HOME | STUDIEBIJBEL | BIJBELSTUDIES | BIJBELATLAS | BIJBELSEGESCHIEDENIS | NIEUWS
De Tien Geboden - HET TWEEDE GEBOD
De Bijbel is niet een boek wat je zomaar even van kaft tot kaft leest. Het kan lastig zijn om je weg door de Bijbel te vinden, als je niet weet wat zich wanneer heeft afgespeeld. Deze site kan je helpen om de Bijbel beter te leren kennen. Ontdek de bron van vrede, het Woord van God:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10Volgens
het boek Exodus, ontving Mozes op de top van de berg Horeb in de
woestijn Sinaï van de HERE ofwel JHWH op twee stenen tafels
Gij zult u geen gesneden beeld, noch enige
gelijkenis maken, van hetgeen boven in den hemel is, noch van
hetgeen onder op de aarde is, noch van hetgeen in de wateren onder de
aarde is. Gij zult u voor die niet buigen, noch hen
dienen; want Ik, de HEERE uw God, ben een ijverig God, Die de misdaad
der vaderen bezoek aan de kinderen, aan het derde, en aan het vierde
lid dergenen, die Mij haten; En doe barmhartigheid aan duizenden
dergenen, die Mij liefhebben, en Mijn geboden onderhouden.
Sleutelwoorden: rechtvaardigheid,
respect, gezag
Uitwerking
- Toets
telkens weer uw politieke spreken aan het Woord van God.
- Is
uw God wel de God van de Bijbel.
- Ga
niet op in materialisme en geef geen ruimte aan aanstootgevende en
Godonterende cultuuruitingen.
Aandachtspunten
God is de HEER van de schepping.
Gebruik
zorgvuldig de schepping, met
Voorkoming van uitputting en overproductie. Eerst denken, dan
doen.
God regeert de wereld(politiek). Hij is het begin en het
einde.
Heb God lief en niet het geld. Verslinger je niet aan idolen.
Winst is een levensmiddel geen levensdoel. Wees geen slaaf
van geld.
Het eigen ego is een afgod. Verhef je nimmer boven de ander.
Breng offers aan God, niet aan de zakelijke carrière. Geen
torens van Babel.
Redenen om met het bovenstaande rekening te houden
Als
je de bijbel erop naslaat, zie je hoe hij vol zit met beelden en
verhalen. Wat de Schrift ons te zeggen heeft, zijn geen abstracte
waarheden. De Schrift vertelt een geschiedenis en zij doet dat op
aanschouwelijke wijze. Zelfs over de onzichtbare God wordt op een heel
plastische manier gesproken: Hij voelt, Hij spreekt, Hij handelt als
een mens! En wanneer de Schrift ons wil zeggen hoe God is en wat Hij
aan mensen doet, gebruikt hij woorden van verte en nabijheid, beelden
van mens en natuur: de koning die over zijn volk regeert, de herder die
zijn schapen weidt, de man die zijn vrouw blijft liefhebben, de
geliefde die gezocht wordt in de stad, de vader die leven geeft, de
moeder die haar kind niet kan vergeten, de rots en de vaste burcht, het
schild dat beschermt... Wat een rijkdom aan
béélden! God treedt dus op met een veelheid van
gezichten. Nu eens wordt God de eeuwig vreedzame genoemd, dan weer de
strijdlustige voorvechter en de heftige minnaar. Soms is Hij de schoot
die je moederlijk omvat. En even later is Hij de Vader die je loslaat.
Als Israël weigert om beelden te maken van Jahweh, dan heeft
dit iets te maken met de vrees voor vreemde godsdiensten. Deze hebben
immers geprobeerd het goddelijke zichtbaar en tastbaar, maar vooral
hanteerbaar en bruikbaar te maken. Israël wilde elke
dubbelzinnigheid vermijden. Het wilde niet dat zijn God op dezelfde
wijze zou vereerd worden als die andere goden. Dan zou de indruk kunnen
ontstaan dat de God van Israël was zoals al die vreemde goden.
Dat Hij gewoon een god onder die vele andere was.
In het Oosten werden godenbeelden gezien als dragers van goddelijke
tegenwoordigheid. Door middel van dergelijke beelden probeerden mensen
vat te krijgen op goddelijke krachten. Het bezit van beelden gaf je een
zekere macht over de godheid zelf. De godheid wordt dan gevangen
gehouden in het beeld. Je kunt hem naar eigen behoeftes en noden naar
je hand zetten. De bijbel wijst dergelijke magie van de hand. Aan
mascottes en medailles moeten geen buitengewone krachten worden
toegeschreven. De God van Israël onttrekt zich aan de greep
van de mens. Je kunt Hem niet vastleggen. God laat zich niet opsluiten
in beelden, door mensenhanden gemaakt. Je kunt op geen enkele wijze
over Hem beschikken.
Als reddende God is Jahweh ook aan geen enkele plaats of tijd gebonden.
Juist daarom mag van Hem geen beeld gemaakt worden. Als men zich Jahweh
als een onbeweeglijke grootheid voorstelt, wordt zijn ware wezen
ontkend. In het verhaal van het volk van Israël heeft God zich
juist laten kennen als een beweeglijke God, die met zijn volk doorheen
de geschiedenis meetrekt. Er wordt een God getoond die vanuit zijn
onveranderende trouw aan mensen telkens ànders en elders is.
Deze God kun je niet in een vaststaand beeld vangen. Een statisch
godsbeeld - 'zo is het en niet anders' - laat weinig ruimte voor die
eigenheid van God.
De voorstelling die wij ons van God maken, kan een aantrekkelijk beeld zijn:
Onze-Lieve-Heer,
God zorgt voor ons, wat God doet, is welgedaan, enz. Het kan ook een
afschrikwekkend beeld zijn: God kijkt voortdurend op je vingers, God
laat niet met zich spotten, God oordeelt streng. Het kan een vroom
beeld zijn: God als een troost bij verdriet. Het kan een verzachtende
zalf zijn op wonden (onrecht en lijden) die mensen te verduren krijgen.
Een God die moet instaan voor het vervullen van je wensen en het
welslagen van je ondernemingen. Een God die verplicht wordt je gebeden
te verhoren, je vragen te beantwoorden en je problemen op te lossen.
Een God die je rust en veiligheid biedt. Of het is een droombeeld dat
wij volstoppen met onvervulde wensen. Of een spookbeeld, het resultaat
van een onverwerkt verleden, van allerhande frustraties en
angstgevoelens.
Het is bedroevend te zien hoe verstandige mensen, op hun
terrein goed onderlegd, soms een reeds lang achterhaald en zelfs
infantiel godsbeeld blijven hanteren, om vervolgens zulke god af te
wijzen.
Het blijkt dat
we ten aanzien van onze eigen belangen wel overal rekening mee houden.
UIT DANKBAARHEID GAAN VOOR HET
BESTE RESULTAAT
In Zijn onderwijs in de
Bergrede zei Jezus: "Wie dan één van de kleinste
dezer geboden ontbindt en de mensen zo leert, zal zeer klein heten in
het Koninkrijk der hemelen; doch wie ze doet en leert [ook de kleinste
geboden], die zal groot heten in het Koninkrijk der hemelen" (Matth.
5:19). In deze gehele rede verklaarde, verduidelijkte en verheerlijkte
Jezus de Tien Geboden. Hij toonde aan dat deze geestelijke wet een
levende wet is – zoals de wet van de zwaartekracht of van de
traagheid. Wanneer u deze wet schendt, wordt u geschonden!
Wij hebben gezien dat wanneer mensen of volken het eerste gebod overtreden ("Gij zult geen andere goden voor mijn aangezicht hebben"), zij daarmee onvermijdelijk de straf van lijden en ellende over zichzelf en hun nageslacht brengen. Zij snijden zich af van de oorsprong van hun bestaan, van het doel van het leven, van de wetten die hun geluk, vrede en vreugde zouden hebben geschonken. Veel mensen die van de ware God zijn afgesneden, zijn leeg, gefrustreerd en diep ongelukkig. En of het nu wordt veroorzaakt door de verschrikkingen van oorlog, individuele geweldpleging, of eenvoudig door het ontbinden van vergankelijk menselijk vlees, het uiteindelijke lot van alle van God afgesneden mensen is een oneervolle dood – zonder hoop op of belofte van een eeuwig leven erna.
omeinen 6:23 Want het
loon, dat de zonde geeft, is de dood, maar de genade, die God schenkt,
is het eeuwige leven in Christus Jezus, onze Here.
Openbaring 21:8 Maar de lafhartigen, de ongelovigen, de verfoeilijken, de moordenaars, de hoereerders, de tovenaars, de afgodendienaars, en alle leugenaars; hun deel is in de poel, die brandt van vuur en zwavel: dit is de tweede dood.
Het
tweede gebod
De mens is dus onvolledig doordat
hij zich heeft afgesneden van de zuivere aanbidding van de ware God.
Toch moet hij alleen die God aanbidden: "Gij zult geen andere goden
voor mijn aangezicht hebben."
Het tweede gebod leert ons hoe
wij de ware God moeten aanbidden, welke valkuilen wij bij onze
aanbidding dienen te vermijden, en welke duurzame zegen of straf ons
nageslacht staat te wachten als gevolg van de wijze waarop wij de
Almachtige God aanbidden.
Exodus 20:4 Gij zult u
geen gesneden beeld maken noch enige gestalte van wat boven in de
hemel, noch van wat beneden op de aarde, noch van wat in de wateren
onder de aarde is. 5 Gij zult u voor die niet buigen, noch
hen dienen; want Ik, de Here, uw God, ben een naijverig God, die de
ongerechtigheid der vaderen bezoek aan de kinderen, aan het derde en
aan het vierde geslacht van hen die Mij haten, 6 en die
barmhartigheid doe aan duizenden van hen die Mij liefhebben en mijn
geboden onderhouden.
Het natuurlijke denken van de
mens schreeuwt als het ware om iets wat hem helpt bij zijn aanbidding
van God. Hij wil iets tastbaars wat hem aan de onzichtbare God
'herinnert' – een 'hulpmiddel' bij het aanbidden. Dit is
echter precies wat in dit gebod wordt verboden!
Jezus zei:
Johannes 4:23 maar de ure komt en is nu, dat de waarachtige
aanbidders de Vader aanbidden zullen in geest en in waarheid; want de
Vader zoekt zulke aanbidders.
Merk op dat het uitsluitend de "waarachtige" aanbidders zijn
die in staat zijn de Vader in geest en in waarheid te aanbidden. Vele
anderen nemen de een of andere vorm van aanbidding aan, maar omdat zij
hun aanbidding door een vals begrip van God beperken, is het vrijwel
tevergeefs.
Vers 24 God is geest en wie Hem aanbidden, moeten
aanbidden in geest en in waarheid.
Zodra iemand de een of andere
uitbeelding van God maakt, miskent Hij dat wat in God essentieel is.
God is het wezen van alle macht, van alle wijsheid, van alle liefde.
God is onbegrensd. Wanneer de mens een mentaal of fysiek beeld van God
opricht, beperkt hij automatisch in zijn eigen gedachten en aanbidding
de God die niet beperkt kan worden!
De
grondslag van afgoderij
Menigmaal waarschuwde God, na de
Tien Geboden te hebben herhaald, Israël tegen elke vorm van
afgoderij.
Leviticus 26:1 Gij zult u geen afgoden maken; een
gesneden beeld noch een gewijde steen zult gij u oprichten; ook een
steen met beeldhouwwerk zult gij in uw land niet zetten, om u daarvoor
neder te buigen, want Ik ben de Here, uw God.
Onophoudelijk keerde God zich
tegen iedere afgod en ieder afgodsbeeld dat bij aanbidding werd
gebruikt.
Laten wij echter, om alle
misverstand te voorkomen, even bij dit punt stilstaan en erop wijzen
dat God niet beeldende kunst veroordeelt, maar het oprichten van een
beeld of enige andere voorstelling om u daarvoor neer te buigen. In het
oorspronkelijke gebod in Exodus 20:4-6 veroordeelt God niet elk
gesneden beeld en iedere afbeelding, maar, zoals het gebod zegt: "Gij
zult u voor die niet buigen, noch hen dienen." Het is dus het gebruik
van kunst als 'hulpmiddel' bij het aanbidden dat God veroordeelt!
De ware basis van alle afgoderij
is dat de eigenzinnige, opstandige mens weigert zich over te geven om
de ware God te aanbidden op de wijze die Hij gebiedt! Doordat de mens
de ware God niet werkelijk kent, noch Zijn Geest bezit, meent hij een
'hulpmiddel' of 'voorstelling' nodig te hebben om hem bij te staan in
de aanbidding van het door hemzelf uitgedachte begrip van God. Let erop
dat dit tweede gebod niet spreekt over de aanbidding van een afgod
– dat wordt verboden in het eerste gebod. Dit tweede gebod
verbiedt het gebruik van stoffelijke 'hulpmiddelen' bij het aanbidden
van de onzichtbare God.
Iemand die bekeerd is kent God
Niemand die God werkelijk kent als zijn Vader – niemand die
in dagelijks contact met Hem leeft – heeft een beeld of
voorstelling nodig om hem bij het bidden te helpen. Indien iemand meent
een dergelijk hulpmiddel nodig te hebben, komt dat eenvoudig omdat hij
God niet heeft leren kennen – en omdat hij ongetwijfeld niet
is vervuld van, noch wordt geleid door de heilige Geest van God.
Teneinde God in de geest te aanbidden, moet u de heilige Geest hebben.
Romeinen 8:9 Gij
daarentegen zijt niet in het vlees, maar in de Geest, althans, indien
de Geest Gods in u woont. Indien iemand echter de Geest van Christus
niet heeft, die behoort Hem niet toe.
God schenkt Zijn heilige Geest
echter alleen na bekering en doop, en alleen aan hen "die Hem
gehoorzaam zijn" (Hand. 2:38; 5:32). In onze tijd geven slechts zeer
weinig mensen zich werkelijk over om God te gehoorzamen, met Hem te
wandelen, Hem te laten heersen over al hun gedachten, woorden en daden.
Derhalve kennen zij God niet. Hij lijkt ver weg – onwerkelijk
– vaag. Zij hebben een fysieke 'herinnering' of
oriëntatiepunt nodig, die hen moet helpen zich te realiseren
dat Hij bestaat en er is om hun gebeden te verhoren!
Afbeeldingen van Jezus
Duizenden belijdende christenen gebruiken bij hun aanbidding
voorstellingen of afbeeldingen van een zogenaamde Jezus Christus; zij
hangen die zelfs duidelijk zichtbaar in hun woning op. Wat zegt de
Bijbel aangaande dergelijke afbeeldingen?
In de allereerste plaats verbiedt het tweede gebod
nadrukkelijk het gebruik van ieder voorwerp dat God moet voorstellen of
gemakkelijk voorwerp van aanbidding kan worden. Jezus Christus is God.
Hebreen 1:8 maar van de
Zoon [zegt de Vader]: Uw troon, o God, is in alle eeuwigheid en de
scepter der rechtmatigheid is de scepter van zijn koningschap.
Aangezien Christus God is, geldt dit verbod direct elke
afbeelding of gelijkenis van Zijn persoon!
Voor hen die over dit punt willen
'redeneren' of argumenteren zij bovendien vermeld, dat die zogenaamde
portretten van Christus niet de geringste gelijkenis vertonen met het
werkelijke uiterlijk van Jezus Christus! Als mens was Jezus een Jood.
Hebreen 7:14 het is immers duidelijk, dat onze Here
uit Juda…
De gelaatstrekken in de meeste vermeende portretten van Hem zijn
duidelijk niet-Joods!
Als het Woord van God inspireerde
Christus de apostel Paulus om te schrijven:
1 Corinthe 11:14 Leert de natuur zelf u niet, dat,
indien een man lang haar draagt, dit een schande voor hem is.
Toch laten deze afbeeldingen onveranderlijk een man zien met
lang haar, weke, vrouwelijke gelaatstrekken, en een sentimentele,
schijnheilige blik in de ogen.
Dit is niet de Christus van de Bijbel!
Jezus was zonder enige twijfel
een zeer manlijke verschijning. Als jongeman was Hij timmerman en
werkte Hij veel in de open lucht. En ook in de periode van Zijn
predikambt bracht Hij het grootste deel van Zijn tijd buitenshuis door.
Mannen die afgebeeld staan op oude munten uit die Romeinse periode
hebben kort geknipt haar.
De meeste kruisbeelden, portretten en voorstellingen van
Jezus zijn dus volledig in strijd met elke beschrijving van Hem die in
het heilige Woord van God wordt gegeven! Ze geven een in alle opzichten
onjuist beeld van de ware Jezus Christus.
Jezus' gezicht moet er verweerd
en gebruind hebben uitgezien. Hij had geen vrouwelijk voorkomen en Zijn
haar was kort als dat van een man. Hij had geen fijne, aristocratische
trekken, maar, zoals Hij Jesaja inspireerde Zijn menselijke
verschijning te beschrijven:
Jesaja 53:2
… hij had gestalte noch luister, dat wij hem zouden hebben
aangezien, noch gedaante, dat wij hem zouden hebben begeerd.
Als mens was Jezus een normale, gezonde, misschien wat
robuust uitziende jonge Jood van begin dertig, die met ernst en
overtuiging de boodschap predikte van Gods weldra komende Koninkrijk of
heerschappij over deze aarde.
Als wij echter aan Jezus'
uiterlijk denken, moeten wij, althans in algemene zin, bedenken hoe Hij
er vandaag uitziet. Hij heeft dit voor ons beschreven in Openbaring 1.
Openbaring 1:14 en zijn
hoofd en zijn haren waren wit als witte wol, als sneeuw, en zijn ogen
als een vuurvlam; 15 en zijn voeten waren gelijk koperbrons,
als in een oven gloeiend gemaakt, en zijn stem was als een geluid van
vele wateren. 16 En Hij had zeven sterren in zijn rechterhand
en uit zijn mond kwam een tweesnijdend scherp zwaard; en zijn aanzien
was gelijk de zon schijnt in haar kracht. 17 En toen ik Hem
zag, viel ik als dood voor zijn voeten; en Hij legde zijn rechterhand
op mij en zeide: Wees niet bevreesd, Ik ben de eerste en de laatste.
Het gelaat van Jezus straalt nu
schittering en macht uit. Als menselijk wezen zou u Hem niet recht
durven aankijken!
Velen zullen beweren dat zij deze
portretten of afbeeldingen niet aanbidden. Dat is misschien zo. Maar
een dergelijk vals beeld of begrip van Christus komt hun ongetwijfeld
heel dikwijls in de geest als zij aan Christus denken, of als zij
bidden. Deze valse portretten en beelden komen in feite tussen hen en
Christus te staan. Ze scheiden de aanbidder en Christus!
Indien u zulke afbeeldingen of
portretten van Christus gebruikt, overtreedt u het tweede gebod! En u
beperkt in ernstige mate uw begrip van de levende Christus –
die nu in heerlijkheid zit aan de rechterhand van God in de hemel,
terwijl Zijn gelaat straalt als de zon!
Aanbidding van systemen en
instellingen
Een der meest voorkomende vormen van moderne afgoderij is dat
men van zijn eigen kerk of samenleving een afgod maakt. Voor veel
mensen wordt de samenleving van deze wereld – met haar
voorschriften, gewoonten en tradities – letterlijk een god.
Veel mensen zijn vreselijk bang iets te doen wat als anders of 'raar'
zou kunnen worden beschouwd. Zij vinden dat men zich aan deze wereld en
haar gewoonten moet conformeren.
Maar
God gebiedt:
Romeinen 12:2 En wordt
niet gelijkvormig aan deze wereld, maar wordt hervormd door de
vernieuwing van uw denken, opdat gij moogt erkennen wat de wil van God
is, het goede, welgevallige en volkomene.
Gehoorzaamheid aan dit gebod moet wel erg moeilijk schijnen
voor mensen die menen dat wat andere mensen denken, zeggen en doen,
juist moet zijn.
De Bijbel laat zien dat in Jezus'
tijd vele mensen in hun aanbidding te kort schoten:
Johannes 12:43 want zij waren gesteld op de eer der mensen,
meer dan op de eer van God.
Mensen willen 'er bij horen', ze
willen net zo spreken en doen als hun collega's, familieleden, hun kerk
of de maatschappij, in plaats van gehoor te geven aan de rechtstreekse
geboden van God. Zij zijn schuldig aan afgoderij. Een bepaalde groep
mensen of een organisatie wordt voor u een afgod in de plaats van de
ware God!
Ook het ritueel in een kerkdienst
is een gevaar, want hoe verfijnd het ritueel van sommige instellingen
ook moge zijn, het is en blijft een fysieke gewaarwording voor de mens
en is geen geldig substituut voor de zuivere aanbidding van God "in
geest". De Bijbel waarschuwt ondubbelzinnig dat de mensen van onze tijd
"een schijn van godsvrucht" hebben, maar "de kracht daarvan
verloochend" hebben (2 Tim. 3:5).
De ware God is de onzichtbare,
Eeuwige Schepper en Heerser van het universum. Hoe dient u Hem te
aanbidden? Hij antwoordt:
Jesaja 66:2 Dit alles
heeft immers mijn hand gemaakt en zo is dit alles ontstaan, luidt het
woord des Heren; op zulken sla Ik acht: op de ellendige [behoeftige,
arme, nederige], de verslagene van geest en wie voor mijn woord beeft.
U moet God rechtstreeks aanbidden
– en met een nederig en bereidwillig hart. U moet Gods Woord
bestuderen, bereid zijn u erdoor te laten corrigeren, en beven voor het
gezag dat het over uw leven heeft! Met een hart dat bewezen heeft zich
in berouw en gehoorzaamheid te onderwerpen, dient dagelijks op uw
knieën tot God in de hemel te bidden, en ook in stil gebed
tijdens uw dagelijks werk. U moet Hem leren kennen en liefhebben als uw
Vader.
Evenals Henoch, Noach en Abraham
moet u leren 'wandelen met God' en voortdurend en in toenemende mate,
met steeds grotere toewijding, in gemeenschap met Hem zijn, elke dag
van uw leven. Dan zult u er, geleid door Zijn Geest nooit aan denken
een beeld of portret te gebruiken als hulpmiddel bij gebed en
aanbidding van de grote soevereine Heerser van dit universum, uw
persoonlijke Vader in de hemel.
Een
ernstige waarschuwing en belofte
Wij hebben gezien dat God het maken van elke gelijkenis of beeld van
Hem verbiedt:
Exodus 20:5 Gij zult u voor die niet buigen, noch
hen dienen; want Ik, de Here, uw God, ben een naijverig God, die de
ongerechtigheid der vaderen bezoek aan de kinderen, aan het derde en
aan het vierde geslacht van hen die Mij haten, 6 en die
barmhartigheid doe aan duizenden van hen die Mij liefhebben en mijn
geboden onderhouden.
Omdat God onze Vader is, is Hij
in liefde ijverig voor ons eeuwig welzijn. Hij waakt angstvallig over
ons, in de zin dat Hij niet wil dat door Zijn kinderen valse goden
worden aanbeden. Dit is uiteraard voor ons eigen welzijn!
Indien wij in een afgodische en
ijdele vorm van aanbidding volharden, dan, zegt God, zal Hij onze
ongerechtigheid aan onze kinderen, kleinkinderen en achterkleinkinderen
wreken. Deze verklaring en dit beginsel heeft vele implicaties.
Eén betekenis is in dit verband evenwel zeer
duidelijk. Indien mensen bij aanbidding een gelijkenis, een afbeelding
of iets anders in de plaats van God stellen en onder de invloed van
deze valse aanbidding raken, dan schaden zij niet alleen zichzelf, maar
tevens hun kinderen en kleinkinderen! Het punt is dat hun onjuiste
opvatting van aanbidding op hun kinderen zal worden overgedragen en
daardoor hun leven en geluk zal verminken en verwoesten! Het is een
ernstig en verschrikkelijk vergrijp op deze wijze een valse
voorstelling van God aan uw kinderen over te dragen. Het is een van de
schrikwekkendste dingen die iemand kan doen! Maar gekoppeld aan deze
waarschuwing geeft God een genadige belofte aan hen die bereid zijn Hem
te aanbidden zoals Hij gebiedt. Voor deze mensen is Hij een
liefhebbende en barmhartige God, "die barmhartigheid doe aan duizenden
van hen die Mij liefhebben en mijn geboden onderhouden".
Wij zien hier een opmerkelijke
tegenstelling. God wreekt de ongerechtigheid der vaderen slechts tot
aan het derde en vierde geslacht alvorens tussenbeide te komen met
genadige bestraffing en het doen ontwaken tot waarheid. Maar Hij toont
barmhartigheid tot aan het duizendste geslacht.
God roept mensen in Zijn eigen
directe geestelijke aanwezigheid, opdat zij hun Schepper rechtstreeks
aanbidden. De mensen kunnen de grote God van het universum werkelijk
leren kennen als hun persoonlijke Vader. Dagelijks kunnen zij met Hem
wandelen, met Hem spreken. Wanneer iemand ophoudt met deze
rechtstreekse, persoonlijke aanbidding van de Eeuwige God, dan brengt
hij de vernietiging van zijn eigen karakter teweeg – hij
overtreedt immers het gebod van God.
Dit is de betekenis en de kracht van het tweede gebod.
Het blijkt dat we ten aanzien van onze eigen belangen wel
overal rekening mee houden.
UIT DANKBAARHEID GAAN VOOR
INNOVATIE VAN JE HANDELEN
De profeet David was een man naar Gods hart (Hand. 13:22). David
schreef:
Psalmen
119:97 Hoe lief heb ik uw wet! Zij is mijn overdenking de
ganse dag.
David bestudeerde en overpeinsde Gods wet dagelijks! Hij leerde de wet
op elke situatie in het leven toe te passen.
Dit schonk hem wijsheid.
Vers 98 Uw gebod maakt mij wijzer dan mijn vijanden, want het
is altoos bij mij.
Gods wet wees David de weg die hij diende te gaan – schonk
hem een levenswijze.
Vers 105 Uw woord is een lamp voor mijn voet en een licht op
mijn pad.
In deze 119e Psalm verklaarde David voortdurend hoe lief hij Gods wet
had en hoe hij deze wet als richtsnoer voor zijn leven gebruikte. Doet
u dat ook?
De meeste mensen is geleerd dat Gods wet is afgeschaft. Of anders heeft
u zich eenvoudig niet gerealiseerd dat het de enige levenswijze is die
de mens geluk en vreugde zal brengen. U wist niet dat Gods wet de
natuur en het karakter van God openbaart. En God gebiedt ons:
1 Petrus 1:16 … Weest heilig, want Ik ben heilig.
Bedenk dat christenen, de 'kleine kudde' van Jezus, worden aangeduid
als degenen, die de geboden van God bewaren en het getuigenis van Jezus
hebben.
Openbaring 12:17 En de draak werd toornig op de vrouw en ging
heen om oorlog te voeren tegen de overigen van haar nageslacht, die de
geboden van God bewaren en het getuigenis van Jezus hebben.
God geeft ons de volgende beschrijving van het karakter van Zijn
heiligen:
Openbaring 14:12 Hier blijkt de volharding der heiligen, die
de geboden Gods en het geloof in Jezus bewaren.
Indien u wilt worden gerekend tot Gods kinderen, dan dient u dit
levende geloof – dit gehoorzame geloof – in de
Almachtige God te hebben door Jezus Christus Zijn leven in u te laten
leven! Dan dient u Gods geestelijke wet, zoals die wordt geopenbaard in
de Tien Geboden, te begrijpen en te onderhouden, al is het ook met
vallen en opstaan.
Het blijkt dat we ten aanzien van onze eigen belangen wel overal
rekening mee houden. Met diezelfde vastberadenheid zouden we
ook de geest van het eerste gebod dienen te implanteren in onze
levenstijl.
TOT
BESLUIT DIT GEBOD
Vergeet niet de wet van Christus
"de wet van Christus" (1 Kor. 9:21)
Voor Voor christenen is niet de wet
van Mozes de leefregel. Hoe God wil dat wij zullen leven vinden we in
het Nieuwe Testament, in het onderwijs van Jezus en in het onderwijs
van de apostelen. Deze gedeelten van de bijbel zijn immers
rechtstreeks tot ons, christenen, gericht. Het onderwijs van de
apostelen vinden we in de brieven van het Nieuwe Testament. Daar, en in
het onderwijs van Jezus, staat hoe wij moeten leven.
Wij moeten leren om de geboden van Jezus te onderhouden
(Mattheus 28:19). Ook op andere plaatsen spreekt de Here Jezus
over zijn geboden (Johannes 14:15,21; 15:10)
Jezus heeft ons een nieuw gebod gegeven (Johannes 13:34). Voor ons
geldt de eis der liefde, daar moeten we naar wandelen
(Romeinen 14:15). We zijn schuldig om lief te hebben (Rom.
13:8).
Wij moeten doen wat de apostelen ons in het Nieuwe Testament hebben
voorgeschreven. We moeten ons houden aan het onderwijs der apostelen.
- "Wie God kent hoort naar ons (de apostelen); wie uit God niet is
hoort naar ons niet"
(1 Johannes 4:6)
Jezus verwacht gehoorzaamheid van ons. "Wat noemt gij mij Here Here en
doet niet hetgeen Ik zeg" (Lucas 6:46). Als we Jezus Heer noemen dan
verwacht de Here Jezus ook dat we Hem als Heer gehoorzamen.
We moeten daders van het woord zijn (Jak. 1:22). We moeten doen wat in
de bijbel staat. Geloof en gehoorzaamheid horen bij elkaar.
In het onderwijs van de apostelen worden 9 van de 10 geboden van de wet
van Mozes herhaald en bekrachtigd. Alleen het sabbatsgebod ontbreekt.
Dat komt omdat het sabbatsgebod speciaal het teken was van het verbond
van Mozes. Wij staan als christenen niet onder dit verbond en daarom
vinden we in het Nieuw Testament geen enkele opdracht om de sabbat te
houden. Integendeel er wordt juist gewaarschuwd tegen het verplicht
houden van de sabbat (Kol. 2:16,17; zie ook Romeinen 14:5).
De leefregel voor de Christen wordt gevormd door de geboden van Jezus,
door het onderwijs van de apostelen, en de leiding van de Heilige Geest.
Gij zult de naam van de Heer, uw God, niet zonder eerbied gebruiken.
“Ik eerbiedig”, is een positieve vertaling van dit
gebod. Dit woord
lijkt bedoeld om de naam JHWH (de Godsnaam die hier vertaald
is met ‘Heer’) zuiver te houden en voor ieder
mogelijk misbruik te
vrijwaren. God mag niet voor welk karretje dan ook gespannen
worden; elk ongepast gebruik van de naam van God is uit den boze
vanwege ‘de eerbied die men aan het mysterie van God zelf
verschuldigd is en aan heel de sacrale werkelijkheid, die deze naam
oproept.’
Naar een volgend gebod : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
READ THE BOOK - THE BIBLE CHANGE YOUR LIFE
INFO: DE WEG - DE WAARHEID - HET LEVEN - FILM
Remember all victims of violence worldwide
DE WEG | DE WAARHEID | HET LEVEN | FILM | AUDIO
HOLYHOME.NL USE NO COOKIES - REPORT DEAD LINKS
Waard om te weten :
Een hartelijk welkom op de siteDeze pagina printen
Sitemap
Wie zoekt zal vinden
FAQ - HELP
Kerk
Zondag
Advent
Kerstfeest
Driekoningen
Vastentijd
Goede Vrijdag
Aswoensdag
Palmzondag
Palmpasen
De stille week
Witte donderdag
Stille zaterdag
Paaswake
Pasen - Paasfeest
Hemelvaartsdag
Pinksteren
Biddag
Dankdag
Avondmaal
Doop
Belijdenis
Oudjaarsdag
Nieuwjaarsdag
Sint Maarten
Sint Nicolaas
Halloween
Hervormingsdag
Dodenherdenking
Bevrijdingsdag
Koningsdag / Koninginnedag
Gebedsweek
Huwelijk
Begrafenis
Vakantie
Recreatie
Feest- en Gedenkdagen
Symbolen van herkenning
Leerzame antwoorden op levens- en geloofsvragen
Hebreeën 4:12 zegt: "Want levend en krachtig is het woord van God, en scherper dan een tweesnijdend zwaard: het dringt diep door tot waar ziel en geest, been en merg elkaar raken, en het is in staat de opvattingen en gedachten van het hart te ontleden". Lees eens: Het zwijgen van God
God heeft zoveel liefde voor de wereld, dat Hij Zijn enige Zoon heeft gegeven; zodat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft. Lees eens: God's Liefde
Schat onder handbereik
Bemoediging en troost
Bible-people - stories of famous men and women in the Bible
Bible-archaeology - archaeological evidence and the Bible
Bible-art - paintings and artworks of Bible events
Bible-top ten - ways to hell, films, heroes, villains, murders....
Bible-architecture - houses, palaces, fortresses
Women in the Bible - great women of the Bible
The Life of Jesus Christ - story, paintings, maps
Read more for Study Apocrypha, Historic Works
GELOOF EN LEVEN een
KLEINE HULP VOOR ONDERWEG
Wie zoekt zal vinden
Boeiende Series :
BijbelvertalingenBijbel en Kunst
Bijbels Prentenboek
Biblische Bildern
Encyclopedie
E-books en Pdf
Prachtige Bijbelse Schoolplaten
De Heilige Schrift
Het levende Woord van God
Aan de voeten van Jezus
Onder de Terebint
In de Wijngaard
De Bergrede
Gelijkenissen van Jezus
Oude Schoolplaten
De Zaligsprekingen van Jezus
Goede Vruchten
Geestesgaven
Tijd met Jezus
Film over Jezus
Barmhartigheid
Catechese lessen
Het Onze Vader
De Tien Geboden
Hoop en Verwachting
Bijzondere gebeurtenissen
De Bijbel is boeiend
Bijbelverhalen in beeld
Presentaties en Powerpoints
Bijbelse Onderwerpen
Vrede van God voor jou
Oude bijbel tegels
Informatie over alle kerken in Nederland: Kerkzoeker
Bible Study: The Bible alone!
L'étude biblique: Rien que la Bible!
Bibelstudium: Allein die Bibel!
Materiaal voor het Digibord
Werkbladen Bijbelverhalen Bijbellessen
OT Hebreeuws-Engels
NT Grieks-Engels
Naslagwerken
Belijdenissen
Een rijke bron
Missale Romanum + Afbeeldingen
Stripboek over Jezus
Christelijke Symbolen
Plaatjes Afbeeldingen Clipart
Evangelie op Postzegels
Harmonium Huisorgel
Godsdiensten en Religies
Herinnering aan Kerken
Christian Country Music
Muzikale ontspanning
Software voor Bijbelstudie
Hartverwarmende Klanken
Read and Hear the Holy Bible
Luisterbijbel
Bijbel voor Slechtzienden Begrippenlijst -1- -2-
Meer weten over de Psalmen, gezangen, liturgieën, belijdenisgeschriften: Catechismus, Dordtse Leerregels en veel andere informatie? . Kijk op: Online-bijbel.nl(What's good, use it)