HOME | STUDIEBIJBEL | BIJBELSTUDIES | BIJBELATLAS | BIJBELSEGESCHIEDENIS | NIEUWS
De
Tien Geboden - HET DERDE GEBOD
De Bijbel is niet een boek wat je zomaar even van kaft tot kaft leest. Het kan lastig zijn om je weg door de Bijbel te vinden, als je niet weet wat zich wanneer heeft afgespeeld. Deze site kan je helpen om de Bijbel beter te leren kennen. Ontdek de bron van vrede, het Woord van God:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10Volgens
het boek Exodus, ontving Mozes op de top van de berg Horeb in de
woestijn Sinaï van de HERE ofwel JHWH op twee stenen tafels
Gij zult
den naam des HEEREN uws Gods niet ijdellijk gebruiken; want de HEERE
zal niet onschuldig houden, die Zijn naam ijdellijk gebruikt.
Kernwoorden:
gehoorzaamheid, gerechtigheid, toewijding
Uitwerking
- Vloek niet.
- Misbruik Gods naam niet ter vergroting van de eigen
- handel en gebruik geen merknamen of reclame-uitingen met religieuze
bijklank
.
- Eerbiedig Gods naamrecht absoluut.
- Gebruik Gods Naam met eerbied. Ook in het politieke debat.
Sleutelwoorden: Liefhebben en Eerbied
Aandachtspunten
God
is de Heere van de schepping. Gebruik zorgvuldig de schepping, met
voorkoming van uitputting en overproductie.
God regeert de wereld(politiek).
Heb God lief en niet het geld.
Winst is een levensmiddel geen levensdoel.
Het eigen ego is een afgod.
Breng offers aan God, niet aan de zakelijke carrière.
Redenen om met het bovenstaande rekening te houden
Om
dit gebod ten volle te kunnen begrijpen, past enige uitleg rond het
belang dat de omgeving van Israël hechtte aan de kennis van de
naam. In onze cultuur wordt een bepaalde naam gegeven omdat men er een
voorliefde voor heeft. In Klein-Azië en Egypte daarentegen
werd een nauw verband gelegd tussen de naam en het wezen van de mens.
Wie iemands naam kende, kon zich een beter beeld vormen van zijn wezen
en op die manier macht over hem uitoefenen. Dat gold ook voor de
relatie met de goden. De kennis van hun naam maakte het mogelijk om met
magische formules over hen te beschikken en hen dienstbaar te maken aan
de mensen. Daarom probeerden veel goden hun echte naam te verbergen,
zodat ze niet ter beschikking van mensen moesten staan.
God neemt daar afstand van: Hij openbaart zijn naam waarin hij
bovendien radicaal de kant kiest van de mensen: ‘Ik ben die
is’ of in een andere vertaling: ‘Ik zal er zijn
voor u’.
Via het gebed, riten, tekens en sacramenten kunnen gelovigen zijn naam
‘eer’ aandoen.
Van
misbruik van de naam van God spreken we in de hiernavolgende gevallen.
Misbruik door bijgeloof en magie
Bijgeloof
betekent ‘verkeerd, vals geloof’, maar ook een
onechte geloofshouding. Bijgeloof veronderstelt een magisch wereldbeeld
en het aanvaarden van onverklaarbare machten en krachten waaraan de
mens zich onderworpen voelt en die hij door magische handelingen
probeert te beïnvloeden en gunstig te stemmen. Wie bijgelovig
ingesteld is, mist het vertrouwen dat de mens alleen gedragen wordt
door Gods liefde en goedheid en dat hij alleen van Hem zijn heil kan
verwachten. Bijgeloof staat een persoonlijke relatie met God in de weg.
De mens vlucht in een schijnwereld.
Magie
is verwant met bijgeloof en moet worden gezien als een vorm van
occultisme. Het occultisme houdt zich bezig met natuurverschijnselen en
psychische verschijnselen die de gewone wetmatigheden lijken te
overstijgen. Door middel van bepaalde praktijken (het dansen van glazen
en tafels, automatisch schrijven, pendelen, in een kristallen bol
kijken, bandopnames…) wil men in contact treden met het
‘bovennatuurlijke’, met overledenen en geesten.
Deze vorm van occultisme noemt men spiritisme. Een tweede vorm van
occultisme is de magie. Door beheersing van vermeende geheime krachten
wil men een negatief of een positief effect bereiken.
Zowel door bijgeloof als magie willen mensen beschikken over Gods
vrijheid en zijn bevrijdende zorg voor de mensen. God wordt dan een
onvrije afgod, de mens een slaaf van deze afgod.
Machtsmisbruik
in naam van God
In de
geschiedenis zijn er verschrikkelijke dingen gebeurd in naam van God.
Ook de Kerk is in de loop van haar geschiedenis meer dan eens bezweken
voor de verleiding van de macht. Telkens weer heeft de mens de neiging
om God in zijn eigen kleine wereld binnen te halen en Hem te misbruiken
om eigen menselijke belangen te dienen, om eigen ideeën en
overtuigingen door te drukken, om bestaande machtsposities goed te
praten, om bestaande toestanden en sociale wantoestanden heilig en
onaantastbaar te verklaren.
Zo werd Gods naam gebruikt om het onderscheid tussen rijk en arm te
rechtvaardigen, om de verdrukte arbeiders stil te houden, om
de ondergeschikte plaats van de vrouw te verdedigen. In Gods naam werd
er gekoloniseerd en werden mensen tot slaaf gemaakt. In Gods
naam werden dodelijke wapens gezegend, kruistochten gehouden, miljoenen
mensen gedood... Met God-aan-onze-kant waren wij eerst met de Russen
tegen de Duitsers en nadien met de Duitsers tegen de Russen. Ook
tijdens de Tweede Wereldoorlog droegen de Duitse soldaten de leuze
'Gott mit uns' op de gespen van hun koppelriemen. Bij de Fransen stond
diezelfde God duidelijk aan hun kant: 'Dieu le veut', terwijl de
Engelsen Hem aan hun zijde wisten: 'In God we trust'... Zo wordt de
naam van God weerloos en kwetsbaar overgeleverd aan de willekeur van
mensen.
Daartegenover
klinkt dit derde woord: 'Houd mijn naam in ere. Laat mijn naam niet
zomaar te pas en te onpas vallen. Noem mijn naam niet bij dingen waar
Ik niets mee te maken wil hebben'. Als wij dit negatieve
grensverbod willen ombuigen tot een positief streefgebod,
kunnen we een dubbele richting uit. Aan Gods naam houden wij enerzijds
een belofte over (‘God ziet om naar mensen’)
anderzijds ligt in zijn naam onze opdracht om deze naam van
God (‘Ik zal er zijn voor u’) waar te
maken.
Het blijkt
dat we ten aanzien van onze eigen belangen wel overal rekening mee
houden
UIT DANKBAARHEID GAAN VOOR HET
BESTE RESULTAAT
Komt God werkelijk op de
eerste plaats in uw leven? Een in de Verenigde Staten gehouden
enquête onder 1500 studenten wees uit dat er twee soorten van
waarden zijn die zij naar hun zeggen aanhangen: in de eerste plaats
waarden die henzelf, hun familie en hun vrienden betreffen; in de
tweede plaats waarden die de mensheid (in het algemeen) en God
betreffen.
Het is opmerkelijk dat bij deze
'ontwikkelde' jonge mensen God op de laatste plaats komt! Toch zei 90
procent van alle ondervraagden in God te geloven. Deze algemene
geestelijke lethargie en passieve minachting voor God – en
voor de grootte van Zijn ambt en macht – wijst op een steeds
meer voorkomende houding, zelfs onder kerkgangers en belijdende
christenen. Mensen spreken graag over godsdienst en over God, maar zij
hebben geen ontzag voor Zijn positie en Zijn naam.
En deze geestelijke kanker draagt
in zich het zaad van de vernietiging van onze Westerse beschaving!
Het derde gebod
Bij de bespreking van het eerste en het tweede gebod zagen wij dat wij
ons ervoor moeten hoeden uit wat dan ook een god te maken, en die
vervolgens in de plaats van de ware God te stellen. En wij leerden dat
God ons gebiedt Hem rechtstreeks te aanbidden – met Hem te
wandelen, met Hem te spreken, Hem werkelijk in geest en waarheid te
kennen en te vereren – met vermijding van elke afbeelding,
gelijkenis of fysiek voorwerp als 'hulpmiddel' bij de aanbidding of om
ons aan de grote Schepper te 'herinneren'.
Het derde gebod betreft Gods
naam, Zijn ambt, Zijn positie als de grote, soevereine Heerser van het
universum:
Exodus 20:7 Gij zult de
naam van de Here, uw God, niet ijdel gebruiken, want de Here zal niet
onschuldig houden wie zijn naam ijdel gebruikt.
In de Bijbel hebben namen een
betekenis. De oorspronkelijke hebreeuwse naam Abram werd veranderd in
Abraham – Abraham betekent immers "vader van een menigte
volken". En dat was precies waartoe Abraham was bestemd:
Genesis 17:5 en gij
zult niet meer Abram genoemd worden, maar uw naam zal zijn Abraham,
omdat Ik u tot een vader van een menigte volken gesteld heb.
Evenzo heeft Gods naam een betekenis.
Gods naam onthult wie de God is die u aanbidt
Elke naam of titel van God openbaart een kenmerk van het goddelijke
karakter. Bij de bestudering van Gods Woord leren wij met iedere nieuwe
naam waarmee Hij zich openbaart, nieuwe feiten aangaande Gods aard en
karakter. Met andere woorden, God noemt zich naar wat Hij is!
Indien men de naam van God
gebruikt op een wijze die de ware betekenis en het karakter van God
loochent, dan overtreedt men het derde gebod. God zegt door Jesaja:
Jesaja 48:1 Hoort dit,
gij huis van Jakob, die u noemt met de naam Israël en die uit
de wateren van Juda voortgekomen zijt; die zweert bij de naam des Heren
en die de God van Israël belijdt, maar niet in waarheid en
niet in gerechtigheid.
De mensen op wie deze profetie betrekking heeft, gebruiken de naam van
God, maar geven geen gehoor aan de openbaring van God die in Zijn naam
ligt opgesloten.
En hoe schokkend het ook mag klinken, veel godsdienstige
mensen herhalen steeds opnieuw in preken of gebeden de naam van God.
Zij gebruiken Gods naam ijdel – zonder enig nut of doel!
Het oorspronkelijke gebod zegt:
"De Here zal niet onschuldig houden wie Zijn naam ijdel gebruikt." Het
hebreeuwse woord dat hier met 'onschuldig' wordt weergegeven, kan ook
worden vertaald met 'rein': "De Here zal niet rein houden wie Zijn naam
ijdel gebruikt." Het criterium van geestelijke reinheid is iemands
houding jegens de naam van God! Men is rein of onrein naar gelang men
de naam van God in waarheid dan wel in ijdelheid gebruikt. Begrijpt u
wat dit betekent? Het duidt er stellig op dat iemand die – op
grond van oprechte religieuze twijfels – de naam van God uit
zijn woordenboek heeft geschrapt, er beter aan toe is dan de belijdende
christen die voortdurend over God praat, maar Hem in zijn dagelijks
leven loochent!
In het Onze Vader wordt ons opgedragen Gods naam te 'heiligen'. En het
derde gebod, waarover wij het hier hebben, heeft direct te maken met
het tonen van het juiste respect voor de naam van God. Een van de tien
hoofdpunten van Gods eeuwige, geestelijke wet is hieraan gewijd!
Laten wij echter eerst degenen
die over deze zaak wellicht verkeerd zijn ingelicht, duidelijk maken
dat de verering van Gods naam niet betekent dat men moet proberen
Hebreeuws of Grieks te spreken, of moet leren Gods naam in de
oorspronkelijke bijbelse talen uit te spreken! Er zijn bepaalde sekten
die hier een kwestie van groot belang van maken. Sommige beweren dat
'Jehova' de naam van de Vader is. Andere beweren dat het 'Jahweh' is,
en weer andere 'Jahveh', terwijl er ook zijn die nog andere variaties
gebruiken. De waarheid is dat, aangezien iedereen erkent dat de
Hebreeuwse klinkers niet bewaard zijn gebleven, niemand precies weet
hoe de Hebreeuwse naam van God moet worden uitgesproken!
Bij de beschrijving van de betekenis van iemands naam vermeldt
Moulton-Milligans Vocabulary of the Greek Testament het volgende: "Bij
een gebruik gelijk aan dat van het Hebr. ... [onoma, 'naam'] geeft dit
in het N.T. karakter, naam, gezag van de aangeduide persoon aan" (p.
451). Verder – en belangrijker – inspireerde God
zelf Daniël en Ezra het Aramese woord voor God te gebruiken in
negen hoofdstukken van de Bijbel die zij in deze taal schreven, terwijl
de schrijvers van het Nieuwe Testament allen werden
geïnspireerd de Griekse woorden voor de Godheid te gebruiken.
Uiteraard ligt het werkelijke belang van deze kwestie niet in de
fonetische klank die wordt gebruikt om God te beschrijven, maar in de
betekenis die Zijn namen uitdrukken! Deze erkende autoriteit op het
gebied van de bijbelse taalwetenschap laat dus duidelijk zien dat
iemands naam zijn functie, gezag en in het bijzonder zijn karakter
aanduidt. De namen van God tonen ons hoe God is – ze
openbaren Zijn karakter!
Weet u werkelijk hoe God is? Hebt
u respect voor Zijn uiteenlopende functies en Zijn naam zoals u behoort
te hebben?
Sla uw bijbel op en ga het eens na!
Gods aard en karakter geopenbaard
Genesis 1:1 In den beginne schiep God de hemel en de aarde.
In dit allereerste vers van de Bijbel openbaart God zichzelf met de
Hebreeuwse naam Elohim. Er is één God –
maar meer dan één lid van de Godheid, het
Goddelijke gezin! Ditzelfde woord Elohim wordt gebruikt in Genesis 1:26:
Genesis 1:26 En God
zeide: Laat Ons mensen maken naar ons beeld, als onze
gelijkenis…
Hier, in de context van deze passage, blijkt duidelijk dat de naam van
God – Elohim – door meer dan
één persoon wordt gedragen. In het Nieuwe
Testament wordt dit duidelijk gemaakt door de openbaring dat God de
Vader alle dingen schiep door Jezus Christus, die bij God was en God
was van den beginne.
Johannes 1:1 In den beginne was het Woord en het Woord was
bij God en het Woord was God. Vers 14 Het Woord is vlees
geworden en het heeft onder ons gewoond…
Efeze 3:9 (Statenvert.) En allen te verlichten, [dat] [zij]
[mogen] [verstaan], welke de gemeenschap der verborgenheid zij, die van
[alle] eeuwen verborgen is geweest in God, Welke alle dingen geschapen
heeft door Jezus Christus.
In deze passages wordt
geopenbaard dat God meer dan één persoon is: God
de Vader en het 'Woord' of de Woordvoerder, die later Jezus Christus
werd toen Hij als mens werd geboren. Deze relatie van Vader en Zoon
toont dat God een gezin is. En de wijze waarop het woord Elohim in deze
eerste verzen van Genesis en elders wordt gebruikt, wijst er stellig op
dat God het scheppende koninkrijk of gezin is! Interessant genoeg is
Elohim een meervoudsvorm, maar wordt afhankelijk van het verband
enkelvoudig dan wel meervoudig gebruikt.
Doordat God de Schepper is, is
Hij tevens de Heerser over Zijn schepping. Wij zien dat God,
onmiddellijk nadat Hij de eerste man en vrouw had geschapen, hun een
zegen en een gebod gaf:
Genesis 1:28 En God
zegende hen en God zeide tot hen: Weest vruchtbaar en wordt talrijk;
vervult de aarde en onderwerpt haar…
Ja, de ware God is Heerser – en u dient Hem te gehoorzamen,
omdat Hij u heeft geschapen en u elke ademtocht geeft!
In Zijn omgang met Abraham noemt God zich soms El Sjaddaj, hetgeen
'God, de Almachtige' betekent. God is de bron van alle macht! Zijn naam
moet in ere worden gehouden, want deze staat voor Hem die de bron is
van alle kracht, alle macht en alle gezag.
De naam die in het Oude Testament
meestal is vertaald met 'HERE', is een vertaling van de Hebreeuwse
letters JHWH of YHWH, soms weergegeven als Jahweh of Jahveh. Het
oorspronkelijke Hebreeuwse woord betekent 'de Eeuwige' of 'de Volkomen
Zelfstandige'. In Genesis 21:33 wordt het op deze wijze
gebruikt: Genesis 21:33 En [Abraham] plantte te
Berseba een tamarisk [boom – esjel in het Hebreeuws], en riep
daar de naam van de Here [JHWH], de eeuwige God, aan.
Dit Hebreeuwse woord toont ons
Gods hoedanigheid als de eeuwiglevende God en wordt gebruikt om Zijn
eeuwigdurende functie aan te geven binnen een verbondsrelatie met
degenen die Hij heeft geschapen.
God heeft altijd bestaan en zal altijd bestaan om Zijn zegeningen, Zijn
beloften en Zijn verbond met Zijn volk te volbrengen! Onze God is de
Eeuwige – de Volkomen Zelfstandige.
In Zijn gehele Woord wordt Gods
naam in verband gebracht met Zijn kenmerkende eigenschappen: Zijn
macht, Zijn eeuwige bestaan, Zijn barmhartigheid, Zijn trouw, Zijn
wijsheid, Zijn liefde. Lees hoe de profeet David Gods naam met Zijn
scheppingsmacht in verband brengt:
Psalmen 8:2 O Here,
onze Here, hoe heerlijk is uw naam op de ganse aarde, Gij, die uw
majesteit toont aan de hemel. 3 Uit de mond van kinderen en
zuigelingen hebt Gij sterkte gegrondvest, uw tegenstanders ten spijt,
om vijand en wraakgierige te doen verstommen. 4 Aanschouw ik
uw hemel, het werk van uw vingers, de maan en de sterren, die Gij
bereid hebt: 5 Wat is de mens, dat Gij zijner gedenkt, en het
mensenkind, dat Gij naar hem omziet?
Hier blijkt dat God Zijn
majesteit toont aan de hemel. Vervolgens laat David zien dat God de
hemel, de aarde en de mens heeft geschapen. Geen wonder dat Gods naam
en ambt moeten worden geëerbiedigd!
n ons dagelijkse spraakgebruik vervloeken velen van ons de
naam van onze Schepper en onze God! Wij gebruiken onze levensadem om de
naam te vervloeken en te verwensen van juist degene die ons het leven
geeft en de ademtocht waarmee wij Zijn naam vervloeken! In een
uitdrukking die verschrikkelijk veel wordt gebruikt, wordt God gevraagd
iemand te 'verdoemen'. Arm en rijk gebruiken allen even vlot en
gemakkelijk deze verachtelijke vloek, en denken vaak hiermee hun
'mannelijkheid' te bewijzen of tegen iets opgewassen te zijn! Toch zal
het moeilijk zijn ook maar één normaal mens te
vinden die dit verzoek in zijn volle, vreselijke betekenis uitgevoerd
zou willen zien. Het bezigen van deze uitdrukking is het lichtvaardig
gebruiken van de naam van onze God – Hem vragen iets te doen
wat Hij nooit van plan is geweest.
God heeft nooit iemand 'verdoemd'
zoals men dat schijnt te denken! Deze gedachte is een afschuwelijke
ketterij! Gods werk is het werk van behoud, en God zal geen mens het
eeuwige leven onthouden, tenzij die mens opzettelijk en uit eigen vrije
wil Gods weg afwijst.
God zegt: "Op zulken sla Ik acht:
op de ellendige, de verslagene van geest en wie voor mijn woord beeft"
(Jes. 66:2). Hetzelfde kan worden gezegd over het diepe respect en het
goddelijke ontzag dat wij behoren te hebben voor Gods naam, die direct
Gods karakter, Zijn Woord en Zijn doeleinden vertegenwoordigt.
Moet men zweren?
De mensen zijn tegenwoordig niet
alleen gewend op profane wijze te vloeken en Gods naam aan te roepen om
hun verwensingen kracht bij te zetten, maar in een aantal landen
bestaan er ook veel juridische formaliteiten waarbij Gods naam wordt
aangeroepen in de vorm van een eed.
Jezus
Christus zei:
Mattheus 5:34 Maar Ik
zeg u, in het geheel niet te zweren: bij de hemel niet, omdat hij de
troon van God is; 35 bij de aarde niet, omdat zij de voetbank
zijner voeten is; bij Jeruzalem niet, omdat het de stad van de grote
Koning is.
Gods naam is zo heilig, dat ons wordt geboden die niet aan te roepen om
onze woorden of onze eed kracht bij te zetten! Gelukkig kent ons land
veel religieuze voorrechten, zoals godsdienstvrijheid. Ofschoon diverse
openbare instanties u bij gelegenheid zullen vragen de rechterhand te
heffen en te 'zweren', realiseert men zich algemeen dat hiertegen
bezwaren kunnen bestaan; daarom kunt u het woord 'beloven' gebruiken in
plaats van te zweren.
En in feite is, zoals wij allen
zouden moeten weten, de eenvoudige bevestiging of formele verklaring
van een godvrezend christen veel betrouwbaarder dan tienduizend eden
uit de mond van een leugenaar in de getuigenbank! De bespotting die
sommige zakenlieden, politici en zelfs hoogleraren hiervan maken door
in de getuigenbank Gods naam ijdel te gebruiken, levert overvloedig
bewijs van deze bewering!
Religieuze titels die moeten worden vermeden
Sprekend over het gebruik van bepaalde uitdrukkingen als religieuze
titel zei Christus:
Mattheus 23:9 En gij zult op aarde niemand uw vader noemen,
want een is uw Vader, Hij, die in de hemelen is.
Ofschoon in sommige grote godsdienstige organisaties dit gebod op
flagrante en in het oog springende wijze wordt genegeerd, is deze
uitspraak van Gods Woord volkomen duidelijk voor iedereen die wil
gehoorzamen.
Onze enige geestelijke Vader is
God! Elk gebruik van dit woord als religieuze titel voor een mens is
niet minder dan een directe godslastering van de Schepper, die alle
mensen heeft geschapen – ook de zwakke, vergankelijke
menselijke wezens die zich op schaamteloze wijze een naam die een
goddelijke titel is toe-eigenen.
Natuurlijk behoren wij onze menselijke vader 'vader' te
noemen, zoals God dit zelf in het vijfde gebod doet.
De meest algemene zonde
Toen Hij Zijn discipelen, en ons als christenen, leerde bidden, zette
Jezus Christus de juiste wijze uiteen waarop wij de Almachtige God
moeten benaderen en de houding van eerbied die wij voor Zijn ambt en
Zijn naam dienen te hebben. In de eerste regels van wat doorgaans 'het
Onze Vader' wordt genoemd, zijn in sommige bijbelvertalingen
hoogstwaarschijnlijk verkeerde leestekens geplaatst. Na de aanroep
"Onze Vader die in de hemelen zijt" – waarmee de mens zich
tot God richt – volgen er drie met elkaar samenhangende
verzoeken, waarna een zinsdeel volgt dat op alle drie verzoeken slaat
en niet uitsluitend op het laatste. De correcte weergave is als volgt:
"Onze Vader die in de hemelen zijt, uw naam worde geheiligd, uw
Koninkrijk kome, uw wil geschiede, gelijk in de hemel alzo ook op de
aarde." Het zinsdeel "gelijk in de hemel alzo ook op de aarde" heeft
niet uitsluitend betrekking op "uw wil geschiede", maar eveneens op "uw
Koninkrijk kome" en "uw naam worde geheiligd".
Deze gedachten, vervat in wat het
Onze Vader wordt genoemd het heiligen van Gods naam, de komst van Zijn
Koninkrijk en het geschieden van Zijn wil zijn eenvoudig verschillende
fasen van dezelfde zaak. Iemand heiligt immers Gods naam door zich aan
Zijn Koninkrijk en regering te onderwerpen, Zijn wil te doen en Zijn
wetten te gehoorzamen.
Het alleen in ere houden van de
fonetische klank van Gods naam is slechts een nietig onderdeel van het
onderhouden van het derde gebod.
Jezus vroeg:
Lukas 6:46 Wat noemt
gij Mij Here, Here, en doet niet wat Ik zeg?
Bidden zonder gehoorzaamheid is een subtiele vorm van godslastering!
De zogenaamd religieus ingestelde mensen die wel over godsdienst en God
spreken, maar weigeren Zijn Woord en Zijn wet te gehoorzamen, zijn
schuldig aan een grotere zonde dan degene die toegeeft volgens een
vleselijke levenswijze te leven, maar die zich niet anders voordoet dan
hij is. De hypocrisie van religieuze groeperingen en godsdienstige
mensen is oneindig veel erger dan de goddeloosheid van de straat. God
prijzen en dit vervolgens tegengaan door zich te verzetten tegen Zijn
wegen en wetten is zeer beslist godslasterlijk – het is het
ijdel gebruiken van Gods naam!
Een geestelijke of iemand anders die welsprekend en met vrome houding predikt en bidt, maar vervolgens het kleinste van Gods geboden overtreedt (Matth. 5:19), die lastert God terwijl hij bidt! Maar zelfs al weet hij de wereld te bedriegen, God zal hij nooit kunnen bedriegen!
Sprekend over de
'godsdienstijveraars' van Zijn tijd, die weigerden zich volledig aan de
wil en de wet van God te onderwerpen, verklaarde Jezus:
Markus 7:6 Maar Hij
zeide tot hen: Terecht heeft Jesaja van u, huichelaars, geprofeteerd,
zoals er geschreven staat: Dit volk eert Mij met de lippen, maar hun
hart is verre van Mij. 7 Tevergeefs eren zij Mij, omdat zij
leringen leren, die geboden van mensen zijn.
Op gelijke wijze belijden ook
vandaag velen met de mond geloof in God, maar hun aanbidding is ijdel!
Mattheus 7:21 Niet een
ieder, die tot Mij zegt: Here, Here, zal het Koninkrijk der hemelen
binnengaan, maar wie doet de wil mijns Vaders, die in de hemelen is.
God geve u de bereidheid Zijn wil en wet te gehoorzamen! God
moge u leren Hem in geest en in waarheid te aanbidden en Zijn grote
naam te eerbiedigen – want deze vertegenwoordigt Zijn
scheppingskracht, Zijn wijsheid, Zijn trouw, Zijn liefde en goedheid,
Zijn geduld en grenzeloze barmhartigheid. Deze naam vertegenwoordigt
het karakter en de positie en de waardigheid van de grote God, die de
leiding heeft over het universum!
Het blijkt dat we ten aanzien van onze eigen belangen wel
overal rekening mee houden.
UIT DANKBAARHEID GAAN VOOR
INNOVATIE VAN JE HANDELEN
De profeet David was een man naar Gods hart (Hand. 13:22). David
schreef:
Psalmen
119:97 Hoe lief heb ik uw wet! Zij is mijn overdenking de
ganse dag.
David bestudeerde en overpeinsde Gods wet dagelijks! Hij leerde de wet
op elke situatie in het leven toe te passen.
Dit schonk hem wijsheid.
Vers 98 Uw gebod maakt mij wijzer dan mijn vijanden, want het
is altoos bij mij.
Gods wet wees David de weg die hij diende te gaan – schonk
hem een levenswijze.
Vers 105 Uw woord is een lamp voor mijn voet en een licht op
mijn pad.
In deze 119e Psalm verklaarde David voortdurend hoe lief hij Gods wet
had en hoe hij deze wet als richtsnoer voor zijn leven gebruikte. Doet
u dat ook?
De meeste mensen is geleerd dat Gods wet is afgeschaft. Of anders heeft
u zich eenvoudig niet gerealiseerd dat het de enige levenswijze is die
de mens geluk en vreugde zal brengen. U wist niet dat Gods wet de
natuur en het karakter van God openbaart. En God gebiedt ons:
1 Petrus 1:16 … Weest heilig, want Ik ben heilig.
Bedenk dat christenen, de 'kleine kudde' van Jezus, worden aangeduid
als degenen, die de geboden van God bewaren en het getuigenis van Jezus
hebben.
Openbaring 12:17 En de draak werd toornig op de vrouw en ging
heen om oorlog te voeren tegen de overigen van haar nageslacht, die de
geboden van God bewaren en het getuigenis van Jezus hebben.
God geeft ons de volgende beschrijving van het karakter van Zijn
heiligen:
Openbaring 14:12 Hier blijkt de volharding der heiligen, die
de geboden Gods en het geloof in Jezus bewaren.
Indien u wilt worden gerekend tot Gods kinderen, dan dient u dit
levende geloof – dit gehoorzame geloof – in de
Almachtige God te hebben door Jezus Christus Zijn leven in u te laten
leven! Dan dient u Gods geestelijke wet, zoals die wordt geopenbaard in
de Tien Geboden, te begrijpen en te onderhouden, al is het ook met
vallen en opstaan.
Het blijkt dat we ten aanzien van onze eigen belangen wel overal
rekening mee houden. Met diezelfde vastberadenheid zouden we
ook de geest van het eerste gebod dienen te implanteren in onze
levenstijl.
TOT
BESLUIT DIT GEBOD
Vergeet niet de wet van Christus
"de wet van Christus" (1 Kor. 9:21)
Voor christenen is niet de wet van Mozes de leefregel. Hoe God wil dat
wij zullen leven vinden we in het Nieuwe Testament, in het onderwijs
van Jezus en in het onderwijs van de apostelen. Deze gedeelten
van de bijbel zijn immers rechtstreeks tot ons, christenen, gericht.
Het onderwijs van de apostelen vinden we in de brieven van het Nieuwe
Testament. Daar, en in het onderwijs van Jezus, staat hoe wij moeten
leven.
Wij moeten leren om de geboden van Jezus te onderhouden
(Mattheus 28:19). Ook op andere plaatsen spreekt de Here Jezus
over zijn geboden (Johannes 14:15,21; 15:10)
Jezus heeft ons een nieuw gebod gegeven (Johannes 13:34). Voor ons
geldt de eis der liefde, daar moeten we naar wandelen
(Romeinen 14:15). We zijn schuldig om lief te hebben (Rom.
13:8).
Wij moeten doen wat de apostelen ons in het Nieuwe Testament hebben
voorgeschreven. We moeten ons houden aan het onderwijs der apostelen.
- "Wie God kent hoort naar ons (de apostelen); wie uit God niet is
hoort naar ons niet"
(1 Johannes 4:6)
Jezus verwacht gehoorzaamheid van ons. "Wat noemt gij mij Here Here en
doet niet hetgeen Ik zeg" (Lucas 6:46). Als we Jezus Heer noemen dan
verwacht de Here Jezus ook dat we Hem als Heer gehoorzamen.
We moeten daders van het woord zijn (Jak. 1:22). We moeten doen wat in
de bijbel staat. Geloof en gehoorzaamheid horen bij elkaar.
In het onderwijs van de apostelen worden 9 van de 10 geboden van de wet
van Mozes herhaald en bekrachtigd. Alleen het sabbatsgebod ontbreekt.
Dat komt omdat het sabbatsgebod speciaal het teken was van het verbond
van Mozes. Wij staan als christenen niet onder dit verbond en daarom
vinden we in het Nieuw Testament geen enkele opdracht om de sabbat te
houden. Integendeel er wordt juist gewaarschuwd tegen het verplicht
houden van de sabbat (Kol. 2:16,17; zie ook Romeinen 14:5).
De leefregel voor de Christen wordt gevormd door de geboden van Jezus,
door het onderwijs van de apostelen, en de leiding van de Heilige Geest.
Ik ben de Heer uw God, gij zult geen afgoden vereren,
maar Mij alleen aanbidden.
“God is er”, aldus een eigentijdse vertaling. Zo
goed als dit een belofte is aan het volk Israël, zo goed is
het in de traditie van de Kerk een belofte aan het volk Gods geworden,
aan ieder die christen wil zijn. Het is de vraag om het hart naar God
toe open te houden, God recht te doen en de weg naar God toe niet te
blokkeren met voorstellingen en praktijken die ten koste van God gaan.
De Kerk heeft hier het recht op godsdienstvrijheid mee verbonden: ieder
mens moet vrij tot God kunnen gaan en zijn godsdienst in vrijheid
kunnen beleven.
De eis God niet gevangen te houden in eigen beelden en voorstellingen
blijft ook hier en nu onverminderd van kracht. Je kunt daarbij
bijvoorbeeld denken aan de vraag: in hoeverre vereren we de economie
als afgod?
Naar een volgend gebod : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
READ THE BOOK - THE BIBLE CHANGE YOUR LIFE
INFO: DE WEG - DE WAARHEID - HET LEVEN - FILM
Remember all victims of violence worldwide
DE WEG | DE WAARHEID | HET LEVEN | FILM | AUDIO
HOLYHOME.NL USE NO COOKIES - REPORT DEAD LINKS
Waard om te weten :
Een hartelijk welkom op de siteDeze pagina printen
Sitemap
Wie zoekt zal vinden
FAQ - HELP
Kerk
Zondag
Advent
Kerstfeest
Driekoningen
Vastentijd
Goede Vrijdag
Aswoensdag
Palmzondag
Palmpasen
De stille week
Witte donderdag
Stille zaterdag
Paaswake
Pasen - Paasfeest
Hemelvaartsdag
Pinksteren
Biddag
Dankdag
Avondmaal
Doop
Belijdenis
Oudjaarsdag
Nieuwjaarsdag
Sint Maarten
Sint Nicolaas
Halloween
Hervormingsdag
Dodenherdenking
Bevrijdingsdag
Koningsdag / Koninginnedag
Gebedsweek
Huwelijk
Begrafenis
Vakantie
Recreatie
Feest- en Gedenkdagen
Symbolen van herkenning
Leerzame antwoorden op levens- en geloofsvragen
Hebreeën 4:12 zegt: "Want levend en krachtig is het woord van God, en scherper dan een tweesnijdend zwaard: het dringt diep door tot waar ziel en geest, been en merg elkaar raken, en het is in staat de opvattingen en gedachten van het hart te ontleden". Lees eens: Het zwijgen van God
God heeft zoveel liefde voor de wereld, dat Hij Zijn enige Zoon heeft gegeven; zodat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft. Lees eens: God's Liefde
Schat onder handbereik
Bemoediging en troost
Bible-people - stories of famous men and women in the Bible
Bible-archaeology - archaeological evidence and the Bible
Bible-art - paintings and artworks of Bible events
Bible-top ten - ways to hell, films, heroes, villains, murders....
Bible-architecture - houses, palaces, fortresses
Women in the Bible - great women of the Bible
The Life of Jesus Christ - story, paintings, maps
Read more for Study Apocrypha, Historic Works
GELOOF EN LEVEN een
KLEINE HULP VOOR ONDERWEG
Wie zoekt zal vinden
Boeiende Series :
BijbelvertalingenBijbel en Kunst
Bijbels Prentenboek
Biblische Bildern
Encyclopedie
E-books en Pdf
Prachtige Bijbelse Schoolplaten
De Heilige Schrift
Het levende Woord van God
Aan de voeten van Jezus
Onder de Terebint
In de Wijngaard
De Bergrede
Gelijkenissen van Jezus
Oude Schoolplaten
De Zaligsprekingen van Jezus
Goede Vruchten
Geestesgaven
Tijd met Jezus
Film over Jezus
Barmhartigheid
Catechese lessen
Het Onze Vader
De Tien Geboden
Hoop en Verwachting
Bijzondere gebeurtenissen
De Bijbel is boeiend
Bijbelverhalen in beeld
Presentaties en Powerpoints
Bijbelse Onderwerpen
Vrede van God voor jou
Oude bijbel tegels
Informatie over alle kerken in Nederland: Kerkzoeker
Bible Study: The Bible alone!
L'étude biblique: Rien que la Bible!
Bibelstudium: Allein die Bibel!
Materiaal voor het Digibord
Werkbladen Bijbelverhalen Bijbellessen
OT Hebreeuws-Engels
NT Grieks-Engels
Naslagwerken
Belijdenissen
Een rijke bron
Missale Romanum + Afbeeldingen
Stripboek over Jezus
Christelijke Symbolen
Plaatjes Afbeeldingen Clipart
Evangelie op Postzegels
Harmonium Huisorgel
Godsdiensten en Religies
Herinnering aan Kerken
Christian Country Music
Muzikale ontspanning
Software voor Bijbelstudie
Hartverwarmende Klanken
Read and Hear the Holy Bible
Luisterbijbel
Bijbel voor Slechtzienden Begrippenlijst -1- -2-
Meer weten over de Psalmen, gezangen, liturgieën, belijdenisgeschriften: Catechismus, Dordtse Leerregels en veel andere informatie? . Kijk op: Online-bijbel.nl(What's good, use it)