HOME | STUDIEBIJBEL | BIJBELSTUDIES | BIJBELATLAS | BIJBELSEGESCHIEDENIS | NIEUWS
Het
scheppingwerk van God
Dag 3
De vindplaats van materiaal voor Bijbelstudie, geloofstudie, catechese, school, kring, persoonlijk geloof, studie thuis, kerk, club, nieuws, godsdienstonderwijs, zingeving en vooral heel veel mogelijkheden om je Bijbelkennis te vergroten. Blijf niet afhankelijk van anderen maar lees zelf de Bijbel. Investeer in geestelijke rijkdom.
De Derde Scheppingsdag
Alle water onder de hemel moet samenvloeien op
één plaats – dan wordt het vasteland
zichtbaar.’ En zo gebeurde het. God gaf het vasteland een
naam: aarde – en het samengevloeide water noemde Hij: de
zeeën. God zag het en vond het goed
Als we onze bijbel openslaan dan kunnen we in Genesis het verslag lezen van de scheppingsweek.
Dat God het licht maakte, verder het uitspansel – wat God hemel noemt – en toen de zeeën, meren en rivieren, zodat een droge aarde tevoorschijn kwam, waarop Hij jong groen, gewas en vruchtbomen liet groeien.
En dat Hij zei dat de zon, de maan en de sterren aan het uitspansel zullen staan. Hij vervolgens de dieren die in het water leven schiep en de vogels.
Daarna de dieren op het land. En tenslotte onze voorouders Adam en Eva.
TERUG | dag 1 | dag 2 | dag 3 | dag 4 | dag 5 | dag 6 | dag 7 |
De derde dag : God zei: dat de
wateren van onder de hemel in één plaats
vergaderd worden, en dat het droge gezien worde! En het was
alzo’
Op
de derde scheppingsdag verricht God twee scheppingsdaden. Hij wijst het
water van de oervloed met donderende stem zijn plek, zie Psalm 104:7.
Daardoor komt de aarde tevoorschijn. Vervolgens roept Hij het mysterie
van het leven in het aanzijn door de aarde opdracht te geven
grasscheutjes en zaadgevend gewas en vruchtbomen voort te brengen, zie
Psalm 104: 30.
Om verder mee
bezig te zijn
1. In navolging van Zijn Vader ‘bestrafte’ Jezus
Christus het water en de wind: ‘Zwijg, wees stil’,
zie Marcus 4: 39.Wat hoort u in het werkwoord
‘bestraffen’ doorklinken, zie Markus 1: 25?
2. God is niet alleen Schepper tijdens de scheppingsdagen. Hij is nog
steeds Dezelfde. Telkens opnieuw schenkt Hij mensen een vaste bodem
onder hun wankelende leven. Zie Heidelbergse Catechismus zondag 9. Kunt
u - uw levensboek teruglezend – daar voorbeelden van geven?
3. Mediteer over de volgende uitspraak, waarin het mysterie van het
leven wordt verwoord: ‘Niemand weet wat leven is, alleen dat
het gegeven is’. Hoe werkt het geloofsgegeven dat uw leven
een geschenk van God is, door in de manier waarop u in het leven staat?
4. Wie Genesis 1 buiten Jezus Christus om leest, die wordt weemoedig en
verdrietig. Wie dit hoofdstuk leest in het perspectief van Hem van wat
Hij gedaan heeft, die ontdekt dat het leven in z’n diepste
lagen goed is en bestemd is voor de eeuwigheid.
We verdiepen
ons in deze serie in Genesis 1 en lezen hoe God het universum in het
aanzijn heeft geroepen
We hebben geleze hoe God ineen oerbegin de hemel en de aarde
– het heelal - geschapen heeft. Een gigantische watermassa,
waarover een dikke duisternis hangt. Dan klinkt - na een periode
waarvan niemand weet hoe lang die heeft geduurd- Zijn stem.
‘Er zij licht’. ‘En daar
werdlicht’. De antigoddelijke duisternis moet op Zijn
machtswoord vluchten.
Op
de eerste scheppingsdag leren wij de drie-enige God kennen als de God
die het Licht aansteekt. En dat doet Hij niet alleen in Genesis 1, maar
ook wanneer Hij zijn Zoon Jezus Christus naar deze aarde stuurt, Die
Zichzelf het Licht der wereld heeft genoemd. Deze God staat er ook
garant voor dat het Licht definitief zal overwinnen. Namelijk wanneer
op de jongste dag het stralende Koninkrijk van God zal doorbreken op
deze aarde!
Wat na de eerste scheppingsdag overblijft, is een gigantische
watermassa. Met als gevolg dat de aarde nog steeds een onbewoonbaar
oord is waar geen mens kan leven!. Op de tweede scheppingsdag neemt de
HERE die chaotische oervloed onder handen. Opnieuw klinkt zijn stem.
‘Daar zij een uitspansel in het midden der wateren en dat
make scheiding tussen wateren en wateren’. Als een timmerman
brengt God een stevige scheidingswand aan. En met Zijn goddelijke hand
duwt Hij een deel van die watermassa achter die scheidingswand.
Achter het uitspansel dat als het gewelf boven de aarde wordt
aangebracht. Daardoor ontstaat er ruimte tussen het water dat
opgeborgen wordt bóven de aarde en het water dat
achterblijft op de aarde. Op de tweede dag leren wij de God van
Israël, de Vader van Jezus Christus kennen als een God is die
ruimte schept. Kenmerkend voor Hem is, dat Hij een Ruimteschepper is.
Zo mogen wij Hem in het geloof kennen. Een God die ons bedreigde
bestaan in de ruimte stelt, zodat wij kunnen ademhalen in de frisse
lucht van zijn genade.
We horen wij
hoe de HERE op de derde scheppingsdag het water dat overgebleven is op
aarde aanpakt
‘God zei’, lezen we,‘dat de wateren van
onder de hemel in één plaats vergaderd worden, en
dat het droge gezien worde! En het was alzo’. Op Zijn
machtwoord trekt het water zich terug in oceanen en zeeën, in
rivieren en meren. Met als gevolg dat er droge plekken, de aarde,
tevoorschijn komt. Er staat dat de HERE tegen het water zegt dat het
zich moeten terugtrekken naar de plek waar het thuishoort.
Hóe heeft Hij het water toen aangesproken? Heeft Hij het
vriendelijk verzocht zich naar die plaatsen te begeven waar het
thuishoort? Hóe heeft Zijn stem toen geklonken?
‘Dat is toch niet meer uit te maken’ - zegt iemand
- er is toch niemand bijgeweest?’ Dat is waar.
Het opvallende
is dat de dichter van Psalm 104 op dat punt
méér weet te melden
Die heeft– wellicht door een bijzondere openbaring - daar
meer licht op ontvangen. Hoort u maar wat die - terugkijkend
op de schepping- zegt in de verzen 5-7: ‘God heeft
de aarde gegrond ophaar grondvesten, de aarde zal nooit noch eeuwig
wankelen. Gij had deaarde overdekt met de afgrond. De wateren stonden
boven de bergen. Voor uw schelden – dwz uw dreigend spreken
- vluchtten ze weg. Zij haastten zich weg voor de stem van uw
donder!’ Volgens de dichter van Psalm 104 heeft de Schepper
het water dus niet vriendelijk verzocht zijn plek in te nemen.
Hij
heeft het dreigend toegesproken. Met een donderende stem! En weet u,
wat ook zo opvallend is? Wanneer de HERE Jezus, eeuwen later, met zijn
leerlingen in een boot vaart op het meer van Galilea en de storm en het
water ervoor zorgen dat zij dreigen om te komen, dan spreekt ook Hij
het water aan: ‘Zwijg, Wees stil’. De evangelist
Marcus zegt dan dat Hij de wind en het water bestrafte. Ook hier geen
vriendelijk verzoeken! Bestraffen heeft iets van dat dreigende
toespreken van de Vader van Jezus op de derde scheppingsdag.
Uit het
gegeven dat God het water op de derde scheppingsdag dreigend
toespreekt, zijn minstens twee conclusies kunnen trekken:
a. blijkbaar is water in de bijbel meer dan vocht dat
levensnoodzakelijk is voor mensen, dieren en planten. Water kan ook
enorm bedreigend zijn. De ouderen die ramp van 1953 hebben meegemaakt,
weten uit eigen ervaring dat water ook doodgevaarlijk kan zijn. Vandaar
dat voor de bijbelse mens de zee - het water - alles te maken heeft met
duistere chaosmachten, met de macht van Gods tegenstander, de macht
vande dood en de vernietiging.
Daarom
moeten de wateren door God met eendónderende stem worden
aangesproken. Die gaan niet opvriendelijk verzoek naar de hun
toegewezen plek. Zo werkt dat niet.Wateren zijn geen schoothondjes die
je ongestraft aan hun staart kunt trekken. Wateren verstaan alleen maar
dreigende taal en gehoorzamen alleen Gods donderende stem. Dat is de
eerste conclusie.
b. de tweede conclusie, die we naar aanleiding van de derde
scheppingsdag mogen trekken, is dat de Schepper raad weet met het
dreigende water en met de chaosmachten Op de derde scheppingsdag blijkt
dat Hij een reddende en bevrijdende God is. Niet alleen een God die het
Licht doet overwinnen en die ruimte schept, maar ook een God die de
chaosmachten hun plek wijst en Die kwetsbare mensen grond - een vaste
bodem - onder hun leven schenkt. Wij leren de Schepper kennen als
Degene die temidden van ruwe stormen uitredding schenkt.
Wanneer wij
denken dat HERE God alleen bij de schepping reddend en bevrijdend is
opgetreden, dan vergissen wij ons
De bijbel leert ons de Schepper kennen als een God die telkens opnieuw
de chaosmachten hun plek wijst en mensen vaste grond onder de voeten
geeft. Wanneer Israël bij de Schelfzee in het nauw zit doordat
achter hen de farao hen opjaagt, links en rechts hoge bergen zijn, en
voor hen het kolkende water van de zee zich bevindt, dan gebiedt Hij de
kinderen van Israël voort te trekken.
En
evenals op de derde scheppingsdag wijst Hij ook dán het
water zijn plaats en komt het droge - eenpad - te voorschijn. Datzelfde
gebeurt als Israël aan het einde van de woestijnreis voor de
bruisende Jordaan staat. Ook dat roept de Schepper, net als op de derde
scheppingsdag: ‘Dat het droge gezien worde!’
Kortom: wie het wonder van de derde dag beperkt tot alleen maar de
derde schéppingsdag, doet de levende God zeer tekort.
Hij is tot op vandaag de God die mensen redt en bevrijdt door hen een
vaste bodem onder de voeten te geven. Weet u wie dit bijbelse gegeven
goed begrepen hebben? De opstellers van de Heidelbergse Catechismus.
Zij belijden namelijk in zondag 9 dat het geloof in God,de Schepper
voor ons vandaag betekent: ‘dat wij er vast op mogen
vertrouwen dat Hij mij met al wat mijn lichaam en ziel behoeven,
verzorgen zal’. Ziet u hoe zij het Schepper-zijn van God niet
beperken tot de scheppingsdagen, maar belijden dat deze machtige God
erook vandaag is voor een ieder die Hem gelooft? Hij is er vandaag voor
Zijn kinderen als liefhebbende en verzorgende Vader!
Ook vandaag kunnen gelovigen – net als de dichter van Psalm
42– de ervaring opdoen dat golven in de vorm van b.v. een
psychische aandoening of een plotseling ontslag over hun kwetsbare
leven heen spoelen. Waardoor de grond onder hun voeten wegzinkt. Ook
vandaag kunnen gelovigen met wroeging constateren dat zij bewust
zondige wegen zijn ingeslagen, waardoor nu de bodem onder hun leven
lijkt weg geslagen. Wellicht herkenbaar voor die of degene. Mogelijk
herkenbaar voor u in een mildere vorm.
Maar, daarmee is niet alles gezegd! Want met de opstellers van de
Catechismus mogen wij het in hetgeloof erop vertrouwen dat de God van
de derde dag ook vandaag zegt: ‘Dat het droge gezien
worde!’. Waardoor je temidden van alles wat je overkomt de
ervaring opdoet dat er een bodem onder je wankelende bestaan wordt
gelegd. Een vaste bodem die hierin bestaat, dat je de kostbare ervaring
opdoet dat de levende God je –ongedacht - als een
onverklaarbare Goedheid tegemoet komt. Waardoor je een vrede ontvangt
die je niet verklaren kunt en die je niet verdiend hebt.
En
in die vrede is het op een wonderlijk tegenstrijdige
manier‘goed’, hoewel er geen tekenen van genezing,
herstel of uitredding zijn. Omdat de Schepper van de derde dag ook
vandaag nog leeft, mogen wij in het geloof erop vertrouwen dat Hij ons
ook vandaag- temidden van de ruwe stormen van het leven - een droge
plek, een vaste bodem onder de voeten zal schenken.
Dan is er Gods
tweede scheppingsdaad op deze dag
‘En God zei: “Dat de aarde uitschiete
grasscheutjes, kruid zaadzaaiende, vruchtbaar geboomte, dragend vrucht
naar zijn aard, welks zaad daarin was, naar zijn aard. En God
zag dat het goed was’. Er is nu dag en nacht, er is ruimte,
er is land en water. Wel, nu gaat de Schepper de aarde tooien, haar
vullen en bewoonbaar maken.
En dan wordt- als gevolg van het ontzagwekkende spreken van God - het mysterie van het leven in het aanzijn geroepen. Bewust spreek ik over het mysterie– het geheimenis, het wonder - van het leven. Immers, die grassen, planten en bomen, zijn stuk voor stuk opgebouwd uit miljarden cellen. En één levende cel meet in doorsnee slechts eenhonderdste millimeter.
Maar wat er in die
minuscule cel gebeurt, is uiterst complex. Een celbioloog schreef:
‘Eén levende celbevat een heel wat geavanceerder
systeem dan een heel hoogovencomplex’. Wie daar in stilte op
doordenkt staat perplex en verwonderd. Die vraagt zich af:
‘Is het leven werkelijk het resultaat van een gelukkige
samenloop van louter natuurlijke omstandigheden?’, zoals in
de evolutietheorie beweerd wordt?!
Wie bij het
mysterie van het leven stil staat, beseft dat dit geen toevalstreffer is
Hier is over nagedacht. Intelligent Design heet dat vandaag. Maar, wie
met de geloofsogen van de schrijver van Genesis naar het mysterie van
het leven kijkt, gaat een stap verder en belijdt: ‘Niemand
weet wat leven is, alleen dat het gegeven is’. Leven is
geschonken. Mijn leven is een geschenk. Van de Schepper. En omdat het
wonder van het leven door God op de derde dag in het aanzijn is
geroepen is, daarom heeft deze dag in de bijbel een speciaal karakter.
Op de dérde
dag sluit God het verbond met Israël.
Op de dérde
dag zal God ons doen herleven, voorzegt de profeetHoséa.
Op de derde dag spuwt de
vis Jona op het droge.
Op de derde dag verricht
de Here Jezus zijn eerste wonderteken in Kana.
Kortom: op de derde dag gebeurt er iets beslissends. En dat wordt op
een bijzondere manier onderstreept doordat juist op de derde dag de
Here Jezus door zijn Vader wordt wakker geroepen uit de slaap van de
dood. Toen iedereen dacht het afgelopen was met Jezus van Nazareth, en
meende dat de beweging die Hij op gang gebracht had was mislukt,
juistop dat moment bracht God een onverwachte wending aan. Hij maakte
een nieuw begin. Het Leven overwon de macht van de dood. De satan werd
verslagen. Op de derde dag.
Zo leren wij op de derde dag de Schepper kennen, niet alleen als een
bevrijdende en reddende God, maar ook als een God die in vastgelopen
situaties nieuw perspectief biedt. Vastgelopen situaties kun je in
allerlei vormen tegenkomen. In de vorm van
‘Slechts-nieuws-gesprekken’ bij voorbeeld.
Toegespitst: een gesprek waarbij je verteld wordt dat je ongeneeslijk
ziek bent. De laatste grens komt in zicht. De grond golft onder je
voeten. Alle uitzicht is afgesneden.
In dat kader kan God je in Zijn onverklaarbare Goedheid een perspectief
bieden over de grens heen. Niet dat daarmee alles is opgelost! Dat er
dan geen pijn en verdriet, geen angst en paniek meer zouden zijn. Zeker
wel. Maar er is geen sprake van doffe wanhoop. Want waar geen uitzicht
is van onze kant en waar we van onszelf geen grond meer hebben, mag je
dan in Gods beloften een uitzicht en een troost vinden die verder
reiken dan de grens van de dood. Hoe vertroostend en bemoedigend is het
om zo in de crisissituaties van het leven in aanraking te komen met de
God van de derde scheppingsdag. De God die vaste grond onder de voeten
geeft en jeeen wenkend perspectief schenkt.
Niemand weet
wat leven is, alleen dat het gegeven is
Een geschenk van God. Een God wiens wezen gekenmerkt wordt door
eeuwigheid en goedheid. En omdat het leven een geschenk is van deze
God, daarom ishet leven ook goed en bestemd voor de eeuwigheid.
Dat confronteert ons wel met een prangende vraag! Kijk een om u heen in
ziekenhuizen en gevangenissen, in psychiatrische inrichtingen en in
oorloggebieden. Kijk eens naar de talloze begraafplaatsen die er opdeze
aarde zijn. Als je dat in alles ogenschouw neemt, dan kun je toch niet
volhouden dat het leven goed is en dat het bestemd is voor de
eeuwigheid? Het uitnemende van dit aardse leven is moeite en verdriet.
En uiteindelijk breekt het leven stuk op de macht van de dood! Scheur
Genesis 1 maar uit de bijbel, want het zet ons volstrekt op het
verkeerde been! Het leven is diep gebroken en bestemd voor het graf.
U hebt gelijk, wanneer u buiten Jezus Christus om rekent. Want Hij
heeft Zijn leven afgelegd aan het kruis en is vervolgens als een
graankorrel in de aarde gelegd. Maar, daar is het niet bij gebleven. Op
de derde dag is Hij door Zijn Vader wakker geroepen uit de dood en
vervolgens heeft Hij het graf verlaten. In Hem heeft het leven de dood
overwonnen. En dat niet alleen! Een graankorrel die in de aarde valt en
stervend uitéén valt, brengt vrucht voor. Die
draagt zelfs véél vrucht. Namelijk in die zin dat
ieder mens, die door het geloof met de Graankorrel Jezus Christus
verbonden is, ook deelt in Zijn overwinning op de dood. Diens leven
ontvangt - net als dat van Hem– een eeuwigheidbestemming.
Wie Genesis 1 los van Jezus Christus leest, die wordt weemoedig en
verdrietig. Die leest in die hoofdstuk alleen maar: ‘Kijk
eens hoe mooi het was. Het leven was goed en het had een
eeuwigheidbestemming. Maar, kijk eens wat een puinhoop wij mensen ervan
hebben gemaakt door onze moedwillige opstand tegen God’.
Daarwordt een mens niet vrolijk van. Maar wie Genesis 1 leest in
verbondenheid met de Graankorrel Jezus Christus, die mag belijden:
‘Mijn gebroken en verzondigde leven is - dankzij Hem -
bestemd voor de eeuwigheid! Daarom is het leven - met alles wat eraan
kleeft aan zonde en gebrokenheid – in z’n diepste
lagen tóch goed. Ik kan het uit de hand van de Schepper
aanvaarden. Ikkan er dankbaar voor zijn!’
Dat confronteert mij met de vraag: ‘Hoe sta ik het
leven?’ Als een zwerfkat die ronddoolt over de aarde, niet
wetend waar ik vandaan kom of waar ik heenga?’ Of, als
pelgrim die opweg is naar het Vaderhuis, in de wetenschap dat mijn
leven eeuwigheidswaarde heeft! Het antwoord daarop wordt
bepaald door het feit of ik in geloofsverbondenheid met Jezus Christus
- de Graankorrel bij uitstek – leef of buiten Hem om mijn
leven leid!
READ THE BOOK - THE BIBLE CHANGE YOUR LIFE
INFO: DE WEG - DE WAARHEID - HET LEVEN - FILM
Remember all victims of violence worldwide
DE WEG | DE WAARHEID | HET LEVEN | FILM | AUDIO
HOLYHOME.NL USE NO COOKIES - REPORT DEAD LINKS
Waard om te weten :
Een hartelijk welkom op de siteDeze pagina printen
Sitemap
Wie zoekt zal vinden
FAQ - HELP
Kerk
Zondag
Advent
Kerstfeest
Driekoningen
Vastentijd
Goede Vrijdag
Aswoensdag
Palmzondag
Palmpasen
De stille week
Witte donderdag
Stille zaterdag
Paaswake
Pasen - Paasfeest
Hemelvaartsdag
Pinksteren
Biddag
Dankdag
Avondmaal
Doop
Belijdenis
Oudjaarsdag
Nieuwjaarsdag
Sint Maarten
Sint Nicolaas
Halloween
Hervormingsdag
Dodenherdenking
Bevrijdingsdag
Koningsdag / Koninginnedag
Gebedsweek
Huwelijk
Begrafenis
Vakantie
Recreatie
Feest- en Gedenkdagen
Symbolen van herkenning
Leerzame antwoorden op levens- en geloofsvragen
Hebreeën 4:12 zegt: "Want levend en krachtig is het woord van God, en scherper dan een tweesnijdend zwaard: het dringt diep door tot waar ziel en geest, been en merg elkaar raken, en het is in staat de opvattingen en gedachten van het hart te ontleden". Lees eens: Het zwijgen van God
God heeft zoveel liefde voor de wereld, dat Hij Zijn enige Zoon heeft gegeven; zodat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft. Lees eens: God's Liefde
Schat onder handbereik
Bemoediging en troost
Bible-people - stories of famous men and women in the Bible
Bible-archaeology - archaeological evidence and the Bible
Bible-art - paintings and artworks of Bible events
Bible-top ten - ways to hell, films, heroes, villains, murders....
Bible-architecture - houses, palaces, fortresses
Women in the Bible - great women of the Bible
The Life of Jesus Christ - story, paintings, maps
Read more for Study Apocrypha, Historic Works
GELOOF EN LEVEN een
KLEINE HULP VOOR ONDERWEG
Wie zoekt zal vinden
Boeiende Series :
BijbelvertalingenBijbel en Kunst
Bijbels Prentenboek
Biblische Bildern
Encyclopedie
E-books en Pdf
Prachtige Bijbelse Schoolplaten
De Heilige Schrift
Het levende Woord van God
Aan de voeten van Jezus
Onder de Terebint
In de Wijngaard
De Bergrede
Gelijkenissen van Jezus
Oude Schoolplaten
De Zaligsprekingen van Jezus
Goede Vruchten
Geestesgaven
Tijd met Jezus
Film over Jezus
Barmhartigheid
Catechese lessen
Het Onze Vader
De Tien Geboden
Hoop en Verwachting
Bijzondere gebeurtenissen
De Bijbel is boeiend
Bijbelverhalen in beeld
Presentaties en Powerpoints
Bijbelse Onderwerpen
Vrede van God voor jou
Oude bijbel tegels
Informatie over alle kerken in Nederland: Kerkzoeker
Bible Study: The Bible alone!
L'étude biblique: Rien que la Bible!
Bibelstudium: Allein die Bibel!
Materiaal voor het Digibord
Werkbladen Bijbelverhalen Bijbellessen
OT Hebreeuws-Engels
NT Grieks-Engels
Naslagwerken
Belijdenissen
Een rijke bron
Missale Romanum + Afbeeldingen
Stripboek over Jezus
Christelijke Symbolen
Plaatjes Afbeeldingen Clipart
Evangelie op Postzegels
Harmonium Huisorgel
Godsdiensten en Religies
Herinnering aan Kerken
Christian Country Music
Muzikale ontspanning
Software voor Bijbelstudie
Hartverwarmende Klanken
Read and Hear the Holy Bible
Luisterbijbel
Bijbel voor Slechtzienden Begrippenlijst -1- -2-
Meer weten over de Psalmen, gezangen, liturgieën, belijdenisgeschriften: Catechismus, Dordtse Leerregels en veel andere informatie? . Kijk op: Online-bijbel.nl(What's good, use it)