HOME | STUDIEBIJBEL | BIJBELSTUDIES | BIJBELATLAS | BIJBELSEGESCHIEDENIS | NIEUWS
NAGEDACHT
OVER ONZE DODEN
De Bijbel is niet een boek dat je zomaar even van kaft tot kaft leest. Het kan lastig zijn om je weg door de Bijbel te vinden, als je niet weet wat zich wanneer heeft afgespeeld. Deze site kan je helpen om de Bijbel beter te leren kennen. Ontdek de bron van vrede, het Woord van God:
Bijbelstudie 001 - DE SCHEPPING
BIJBEL: Bij leven - denken aan de dood
In de Heilige Schrift lezen we: "Gedenk uw uitersten, en in eeuwigheid zult ge niet zondigen". Voor hen die niet geloven, die zelfs geen besef meer hebben van zonde, schrikt de gedachte aan de dood hen ongelooflijk af.
Ze willen er niet aan denken, en leven als struisvogels. De dood is voor anderen, maar nog niet voor hen. Want, als zij aan de dood denken dan weten ze meteen dat dit het afscheid betekent van alle mogelijke geneugten. Zelfs, al geloven ze ook niet meer aan het bestaan van de hel, dan toch weten ze dat met de dood voor hen minimum het niets-zijn begint. Helaas, het is echter niet alleen het niets-zijn, het ledige dat hen wacht, ook de hel staat open. Het eeuwige ongelukkig zijn. Zij die toch geloven in een eeuwig leven, en toch voortdurend in zonde leven, en er niet mee willen breken, is de gedachte aan de dood reeds genoeg om hen te doen verstijven van angst. Deze angst slaat niet zozeer op de dood zelf, maar wel op het onherroepelijk Oordeel Gods vlak na de dood.
Voor wie gelovig is, en in Gods genade leeft, moet de gedachte aan de dood een zoete bedenking zijn: Eens sterf ik, maar dit betekent voor mij het verlaten van een tijdelijk tranendal, om herboren te worden tot het Eeuwig Leven, en om voor altijd het hemelse Vaderhuis te betreden. De gedachte aan de dood moet voor een gelovig schepsel, een kind van God, een verheuging betekenen: Het is de ontmoeting met de Schepper. Door de dood verliest men iets, maar in de plaats komen er duizenden andere zaken!
Heilige
en vrome mensen denken dikwijls aan hun dood. Ze spreken over die dag
als de mooiste van hun leven. Voor hen betekent die dag waarlijk een
"wedergeboorte". En dit is gelijkvormig aan de kerkelijke uitspraken
desaangaande, want de sterfdag van een heilige wordt door de Kerk "de
dag van de wedergeboorte" genoemd.
Het
allervoornaamste
God heeft aan elkeen een welbepaald aantal aardse levensdagen
geschonken. Voor sommigen een hoog aantal, voor anderen een minder
aantal, en voor sommigen zelfs maar enkele dagen. In een jaar telt men
365 dagen; als men tien, twintig, dertig, veertig of meer neemt, dan
neemt het aantal dagen schijnbaar een enorm getal aan. En welk is onder
deze dagen de meest belangrijke, na de dag van het Heilig Doopsel? Het
belangrijkste is de allerlaatste dag, de laatste ogenblikken, want
daarvan hangt de eeuwigheid af! Wie goed sterft is voor eeuwig gered;
wie slecht sterft is voor eeuwig verdoemd. Bijgevolg, omdat we die
laatste ultieme ogenblikken niet kennen, omdat we niet weten hoeveel
dagen God voor ons voorbestemd heeft, moeten we elke dag opnieuw leven
met het idee voor ogen: Vandaag kan het de laatste zijn! Wie
zó leeft, bereidt zich voor op die laatste pas. De laatste
stap: het verlaten van deze wereld om de eeuwigheid te betreden. En
iemand die voorbereid is, kan niet onverwacht sterven, want zich
voorbereiden op de dood, betekent er elke dag naartoe leven. Niets ter
wereld kan belangrijker zijn dan de idee om zijn eigen ziel te redden.
Daaromtrent zegt Jezus: "Wat baat het de mens alle schatten te
verzameld te hebben, maar zijn ziel te verliezen?"
Onthechting
van de wereldse zaken
Op deze wereld is men eigenlijk op doorreis: men moet eens alles
achterlaten. Het is dus bijgevolg een enorme dwaasheid om zich te
hechten aan aardse goederen of rijkdom. We mogen deze wereldse zaken
slechts gebruiken, en men moet er dan ook op neerkijken alsof men er
dadelijk afstand van zou moeten doen. Vergelijken we ons verblijf op
deze wereld met een trein- of autoreis: We zien de mooiste bergen, de
diepste meren, de lieflijkste landschappen. Wie tijdens zo'n reis zijn
hart verpandt aan één dezer zaken is waarlijk
onwijs, want een minuut later is dat mooie zicht weg! Iedereen weet
dit, en iedereen weet dat het einde van de reis, het doel, het
eindstation, het voornaamste is. Niemand is zó gek om uit
een rijdende trein te springen om dat mooie landschap te bezitten. Zo
ook is ons ganse leven: Alle gaat of vliegt voorbij. Zich aan iets
hechten, en daarvoor het eindstation uit het oog verliezen, d.w.z. het
hemelse Vaderland, is een ongelooflijke dwaasheid. Men moet zich
onthechten van geld, goederen, eigendommen, ja, zelfs van mensen. Men
mag op niets beslag leggen, en hoe meer men onthecht is, des te
gemakkelijker zal ook het sterven zijn.
Steeds
in Gods genade zijn
Men moet aan de dood denken, en dan zal men steeds in Gods genade
leven. Wie zich in Gods Vriendschap bevindt, dus wie in staat is van
heiligmakende genade, wie geen doodzonde op het geweten heeft, en wie
alzo plots moest sterven, is gered. Voor eeuwig.
Men bedrijft een doodzonde, wanneer men een gebod van God in een
belangrijke zaak willens en wetens overtreedt. In Apoc. 3:1 lezen we:
"Het heet dat gij leeft, maar gij zijt dood". De persoon die in
doodzonde leeft is als een dood lichaamsdeel, omdat hij door die zonde
de genadeband met God verbroken heeft. Waar werkelijk een doodzonde
heeft plaatsgehad, absolute afkeer van God, en men
vóór de dood geen berouw verwekte over die
doodzonde, daar betekent de hel niets anders dan de voortzetting van de
doodzonde tot in eeuwigheid. Die heiligmakende genade gaat niet alleen
door ongeloof, maar door iedere andere doodzonde verloren. In 1 Kor.
6:9 schrijft de apostel Paulus: "Weet gij dan niet, dat zij die onrecht
plegen het koninkrijk Gods niet zullen erven? Maak uzelf niets wijs!
Ontuchtigen, afgodendienaars, echtbrekers, wellustigen,
knapenschenders, dieven, hebzuchtigen, dronkaards, godslasteraars en
rovers zullen aan het rijk van God geen deel hebben." De
Rooms-Katholiek kan door het Sacrament van de Verzoening (de Biecht) de
verloren genade weer terug krijgen. De andere christenen zullen een
oprecht berouw moeten verwekken met het vaste voornemen niet meer in
die zonde te vervallen.
Hoe kan men toch in staat van doodzonde blijven als men het ongeluk
heeft gehad om Gods vriendschap te verliezen?! Wie durft dit toch een
maand, en dag, een uur? En als God ons leven juist zou afbreken in dat
uur?! We dienen dus zo snel mogelijk de relatie met onze Schepper te
herstellen. Jezus zegt: "Weest voorbereid, want Ik kom op het ogenblik
dat ge me het minst zult verwachten." Er bestaat geen betere
voorbereiding op de dood dan steeds in Gods genade te leven! Daarom is
het raadzaam om nooit te gaan slapen alvorens een goed
gewetensonderzoek verricht te hebben. Wanneer we eventueel Gods
vriendschap die dag verloren zouden hebben, kunnen we het alvast
voorlopig herstellen door op volmaakte wijze (vanuit het hart) berouw
te hebben.
De
ware rijkdom
De voorbereiding op de dood moet men volbrengen in het verzamelen van
echte schatten, de ware rijkdom, de schatten voor het eeuwig leven! Wat
men zaait zal men oogsten! Op het ogenblik van de dood kan men niets
meer verdienen voor de eeuwigheid. Wat moeten we dan verzamelen? De
goede werken! De rijke, mondaine mensen noemen "rijkdom" hun
levensstatus, hun geldelijke en materiële bezittingen, hun
genoegens. Deze rijkdom is vals, want ze is tijdelijk; bij de dood valt
alles weg.
Jezus Christus leerde ons waar de echte rijkdom te vinden is, en hoe we onszelf ware schatten kunnen verzamelen. In Matt. 6:19 zei Hij: "Verzamelt u geen schatten op aarde, waar roest en worm ze verteren, en waar dieven ze opgraven en stelen. Maar verzamelt u schatten in de hemel, waar roest noch worm ze verteren en waar geen dieven ze opgraven en stelen. Want waar uw schat is, daar is ook uw hart." Op het einde van zijn leven oogst de mens dus de vruchten der goede werken. Denk hierbij o.m. aan de christelijke naastenliefde die we uit liefde tot God beoefend zullen hebben, de zuiverheid die we behoed zullen hebben maar ook het lijden dat we opgeofferd hebben.
Als men voor een lange reis vertrekt, dan bereidt men zich ook lang tevoren daarop voor. Op tijd wordt alles verzameld wat men nodig zal denken te hebben. De dood is de afreis naar de eeuwigheid. Zal uw koffer voor die reis leeg of goed gevuld zijn? Och, hoeveel tijd wordt er nutteloos verkwist; en meer dan dat: hoeveel tijd wordt er besteed aan zonde? Hoe anders zou die tijd gebruikt kunnen worden door gebed, goede lezingen, goede werken...
Denk
eraan dat de "tijd" een gift is van God. Voorbije en waardeloze
gebruikte tijd, is helaas ook voorbij. We zullen niet terugkeren om die
verloren tijd in te halen... en elke voorbije dag, is een dag korter
bij de reis naar de eeuwigheid...
Sterven...
het grote moment naar de eeuwige overgang
Zoals men leeft, sterft men gewoonlijk. Als men God niet gezocht en
opgezocht heeft tijdens zijn leven, zal men Hem zeer moeilijk vinden in
het stervensuur. De uitslag van een lange en hevige oorlog hangt af van
de laatste dag. Zo ook hangt onze eeuwigheid af van onze laatste aardse
ogenblikken. In deze extreme momenten ondergaat een schepsel meestal
een doodsstrijd: lichamelijk lijden, morele pijn, wroeging om de
verkeerd gedane zaken in het leven... De duivel versterkt bovendien
heel dikwijls zijn aanvallen tijdens een stervensuur, omdat wanneer de
stervende in ongenade is met God, hij zich niet zou bekeren, en opdat
hij naar de hel zou gaan; omdat als de stervende toch in Gods genade
is, deze zijn vertrouwen zou verliezen en zou gaan wanhopen. Niet
iedereen kent een dergelijke doodsstrijd, maar dit gebeurt toch meer
dan men denkt. In die uren moeten wij vooral vragen om de Goddelijke
Bijstand, met groot geloof, vertrouwen, liefde en met gans ons hart.
We sterven dus maar éénmaal. Goed of slecht. We
weten niet wanneer. Zelfs, als volgens de dokter "onze dagen geteld
zijn", dan weten we nog niet waar, wanneer en hoe. Daarom moeten we
steeds bereid zijn. Het kan plots gebeuren, we kunnen in coma geraken,
enz. Daarom is een "verzekering" op de goede dood niet te verwaarlozen.
Heden ten dage wordt op alles een verzekering afgesloten.; zelfs kan
men tevoren een prachtige begrafenis bestellen en betalen voor
zichzelf. Maar, wat haalt de meest luxueuze begrafenis uit voor een
ziel als deze in ongenade was met God?! Nee, er bestaat een oneindig
betere verzekering, die bovendien totaal kosteloos is. Voor de
katholiek is dit regelmatig het Sacrament van de Biecht te ontvangen,
alsof het de laatste biecht was, alsof we enkele minuten later zouden
sterven. Onze protestantse medechristenen kennen deze genademiddelen
niet (hoewel ook zij hun biecht kunnen spreken bij een katholiek
priester), zij zullen hun uiterste best moeten doen om in Gods genade
te blijven leven.
Sterven, en zich overleveren aan Gods Heilige Wil, betekent heel wat,
want, er is al te veel opstand tegen Gods Voorzienigheid. Echter, het
zou mogelijk zijn dat we te ziek zijn, dat we buiten kennis zijn, dat
het te plots gaat om met hart en ziel te zeggen: "Heer, Uw Wil
geschiede!" We kunnen deze volledige overgave aan Gods Heilige Wil
reeds lang voor onze dood doen, door dit gebed: "Barmhartige God, vanaf
dit ogenblik aanvaard ik met gans mijn wezen elk soort van dood die U
behaagt mij te laten overkomen. Ik aanvaard mijn afsterven met elk
soort van pijn, moeilijkheden en lijden, volledig gelijkvormig aan uw
heilige Wil. Uw Wil geschiede. Amen."
De laatste ziekte is een ware genade die God toestaat. Aan de goeden om
hun ziel reeds hier op aarde grotendeels te zuiveren. Aan de slechten
om hen de kans te geven om zich in orde te stellen met God. Jezus denkt
er slechts aan om zoveel mogelijk zielen uit het hellevuur te sparen.
Daarom gebruikt Hij elke ziekte, maar, vooral de laatste, die doorgaans
de zwaarste is
Als
er een dierbare uit ons midden is weggevallen
Prof. Dr. G.C. van Niftrik: Waar zijn onze doden?
(Uitgeverij J.N.Voorhoeve-Den Haag 1970, 192p.)
Vele dierbaren zijn inmiddels al 'uit de tijd'… en ook
verwijderd uit de menselijke ruimte.
Onttrokken aan de ons bekende, wetenschappelijk benaderbare ruimte en
tijd.
Maar toch ook weer niet...
Er is identiteit tussen mijn zijn hier en mijn zijn ginds. Identiteit
is echter nog niet hetzelfde als continuïteit… Het
hoort bij de mens om over het graf heen te hopen. De mens blijft er
toch in alle eeuwigheid minstens als de er geweest zijnde…
De dood is een gapende afgrond en de onoverbrugbaarheid verhevigt het
verdriet van David over zijn gestorven zoon Absalom: “Mijn
zoon Absalom, mijn zoon, mijn zoon Absalom! Och dat ik in uw plaats
gestorven ware, Absalom, mijn zoon, mijn zoon.”
Onze hoop bij graf en dood is alleen en uitsluitend gevestigd op God.
Het Nieuwe Testament verwacht niet een in een oneindige toekomst
voortgaand en voortgaand leven, maar de vereeuwiging van dit ons
eindigende leven. Het leven, dat geweest is wordt aangenomen door,
opgenomen bij, vereeuwigd door God. Onze naam wordt vereeuwigd in God.
Door heel de Bijbel huivert de eerbied voor God: God als de Eeuwige,
God als de Heilige. [Overal op aarde is “Ootmoed”
het wezenskenmerk van religie.] In de diepte des doods kan men alleen
maar op de Heer hopen
(Psalm 130).
Waar zijn onze
doden? Op deze vraag worden in het Bijbelse licht tien antwoorden
gegeven
Waar zijn onze doden? 1e
antwoord) Ze zijn in het graf.
Een verschrikkelijke verblijfplaats. Geen schat van bloemen maakt de
verschrikking minder. Wij hadden een mens van vlees en bloed lief. Er
is geen zonsondergang meer, en geen zonsopgang. Het is Stille Zaterdag.
Onze doden zijn in God…
Waar zijn onze doden? 2e
antwoord) Op het kerkhof.
Straks duurt het niet meer zo lang of men kent en vindt zijn
standplaats zelfs niet meer. Ook de laatste rustplaats blijft niet.
Maar er wordt gezaaid in vergankelijkheid en opgewekt in
onvergankelijkheid. Het kerkhof is een akker, een dodenakker, een
typisch christelijk woord. Als er gezaaid wordt, verwacht men een
oogst. Wie met tranen zaaien, zullen met gejuich maaien (psalm 126).
De Ark des Verbonds, ook een kist; de doodkist volgt de gouden Ark met
de engelen. Op weg naar Kanaän, het beloofde land…
Waar zijn onze doden? 3e
antwoord) In de aarde.
Het ter-aarde-bestellen kan men ook zien als een terugkeer,
“Stof zijt gij, en tot stof zult gij wederkeren.”
[De mens bestaat uit sterrenstof.] De mens keert terug tot in de aardse
moederschoot. Hier rust… Hier slaapt…
De dood trekt de mens terug naar de aarde, de moederschoot, de nacht,
de duisternis. Er hangt een sfeer van melancholische berusting, van
vrede, van slaap over onze kerkhoven. Eindeloos weemoedig.
En toch de mens wil naar boven, naar het licht, naar de Vader. Van de
aarde naar de hemel, van de nacht naar het licht, van de moeder naar de
Vader. “Onze Vader die in de hemelen
zijt…”
Ter aarde besteld met gevouwen handen: “Ik hef mijn ogen op
tot U, die in den hemel zit, en bid…”
“Laat mij slapend op U wachten…”
Waar zijn onze doden? 4e
antwoord) In de hemel.
Onze namen staan in het boek des levens. Onze namen staan in de palm
van Zijn Hand gegraveerd.
De hemel als ruimte, God is ook ruimte. God is liefde en liefde schept
ruimte. Bij Hem is plaats voor wie Hem zoeken…
Waar zijn onze doden? 5e
antwoord) Zij zijn met Christus.
Paulus verzucht: “Ik verlang heen te gaan en met
Christus te zijn.
“Heden zult gij met mij in het paradijs zijn.”
Waar zijn onze doden? 6e antwoord) In het hart der werkelijkheid.
De echte werkelijkheid zoals die voor God is. Tijdens het aardse leven
zien wij door een spiegel, in raadselen. Doch straks van aangezicht tot
aangezicht.
In de eeuwigheid doorzien wij de werkelijkheid.
De werkelijkheid die achter de dingen, ontmoetingen, gebeurtenissen en
personen werd vermoed…
Waar zijn onze doden? 7e
antwoord) In het paradijs.
De toezegging van Jezus aan de met Hem gekruisigde:
“Voorwaar, Ik zeg u, heden zult gij met Mij in het paradijs
zijn”. Daar waar God zelf rondgaat als gastheer en huisvader.
Voor de stervende Jezus is dus de zaligheid volstrekt zeker,
onmiddellijk na Zijn dood. Het paradijs uit de oertijd wordt aan het
einde van het leven terugverwacht…
Waar zijn onze doden? 8e
antwoord) Voor het aangezicht Gods.
Zij gaan niet op mystieke wijze in God op, zoals een vonk in het vuur
of een druppel in de oceaan. De gezaligde ontvangt een nieuwe naam,
verbonden met volledige heiliging en verheerlijking, waaruit volgt een
onuitsprekelijke vreugde, die het bevatten van de mens zeer verre te
boven gaat. De eeuwige sabbat vangt aan.
Verlustiging: “Hun blijdschap zal dan onbepaald door
’t licht, dat van Zijn Aanzicht straalt, ten hoogsten toppunt
stijgen…
Waar zijn onze doden? 9e
antwoord) Thuis!
Zij leven immers in Gods eeuwig nu! Ondergedompeld in de vrede van God.
[“Als een mus die naar het nest terugkeert en alleen vrede,
rust verlangt”.]
Nu zijn de strijd en de spanning voorbij. Nu is zij/hij thuis.
“Jeruzalem, dat ik bemin, wij treden uwe poorten
in.” Abraham was een vreemdeling in het land der belofte. Hij
woonde er in tenten. Hij heeft vele altaren gebouwd. Een vreemdeling op
hope. Na een lange zwerftocht van ongeloof en twijfel, van onzekerheid
en angst, komt de overledene “thuis”. Dat
thuiskomen bij God is een inkeren tot het diepste geheim der
werkelijkheid en alle verlangen is gestild…
Waar zijn onze doden? 10e
antwoord) In de eeuwige vreugde.
Men doorleeft het geluk van het geborgen-zijn. Er is blijdschap in de
hemel, blijdschap bij de engelen Gods. Verblijdt u in de Heer te allen
tijd.
“Hun vreugde zal dan onbepaald, door ’t licht, dat
van Zijn Aanschijn straalt, ten hoogsten toppunt stijgen.”
De verschrikkingen van dood en graf wijken voor de vreugde, de eeuwige
vreugde in God.
Deze dood is... vervulling en voleinding.
Er is troost in alle gemis dat schrijnt, hoezeer wij onze geliefde
doden ook missen, wij weten ze in de vreugde bij de Heer.
Wij zijn gescheiden en toch verbonden.
Sterven is derven: het bestaan loopt schipbreuk.
De grote Strandvonder vindt ons op tijd en bergt ons voor de eeuwigheid.
Sterven is erven: het geschenk bestaat in de vriendschap met de eeuwige
God, in de continuïteit van het ik.
Vriendschap met de eeuwige God is eeuwige vriendschap.
Wie gestorven is in Gods vriendschap is voor de eeuwigheid geborgen.
NASCHRIFT :
Wat moet er met mijn lichaam gebeuren als ik gestorven ben?
Jakobus 2:26
"Als het lichaam niet meer ademt, is het dood;( zo is het ook met het
geloof: als het niet in praktijk wordt gebracht, is het een dood
geloof)."
Vroeger was het de normaalste zaak van de wereld dat men na de dood
begraven werd. De laatste jaren kiezen ook steeds meer mensen voor een
crematie.
In de Bijbel komt het cremeren/ verbranden van doden echter nergens
voor. Al vanaf het begin van de Bijbel lees je eigenlijk alleen erover
dat mensen begraven werden. Ook Jezus werd begraven (en later door God
opgewekt uit de dood). Ook staat er bij de dood van Jezus geschreven
over mensen die uit hun graven opstonden.
Mattheus 27: 51-53
"Op dat moment scheurde het gordijn in de tempel in tweeën,
van boven tot onderen. Er volgde een aardbeving en de rotsen spleten.
Graven gingen open en de lichamen van veel heilige mensen die waren
gestorven, werden uit de dood opgewekt. Zij verlieten hun graven en
gingen na Jezus’ opstanding naar de heilige stad waar ze aan
velen verschenen."
Aangezien Jezus de eerste was die uit de dood opstond in een nieuw
lichaam, moet je dus concluderen dat deze mensen hun aardse lichaam
terugkregen. Ook toen Lazarus door Jezus werd opgewekt na al te zijn
begraven, kreeg hij zijn aardse lichaam terug. Dit zou onmogelijk zijn
als dit lichaam vernietigd was door verbranding.
De enige plek waar in de Bijbel over verbranding van lichamen wordt
gesproken, is wanneer ze vernietigd worden in het eeuwig brandend vuur.
De tweede dood.
God doet echter wel een aantal uitspraken over begraven worden:
Genesis 15:15 - God belooft aan Abram
"Jijzelf zult in vrede herenigd worden met je voorouders; je zult op
hoge leeftijd sterven en begraven worden."
Genesis 47:28-30 - Jacobs opdracht aan Jozef
"Jakob leefde nog zeventien jaar in Egypte en had toen de leeftijd van
honderdzevenenveertig jaar bereikt. Hij wist dat hij spoedig zou
sterven. Daarom riep hij zijn zoon Jozef en zei: ‘Willig toch
mijn verzoek in en zweer dat je mij een bewijs van liefde en trouw zult
geven: begraaf me niet in Egypte. Ik wil begraven liggen bij mijn
voorouders. Breng me als ik gestorven ben weg uit Egypte en begraaf me
in hun graf.’ ‘Ik zal doen wat u vraagt,’
zei Jozef."
Er staat hier niet bijvoorbeeld: neem mijn as en strooi dat niet uit in
Egypte, maar in Israël. Nee, Jakob wil dat zijn lichaam wordt
begraven bij zijn voorouders.
En Genesis 49:29-31
"Jakob gaf hun deze opdracht: ‘Als ik sterf, als ik met mijn
voorouders herenigd word, begraaf me dan bij mijn familie in
Kanaän, in de grot op de akker van de Hethiet Efron, de grot
van Makpela, tegenover Mamre, de akker die Abraham gekocht heeft van de
Hethiet Efron om een eigen graf te bezitten. Op die plaats zijn Abraham
en zijn vrouw Sara begraven, evenals Isaak en zijn vrouw Rebekka; zelf
heb ik er Lea begraven."
Numeri 20:1
"In de eerste maand bereikten de Israëlieten de Sinwoestijn.
Zij sloegen hun tenten op in Kades. Daar stierf Mirjam en daar werd zij
ook begraven."
Richteren 2:8-9
"Jozua, de zoon van Nun, de dienaar van de Heer, stierf toen hij
honderdtien jaar oud was. Hij werd begraven in het gebied dat hemzelf
was toegewezen, in Timnat-Cheres, in het bergland van Efraïm,
ten noorden van de berg Gaäs."
Richteren 8:32
"Gideon stierf in hoge ouderdom en hij werd begraven in het graf van
zijn vader, in Ofra, de stad waar de afstammelingen van
Abiëzer woonden."
Ruth 1:17
"Waar u zult sterven, wil ik ook sterven en daar begraven worden. De
Heer mag me zwaar straffen, als ik mij door iets anders dan de dood van
u laat scheiden."
Johannes 19:40
"Ze namen het lichaam van Jezus en wikkelden het met de balsems in
linnen doeken, want dat is bij de Joden de gewoonte als ze iemand gaan
begraven."
Ook enkele teksten uit de psalmen spreken het over het graf (begraven):
Psalmen 49:9 (10)- " Een mens kan niet blijven leven, hij kan
zijn graf niet ontlopen."
Psalmen 30:3 (4) - "Bij het dodenrijk hebt u me weggehaald; ik was al
op weg naar het graf, maar u bracht mij weer tot leven."
Psalmen 115:17 - "Niet de doden brengen hulde aan de Heer, niet de
doden in de stilte van hun graf."
En zo staan er vele, vele teksten in de Bijbel. Nergens staat vermeld,
dat een overledene gecremeerd/ verbrand werd, alleen over begraven/ het
graf wordt gesproken. Ook werd er met zorg met het lichaam omgegaan,
het werd namelijk gebalsemd, zodat het langer goed bleef.
Begraven in de doop
Ook wanneer het gaat over de doop, wordt er gesproken over
een graf/ begrafenis met Jezus. Niet over crematie.
Romeinen 6:4
"Door de doop zijn we dus met hem gestorven en begraven. En zoals
Christus uit de dood is opgewekt door de verheven macht van de Vader,
zo gaan ook wij een nieuw leven leiden."
Colossenzen 2:12
"In de doop bent u immers met hem begraven, zoals u ook met hem ten
leven bent opgewekt door uw geloof in de kracht van God die hem uit de
dood heeft opgewekt."
Er staat in de Bijbel dat we niet alleen door de doop en nieuwe
geestelijk leven krijgen, maar ook dat we na onze dood -bij de
wederkomst van Jezus- uit de dood zullen worden opgewekt door de
Heilige Geest. Ons sterfelijk lichaam zal eerst worden opgewekt en dan
vernieuwd worden.
Romeinen 8:10,11
"Als Christus in u leeft, is uw lichaam wel ten dode opgeschreven omdat
het onder de macht van de zonde staat, maar uw geest leeft omdat God u
gerechtvaardigd heeft. En God heeft Jezus uit de dood opgewekt. Welnu,
als de Geest van God in u woont, zal God, die Christus Jezus uit de
dood heeft opgewekt, ook uw sterfelijke lichaam levend maken door de
kracht van zijn Geest, die in u woont."
Fillipenzen 3:20-21
"Maar ons vaderland is in de hemel, vanwaar wij ook de Heer Jezus
Christus als onze redder verwachten. Hij zal ons armzalig lichaam
herscheppen en het gelijkvormig maken aan zijn verheerlijkt lichaam,
met de kracht die hem in staat stelt het heelal aan zich te
onderwerpen."
Toch is het niet zo dat je lichaam na de dood in takt blijft. Het
vergaat weldegelijk, maar ondanks dat is God schijnbaar in staat het
weer te herscheppen.
Prediker 12:7
"Je lichaam vergaat tot stof, keert terug in de aarde, waaruit het
kwam; en je levensadem keert terug naar God, die hem gegeven heeft."
Het lichaam is een tempel
Er staan ook meerdere teksten in de Bijbel die gaan over de waarde van
het lichaam. God wil dat we ons lichaam als iets waardevols zien en
daar ook zo mee omgaan. Dat betekent niet dat je het na je dood als oud
vuil naar de vuilverbranding brengt.
1 Corinthiërs 3:16,17
"U weet toch dat u Gods tempel bent en dat Gods Geest in u woont. Als
iemand Gods tempel vernietigt, zal God hem vernietigen. Want Gods
tempel is heilig, en die tempel bent u."
1 Corinthiërs 6:19,20
"Weet u niet dat uw lichaam een tempel is van de heilige Geest, die in
u woont en die u van God hebt ontvangen? U behoort uzelf niet toe. Want
u bent gekocht en de prijs is betaald. Gebruik dus uw lichaam om God te
verheerlijken."
1 Thessalonicen 5:23
"Wij vragen dat God, die een God van vrede is, u in alle opzichten
heiligt, en dat heel uw persoon, naar geest, ziel en lichaam,
onberispelijk bewaard blijft tot de komst van onze Heer Jezus Christus."
2 Corinthiërs 7:1
"Dat is ons beloofd, vrienden. Laten we ons dan zuiveren van alles wat
ons naar lichaam en ziel bezoedelt, en ons volledig wijden aan God in
eerbied voor hem."
1 Corinthiërs 6:13
"Het voedsel is er voor de buik, en de buik voor het voedsel. Best,
maar God zal aan allebei een eind maken. Het lichaam is er niet om
ontucht mee te doen: het lichaam is er voor de Heer, en de Heer is er
voor het lichaam."
Het lichaam en het avondmaal
Wanneer Jezus het bij het avondmaal heeft over zijn lichaam,
dan wil hij dat we als het ware van zijn 'dode lichaam' eten ter
gedachtenis aan zijn offer. Een offerlam werd vroeger verbrand, maar
het Lam Jezus werd begraven. God vond zijn lichaam schijnbaar te
kostbaar - ook al was Jezus het ware offerlam- en Hij wilde dat het
begraven werd. Niet verband.
Al met al laten spreekt de Bijbel dus op vele plaatsten eigenlijk
alleen over het begraven van overledenen. En Jezus gaf ons ook daarin
een voorbeeld. Als we Hem in alles - leven en dood- willen volgen,
laten we dan ook op het punt van begraven of cremeren, kijken naar Zijn
voorbeeld.
READ THE BOOK - THE BIBLE CHANGE YOUR LIFE
INFO: DE WEG - DE WAARHEID - HET LEVEN - FILM
Remember all victims of violence worldwide
DE WEG | DE WAARHEID | HET LEVEN | FILM | AUDIO
HOLYHOME.NL USE NO COOKIES - REPORT DEAD LINKS
Waard om te weten :
Een hartelijk welkom op de siteDeze pagina printen
Sitemap
Wie zoekt zal vinden
FAQ - HELP
Kerk
Zondag
Advent
Kerstfeest
Driekoningen
Vastentijd
Goede Vrijdag
Aswoensdag
Palmzondag
Palmpasen
De stille week
Witte donderdag
Stille zaterdag
Paaswake
Pasen - Paasfeest
Hemelvaartsdag
Pinksteren
Biddag
Dankdag
Avondmaal
Doop
Belijdenis
Oudjaarsdag
Nieuwjaarsdag
Sint Maarten
Sint Nicolaas
Halloween
Hervormingsdag
Dodenherdenking
Bevrijdingsdag
Koningsdag / Koninginnedag
Gebedsweek
Huwelijk
Begrafenis
Vakantie
Recreatie
Feest- en Gedenkdagen
Symbolen van herkenning
Leerzame antwoorden op levens- en geloofsvragen
Hebreeën 4:12 zegt: "Want levend en krachtig is het woord van God, en scherper dan een tweesnijdend zwaard: het dringt diep door tot waar ziel en geest, been en merg elkaar raken, en het is in staat de opvattingen en gedachten van het hart te ontleden". Lees eens: Het zwijgen van God
God heeft zoveel liefde voor de wereld, dat Hij Zijn enige Zoon heeft gegeven; zodat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft. Lees eens: God's Liefde
Schat onder handbereik
Bemoediging en troost
Bible-people - stories of famous men and women in the Bible
Bible-archaeology - archaeological evidence and the Bible
Bible-art - paintings and artworks of Bible events
Bible-top ten - ways to hell, films, heroes, villains, murders....
Bible-architecture - houses, palaces, fortresses
Women in the Bible - great women of the Bible
The Life of Jesus Christ - story, paintings, maps
Read more for Study Apocrypha, Historic Works
GELOOF EN LEVEN een
KLEINE HULP VOOR ONDERWEG
Wie zoekt zal vinden
Boeiende Series :
BijbelvertalingenBijbel en Kunst
Bijbels Prentenboek
Biblische Bildern
Encyclopedie
E-books en Pdf
Prachtige Bijbelse Schoolplaten
De Heilige Schrift
Het levende Woord van God
Aan de voeten van Jezus
Onder de Terebint
In de Wijngaard
De Bergrede
Gelijkenissen van Jezus
Oude Schoolplaten
De Zaligsprekingen van Jezus
Goede Vruchten
Geestesgaven
Tijd met Jezus
Film over Jezus
Barmhartigheid
Catechese lessen
Het Onze Vader
De Tien Geboden
Hoop en Verwachting
Bijzondere gebeurtenissen
De Bijbel is boeiend
Bijbelverhalen in beeld
Presentaties en Powerpoints
Bijbelse Onderwerpen
Vrede van God voor jou
Oude bijbel tegels
Informatie over alle kerken in Nederland: Kerkzoeker
Bible Study: The Bible alone!
L'étude biblique: Rien que la Bible!
Bibelstudium: Allein die Bibel!
Materiaal voor het Digibord
Werkbladen Bijbelverhalen Bijbellessen
OT Hebreeuws-Engels
NT Grieks-Engels
Naslagwerken
Belijdenissen
Een rijke bron
Missale Romanum + Afbeeldingen
Stripboek over Jezus
Christelijke Symbolen
Plaatjes Afbeeldingen Clipart
Evangelie op Postzegels
Harmonium Huisorgel
Godsdiensten en Religies
Herinnering aan Kerken
Christian Country Music
Muzikale ontspanning
Software voor Bijbelstudie
Hartverwarmende Klanken
Read and Hear the Holy Bible
Luisterbijbel
Bijbel voor Slechtzienden Begrippenlijst -1- -2-
Meer weten over de Psalmen, gezangen, liturgieën, belijdenisgeschriften: Catechismus, Dordtse Leerregels en veel andere informatie? . Kijk op: Online-bijbel.nl(What's good, use it)