HOME | STUDIEBIJBEL | BIJBELSTUDIES | BIJBELATLAS | BIJBELSEGESCHIEDENIS | NIEUWS
Afbeelding
Missale Romanum - 73
overzicht
De
houtsnedes zijn gepubliceerd in 1593
onder de titel Adnotationes et Meditationes in Evangelia ("Notes and
Meditations on the Gospels")
153
Afbeeldingen 1593 edition, in chronologische volgorde van Jezus' leven
klik op de afbeelding voor aanvullende
informatie
DE RIJKE PRIESTER
BIJBELTEKST Lukas 16
19 Er was eens een rijke man die gewoon was zich te kleden in purperen gewaden en fijn linnen en die dagelijks uitbundig feestvierde. 20 Een bedelaar die Lazarus heette, lag voor de poort van zijn huis, overdekt met zweren. 21 Hij hoopte zijn maag te vullen met wat er overschoot van de tafel van de rijke man; maar er kwamen alleen honden aanlopen, die zijn zweren likten. 22 Op zekere dag stierf de bedelaar, en hij werd door de engelen weggedragen om aan Abrahams hart te rusten. Ook de rijke stierf en werd begraven. 23 Toen hij in het dodenrijk, waar hij hevig gekweld werd, zijn ogen opsloeg, zag hij in de verte Abraham met Lazarus aan zijn zijde. 24 Hij riep: “Vader Abraham, heb medelijden met mij en stuur Lazarus naar me toe. Laat hem het topje van zijn vinger in water dompelen om mijn tong te verkoelen, want ik lijd pijn in deze vlammen.” 25 Maar Abraham zei: “Kind, bedenk wel dat jij je deel van het goede al tijdens je leven hebt ontvangen, terwijl Lazarus niets dan ongeluk heeft gekend; nu vindt hij hier troost, maar lijd jij pijn. 26 Bovendien ligt er een wijde kloof tussen ons en jullie, zodat wie van hier naar jullie wil gaan dat niet kan, en ook niemand van jullie naar ons kan oversteken.” 27 Toen zei de rijke man: “Dan smeek ik u, vader, dat u hem naar het huis van mijn vader stuurt, 28 want ik heb nog vijf broers. Hij kan hen dan waarschuwen, zodat ze niet net als ik in dit oord van martelingen terechtkomen.” 29 Abraham zei: “Ze hebben Mozes en de profeten: laten ze naar hen luisteren!” 30 De rijke man zei: “Nee, vader Abraham, maar als iemand van de doden naar hen toe komt, zullen ze tot inkeer komen.” 31 Maar Abraham zei: “Als ze niet naar Mozes en de profeten luisteren, zullen ze zich ook niet laten overtuigen als er iemand uit de dood opstaat.”’
De rijke man en de arme Lazarus
Eerst
moet men opmerken dat Jezus’ gelijkenis van de
rijke man en de arme Lazarus, enkel voorkomt
bij Lucas. De andere evangelisten hebben zelfs niets, dat er van verre
op lijkt. Verder neemt men gewoonlijk aan dat Jezus voor zijn verhaal
inspiratie heeft gevonden in het oude Egypte. Daar kent men een
geschiedenis over de omkering van het lot der mensen in het
hiernamaals. Wie het thans goed heeft, zal het in het dodenrijk slecht
hebben, en wie het nu slecht heeft, zal het daar goed hebben. Met de
nodige wijzigingen is het verhaal ook bekend uit de rabbijnse
litteratuur. Jezus sluit dus opnieuw aan bij een bekend thema, en gaat
daar nu eigen accenten in leggen.
De vraag
die nu gesteld moet worden luidt: wat
gebeurt er na de dood? De rijke man met dure kleren, die al
maar feest viert, sterft. De arme, die ook nog ziek is, en aan de poort
ligt om iets van het overschot te krijgen, sterft eveneens. Deze
Lazarus wordt door engelen gebracht in de schoot van Abraham. Om de
zonderlinge uitdrukking in
de schoot van te begrijpen
moet men denken aan een antiek banket waarbij men op sofa’s
aanligt op de linker zij. Met in
de schoot van wil men dan
zeggen naast, maar aan de kant van de borst, vermits men op de linker
arm steunt om met de rechter te eten. De aartsvader Abraham is de
gastheer van het feest, en naast hem liggen in zijn schoot, is de meest
eervolle plaats. Lazarus is dus niet alleen op het feest, hij is er ook
de voornaamste gast van. Aan het oord waar de feestmaaltijd gehouden
wordt zijn er kennelijk ook bronnen, zodat de arme zijn vinger in het
koele water zou kunnen dopen. Misschien moet men wel denken aan de bron
met het levenswater. Verder zegt de tekst dat Lazarus op de beschreven
plaats vertroost wordt. Hij heeft immers op aarde veel geleden.
De rijke
sterft en komt terecht in het dodenrijk, de Hades. Zoals het woord het
zegt, bedoelde men oorspronkelijk met dodenrijk, of ook wel
onderwereld, de plaats waar alle doden zonder onderscheid voorlopig
naartoe gaan. Later gaan de slechten naar de hel, de Gehenna, en de
goeden naar het paradijs. Ondertussen is het wel zo dat de rijke in het
dodenrijk reeds gepijnigd wordt door vuur; hij heeft daardoor dorst en
wenst dat zijn tong gekoeld zou worden. Kenmerkend is verder dat de
plaats van de feestmaaltijd en die van de Hades, van elkaar gescheiden
worden door een onoverkomelijke kloof. Men kan onmogelijk overgaan van
de ene naar de andere. In één van beide
terechtgekomen, kan er niet meer veranderd worden. Het is dan
onherroepelijk te laat. Wel kan men blijkbaar de andere kant zien, en
over en weer spreken.
Als men
uit nieuwsgierigheid wat dieper wil graven dan datgene wat de
gelijkenis vertelt, moet men toegeven dat de toestand van Lazarus en de
rijke man, eigenlijk nog een voorlopige tussentoestand is,
vóór het laatste oordeel. Dit wordt duidelijk
wanneer men verneemt dat de broers van de rijke nog leven, en de
algemene opstanding der doden nog niet heeft plaatsgevonden. Pas na het
laatste oordeel worden de mensen definitief verdeeld over het paradijs
aan de ene kant, en de hel aan de andere. Wel kan men besluiten dat het
verhalende element in de gelijkenis vereist dat de situatie van Lazarus
en de rijke man getekend wordt als vrijwel definitief.
Nu we
weten wat er na de dood gebeurt, luidt de volgende vraag: hoe
groot is de betekenis en het belang van de verrijzenis van een mens uit
de dood? De laatste vijf verzen van het verhaal geven hierop
een antwoord. De rijke zegt het heel mooi, en eigenlijk voelen wij wel
zoals hij. Als de zaken voor hemzelf bekeken zijn, en er niets meer aan
veranderd kan worden, tot daar dan toe. Maar laat Lazarus opstaan uit
de dood en de vijf broers waarschuwen, zodat zij tenminste niet in de
Hades terechtkomen. De rijke man is er heilig van overtuigd, indien
iemand uit de doden naar hen toegaat, zullen zij zich bekeren.
Lazarus zou dan getuigen van het bestaan van het feestmaal van Abraham
en van het dodenrijk. Als opgestane zou hij tegelijk een levend bewijs
zijn van het feit dat met de dood niet alles gedaan is. Deze hele
redenering is ons ongetwijfeld als aan het lijf gegoten. Mochten wij
een opgestane zien, zou dat niet alles veel makkelijk maken voor ons
geloof en voor de prediking der kerken? Jezus’ gelijkenis is
echter een heel andere mening toegedaan. Zij stelt dat zelfs wanneer
iemand uit de doden opstaat, de mensen zich toch daardoor niet laten
overtuigen. Of anders gezegd, volgens het Nieuwe Testament fungeert een
opgestane niet als bewijs. Wij zouden geneigd zijn het
tegenovergestelde te denken, maar wij vergissen ons blijkbaar. Wanneer
de Lazarus van het Johannesevangelie uit de dood verrijst, is het niet
zo dat daardoor allen in Jezus gaan geloven, maar dan radicaliseert dit
gebeuren enkel de bestaande tegenstelling rond Jezus’ persoon
(11,45-54). De opstanding van een dode bevestigt en versterkt het
bestaande, maar creëert geen nieuwe situatie.
De
gelijkenis stelt verder met grote nadruk dat de beslissingen vallen in
de confrontatie van de mens met Mozes
en de profeten, dit wil zeggen, met de Hebreeuwse bijbel. De
tekst preciseert dit tweemaal. Deze vaststelling is van groot belang,
want dit houdt in dat wij in onze tijd niet benadeeld zijn vergeleken
met de tijdgenoten van Jezus. De beslissing moet steeds vallen door het
antwoord dat men geeft op het getuigenis der Schriften. Zelfs een
verrezene kan daar niets aan veranderen, toen niet en nu niet. Dit
wordt bevestigd door Handelingen 10,40v waar gezegd wordt dat Jezus als
opgestane niet verschijnt aan het hele volk, als een soort objectief
bewijs van zijn functie, maar enkel aan degenen die reeds tevoren in
hem geloofden. De verrijzenis kan enkel het bestaande geloof
bevestigen, geen geloof schenken. De beslissing valt in het gesprek met
de Schriften.
Tot slot
een derde en laatste vraag over de gelijkenis van de rijke man en de
arme Lazarus. Wat is nu het
eigenlijke doel van dit verhaal van Jezus? Wat wil dit
gedeelte zeggen aan de toehoorders, aan de levende mensen? Wil het
bekend maken dat na de dood de automatische
omkering plaatsvindt van
de toestand of het lot van de mens? Dit zou dan een boodschap zijn die
enigszins aansluit bij die van het oorspronkelijke Egyptische verhaal.
Vers 25 zou dit inderdaad kunnen doen geloven. Abraham zegt immers dat
aan het goede nu, de pijn beantwoordt in het hiernamaals, en aan het
kwade nu, de vertroosting dan. Zodat eigenlijk ieder mens op gelijke
wijze voorspoed en tegenspoed zal kennen. Het is echter onvoorstelbaar
dat Jezus een dergelijk automatisch determinisme zou prediken. Moest
dit het geval zijn, dan zou de mens niets aan zijn lot kunnen
veranderen, en dus in wezen niet verantwoordelijk zijn. Jezus wil
duidelijk iets anders zeggen, maar om dit te ontdekken, moet men nog
beter lezen dan wij tot hiertoe gedaan hebben. Jezus wil duidelijk
maken dat de
manier waarop men nu leeft, de toekomst in het hiernamaals bepaalt.
En dit geldt zowel voor de rijken als voor de armen.
Lazarus
is niet alleen arm, hij draagt vooral de naam Lazarus. Dit is geen
gewone zaak, want het is de enige maal dat een personage uit de
gelijkenissen een naam krijgt. Die naam betekent dus iets en bevat een
geheim. De naam staat voor het wezen van de persoon. Lazarus komt van El-azar,
wat betekent God helpt.
De arme zieke man die aan de poort ligt, leeft uit de verwachting dat
God helpt. Lazarus leeft met God. In de nood vertrouwt hij op hem. En
dit vertrouwen in de God van Israël wordt niet beschaamd. De
aard van de rijke man vatten is een beetje moeilijker. Hij is werkelijk
schatrijk, maar bekommert zich duidelijk helemaal niet om de arme aan
zijn poort. Hij bekommert zich ook helemaal niet om de God van
Israël wiens geboden voorschrijven de armen te helpen. Behalve
die uitdrukkelijke geboden kent het jodendom nog de hoger staande deugd
van het aalmoezen geven (tsedaqa). Zo is
Jezus’ discipel Judas verantwoordelijk voor de armen. Van
deze dingen is bij de rijke geen sprake. Hij luistert in het geheel
niet naar Mozes en de profeten. Dit alles betekent dat de arme een
goede arme is, en de rijke een slechte rijke. Zij worden geoordeeld
naar hun ethische kwaliteiten en niet naar hun rijk of arm zijn. De
levenswijze en de verantwoordelijkheidszin van de mens bepalen wat er
van hem wordt in het hiernamaals. Dat is Jezus’ boodschap.
Doe dus het goede, om in de schoot van Abraham te mogen aanliggen. En
als gij het goede niet doet, verander dan, eer het te laat is!
Men kan
nog even doordenken over de gelijkenis van de rijke man en de arme
Lazarus. De houding van de rijke man kan gezien worden als een waarschuwing
aan het adres van onze westerse wereld. Wat
doen wij voor de armen? In het verleden en voor een deel nog in het
heden, lag de zorg voor hen op het niveau van de filantropie. Men hielp
concreet van mens tot mens, de armen die men kende. Later, vooral in de
steden, riep men organisaties in het leven die tot doel hadden voor de
armen te zorgen. Het moest allemaal nogal zichtbaar gebeuren, en de
armen moesten zich dikwijls extra vernederen, om de rijke filantropen
een aureool te bezorgen.
Heden ten dage, en in de toekomst, moet het helemaal anders. De armoede neemt toe in onze welvarende maatschappij. De armen moeten een echt recht op hulp en bijstand krijgen. Gelukkig wordt daar heel wat aan gedaan via allerlei wetten, maar er kan nog veel verbeterd worden. Heel wat mensen vallen nog steeds buiten de veiligheidsnetten. De theoloog Helmut Gollwitzer betrekt de gelijkenis van Jezus graag op het rijke westen, en de arme landen van de wereld. Er moet een onvermijdelijke schaalvergroting komen, zegt hij. Wij moeten leren zorgen voor het verre, hier niet zichtbare. Hij spreekt over een noodzakelijke mentaliteitsverandering. Wij dienen de zelfzucht op te geven en op wereldniveau te denken. Gaat het christelijke westen Mozes en de profeten vergeten, en maar feest vieren, zonder de armen? Dan zal het tenslotte in de Hades terechtkomen!
READ THE BOOK - THE BIBLE CHANGE YOUR LIFE
INFO: DE WEG - DE WAARHEID - HET LEVEN - FILM
Remember all victims of violence worldwide
DE WEG | DE WAARHEID | HET LEVEN | FILM | AUDIO
HOLYHOME.NL USE NO COOKIES - REPORT DEAD LINKS
Waard om te weten :
Een hartelijk welkom op de siteDeze pagina printen
Sitemap
Wie zoekt zal vinden
FAQ - HELP
Kerk
Zondag
Advent
Kerstfeest
Driekoningen
Vastentijd
Goede Vrijdag
Aswoensdag
Palmzondag
Palmpasen
De stille week
Witte donderdag
Stille zaterdag
Paaswake
Pasen - Paasfeest
Hemelvaartsdag
Pinksteren
Biddag
Dankdag
Avondmaal
Doop
Belijdenis
Oudjaarsdag
Nieuwjaarsdag
Sint Maarten
Sint Nicolaas
Halloween
Hervormingsdag
Dodenherdenking
Bevrijdingsdag
Koningsdag / Koninginnedag
Gebedsweek
Huwelijk
Begrafenis
Vakantie
Recreatie
Feest- en Gedenkdagen
Symbolen van herkenning
Leerzame antwoorden op levens- en geloofsvragen
Hebreeën 4:12 zegt: "Want levend en krachtig is het woord van God, en scherper dan een tweesnijdend zwaard: het dringt diep door tot waar ziel en geest, been en merg elkaar raken, en het is in staat de opvattingen en gedachten van het hart te ontleden". Lees eens: Het zwijgen van God
God heeft zoveel liefde voor de wereld, dat Hij Zijn enige Zoon heeft gegeven; zodat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft. Lees eens: God's Liefde
Schat onder handbereik
Bemoediging en troost
Bible-people - stories of famous men and women in the Bible
Bible-archaeology - archaeological evidence and the Bible
Bible-art - paintings and artworks of Bible events
Bible-top ten - ways to hell, films, heroes, villains, murders....
Bible-architecture - houses, palaces, fortresses
Women in the Bible - great women of the Bible
The Life of Jesus Christ - story, paintings, maps
Read more for Study Apocrypha, Historic Works
GELOOF EN LEVEN een
KLEINE HULP VOOR ONDERWEG
Wie zoekt zal vinden
Boeiende Series :
BijbelvertalingenBijbel en Kunst
Bijbels Prentenboek
Biblische Bildern
Encyclopedie
E-books en Pdf
Prachtige Bijbelse Schoolplaten
De Heilige Schrift
Het levende Woord van God
Aan de voeten van Jezus
Onder de Terebint
In de Wijngaard
De Bergrede
Gelijkenissen van Jezus
Oude Schoolplaten
De Zaligsprekingen van Jezus
Goede Vruchten
Geestesgaven
Tijd met Jezus
Film over Jezus
Barmhartigheid
Catechese lessen
Het Onze Vader
De Tien Geboden
Hoop en Verwachting
Bijzondere gebeurtenissen
De Bijbel is boeiend
Bijbelverhalen in beeld
Presentaties en Powerpoints
Bijbelse Onderwerpen
Vrede van God voor jou
Oude bijbel tegels
Informatie over alle kerken in Nederland: Kerkzoeker
Bible Study: The Bible alone!
L'étude biblique: Rien que la Bible!
Bibelstudium: Allein die Bibel!
Materiaal voor het Digibord
Werkbladen Bijbelverhalen Bijbellessen
OT Hebreeuws-Engels
NT Grieks-Engels
Naslagwerken
Belijdenissen
Een rijke bron
Missale Romanum + Afbeeldingen
Stripboek over Jezus
Christelijke Symbolen
Plaatjes Afbeeldingen Clipart
Evangelie op Postzegels
Harmonium Huisorgel
Godsdiensten en Religies
Herinnering aan Kerken
Christian Country Music
Muzikale ontspanning
Software voor Bijbelstudie
Hartverwarmende Klanken
Read and Hear the Holy Bible
Luisterbijbel
Bijbel voor Slechtzienden Begrippenlijst -1- -2-
Meer weten over de Psalmen, gezangen, liturgieën, belijdenisgeschriften: Catechismus, Dordtse Leerregels en veel andere informatie? . Kijk op: Online-bijbel.nl(What's good, use it)