HOME | STUDIEBIJBEL | BIJBELSTUDIES | BIJBELATLAS | BIJBELSEGESCHIEDENIS | NIEUWS
Het
scheppingwerk van God
Dag 7
De vindplaats van materiaal voor Bijbelstudie, geloofstudie, catechese, school, kring, persoonlijk geloof, studie thuis, kerk, club, nieuws, godsdienstonderwijs, zingeving en vooral heel veel mogelijkheden om je Bijbelkennis te vergroten. Blijf niet afhankelijk van anderen maar lees zelf de Bijbel. Investeer in geestelijke rijkdom.
De Zevende Scheppingsdag
God zegende de zevende dag en heiligde hem, want daarop had Hij een
rustdag gehouden na al Zijn werk, heel de scheppingsdaad van God.
Als we onze bijbel openslaan dan kunnen we in Genesis het verslag lezen van de scheppingsweek.
Dat God het licht maakte, verder het uitspansel – wat God hemel noemt – en toen de zeeën, meren en rivieren, zodat een droge aarde tevoorschijn kwam, waarop Hij jong groen, gewas en vruchtbomen liet groeien.
En dat Hij zei dat de zon, de maan en de sterren aan het uitspansel zullen staan. Hij vervolgens de dieren die in het water leven schiep en de vogels.
Daarna de dieren op het land. En tenslotte onze voorouders Adam en Eva.
DeWe
ronden de serie over de scheppingsdagen af en staan stil bij de zevende
dag. De dag waarop God Zijn schepping voltooide en Hij rustte van Zijn
werken.
Schriftlezingen: Genesis 2:1-3 en Hebreeën 4: 1-13.
Om verder mee
bezig te zijn
1. God rust op de zevende dag, dat betekent dat Hij met vreugde geniet
van Zijn schepping.
2. Als beelddrager Gods is de mens geroepen de rustdag te heiligen,
door van ophouden te weten, met zijn Schepper te genieten van de
schepping en te rusten in het volbrachte werk van Christus.
3. Opdat de kostbare inhoud van de rustdag niet verloren ga, is een
bepaalde vormgeving van deze dag noodzakelijk. Krampachtigheid en
eigenmachtige invulling dienen daarbij vermeden te worden.
4. De rustdag is een vreugdevolle bevrijdingsdag en is teken van de
toekomstige eeuwige rust!
We hebben ons
in deze serie verdiept in Genesis I
We hebben gehoord hoe de Drie-enige God hemel en aarde geschapen heeft.
Vervolgens heeft Hij de aarde niet alleen van gras en bomen, maar ook
van allerhande dieren voorzien. Vissen en vogels, kruipende en wilde
dieren, alle krijgen ze hun eigen plek in de schepping toegewezen. En
als laatste wordt op de zesde scheppingsdag de mens geschapen. Dan
luidt slotvers van Genesis I: ‘En God zag al wat Hij gemaakt
had, en ziet, het was zeer goed’. Aan het einde van de zesde
dag is schepping dus af. Die conclusie zou je kunnen trekken. Maar, de
bijbel laat zien dat dit voorbarig is. Want uit Genesis 2 blijkt dat er
nog een zevende dag volgt. De dag waarop de schepping pas
écht wordt voltooid. En dat niet alleen.
De zevende dag is ook de dag waarop de HERE God rust van zijn
scheppingsarbeid. Dat staat er zelfs twee keer. ‘Als nu God
op de zevende dag volbracht – voltooid – had Zijn
werk, dat Hij gemaakt had, heeft Hij gerust op de zevende dag, van al
het werk dat Hij gemaakt had.; en God heeft de zevende dag gezegend en
die geheiligd, omdat Hij op dezelve gerust heeft van al zijn werk,
hetwelk God geschapen had om te volmaken’. Het is dus een
vergissing om te denken dat de schepping aan het einde van de zesde dag
af was. Die voltooiing vond plaats op de zevende dag. Dat roept vragen
op als ‘Ontbrak er dan nog iets aan de schepping aan het
einde van de zesde dag? En wat houdt het in dat de HERE op de zevende
dag rust van al Zijn werk? Is dat uitrusten geweest? Is de Schepper dan
moe geworden van zijn scheppingsarbeid?
Het
gaat over de zevende dag. Over de sabbat
De sabbat wordt door het Joodse volk als rustdag in hoge ere gehouden.
Als christelijke gemeente kennen wij de zóndag als rustdag.
De argumenten die ten grondslag liggen aan het feit dat christenen de
sabbat als rustdag hebben losgelaten en gekozen hebben voor de zondag
als rustdag, zijn uitvoerig aan de orde geweest bij Zondag 38 van de
Heidelbergse Catechismus, waarin het vierde gebod aan de orde komt.
Voor de Joden is de sabbat de rustdag en voor ons als christenen is dat
de zondag. Hoewel er altijd een stroming is geweest binnen het
christendom die vastgehouden heeft aan de sabbat als rustdag. Ik spreek
vanmiddag niet over de sabbat of over de zondag, maar over de rustdag.
De zevende dag en de eerste dag van de week noem ik dus beide
‘rustdag’.
Op de zevende dag voltooit God de schepping. ‘Heeft de HERE
dan op rustdag dan hier daar nog iets verbeterd aan Zijn
schepping?’
Die kant moeten we mijns inziens niet uitdenken. Er staat immers
nadrukkelijk dat het alles op het einde van de zesde dag
‘zeer goed’ was. Er was dus geen verbering meer
nodig. Hoe moet je dat werkwoord ‘voltooien’ dan
verstaan? Bijbeluitleggers gaan er vanuit dat God - na op de zesde dag
vastgesteld te hebben dat alles zeer goed was - Zijn schepping op de
zevende dag ‘voltooid’ heeft verklaard. Hij neemt
er een aparte dag voor om te verklaren dat Zijn schepping ‘af
‘ Dat ze haar bestemming heeft bereikt .
Vandaar
dat er op de zevende dag niets meer geschapen wordt, maar dat de HERE
Zijn schepping zegent en heiligt. In die richting moeten we
‘de voltooiing van de schepping’ zoeken. Wanneer je
daarop doordenkt, dan betekent dit dat de rustdag er dus niet zomaar
bijhangt, maar even wezenlijk bij de scheppingsdagen hoort als de
andere zes dagen dat doen.
Zonder de rustdag zou Gods schepping ten diepste
‘onaf’ zijn geweest. Wij raken hier aan een
wezenlijk punt. Immers, wanneer de rustdag er - vanuit Gods optiek -
helemaal bij hoort, dan kunnen wij die dag niet zomaar afschaffen. En
dat gebeurt op grote schaal in onze maatschappij. Vanuit allerlei
motieven - vooral vanuit economische - komt de rustdag steeds meer
onder druk te staan. En wanneer de rustdag er - vanuit Gods optiek -
helemaal bij hoort, dan kun je die dag ook niet besteden en invullen
naar eigen goeddunken. En ook dát gebeurt ook op grote
schaal in onze samenleving.
De
rustdag wordt ingevuld als een tweede vrije zaterdag. Maar
óók dát is in strijd met Gods
bedoeling van de rustdag. De rustdag heeft vanuit de schepping een hele
specifieke en eigen invulling. En het is goed daar aandacht aan te
geven, want ook onder christenen bestaat de neiging om de rustdag naar
eigen goeddunken en believen in te vullen.
Geen
afschaffing dus en ook geen eigenmachtige invulling van de rustdag.
Maar welke invulling dan wel?
In dat verband is letten we erop wat de Schepper Zélf op
deze dag heeft gedaan. Hij heeft op de zevende dag gerust. Wat hebben
we te verstaan onder dit rusten van de Schepper? Ik noem vier dingen:
a. in de eerste plaats wat het niet is. Het is geen
uitrusten, zoals wij doen na gedane arbeid. Dan rusten we om ons te
ontspannen en nieuwe krachten op te doen. De gedachte dat de HERE
vermoeid zou zijn van Zijn scheppingswerk is in tegenspraak met Zijn
wezen.
b. in de tweede plaats heeft dit rusten van God iets van ‘Ik
trek een grens’. De schepping is af. De HERE stopt met
scheppen. Hij weet van ophouden.
c. in de derde plaats: dit rusten heeft ook het karakter van genieten.
Zoals een beeldhouwer, die lang en hard gewerkt heeft aan een
standbeeld, met voldoening en genietend naar zijn volbrachte kunstwerk
kijkt, zo is het ook met de Schepper. Op de rustdag geniet Hij van het
werk van Zijn handen. Ik wijs in dat verband op Exodus 31:17. Daar
staat dat de HERE op de zevende dag gerust heeft en Zich verkwikt
heeft. Met grote voldoening kijkt hij naar wat Hij heeft bedacht en
ontworpen heeft en naar wat Zijn goddelijke handen hebben gemaakt.
d. en in de vierde heeft dit rusten van God ook te maken met Zich
verheugen in Zijn schepping. Dit Zich verheugen ligt heel dicht aan
tegen genieten. Maar toch wil ik het apart noemen. Vooral ook om -
volgens de kerkvader Augustinus - de vreugde van God het hoogste is. De
rust van de rustdag heeft dus niets te maken met niets-doen. De rust
van de rustdag is actief van aard en heeft alles te maken met vreugde
en met genieten.
De mens is geschapen als beelddrager Gods en is dus geroepen om - in
het voetspoor van Zijn Schepper - óók te rusten
op de rustdag.
‘Gedenk de rustdag, dat gij die heiligt. Zes dagen zult gij
arbeiden en al uw werk doen, maar de zevende dag is de rustdag van de
HERE uw God, dan zult gij geen werk doen, want in zes dagen heeft de
HERE de hemel en aarde geschapen’.
En alsof dit gebod om te rusten nog niet voldoende is om de mens ervan
te overtuigen dat hij geroepen is om de rustdag te vieren, moet u
bedenken dat Adam op de vrijdagmiddag werd geschapen. Toen hij
’s avonds ging slapen en nog geen vinger had uitgestoken en
de volgende morgen wakker werd, toen was meteen de rustdag aangebroken.
Kunt u een duidelijker bewijs vinden voor de stelling dat de mens
geroepen is om de rustdag te heiligen - dwz die een aparte invulling te
geven - door die dag met vreugde te vieren?
Wat betekent
de rustdag heiligen, een aparte invulling geven door die te vieren?
1. het betekent in de eerste plaats dat je als mens van ophouden moet
weten. De rustdag vieren betekent dan ook je dagelijkse bezigheden zo
veel mogelijk loslaten. Daar afstand van nemen. Wat een zegen dat wij
leven in een maatschappij, waarin de doorwerking van het gebod om de
rustdag te heiligen nog steeds merkbaar is. Wij zijn - dankzij het feit
dat onze maatschappij nog steeds gekenmerkt wordt door haar
Joods-christelijke wortels - geen mensen die zeven dagen per week
moeten werken zoals dat gebeurde in het heidendom waarin de
christelijke gemeente ontstond.
De
mensen van die tijd leefden niet van rustdag naar rustdag, maar van
feest naar feest. En intussen werkten ze aaneengesloten. De terugval in
het voorchristelijke heidendom is echter verder voortgeschreden dan wij
vaak denken. Politieke partijen, die beweren dat ze de vrijheid en de
het goede voor de mensen zoeken, willen juist daarom de rustdag
afschaffen. Laten we als christelijke gemeente vooral zuinig zijn op de
rustdag door werkelijk van ophouden te weten. Laten wij daar juist als
christenen consequent in zijn. Laat je omgeving positief merken hoe
heilzaam het is om na zes dagen van ophouden te weten. Zo ben je
zoutend zout. Zo ben je bewarend en conserverend bezig!
2. in de tweede plaats zagen we dat de Schepper op de rustdag Zijn
schepping voltooit door te genieten van de werken van Zijn handen. Hij
verheugt Zich daarin. De rustdag is gegeven om je samen met je Schepper
te verheugen in Zijn schepping. Te genieten van haar schoonheid en
rust. Een wandeling, een fietstochtje, afstand nemen van je dagelijkse
bezigheden, genieten van natuur en cultuur, opademen, bevrijding
ervaren.
3. Je op de rustdag verheugen in de werken van je Schepper. Dat blijft
niet beperkt tot genieten van de schepping en de cultuur. De Schepper
heeft namelijk veel meer tot stand gebracht dan deze schepping. Toen de
mens in opstand tegen Hem gekomen was, is Hij trouw gebleven aan deze
mens. Hij heeft de mens opgezocht en vastgehouden. Meer nog. In Zijn
genade heeft Hij een herstelplan opgesteld. Zodat de gevallen mens
alsnog kon Thuis komen in Zijn eeuwig Koninkrijk.
De ruggengraat – de spil - van dat herstelplan werd gevormd door Zijn zoon Jezus Christus. Die heeft Zijn leven afgelegd aan het kruis en zo vrede tussen God en mens tot stand gebracht. Dat herstelplan van de Schepper valt niet af te leiden uit de schepping of de cultuur. Daarvoor moet je in de samenkomst van de christelijke gemeente komen, waar de Schrift wordt gelezen en uitgelegd. Daar leer je het hart van de Schepper kennen. Daar hoort je wat God in Christus voor ons gedaan heeft.
Op
de rustdag word ik uitgenodigd om samen met de christelijke gemeente
mij in dit Evangelie te verheugen. Ik word uitgenodigd om van harte te
geloven dat God mij met mijn zorgen en noden, met mijn sores en
mislukkingen, met mijn schuld en falen aanvaard heeft als kind van Hem.
Ik word uitgenodigd om als schuldig en gebroken mens te rusten in het
volbrachte werk van Jezus. Tijdens erediensten mag ik God ontmoeten,
die tegen mij zegt: ‘Ik heb je met je levensgeschiedenis en
met je levensomstandigheden aangenomen als kind van Mij’. Een
boodschap die ik nergens anders hoor! In dit Evangelie mag ik rusten,
daaraan mag ik mij toevertrouwen en overgeven, daarover mag ik mij
eindeloos verwonderen en verblijden.
De rustdag
vieren betekent voor ons mensen dus zoveel als je dagelijkse bezigheden
loslaten
In ontspannenheid genieten van wat de Schepper je schenkt in de
schepping, in je gezin, in mensen om je heen, in natuur en cultuur. De
rustdag vieren betekent echter vooral samenkomen met de christelijke
gemeente. Om deze goede God te ontmoeten. Om te leren rusten in het
volbrachte werk van Christus. Het door de Heilige Geest je hart laten
binnendragen dat je met alles wat je aankleeft een aangenomen kind van
God bent. Je over deze goedheid en genade van God verwonderen. Kortom:
de rustdag is een vreugdevolle dag die je als een bevrijdingsdag mag
ervaren.
Bij deze inhoudsvolle dag hoort dan ook een bepaalde vorm en stijl. Opdat de kostbare inhoud van deze dag niet verloren gaat. Hoe die vormgeving er precies uitziet moet ieder voor zijn of haar geweten uitmaken. Maar duidelijk is wel, dat er twee klippen zijn waarop zij stukloopt. De ene klip is die van dwang en krampachtigheid. We zijn op rustdag niet geroepen tot dienstbaarheid, maar tot vrijheid. De andere klip waarop de vormgeving kan stuklopen is die van losbandigheid. Losbandigheid in die zin dat je de rustdag beleeft als een tweede vrije zaterdag. Een dag waarop jijzelf uitmaakt hoe jij die invult. Daarmee gaat de kostbare inhoud van de rustdag echter verloren.
De één
zal moeten oppassen dat hij niet vastloopt op de klip van de
krampachtigheid, de ander loopt het gevaar in de eigenmachtige
invulling terecht te komen. De oproep aan ons allen is om op de rustdag
vooral te rusten in wat Christus voor ons gedaan heeft. Daarin onze
vreugde te zoeken. Om vanuit de vreugde en de dankbaarheid te zoeken
naar een concrete invulling en levensstijl die past bij deze dag. Zodat
de kostbare inhoud niet verloren gaat.
Nog even dit:
Een aangenomen kind van
God is ook erfgenaam van het eeuwige leven, van de Toekomst die God
beloofd heeft. Deze Toekomst wordt in de bijbel met allerlei beelden
omschreven. Eén van die beelden vinden we in
Hebreeën 4, waar staat dat er een sabbatsrust overblijft voor
het volk van God. Die sabbatsrust is als een erfenis christenen in het
vooruitzicht gesteld en zal op de jongste dag aan hen geschonken
worden. Het einddoel van Gods wegen is de sabbatsrust, waarin de mens
samen met de dieren en met de hele schepping God de eer, de
heerlijkheid en de dankzegging zal toebrengen vanwege Zijn machtige
daden van schepping en verlossing. Midden in onrust van ons bestaan,
midden in de gebrokenheid van deze schepping, ontvangen wij vandaag de
zondag als rustdag. De rustdag die wij vandaag beleven is heenwijzing
naar Gods Toekomst waarin de rust en de vrede, de sjaloom en de
gerechtigheid volkomen zullen zijn doorgebroken. Een rust ook waarin ik
eindelijk die mens mag zal zijn zoals God mij bedoeld heeft.
Wij zullen eeuwige
sabbatsrust toch niet mislopen, doordat het verlangen daarnaar
weggesijpeld is uit ons leven omdat wij de pelgrimreis hebben opgegeven?
Dat is geen denkbeeldig
gevaar. De Schrift tekent ons op aangrijpende wijze dat die
mogelijkheid heel reëel is. Denk aan de gelijkenis van de vijf
dwaze meisjes. Christenen die onderweg in slaap vielen en het
Koninkrijk misliepen. Juist het vieren van de rustdag vandaag, het
horen van het Evangelie, daarin God ontmoeten en rusten in het
volbrachte werk van Christus, kan het verlangen naar die Toekomst
versterken en ons gaande houden op de pelgrimsweg! Zodat wij
daadwerkelijk Thuis komen en niet afgewezen zullen worden.
Hebreeën 4: De rust die
God geeft
1 Laten wij
er dan beducht voor zijn dat van iemand van u ooit blijkt dat hij is
achtergebleven, terwijl de belofte om in Zijn rust binnen te gaan nog
van kracht is.
2 Want ook
aan ons is het Evangelie verkondigd evenals aan hen. Maar het
gepredikte woord deed hun geen nut, omdat het niet met geloof gepaard
ging bij hen die het hoorden.
3 Immers, wij
die tot geloof gekomen zijn, gaan de rust binnen, zoals Hij gezegd
heeft: Daarom heb Ik in Mijn toorn gezworen: Mijn rust zullen zij niet
binnengaan! En toch waren Zijn werken van de grondlegging van de wereld
af al volbracht.
4 Want Hij
heeft ergens van de zevende dag als volgt gesproken: En God heeft op de
zevende dag van al Zijn werken gerust.
5 En op deze
plaats opnieuw: Zij zullen Mijn rust niet binnengaan!
6 Omdat dan
het feit blijft dat sommigen de rust binnengaan en zij aan wie het
Evangelie eerst verkondigd was, niet binnengegaan zijn vanwege
ongehoorzaamheid,
7 bepaalt Hij
opnieuw een dag, namelijk heden, wanneer Hij door David zo lange tijd
daarna zegt (zoals gezegd is): Heden, als u Zijn stem hoort, verhard uw
hart niet.
8 Want als
Jozua hen in de rust gebracht had, zou Hij niet gesproken hebben over
een andere, latere dag.
9 Er blijft
dus een rust over voor het volk van God.
10 Want wie
Zijn rust binnengegaan is, die rust zelf ook van zijn werken, zoals God
van de Zijne.
11 Laten wij
ons dan beijveren om die rust binnen te gaan, opdat niemand door dit
voorbeeld van ongehoorzaamheid ten val zal komen.
12 Want het
Woord van God is levend en krachtig en scherper ddan enig tweesnijdend
zwaard en dringt door tot de verdeling van ziel en geest, van
gewrichten en merg, en oordeelt de overleggingen en gedachten van het
hart.
13 En er is
geen schepsel onzichtbaar voor Hem, maar alles ligt naakt en ontbloot
voor de ogen van Hem voor Wie wij ons hebben te verantwoorden.
READ THE BOOK - THE BIBLE CHANGE YOUR LIFE
INFO: DE WEG - DE WAARHEID - HET LEVEN - FILM
Remember all victims of violence worldwide
DE WEG | DE WAARHEID | HET LEVEN | FILM | AUDIO
HOLYHOME.NL USE NO COOKIES - REPORT DEAD LINKS
Waard om te weten :
Een hartelijk welkom op de siteDeze pagina printen
Sitemap
Wie zoekt zal vinden
FAQ - HELP
Kerk
Zondag
Advent
Kerstfeest
Driekoningen
Vastentijd
Goede Vrijdag
Aswoensdag
Palmzondag
Palmpasen
De stille week
Witte donderdag
Stille zaterdag
Paaswake
Pasen - Paasfeest
Hemelvaartsdag
Pinksteren
Biddag
Dankdag
Avondmaal
Doop
Belijdenis
Oudjaarsdag
Nieuwjaarsdag
Sint Maarten
Sint Nicolaas
Halloween
Hervormingsdag
Dodenherdenking
Bevrijdingsdag
Koningsdag / Koninginnedag
Gebedsweek
Huwelijk
Begrafenis
Vakantie
Recreatie
Feest- en Gedenkdagen
Symbolen van herkenning
Leerzame antwoorden op levens- en geloofsvragen
Hebreeën 4:12 zegt: "Want levend en krachtig is het woord van God, en scherper dan een tweesnijdend zwaard: het dringt diep door tot waar ziel en geest, been en merg elkaar raken, en het is in staat de opvattingen en gedachten van het hart te ontleden". Lees eens: Het zwijgen van God
God heeft zoveel liefde voor de wereld, dat Hij Zijn enige Zoon heeft gegeven; zodat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft. Lees eens: God's Liefde
Schat onder handbereik
Bemoediging en troost
Bible-people - stories of famous men and women in the Bible
Bible-archaeology - archaeological evidence and the Bible
Bible-art - paintings and artworks of Bible events
Bible-top ten - ways to hell, films, heroes, villains, murders....
Bible-architecture - houses, palaces, fortresses
Women in the Bible - great women of the Bible
The Life of Jesus Christ - story, paintings, maps
Read more for Study Apocrypha, Historic Works
GELOOF EN LEVEN een
KLEINE HULP VOOR ONDERWEG
Wie zoekt zal vinden
Boeiende Series :
BijbelvertalingenBijbel en Kunst
Bijbels Prentenboek
Biblische Bildern
Encyclopedie
E-books en Pdf
Prachtige Bijbelse Schoolplaten
De Heilige Schrift
Het levende Woord van God
Aan de voeten van Jezus
Onder de Terebint
In de Wijngaard
De Bergrede
Gelijkenissen van Jezus
Oude Schoolplaten
De Zaligsprekingen van Jezus
Goede Vruchten
Geestesgaven
Tijd met Jezus
Film over Jezus
Barmhartigheid
Catechese lessen
Het Onze Vader
De Tien Geboden
Hoop en Verwachting
Bijzondere gebeurtenissen
De Bijbel is boeiend
Bijbelverhalen in beeld
Presentaties en Powerpoints
Bijbelse Onderwerpen
Vrede van God voor jou
Oude bijbel tegels
Informatie over alle kerken in Nederland: Kerkzoeker
Bible Study: The Bible alone!
L'étude biblique: Rien que la Bible!
Bibelstudium: Allein die Bibel!
Materiaal voor het Digibord
Werkbladen Bijbelverhalen Bijbellessen
OT Hebreeuws-Engels
NT Grieks-Engels
Naslagwerken
Belijdenissen
Een rijke bron
Missale Romanum + Afbeeldingen
Stripboek over Jezus
Christelijke Symbolen
Plaatjes Afbeeldingen Clipart
Evangelie op Postzegels
Harmonium Huisorgel
Godsdiensten en Religies
Herinnering aan Kerken
Christian Country Music
Muzikale ontspanning
Software voor Bijbelstudie
Hartverwarmende Klanken
Read and Hear the Holy Bible
Luisterbijbel
Bijbel voor Slechtzienden Begrippenlijst -1- -2-
Meer weten over de Psalmen, gezangen, liturgieën, belijdenisgeschriften: Catechismus, Dordtse Leerregels en veel andere informatie? . Kijk op: Online-bijbel.nl(What's good, use it)