HOME | STUDIEBIJBEL | BIJBELSTUDIES | BIJBELATLAS | BIJBELSEGESCHIEDENIS | NIEUWS
Raak thuis in de Bijbel
De Bijbel is niet een boek dat je zomaar even van kaft tot kaft leest. Het kan lastig zijn om je weg door de Bijbel te vinden, als je niet weet wat zich wanneer heeft afgespeeld. Deze site kan je helpen om de Bijbel beter te leren kennen. Ontdek de bron van vrede, het Woord van God:
Bijbelstudie 007 - De Bijbel het Boek om goed in thuis te raken
- niet alleen in de kerk maar ook op de club, vereniging of gespreksgroep -
In
de loop van deze studies zal ik vaak verwijzen naar bepaalde
tekstplaatsen in de Bijbel. Het is de beproefde manier om goed thuis te
raken in de Bijbel. Gebruik doet kennen en weten. In de gedrukte
Bijbels tref je altijd een inhoudsopgave aan, net zoals je gewend bent
in andere boeken. Als je die gebruikt zijn de Bijbelplaatsen die
genoemd worden gemakkelijk te vinden.
· Heel lang geleden zijn de Bijbelboeken verdeeld
in hoofdstukken. Die hoofdstukken zijn op hun beurt weer onderverdeeld
in kleinere stukjes, die we 'verzen' noemen.
Hieronder een
paar voorbeelden daarvan:
Exodus 20:1 (spreek uit als Exodus twintig vers
één).
Ik wil bijvoorbeeld verwijzen naar wat er op een bepaalde
plaats staat in het Bijbelboek Exodus 20, het twintigste hoofdstuk, het
éérste vers. Dit is in de Bijbel het tweede boek
van het Oude Testament. Ik geef het dan aan als hierboven. Afgekort:
Ex. 20:1
Johannes 3:16
Hiermee bedoel ik dan het boek Johannes, het vierde boek van
het Nieuwe Testament, het derde hoofdstuk, het zestiende vers.
Aangegeven als hierboven. Afgekort: Joh. 3:16
2 Corinthiers 5:1
Een verwijzing naar het tweede boek Corinthiers behorend tot
het Nieuwe Testament, hoofdstuk vijf, het éérste
vers. Afgekort: 2 Cor. 5:1
· Het is uitermate handig bij het volgen van deze studies de
inhoudsopgave van de Bijbel met de daarbij behorende afkortingen bij de
hand te hebben. Een overzicht vindt je in de volgende studie. Daarbij:
in iedere gedrukte Bijbel vindt je meestal ook wel zo'n lijst als
inhoudsopgave. De Bijbels op internet bieden ook altijd zo'n
toegankelijkheid. Door deze overzichten wordt het zoeken een stuk
gemakkelijker. Door er veelvuldig gebruik van te maken zul je er niet
alleen veel plezier aan beleven maar met behulp van de opgave ook snel
thuis raken in de Bijbel.
· Ik ga er echt vanuit dat je de tekstplaatsen in
de Bijbel waarnaar ik verwijs, ook echt opzoekt. Eigenlijk draait alles
hierom: dat de Bijbel werkelijk voor je open gaat.
· Bij dit alles vooral niet uit het oog verliezen
dat wanneer ik slechts één tekst noem niet alleen
dat éne vers te lezen in de Bijbel. Bekijk en lees het
zoveel als mogelijk is in het verband waarin het voorkomt. Zou in het
begin best wel eens moeilijk kunnen zijn. Je zult zeker, naar alle
waarschijnlijkheid, niet alles meteen begrijpen wat je leest. Daar
behoeft een mens zich nooit en te nimmer voor te schamen. Het gaat mij
net zo.
· Vooral in het begin van je studie zal het veel
tijd van je vergen. Echter, als je écht wilt heb je dat er
ook wel voor over. Nogmaals dus: lees niet alleen een enkele tekst,
maar vooral ook het verband waarin het staat. Je voorkomt daar namelijk
mee dat je – al te snel – verkeerde conclusies gaat
trekken.
· Je zult ervaren dat, wanneer je het hart open
stelt voor de Bijbel, het écht gaat leven voor je. Al met al
redenen genoeg om goed in de Bijbel te gaan lezen.
De
Bijbel op de club, vereniging of gespreksgroep
De meningen zijn er sterk over verdeeld. ‘We zijn
al blij als we een goed gesprek krijgen over een onderwerp dat de
mensen aanspreekt, de bijbel vinden we nu net iets te hoog
gegrepen’, zegt de één. Terwijl de
ander zegt: ‘we willen graag de bijbel open laten gaan, maar
we weten niet hoe en wanneer.’ De echte pittige hardcore
bijbelstudies door supertheologen lijken in deze vluchtige tijd van
mobieltjes, zappen en consumeren voorbij, want de
spanningsboog wordt steeds korter. Toch vormt de Bijbel voor ons de
bijzondere openbaring van God ..
Mensen
en de Bijbel
Een
aantal recente onderzoeken laat zien dat de Bijbel een steeds kleinere
rol gaat spelen in het leven van mensen. In het onderzoek
‘Geloven in levensstijl’ van Christen Vandaag kun
je lezen dat 14% van de jongeren nog dagelijks in de bijbel leest,
tegen over 75% die zegt dat nooit te doen. Uit het onderzoek
‘Interactief geloven’ van EO Ronduit blijkt dat
niet-gelovige tieners de bijbel een dik, saai, oud boek vinden, waar je
niets van kunt begrijpen. En hun kennis niveau komt vaak niet verder
dan de geboorte van Jezus en Mozes in het rieten mandje…Een
zin uit datzelfde onderzoek over christelijke tieners en de Bijbel:
‘de Bijbel moet dus in eenvoudige taal geschreven zijn en wat
illustraties bevatten, wil het overkomen op tieners.’ Niet
echt een omschrijving van de Bijbelvertaling die wij elke zondag onder
onze snelbinders doen op weg naar de kerk.
Op grond van deze feiten is de spanning van Bijbel en mensen
goed te begrijpen. Toch staat er ook nog iets anders in hetzelfde
onderzoek. Namelijk dat christelijke jongeren de Bijbel een belangrijk
boek vinden, waarin je kunt lezen hoe je het beste kunt leven. Met het
erkennen dat de Bijbel een belangrijk boek is voor hun leven, zijn er
openingen om dat boek ook open te gaan slaan. Belangrijk en makkelijk
gaan dus niet altijd hand in hand.
We komen nu tot de kernvraag, namelijk: ‘hoe kan ik
als clubleider die Bijbel hanteren en gebruiken op
club?’ Om heel eerlijk te zijn denk ik dat het meer
een probleem van verlegenheid is van clubleiders dan een niet willen
van tieners als het gaat om de Bijbel open op club. Het is geen
veroordeling, maar een constatering. De oplossing van een probleem
begint toch altijd met de erkenning van het probleem. Er zijn twee
manieren om de Bijbel te ‘openen’ op club. In het
vervolg van dit artikel wil ik jullie inwijden in de eerste…
Goed
voorbeeld doet volgen
De
Bijbel open op club begint met een dichte Bijbel. Ja u leest het goed.
Ik wil het hebben over indirect Bijbelgebruik. In de handleiding van
Youth Alpha (startcursus voor het christelijk geloof, AM) staat een
uitspraak met dezelfde strekking. ‘Jongeren lezen misschien
niet zoveel in de Bijbel, maar ze lezen de Bijbel in jouw
leven.’ Er zijn verschillende plaatsen in de Bijbel waar
wordt opgeroepen om een voorbeeld te zijn. Ik wil daar graag twee
dingen over zeggen, omdat ik denk dat dit één van
de sleutels is om de Bijbel open te laten gaan op club. Al is het
misschien alleen indirect…
(1) Het woord ‘voorbeeld’ (van het werkwoord tupto
in het Grieks, voor de echte die hards) wordt erg vaak in
één zin genoemd met de term
‘navolgers’. Je zou haast een chronologische
volgorde kunnen zien, een logische weg binnen de context van de
gemeente. Eerst ben je navolger en dan wordt je voorbeeld, dat is een
voortdurende wisselwerking. Lees bijvoorbeeld Filippenzen 3:17 of 1
Tessalonicenzen 1: 6 en 7. Vanuit de ontwikkelingspsychologie blijkt
hoe belangrijk goede voorbeelden zijn juist in een periode waarin de
ontwikkeling op volle toeren is, zoals bij tieners. In dat voorbeeld
zijn kunnen tieners iets proeven van wat de Bijbel inhoudt.
(2) De betekenis die van het woord voorbeeld is: mensen die
de navolging waard zijn, het type dat iets laat zien van de Messias.
Vanuit deze betekenis mogen we de volgende verzen lezen:
…houdt hen in uzelf een voorbeeld voor… (Titus
2:7a) en …Hoedt de kudde Gods (…) niet als
heerschappij voerend over hetgeen u ten deel gevallen is, maar als
voorbeelden der kudde… (1 Petrus 5:2a en 3). Ik wil u
uitdagen deze teksten eens in hun context te lezen en toe te passen op
u en uw werk met tieners.
De op het eerste gezicht dichte Bijbel moet dus in het zijn
van een voorbeeld een open Bijbel worden voor jongeren. Goed voorbeeld
doet goed volgen.
Bijbelrol
Een
andere indirecte manier om de Bijbel open te doen op club heeft alles
te maken met praktische vragen die je hebt op club. Hoe hou ik orde?
Welke werkvormen gebruik ik? Op welke manier kan ik tieners betrekken
in het clubwerk? Welke methode moet ik gebruiken? Vragen die mij heel
vaak worden gesteld en terecht! Mensen verwachten meestal gelijk een
antwoord van mij, zo van: ‘als je ze twee keer door elkaar
schudt en die tekst goed uit je hoofd leert dan zal alles goed
komen.’ Met alle respect, want ik besef wel dat het hele
serieuze vragen zijn en dat de mensen die mij dit vragen oprecht op
zoek zijn naar een manier om met deze praktische problemen aan de slag
te gaan. Toch heb ik een beetje weerzin tegen een kant-en-klaar
antwoord. Ik wil namelijk niet bezig zijn met symptoombestrijding, maar
de praktische problemen zo grondig mogelijk aanpakken.
Mijn stelling is namelijk: de visie waaruit je een praktische
oplossing richting geeft snijdt meer hout dan de oplossing zelf.
Volgens mij hou je anders orde op het moment dat je probeert
relatiegericht met tieners te werken en ze ziet als kinderen van God
dan dat wanneer je tieners ziet als kleine, etterige plaaggeesten die
te veel tijd van je vragen in je toch al te drukke bestaan. Dit wil
niet zeggen dat door die visie helder te krijgen alle praktische
oplossingen voor het oprapen liggen, maar het is wel essentieel voor de
manier waarop je met praktische oplossingen omgaat.
Juist in het vormen van die visie speelt de Bijbel een cruciale rol.
Dit heeft alles te maken met de boodschap van de Bijbel. God die vanaf
het eerste begin op zoek is naar het herstellen van de relatie met de
mens. Adam waar ben je? We kunnen veel leren van de manier waarop Jezus
omging met bepaalde situaties. Hoe Hij met mensen omging. Dat betekent
dat we zelf de Bijbel moeten gaan lezen en ons afvragen wat we van een
bepaald stuk kunnen leren als het gaat om onze houding en vragen over
de tienerclubs.
Geen
supertheologen
Er
zijn dus al twee impliciete manieren om de Bijbel te gebruiken op club.
Door het zijn van een levend voorbeeld, in de lijn van de Bijbel. En
door praktische oplossingen vanuit een Bijbels denkkader richting te
geven. Dat betekent heel concreet dat je geen supertheoloog hoeft te
zijn om een tienerleider te zijn, maar wel dat je een relatie hebt met
God en dat jij je kwetsbaar op durft te stellen.
In bepaalde situaties houdt dat in dat je een navolger bent,
om te groeien in je geloof om op je club een goed voorbeeld te kunnen
zijn.
Het
direct gebruik van de bijbel op clubs, vereniging of gespreksgroep
‘En we lezen vanavond uit het boek Hosea.’
Achteloos pak ik mijn Bijbeltje (jaja ik heb hem bij me!) en begin te
bladeren, leuk dat ik zo nu en dan bij een tienerclub op bezoek kan...
Hosea, oude testament natuurlijk, ergens tussen de kleine profeten
achterin. Druk begin ik te zoeken, in mijn gedachten begin ik een
rijtje Bijbelboeken op te dreunen: ‘…Jesaja,
Jeremia, Klaagliederen van Jeremia,….eh….
Ezechiël…eh…Jona?’ Ik begin
lichtelijk in paniek te raken, ik heb er deze week nog mijn stille tijd
uit gehouden! De clubleiding begint al met lezen, dan maar even snel in
de index kijken…ah, zie je wel na Daniël, pagina
757, dat dacht ik al, want overal om mij heen hoor ik een
757-pagina-gefluister! Vlug blader ik richting de 757, te laat, hij is
al klaar... O, we gaan ook nog een stukje uit Titus
lezen…nieuwe testament, ergens achterin.
‘Eh Matteüs, Marcus, Lukas,
Johannes…’ En ik heb vroeger de Bijbelboekenkast
van Stichting Timotheüs nog wel uit mijn hoofd
geleerd…!’
Vertaling
Veel
kerken gebruiken de NBG ‘51-vertaling. Maar zoals het jaartal
al aangeeft is die vertaling geschreven in het Nederlands zoals dat
werd gesproken begin jaren 50. Daarom kiezen veel tienerleiders ervoor
om het tekstgedeelte voor te lezen uit ‘het Boek’.
Ik zou de laatste zijn die dat zou ontraden, maar wees je wel bewust
van een aantal dingen. ‘Het Boek’ is geen
vertaling, maar een parafrase. Een parafrase geeft meestal niet de
letterlijke vertaling, maar probeert in de lijn-van-de-gedachte weer te
geven wat er staat. Soms kan het zijn dat een Bijbelgedeelte dus niet
tot zijn (volledige) recht komt, door het gebruik van ‘het
Boek’. Voor tieners hoeft dat niet erg te zijn, als wat je
wilt duidelijk maken door de andere vertaling maar niet is weggevallen.
Een tip hierbij is wel: lees in ieder geval zelf beide vertalingen,
zodat je zelf weet wat er in staat.
Een ander heel praktisch nadeel is dat je tieners vaak wel
die NBG ’51-vertaling in hun bezit hebben. Het is dan
verwarrend om uit een andere versie voor te lezen. Als je het wel doet,
geef dat dan heel duidelijk van tevoren aan en daag ze uit om in hun
eigen vertaling mee te lezen. Een leuke opdracht zou zijn om te letten
op de verschillen.
Opzoeken
Hoe
vaak overkomt het jezelf niet dat de dominee net iets ‘te
snel’ begint met lezen terwijl jezelf nog druk aan het zoeken
bent. Dit is één van de redenen waarom sommige
mensen de Bijbel niet meer meenemen naar de kerk. Anderen zoeken voor
de dienst de Bijbelgedeelten alvast op. De tienerclub is juist een
goede plaats waar tieners kunnen leren opzoeken. Neem daar dan ook
gewoon de tijd voor. Vraag je tieners hun eigen Bijbeltje mee te nemen
en wacht rustig totdat iedereen het gevonden heeft en help even als dat
nodig is. Niets is zo frustrerend als het bijna gevonden hebben van een
onmogelijk Bijbelboek en beseffen dat je weer te laat bent omdat er
anderhalve vers gelezen moest worden, wat inmiddels al gedaan is door
een supersnelle medepuber.
Moeilijk
Een
andere reden voor het thuis doorlezen van het Bijbelgedeelte (die
bijvoorbeeld bij een methode wordt aangegeven) is het
signaleren van moeilijke punten in de tekst. Een makkelijke manier om
dat zelf voor te bereiden, is een potlood pakken en in de kantlijn snel
even een paar aantekeningen maken. De standaardregel hierbij is: als je
het zelf niet snapt, moet je er zeker niet vanuit gaan dat je tieners
het wel doen! Een klein voorbeeldje: Paulus heeft nogal de gewoonte om
bij bijzinnen van een bijzin nog een bijzin erbij te verzinnen. Kortom
zinnen waarbij je aan het eind al niet meer weet wat er in het begin
stond. Als je besluit ze toch te gaan lezen, zorg dan dat je moeilijke
gedeelten zelf leest en geef na zo’n volzin even een korte
samenvatting of vraag aan je tieners een korte samenvatting. Hetzelfde
zou je kunnen doen bij moeilijke woorden of begrippen. Toen ik een
godsdienstles aan het geven was over de hoofdman te Kafarnaüm
(hoe spreek je dat precies uit??), stuitten we in Lukas 7:2 op een
ernstig ongestelde knecht… Mensen die met tieners werken
kunnen zich wel iets voorstellen bij de reactie van mijn klas denk
ik…
Waarom
Bij
één van mijn uitjes op een club moesten we een
keer een megalang Bijbelgedeelte lezen. Echt zo ontzettend lang dat je
halverwege merkt dat je moe begint te worden en dat de monotoon
opgelezen woorden zich tot één brei gaan vormen
en je – ik althans – volledig de kluts kwijt bent.
Mijn spanningsboog kon het gewoon even niet meer aan! Niets levends
meer aan zo, aan het Woord. Ik zeg het een beetje scherp, maar de
manier waarop er Bijbel gelezen wordt zegt ook iets over je kijk op de
Bijbel. Het ergste van dit geheel was niet het ellenlange stuk, maar
dat het ging om één zinnetje in het eerste vers
van het 37 verzen tellend Bijbelgedeelte en met de rest werd niks, en
ik herhaal het met kracht, niks gedaan. Daarom is het zo belangrijk om
eerst de ‘waaromvraag’ te stellen. Waarom lees je
een bepaalde tekst?! Gebruik de Bijbel functioneel en misbruik hem
niet. Helderheid gaat boven alles bij tieners. Lees nooit meer dan dat
je gebruikt! Het zou jammer zijn als tieners daardoor weerzin kregen
van het Bijbellezen.
Context
In
mijn achterhoofd word ik vermaand door mijn leermeesters die mij in
mijn studie voorgehouden hebben altijd oog te hebben voor de context!
Zij zeggen juist: lees meer dan je gebruikt! En ik moet ze ook wel
gelijk geven. In de voorbereiding moet je inderdaad meer lezen dan dat
je gebruikt. De context van een Bijbelgedeelte geeft vaak meer inhoud
aan wat er staat. Als Jezus in Johannes hoofdstuk 15 zegt dat niemand
grotere liefde heeft, dan dat hij zijn leven inzet voor zijn vrienden.
Dan krijgt dat veel meer inhoud als nauwelijks vier hoofdstukken verder
beschreven wordt hoe Jezus sterft aan het kruis voor onze zonden. Dat
is een tekstgedeelte lezen in zijn context! Toch blijf ik erbij dat je
op clubs nooit meer moet lezen dan dat je gebruikt. Maar wat je
absoluut wel kan doen is in een enkele zin de context neerzetten.
Wees
ten alle tijde helder
Wees helder. Denk na over de vertaling die je gebruikt. Wat zijn moeilijke gedeelten in deze tekst, leg ze kort uit. Lees nooit meer dan nodig is. Leg in een enkele zin de context uit. Gebruik je Bijbel functioneel!.
READ THE BOOK - THE BIBLE CHANGE YOUR LIFE
INFO: DE WEG - DE WAARHEID - HET LEVEN - FILM
Remember all victims of violence worldwide
DE WEG | DE WAARHEID | HET LEVEN | FILM | AUDIO
HOLYHOME.NL USE NO COOKIES - REPORT DEAD LINKS
Waard om te weten :
Een hartelijk welkom op de siteDeze pagina printen
Sitemap
Wie zoekt zal vinden
FAQ - HELP
Kerk
Zondag
Advent
Kerstfeest
Driekoningen
Vastentijd
Goede Vrijdag
Aswoensdag
Palmzondag
Palmpasen
De stille week
Witte donderdag
Stille zaterdag
Paaswake
Pasen - Paasfeest
Hemelvaartsdag
Pinksteren
Biddag
Dankdag
Avondmaal
Doop
Belijdenis
Oudjaarsdag
Nieuwjaarsdag
Sint Maarten
Sint Nicolaas
Halloween
Hervormingsdag
Dodenherdenking
Bevrijdingsdag
Koningsdag / Koninginnedag
Gebedsweek
Huwelijk
Begrafenis
Vakantie
Recreatie
Feest- en Gedenkdagen
Symbolen van herkenning
Leerzame antwoorden op levens- en geloofsvragen
Hebreeën 4:12 zegt: "Want levend en krachtig is het woord van God, en scherper dan een tweesnijdend zwaard: het dringt diep door tot waar ziel en geest, been en merg elkaar raken, en het is in staat de opvattingen en gedachten van het hart te ontleden". Lees eens: Het zwijgen van God
God heeft zoveel liefde voor de wereld, dat Hij Zijn enige Zoon heeft gegeven; zodat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft. Lees eens: God's Liefde
Schat onder handbereik
Bemoediging en troost
Bible-people - stories of famous men and women in the Bible
Bible-archaeology - archaeological evidence and the Bible
Bible-art - paintings and artworks of Bible events
Bible-top ten - ways to hell, films, heroes, villains, murders....
Bible-architecture - houses, palaces, fortresses
Women in the Bible - great women of the Bible
The Life of Jesus Christ - story, paintings, maps
Read more for Study Apocrypha, Historic Works
GELOOF EN LEVEN een
KLEINE HULP VOOR ONDERWEG
Wie zoekt zal vinden
Boeiende Series :
BijbelvertalingenBijbel en Kunst
Bijbels Prentenboek
Biblische Bildern
Encyclopedie
E-books en Pdf
Prachtige Bijbelse Schoolplaten
De Heilige Schrift
Het levende Woord van God
Aan de voeten van Jezus
Onder de Terebint
In de Wijngaard
De Bergrede
Gelijkenissen van Jezus
Oude Schoolplaten
De Zaligsprekingen van Jezus
Goede Vruchten
Geestesgaven
Tijd met Jezus
Film over Jezus
Barmhartigheid
Catechese lessen
Het Onze Vader
De Tien Geboden
Hoop en Verwachting
Bijzondere gebeurtenissen
De Bijbel is boeiend
Bijbelverhalen in beeld
Presentaties en Powerpoints
Bijbelse Onderwerpen
Vrede van God voor jou
Oude bijbel tegels
Informatie over alle kerken in Nederland: Kerkzoeker
Bible Study: The Bible alone!
L'étude biblique: Rien que la Bible!
Bibelstudium: Allein die Bibel!
Materiaal voor het Digibord
Werkbladen Bijbelverhalen Bijbellessen
OT Hebreeuws-Engels
NT Grieks-Engels
Naslagwerken
Belijdenissen
Een rijke bron
Missale Romanum + Afbeeldingen
Stripboek over Jezus
Christelijke Symbolen
Plaatjes Afbeeldingen Clipart
Evangelie op Postzegels
Harmonium Huisorgel
Godsdiensten en Religies
Herinnering aan Kerken
Christian Country Music
Muzikale ontspanning
Software voor Bijbelstudie
Hartverwarmende Klanken
Read and Hear the Holy Bible
Luisterbijbel
Bijbel voor Slechtzienden Begrippenlijst -1- -2-
Meer weten over de Psalmen, gezangen, liturgieën, belijdenisgeschriften: Catechismus, Dordtse Leerregels en veel andere informatie? . Kijk op: Online-bijbel.nl(What's good, use it)