HOME | STUDIEBIJBEL | BIJBELSTUDIES | BIJBELATLAS | BIJBELSEGESCHIEDENIS | NIEUWS
Het
werk van de Heilige Geest - Zelfbeheersing
Door het jaar heen staan er bijzondere dagen op onze kalender. sinds jaar en dag gaat dat zo. daar ook zo onze aandacht aan besteden. Om je enig houvast te geven op deze site een overzicht van de christelijke feesten. Niet dat ze allemaal even indringend worden gevierd, maar meer dan de moeite waard om er niet alleen mee op de hoogte te zijn maar je ook eens nader in te verdiepen. Hieronder én hiernaast een schat aan informatie. Veel genoegen ermee.
Hebt u er ooit over geklaagd dat de gebeurtenissen in de wereld uit de hand dreigen te lopen? Deels door de snelheid van transport en communicatie schijnen gebeurtenissen zo snel plaats te vinden dat ze over elkaar heen buitelen. Onze gedachten worden in hevige mate meegesleept, niet in staat één gebeurtenis af te ronden voordat de volgende reeds om onze aandacht vraagt.
Een aantal jaren geleden, toen de grote
wereldmachten op een nucleair treffen dreigden af te stevenen, hoorden
we vaak de uitspraak: "Laat de wereld stoppen, ik wil eraf!" Vandaag de
dag zijn diverse grote naties getroffen door grote economische crises
en deze schijnen als gigantische vloedgolven de gehele Westerse wereld
te overspoelen, een wereld die niet in staat schijnt te zijn die
onverbiddelijke vloedgolven onder controle te krijgen.
De gebeurtenissen lopen niet werkelijk uit de hand omdat God nog steeds
op Zijn troon zit. De apostel Paulus leert ons in Handelingen 17:
Handelingen 17:26 Hij heeft uit één enkele het
gehele menselijke geslacht gemaakt om op de ganse oppervlakte der aarde
te wonen en Hij heeft de hun toegemeten tijden en de grenzen van hun
woonplaatsen bepaald.
Job stemt daarmee overeen:
Job 12:23-25 Hij maakt de volkeren groot en richt hen te gronde, breidt
volkeren uit en voert hen weg. 24 Hij beneemt de hoofden van het volk
des lands het verstand, en doet hen ronddwalen in ongebaande wildernis.
25 Zij tasten rond in lichtloze duisternis, en Hij doet hen dwalen als
een beschonkene.
Laat een dronken man zien dat hij de zaak goed in de hand heeft? Nee,
maar in dit voorbeeld is God bezig om gebeurtenissen te
beïnvloeden en de mens is machteloos, alhoewel hij probeert
Gods plannen te verijdelen (zie Psalm 2).
Wij zijn bevoorrecht nu te leven, in een tijd waarin God de basis legt
voor toekomstige gebeurtenissen die van essentieel belang zijn voor het
bereiken van Gods doel, welke het vermogen van de volken om ze onder
controle te houden verre te boven gaat. Het staat buiten elke twijfel
dat God er diepgaand bij betrokken is. Zijn heerschappij reikt over de
gehele schepping, maar voor de huidige tijd heeft Hij Satan en zijn
demonen aangesteld, de heersers en machten van deze eeuw, om over de
aarde te regeren (Efeziёrs 6:12).
Bij het naderbij komen van Christus' wederkomst heeft Satan manieren
van leven ontworpen die doortrokken zijn van haast, gekruid met een
gecompliceerde verzameling van zinnenprikkelend vermaak, mode en
snufjes, en vervuld van een verwarrende mengeling van opvoedkundige,
economische, religieuze en politieke systemen. Deze levensstijlen zijn
constant in beweging en bewegen zich op het randje van de afgrond.
Niemand heeft meer tijd om te mediteren om zijn leven in de hand te
houden.
Laten wij toe dat ook wij worden meegesleept op
de toppen van de deinende golven van wereldlijkheid? Dat is misschien
wel de reden dat Satan zo'n systeem heeft geschapen.
Het tij kan
niet worden gekeerd
Sommige zaken zullen we nooit onder controle krijgen. We kunnen eb en
vloed niet tegenhouden. Al zouden sommigen het wel willen, we hebben
het weer niet onder controle zodat het niet regent op de dag van onze
optocht. We moeten toegeven dat er heel wat meer is waarover we geen
controle hebben dan waarover we wel controle hebben. God verlangt niet
van ons dat we dat wat boven onze macht uitgaat, proberen onder
controle te krijgen, of dat we tobben omdat ze boven onze macht
uitgaan. Sommige dingen in het leven moeten we leren in alle rust te
aanvaarden, er ons aan over te geven en ermee leren omgaan. Anders
kunnen we ons zelf terugvinden in een situatie waarin we "met onze
koppen tegen de muur slaan" en we onszelf in psychologische onbalans
brengen door onszelf altijd als slachtoffer te zien.
Het is soms verrassend hoe weinig we anderen onder controle hebben
— zelfs in ons gezin, onze kinderen, ons eigen vlees en
bloed, die we van jongsaf aan hebben opgevoed. Ouders worden vaak diep
geschokt door het gedrag van hun kinderen, in het bijzonder hun
teenagers, die ze meenden goed te hebben opgevoed. Veel ouders hebben
ontdekt dat hun kinderen alleen maar vertellen wat ze wel en niet
kunnen doen — gecombineerd met waarschuwingen van erge
straffen — niet genoeg is om hun gedrag onder controle te
houden als hun kinderen zich onder de druk van een situatie bevinden.
De opperste ironie ligt wel besloten in het besef hoe slecht we onszelf
wel onder controle hebben. We zien dat we verslaafd zijn aan gewoonten
die door jaren van praktijk zijn ontstaan en in ons karakter zijn
ingesleten. Zo'n ontdekking kan een vernietigende, vernederende klap
voor ons eigen ik betekenen. Dit gebeurt vaak na een intensieve studie
van de standaard van denken, spreken en handelen van de almachtige God,
in tegenstelling tot die van de wereld die we gewillig — en
vaak gedachteloos — hebben gevolgd. Eens hadden we geen
enkele vrees voor God, maar als Hij in beeld begint te komen en we het
belangrijk gaan vinden hoe Hij over ons denkt, beginnen we eraan te
werken onszelf onder controle te krijgen.
Zelfbeheersing is de negende en de laatste van de vruchten van de Geest
die door Paulus in Galaten 5:22 worden opgesomd. Hoewel het als laatste
wordt genoemd, is er geen enkele twijfel aan het belang ervan voor het
christelijke leven. Kan een christen een onbeheerste levensstijl hebben
en toch nog een christen zijn? Nauwelijks! Zonen van God, uitgebeeld
door Jezus Christus en de apostelen, zijn voorbeelden van een leven dat
onder controle staat van de leidende hand van God zonder de eigen
keuzevrijheid op te geven.
Wat betekent
zelfbeheersing
In Galaten 5:22 is "zelfbeheersing" of matigheid de vertaling van het
Griekse woord enkrateia, dat betekent: "macht bezitten, sterk,
heerschappij hebben, in bezit hebben, onder controle hebben,
(zelf-)beheerst" (Kenneth S. Wuest, Word Studies in the Greek New
Testament, "Galatians," p. 160). Vincent's Word Studies of the New
Testament voegt hieraan toe dat het betekent: "begeerten en verlangens
in de hand houden" (vol. IV, p. 168). Het woord verwijst dus naar het
beheersen van iemands verlangens en impulsen, en verwijst op zichzelf
niet naar het beheersen van een specifiek verlangen of impuls. Als een
bepaald verlangen of impuls wordt bedoeld, zal de context hierop duiden.
Zelfbeheersing is veelomvattend in de praktische toepassing op het
leven, maar de bijbel gebruikt het woord niet op grote schaal. Het is
echter inbegrepen in veel aansporingen tot gehoorzaamheid, onderwerping
en leven zonder zonde. Het zelfstandig naamwoord wordt maar drie keer
gebruikt, het werkwoord twee keer (1 Corinthiёrs 7:9; 9:25) en het
bijwoord maar één keer (Titus 1:8 [In de NBG
vertaald met: ingetogen; in de Leidse Vertaling met: zichzelf
beheersend]). De negatieve vorm van het bijwoord wordt drie keer
gebruikt. In 2 Timotheüs 3:3 wordt het vertaald met "onmatig";
in Mattheüs 23:25 met "onmatigheid"; en in 1 Corinthiёrs 7:5
met "gemis aan zelfbeheersing".
Een ander Grieks woord, nephalios, heeft dezelfde algemene betekenis,
maar het heeft in het algemeen betrekking op een specifieker gebied van
zelfbeheersing. Het wordt vaak vertaald met "matig". Zelfs terwijl zijn
kernbetekenis elke vorm van toegeeflijkheid ten opzichte van zichzelf
verwerpt, gebruiken de schrijvers van de bijbel het om te duiden op het
vermijden van dronkenschap.
Ondanks het duidelijke belang van zelfbeheersing moeten we ons begrip
van deze woorden niet beperken tot enkel de strakke beheersing van
iemands begeerten en lusten. Deze woorden hebben ook betrekking op
begrippen als het hebben van gezond verstand, eenvoudige wijsheid,
gematigdheid en gezondheid van geest in tegenstelling tot een geest van
dwaasheid.
We kunnen een goed voorbeeld van zelfbeheersing vinden in Spreuken 25:
Spreuken 25:28 Een stad met omvergehaalde muren, zo is iemand die zijn
geest niet in bedwang heeft.
De Interpreter's Dictionary of the Bible geeft het volgende commentaar
op dit vers:
Het beeld is dat van een stad waarvan de muren bijna volledig zijn
vernietigd, zodat er geen verdediging meer is tegen de vijand. Zo is
ook een mens die geen controle heeft over zijn geest, de bron van de
energie voor begeerten. Hij heeft geen verdediging tegen woede, lust en
andere onbeteugelde gevoelens die de persoonlijkheid vernietigen (vol.
4, p. 267).
Spreuken 16 laat een positievere kant van zelfbeheersing zien:
Spreuken 16:32 Een lankmoedig mens overtreft een held, wie zijn geest
beheerst, hem die een stad inneemt.
Een vergelijking van deze twee Spreuken
openbaart het grote belang van zelfbeheersing zowel als aanvallend als
verdedigend hulpmiddel.
Ongetwijfeld zijn zelfontzegging, zelfopoffering en zelfbeheersing
onlosmakelijk verbonden binnen het christelijke leven; elk maakt deel
uit van onze plicht jegens God. Toch oefent de menselijke natuur een
aanhoudende en soms erg sterke kracht uit om ons van God weg te
trekken, zoals ons dat in Romeinen 8 wordt duidelijk gemaakt:
Romeinen 8:7 Daarom dat de gezindheid van het vlees vijandschap is
tegen God; want het onderwerpt zich niet aan de wet Gods; trouwens, het
kan dat ook niet:
Het is deze kracht die iedere christen moet overwinnen. Onszelf
beheersen, de menselijke natuur zijn impulsen om aan de eigen
verlangens te voldoen ontzeggen, en zelfs onszelf opofferen zijn
allemaal nodig als we willen ophouden met zondigen als onze
standaardmanier van leven. Als we de begrippen van zelfontzegging en
zelfopoffering toevoegen aan ons begrip van zelfbeheersing, kunnen we
gemakkelijker zien hoe groot de rol is die zelfbeheersing in de bijbel
speelt.
Is
zelfbeheersing negatief?
Bezien vanuit onze menselijke natuur schijnt zelfbeheersing in wezen
negatief te zijn, zeer zeker als we het koppelen aan zelfontzegging en
zelfopoffering. Als we echter worden geconfronteerd met een echt begrip
van wat de menselijke natuur voortbrengt, kunnen we zien dat de
vruchten van zelfbeheersing geheel positief zijn.
In 1 Corinthiёrs 9 spoort de apostel Paulus ons sterk aan tot
zelfbeheersing:
1 Corinthiërs 9:24-27 Weet gij niet, dat zij, die in de
renbaan lopen, allen wel lopen, doch dat slechts
één de prijs kan ontvangen? Loopt dan
zó, dat gij die behaalt! 25 En al wie aan een wedstrijd
deelneemt, beheerst zich in alles; zij om een vergankelijke erekrans te
verkrijgen, wij om een onvergankelijke. 26 Ik loop dan ook niet maar in
den blinde en ik ben geen vuistvechter, die zo maar in de lucht slaat.
27 Neen, ik tuchtig mijn lichaam en houd het in bedwang, om niet, na
anderen gepredikt te hebben, wellicht zelf afgewezen te worden.
Paulus gebruikt de hardlopers in de Griekse spelen als voorbeeld hoe
wij als christen dienen te leven. Het eerste dat we opmerken is de
uiterste spanning, energie en zware krachtsinspanning uitgebeeld in het
streven van de atleten om de eindstreep te bereiken in de hoop op de
overwinning. "Dit is de manier van rennen", zegt Paulus, "als we ons
potentieel willen bereiken."
Dit vereist voortdurende, intense concentratie van de renners. Ze
kunnen het zich niet veroorloven zich te laten afleiden door dingen
naast het parcours. Als ze het toch doen, zal de effectiviteit van hun
rennen verminderen. Geconcentreerd blijven vereist beheersing
— niet toestaan dat afleidingen inspelen op de uitoefening
van onze onmiddellijke verantwoordelijkheden. Jezus zegt in
Mattheüs 6:
Mattheüs 6:33 Maar zoekt eerst Zijn Koninkrijk en Zijn
gerechtigheid en dit alles zal u bovendien geschonken worden.
Hier is het onderwerp de beperking tot één doel.
Jacobus schrijft:
Jacobus 1:6b, 8 ..., want wie twijfelt, gelijkt op een golf der zee,
die door de wind aangedreven en opgejaagd wordt. ... 8 innerlijk
verdeeld als hij is, ongestadig op al zijn wegen.
Onze concentratie onder controle hebben kan een heel groot verschil
uitmaken om de race tot een succesvol einde te brengen.
Paulus zegt daarna dat de renner die overwint voor christenen een
voorbeeld geeft van onbuigzame zelfbeheersing:
1 Corinthiërs 9:25 En al wie aan een wedstrijd deelneemt,
beheerst zich in alles.
Het is niet alleen een zaak van concentratie terwijl hij rent, maar op
alle gebieden van het leven, omdat zijn levensstijl invloed heeft op
het resultaat van de wedstrijd. De renner volgt bijna religieus een
strak programma met een strak schema voor elke dag. Hij staat op een
vaste tijd op, eet een ontbijt van een bepaald type voedsel, vult de
morgen met oefeningen en werkt aan zijn techniek. Na een geplande
lunch, gaat hij verder met oefenen, eet een derde geplande maaltijd en
gaat op een vaste tijd naar bed. Bij dit alles vermijdt hij niet alleen
zinnelijke uitwassen, maar ziet hij ook af van vele goede zaken die
gewoonweg niet in zijn programma passen. Een atleet die het ernst is om
uit te blinken in zijn sport, moet op deze manier leven, of hij zal
geen succes hebben, behalve tegen zwakke tegenstanders. Hij zal de
nederlaag leiden tegen hen die zich wel aan zo'n programma onderwerpen.
We kunnen hieruit heel wat leren over een 'laat-maar-waaien' houding en
zelfbeheersing. Het is niet genoeg dat we zeggen: "Daar bij die slechte
gewoonte trek ik de lijn, verder ga ik niet, wat daarna ligt daar wil
ik niets mee van doen hebben." Met zo'n houding zullen we niet
gemakkelijk groeien, zoals Paulus in Hebreeёn 12 laat zien:
Hebreeën 12:1 Daarom dan, laten ook wij, nu wij zulk een grote
wolk van getuigen rondom ons hebben, afleggen alle last en de zonde,
die ons zo licht in de weg staat, en met volharding de wedloop lopen,
die vóór ons ligt.
Vele niet-zondige zaken zijn "lasten", eenvoudigweg omdat ze zoveel
tijd kosten en ons denken zo bezig houden. Als we niet willen mislukken
om het hoogste doel waartoe we geroepen zijn te bereiken, moeten we
licht belast rennen om de duur van onze wedloop met succes te kunnen
doorstaan.
Zo op het oog lijkt het christen-zijn nogal eenvoudig, daar het
christen-zijn in principe inhoudt dat men op Jezus Christus vertrouwt.
Niemand is ons vertrouwen meer waard en Hij is volledig in staat ons in
het Koninkrijk van God te brengen. Maar dit is slechts een
oppervlakkige waarneming. De waarheid is dat het christen-zijn heel
moeilijk kan zijn omdat de echte christen iemand is die, omdat hij op
Christus vertrouwt, de menselijke natuur in het gareel moet brengen en
de vleselijke verlangens en de wensen van zijn menselijke geest moet
onderwerpen aan het doel Hem te behagen. Een zwakke, besluiteloze,
weifelende, lauwe, slordige en ongeremde christen kan zijn Meester niet
behagen en onze Vader niet verheerlijken.
Jezus zegt:
Mattheüs 7:14 want eng is de poort, en smal de weg, die ten
leven leidt, en weinigen zijn er, die hem vinden.
Paulus schrijft:
2 Timotheüs 2:3-4 Lijd met de anderen als een goed soldaat van
Christus Jezus. 4 Tijdens de veldtocht wordt geen soldaat gemoeid in de
zorg voor zijn onderhoud; hij heeft (slechts) hem te voldoen, door wie
hij aangeworven is.
De christen
wordt aangespoord zichzelf te beheersen en te lopen om te winnen.
In 1 Corinthiёrs 9 illustreert Paulus zelfbeheersing door middel van
zijn positieve kanten, door te laten zien wat het onderweg voortbrengt
— en 't meest belangrijk — wat aan het eind. Jezus
maakt het in Openbaring 2 en 3 duidelijk dat de overwinnaars het
Koninkrijk van God zullen binnengaan. Zelfbeheersing speelt een
hoofdrol in het behalen van de overwinning door onze vertrouwensrelatie
met Jezus Christus. Andrew MacLaren, een protestants commentator, zegt:
"Er zijn weinig dingen die vandaag de dag meer ontbreken in het leven
van de gemiddelde christen dan vastberaden, welbewuste concentratie op
een doel dat duidelijk is en altijd voor ogen staat."
Zelfbeheersing is niet de enige factor om dit te doen, maar wel een erg
noodzakelijke. Zijn vrucht, bovenmate goed, is iedere inspanning en
zelfopoffering, die we moeten maken, waard.
Stel uw
lichamen
In Romeinen 12 komt Paulus ook bij dit punt terecht, maar vanuit een
iets andere hoek, één die in beeld komt bij de
persoonlijke keuzes die we in de loop van elke dag moeten maken:
Romeinen 12:1-2 Ik vermaan u dan, broeders, met beroep op de
barmhartigheden Gods, dat gij uw lichamen stelt tot een levend, heilig
en Gode welgevallig offer: dit is uw redelijke eredienst. 2 En wordt
niet gelijkvormig aan deze wereld, maar wordt hervormd door de
vernieuwing van uw denken, opdat gij moogt erkennen wat de wil van God
is, het goede, welgevallige en volkomene.
Zijn aansporing is in het bijzonder interessant in het licht van wat
daaraan vooraf gaat. Hoofdstuk 11 is het slot van een lange
uiteenzetting over het doctrinaire fundament van het christen-zijn, die
het centrale belang van geloof en genade aantoont. Het onderwijs in de
praktische aspecten van het christen-zijn begint in hoofdstuk 12. Die
twee secties worden aan elkaar gekoppeld door het woord "dan". Hierdoor
toont Paulus aan dat een christelijk leven onlosmakelijk verbonden is
aan een christelijk geloof. Geloof zonder werken is dood en werken
zonder het juiste systeem van geloof is ijdelheid. Verkeerd denken kan
niet leiden tot juist handelen.
Als iemand de geest van Paulus' doctrinaire onderwijs uit de eerste elf
hoofdstukken volledig in zich opneemt, zal hij zijn lichaam als een
levend offer stellen en de geest van zijn denken vernieuwen. Dus zowel
uit- als inwendig is hij op weg naar Gods ideaal voor menselijk gedrag.
Alle deugden die uit deze verandering voortkomen zullen gaan groeien en
in zijn leven zichtbaar worden. Zelfovergave en de zelfbeheersing die
daarmee samengaat, maken onlosmakelijk deel uit van dit gebod.
Paulus gebruikt in vers 1 het beeld van een offer om zowel de
overeenkomsten als de tegenstellingen met Israëls offersysteem
behorende bij het Oude Verbond en het offeren van het leven van een
christen in dienst van God te versterken. "Stel" is een technische
uitdrukking uit de terminologie samenhangend met de offeranden. Onder
het Oude Verbond werd de gave van degene die het offer bracht, voor God
gesteld en werd daardoor Zijn eigendom. Op dezelfde manier wordt de
gave van ons leven apart gezet voor het gebruik door God, zoals het Hem
behaagt. Als we met een prijs zijn gekocht, behoren we niet langer
onszelf toe.
De offeranden van het Oude Verbond gaven een zoete geur, waarover God
in Leviticus 1:17; 2:2 en 3:5 zegt, dat het een liefelijke reuk is voor
de Here. Op dezelfde manier is de gave van ons leven "aanvaardbaar voor
God". Paulus zegt daarna, dat het geven van ons leven op deze manier
"redelijk" is (het Griekse "logicos": weldoordacht), dat is van een
gezond verstand, bescheiden, zinnig, of zoals veel moderne vertalers
zeggen: logisch of geestelijk. De uitwendige Handelingen van een zoon
van God komen logisch voort uit wat in zijn innerlijk is veranderd.
Zijn geest wordt vernieuwd en hij beheerst zichzelf dus om in
overeenstemming met Gods wil te leven in plaats van zich te conformeren
aan de dwaasheid van deze wereld.
Het laatste woord in vers 1, "eredienst", is onontbeerlijk, want binnen
deze context beschrijft het de dienst, niet van een slaaf, maar van een
priester die in volledige zelfovergave zijn plichten voor Gods altaar
uitvoert (1 Petrus 2:5). Het betekent dat we boven alles priester
dienen te zijn door onze innerlijke toewijding, en daarna moeten we ons
uiterlijk leven leggen op het altaar van Gods eredienst. Dit is wat
onze werken moeten teweegbrengen.
Bijna vanaf het begin van de bijbel is het woord "offer"
één van de kernwoorden van Gods weg. God maakt in
Genesis 3 een duidelijke toespeling op het offer van Christus en de
eerste offeranden worden in Genesis 4 gebracht. Het principe van offers
wordt daarna in bijna elk boek verweven totdat, te beginnen met
Christus, de Grondlegger van het Christendom, het misschien wel het
hoofdwoord wordt voor het uiterlijke leven van Zijn volgelingen.
Offers zijn van zichzelf kostbaar voor de gever, of er is geen echt
offer verbonden aan het brengen ervan. David legt in 2 Samuёl 24 uit:
2 Samuël 24:24a Maar de koning zeide tot Arauna: Neen, maar ik
wil het in elk geval van u voor de volle prijs kopen, want de HERE,
mijn God, wil ik geen brandoffers brengen, die mij niets kosten.
Jezus diept dit principe uit met een uitspraak die verreikende
consequenties heeft voor het leven van alledag:
Johannes 15:13 Niemand heeft grotere liefde, dan dat hij zijn leven
inzet voor zijn vrienden.
Wat kan kostbaarder zijn voor iemand dan het dienstbaar geven van zijn
leven door te leven volgens de hoogste principes, waartoe zijn geest en
lichaam van nature en gewoonte niet bereid zijn? Het vereist een
beslissing die van tijd tot tijd intense druk op hem zal voortbrengen
om zichzelf te beheersen tegen sterke krachten om een totaal andere
richting uit te gaan. Maar hij moet zichzelf beheersen, als hij voort
wil gaan in de dienst van God.
Krachtige
begeerten beheersen
De apostel Johannes somt drie krachtige begeerten op die beheerst
moeten worden:
1 Johannes 2:16 ... de begeerte des vlezes, de begeerte der ogen en een
hovaardig leven, ...
Deze zijn, zegt hij, niet van de Vader maar van de wereld, daarom maken
ze geen deel uit van de standaard waarnaar we moeten proberen te leven.
Als we ze volgen, gaan we door met ons te conformeren aan de wereld.
Onze ogen geven ons vele indrukken door. Vele daarvan kunnen gevoelens
in ons opwekken om iets kwaads te begeren, en als we eraan voldoen,
kunnen we bijna zonder nadenken verstrikt raken in zonde. Dat is
precies het probleem! We moeten nadenken om dat waarover we macht en
verantwoordelijkheid hebben te beheersen en ons van zulke dingen
afwenden, alsof iemand op het punt staat een hete pook in onze ogen te
steken! Toen Jozef tot zonde werd verlokt, rende hij weg, daarmee zijn
aandeel in het zich ontvouwende drama beheersend (Genesis 39:11-12).
Geest en lichaam hebben verlangens en noden die gemakkelijk kunnen
leiden tot zondige uitspattingen, als ze niet worden beheerst. Ze
kunnen elk van ons in honderden verschillende richtingen meevoeren, weg
van de opperste toewijding aan Hem die Hij voor ons bestwil verlangt.
Let eens op de zinloze luxe van de huidige generatie, de overdreven
zorg voor het lichaam en de buitensporigheid in eten en drinken die een
vloek en een schande zijn voor Amerika! Onze cultuur heeft ons gevormd
om ruimschoots voor het vlees en de materiële gemakken te
zorgen, veel meer dan nodig is, daarmee het geestelijke verdrinkend en
onnodige zorgen voortbrengend. We moeten leren het verlangen om deze
onverzadigbare begeerten te bevredigen ondergeschikt te maken, zodat ze
niet de baas over ons spelen en ons tot zonde brengen.
Paulus' smekende aansporing is, dat alles wat door verstand, ogen,
tong, hand of voet wordt gedaan, bewust wordt toegewijd aan God en als
een offer op Zijn altaar wordt gelegd. Dit zijn kostbare offeranden, en
kostbare offeranden vereisen vaak beheersing bij het geven, omdat we
van nature hangen aan wat ons dierbaar is.
Dezelfde apostel spoort ons aan "zonder ophouden te bidden" (1
Thessalonicenzen 5:17). Bidden is een handeling van eredienst en het
dagelijkse werk van een priester is het dienen van God ten behoeve van
mensen. Dit kan alleen maar gedaan worden als ons levenswerk eredienst
is, met Gods hulp gedaan voor Gods doel. We kunnen dit alleen maar doen
als we onszelf hiervoor opofferen.
Opoffering vereist de overgave van ons leven en daarmee ook de
controle. Welke indrukken we toestaan op onze zintuigen, de genoegens
die we onszelf toestaan, de bevrediging die we voor onze behoeften
zoeken en de Handelingen waarin we ons laten betrekken door dit
wonderlijk gemaakte instrument (Psalm 139:14 Statenvertaling), moet
vanaf nu onder controle staan in overeenstemming met de standaards van
God. Paulus schrijft:
Galaten 6:8a wie op (de akker van) zijn vlees zaait, zal uit zijn vlees
verderf oogsten, ...
evenals
1 Corinthiërs 9:27a Neen, ik tuchtig mijn lichaam en houd het
in bedwang, ...
Hier ligt een krachtige en toch eenvoudige les van God: Het lichaam is
een goede dienstknecht, maar een slechte baas. Voor ons eigen bestwil
en tot eer van God moeten wij er de baas over zijn.
God, de
Heilige Geest en zelfbeheersing
2 Timotheüs 1 bevat een belangrijke uitspraak over het belang
van zelfbeheersing:
2 Timotheüs 1:6-7 Om die reden herinner ik u eraan, de gave
Gods aan te wakkeren, die door mijn handoplegging in u is. 7 Want God
heeft ons niet gegeven een geest van lafhartigheid, maar van kracht,
van liefde en van bezonnenheid.
Volgens Strong's Concordance is het laatste woord van vers 7 een
zelfstandig naamwoord dat "discipline" of "zelfbeheersing" betekent. De
NBG-vertaling geeft het weer als "bezonnenheid", maar in andere
vertalingen worden ook "zinnig", "nuchterheid", "zelfdiscipline",
"wijsheid" en "gezond oordeel" gebruikt.
God geeft Zijn Geest aan ons om de geestelijke schepping te beginnen
die ons zal vormen naar Zijn beeld. Hier plaatst Paulus zelfbeheersing
direct naast schijnbaar "belangrijkere" eigenschappen van onze
Schepper, zoals moed, kracht en liefde. Bedenk echter dat de "vrucht"
van Gods Geest in het enkelvoud staat, het is één
vrucht, een gebalanceerd geheel dat nodig is om een zoon van God
compleet te maken.
Deze verzen laten ons zien wat voor soort mens God aan het scheppen is.
Mensen met moed, kracht en liefde; mensen die hun manier van leven
bewust besturen, zinnig, nuchter, beheerst en gedisciplineerd. Deze
kwaliteiten zijn voortbrengselen van Gods Geest in ons. Paulus voegt in
Titus 2 nog meer toe aan dit concept van zelfbeheersing:
Titus 2:11-14 Want de genade Gods is verschenen, heilbrengend voor alle
mensen, 12 om ons op te voeden, zodat wij, de goddeloosheid en wereldse
begeerten verzakende, bezadigd, rechtvaardig en godvruchtig in deze
wereld leven, 13 verwachtende de zalige hoop en de verschijning der
heerlijkheid van onze grote God en Heiland, Christus Jezus, 14 die Zich
voor ons heeft gegeven om ons vrij te maken van alle ongerechtigheid,
en voor Zich te reinigen een eigen volk, volijverig in goede werken.
Eén reden dat God ons genade heeft gegeven, is om
zelfbeheersing te tonen. Het is moeilijk voor te stellen dat een
christen die zich voorbereidt op het Koninkrijk van God, zich niet
voortdurend en resoluut richt op het regeren van zichzelf, en zijn
begeerten, smaak en verlangens volkomen vrijheid geeft. Dat doet de
wereld! Als we bij iemand de uitingen daarvan zien, geeft het ons een
sterke aanwijzing dat die persoon niet bekeerd is. Blinde begeerten
zijn niet bedoeld onze leider te zijn. Als de mens geleid wordt door
zijn dierlijke begeerten, zal hij in de sloot belanden, omdat God via
Paulus zegt:
Galaten 6:7 Dwaalt niet, God laat niet met Zich spotten. Want wat een
mens zaait, zal hij ook oogsten.
Paulus schrijft in Galaten 5:
Galaten 5:17 Want het begeren van het vlees gaat in tegen de Geest en
dat van de Geest tegen het vlees — want deze staan tegenover
elkander — zodat gij niet doet wat gij maar wenst.
Soms schijnen we te bestaan uit één grote massa
verlangens, die allemaal net als jonge katjes van een week oud, die nog
niet kunnen zien, met wijd open mond miauwen om te worden
tevredengesteld. Het is alsof er twee stemmen in ons zijn, die met
elkaar argumenteren: "Je zult, je zult niet. Je behoort, je behoort
niet." Verlangt God niet van ons dat we onze wil boven deze lusten
plaatsen: een wil die niet kan worden omgekocht, een verstand dat niet
kan worden bedrogen en een geweten dat waarachtig is jegens God en Zijn
standaards? We moeten onszelf beheersen door de moed, kracht en liefde
van Gods Geest te gebruiken, of we worden een grote mislukking.
Adam en Eva hebben in de hof van Eden het patroon voor de mensheid
gezet. We hebben dit allemaal gevolgd, daarna geplaagd door
gewetenswroeging worden we verteerd door gevoelens van zwakheid. Zij
werden verleid door de subtiele redeneringen van Satan en de
aantrekkingskracht van hun eigen begeerte voor de verboden vrucht die
er zo goed uit zag. Daar bezweken zij voor en zij zondigden, en daarmee
brachten zij de doodstraf over zichzelf en daarnaast nog veel meer
kwaad. Wat heeft het voor zin een beroep te doen op mensen die zichzelf
niet regeren, wier probleem het is dat ze het niet kunnen, wier geweten
vaak zowel voor als nadat ze het verkeerde hebben gedaan, uitroept:
"Wie zal mij verlossen van het lichaam dezes doods?" Het is zinloos een
koning wiens regering door zijn onderdanen ten val is gebracht te
vragen over zijn koninkrijk te regeren. Zijn koninkrijk is volledig in
opstand en hij heeft geen soldaten die achter hem staan. Hij is een
vorst zonder macht.
Een zekere bisschop Butler zei: "Als geweten macht had, als het
autoriteit had, zou het de wereld regeren." Autoriteit zonder macht is
niets dan ijdelheid. Geweten heeft de autoriteit te leiden of te
beschuldigen, maar hoe nuttig is dit als de wil zo verzwakt is dat de
begeerten en verlangens het bit tussen de tanden nemen, het geweten
vertrappen en in vol galop afstevenen op de onvermijdelijke landing in
de sloot?
De oplossing
hiertoe ligt in onze relatie met Christus:
Filippenzen 2:12-13 Daarom, mijn geliefden, gelijk gij te allen tijde
gehoorzaam zijt geweest, blijft, niet alleen zoals in mijn
tegenwoordigheid, maar nu des te meer bij mijn afwezigheid, uw
behoudenis bewerken met vreze en beven, 13 want God is het, die om zijn
welbehagen zowel het willen als het werken in u werkt.
Dit is het enige dat ons volledige zelfbeheersing zal geven, en dat zal
niet mislukken.
In Lucas 11 geeft Jezus deze wonderbaarlijke belofte van kracht aan hen
die Hem vertrouwen:
Lucas 11:13 Indien dan gij, hoewel gij slecht zijt, goede gaven weet te
geven aan uw kinderen, hoeveel te meer zal uw Vader uit de hemel de
Heilige Geest geven aan hen, die Hem daarom bidden?
Vertrouw op Jezus Christus en vraag God u te regeren. Vraag Hem om meer
van Zijn Heilige Geest en Hij zal u helpen uzelf te beheersen. Bedenk
dat 2 Timotheüs 1:7 zegt, dat dit een hoofdreden is dat Hij
ons Zijn Geest geeft. Hij zal niet mislukken in wat Hij belooft, omdat
het verzoek perfect past in Zijn doel om zonen naar Zijn beeld te
scheppen.
Sterk gemaakt
door zwakheid
Als we alleen maar naar Hem zouden willen gaan en onszelf aan Hem
toevertrouwen, in waarachtige gemeenschap met Hem leven, terwijl we
geduldig de gaven benutten die Hij geeft, dan zal ons leven
overeenkomen met wat Paulus ervoer door zijn "doorn in het vlees".
2 Corinthiërs 12:8-9a Driemaal heb ik de Here hierover
gebeden, dat hij van mij zou aflaten. 9 En Hij heeft tot mij gezegd:
Mijn genade is u genoeg, want de kracht openbaart zich eerst ten volle
in zwakheid.
In Hebreeёn 11 somt Paulus een aantal van de daden op van de
geloofshelden uit het verleden.
Hebreeën 11:32-34 En wat moet ik nog verder aanvoeren? Immers,
de tijd zou mij ontbreken, als ik ging verhalen van Gideon, Barak,
Simson, Jefta, David en Samuёl en de profeten, 33 die door het geloof
koninkrijken onderworpen, gerechtigheid geoefend, de vervulling der
belofte verkregen hebben, muilen van leeuwen dichtgesnoerd, 34 de
kracht van het vuur gedoofd hebben. Zij zijn aan scherpe zwaarden
ontkomen, in zwakheid hebben zij kracht ontvangen, zij zijn in de
oorlog sterk geworden en hebben vijandige legers doen afdeinzen.
Gods liefde voor ons zal Zijn Geest in ons aanwakkeren tot het reageren
met moed, kracht, liefde en zelfbeheersing. Hij die rust en kalmte gaf
aan de razende waanzinnige die zelfs niet door ketenen in bedwang kon
worden gehouden, zal ons macht geven over die ene stad die we moeten
regeren: onszelf (Marcus 5:1-15) We moeten niet toestaan dat
zelfbeheersing in ons denken wordt verlaagd tot iets van minder belang,
omdat we ons laten overreden dat "Christus het allemaal voor ons heeft
gedaan". We kunnen ook niet toestaan dat zo'n verlaging ons leidt tot
misbruik van Gods genade.
Zelfbeheersing is een eigenschap van onze Schepper, waarvan Jezus in
Zijn leven een volmaakt voorbeeld gaf en waarvan Paulus ons ten
sterkste aanspoort die in ons leven toe te passen. Als we naar het
beeld van onze Vader gemaakt willen worden, zullen we ons in dit
opzicht aan God overgeven om Hem te verheerlijken met onze
zelfbeheersing in alles en onze krachtige, onbuigzame weerstand tegen
de zonde.
Lees hier uitgebreider over dit
onderwerp:
LIEFDE - VREUGDE - VREDE - GEDULD - GOEDERTIERENHEID GOEDHEID
TROUW - ZACHTMOEDIGHEID - ZELFBEHEERSING
READ THE BOOK - THE BIBLE CHANGE YOUR LIFE
INFO: DE WEG - DE WAARHEID - HET LEVEN - FILM - AUDIO
DE WEG | DE WAARHEID | HET LEVEN | FILM | AUDIO
HOLYHOME.NL USE NO COOKIES - REPORT DEAD LINKS
Waard om te weten :
Een hartelijk welkom op de siteDeze pagina printen
Sitemap
Wie zoekt zal vinden
FAQ - HELP
Kerk
Zondag
Advent
Kerstfeest
Driekoningen
Vastentijd
Goede Vrijdag
Aswoensdag
Palmzondag
Palmpasen
De stille week
Witte donderdag
Stille zaterdag
Paaswake
Pasen - Paasfeest
Hemelvaartsdag
Pinksteren
Biddag
Dankdag
Avondmaal
Doop
Belijdenis
Oudjaarsdag
Nieuwjaarsdag
Sint Maarten
Sint Nicolaas
Halloween
Hervormingsdag
Dodenherdenking
Bevrijdingsdag
Koningsdag / Koninginnedag
Gebedsweek
Huwelijk
Begrafenis
Vakantie
Recreatie
Feest- en Gedenkdagen
Symbolen van herkenning
Leerzame antwoorden op levens- en geloofsvragen
Hebreeën 4:12 zegt: "Want levend en krachtig is het woord van God, en scherper dan een tweesnijdend zwaard: het dringt diep door tot waar ziel en geest, been en merg elkaar raken, en het is in staat de opvattingen en gedachten van het hart te ontleden". Lees eens: Het zwijgen van God
God heeft zoveel liefde voor de wereld, dat Hij Zijn enige Zoon heeft gegeven; zodat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft. Lees eens: God's Liefde
Schat onder handbereik
Bemoediging en troost
Bible-people - stories of famous men and women in the Bible
Bible-archaeology - archaeological evidence and the Bible
Bible-art - paintings and artworks of Bible events
Bible-top ten - ways to hell, films, heroes, villains, murders....
Bible-architecture - houses, palaces, fortresses
Women in the Bible - great women of the Bible
The Life of Jesus Christ - story, paintings, maps
Read more for Study Apocrypha, Historic Works
GELOOF EN LEVEN een
KLEINE HULP VOOR ONDERWEG
Wie zoekt zal vinden
Boeiende Series :
BijbelvertalingenBijbel en Kunst
Bijbels Prentenboek
Biblische Bildern
Encyclopedie
E-books en Pdf
Prachtige Bijbelse Schoolplaten
De Heilige Schrift
Het levende Woord van God
Aan de voeten van Jezus
Onder de Terebint
In de Wijngaard
De Bergrede
Gelijkenissen van Jezus
Oude Schoolplaten
De Zaligsprekingen van Jezus
Goede Vruchten
Geestesgaven
Tijd met Jezus
Film over Jezus
Barmhartigheid
Catechese lessen
Het Onze Vader
De Tien Geboden
Hoop en Verwachting
Bijzondere gebeurtenissen
De Bijbel is boeiend
Bijbelverhalen in beeld
Presentaties en Powerpoints
Bijbelse Onderwerpen
Vrede van God voor jou
Oude bijbel tegels
Informatie over alle kerken in Nederland: Kerkzoeker
Bible Study: The Bible alone!
L'étude biblique: Rien que la Bible!
Bibelstudium: Allein die Bibel!
Materiaal voor het Digibord
Werkbladen Bijbelverhalen Bijbellessen
OT Hebreeuws-Engels
NT Grieks-Engels
Naslagwerken
Belijdenissen
Een rijke bron
Missale Romanum + Afbeeldingen
Stripboek over Jezus
Christelijke Symbolen
Plaatjes Afbeeldingen Clipart
Evangelie op Postzegels
Harmonium Huisorgel
Godsdiensten en Religies
Herinnering aan Kerken
Christian Country Music
Muzikale ontspanning
Software voor Bijbelstudie
Hartverwarmende Klanken
Read and Hear the Holy Bible
Luisterbijbel
Bijbel voor Slechtzienden Begrippenlijst -1- -2-
Meer weten over de Psalmen, gezangen, liturgieën, belijdenisgeschriften: Catechismus, Dordtse Leerregels en veel andere informatie? . Kijk op: Online-bijbel.nl(What's good, use it)