HOME | STUDIEBIJBEL | BIJBELSTUDIES | BIJBELATLAS | BIJBELSEGESCHIEDENIS | NIEUWS
De
kracht van het gebed
De vindplaats van materiaal voor Bijbelstudie, geloofstudie, catechese, school, kring, persoonlijk geloof, studie thuis, kerk, club, nieuws, godsdienstonderwijs, zingeving en vooral heel veel mogelijkheden om je Bijbelkennis te vergroten. Blijf niet afhankelijk van anderen maar lees zelf de Bijbel. Investeer in geestelijke rijkdom.
Bid
voor de militairen die hun werk voor de vrede moeten doen.
Bid voor de slachtoffers en hun families, in het bijzonder voor die
families die doden betreuren.
Het
is geruststellend dat God onze gebeden hoort. "Het gebed van een
rechtvaardige vermag veel, doordat er kracht aan verleend wordt"
(Jakobus 5:16).
Op de vraag van de discipelen leerde Jezus hen het Onze Vader te bidden.
Inleiding | 1e bede | 2e bede | 3e bede | 4e bede | 5e bede | 6e bede | Amen |
Bid - Het thema -Gebed - in de
Bijbel
De Bijbel bevat geen algemeen gebod om te bidden. Het gebed is de
persoonlijke belijdenis van onze afhankelijkheid van God, een
vrijwillige uiting van de ziel die niet voorgeschreven of opgelegd kan
worden. De vermaningen in het Oude en Nieuwe Testament veronderstellen
dan ook de behoefte aan gebed en hebben alleen betrekking op de manier
waarop wij bidden. Zie over het Gebed des Heren het volgende artikel.
Het Oude Testament bevat geen enkel voorbeeld van een gebed. De gebeden
bij het brengen van de eerstelingen (Deut.
26:5-10a) en van de tienden in elk derde jaar (Deut.
26:13-15) zijn meer belijdenissen dan voorbeelden voor
gebeden. Het Psalmboek is Israëls gebeden- en gezangboek, maar
de meeste Psalmen zijn persoonlijke of nationale ontboezemingen. Zij
kunnen alleen in waarheid nagebeden worden door mensen die in dezelfde
omstandigheden verkeren als de dichter.
Paulus noemt
vier verschillende gebeden die ook elementen van elk gebed kunnen zijn (1 Tim. 2:1):
1. Smeking, waarbij God om bepaalde geestelijke of tijdelijke
zegeningen wordt gevraagd;
2. Lofgebed, waarbij God en zijn daden worden verheerlijkt. Hierbij
hoort ook de doxologie;
3. Voorbede, waarbij Gods barmhartigheid over en hulp aan anderen wordt
ingeroepen en
4. Dankgebed, waarbij de HEERE wordt gedankt voor zijn weldaden en
zegeningen.
Bij Joden en christenen is het gebed het kenmerk van persoonlijke
gemeenschap met God. Gebed en dankzegging gaven in het verleden waarde
aan offers; bij de inwijding van de tempel sprak Salomo een plechtig
dankgebed uit. Jesaja vermeldt het bidden als afzonderlijke daad
(1:15). In de Apocriefe Boeken is het gebed verbonden met vasten (Tob.
12:9; Jud. 4:12)
en volgens 1 Makk. 5:33; 11:71; 2 Makk. 15:26 werd er ook
gebeden in de oorlog.
Treffende voorbeelden van voorbede hebben wij in het gebed van Abraham
voor Sodom (Gen.
18:22-35), van Mozes voor het volk (Ex. 32:31v; Num.
14:13-19), van Elia voor de weduwe (1 Kon. 17:20 <#1Ki 17.20>)
en van Jezus voor de zijnen (Joh. 17).
Aan de voorbede van vrome mannen werd altijd een bijzondere kracht
toegekend, zie Jac. 5:16, Spr. 15:8,29, Jes. 1:15 en Joh. 9:31.
De Bijbel legt dan ook nadruk op het gebed van de gemeente voor haar
leiders en leraren (Ef. 6:19; 1 Thess.
5:25; 2 Thess.
3:1) en voor de leden onderling (Ef. 1:16-17; 3:14-19;
Jac. 5:16). De Heer Christus heeft door woord en daad het bidden voor
onze vijanden aanbevolen (Matt.
5:44-48; Luc. 23:34a).
Het bidden voor de doden wordt in de canonieke boeken van de Bijbel
niet geleerd en berust alleen op het voorbeeld van Judas (2 Makk.
12:43-46).
Wat de gebruiken bij het bidden betreft, vaak bad men in stille
afzondering (Matt. 6:6),
in een bovenkamer (Dan. 6:11;
Hand. 1:13), op het dak, op heuvels (Matt. 14:23;
Marc. 6:46; Luc. 6:12; Hand. 10:9), en in Jeruzalem bij voorkeur in de
voorhoven van de tempel (Luc. 18:10; Hand. 3:1). Als men bad in de
voorhof, keerde men zich naar het heilige der heiligen (Ps. 5:8; 28:2).
De Israëliet buiten Jeruzalem richtte zich naar de tempelberg (Dan. 6:11),
net zoals de Samaritanen zich naar de Gerizim en de Moslims zich naar
Mekka wenden.
Men bad staande (1 Sam. 1:26; 1 Kon.
8:22; Dan. 9:20; Matt. 6:5;
Marc. 11:25). Maar als bewijs van hulde, onderdanigheid,
dienstvaardigheid en eerbied bad men ook wel geknield (1 Kon. 8:54; Dan. 6:11; Ps. 95:6;
Hand. 20:36). Men kon buigen (Gen. 24:26),
voorover vallen (Job 1:20),
de handen opheffen (Ex.
17:11-13; Ps. 63:5; 134:2; 1 Tim. 2:8)
of uitbreiden (Ex. 9:29; 1 Kon.
8:22) of uitstrekken (zodat de palmen tegen elkaar kwamen) als bewijs
van bereidheid om Gods weldaden en zegeningen te ontvangen.
Het vouwen van de handen was in het oude Israël en in de oude
kerk onbekend. Het is oorspronkelijk een Indogermaans teken van hulde
en onderwerping, werd door de Germanen naar Europa overgebracht en in
de christelijke kerk ingevoerd.
De Israëlieten hadden, in elke geval na de ballingschap en
misschien reeds vroeger, bepaalde gebedsuren (Dan. 6:11):
bij het morgenoffer, op het derde uur (=ë s morgens negen uur,
Hand. 2:15), op het zesde uur (ës middags om twaalf uur, Hand.
10:9), en bij het avondoffer op het negende uur (ës middags om
drie uur, Hand. 3:1). De kerk nam deze drie gebedstijden over. Laten
maakte men er eerst zes en toen (volgens Ps. 119:164,
"zevenmaal daags loof ik U") zeven van. Het zevende en laatste
gebedsmoment dat er bij kwam was het middernachtelijk uur (nocturnum),
om ook in dit opzicht trouw te zijn aan Ps. 42:9; 92:3; 119:55
en vooral aan Ps. 119:62 en
134:1.
Het Gebed des
Heren
Het Gebed des Heren of het Onze Vader bestaat volgens de redactie van Matt.
6:9-13 uit zeven beden
(3 + 1 + 3). De Hervormde en Anglicaanse kerken hebben de zesde en
zevende bede samengevoegd. In de kortere redactie van Lucas 11:2-4 is
de aanspraak volgens de beste oude handschriften alleen "Vader" zonder
"onze". Hier ontbreken ook de derde en zevende bede: het gebed bestaat
dus hier uit 5 (2 + 1 + 2) beden. Het bevat alles wat wij voor de zaak
van God wensen en voor ons zelf nodig hebben, nl. voedsel, vergeving en
bescherming.
De doxologie "want van U is het koninkrijk, en de kracht, en de
heerlijkheid in der eeuwigheid, Amen!" ontbreekt bij Lucas, maar ook in
verscheidene belangrijke handschriften van Mattheës en in oude
vertalingen. Zij wordt bij geen van de kerkvaders voor Chrysostomus
gevonden. Deze doxologie is waarschijnlijk een oud liturgisch
bijvoegsel.
Het "Onze Vader" is in zijn oorspronkelijke gestalte Hebreeuws; geen
ander deel van het Nieuwe Testament laat zich zo gemakkelijk als
zodanig herkennen. De Talmoed bevat voor elk woord en elke zinsnede een
parallel. Een enkel voorbeeld: Op de vraag hoe het gebed, als het kort
is, moet luiden, antwoordt Rabbi Eliëzer: "Uw wil geschiede, o
God, in de hemel" enz. (Tosefta Berachoth III). Het Kaddisch, dat in de
liturgie van de synagoge dezelfde plaats heeft als het "Onze Vader" bij
ons, noemt God ook hemelse Vader en begint: "Uw grote naam worde
verhoogd en geheiligd." De spreuken der vaderen (Aboth 2.4; 5.23)
hebben parallellen op de bede "Uw wil geschiede."
We moeten echter niet denken dat Jezus van de Talmoed afhankelijk was.
De oudste leraren waarvan de woorden in de Talmoed hier aangehaald
kunnen worden, leefden pas in de 2e eeuw n.Chr. Het Kaddisch is pas na
de Talmoed ontstaan. Toch is het zonneklaar dat Jezus zich in het "Onze
Vader" bij de godsdienstige denk- en spreekwijze van zijn volk heeft
aangesloten. Dit gebed is geen specifiek Nieuwtestamentisch gebed en
dat kan ook niet: het Oude Verbond werd pas afgesloten met de dood van
de Verlosser, het Nieuwe begon pas met zijn opstanding. "Tot nu toe, "
zei de Heer tegen zijn leerlingen voor zijn vertrek van de aarde, "hebt
gij niet in mijn naam om iets gebeden" (Joh. 16:24).
Voor de Jood die het Kaddisch bidt, liggen de verlossing en de
verschijning van de Messias nog in de toekomst, maar voor de christen
die met het volmaakte gebed tot God nadert, in het verleden; het
vaderschap, de naam, het rijk en de wil van God hebben door de
openbaring in de Zoon en zijn verlossingswerk op aarde een ruimere en
rijkere betekenis gekregen; de vergeving van zonden en de verlossing
van de boze zijn pas werkelijkheid geworden door zijn zelfovergave in
de dood aan het kruis en zijn leven in heerlijkheid.
Met het "onze" verheft de gelovige zich boven de grenzen van land en
volk: er is een band van gemeenschap met allen die door en in Christus
kinderen van God zijn geworden. Het Onze Vader is een voorbeeld, een
model. In onze gebeden moeten wij het eerst bidden om de heiliging van
Gods naam, de komst van Gods koninkrijk, en pas daarna om ons brood. We
moeten eerst denken aan God, daarna aan onszelf en hierbij niet meer
vragen dan wij werkelijk nodig hebben. Voor "verlos ons van de boze"
leze men liever "behoed ons voor de boze."
God luistert
naar rechtvaardigen
De Psalmist schreef: "Komt, hoort, en ik wil vertellen, gij allen die
God vreest, wat Hij gedaan heeft aan mijn ziel. Nauwelijks had ik met
mijn mond tot Hem geroepen, of er was een lofzang onder mijn tong. Had
ik onrecht beoogd in mijn hart, dan zou de Here niet hebben gehoord.
Voorwaar, God heeft gehoord, Hij heeft gelet op mijn luid gebed.
Geprezen zij God, die mijn gebed niet afwees, noch mij zijn
goedertierenheid onthield" (Psalm 66:16 t/m
20).
In de Schrift lezen wij over vele verhoorde gebeden. God hoorde de stem
van Ishmaël toen hij en zijn moeder zonder water in de
woestijn waren (Genesis
21:17). God verhoorde Rachels gebed om een kind, en Jozef
en Benjamin werden geboren (Genesis
30:22 t/m 24). God
hoorde het hulpgeroep van de Israëlieten in Egyptische
slavernij (Exodus 2:23,24)
en stuurde Moses om hen te bevrijden. Hij hoorde toen zij honger
hadden, en gaf hen manna (Exodus
16:12). God gaf water aan dorstigen, kinderen aan
kinderlozen, vrijheid aan slaven, en voedsel aan hongerigen.
Davids gebed voor redding werd verhoord: "Geloofd zij de HERE, roep ik
uit; want van mijn vijanden ben ik verlost. ... Toen het mij bang te
moede was, riep ik de HERE aan; tot mijn God riep ik. En Hij hoorde
mijn stem uit zijn paleis, mijn hulpgeroep klonk in zijn oren" (2
Samuël 22:4,7).
God hoorde het gebed van Koning Hizkia en verlengde zijn leven: "In die
dagen werd Hizkia ten dode toe ziek. Toen kwam de profeet Jesaja, de
zoon van Amoz, tot hem en zeide tot hem: Zo zegt de HERE: tref
beschikkingen voor uw huis, want gij zult sterven en niet herstellen.
Toen keerde hij zijn gelaat naar de wand en bad tot de HERE: Ach, HERE,
gedenk toch, dat ik voor uw aangezicht in trouw en met een volkomen
toegewijd hart gewandeld heb en gedaan heb wat goed is in uw ogen. En
Hizkia weende luid. Nog had Jesaja de middelste voorhof niet verlaten,
toen het woord des HEREN tot hem kwam: Keer terug en zeg tot Hizkia, de
vorst van mijn volk: zo zegt de HERE, de God van uw vader David: Ik heb
uw gebed gehoord. Ik heb uw tranen gezien; zie, Ik zal u gezond maken,
op de derde dag zult gij opgaan naar het huis des HEREN. Ik zal aan uw
levensdagen vijftien jaar toevoegen, en Ik zal u en deze stad uit de
macht van de koning van Assur redden en deze stad beschutten, om
Mijnentwil en ter wille van mijn knecht David" (2 Koningen 20:1 t/m 6).
Merk op dat God door het gebed van Hizkia beïnvloed werd.
Eerst zei Hij dat hij niet zou herstellen. Maar wegens zijn vurig gebed
is God van gedachten veranderd. Sommigen denken: 'Waarom zou ik bidden?
God doet toch wat Hij wil.' Deze is een grote vergissing. We moeten
vurig bidden want God wordt wel door onze gebeden beïnvloed.
God hoorde het gebed of Koning Jozia en stelde de straf van Juda uit
tot na zijn regering: "Zodra de koning de woorden van het wetboek
gehoord had, scheurde hij zijn klederen. En de koning gebood ... : Gaat
de HERE raadplegen ten behoeve van mij, van het volk en van geheel
Juda, over de woorden van dit gevonden boek, want groot is de gramschap
des HEREN, die over ons ontbrand is, omdat onze vaderen naar de woorden
van dit boek niet hebben geluisterd en niet hebben gedaan
overeenkomstig al wat ons voorgeschreven is. En de priester Chilkia en
Achikam, Akbor, Safan en Asaja gingen naar de profetes Chulda, de vrouw
van de klederbewaarder Sallum, de zoon van Tikwa, de zoon van Charchas.
Zij nu woonde te Jeruzalem in het nieuwe gedeelte. En zij spraken met
haar. Zij zeide tot hen: Zo zegt de HERE, de God van Israël:
zegt tot de man die u tot Mij gezonden heeft: Zo zegt de HERE: zie, Ik
breng onheil over deze plaats en over haar inwoners: de gehele inhoud
van het boek dat de koning van Juda gelezen heeft, omdat zij Mij
verlaten hebben en offers ontstoken voor andere goden, teneinde Mij te
krenken met al het maaksel van hun handen. Daarom zal mijn gramschap
over deze plaats ontbranden, zonder geblust te worden. Maar tot de
koning van Juda, die u zond om de HERE te raadplegen, tot hem zult gij
aldus zeggen: Zo zegt de HERE, de God van Israël: wat de
woorden betreft, die gij gehoord hebt, omdat uw hart week geworden is
en gij u verootmoedigd hebt voor het aangezicht des HEREN, toen gij
hoordet wat Ik gesproken heb tegen deze plaats en haar inwoners, dat
zij een voorwerp van ontzetting en van vervloeking zullen worden, en
omdat gij uw klederen gescheurd hebt en geweend voor mijn aangezicht,
zo heb ook Ik gehoord, luidt het woord des HEREN. Daarom, zie, Ik zal u
tot uw vaderen vergaderen; gij zult in vrede in uw graf bijgezet
worden, en uw ogen zullen niets van het onheil zien, dat Ik over deze
plaats breng. En zij brachten de koning het antwoord over" (2 Koningen
22:11 t/m 20).
Vele verhoorde
gebeden waren vurige gebeden
God luistert naar mensen die Hem vrezen, die ontzag voor Zijn
grootheid, goedheid en kracht hebben. "Dan spreken zij die de HERE
vrezen, onder elkander, ieder tot zijn naaste: De HERE bemerkte het
toch en hoorde het en er werd een gedenkboek voor zijn aangezicht
geschreven, ten goede van hen die de HERE vrezen en zijn naam in ere
houden. Zij zullen Mij ten eigendom zijn, zegt de HERE der heerscharen,
op de dag die Ik bereiden zal. En Ik zal hen sparen, zoals iemand zijn
zoon spaart, die hem dient" (Maleachi 3:16, 17).
Maar misschien denkt u: 'Ik heb tot God gebeden en Hij deed niet wat ik
vroeg. Betekent dit dat Hij mij verworpen heeft?' Neen, helemaal niet.
Hoewel God naar onze gebeden luistert en door onze gebeden
beïnvloed wordt, moeten wij beseffen dat een gebed een verzoek
is, afhankelijk van Zijn soevereine wil. Een goede vader luistert
steeds naar zijn kinderen, maar een goede vader doet niet alles wat
zijn kinderen vragen.
Sommigen beschouwen gebed als een soort afstandsbediening van God. Hij
moet alles doen wat zij zeggen wanneer zij op de knopjes duwen.
God is soeverein. Hij heeft alle wijsheid en alle kennis. Hij kent de
toekomst. Hoewel Hij zich door onze gebeden laat beïnvloeden,
moet Hij doen wat best is voor de hele wereld en voor alle tijden.
Misschien bidt u voor zonneschijn terwijl een boer voor regen bidt. Wij
moeten bij het bidden nederig zijn. Onze gebeden zijn onvolmaakt. "En
evenzo komt de Geest onze zwakheid te hulp; want wij weten niet wat wij
bidden zullen naar behoren, maar de Geest zelf pleit voor ons met
onuitsprekelijke verzuchtingen. En Hij, die de harten doorzoekt, weet
de bedoeling des Geestes, dat Hij namelijk naar de wil van God voor
heiligen pleit" (Romeinen 8:26,27).
Ons gebed maakt heel veel uit. Toch heeft een gebed steeds de
hoedanigheid van een verzoek aan onze soevereine Heer bij wiens wil wij
ons neerleggen.
Het gebed van Jezus in het hof toont dit aan: "Vader, indien Gij wilt,
neem deze beker van Mij weg; doch niet mijn wil, maar de uwe
geschiede!'' (Lucas 22:42). Een engel kwam om Hem kracht te geven, maar
Hij moest die beker drinken. Toch werd Zijn gebed verhoord. In Psalm 22,
die begint "Mijn God, mijn God, waarom hebt Gij mij verlaten?" (vers
1), wordt in vers 22 het triomfantelijke slot aangekondigd met "Gij
hebt mij geantwoord!" De Vader verhoorde het gebed van Zijn Zoon:
"Tijdens zijn dagen in het vlees heeft Hij gebeden en smekingen onder
sterk geroep en tranen geofferd aan Hem, die Hem uit de dood kon
redden, en Hij is verhoord uit zijn angst" (Hebreeën 5:7).
Gods antwoord was niet het voorkomen van de dood maar de opstanding uit
het graf, de overwinning van de dood niet alleen voor Jezus maar voor
allen die geloven.
Howel Paulus door Gods kracht velen had genezen (Handelingen 19:11,12),
werd zijn eigen verzoek afgewezen: "Daarom is mij, opdat ik mij niet te
zeer zou verheffen, een doorn in het vlees gegeven, een engel des
satans, om mij met vuisten te slaan, opdat ik mij niet te zeer zou
verheffen. Driemaal heb ik de Here hierover gebeden, dat hij van mij
zou aflaten. En Hij heeft tot mij gezegd: Mijn genade is u genoeg, want
de kracht openbaart zich eerst ten volle in zwakheid. Zeer gaarne zal
ik dus in zwakheden nog meer roemen, opdat de kracht van Christus over
mij kome" (2 Korintiërs 12:7 t/m 9).
Laat ons vurig bidden in de kennis dat God het gebed van een
rechtvaardige hoort (Spreuken 15:29). "Het gebed van een rechtvaardige
vermag veel, doordat er kracht aan verleend wordt" (Jakobus 5:16). Laat
ons ook beseffen dat gebed een nederig verzoek is, een erkenning van
Gods soevereine kracht. Met Christus moeten wij bidden "doch niet mijn
wil, maar de uwe geschiede!"
"Weest in geen ding bezorgd, maar laten bij alles uw wensen
door gebed en smeking met dankzegging bekend worden bij God. En de
vrede Gods, die alle verstand te boven gaat, zal uw harten en uw
gedachten behoeden in Christus Jezus" (Filippenzen 4:6,7). "Wij weten
nu, dat God alle dingen doet medewerken ten goede voor hen, die God
liefhebben, die volgens zijn voornemen geroepenen zijn" (Romeinen 8:28).
Wat kan een
mens worstelen met vragen over het gebed
Bidden is de hartslag van het geloof. Maar wie de vinger aan de
kerkelijke pols houdt, weet dat er onder christenen veel
onduidelijkheid bestaat rond ditthema. Ds. Adri Bloemendal, auteurvan
het boek Laat Hem geen rust. Het geheim en de kracht uan het gebed,
beantwoordt op verzoek van Visie tien vragen over het gebed.
Wat is
onmisbaar voor een 'goed' gebed?
"Wat maakt iets tot een gebed? Bidden is onderdeel van de relatie
tussen God en jou. je mag praten met God en voor
miscommunicatie hoef je nooit bang je zijn, Hij begrijpt je
wel! Het gaat dus om de beide gesprekspartners: wezenlijk is dat je God
ziet zoals Hij Zich in de Bijbel bekendmaakt en dat je jezelf
niet anders voordoet dan je bent.
Verder kun je zeggen: als je groeit in de relatie met God
zullen bepaalde elementen in het gebed zeker naar voren komen,
zoals schuld belijden, vragen en klagen, danken,
loven en aanbidden. Zie daarvoor de Psalmen en het gebed dat jezus ons
leerde (Mat. 6:9-13)."
Waarom wil God
dat wij tot Hem bidden, ondanks het feit dat Hij alles al weet?
"Omdat Hij met ons een persoonlijke relatie wil! Mijn vrouw
weet ook dat ik van haar houd, maar ze vindt het wel mooi als ik het
nog eens zeg. Zo is het ook tussen God en ons: Hij heeft ons gemaaktals
personen die kunnen leven in vrijheid en verantwoordelijkheid.
En Hij wil graag dat we leven met Hem, dat we onze liefde voor Hem
uitspreken, onze zonde belijden, Hem bedanken voor wat we
krijgen en Hem vragen om wat we nodig hebben. God neemt ons in die
relatie dan ook voluit serieus: Hij heeft beloofd dat Hij ons bidden
hoort en er dan ook altijd iets mee doet (Mat. 7:7)."
Bestaan
'onverhoorde gebeden'?
"Jazeker. In een relatie kan een verzoek geweigerd worden, om
welke reden dan ook. En als wij daarmee te maken hebben,
verkeren we niet in slecht gezelschap: van Mozes, Paulus, ja, van jezus
Zelfwerd een gebed niet verhoord (Deut.
3:23-29; 2 Kor.
12:7-9; Mat.
26:36-46). Dat kan dan wel aanleiding zijn tot een
geloofscrisis, zeker als datgene wat je aan God vraagt voor jou heel
belangrijk is en je niet begrijpt waarom Hij je gebed niet
verhoort. Wat kan bidden soms een worsteling zijn. Toch geloof ik dat
je wel mag zeggen dat God met elk oprecht gebed iets zal doen. In die
zin kun je ook spreken van 'andersverhoorde gebeden'. En laten
we niet vergeten: er zijn gebeden die God altijd verhoort en dat zijn
de belangrijkste! Bijvoorbeeld het gebed om de Heilige Geest
(Luc. 11 :10-13)."
Wat zijn, van
onze kant, de belangrijkste blokkades voor
gebedsverhoring die de Bijbel noemt?
"Bij blokkades denk ik vooral aan dingen die in jezelf zitten en
verhoring in de weg staan. Daarnaast zijn er ook factoren van
buitenafdie een gebedsverhoring negatief kunnen beïnvloeden.
Dit geheel vat ik samen onder 'grenzen aan de uitwerkingvan
het gebed', en daarvan kun je vijf groepen onderscheiden:
onzuivere motieven bij het bidden Uak. 4:2,3), Gods plan is anders (2
Kor. 12:7-9), eigen verantwoordelijkheid van mensen (1 Sam.
12:23-25), doorwerking van de zonde Uoz. 7:6-12) en de
macht van het kwaad (Dan.
10:12-13). Met het oog op de onverhoorde gebeden is het
belangrijk om ook te letten op die factoren van buitenaf. Soms is een
gebed goed in zichzelf en wil God het verhoren, maar de
machten die Hem tegenwerken, staan vooralsnog in de weg. Let wel: de
genoemde bijbelteksten zijn voorbeelden, er zijn erveel meerte
noemen."
Welke
gebedshoudingen kent de Bijbel?
"In de Bijbel kom je tegen dat mensen staande bidden (Gen. 18:22),
of met de handen omhoog (1 Kon. 8:22), mensen knielen voor God neer
(Hand. 20:36) of werpen zich zelfs op de grond (Ezra 10:1).
Uit de manier waarop dit in de Bijbel voorkomt, blijkt dat je
in je gewone houding tot God mag gaan; je hoeft niet iets speciaals te
doen. Tegelijkertijd kun je met je houding wel iets voor God tot
uitdrukking brengen. Je lichaam past zich aan bij wat je aan God vraagt
en zo ondersteun je het gebed. Probeer het maar eens: ga op je
knieën als je God om vergeving vraagt of houd je handen open
om te ontvangen als je iets intens van God verlangt."
Waarom bidden
we eigenlijk 'in jezus' Naam'?
"Nadat de zonde in de wereld is gekomen en wij mensen daardoor de
relatie met God hebben kapotgemaakt, kunnen en willen wij vanuit
onszelfniettot God terugkeren. Maar jezus is gekomen om de kloof tussen
God en ons te overbruggen. Door Zijn kruis en opstanding heeft Hij onze
zonde gedragen en voor ons de weg tot God geopend. Daarom kunnen wij
bidden in Jezus' Naam, dat wil zeggen: met een beroep op alles wat
jezus voor ons heeft gedaan. Door jezus kan God ons bidden meenemen in
Zijn werk in de wereld."
Hoe voorkom je
dat je gedachten afdwalen tijdens het bidden?
"Hierbij
gaat het dus vooral om concentratie. Soms maalt er zoveel door je hoofd
dat je je aandacht niet bij het bidden kunt houden. Het belangrijkste
is dan voldoende tijd nemen. Als je vi ug moet bidden
omdat je snel aan het werk moet, ben je met je gedachten al
bij alles wat je nog moet doen. Dat lukt dus niet. Wat ook goed helpt
om je te concentreren, is zingen, aan het begin van je gebed en
eventueel ook tussendoor. Bewust zingen richt je aandacht op
God en helpt je om de andere dingen los te laten. Als je gedachten dan
nog alle kanten opgaan, kun je proberen hardop te bidden. En zorg voor
genoeg afwisseling. Sleurwerkt afdwalen in de hand. Wees ook niet te
algemeen in wat je vraagt. Bid gerust tot in details, dat
houdt je aandacht bij wat je aan God wil voorleggen."
Wat kun je -
menselijkerwijs gesproken - doen om je gebedsleven te
verrijken?
"Zorg er allereerst voor dat je elke dag een vast moment hebt om God te
zoeken. Vaak krijg ik van mensen te horen dat ze op een gegeven moment
vol enthousiasme en met blijdschap zijn gaan bidden, terwijl ze het
later hebben laten sloffen. Volharding, daar komt het op aan!
En daarom regel maat! Vervolgens is het goed om voor je bidden in de
Bijbel te lezen. Datgene wat je aan God wilt voorleggen, kun je
afstemmen op wat Hij jou te zeggen heeft. Daarbij hoort
eveneens stilte en wel op twee manieren. Aan de ene kant stilte om de
woorden van God tot je te laten doordringen, zodat je daarop
kunt reageren. En aan de andere kant stilte nadat je iets aan God
gevraagd hebt. Natuurlijk kan Hij ons antwoorden op totaal
verschillende manieren en Hij doet het op Zijn tijd. Maar als wij
steeds maar aan het woord zijn, geven we God niet eens de kans om iets
terug te zeggen! Juist in de stilte voor Zijn aangezicht kun je soms
een antwoord van Hem vernemen, een gedachte kan door Hem naar boven
komen, een plan kan in je rijpen, enz. Verder is het heel stimulerend
om samen te bidden. Vergeet ook de psalmen niet. Ze zijn niet alleen
bedoeld om te lezen, maar ook om bewust tot God te bidden. Ten slotte
kun je afwisselen in vormen; het is bijvoorbeeld prachtig te bidden
tijdens een wandeling in een rustige omgeving."
Hoe weet je of
iets werkelijk een antwoord van God is op je gebed ?
"Wezenlijk hiervoor is oprechtheid. Als je zuiver leeft met God, leer
je aanvoelen wat van Hem is en wat niet. Soms is een antwoord
van God overduidelijk; het laat je niet meer los. Een andere keer komen
Zijn aanwijzingen veel voorzichtiger; het blijft aftasten van je
mogelijkheden en zoeken naar Gods weg. Bij twijfel moet je het zeker
opnieuw in gebed brengen. Wij kunnen onszelf gemakkelijk voor de gek
houden en onze eigen verlangens verwarren met Zijn stem. En natuurlijk
blijft gelden: toets alles aan de Bijbel. Als iets daarmee niet
overeenkomt, kan het nooit een antwoord van God zijn. Hij spreekt
Zichzelf niet tegen.
Hoe lang mogen
we om iets blijven bidden, bijvoorbeeld de bekering van iemand die ons
lief is?
"De vraag 'hoe lang mag je bidden' heeft te maken met de inhoud ervan.
Soms kan het zij n dat je merkt dat Gods antwoord op een gebed 'nee'
is; dan moet je natuurlijk ophouden. Maar als je bidt voor iets
waarvan je weet dat het goed is - bijvoorbeeld de bekering van
iemand die je liefis - dan mag je daar altijd mee doorgaan. 'Mogen' is
trouwens wel iets anders dan 'moeten'. Ook iets goeds dat je aan God
vraagt, mag je op een gegeven moment loslaten. Aan de ene kant worden
we in de Bijbel opgeroepen om te blijven bidden en nooit op te
geven (Luc. 18:1-6), aan de andere kant zegt Jezus duidelijk dat we
niet door een overvloed aan woorden verhoord worden (Mat. 6:7-8).
Het juiste gebed ligt dus in het midden, beter gezegd: stijgt daar
bovenuit. Daarvoor is nodig dat je dicht bij God leeft en daardoor kunt
aanvoelen welke kant Hij met je op wil in het gebed."
Kende je het
volgende gebed? Gebed van Jabes
en mijn gebied vergroten;
laat Uw hand met mij zijn;
weer van mij het kwade,
zodat mij geen smart treft”.
En God schonk wat Hij had gevraagd.
(1 Kronieken 4:10)
Het gebed
bestaat uit vier delen
• Eerst vraagt Jabes God om hem te zegenen.
• Ten tweede vraagt Hij God om zijn gebied te vergroten of om
zijn verantwoordelijkheid uit breiden.
• Ten derde bidt hij dat God bij hem zal zijn en dicht bij hem
zal blijven.
• Tenslotte vraagt hij dat God hem verwondingen zal sparen
zodat hij geen pijn zal hebben.
Gebed van
Jabes: Waarom is het Belangrijk?
Het gebed van Jabes leert dat Jabes begrijpt wat veel mensen niet
begrijpen - er is slechts één God en Hij zou het
middelpunt moeten zijn van onze activiteiten. God wil elk leven
zegenen. Maar, we moeten eerst de keuze maken om God in ons leven uit
te nodigen en Hem om Zijn zegeningen vragen. Jabes wil succesvol zijn
en zijn invloedsgebied voor God uitbreiden. Het specifieke
invloedsgebied is niet echt van belang. Wat belangrijk is, is dat we
God met ons mee gaat wanneer we doelen en prestaties nastreven.
Spreuken 16:3 zegt, "Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen
zullen slagen." Het is soms moeilijk dit te begrijpen en dit in een
nauwe relatie met God in de praktijk te brengen.
Daarnaast is het net zo belangrijk om dicht bij God te blijven en op
Zijn doorgaande steun en leiding tijdens het leven te vertrouwen. Jabes
begrijpt dit duidelijk en bidt specifiek tot Hem die hem kan beschermen
tegen kwaad en pijn. Aan het einde van het vers is het duidelijk dat
God dit trouwhartige gebed goedkeurde door in deze dingen te voorzien.
Het is ook belangrijk om te zien dat Jabes in zijn smeekbede tot God
hartstochtelijk was: andere vertalingen zeggen "Jabes riep de God van
Israël aan", of "Jabes riep uit tot de God van
Israël". God wil door middel van hartstochtelijke gebeden
horen dat we Hem nodig hebben.
Gebed van
Jabes: Wat Betekent Dit voor jou?
Het
gebed van Jabes herinnert ons er aan dat iedereen worstelt met de keuze
om op zichzelf of op God te vertrouwen. Het leven is een groeiproces.
Maar, wanneer je het gebed van Jabes bekijkt, net als de rest van de
Bijbel, dan is het zeer duidelijk dat God trouw zorgt voor hen die Hem
opzoeken. Jabes geeft een groots voorbeeld van de manier waarop God wil
dat iedereen naar Hem toe komt door middel van onophoudelijke en
hartstochtelijke gebeden. Als u/jij er over denkt om een relatie met
God te beginnen of om je bestaande relatie met Hem te verbeteren, begin
dan met bidden. God beantwoordt gebeden als u op Hem vertrouwt (1
Kronieken 5:20). Gebeden aan God stellen Hem ook tevreden (Spreuken
15:8). We kunnen allemaal leren van Jabes en altijd, in alles wat we
doen trouwhartig tot God bidden.
BEZINNING VERHORING GODS
WIL-1 GODS WIL-2 GODS WIL-3
God, ze zeggen dat u een
vriend bent
bij wie je kunt schuilen
Iemand die je zelfs
zonder woorden begrijpt
Iemand die je niet laat
vallen
als het eens wat minder
gaat
Bij wie je houvast vindt
om verder te gaan
Doe ons ervaren dat het
waar is
Geef ons het geloof dat u
naast ons blijft staan
dat u ons steunt
waar andere vrienden het
laten afweten
en help ons om zelf een
vriend te zijn
trouw aan de mensen die
ons lief zijn
en een steun en toeverlaat
voor ieder die zich
alleen voelt
en naar een vriend
verlangt
READ THE BOOK - THE BIBLE CHANGE YOUR LIFE
INFO: DE WEG - DE WAARHEID - HET LEVEN - FILM
Remember all victims of violence worldwide
DE WEG | DE WAARHEID | HET LEVEN | FILM | AUDIO
HOLYHOME.NL USE NO COOKIES - REPORT DEAD LINKS
Waard om te weten :
Een hartelijk welkom op de siteDeze pagina printen
Sitemap
Wie zoekt zal vinden
FAQ - HELP
Kerk
Zondag
Advent
Kerstfeest
Driekoningen
Vastentijd
Goede Vrijdag
Aswoensdag
Palmzondag
Palmpasen
De stille week
Witte donderdag
Stille zaterdag
Paaswake
Pasen - Paasfeest
Hemelvaartsdag
Pinksteren
Biddag
Dankdag
Avondmaal
Doop
Belijdenis
Oudjaarsdag
Nieuwjaarsdag
Sint Maarten
Sint Nicolaas
Halloween
Hervormingsdag
Dodenherdenking
Bevrijdingsdag
Koningsdag / Koninginnedag
Gebedsweek
Huwelijk
Begrafenis
Vakantie
Recreatie
Feest- en Gedenkdagen
Symbolen van herkenning
Leerzame antwoorden op levens- en geloofsvragen
Hebreeën 4:12 zegt: "Want levend en krachtig is het woord van God, en scherper dan een tweesnijdend zwaard: het dringt diep door tot waar ziel en geest, been en merg elkaar raken, en het is in staat de opvattingen en gedachten van het hart te ontleden". Lees eens: Het zwijgen van God
God heeft zoveel liefde voor de wereld, dat Hij Zijn enige Zoon heeft gegeven; zodat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft. Lees eens: God's Liefde
Schat onder handbereik
Bemoediging en troost
Bible-people - stories of famous men and women in the Bible
Bible-archaeology - archaeological evidence and the Bible
Bible-art - paintings and artworks of Bible events
Bible-top ten - ways to hell, films, heroes, villains, murders....
Bible-architecture - houses, palaces, fortresses
Women in the Bible - great women of the Bible
The Life of Jesus Christ - story, paintings, maps
Read more for Study Apocrypha, Historic Works
GELOOF EN LEVEN een
KLEINE HULP VOOR ONDERWEG
Wie zoekt zal vinden
Boeiende Series :
BijbelvertalingenBijbel en Kunst
Bijbels Prentenboek
Biblische Bildern
Encyclopedie
E-books en Pdf
Prachtige Bijbelse Schoolplaten
De Heilige Schrift
Het levende Woord van God
Aan de voeten van Jezus
Onder de Terebint
In de Wijngaard
De Bergrede
Gelijkenissen van Jezus
Oude Schoolplaten
De Zaligsprekingen van Jezus
Goede Vruchten
Geestesgaven
Tijd met Jezus
Film over Jezus
Barmhartigheid
Catechese lessen
Het Onze Vader
De Tien Geboden
Hoop en Verwachting
Bijzondere gebeurtenissen
De Bijbel is boeiend
Bijbelverhalen in beeld
Presentaties en Powerpoints
Bijbelse Onderwerpen
Vrede van God voor jou
Oude bijbel tegels
Informatie over alle kerken in Nederland: Kerkzoeker
Bible Study: The Bible alone!
L'étude biblique: Rien que la Bible!
Bibelstudium: Allein die Bibel!
Materiaal voor het Digibord
Werkbladen Bijbelverhalen Bijbellessen
OT Hebreeuws-Engels
NT Grieks-Engels
Naslagwerken
Belijdenissen
Een rijke bron
Missale Romanum + Afbeeldingen
Stripboek over Jezus
Christelijke Symbolen
Plaatjes Afbeeldingen Clipart
Evangelie op Postzegels
Harmonium Huisorgel
Godsdiensten en Religies
Herinnering aan Kerken
Christian Country Music
Muzikale ontspanning
Software voor Bijbelstudie
Hartverwarmende Klanken
Read and Hear the Holy Bible
Luisterbijbel
Bijbel voor Slechtzienden Begrippenlijst -1- -2-
Meer weten over de Psalmen, gezangen, liturgieën, belijdenisgeschriften: Catechismus, Dordtse Leerregels en veel andere informatie? . Kijk op: Online-bijbel.nl(What's good, use it)