HOME | STUDIEBIJBEL | BIJBELSTUDIES | BIJBELATLAS | BIJBELSEGESCHIEDENIS | NIEUWS
et
scheppingwerk van God
Dag 6
De vindplaats van materiaal voor Bijbelstudie, geloofstudie, catechese, school, kring, persoonlijk geloof, studie thuis, kerk, club, nieuws, godsdienstonderwijs, zingeving en vooral heel veel mogelijkheden om je Bijbelkennis te vergroten. Blijf niet afhankelijk van anderen maar lees zelf de Bijbel. Investeer in geestelijke rijkdom.
De Zesde Scheppingsdag
God schiep de mens naar zijn beeld, naar het beeld van God schiep Hij
hen. Manlijk en vrouwelijk schiep Hij hen.
Als we onze bijbel openslaan dan kunnen we in Genesis het verslag lezen van de scheppingsweek.
Dat God het licht maakte, verder het uitspansel – wat God hemel noemt – en toen de zeeën, meren en rivieren, zodat een droge aarde tevoorschijn kwam, waarop Hij jong groen, gewas en vruchtbomen liet groeien.
En dat Hij zei dat de zon, de maan en de sterren aan het uitspansel zullen staan. Hij vervolgens de dieren die in het water leven schiep en de vogels.
Daarna de dieren op het land. En tenslotte onze voorouders Adam en Eva.
De
mens kan zichzelf opofferen voor zijn naaste, maar hij kan ook een beul
worden voor zijn medemens. Vandaar dat de vraag ‘Wie is deze
mens?’ nooit tot rust komt. Vanuit de schepping van de mens
op de zesde dag valt er bijbels licht op het wezen van de mens.
Schriftlezingen: Genesis 1: 24-31, Jesaja 11: 1-10 en 2 Korinthe 5:
17-21. Tekst. Genesis 1: 25-27.
Om verder mee
bezig te zijn
1. Er wordt door God voor de schepping van de mens geen afzonderlijke
dag ingeruimd. Wat heeft ons dat te zeggen als het gaat om de
verbondenheid van de mens met zijn medeschepselen?
2. We moeten als het gaat over de mens met twee woorden te spreken.
Enerzijds is er sprake van zijn hoge bestemming - zie Gen. 1:26 -
anderzijds van zijn broosheid en begrensdheid, zie Gen. 2:7.
3. De uniciteit van de mens ligt in het feit dat hij beelddrager Gods
is, d.w.z. dat hij als onderkoning zijn Schepper vertegenwoordigt op
aarde.
4. Het rustloos zoeken van het menselijke hart naar zin en harmonie
heeft alles te maken met het diepe heimwee naar God, dat op de bodem
van elk mensenhart leeft. Denk in dit verband aan de beroemde uitspraak
van Augustinus: ‘Gij hebt ons naar U toe geschapen, en ons
hart is onrustig, totdat het rust vindt bij U, o God’.
5. Mediteer over de frappante overeenkomst dat Adam
geschápen werd op vrijdagmiddag en dat Jezus Christus als
Tweede Adam gestorven is aan het kruis op de middag van de Goede
Vrijdag!
Ons verdiepend
in Genesis 1 hebben we gehoord hoe de Schepper, het universum en
speciaal deze aarde in het aanzijn heeft geroepen
Zoals een echtpaar, dat in verwachting is van een kindje, met zorg en
liefde de kinderkamer op orde brengt voor de aanstaande wereldburger,
zó heeft de levende God deze aarde gereed gemaakt als een
huis voor de mens om daarop te wonen. Hij heeft het huis van deze aarde
om zo te zeggen gestoffeerd door er een tapijt van gras en bloemen in
te leggen en Hij heeft in de vorm van zon, maan en sterren gezorgd voor
lampen aan het plafond. Zo heeft Hij in vijf dagen voor de mens
woonruimte gecreëerd.
Nu gaat het dan over de zesde scheppingsdag. De dag waarop als
allerlaatste de mens geschapen wordt. En daarmee raken we aan een groot
probleem. Wie is namelijk de mens die op deze dag door de Schepper in
het leven wordt geroepen? Blaise Pascal, een diepzinnig denker, die
veel heeft nagedacht over de mens, schrijft in zijn beroemde boek de
‘Penseés’, dat de mens zich tussen twee
polen beweegt. Aan de ene kant is de mens tot geweldige dingen in
staat. Hij kan prachtige kathedralen bouwen en schitterende muziek
componeren. Hij is in staat om door te dringen tot moleculen en atomen
en via telescopen en satellieten het universum te onderzoeken. Dat
noemt Pascal ‘de grandeur’ – de grootheid
- van de mens.
En tegelijk is diezelfde mens in staat tot de meest verschrikkelijke
dingen. Hij is in staat tot ongeremde zelfzucht, tot het opbouwen van
kinderpornonetwerken, tot genocide en afschuwelijke wreedheid. Dat
noemt Pascal ‘de misère’- de ellende van
de mens. De mens kan zichzelf opofferen voor zijn medemensen, maar hij
ook beul worden in een concentratiekamp. Vandaar de aangrijpende vragen
die telkens weer opduikt: ‘Wie is deze mens eigenlijk? Wat is
het geheim van deze mens?’ Ons verdiepend in wat er op de
zesde scheppingsdag gebeurt, zoeken we naar licht in op dit punt. Maar,
voordat ik op de vraag naar het geheim van de mens inga, wil ik eerst
andere punten aan de orde stellen.
Wat gebeurt er op de
zesde scheppingsdag?
Wel, nadat op de vijfde dag de vissen en de vogels in het aanzijn zijn
geroepen, worden op de zesde dag het vee, het kruipende gedierte en het
wilde gedierte geschapen. En wanneer dat is afgerond, dan staat er op
het slot van vers 25: ‘En God zag, dat het goed
was’. Dat is een zinnetje, dat je in Genesis 1 gebruikt wordt
als afsluiting van een scheppingsdagdag. Je verwacht dan ook dat vers
25 het slot vormt van de zesde scheppingsdag. Het opvallende is echter,
dat daarna op diezelfde dag de mens geschapen wordt. Er wordt dus voor
de schepping van de mens geen afzonderlijke dag ingeruimd. Dieren en
mensen worden op één en dezelfde dag geschapen.
En tegelijkertijd wordt de zesde dag heel duidelijk in tweeën
geknipt. Wanneer de HERE zijn goedkeuring heeft uitgesproken over de
geschapen dieren en daarmee dit onderdeel heeft afgesloten, gaat Hij
over tot de schepping van de mens. Ik trek daar twee conclusies uit:
a. Het schepsel-zijn deelt de mens de dieren. Mens en dier worden
daarom in de bijbel vaak in één adem genoemd als
voorwerp van Gods zorg. Denkt u maar aan Psalm 36: 7: ‘HEERE,
Gij behoudt mensen en beesten’. En wanneer de profeet Jesaja
in een schitterend visioen de nieuwe aarde schildert dan schrijft hij:
‘En de wolf zal met het lam verkeren, en de luipaard bij de
geitenbok nederliggen, en het kalf en de jonge leeuw en het mestvee
tezamen en een kleine jongen zal ze drijven’. In de
herschepping worden dus mens en dier – evenals bij de
schepping - dicht bij elkaar gehouden.
Dit aspect van verbondenheid van de mens met het geheel van Gods
schepping en in het bijzonder met de dierenwereld is van groot belang
voor onze omgang met de dieren en met het milieu. Die omgang zal
respectvol zijn. Een uitwerking daarvan treft u onder andere aan in het
vierde gebod, het gebod van de rustdag. Een mens moet van ophouden
weten. Maar dat geldt niet alleen voor de mens, maar eveneens voor zijn
dieren. Ook die mogen rusten. En dat is helemaal in de lijn van de
zesde scheppingsdag. Mens en dier zijn namelijk op
één dag geschapen en horen dicht bij elkaar!
b. De tweede conclusie is dat de verbondenheid van de mens met de
dieren ons er niet toe brengen om alle vormen van leven ongenuanceerd
naast elkaar te plaatsen. Dat gebeurt waar gesuggereerd wordt dat mens
en dier gelijkwaardige partners zijn. En in het bijzonder gebeurt dat
in de evolutietheorie waarin beweerd wordt dat mens uit de dierenwereld
is voortgekomen. Die kant wil Genesis 1 beslist niet op. Er wordt
immers op de zesde scheppingsdag een duidelijke cesuur aangebracht. De
schepping van de dieren vindt om zo te zeggen plaats op de
éérste helft van de dag en wordt definitief
afgesloten. Vervolgens wordt op de twééde helft
van de dag – in de middag - de mens pas in het leven roepen.
Dat er echt een breuk ligt tussen de mens en het dier blijkt ook uit
het feit dat er aan de schepping van de mens iets vooraf gaat, wat je
bij de schepping van de dieren nooit leest
En God zei: ‘Laat Ons mensen maken!’. De HERE
overlegt met Zichzelf. En dán pas gaat Hij over tot de
schepping van de mens. ‘En God schiep de mens, naar Zijn
beeld, naar het beeld Gods schiep Hij hem; man en vrouw schiep Hij
ze’. Drie keer het werkwoord ‘scheppen’
in één zin! Uit dit alles kunnen minstens twee
gevolgtrekkingen worden gedaan:
1. De eerste conclusie die je hieruit kunt trekken is dat de mens een
heel apart wezen is. De mens is uniek! Hij is echt anders dan zijn
schepselen de dieren.
2. Ten tweede heeft de kerk der eeuwen uit het feit dat God zegt:
‘Laat Ons mensen maken’, - een meervoud dus -
afgeleid dat hier de Drie-enige God, Vader, Zoon en Heilige Geest, met
elkaar overleggen. Het feit dat de mensheid er is - dat u, jij en ik er
zijn - heeft ten diepste dus niet te maken met de wil van onze ouders,
maar gaat terug op de keuze van de Drie-enige God. Hij heeft ons
bestaan gewild en Hij is de dragende grond van ons leven. Ik mag mezelf
- om Christus’ wil en door het geloof - kennen als een door
de Drie-enige God geliefd mensenkind. O zeker, ik ben niet meer dan een
stofje op een zandkorreltje in een uithoek van heelal. En
tóch weet ik dat ik gekend ben en dat Gods oog in zorg en
liefde op mij rust! Die geloofswetenschap legt een vaste bodem onder
ons wankele bestaan en geeft ons van binnen een diep gevoel van
aanvaard te zijn en doet ons vertrouwensvol in het leven staan.
Uit de manier waarop de mens geschapen is, blijkt dat hij een uniek
wezen is. Anders dan al zijn andere medeschepselen. ‘En
waarin ligt dan het unieke van ons mensen?’ Daar is in de
loop van de geschiedenis eindeloos over nagedacht en zijn talloze
antwoorden gegeven. Genesis 1 zegt dat de uniciteit van de mens ligt in
het feit dat hij geschapen is ‘als Gods gelijkend
beeld’. De mens is – in tegenstelling tot al zijn
medeschepselen – geschapen als beelddrager van God.
Dáárin moet het unieke van ons mensen gezocht
worden.
Wat betekent
het dat de mens ‘beelddrager van God‘ is?
Ik kan dat het best duidelijk maken met een voorbeeld. Mijn ouders zijn
beide overleden en ik ben de oudste zoon in ons gezin. Wanneer er een
oom of een tante is overleden, dan ga ik als oudste zoon van ons gezin
naar die begrafenis. Ik vertegenwoordig mijn overleden ouders. Die
vertegenwoordiging wordt nog eens extra onderstreept wanneer ik
sprekend op mijn vader of moeder zou lijken. Daaraan moet u denken bij
het feit dat de mens ‘beelddrager Gods’, is. Hij is
Gods vertegenwoordiger op aarde. Dat is de hoge bestemming van de mens.
En die bestemming wordt concreet gemaakt door de opdracht om als de
door God aangestelde onderkoning te heersen over de schepping en zijn
medeschepselen. Als vertegenwoordiger van God is de mens geroepen om
met de schepping en zijn medeschepselen om te gaan op de manier waarop
zijn God dat ook zou doen. Namelijk tot ontplooiing en tot heil van de
schepping en zijn medeschepselen. Dat betekent dat de mens alleen maar
beelddrager van God kan zijn als hij in een intieme relatie met God en
in diepe afhankelijkheid van Hem leeft. Immers alleen zó -
door dicht bij het hart van God te blijven - kan de mens de schepping
beheren zoals de Schepper dat bedoelt.
De mens is een uniek wezen met een hoge roeping. Vandaar dat de dichter
van Psalm 8 in diepe verwondering uitroept: ‘Gij hebt de mens
weinig minder dan de engelen gemaakt en hebt hem met eer en
heerlijkheid gekroond’. Dat is echter voor de mens geen reden
om in onafhankelijkheid van God naast zijn schoenen te gaan lopen.
Immers, in het begin van Genesis 2 wordt nader ingegaan op de manier
waarop God de mens heeft geschapen. We lezen dan dat God de mens uit de
aarde geformeerd en de levensadem heeft ingeblazen.
De mens die zo’n hoge roeping heeft is zonder het geschenk
van Gods adem niet meer dan stof dat in de wind verwaait. Dat tekent op
aangrijpende wijze de broosheid en de kleinheid, de begrensdheid en
zwakheid van de mens. Kortom, wanneer wij het over de mens –
over onszelf – hebben, dan moeten we altijd met twee woorden
spreken. Enerzijds over onze schepselmatige broosheid én
anderzijds over onze hoge bestemming. En wanneer je door Heilige Geest
werkelijk ontdekt wordt aan die dubbelheid, die vanuit de schepping
eigen is aan ons mensen, dan wordt je behoed voor twee valkuilen.
1. De ene valkuil is dat de mens op het schild geheven wordt. Dat is
bij voorbeeld gebeurd in Nazi- Duitsland. Het Arisch ras werd als
Ubermensch aangeduid! Maar je ziet het ook in het klein in sommige
relaties. Een man vereert zijn vrouw zó dat zij een halve
heilige wordt. Of een vrouw is zo onder de indruk van de prestaties van
haar man dat zij hem geen tegenspel meer biedt. Dat verheffen is niet
in de lijn van de Schrift, die de broosheid en de begrensdheid van de
geschapen mens scherp accentueert.
2. De andere valkuil is dat men een mens niet meer ziet in het licht
van zijn hoge roeping. Dat gebeurt waar een mens als waardeloos en
nietswaardig aan de kant wordt geschoven en beroofd wordt van zijn
waardigheid. Dat gebeurt in sommige orthodoxe kringen, waar niet laag
genoeg over de mens gesproken kan worden. Dat gebeurt waar zwervers en
trieste meisjes van de straat meer als ‘dingen’
worden beschouwd dan als mensen. Dat gebeurt in verpleegtehuizen waar
demente ouderen soms op kinderachtige wijze worden aangesproken.
Genesis 1, waarin benadrukt wordt dat de mens geschapen is als
beelddrager God, kan ons helpen om op een waardige en integere wijze
met onze medemensen om te gaan.
De mens: Waar komt hij vandaan? Uit de scheppende hand van God!
De
mens: Wie is Hij? Een broos wezen, met de hoge bestemming beelddrager
Gods te zijn!
De mens: Waar gaat hij heen?
Geschapen op de late vrijdagmiddag gaat hij de sabbat tegemoet. De
zevende dag, waarop nooit geen nacht meer zal volgen!
De onafwendbare vraag: wat is na
Genesis 3 van deze hoge bestemming overgebleven?
Zijn wij na de zondeval
als mens niet zozeer van God vervreemd geraakt dat er niets meer over
is van deze hoge bestemming? Maakt de manier waarop mensen met hun
medeschepselen en het milieu omgaan niet duidelijk dat er werkelijk
niets meer terecht komt van onze roeping beelddrager Gods te zijn? De
bijbel laat ons zien dat de levende God, in reactie op de diepe val van
de mens, een tweeledig antwoord heeft gegeven
1. Ten eerste blijkt
dat Hij de gevallen mensheid in Zijn trouw niet heeft los gelaten.
Ondanks het feit dat het beeld van God totaal in scherven ligt, zoekt
Hij de gevallen mens op: ‘Adam, waar ben je?’. Tot
onze grote verrassing schuift Hij ons niet voor eeuwig weg.
Integendeel, Hij handhaaft de mens als Zijn vertegenwoordiger op aarde.
Hoe ik dat weet? Wel in het hart van ieder mens leeft –
bewust of onbewust - nog steeds een diep heimwee naar zijn Schepper.
Een heimwee, dat de kerkvader Augustinus onder woorden heeft gebracht
toen hij, in de vorm van een gebed, schreef: ‘Gij hebt ons
naar U toe geschapen, en ons hart is onrustig, totdat het rust vindt in
U, o God’. Het onrustig zoeken van de mens naar zin en naar
houvast, naar harmonie en naar vrede, is in zijn diepste lagen niet
anders dan heimwee naar God. Het onrustig zoeken van mens naar zin en
harmonie is het teken daarvan dat God niet los is van ons. Het is het
signaal dat wij niet los zijn van Hem. Mag ik u vragen uw zoeken naar
houvast en harmonie in dit genadelicht te zien. Het te beschouwen als
signaal dat God naar U zoekt, als teken dat de Schepper naar uw
Thuiskomst als verloren zoon verlangt!
En hier komen we ook
het geheim van de mens op het spoor. Omdat God Adam trouw blijft en de
relatie met hem niet verbreekt, zijn wij mensen temidden van alle
gebrokenheid en bederf die ons eigen is, nog steeds in staat om goed te
doen aan onze medemensen. Dankzij Gods trouw aan het menselijke
geslacht zijn er, temidden van alle misère die ons
aankleeft, nog steeds sporen van onze oorspronkelijke grootheid te
vinden.
2. De Here God verstoot
de gevallen mens niet voor eeuwig. Hij blijft trouw aan de mens.
Daardoor zijn er nog steeds sporen van medemenselijkheid te vinden op
deze aarde. Daar blijft het echter niet. Ik mag u met vreugde
verkondigen dat de levende God in Zijn trouw aan de gevallen mens nog
een stap verder is gegaan. Hij heeft een tegenbeweging op gang
gebracht. Hij heeft Zijn Zoon Jezus Christus naar deze aarde gestuurd.
Met als doel de mens te redden uit Zijn diepe val en weer eeuwig Thuis
te brengen bij Hem. Adam werd - om zo te zeggen - op vrijdagmiddag in
het leven geroepen. Jezus Christus werd als de Tweede Adam op de middag
van de Goede Vrijdag gedood aan het kruis. Maar juist zo –
door onschuldig te sterven - heeft Hij als Tweede Adam hersteld wat de
eerste Adam in het Paradijs kapot gemaakt had.
Op grond daarvan
schrijft de apostel Paulus in 2 Korinthe 5 dat ‘God in
Christus de wereld – de gevallen mensheid - met Zichzelf
verzoend heeft’. Hoort u dat echt? God heeft u, jou en mij,
als een mens met schuld en gebrokenheid, als mens die wegloopt van Hem
en naar Hem verlangt, met Zichzelf verzoend. Hij heeft daartoe het
initiatief genomen. Hij heeft dankzij Jezus Christus vrede met u
gesloten. Opdat ook u net als Adam, op die eerste vrijdagmiddag toen
hij geschapen werd, zou mogen toeleven naar de sabbat, die op aanbreken
staat. Daar is het de Schepper om te doen. Dat ook u en jij en ik
zullen Thuiskomen in Zijn stralende Toekomst. Eeuwig sabbat zullen
vieren op de nieuwe aarde!
We worden – op
grond van het feit dat God door Christus vrede met ons gesloten heeft -
tot twee dingen uitgenodigd?
1. Stop uw heimwee, uw
diepe verlangen naar God, niet langer weg onder het stof van de drukte
en de hectiek. Kies ervoor om aan dat verlangen – door de
kracht van de Heilige Geest – ruimte te geven! En laat u
– langs deze weg - vinden door Hem die u hartstochtelijk
zoekt.
2. Lees voor uzelf
mediterend dat schitterende visioen van de profeet Jesaja waarin hij
beeldend iets weergeeft van de nieuwe aarde die komt. In het
geloofsbesef dat - wanneer u zich door Christus met God laat verzoenen
- deze stralende sabbat ook op u ligt te wachten.
Jesaja, hoofdstuk 11, 1
– 9
1 Want er zal
een Twijgje opgroeien uit de afgehouwen stronk van Isaï,
en een Loot
uit zijn wortels zal vrucht voortbrengen.
2 Op Hem zal
de Geest van de HEERE rusten:
de Geest van
wijsheid en inzicht,
de Geest van
raad en sterkte,
de Geest van
de kennis en de vreze des HEEREN.
3 Zijn ruiken
zal zijn in de vreze des HEEREN.
Hij zal niet
oordelen naar wat Zijn ogen zien
en Hij zal
niet vonnissen naar wat Zijn oren horen.
4 Hij zal de
armen recht doen in gerechtigheid
en de
zachtmoedigen van het land zal Hij met rechtvaardigheid vonnissen.
Maar Hij zal
de aarde slaan met de roede van Zijn mond
en met de
adem van Zijn lippen zal Hij de goddeloze doden.
5 Want
gerechtigheid zal de gordel om Zijn heupen zijn
en de
waarheid de gordel om Zijn middel.
6 - Een wolf
zal bij een lam verblijven,
een luipaard
bij een geitenbok neerliggen,
een kalf, een
jonge leeuw en mestvee zullen bij elkaar zijn,
een kleine
jongen zal ze drijven.
7 Koe en
berin zullen samen weiden,
hun jongen
zullen bij elkaar neerliggen.
Een leeuw zal
stro eten als het rund.
8 Een
zuigeling zal spelen bij het hol van een adder,
en in het
nest van een gifslang
zal een
peuter zijn hand steken.
9 Men zal
nergens kwaad doen of verderf aanrichten
op heel Mijn
heilige berg,
want de aarde
zal vol zijn van de kennis van de HEERE,
zoals het
water de bodem van de zee bedekt.
II Korinthe 5: 17
– 21
17 Daarom,
als iemand in Christus is, is hij een nieuwe schepping: het oude is
voorbijgegaan, zie, alles is nieuw geworden.
18 En dit
alles is uit God, Die ons met Zichzelf verzoend heeft door Jezus
Christus, en ons de bediening van de verzoening gegeven heeft;
19 want God
was het Die in Christus de wereld met Zichzelf verzoende, en aan hen
hun misdaden niet toerekende; en Hij heeft het woord van de verzoening
in ons gelegd.
20 Wij zijn
dan oezanten namens Christus, alsof God u door ons oproept. Namens
Christus smeken wij u: Laat u met God verzoenen.
21 Want Hem
Die geen zonde gekend heeft, qeeft Hij voor ons zonde gemaakt, opdat
wij zouden worden: gerechtigheid van God in Hem.
READ THE BOOK - THE BIBLE CHANGE YOUR LIFE
INFO: DE WEG - DE WAARHEID - HET LEVEN - FILM
Remember all victims of violence worldwide
DE WEG | DE WAARHEID | HET LEVEN | FILM | AUDIO
HOLYHOME.NL USE NO COOKIES - REPORT DEAD LINKS
Waard om te weten :
Een hartelijk welkom op de siteDeze pagina printen
Sitemap
Wie zoekt zal vinden
FAQ - HELP
Kerk
Zondag
Advent
Kerstfeest
Driekoningen
Vastentijd
Goede Vrijdag
Aswoensdag
Palmzondag
Palmpasen
De stille week
Witte donderdag
Stille zaterdag
Paaswake
Pasen - Paasfeest
Hemelvaartsdag
Pinksteren
Biddag
Dankdag
Avondmaal
Doop
Belijdenis
Oudjaarsdag
Nieuwjaarsdag
Sint Maarten
Sint Nicolaas
Halloween
Hervormingsdag
Dodenherdenking
Bevrijdingsdag
Koningsdag / Koninginnedag
Gebedsweek
Huwelijk
Begrafenis
Vakantie
Recreatie
Feest- en Gedenkdagen
Symbolen van herkenning
Leerzame antwoorden op levens- en geloofsvragen
Hebreeën 4:12 zegt: "Want levend en krachtig is het woord van God, en scherper dan een tweesnijdend zwaard: het dringt diep door tot waar ziel en geest, been en merg elkaar raken, en het is in staat de opvattingen en gedachten van het hart te ontleden". Lees eens: Het zwijgen van God
God heeft zoveel liefde voor de wereld, dat Hij Zijn enige Zoon heeft gegeven; zodat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft. Lees eens: God's Liefde
Schat onder handbereik
Bemoediging en troost
Bible-people - stories of famous men and women in the Bible
Bible-archaeology - archaeological evidence and the Bible
Bible-art - paintings and artworks of Bible events
Bible-top ten - ways to hell, films, heroes, villains, murders....
Bible-architecture - houses, palaces, fortresses
Women in the Bible - great women of the Bible
The Life of Jesus Christ - story, paintings, maps
Read more for Study Apocrypha, Historic Works
GELOOF EN LEVEN een
KLEINE HULP VOOR ONDERWEG
Wie zoekt zal vinden
Boeiende Series :
BijbelvertalingenBijbel en Kunst
Bijbels Prentenboek
Biblische Bildern
Encyclopedie
E-books en Pdf
Prachtige Bijbelse Schoolplaten
De Heilige Schrift
Het levende Woord van God
Aan de voeten van Jezus
Onder de Terebint
In de Wijngaard
De Bergrede
Gelijkenissen van Jezus
Oude Schoolplaten
De Zaligsprekingen van Jezus
Goede Vruchten
Geestesgaven
Tijd met Jezus
Film over Jezus
Barmhartigheid
Catechese lessen
Het Onze Vader
De Tien Geboden
Hoop en Verwachting
Bijzondere gebeurtenissen
De Bijbel is boeiend
Bijbelverhalen in beeld
Presentaties en Powerpoints
Bijbelse Onderwerpen
Vrede van God voor jou
Oude bijbel tegels
Informatie over alle kerken in Nederland: Kerkzoeker
Bible Study: The Bible alone!
L'étude biblique: Rien que la Bible!
Bibelstudium: Allein die Bibel!
Materiaal voor het Digibord
Werkbladen Bijbelverhalen Bijbellessen
OT Hebreeuws-Engels
NT Grieks-Engels
Naslagwerken
Belijdenissen
Een rijke bron
Missale Romanum + Afbeeldingen
Stripboek over Jezus
Christelijke Symbolen
Plaatjes Afbeeldingen Clipart
Evangelie op Postzegels
Harmonium Huisorgel
Godsdiensten en Religies
Herinnering aan Kerken
Christian Country Music
Muzikale ontspanning
Software voor Bijbelstudie
Hartverwarmende Klanken
Read and Hear the Holy Bible
Luisterbijbel
Bijbel voor Slechtzienden Begrippenlijst -1- -2-
Meer weten over de Psalmen, gezangen, liturgieën, belijdenisgeschriften: Catechismus, Dordtse Leerregels en veel andere informatie? . Kijk op: Online-bijbel.nl(What's good, use it)