HOME | STUDIEBIJBEL | BIJBELSTUDIES | BIJBELATLAS | BIJBELSEGESCHIEDENIS | NIEUWS
Het
scheppingwerk van God
Dag 5
De vindplaats van materiaal voor Bijbelstudie, geloofstudie, catechese, school, kring, persoonlijk geloof, studie thuis, kerk, club, nieuws, godsdienstonderwijs, zingeving en vooral heel veel mogelijkheden om je Bijbelkennis te vergroten. Blijf niet afhankelijk van anderen maar lees zelf de Bijbel. Investeer in geestelijke rijkdom.
De Vijfde Scheppingsdag
God schiep de grote zeemonsters en al die levende wriemelende wezens,
waarvan de wateren wemelen, naar hun soorten, en alle gevleugelde
vogels naar hun soorten. God zag het en vond het goed. God zegende hen
met de woorden: ‘Draagt vrucht en wordt veel – vult
het water in de zeeën – en de vogels moeten zich op
aarde vermeerderen.
Als we onze bijbel openslaan dan kunnen we in Genesis het verslag lezen van de scheppingsweek.
Dat God het licht maakte, verder het uitspansel – wat God hemel noemt – en toen de zeeën, meren en rivieren, zodat een droge aarde tevoorschijn kwam, waarop Hij jong groen, gewas en vruchtbomen liet groeien.
En dat Hij zei dat de zon, de maan en de sterren aan het uitspansel zullen staan. Hij vervolgens de dieren die in het water leven schiep en de vogels.
Daarna de dieren op het land. En tenslotte onze voorouders Adam en Eva.
TERUG | dag 1 | dag 2 | dag 3 | dag 4 | dag 5 | dag 6 | dag 7 |
De eerste dag : De vissen en de vogels worden geschapen
DeDe
vijfde scheppingsdag is de dag waarop de vissen en de vogels worden
geschapen. Op deze dag blijkt dat de God van Israël, de Vader
van Jezus Christus, Koning is van de hoogten en van de diepten.
Om verder mee
bezig te zijn
1. Er is een innerlijke samenhang tussen de tweede en de vijfde
scheppingsdag. Het fundamentele verschil tussen beide is dat op de
tweede dag God het uitspansel maakte en op de vijfde dag de vissen en
de vogels schiep. Hoe zou u dit verschil onder woorden brengen?
2.
Wat heeft het de oud-Oosterse mens en ons in 2009 te zeggen dat de
grote zeedieren als eerste worden genoemd als door God geschapen
schepselen? Zie Genesis 1:21
3.
Mediteer over het voor ons mensen verootmoedigende gegeven dat de
dieren eerder geschapen zijn dan wij mensen. Welke concrete gevolgen
heeft dit gegeven voor uw manier van leven?
4. Op welke manier troost u het
geloofsfeit dat Jezus Christus is afgedaald in de diepste diepten en
opgevaren is tot ver boven alle hemelen? Zie Efeze 4: 8 en 9.
Ons verdiepend in de zeven
scheppingsdagen, hebben we gehoord hoe de God van Israël, de
Vader van Jezus Christus, op de eerste scheppingsdag het licht heeft
geschapen. ‘Daar zij licht; en daar werd licht’.
Dat toen geschapen
licht was zó goddelijk, sterk en stralend, dat wij mensen
het niet kunnen verdragen. Denkt u maar aan Saulus van Tarsen. Wanneer
Jezus Christus hem ontmoet op de weg naar Damascus, omschijnt hem een
licht dat zo sterk is dat hij ter aarde valt en drie dagen blind
blijft. Vandaar dat de Schepper op de vierde scheppingsdag de
hemellichamen zon, maan en sterren in het aanzijn roept. Die geven het
stralende licht van de eerste scheppingsdag zó getemperd
door, dat wij mensen het kunnen verdragen en erin kunnen leven. Kortom:
de eerste en de vierde scheppingsdag zijn innerlijk met elkaar
verbonden. Vanmorgen gaat over de vijfde scheppingsdag. De dag waarop
de vissen en de vogels worden geschapen.
Je vraag je af: ‘Zou er
nu ook een innerlijke relatie zijn tussen de tweede en de vijfde
scheppingsdag?’
Op de tweede
scheppingsdag maakt de God een stevige scheidingswand, die uitspansel
wordt genoemd. Hij maakt het firmament. En vervolgens duwt Hij een deel
van het oerwater dat de aarde overdekt, achter die scheidingswand.
Vandaar dat er op de tweede scheppingsdag ruimte en lucht ontstaan om
te leven. En zo wordt duidelijk dat de vijfde scheppingsdag voortbouwt
op de tweede scheppingsdag. Immers, vanaf de vijfde dag worden de
oceanen en zeeën, de rivieren en meren bevolkt door allerlei
soorten vissen en gekrioel van plankton. En het luchtruim wordt vanaf
die dag doorkruist door vogels van diverse pluimage en zang. Tot op dat
moment is het beangstigend stil geweest in de schepping. Alleen het
klotsen van de golven en het waaien van de wind door de bomen werden
gehoord. Maar nu is het in Gods schepping opeens
één brok leven en levendigheid. En dat alles
dankzij het ontzagwekkende woord van God :’Dat de wateren
overvloedig voortbrengen een gewemel van levende zielen; en het
gevogelte vliege boven de aarde in het uitspansel des hemels’.
De vijfde scheppingsdag bouwt
voor op de tweede scheppingsdag
Maar er is ook een
fundamenteel verschil. Immers in vers 7 staat over de tweede
dag:’En God maakte dat uitspansel’. In het
Hebreeuws wordt daar het werkwoord ‘asja’ gebruikt,
dat zoveel betekent als ‘vormen’ of
‘maken’. Als een handwerksman maakt de HERE een
stevig firmament. In vers 21, waar het over de vijfde dag gaat, staat:
‘En God schiep de grote walvissen en alle levende wemelende
ziel’. Daar staat in de Hebreeuwse grondtekst het werkwoord
‘bara’. En dat betekent zoveel als: scheppen uit
het niets. Waarom wordt er op de vijfde dag niet gesproken over
‘maken’ maar over ‘scheppen’?
Daar zijn minstens twee redenen voor.
1. De eerste reden is
dat er op de vijfde dag ‘levende zielen’, levende
wezens’ door God worden geschapen. En wie
‘leven’ zegt, die zegt adem, die zegt ten diepste
God, Bron van alle leven. Dat kan van het uitspansel niet gezegd
worden. Het firmament ademt niet en deelt niet in het leven dat God
schenkt. Dan doen de dieren wél. En op een heel bijzondere
manier ook wij mensen. Het leven, waarin mens en dier in delen, wijst
direct heen naar God, naar de Bron van het leven. Vandaar dat de bijbel
ons niet alleen oproept om respectvol om te gaan met het leven van
mensen, maar ook van dat van dieren. Dat je bij dierenmishandeling een
grens passeert, is voor ieder weldenkend mens helder.
Maar, ik vraag mij af
of bij ons - die leven in een maatschappij die gekenmerkt wordt door
bio-industrie en door een gigantische vleesconsumptie – of
bij ons het besef nog wel levend is dat wanneer je dier doodt dat je
ook dán een grens nadert. Dierenactivisten die geweld
gebruiken tegen de bio-industrie gaan over de schreef. Dat is zo helder
als glas. Anderzijds is het goed dat wij ons zelf als christenen
afvragen of bio-industrie en het gebruik van groeihormonen bij dieren
wel te verantwoorden is gezien het feit dat het leven van dieren
kostbaar is omdat wij daarin in aanraking komen met het geheimenis van
de Schepper Zelf!.
2. De tweede reden
waarom er op de 5e dag sprake is van ‘scheppen’,
komen we op het spoor als we met aandacht lezen wat er staat in vers
21. ‘En God schiep de grote walvissen - de grote zeedieren
– en alle krioelende levende wezens’. Opvallend is
dat de grote zeedieren als eerste genoemd worden. Wij denken bij vissen
aan dieren die je doorgaans geen kwaad doen. De mensen in het oude
Oosten dachten daar echt anders over. Voor hun besef werden de
zeeën mede bevolkt door zeemonsters, die afkomstig waren van
de chaosmachten die het oerwater hadden bevolkt.
Eén van die
zeemonsters was Leviathan, een geweldige zeeslang, over wie gesproken
wordt in Psalm 74 en Psalm 104. De angst voor wat uit de diepten van de
zee tevoorschijn kon komen doortrok het levensbesef van de toenmalige
mens. En Genesis 1 zegt nu: die grote angstaanjagende zeemonsters zijn
door God geschapen en daarom ook aan Hem onderworpen. Hij staat als
Schepper boven hen. ‘Want Zijn is de zee, ze is door zijn
kracht, met al het droge voortgebracht. Het moet alles naar zijn wetten
horen’, zongen we in Psalm 95. Wie Genesis 1 leest in de
context van die dagen, proeft hoe bevrijdend deze woorden moeten hebben
geklonken voor mensen die in de greep waren van de angst voor
zeemonsters en oergedrochten. ‘Vrees dan niet, angstig
mensenkind! Want de God aan Wie deze beesten onderworpen zijn is niet
een wrede god maar de Vader van Jezus Christus, wiens hart gekenmerkt
wordt mededogen en barmhartigheid’. Dát is de
primaire boodschap.
De angst, die de
oud-Oosterse mens kende voor zeemonsters als Leviathan, kennen wij niet
zozeer. De angst van de moderne mens hangt veelmeer samen met het
gegeven dat deze aarde niet meer is dan een zandkorreltje in een
uithoek van een nog steeds uitdijend heelal. Wat ben ik eigenlijk als
mens levend op dit zandkorreltje in dit immense universum? Een
verloren, ongekend en onbemind stofje! Meer niet!
En daar komt nog iets
bij dat onze angst verdiept. In dit heelal vliegen gigantische klompen
steen rond, die wanneer ze in botsing komen met de aarde, haar in
één klap kunnen verpletteren. Voor ons betekent
de boodschap van Genesis 1 dat God niet alleen de diepten van de zee,
maar ook de hoogten van dit universum en alles wat daarin rondcirkelt
in Zijn machtige hand heeft. Genesis 1 wil daarom niet alleen de
oud-Oosterse mens gerust stellen, maar ook de moderne mens voor 2009.
‘Vrees niet, angstige mens, die zich verloren en bedreigd
voelt in het immense heelal. God is Koning van de hoogten en van de
diepten’. Ik kom daar straks nog op terug. Eerst twee andere
punten.
In vers 22 staat dat de HERE God
de vogels en de vissen zegent
Die zegen heeft te
maken met het vermogen om vruchtbaar te zijn en zich voort te planten.
De HERE is niet alleen Degene die de vissen en de vogels schept en hen
vervolgens in het water en in het luchtruim een eigen domein geeft om
in te leven. Hij is óók Degene die hen in stand
houdt door hen ter zegenen met het vermogen zich voort te planten en
hun populaties uit te breiden. Zó krijgen we zicht op de
voortdurende betrokkenheid van de Schepper bij Zijn schepselen. Hij
laat Zijn schepping niet los, maar onderhoudt die en houdt die in
stand. Op Dankdag komen we, elk jaar, als christelijke gemeente in een
speciale eredienst samen om deze God te danken. Voor het feit dat Hij
Zijn schepping in Zijn voortdurende betrokkenheid heeft vastgehouden en
bewaard. Te danken ook voor het feit dat Hij ons leven heeft
onderhouden door ons voedsel en kleding, onderdak en zorg te geven. Mag
ik u van harte uitnodigen om zo woensdagavond onze Schepper samen te
danken dat Hij Zijn schepping in Zijn goedheid en geduld heeft bewaard
en gespaard? Is deze unieke God het niet meer dan waard dat wij Hem
eren voor alle zegeningen die wij uit Zijn milde hand hebben ontvangen?
Wat opvalt, is het feit dat de
vissen en de vogels eerst geschapen worden, en daarna de mens
En wanneer dan de op de
zesde dag eindelijk de mens geschapen wordt, dan worden er eerst nog
weer andere dieren, zoals het kruipende gedierte, in het leven
geroepen. Pas op het einde van de zesde scheppingsdag, als allerlaatste
van alle schepselen, komt de mens in zicht. De mens is dus duidelijk
een laatkomer in Gods schepping. Dat heeft niets met evolutie te maken,
maar met de wil van de Schepper. Hij bepaalt de volgorde wanneer dier
en mens geschapen worden. Er zit naar mijn besef iets verootmoedigends
in deze volgorde. Hoewel wij mensen - volgens de Here Jezus –
in waarde de musjes verre te boven gaan, zijn ze wel eerder geschapen
dan wij. Dat moeten we maar nooit vergeten!
Er zit voor ons mensen
iets verootmoedigends in het feit dat de dieren er eerder waren dan
wij. Dat moet u niet zó uitleggen alsof de mens hierdoor
gekleineerd of neergedrukt wordt. Dat is zeker niet de bedoeling. De
mens is als enige van alle schepselen naar Gods evenbeeld geschapen.
Daarin ligt de grootheid van de mens én het unieke
onderscheid met de dieren. Dat verootmoedigende heeft niet met
kleinering te maken, maar met heel iets anders. Kijk, de vissen hebben
de diepten van de zee tot hun domein en de vogels horen thuis in het
luchtruim. En, wat is zijn domein van de mens? Waar hoort die thuis? Op
de aarde. De aarde is onze levensruimte. Ons door de Schepper
toegewezen domein. En buiten de grenzen van dat domein kunnen we alleen
met machines overleven. In de diepten van de zee kan een mens alleen
overleven in een duikboot. En in de ijle lucht van het luchtruim kunnen
we alleen overleven als we een zuurstofmasker dragen.
Die kunstgrepen hebben
wij níet nodig als we ons houden aan de grenzen die de
Schepper ons heeft gesteld. Het verootmoedigende voor ons mensen zit in
het feit dat wij niet zonder machines de grenzen van ons domein kunnen
overschrijden. Willen wij de diepten der zee onderzoeken of het
universum te doorvorsen - de grenzen van ons domein overschrijden - dan
hebben we kunstmiddelen nodig. Daar zit niets kleinerends in, maar het
geeft wel aan dat we hebben te beseffen dat wij beperkte wezens zijn,
die zich aan hun grenzen hebben te houden. Wat zou het heilzaam zijn
wanneer de mens vandaag de dag zich meer zou realiseren dat hij zich
aan bepaalde grenzen heeft te houden. Er zou geen klimaatcrisis zijn en
ook geen kredietcrisis zijn ontstaan. Ik denk dat je zelfs kunt zeggen
dat in het niet in acht nemen van onze grenzen de kern van de
menselijke zonde is gelegen. De mens wilde in hoogmoed als God zijn,
wilde geen genoegen nemen met het feit dat hij een beperkt en begrensd
wezen is! Wat zou het heilzaam zijn voor de schepping en het klimaat,
voor de samenleving en voor de economie wanneer de mens zich werkelijk
zou realiseren dat hij als een beperkt en begrensd wezen door God
geschapen is.
Het feit dat de God van
Israël de Koning is in de diepten en in de hoogten
Deze God is namelijk
ook de Vader van Jezus Christus. Daarom is Zijn Zoon Jezus - zoals de
apostel Paulus schrijft in Efeze 4 - neergedaald in de nederste delen
van de aarde. Paulus bedoelt daar onder andere mee dat Jezus Christus
met de zegen van de vergeving die Hij aan het kruis had verdiend, is
afgedaald in de diepten van het menselijke bestaan. Hoe diep je als
mens ook valt door eigen schuld of domheid, Jezus Christus is altijd
dieper gegaan dan jij! Hoe diep je ook in de goot komt te liggen of
hoezeer je verduisterd raakt door een dementeringsproces, Jezus
Christus kan je altijd bereiken met de zegen van Zijn vergeving en
bevrijding. Omdat Hij is afgedaald in de diepste diepten. Wat een
troost en bemoediging liggen daarin opgesloten. Geen mens, hoever bij
God vandaan gezworven, hoezeer van Hem vervreemd, is onbereikbaar voor
Jezus Christus en Zijn zegen!.
‘Maar’,
zegt Paulus in diezelfde context van Efeze 4: ‘Jezus Christus
is ook opgevaren ver boven al de hemelen’. Maw: zowel extreme
hoogten als uitzonderlijke diepten behoren tot Zijn domein. Er is geen
millimeter ruimte in de diepten der zee of in het onmeetbare universum
of Christus is daar Heer en Koning. Dat brengt de apostel Paulus ertoe
om in de Filippenzenbrief te belijden dat wanneer Hij sterft, de
geloofsband met Christus - hoe dan ook - intact blijft. Je kunt immers
nergens uit Jezus’ oog verloren raken! Daarom, wanneer een
gelovig mens de laatste adem uitblaast, dan verdwijnt zijn ziel niet
als een stipje in een donker gat! Je bent als gelovig mens niet
ongekend en onbemind op deze aarde. In het geloof mag je dan weten dat
je tijdens je sterven en na je sterven mét Christus
verbonden blijft. Hij is immers Koning in de hoogten en in de diepten.
In Zijn hoede ben je,
ten allen tijde of waar je je ook bevindt, veilig en wél
bewaard. Wat een troost en bemoediging liggen daarin opgeslagen voor
een ieder die met Jezus verbonden is en zó met
Jezus’ Vader, de God van Israël, verbonden is. Waar
ik ook ben of wat mij ook overkomt, mijn leven is in Gods hand. Vandaar
ook dat Psalm 139 onder christenen zo geliefd is. In dit prachtige lied
wordt niet alleen op intieme wijze beleden dat ik door God geschapen
ben. Er wordt ook in beleden dat God te allen tijde en onder alle
omstandigheden op jou betrokken blijft. ‘Steeg ik op ten
hemel of maakte ik het dodenrijk tot mijn sponde - verkeerde in de
hoogte dan wel in diepte - Gij zijt er’. En in datzelfde lied
wordt óók beleden dat wanneer ik – na
mijn overlijden – aan de andere kant van de dood ontwaak, dat
ik dan nóg bij God ben. Maw: ik verdwijn bij mijn sterven
niet als een stipje in een donker gat, om daarin verloren te gaan. Ik
kom na mijn sterven Thuis bij God, mijn Schepper.
Ik zie wat in Psalm 139
beleden wordt, niet als een vanzelfsprekendheid, maar als een vrucht
van wat Christus volbracht heeft in kruis en opstanding. Omdat Hij in
de benedenste delen der aarde is geweest en nu als Koning regeert over
de hoogten en de diepten, dáárom kan ik mij in
het geloof de inhoud van Psalm 139 eigen maken! Dankzij wat Hij
volbracht heeft mag ik in leven en sterven, in hoogten en diepten, mij
genadig omsloten weten door de hand van de levende God. Wat heeft een
mens nog meer nodig dan deze geloofswetenschap om blijmoedig te leven
en vertrouwensvol te sterven? Niets toch!?
Efeze 4: 7-10
7 Maar aan
ieder van ons is de genade gegeven naar de maat van de gave van
Christus.
8 Daarom zegt
Hij: Toen Hij opvoer in de hoogte, nam Hij de gevangenis gevangen en
gaf Hij gaven aan de mensen.
9 Wat
betekent dit 'toen Hij opvoer' anders dan dat Hij ook eerst neergedaald
is in de diepten, namelijk de aarde?
10 Die
neergedaald is, is Dezelfde als Die opgevaren is ver boven alle hemelen
om alle dingen te vervullen.
READ THE BOOK - THE BIBLE CHANGE YOUR LIFE
INFO: DE WEG - DE WAARHEID - HET LEVEN - FILM
Remember all victims of violence worldwide
DE WEG | DE WAARHEID | HET LEVEN | FILM | AUDIO
HOLYHOME.NL USE NO COOKIES - REPORT DEAD LINKS
Waard om te weten :
Een hartelijk welkom op de siteDeze pagina printen
Sitemap
Wie zoekt zal vinden
FAQ - HELP
Kerk
Zondag
Advent
Kerstfeest
Driekoningen
Vastentijd
Goede Vrijdag
Aswoensdag
Palmzondag
Palmpasen
De stille week
Witte donderdag
Stille zaterdag
Paaswake
Pasen - Paasfeest
Hemelvaartsdag
Pinksteren
Biddag
Dankdag
Avondmaal
Doop
Belijdenis
Oudjaarsdag
Nieuwjaarsdag
Sint Maarten
Sint Nicolaas
Halloween
Hervormingsdag
Dodenherdenking
Bevrijdingsdag
Koningsdag / Koninginnedag
Gebedsweek
Huwelijk
Begrafenis
Vakantie
Recreatie
Feest- en Gedenkdagen
Symbolen van herkenning
Leerzame antwoorden op levens- en geloofsvragen
Hebreeën 4:12 zegt: "Want levend en krachtig is het woord van God, en scherper dan een tweesnijdend zwaard: het dringt diep door tot waar ziel en geest, been en merg elkaar raken, en het is in staat de opvattingen en gedachten van het hart te ontleden". Lees eens: Het zwijgen van God
God heeft zoveel liefde voor de wereld, dat Hij Zijn enige Zoon heeft gegeven; zodat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft. Lees eens: God's Liefde
Schat onder handbereik
Bemoediging en troost
Bible-people - stories of famous men and women in the Bible
Bible-archaeology - archaeological evidence and the Bible
Bible-art - paintings and artworks of Bible events
Bible-top ten - ways to hell, films, heroes, villains, murders....
Bible-architecture - houses, palaces, fortresses
Women in the Bible - great women of the Bible
The Life of Jesus Christ - story, paintings, maps
Read more for Study Apocrypha, Historic Works
GELOOF EN LEVEN een
KLEINE HULP VOOR ONDERWEG
Wie zoekt zal vinden
Boeiende Series :
BijbelvertalingenBijbel en Kunst
Bijbels Prentenboek
Biblische Bildern
Encyclopedie
E-books en Pdf
Prachtige Bijbelse Schoolplaten
De Heilige Schrift
Het levende Woord van God
Aan de voeten van Jezus
Onder de Terebint
In de Wijngaard
De Bergrede
Gelijkenissen van Jezus
Oude Schoolplaten
De Zaligsprekingen van Jezus
Goede Vruchten
Geestesgaven
Tijd met Jezus
Film over Jezus
Barmhartigheid
Catechese lessen
Het Onze Vader
De Tien Geboden
Hoop en Verwachting
Bijzondere gebeurtenissen
De Bijbel is boeiend
Bijbelverhalen in beeld
Presentaties en Powerpoints
Bijbelse Onderwerpen
Vrede van God voor jou
Oude bijbel tegels
Informatie over alle kerken in Nederland: Kerkzoeker
Bible Study: The Bible alone!
L'étude biblique: Rien que la Bible!
Bibelstudium: Allein die Bibel!
Materiaal voor het Digibord
Werkbladen Bijbelverhalen Bijbellessen
OT Hebreeuws-Engels
NT Grieks-Engels
Naslagwerken
Belijdenissen
Een rijke bron
Missale Romanum + Afbeeldingen
Stripboek over Jezus
Christelijke Symbolen
Plaatjes Afbeeldingen Clipart
Evangelie op Postzegels
Harmonium Huisorgel
Godsdiensten en Religies
Herinnering aan Kerken
Christian Country Music
Muzikale ontspanning
Software voor Bijbelstudie
Hartverwarmende Klanken
Read and Hear the Holy Bible
Luisterbijbel
Bijbel voor Slechtzienden Begrippenlijst -1- -2-
Meer weten over de Psalmen, gezangen, liturgieën, belijdenisgeschriften: Catechismus, Dordtse Leerregels en veel andere informatie? . Kijk op: Online-bijbel.nl(What's good, use it)