormd
door Isis, het zinnebeeld van goddelijk moederschap; Osiris, haar broer
en gemaal; en Horus, hun zoon, gewoonlijk voorgesteld door een valk.
Isis wordt in Egyptische beeltenissen vaak afgebeeld als een vrouw die
haar kind de borst geeft in een houding die heel veel doet denken aan
de maagd-en-kindbeeltenissen en -schilderingen van de christenheid, die
ruim 2000 jaar later op het toneel verschenen. Mettertijd verkreeg
Isis’ echtgenoot, Osiris, populariteit als de god van de
doden omdat hij hoop bood op een eeuwig gelukkig leven voor de zielen
van de doden in het hiernamaals.
Egyptes Hathor was de godin van liefde en vreugde, muziek en dans. Zij
werd de koningin van de doden, die door haar werden geholpen via een
ladder de hemel te bereiken. Zoals de New Larousse Encyclopedia of
Mythology uiteenzet, werden er ter ere van haar grote feesten gevierd,
"bovenal op nieuwjaarsdag, de gedenkdag van haar geboorte. Voor het
ochtendgloren plachten de priesteressen Hathors beeld naar buiten te
brengen op het terras teneinde het bloot te stellen aan de stralen van
de opgaande zon. Het vreugdebetoon dat erop volgde, was een dekmantel
voor een waar carnaval, en de dag eindigde in luidruchtig gezang en
dronkenschap." Verschilt dit zoveel van de nieuwjaarsvieringen
duizenden jaren later?
De Egyptenaren hadden ook veel diergoden en -godinnen in hun pantheon,
zoals Apis de stier, Banaded de ram, Heket de kikvors, Hathor de koe en
Sebek de krokodil (Romeinen 1:21-23). In deze religieuze omgeving
bevonden de Israëlieten zich in de zestiende eeuw v.G.T., toen
zij als slaven in gevangenschap verkeerden. Om hen uit
Farao’s hardnekkige greep te bevrijden, moest Jehovah, de God
van Israël, tien verschillende plagen over Egypte brengen
(Exodus 7:14–12:36). Die plagen kwamen neer op een
doelbewuste vernedering van de mythologische goden van Egypte.
Laten wij ons nu bezighouden met de goden van het oude Griekenland en
Rome. Rome nam veel goden uit het oude Griekenland over, samen met hun
deugden en ondeugden. Venus en Flora bijvoorbeeld waren schaamteloze
prostituées; Bacchus was een dronkaard en zwelger; Mercurius
was een struikrover en Apollo een vrouwenverleider. Jupiter, de vader
van de goden, bedreef naar verluidt overspel of incest met ongeveer 59
vrouwen! (Wat doet dit ons denken aan de opstandige engelen die
vóór de Vloed met vrouwen samenleefden!) Is het,
daar aanbidders gewoonlijk het gedrag van hun goden weerspiegelen, dan
te verwonderen dat Romeinse keizers zoals Tiberius, Nero en Caligula
een losbandig leven leidden als overspelers, hoereerders en moordenaars?
De Romeinen namen in hun religie goden op die afkomstig waren uit vele
tradities. Zij aanvaardden bijvoorbeeld geestdriftig de aanbidding van
Mithras, de Perzische god van het licht, die hun zonnegod werd, en de
Syrische godin Atargatis (Isjtar). Zij veranderden de Griekse Artemis,
de jageres, in Diana en hadden hun eigen variaties op de Egyptische
Isis. Ook adopteerden zij de Keltische triade van
vruchtbaarheidsgodinnen. — Handelingen 19:23-28.
Voor de beoefening van hun openbare erediensten in honderden
heiligdommen en tempels beschikten zij over een verscheidenheid van
priesters, die allen "onder het gezag stonden van de Pontifex Maximus
[Opperpriester], die aan het hoofd van de staatsreligie stond" (Atlas
of the Roman World). In dezelfde atlas wordt gezegd dat een van de
Romeinse ceremoniën het taurobolium was, waarbij "de aanbidder
in een kuil stond en gebaad werd in het bloed van een stier die boven
zijn hoofd werd geslacht. Hij kwam uit deze rite te voorschijn in een
toestand van gezuiverde onschuld."
Christelijke
mythen en legenden?
Volgens sommige moderne critici is ook het christendom niet vrij van
mythen en legenden. Is dat werkelijk zo? Veel geleerden verwerpen de
maagdelijke geboorte van Jezus, zijn wonderen en zijn opstanding als
mythen. Sommigen zeggen zelfs dat hij nooit heeft bestaan maar dat zijn
mythe is ontleend aan een oudere mythologie en zonaanbidding. De
mythologiedeskundige Joseph Campbell schreef dienaangaande:
"Verscheidene geleerden hebben derhalve geopperd dat noch Johannes [de
Doper] noch Jezus ooit heeft bestaan, maar dat er alleen een watergod
en een zonnegod was." Wij moeten echter bedenken dat veel van deze
zelfde geleerden atheïsten zijn en het geloof in God derhalve
volledig verwerpen.
Deze sceptische zienswijze is echter lijnrecht in strijd met het
historische bewijsmateriaal. De joodse geschiedschrijver Josephus (ca.
37–ca. 100 G.T.) schreef bijvoorbeeld: "Daar waren . . .
eenige Joden, die den ondergang van Herodes’ leger aan den
toorn Gods toeschreven, als een gerechte straf voor de terechtstelling
van Johannes, bijgenaamd den Dooper. Dezen had namelijk Herodes ter
dood doen brengen, hoewel hij een deugdzaam man was." —
Markus 1:14; 6:14-29.
Deze zelfde geschiedschrijver getuigde ook dat Jezus Christus een
historische persoon was toen hij schreef dat omstreeks die tijd "Jezus
[leefde], een wijs man, indien men hem een man noemen mag . . . Deze
was de Christus." Hij vervolgde met te zeggen dat "hij door Pilatus . .
. veroordeeld was . . . En tot op dezen dag heeft het naar hem genoemde
volk der Christenen stand gehouden." — Markus 15:1-5, 22-26;
Handelingen 11:26.
Daarom kon de christelijke apostel Petrus, die een ooggetuige van
Jezus’ transfiguratie was, met volledige overtuiging
schrijven: "Neen, niet door kunstig verzonnen onware verhalen [Grieks:
mu´thos] te volgen, hebben wij u bekendgemaakt met de kracht
en tegenwoordigheid van onze Heer Jezus Christus, maar doordat wij
ooggetuigen van zijn luister waren geworden. Want hij ontving van God,
de Vader, eer en heerlijkheid, toen er woorden zoals deze door de
luisterrijke heerlijkheid tot hem werden gericht: ’Dit is
mijn zoon, mijn geliefde, die ík heb goedgekeurd.’
Ja, deze woorden hebben wij uit de hemel horen komen toen wij met hem
op de heilige berg waren." — 2 Petrus 1:16-18.
In dit conflict tussen de "deskundige" mening van mensen en Gods Woord
moeten wij het reeds eerder genoemde beginsel toepassen: "Wat dan is
het geval? Indien sommigen geen geloof tot uitdrukking hebben gebracht,
zal hun ongeloof de getrouwheid van God dan soms tenietdoen? Dat
geschiede nooit! Maar God worde waarachtig bevonden, ook al wordt ieder
mens een leugenaar bevonden, zoals er staat geschreven:
’Opdat gij rechtvaardig zoudt blijken in uw woorden en
overwint wanneer gij wordt geoordeeld.’" — Romeinen
3:3, 4.
Gemeenschappelijke
elementen
Dit korte overzicht van enkele van de mythologieën der wereld
heeft ertoe gediend de aandacht te vestigen op enkele
gemeenschappelijke kenmerken, waarvan er vele teruggevoerd kunnen
worden tot Babylon, de zich in Mesopotamië bevindende bakermat
van de meeste religies. Er zijn gemeenschappelijke elementen, hetzij in
de feiten omtrent de schepping, of in de verslagen over een periode
waarin halfgoden en reuzen in het land woonden en een grote watervloed
de goddelozen vernietigde, of in de fundamentele religieuze opvattingen
betreffende zonaanbidding en een onsterfelijke ziel.
Vanuit bijbels standpunt kunnen wij deze gemeenschappelijke elementen
verklaren wanneer wij bedenken dat de mensheid zich na de Vloed, ruim
4200 jaar geleden, op bevel van God vanuit Babel in
Mesopotamië verspreidde. Hoewel de mensen uit elkaar gingen en
families en stammen vormden die verschillende talen spraken, begonnen
zij met hetzelfde fundamentele begrip van de voorafgaande geschiedenis
en religieuze opvattingen (Genesis 11:1-9). Door de eeuwen heen werd
dit begrip in elke cultuur vervormd en opgesmukt, zodat veel van de
verdichtsels, legenden en mythen zijn ontstaan die ons in deze tijd
hebben bereikt. Deze mythen, die los kwamen te staan van de bijbelse
waarheid, hebben de mensheid niet dichter bij de ware God gebracht.
De mensheid heeft haar religieuze gevoelens echter ook op diverse
andere manieren tot uitdrukking gebracht — door middel van
spiritisme, sjamanisme, magie, voorouderverering, enzovoort. Kunnen wij
daaruit iets vernemen over de wijze waarop de mens naar God heeft
gezocht?
Griekse
en Romeinse godheden
Veel goden en godinnen uit de Griekse mythologie bekleedden in de
Romeinse mythologie een soortgelijke positie. Enkelen van hen worden
hier vermeld.
(eerst de Griekse naam - tussen haakjes de Romeinse naam - daarachter
de rol)
Aphrodite (Venus) Godin van de liefde
Apollo (Apollo) God van licht, geneeskunde en
dichtkunst
Ares (Mars) God van de oorlog
Artemis (Diana) Godin van jacht en geboorte
Asclepius (Aesculapius) God van de geneeskunde
Athena (Minerva) Godin van handenarbeid, oorlog en
wijsheid
Cronus (Saturnus) Voor de Grieken heerser der Titanen en vader van
Zeus. In de Romeinse
mythologie ook de god van de landbouw
Demeter (Ceres) Godin van de plantengroei
Dionysus (Bacchus) God van wijn, vruchtbaarheid en losbandigheid
Eros (Cupido) God van de liefde
Gaea (Terra) Symbool van de aarde, en moeder en vrouw van Uranus
Hephaestus (Vulcanus) Smid voor de goden en god van het vuur en de
metaalbewerking
Hera (Juno) Beschermster van huwelijk en vrouwen. Voor de Grieken
zuster en vrouw van
Zeus; voor de Romeinen vrouw van Jupiter
Hermes (Mercurius) Bode der goden; god van handel en wetenschap; en
beschermer van
reizigers, dieven en vagebonden
Hestia (Vesta) Godin van de huiselijke haard
Hypnos (Somnus) God van de slaap
Pluto, (Hades) Pluto God van de onderwereld
Poseidon (Neptunus) God van de zee. In de Griekse mythologie ook god
van aardbevingen
en paarden
Rhea (Ops) Vrouw en zuster van Cronus
Uranus (Uranus) Zoon en man van Gaea en vader van de Titanen
Zeus (Jupiter) Heerser der goden
Assyro-Babylonische goden en godinnen
Anoe — de oppergod, die over de hemelen regeert; vader van
Isjtar
Assoer — nationale oorlogsgod van de Assyriërs; ook
vruchtbaarheidsgod
Ea — god van de wateren. Vader van Mardoek. Waarschuwde
Oetnapisjtim voor de vloed
Enlil (Bel) — heer van de lucht; later in de Griekse
mythologie corresponderend met Zeus. Door de Babyloniërs
geassimileerd in Mardoek (Bel)
Isjtar — goddelijke personificatie van de planeet Venus;
gewijde prostitutie een onderdeel van haar cultus. Zij was Astarte in
Fenicië, Atargatis in Syrië, Astoreth in de bijbel (1
Koningen 11:5, 33), Aphrodite in Griekenland, Venus in Rome
Mardoek — voornaamste onder de Babylonische goden;
"absorbeerde alle andere goden en nam al hun diverse functies over".
Door de Israëlieten Merodach genoemd
Sjamasj — zonnegod van licht en gerechtigheid. Voorloper van
de Griekse Apollo
Sin — maangod, lid van de triade waartoe ook Sjamasj (de zon)
en Isjtar (de planeet Venus) behoorden
Tammoez (Doemoezi) — de vegetatiegod. Isjtars geliefde
(Gebaseerd op de New Larousse Encyclopedia of Mythology)
Egyptes
goden en de tien plagen
Door middel van de tien plagen voltrok Jehovah het oordeel aan Egyptes
machteloze goden. — Exodus 7:14–12:32.
Plaag Beschrijving
1 De Nijl en andere wateren veranderden in bloed. Nijlgod Hapi onteerd
2 Kikvorsen. Kikvorsgodin Heket kon plaag niet verhinderen
3 Stof wordt tot muggen. Thot, de heer van de magie, kon de Egyptische
magiërs niet helpen
4 Steekvliegen in heel Egypte behalve in Gosen, waar Israël
woonde. Geen enkele god kon de plaag verhinderen — zelfs niet
Ptah, de schepper van het universum, of Thot, de heer van de magie
5 Veepest. Noch de heilige koegodin Hathor noch Apis, de stier, kon
deze plaag verhinderen
6 Zweren. Godheden der geneeskunde, Thot, Isis en Ptah, niet in staat
te helpen
7 Donder en hagel. Onmacht van Resjpoe, de bliksembeheerser, en Thot,
de god van regen en donder, aan de kaak gesteld
8 Sprinkhanen. Dit was een slag voor de vruchtbaarheidsgod Min,
beschermer van het gewas
9 Drie dagen duisternis. Re, de hoogste zonnegod, en Horus, een
zonnegod, onteerd
10 Dood van de eerstgeborenen, ook die van Farao, die als een
geïncarneerde god werd beschouwd. Re (Amon-Re), zonnegod en
soms voorgesteld als een ram, kon deze plaag niet verhinderen
Mythologie
en het christendom
De aanbidding van de mythische goden van het oude Griekenland en Rome
was volop in zwang toen bijna 2000 jaar geleden het christendom op het
toneel verscheen. In Klein-Azië werden nog steeds overwegend
de Griekse namen gebruikt, hetgeen verklaart waarom de bevolking van
Lystra (in het huidige Turkije) de christelijke genezers Paulus en
Barnabas als "goden" aanduidde en hen respectievelijk Hermes en Zeus
noemde in plaats van de Romeinse namen Mercurius en Jupiter te bezigen.
Het verslag zegt dat ’de priester van Zeus, wiens tempel
vóór de stad was, stieren en kransen naar de
poorten bracht en samen met de scharen slachtoffers wilde
brengen’ (Handelingen 14:8-18). Slechts met moeite konden
Paulus en Barnabas de schare ervan overtuigen geen slachtoffers aan hen
te brengen. Dit illustreert hoe ernstig die mensen destijds hun
mythologie opvatten.
DE WEG - DE WAARHEID - HET LEVEN
READ THE BOOK - THE BIBLE CHANGE YOUR LIFE
INFO: DE WEG - DE WAARHEID - HET LEVEN - FILM
Remember all victims of violence worldwide
DE WEG | DE WAARHEID | HET LEVEN | FILM | AUDIO
HOLYHOME.NL USE NO COOKIES - REPORT DEAD LINKS
Waard om te weten :
Een hartelijk welkom op de siteDeze pagina printen
Sitemap
Wie zoekt zal vinden
FAQ - HELP
Kerk
Zondag
Advent
Kerstfeest
Driekoningen
Vastentijd
Goede Vrijdag
Aswoensdag
Palmzondag
Palmpasen
De stille week
Witte donderdag
Stille zaterdag
Paaswake
Pasen - Paasfeest
Hemelvaartsdag
Pinksteren
Biddag
Dankdag
Avondmaal
Doop
Belijdenis
Oudjaarsdag
Nieuwjaarsdag
Sint Maarten
Sint Nicolaas
Halloween
Hervormingsdag
Dodenherdenking
Bevrijdingsdag
Koningsdag / Koninginnedag
Gebedsweek
Huwelijk
Begrafenis
Vakantie
Recreatie
Feest- en Gedenkdagen
Symbolen van herkenning
Leerzame antwoorden op levens- en geloofsvragen
Hebreeën 4:12 zegt: "Want levend en krachtig is het woord van God, en scherper dan een tweesnijdend zwaard: het dringt diep door tot waar ziel en geest, been en merg elkaar raken, en het is in staat de opvattingen en gedachten van het hart te ontleden". Lees eens: Het zwijgen van God
God heeft zoveel liefde voor de wereld, dat Hij Zijn enige Zoon heeft gegeven; zodat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft. Lees eens: God's Liefde
Schat onder handbereik
Bemoediging en troost
Bible-people - stories of famous men and women in the Bible
Bible-archaeology - archaeological evidence and the Bible
Bible-art - paintings and artworks of Bible events
Bible-top ten - ways to hell, films, heroes, villains, murders....
Bible-architecture - houses, palaces, fortresses
Women in the Bible - great women of the Bible
The Life of Jesus Christ - story, paintings, maps
Read more for Study Apocrypha, Historic Works
GELOOF EN LEVEN een
KLEINE HULP VOOR ONDERWEG
Wie zoekt zal vinden
Boeiende Series :
BijbelvertalingenBijbel en Kunst
Bijbels Prentenboek
Biblische Bildern
Encyclopedie
E-books en Pdf
Prachtige Bijbelse Schoolplaten
De Heilige Schrift
Het levende Woord van God
Aan de voeten van Jezus
Onder de Terebint
In de Wijngaard
De Bergrede
Gelijkenissen van Jezus
Oude Schoolplaten
De Zaligsprekingen van Jezus
Goede Vruchten
Geestesgaven
Tijd met Jezus
Film over Jezus
Barmhartigheid
Catechese lessen
Het Onze Vader
De Tien Geboden
Hoop en Verwachting
Bijzondere gebeurtenissen
De Bijbel is boeiend
Bijbelverhalen in beeld
Presentaties en Powerpoints
Bijbelse Onderwerpen
Vrede van God voor jou
Oude bijbel tegels
Informatie over alle kerken in Nederland: Kerkzoeker
Bible Study: The Bible alone!
L'étude biblique: Rien que la Bible!
Bibelstudium: Allein die Bibel!
Materiaal voor het Digibord
Werkbladen Bijbelverhalen Bijbellessen
OT Hebreeuws-Engels
NT Grieks-Engels
Naslagwerken
Belijdenissen
Een rijke bron
Missale Romanum + Afbeeldingen
Stripboek over Jezus
Christelijke Symbolen
Plaatjes Afbeeldingen Clipart
Evangelie op Postzegels
Harmonium Huisorgel
Godsdiensten en Religies
Herinnering aan Kerken
Christian Country Music
Muzikale ontspanning
Software voor Bijbelstudie
Hartverwarmende Klanken
Read and Hear the Holy Bible
Luisterbijbel
Bijbel voor Slechtzienden Begrippenlijst -1- -2-
Meer weten over de Psalmen, gezangen, liturgieën, belijdenisgeschriften: Catechismus, Dordtse Leerregels en veel andere informatie? . Kijk op: Online-bijbel.nl(What's good, use it)