HOME | STUDIEBIJBEL | BIJBELSTUDIES | BIJBELATLAS | BIJBELSEGESCHIEDENIS | NIEUWS
De Bijbel onmisbaar
De Bijbel is niet een boek dat je zomaar even van kaft tot kaft leest. Het kan lastig zijn om je weg door de Bijbel te vinden, als je niet weet wat zich wanneer heeft afgespeeld. Deze site kan je helpen om de Bijbel beter te leren kennen. Ontdek de bron van vrede, het Woord van God:
Bijbelstudie 006 - De Bijbel onmisbaar
Je zal inmiddels hebben
doorgekregen dat het hebben van een Bijbel onontbeerlijk is bij het
volgen van deze studies. Mocht je nog niet over een Bijbel kunnen
beschikken dan kun je vele exemplaren aantreffen op internet.
/>
Het is raadzaam wel te letten op de te gebruiken of aan te schaffen
vertaling. Zoals je al had ontdekt is de Bijbel immers vertaald en zijn
er veel verschillende vertalingen in omloop. En zoals bij veel zaken in
het leven zijn ze niet allemaal even betrouwbaar en/of nauwkeurig.
Wel is het van belang dat je over een bijbelvertaling
beschikt die zo precies mogelijk weergeeft wat er in de oorspronkelijke
tekst stond. Wat ons Nederlands taalgebied betreft is dat de zogenaamde
'Statenvertaling'. Deze wordt als zeer betrouwbaar ervaren. Probleem
echter: deze vertaling dateert uit het jaar 1637. Je begrijpt dat het
taalgebruik, ondanks alle verbeteringen, nogal is verouderd. Mocht je
'm hebben, prachtig! Wees er zuinig op. Mocht je een exemplaar op de
kop kunnen tikken, niets mis mee! Als naslag prachtig. Op internet tref
je de Statenbijbel ook aan.
Voor de studies, in het kader van dit project, maak ik
gebruik van de 'Nieuwe Vertaling van het Nederlands Bijbelgenootschap'.
Eveneens op internet beschikbaar en in de meeste boekhandels. De
ingevoegde teksten zullen dus meest uit deze laatstgenoemde afkomstig
zijn. Dit even voor de duidelijkheid. Ga de uitdaging aan en bestudeer
de Bijbel, het Woord van God. Het onmisbare leidsnoer in je leven. Al
eeuwen lang richtingbepalend voor miljoenen mensen.
Deuteronomium 26:17 Gij hebt heden van de Here het woord
aanvaard, dat Hij u tot een God zal zijn, en dat gij in zijn wegen
wandelen moet, zijn inzettingen, geboden en verordeningen onderhouden
en naar zijn stem luisteren.
Hoe
de Bijbel te lezen en te bestuderen?
Allereerst een paar tips, om de Bijbel zo te lezen en te
bestuderen, dat we er geen eigen interpretatie (geen eigen uitleg) van
gaan maken (2 Petr. 1 : 20):
1. Voeg nooit woorden toe aan de tekst, en haal er nooit
woorden uit (Deut. 4 : 2; Spr. 30 : 6; 2 Petr. 3 : 16; Openb. 22 : 18
en 19).
2. Let altijd op de context, op het geheel waar de te
bestuderen tekst in voorkomt.
3. Vraag je altijd af: Wie spreekt er? Tot wie wordt er
gesproken? De Bijbel noemt namelijk drie groepen mensen: het Joodse
Volk, de Gemeente (de gelovigen) en de heidenen (zie 1 Kor. 10 : 32).
Buiten het Lichaam van Christus (de Gemeente van God) zijn er ongeredde
Joden en ongeredde heidenen. In het Lichaam van Christus (1 Kor. 12 :
13, Gal. 3 : 28) is “noch Jood noch Griek”.
Gedeelten in de Bijbel zijn of aan ongeredde Joden in deze bedeling
(Gemeente-tijd) gericht, of aan ongeredde heidenen in deze bedeling
gericht, of aan de Christenen in het Lichaam van Christus in deze
bedeling gericht. Het is goed om dit onderscheid te weten, want niet
alles is klakkeloos op iedereen van toepassing. ‘Als de
leraar iets tegen Jantje zegt over zijn agenda, zegt hij het niet tegen
Kees.’ Indien we een gedeelte tegenkomen dat van toepassing
is op het Oude Testament, of op de Grote Verdrukking, dan vindt u op
eens geredde Joden en geredde heidenen, die niet in het Lichaam van
Christus zijn opgenomen. Vandaar dat zij hun titels
‘Jood’ en ‘heiden’ behouden.
4. Wanneer we in de Bijbel een niet complete opmerking lezen,
moeten we hem plaatsen in het licht van de complete opmerking. Niet dat
wij de opmerking zelf compleet moeten maken, maar de Bijbel Zelf moet
dit dan aantonen. Zo moet bijvoorbeeld Mark. 10 : 11, over trouwen en
scheiden, gezien worden in het licht van Matth. 5 : 32. Markus is niet
compleet, Matthéüs wel! Zoek de teksten maar eens
op.
5. Wanneer een bepaald vers moeilijk is, bijvoorbeeld doordat
het in eerste instantie voor meerdere uitleggingen vatbaar is, moet u
uw studie over dat onderwerp nooit daar beginnen. Begin dan bij een
vers dat wel duidelijk is! Je kunt pas een boek schrijven als je het
alfabet kent. Eerst leer je lopen, dan pas rennen. Zo gaat het ook met
uitleg van de Bijbel. Elke valse religie of valse geloofsrichting op
aarde, die de Bijbel gebruikt om mensen te verleiden, begint haar leer
altijd met een vers waar theologische verschillen over bestaan. Het
gaat dan zeker niet om een passage als 1 Joh. 5 : 10 – 12,
als Joh. 1 : 12 – 13, als Joh. 3 : 16 of als Rom. 8 : 28.
Nee, deze geloofsrichtingen nemen dan teksten die moeilijk te begrijpen
zijn. Ze willen u verwarren, zodat u denkt dat de hele Bijbel moeilijk
te begrijpen is. Zodra u dit denkt, kunnen zij u ‘verder
helpen’. Ook deze moeilijke verzen zijn Bijbelverzen, en ze
zijn dus waar. Maar het zijn geen verzen waar het fundament van het
geloof op gebouwd kan worden. (Het zijn de volgende verzen: Matth. 16 :
18 – 19; Hand. 2 : 38; Hand. 13 : 48; Matth. 24 : 13; Matth.
25 : 8, 40; Mark. 16 : 17 – 18; Matth. 5 : 5, 8 –
9, 19, 22, 29, 39; Joh. 5 : 29; Joh. 10 : 16; Joh. 20 : 23; Joh. 21 :
25; Hand. 8 : 15 – 17; Hand. 19 : 2; Rom. 9 : 16, 22; Gal. 5
: 4; Pred. 3 : 19 – 21; Pred. 9 : 4 – 6; Hebr. 6 :
1 – 6; Hebr. 10 : 26 – 30 en Gal. 3 : 27
– 29). In elk van deze verzen zit een theologisch probleem
die studie vergt van vele andere Bijbelgedeelten. Als deze andere
gedeelten er niet bij betrokken worden, kunnen de genoemde verzen
gebruikt worden om ze alles te laten zeggen wat de
‘leraar’ wil. Nogmaals: dit zijn geen fundamentele
verzen: ze voegen alleen enkele details aan het geloofsgebouw toe. Een
voorbeeld. Eén van deze teksten, en de foute uitleg die daar
uit voort kan komen, is Hand. 2 : 38, waar staat: “En Petrus
zeide tot hen: Bekeert u, en een ieder van u worde gedoopt in de Naam
van Jezus Christus, tot vergeving der zonden; en gij zult de gave des
Heiligen Geestes ontvangen.” Deze tekst wordt bijna altijd
letterlijk op de Gemeete van Jezus Christus toegepast. Maar dat is
onjuist! Laten we eerst eens kijken naar Matth. 28 : 19.
“Gaat dan heen, onderwijst al de volken, hen dopende in de
Naam (enkelvoud!) des Vaders, en des Zoons en des Heiligen
Geestes.” Er is slechts één Naam die
zowel voor de Vader, en de Zoon, en de Heilige Geest geldt. Deze ene
Naam is niet Jezus. De Naam die voor alle Drie, de Vader, de Zoon en de
Heilige Geest, geldt is ‘de Heere’. Vandaar ook dat
‘dopen in de Naam van de Vader en de Zoon en de Heilige
Geest’ hetzelfde is als dopen in de Naam van de Heere. In dit
licht kunnen we ook Handelingen 2 : 38 gaan begrijpen. Helaas wordt de
doop in Handelingen door velen in onze dagen, met name door de Pinkster
en Charismatische gelovigen, toegepast op de tot geloof gekomen
Christenen in deze tijd. Vaak leert men ook nog dat men door die doop
dan gered is. Dit is echter een dwaalleer! Deze verzen gaan over een
hele andere doop, namelijk de doop in de Naam van Jezus Christus en tot
vergeving der zonden. Deze (Joodse!) doop is voor Israël,
voordat Paulus het Evangelie van de genade ontvangen heeft. In
Handelingen 2 : 38 zijn namelijk helemaal geen Christenen aanwezig. Het
woord ‘Christen’ komt in de Bijbel pas voor in
Handelingen 11 : 26. In Handelingen 2 hebben we te maken met
tempelvererende, Sabbat-houdende, besneden Joden, voor wie de redding
zowel een element van geloof als een element van
‘werken’ had. In Handelingen 2 : 38 is voor de
Christen van de genade-tijd geen reddingsplan te vinden! Dit gedeelte
is Petrus’ Pinkstertoespraak voor het huis van
Israël. Dit wordt meer dan duidelijk wanneer u in datzelfde
hoofdstuk de verzen 14, 22, 29 en 36 leest. De doop voor een heiden
moet geschieden in de Naam des Heeren (Hand. 10 : 48) oftewel, in de
Naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest.).
6. Neem altijd de letterlijke betekenis van een vers. Tenzij dat de
Bijbel Zelf laat merken dat het om een figuurlijke betekenis gaat.
Voorbeeld: Het ‘zuurdeeg’ in Matth. 16 : 6 is
overduidelijk figuurlijk bedoeld. De ‘schapen’ in
Joh. 10 : 1 – 20 zijn natuurlijk ook figuurlijk bedoeld. Zij
zijn geen vierpotige, gras-etende dieren, maar zij worden als
beeldspraak voor mensen bedoeld. Daarentegen is het
‘vuur’ in Matth. 13 : 38 – 40 letterlijk
bedoeld, want Jezus Christus legt alle symbolische woorden in de
gelijkenis uit: “En de akker is de wereld; en het goede zaad
zijn de kinderen van het Koninkrijk; en het onkruid zijn de kinderen
van de boze; en de vijand die het gezaaid heeft, is de duivel; en de
oogst is de voleinding der wereld; en de maaiers zijn de
engelen,” maar wat is het ‘vuur’? Het is
gewoon, heel eenvoudig, ‘vuur’. Het is niet
figuurlijk, maar letterlijk bedoeld (zie Zef. 3 : 8).
7. Uiteindelijk dienen we ons te herinneren dat bijna alle
verzen in de Bijbel een drievoudige toepassing hebben. De eerste
toepassing is LEERSTELLIG, daarvoor is de Schrift immers geschreven (2
Tim. 3 : 16). Met andere woorden elk vers in de Bijbel is gericht aan
een specifiek persoon (Jood, heiden, Gemeente), met een specifieke
reden, om een specifieke waarheid te leren. De tweede toepassing is
HISTORISCH, datgene wat beschreven is als te hebben plaatsgevonden,
heeft plaatsgevonden. Ten derde is er de GEESTELIJKE toepassing. Het
helpt een Christen in situaties van waarschuwing (1 Kor. 10 : 11), ter
ondersteuning (Rom. 15 : 4), ter lering (Rom. 15 : 4), en tot
verbetering … tot onderwijzing, die in de rechtvaardigheid
is (2 Tim. 3 : 16). Alhoewel een vers in de eerste plaats hoofdzakelijk
een leerstellige betekenis heeft, heeft het ook een geestelijke
betekenis. Vaak haalt men dit door elkaar, en neemt men een passage,
die wel degelijk een geestelijke betekenis heeft, en leert men dat dan
als ‘Christelijke leer’. Dit is echter fout, want
niet alles in de Bijbel is leerstellig van toepassing op de Gemeente.
Enkele voorbeelden. De Heere Jezus gaf de discipelen de opdracht doden
op te wekken; wederom geboren Christenen doen dat niet (de Bijbel
spreekt dan ook over ‘merktekenen van een apostel, 2 Kor. 12
: 12). Jezus gaf de discipelen een keer de opdracht om alleen
Israël te evangeliseren; Christenen hebben die opdracht niet.
Mozes vertelde het volk zich te onthouden van varkensvlees; Christenen
eten echter wel varkensvlees, en dat is nog toegestaan ook (Hand. 15 :
29 noemt de enigste dingen waar gelovigen uit de heidenen vanaf behoren
te blijven). De Israëlieten moesten de Wet houden; de
gelovigen uit de heidenen in deze tijd, die zich onder de Wet stellen,
zijn vervloekt (Gal. 3 : 10). Zo ziet u dat niet alles klakkeloos op
iedereen van toepassing is. We moeten Gods Woord daarom ook recht
snijden/verdelen (2 Tim. 2 : 15). Daar zullen we in volgende paragrafen
nog op terugkomen.
Schrift-met-Schrift
vergelijken
Een Bijbelse studiemethode is Schrift-met-Schrift
vergelijken. Door Schrift met Schrift te vergelijken voegen we dan het
geestelijke met het geestelijke samen (1 Kor. 2 : 13). Op die manier
laten we namelijk de Auteur van de Schrift, de Heere, de Schrift Zelf
uitleggen. Een uitleg die de Heilige Geest ons zal doen verstaan (1
Kor. 2 : 12 – 15). Op die manier houden we rekening met het
feit dat “geen profetie der Schrift is van eigen
uitlegging” (1 Petr. 1 : 20). Hierbij kunnen we dan nog
rekening houden mer drie dingen, namelijk: Contrast, Gelijkheid en
Herhaling.
1. Elk vak (kunst, muziek, scheikunde, handel, etc.) leer je
door eerst de dingen te bekijken die er niet bijhoren, door de dingen
te bekijken die NIET samen gaan. De eerste stap is dus eigenlijk
NEGATIEF! U leert het Woord der Waarheid ‘recht te
snijden’ (2 Tim. 2 : 15, of zoals de King James 1611 hier
zegt: ‘op de juiste manier te verdelen), door eerst de dingen
te zien die God ‘niet heeft samengevoegd’, door het
contrast te zien. De moderne mens kent deze methode niet echt meer.
Teksten voor het volk Israël moeten we niet op de Gemeente
gaan betrekken, en andersom idem dito. Zo maakt God onderscheid. Zo
maakt God onderscheid tussen dieren (Deut. 22 : 10), rassen (Neh. 13 :
25 – 28), voedsel (Lev. 11) en kleding (Lev. 19 : 19). Zo is
Hand. 2 : 38 nooit gelijk aan Ef. 2 : 8. Hand. 8 : 17 is nooit gelijk
aan Hand. 16 : 31 – 33. Matth. 16 : 18 is nooit gelijk aan
Ef. 5 : 23 en Matth. 24 : 13 is nooit gelijk aan 1 Kor. 1 : 8. Deze
tekst-paren zijn verschillend, zijn van toepassing op verschillende
mensen, perioden of omstandigheden. Laten wij dan ook niet proberen om
teksten, die voor verschillende zaken gelden, op dezelfde manier uit te
leggen. Voeg nooit samen, wat God los van elkaar gezet heeft!
2. De tweede methode is om alle passages te bestuderen die
WEL met elkaar te maken hebben. Bijvoorbeeld, die passages die op de
Gemeente betrekking hebben. Dit is de methode van GELIJKHEID.
3. Tenslotte, lees het vers over en over totdat u bekend is
waar het thuishoort, wat de betekenis is. En totdat u weet welke andere
teksten met deze tekst samenhangen en welke niet. Dit heet HERHALING.
Het
recht snijden of verdelen van Gods Woord
Een heel belangrijke studiemethode vinden we in 2
Timótheüs 2 : 15, waar staat: “Benaarstig
u, om uzelf Gode beproefd voor te stellen, een arbeider, die niet
beschaamd wordt, die het Woord der waarheid recht snijdt”.
Enkele van de hierboven genoemde punten hebben met deze studiemethode
te maken.
Goed. Wij moeten Gods Woord RECHT SNIJDEN, oftewel: RECHT VERDELEN.
Maar waarom verdelen? Dat komt omdat de Heere Zijn Plan uitwerkt in
verschillende fasen, maar ook met verschillende groepen van mensen. De
Bijbel is namelijk gericht aan Joden, heidenen en aan de Gemeente (de
gelovigen in Christus uit Joden en heidenen). In 1 Korinthe 10 : 32
zien we deze driedeling heel duidelijk: “Weest zonder
aanstoot te geven, en voor de Joden, en voor de Grieken, en voor de
gemeente Gods.” Zo zien we in het Oude Testament met name het
volk Israël centraal staan met daaromheen de heiden-volkeren.
In het Nieuwe Testament zien we, dan met name door het boek
Handelingen, dat het heil ook tot de heidenen komt in Christus Jezus.
Er wordt een gemeente gevormd uit Jood en heiden. Zie bijvoorbeeld
Galaten 3 : 26 – 28: “Want gij zijt allen kinderen
Gods door het geloof in Christus Jezus. Want zovelen als gij in
Christus gedoopt zijt, hebt gij Christus aangedaan (1 Kor. 12 : 13 = de
doop van de wedergeboorte). Daarin is noch Jood noch Griek, daarin is
noch dienstbare noch vrije; daarin is geen man en vrouw; want gij allen
zijt één in Christus Jezus.” Dit
betekent dus dat de Bijbel informatie bevat voor Israël, die
geen betrekking heeft op de Gemeente. Evenzogoed heeft de Bijbel
informatie voor de Gemeente, die geen betrekking heeft op
Israël. Zo heeft de Bijbel ook informatie voor de heiden die
geen betrekking hoeft te hebben op Israël of de Gemeente. Zo
zien we dus dat, wanneer we een Bijbelgedeelte lezen, we heel duidelijk
zullen moeten oppassen aan wie het gericht is! Een fout die in het
verleden door vele kerken gemaakt is, is te zeggen dat God met
Israël zou hebben afgedaan, en dat God nu met de kerk werkt.
Voor alles waar in de Bijbel dan Israël staat, leest men
vervolgens de gemeente/kerk. Men geeft de Bijbel dus bewust een andere
inhoud en gaat dus tegen Gods Woord in! Daar moeten we voor oppassen!
Want zoals zal blijken, door het bestuderen van Gods plan door de tijd,
heeft God helemaal niet afgedaan met het volk Israël.
Integendeel: Hij heeft ze grote beloften van herstel gegeven.
De
Bijbel verdeelt Zichzelf
Een andere reden waarom we Gods Woord recht zullen moeten
snijden/verdelen, is het feit dat de Heere in verschillende tijden op
verschillende manieren met de mens werkt. Een veel aangehaalde tekst in
bepaalde kringen is Hebreeën 13 : 8: “Jezus Christus
is gisteren en heden Dezelfde en in eeuwigheid.” Vaak geeft
men dan aan dat Jezus ook vandaag dezelfde wonderen doet, als in de
periode dat Hij hier op aarde was. Hij is immers altijd Dezelfde! God
ís altijd Dezelfde. Jezus Christus ís altijd
Dezelfde! Maar dit betekent niet dat Hij altijd op dezelfde wijze met
mensen handelt. In het Oude Testament verscheen Jezus Christus als de
Engel des Heeren (Gen. 16 : 1 – 13, Ex. 3 : 2 – 4
en andere gedeelten) en Zijn taak was dat van een Profeet. Tijdens de
tijd van het Evangelie verscheen Jezus Christus als Mens op aarde en
ook toen profeteerde Hij. Nu is Jezus Christus onze Hogepriester in de
hemel bij God de Vader en bidt Hij voor ons! In de toekomst zal Jezus
Christus als Koning naar de aarde komen en wij zullen met Hem heersen
vanuit het Koninkrijk Israël! Ondanks dat Hij altijd Dezelfde
is, verschijnt Hij in verschillende tijden op verschillende manieren en
voert Hij in verschillende tijden verschillende taken uit.
Eén van de bekendste verdelingen in de Bijbel is
die tussen de Wet en het Nieuwe Testament. Onder de wet moesten de
mensen (Israël!) offers brengen. Dat hoeft nu (de Gemeente)
niet meer, omdat Christus voor onze zonden gestorven is. U Ziet dat
Diezelfde God in de geschiedenis dus al op twee verschillende wijzen
met de mens omgaat. Zijn Plan blijft gelijk, uiteindelijk zal God zijn
alles in allen: “En wanneer Hem alle dingen zullen
onderworpen zijn, dan zal ook de Zoon Zelf onderworpen worden aan Hem,
Die Hem alle dingen onderworpen heeft, opdat God zij alles in
allen” (1 Kor. 15 : 28). Zo zegt het Nieuwe Testament dan ook
in Galaten 3 : 10a: “Want zovelen als er uit de werken der
wet zijn, die zijn onder de vloek…” en vers 13
zegt: “Christus heeft ons verlost van de vloek der
wet…” Wanneer wij dus bepaalde regeltjes in de wet
lezen (de eerste vijf boeken van Mozes), kunnen wij niet zeggen: doet
dat en gij zult leven, zoals in Deuteronomium 30 : 16 staat, want dat
is de WET, overigens voor ISRAËL! Zo zien we dus dat de wet en
de regeltjes daarin een bepaalde plaats krijgen, en dat geldt voor
alles in Gods Woord. Zo zijn er in de loop van de geschiedenis, van
begin tot eind, van Genesis tot Openbaring, ongeveer ZEVEN
verschillende perioden aan te wijzen. En in elke periode werkt de Heere
op een andere manier met de mens! We zullen deze perioden in hoofdstuk
14 verder uitwerken, en zien hoe de Heere Zelf de scheiding tussen deze
perioden aangeeft. Deze perioden worden ook wel bedelingen genoemd. De
onderstaande verdeling wordt heel vaak gehanteerd:
De eerste
periode is van de schepping tot de zondeval.
De tweede
periode is van de zondeval tot aan de torenbouw van Babel.
De derde
periode begint bij Abraham en eindigt bij de Wetgeving op de
Sinaï.
De vierde
periode is van de Wetgeving tot aan “Het is
volbracht”.
De vijfde periode is van
“Het is volbracht”/Pinksteren tot aan de Opname.
De zesde
periode is van de Opname tot aan het Duizendjarig Vrederijk.
De zevende
periode is het Duizendjarig Vrederijk.
De achtste (en
dan is alles nieuw!) is de nieuwe hemel en de nieuwe aarde tot in de
eeuwigheid!
Over
Protestanten en Rooms-Katholieken én de bijbel
Uit dat onderzoek blijkt dat onder de protestanten in
Nederland vrijwel iedereen een bijbel in huis heeft - 97 procent om
precies te zijn - en onder de katholieken slechts 58 procent. Het
bijbelbezit onder niet-kerkelijke christenen, humanisten en aanhangers
van oosterse godsdiensten (hin-does, boeddhisten) blijkt gemiddeld
zelfs nog hoger te liggen dan onder katholieken. Het is nog erger
geweest. In 1974 had slechts 42 procent van de katholieken een eigen
bijbel in huis. In 1996 was dat aantal flink gestegen, namelijk naar 67
procent. Dat zou wel eens te maken kunnen hebben met het feit dat in de
tussenliggende periode katho-lieke leken actiever betrokken raakten bij
geloof en kerk. In veel parochies kwamen er liturgiegroepen, waarin
teksten voor vierin-gen werden uitgezocht.
Ook werden er her en der gespreksgroepen, catechesegroepen en
bijbel-leesgroepen gevormd. Daarbij is de bijbel onmisbaar. Katholieke
gelovigen gingen zelf in de bijbel lezen en schaften dus ook een eigen
bijbel aan. Die ontwikkeling lijkt nu over haar hoogtepunt been. Tussen
1996 en 2004 is het bijbelbezit onder katholieken immers weer
teruggelopen.
Gebruik
van de Bijbel als 'Gewoonte'
Protestanten beschikken doorgaans over een grote voorraad aan
parate kennis over personen en gebeurtenissen uit de bijbel. Soms zijn
enkele woorden - de aanhef van een zin bijvoorbeeld - voor hen al
voldoende om een hele geschiedenis op te roepen, soms zelfs alleen de
naam van het bijbelboek en de hoofdstuk- en versnummers. De beelden en
het woordgebruik van de bijbel hebben vooral in de zwaardere flanken
van het Nederlandse prote-stantisme zelfs de taal mee gevormd. Om daar
een indruk van te krijgen, hoeft men slechts de romans en verhalen te
lezen van Maarten 't Hart of de indrukwekkende en beklemmende roman
Knielen op een bed violen van Jan Siebelink. Men kan katholieken
eenvoudig in verlegenheid brengen door te vragen hoeveel psalmen er in
de bijbel staan, hoe de vrouw van Mozes heet, welke de tien plagen van
Egypte zijn of in welk evangelie de opwekking van Lazarus wordt
beschreven. Die kennis is in protestantse kring veel sterker aanwezig.
Dat komt omdat het lezen uit de bijbel daar een dagelijkse gewoonte is
geworden. Dat lezen vindt vooral aan tafel plaats, bij de maaltijd. Die
gewoonte is in de loop van de zeventiende eeuw ontstaan - voldoende
reden voor ieder protestants gezin om een bijbel in huis te hebben - en
is in de zwaardere gereformeerde gezindten tot de dag van vandaag
blijven bestaan. Uit een recent onderzoek onder leerlingen van een
protestants-christelijke school in Veenendaal bleek dat in tachtig
procent van de gezinnen daar het bijbellezen aan tafel nog een vaste
gewoonte is.
Over
een misverstand
Katholieken zijn geen trouwe bijbellezers. Dat is trouwens
vroeger beslist niet veel beter geweest. Integendeel, als katholieken
al bijbellezers zijn geworden, dan is dat een vrij recente
ontwikkeling. Petrus Leijten, bisschop van Breda, was in 1911 de eerste
Nederlandse bisschop die de gelovigen aanmoedigde een eigen
bijbeluitgave aan te schaffen en er dagelijks in te lezen. 'Het lezen
van de Heilige Schrift is niet noodzakelijk maar wel nuttig', zo hebben
generaties katholieken tijdens de catechismusles uit hun hoofd geleerd.
Het bijbellezen kreeg daarmee geen hoge prioriteit.
Het is overigens een hardnekkig misverstand dat het de gewone
gelovigen door de katholieke kerk zelfs verboden werd de bijbel te
lezen. Dat is nooit zo geweest. Wel was de kerkelijke leiding bang dat
door vertalingen in de volkstaal dwalingen in de uitleg van de bijbel
zouden binnensluipen. De gewone gelovigen beheersten nu eenmaal niet de
grondtalen van de bijbel en zij kenden ook onvoldoende Latijn om de
door de kerk gebruikte vertaling in die taal, de Vulgaat, te kunnen
lezen. Daarom waren ze aangewezen op vertalingen in de volkstaal. Die
waren er in het Nederlands al vanaf de veertiende eeuw. Maar toen in de
Reformatie iedereen zich de tekst van de bijbel eigen maakte, schrok de
leiding van de katholieke kerk. Tijdens het Concilie van Trente
(1545-1563) verbood zij daarom het gebruik van bijbeluitgaven die niet
kerkelijk goedgekeurd waren. En voor het lezen van de bijbel in een
volkstaalvertaling was vanaf 1559 een speciaal verlofnodig, een
beperking die pas in 1897 door paus Leo XIII werd opgeheven. In de loop
van de twintigste eeuw zijn de pausen het lezen van de bijbel steeds
sterker gaan aanbevelen. En het Tweede Vaticaans Concilie moedigde in
1965 'alle christengelovigen met bijzondere nadruk aan' om vaak in de
bijbel te lezen. 'Want wie de Schrift niet kent, kent Christus niet',
zo citeerden de concilievaders de kerkvader en bijbelvertaler
Hieronymus.
Stereotypen
In vroeger eeuwen moedigde de katholieke kerkleiding het
zelfstandig lezen van de bijbel niet aan. Maar dat betekent niet dat de
bijbel voor de gewone gelovigen een gesloten boek bleef. Teksten uit de
bijbel werden immers dagelijks voorgelezen in de liturgie en ze werden
afgebeeld in de kerkelijke kunst. En daarmee is het belangrijkste
verschil tussen katholieken en protestanten aangegeven. In de
religiebeleving van protestanten overheerste het woord, in die van
katholieken overheersten het beeld en het ritueel. Het zijn
stereotypen, maar ze helpen om verschillen te benoemen: protestanten
geloofden met het verstand, katholieken met de zintuigen. Bij beiden is
de bijbel aanwezig, maar niet met dezelfde directheid en intensiteit.
In de katholieke religiebeleving was de bijbel indirect en bemiddeld
aanwezig, via de weg van de verbeelding. In de protestantse
religiebeleving kwam de bijbel direct zelf aan het woord. Daarom zijn
protestanten bij een quiz over de bijbel onmiskenbaar in het voordeel.
Aanhangsel:
De kerk een showroom?
”En gij zult Mij een heiligdom maken, dat Ik in het
midden van u wone. Naar al wat Ik u tot een voorbeeld van deze
tabernakel en een voorbeeld van al het gereedschap wijzen zal, zo zult
gij die maken”
Als Israel o.l.v. Mozes uit Egypte is vertrokken en in de
woestijn is, geeft God de opdracht om een tabernakel te bouwen. In
Exodus 25-28 kunnen we de aanwijzingen lezen die God aan Mozes gaf over
hoe die de tabernakel moest bouwen. De mooiste en beste goederen
moesten hiervoor gebruikt worden, en veel voorwerpen die erin stonden
waren bedekt met goud.
Lees eens 2 Kronieken 3 gelezen. Dat gaat over de tempelbouw
in Jeruzalem. Alles zag er mooi uit en was gemaakt van louter goud, en
er waren kostelijke stenen als versiering. Wat een verschil met de
meeste kerken van nu. Er is geen goud meer te zien in de kerken (alleen
de sloten van de kanselbijbel) en mooie versiering is er al helemaal
niet te vinden. Maar waarom was er vroeger wel kunst in de kerk en
tegenwoordig niet meer?
Voor- en tegenargumenten geven voor kunst in de kerk. En wat er in de
Bijbel gezegd wordt over kunst in de eredienst
Het gebruik van kunst in de kerk kan een meerwaarde hebben.
Mensen kunnen daardoor dieper geraakt worden, en hun emoties
komen naar boven en daardoor kan in de kerkdienst beter het verband
tussen geloven in God en de ervaringen in het dagelijkse leven worden
gelegd.
Er wordt wel eens gezegd dat kunst in de kerk geldverspilling is, maar
het is meer een bewijs van goed beheer van de kerk. Het prijzen van God
mag geld kosten. Je kunt van mening verschillen over de kwaliteit van
het aan te schaffen orgel, de luxe van gebrandschilderde ramen of
andere versieringen, maar treurig staat het ervoor als we van al die
luxe niet willen weten, terwijl we in persoonlijke sfeer ons het genot
van een goede vakantie en andere vormen van luxe niet graag ontzeggen.
Haal
kunst weer in de kerk
Overeenkomstig de eerste brief van Paulus aan de Korinthiers
zie ik de kerk als gemeente, als het lichaam van Christus. Door een
geest gedoopt, getuigend van de liefde van Jezus met een levende
boodschap voor deze wereld. Althans, zo zou het moeten zijn. Hoeveel
kerken komen daar nog aan toe?
Als het meest geëigende middel om dit getuigenis af
te leggen en elkaar daarin binnen de gemeente aan te sporen en aan te
moedigen is daar het Woord. Door woorden communiceren wij. We luisteren
daarbij evenwel vaak liever naar welsprekendheid, ook al is de
boodschap flinterdun dan naar een wauwelaar die rijk van inhoud is.
Woordkunst is daarom binnen de gemeente een geaccepteerde vorm van
kunst. Is hier dan nog wel ruimte voor andere vormen van kunst? In de
voorbije eeuwen wel! Bijvoorbeeld muziek.
Wat zou een kerk zijn zonder muziek, een eredienst zonder lofprijzing?
Muziek blijkt door de eeuwen heen goed bruikbaar als voertuig van onze
gevoelens, in alle mogelijke gradaties en toonaarden.
Naast muziek valt te denken aan architectuur, door sommigen
beschreven als de parel onder de kunsten. Architectuur kunnen we in de
gemeente ook niet missen al is het alleen al vanwege ons natte en kille
klimaat. Bovendien kun je daar ook nog schoonheid mee uitdrukken. Met
licht, vorm en kleur kunnen we zelfs nog komen tot religieuze
concentratie. Een goed vormgegeven kerkgebouw zal zonder tegenspraak
aandacht bevorderend zijn, dus dienstbaar aan het Woord. Maar wat doen
we met dans, met spel en met beeldende kunst? Dat wordt moeilijker. Ze
kunnen zo gemakkelijk de aandacht wegtrekken, wordt er gezegd; ze
hangen er eigenlijk maar wat bij, een beetje geïsoleerd van de
rest.
Gelukkig is er de zondagschool, de kinderopvang. En misschien kunnen
hun tekeningen een poosje in de kerk. Op de vrouwenvereninging doen we
een cursus “religieus bloemschikken”. Mooi toch!
Herkenbare situatie in veel gemeenten. Hoe kijkt de kunstenaar aan
tegen de kerk? Ik beperk me tot de visuele kunsten. De beeldenstorm
laat nog eeuwenlang diepe sporen na. ‘t Is nooit meer echt
goed gekomen tussen de kerk en de kunstenaar. Het bewustzijn van de
functie van de kunst is helemaal uit het kerkelijk denken verdwenen.
Daarom werd kunst op den duur uitsluitend geannexeerd door humanistisch
denken. Kunstenaars zagen, vaak met pijn in hun hart, de kunst uit de
kerkgemeenschappen verdwijnen. Deze tendens heeft zich vanaf de
reformatie voortgezet, tot in onze tijd.
Hier en daar was er nog een kunstenaar die zich (binnen de katholieke
traditie) staande wist te houden. Maar een steeds grotere kloof tussen
de geloofsbeleving en de uitingen van kunst is een feit. Hier en daar
nog kunst in toegepaste vorm (het kerkblaadje moet er een beetje leuk
uitzien). Maar de autonome kwaliteiten van kunst komen nauwelijks aan
bod.
Wat doen we hiermee vanuit de kerk? Is verandering wenselijk?
Op welke manier is de kerk op dit moment present in de samenleving? Als
een in zichzelf verdeelde gemeenschap? Verdeeldheid en wederzijdse
verkettering is geen getuigenis van de liefde van Jezus aan de wereld.
Een kerk die vaak hopeloos achter de feiten aan hobbelt met betrekking
tot ethische en politieke vraagstukken, waar jeugd en jongeren geen
boodschap meer aan hebben.
Hierdoor isoleert de kerk zich van de maatschappelijke
ontwikkelingen en vervreemdt zij van de samenleving. De krachtige
boodschap van verlossing, bevrijding en verzoening, van vrede
vertroosting, van liefde en waarheid lijkt binnen de kerken vaak
helemaal op de achtergrond te geraken. Jezus Christus als antwoord voor
de nood van deze wereld is geen voorpagina nieuws. Erger nog: ook
christenen zijn zich vaak amper bewust van de almacht en de glorie van
de levende God. Mengvormen van occulte praktijken en zogenaamd
christelijk denken is in veler ogen al geen zonde meer.
Als inspiratie van de alomtegenwoordige, de almachtige en liefhebbende
Vader God ontbreekt, hoe zal de kerk dan haar opdracht op deze wereld
kunnen uitdragen? Zou de kerk zich niet veel meer bewust moeten zijn
van haar positie in deze wereld.
Wat kan de kunstenaar doen? Zielig in een hoekje blijven
zitten, verongelijkt, miskent? Nee, zich opstellen vanuit zijn
christenzijn. Een diepe relatie met God zal hem doen weten waar het in
deze wereld om draait. Een christenkunstenaar kent zijn
verantwoordelijkheid hierin. Door middel van vorm, kleur en betekenis
zal hij uitdrukking kunnen geven aan het diepste verlangen van een mens
om innerlijke vrede en volledige overgave te ontvangen; weg van haat,
verdeeldheid, verscheurdheid en leegte; op zoek naat harmonie,
samenhang, zingeving en betekenis. Beroepshalve is de kunstenaar hier
in zijn werk juist mee bezig. Kunstenaar en kerk kunnen elkaar
ontmoeten op het vlak van de boodschap voor deze wereld. Elkaar
ondersteunen vanuit specifieke deskundigheden.
Kunst is bij uitstek een middel om de menselijke geest te richten op
het Goddelijke, het eeuwige, de absolute waarheid, het herstellende.
Hoe zou het ook anders kunnen, God is Zelf Schepper. Kunst nam in de
Middeleeuwen een prominente plaats in. De kerk kreeg er een gezicht
door. Gods waarheden, zoals toen beleefd en beleden, waren zichtbaar op
markante plaatsen zowel binnen als buiten de kerk. Zo moeten ook wij
weer kijken naar potentiële mogelijkheden van kunst. Laat ons
denken, ons voelen, ons geloof weer zichtbaar worden aan de wereld door
middel van de kerk. De kerk kan de kunstenaar inspireren met
Bijbelse waarheden.
De kunstenaar kan de kerk inspireren tot het vinden van nieuwe wegen
waarlangs het evangelie kan gaan. Kerk en kunst, ze hebben elkaar
nodig. Kunstenaars zullen het er nog best moeilijk mee krijgen, want
“halleluja” schilderijen zijn veel moeilijker te
maken dan “ellende” schilderijen. De schoonheid van
het verval, van het verscheurde, van de dood, is veel gemakkelijker
verkoopbaar dan de schoonheid van vrede, harmonie en van de liefde.
Maar de professionaliteit van de kunstenaar zal daar een
oplossing voor vinden. Geen zorgen daarover (einde artikel)
Er
zijn ook tegen argumenten te noemen
Het eerste argument is sociaal-economisch: moeten we geen genoegen
nemen met een sober kerkgebouw, omdat we het geld beter aan de
armenzorg en goede doelen kunnen geven? Als de kerk vervolgd wordt of
de wereld in economische crisis verkeert, moet je geen mooie kerken
bouwen. Maar er zijn ook andere tijden. Wanneer alle armoede eerst
opgeruimd moet zijn voor we kunnen denken aan de bouw van een sierlijke
kerk, dan bouwen we nooit meer. Een voorbeeld: Job was gul voor de
armen, hij deelde zijn brood met hen, maar hij wist ook van feestvieren
in de familiekring.
Afbeeldingen in de kerk zijn wij niet meer zo gewend. Maar op
zich is kunst niet verboden. Een gebrandschilderde raam of een symbool
dat op de preekstoel is aangebracht is best toegestaan. Als het maar
geen betekenis krijgt als genademiddel. Als het maar geen vervanging is
van het Woord en als het de aandacht maar niet afleidt van de preek. En
wat moeten we denken van een heel andere vorm van aankleding van de
eredienst dan zoals wij die kennen? Bijvoorbeeld het gebruik van kleden
over de kansel in de kleuren die passen bij het kerkelijk jaar. Of
bloemen voorin de kerk, of het optreden van muziekgroepjes in de
eredienst.
Aan de andere kant is het goed te bedenken dat onze liturgie niet de
enige ware is. In andere kerken kan het er heel anders aan toe gaan. Op
zichzelf is de liturgie geen absolute maatstaf om de zuiverheid van de
kerk aan af te meten. De Nederlandse Geloofsbelijdenis legt in artikel
29 een andere maatstaf aan. Namelijk de zuivere verkondiging van het
Woord en het juiste bedenken welke gevaren franje in de kerkdienst met
zich meebrengt. De mens wil immers graag iets te zien hebben in de
eredienst. En daar speelt een mooi bloemstuk of een muziekgroepje op
in. Met als mogelijk gevolg dat de plaats van deze dingen ontaardt. Dat
het onzichtbare net zo belangrijk gevonden wordt als het Woord.
Wat
zegt de Bijbel over kunst in de kerk?
Dat beeldende kunst op zich niet verboden is blijkt duidelijk
uit alle mooie afbeeldingen die in de tabernakel en de tempel aanwezig
waren. Denk bijvoorbeeld aan de ark. Op het deksel van de ark stonden
twee engelen, met hun gezicht naar het deksel en met de vleugels tegen
elkaar. Zij waren van goud. Ook het voorhangsel tussen het Heilige en
het Heilige der Heilige was een bijzonder kunstwerk: het was een linnen
doek, met engelen erop geborduurd. De gouden kandelaar was versierd met
knopen en bloemen. Om deze kunstwerken te maken heeft de Heere Bezaleel
en Aholiab vervuld met Zijn
Geest
(Ex.31: 4,5).
Ook buiten de eredienst komen beelden van schepselen voor.
Bijvoorbeeld de koperen slang die Mozes maakt als het volk door de
slangen gebeten wordt. Maar al deze zichtbare dingen waren geen
middelen om daardoor de Heere te dienen. Het waren kunstwerken met een
symbolische betekenis. Zodra men dat uit het oog verliest en de
voorwerpen gaat vereren of goddelijke kracht gaat toedichten, zit men
fout. Daarom trok de Heere zich terug toen de Israëlieten uit
bijgelovigheid de ark in het leger haalden. Daarom liet Hizkia de
koperen slang vernietigen toen het volk Israël daarmee
afgoderij bedreef.
Afbeeldingen kunnen de prediking onmogelijk vervangen. Die
kunnen nooit het volledige evangelie weergeven. De Heere laat geen
ruimte open voor iets anders dan het gepredikte woord. Het woord moet
verkondigd worden aan alle creaturen(Mark.16: 15), het woord
is nuttig tot lering en onderwijzing
(2 Tim. 3: 16), en wij doen wel als wij acht nemen op het profetisch
woord
(2 Petr.1:19). Dat is dus het middel waardoor de Heere mensen
wil bekeren. Vanuit dit oogpunt gezien is de levendigheid van
de verkondiging van ondergeschikt belang. Of nu een dominee
heel boeiend of saai preekt, in beide gevallen wordt het woord van God
gepredikt.
de |
en | fr | it | nl | es | pt | no | sv |
READ THE BOOK - THE BIBLE CHANGE YOUR LIFE
INFO: DE WEG - DE WAARHEID - HET LEVEN - FILM
Remember all victims of violence worldwide
DE WEG | DE WAARHEID | HET LEVEN | FILM | AUDIO
HOLYHOME.NL USE NO COOKIES - REPORT DEAD LINKS
Waard om te weten :
Een hartelijk welkom op de siteDeze pagina printen
Sitemap
Wie zoekt zal vinden
FAQ - HELP
Kerk
Zondag
Advent
Kerstfeest
Driekoningen
Vastentijd
Goede Vrijdag
Aswoensdag
Palmzondag
Palmpasen
De stille week
Witte donderdag
Stille zaterdag
Paaswake
Pasen - Paasfeest
Hemelvaartsdag
Pinksteren
Biddag
Dankdag
Avondmaal
Doop
Belijdenis
Oudjaarsdag
Nieuwjaarsdag
Sint Maarten
Sint Nicolaas
Halloween
Hervormingsdag
Dodenherdenking
Bevrijdingsdag
Koningsdag / Koninginnedag
Gebedsweek
Huwelijk
Begrafenis
Vakantie
Recreatie
Feest- en Gedenkdagen
Symbolen van herkenning
Leerzame antwoorden op levens- en geloofsvragen
Hebreeën 4:12 zegt: "Want levend en krachtig is het woord van God, en scherper dan een tweesnijdend zwaard: het dringt diep door tot waar ziel en geest, been en merg elkaar raken, en het is in staat de opvattingen en gedachten van het hart te ontleden". Lees eens: Het zwijgen van God
God heeft zoveel liefde voor de wereld, dat Hij Zijn enige Zoon heeft gegeven; zodat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft. Lees eens: God's Liefde
Schat onder handbereik
Bemoediging en troost
Bible-people - stories of famous men and women in the Bible
Bible-archaeology - archaeological evidence and the Bible
Bible-art - paintings and artworks of Bible events
Bible-top ten - ways to hell, films, heroes, villains, murders....
Bible-architecture - houses, palaces, fortresses
Women in the Bible - great women of the Bible
The Life of Jesus Christ - story, paintings, maps
Read more for Study Apocrypha, Historic Works
GELOOF EN LEVEN een
KLEINE HULP VOOR ONDERWEG
Wie zoekt zal vinden
Boeiende Series :
BijbelvertalingenBijbel en Kunst
Bijbels Prentenboek
Biblische Bildern
Encyclopedie
E-books en Pdf
Prachtige Bijbelse Schoolplaten
De Heilige Schrift
Het levende Woord van God
Aan de voeten van Jezus
Onder de Terebint
In de Wijngaard
De Bergrede
Gelijkenissen van Jezus
Oude Schoolplaten
De Zaligsprekingen van Jezus
Goede Vruchten
Geestesgaven
Tijd met Jezus
Film over Jezus
Barmhartigheid
Catechese lessen
Het Onze Vader
De Tien Geboden
Hoop en Verwachting
Bijzondere gebeurtenissen
De Bijbel is boeiend
Bijbelverhalen in beeld
Presentaties en Powerpoints
Bijbelse Onderwerpen
Vrede van God voor jou
Oude bijbel tegels
Informatie over alle kerken in Nederland: Kerkzoeker
Bible Study: The Bible alone!
L'étude biblique: Rien que la Bible!
Bibelstudium: Allein die Bibel!
Materiaal voor het Digibord
Werkbladen Bijbelverhalen Bijbellessen
OT Hebreeuws-Engels
NT Grieks-Engels
Naslagwerken
Belijdenissen
Een rijke bron
Missale Romanum + Afbeeldingen
Stripboek over Jezus
Christelijke Symbolen
Plaatjes Afbeeldingen Clipart
Evangelie op Postzegels
Harmonium Huisorgel
Godsdiensten en Religies
Herinnering aan Kerken
Christian Country Music
Muzikale ontspanning
Software voor Bijbelstudie
Hartverwarmende Klanken
Read and Hear the Holy Bible
Luisterbijbel
Bijbel voor Slechtzienden Begrippenlijst -1- -2-
Meer weten over de Psalmen, gezangen, liturgieën, belijdenisgeschriften: Catechismus, Dordtse Leerregels en veel andere informatie? . Kijk op: Online-bijbel.nl(What's good, use it)