HOME | STUDIEBIJBEL | BIJBELSTUDIES | BIJBELATLAS | BIJBELSEGESCHIEDENIS | NIEUWS
De Tien Geboden - HET VIERDE GEBOD
De Bijbel is niet een boek wat je zomaar even van kaft tot kaft leest. Het kan lastig zijn om je weg door de Bijbel te vinden, als je niet weet wat zich wanneer heeft afgespeeld. Deze site kan je helpen om de Bijbel beter te leren kennen. Ontdek de bron van vrede, het Woord van God:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10Volgens
het boek Exodus, ontving Mozes op de top van de berg Horeb in de
woestijn Sinaï van de HERE ofwel JHWH op twee stenen tafels
Gedenkt den
sabbatdag, dat gij dien heiligt.
Zes dagen zult gij arbeiden en al uw werk doen; Maar de
zevende dag is de sabbat des HEEREN uws Gods; dan zult gij geen werk
doen, gij, noch uw zoon, noch uw dochter, noch uw dienstknecht, noch uw
dienstmaagd, noch uw vee, noch uw vreemdeling, die in uw poorten is;
Want in zes dagen heeft de HEERE den hemel en de
aarde gemaakt, de zee en al wat daarin is, en Hij rustte ten zevenden
dage; daarom zegende de HEERE den sabbatdag, en heiligde denzelven.
Kernwoorden: rust,
verantwoordelijkheid
Sleutelwoorden: Liefhebben en Eerbied
Aandachtspunten
- De zondag is bij uitstek dé dag om bezig te zijn met de
zaken die Gods Koninkrijk aangaan.
- Breng balans in arbeid en rust, met aandacht voor de
zondagsrust.
- De economie van de Bijbel staat haaks op de 7 x
24-uurseconomie van de moderne maatschappij.
- Denk niet alle uren aan facturen. Tijd is geen geld, tijd
is genade.
- Zaken ’s zondags gesloten.
- Voorkom dat gesubsidieerde instellingen op zondag
open zijn.
Redenen om met het bovenstaande rekening te houden
Af4:
Denk aan de sabbat, die moet voor u heilig zijn
Het woord ‘sabbat’ is nauw verwant aan
het woord ‘stoppen’ of
‘ophouden’. De sabbat houden betekent: stil blijven
om de werkelijkheid van het leven dieper te ervaren. Het leven is niet
alleen werken. De mens moet zich rust en tijd gunnen en mag genieten
van de vruchten van zijn werk. Om de zeven dagen sabbatrust houden, was
in die tijd een eigen kenmerk van Israël. Ook andere volkeren
kenden tijden van rust en ontspanning, maar voor de
Israëlieten werd de sabbat gemotiveerd vanuit het geloof.
De motieven die men in de bijbel terugvindt voor de
wekelijkse rustdag, zijn ontleend aan schepping, bevrijding, voltooiing.
Want in zes dagen heeft
de HEER de hemel, de aarde en de zee en al wat ze bevatten gemaakt.
Maar de zevende dag heeft
Hij gerust en zo de sabbat gezegend en tot een heilige dag gemaakt.
(Ex 20,11)
Hier
wordt gezegd hoe de mens in het begin door God gedacht en bedoeld is.
Beeld je even deze situatie in: het hele jaar door zeven dagen op zeven
werken... Elke dag precies hetzelfde. Elke dag in het gareel: slaven en
sloven van de vroege morgen tot de late avond, tot de dood volgt. En
dan komt het aanbod van God: op de zevende dag hoef je niet te werken.
Ik wil dat je dan uitrust, dat je tot jezelf komt. Om te beseffen dat
je geen slaaf bent, maar een vrije mens. Wat een geweldige uitvinding
van God die eindeloze kringloop te doorbreken!
Een tweede grondslag voor het sabbatgebod vinden we in Deuteronomium en
verwijst naar het begin van de geschiedenis van Israël:
Bedenk
dat u slaaf bent geweest in Egypte en dat de HEER uw God u met sterke
hand en uitgestrekte arm uit dat land heeft geleid. Daarom heeft Hij u
geboden de sabbat te onderhouden. (Dt 5,15)
De
bevrijding uit de slavernij van Egypte is het motief dat in elk 'Woord
van God' telkens weer terugkeert. Je bent slaaf geweest. Vergeet dat
nooit! Je zult rusten en anderen rust gunnen. Wetend dat je zelf
bevrijd bent, moet je anderen ook die vrijheid gunnen. De zevende dag
roept ertoe op te beleven dat wij bevrijd zijn tot vrije mensen.
Immers, arbeid kan slavernij worden. Dat gevaar bestaat. Word daarom
niet opnieuw slaven van je werk! Je bent tot vrijheid geroepen. Wees
toch niet zo dom opnieuw in slavernij te vervallen.
Het sabbatgebod verwijst niet alleen naar het begin van de wereld en
van het joodse volk, maar ook naar het beloftevolle einde. De rustdag
is in het Eerste Testament reeds het voorspel van een nieuwe hemel en
de nieuwe aarde. Het is daarom niet alleen een dag van dankbaar
gedenken, maar vooral een dag van hoop en vertrouwen. Eenmaal zal er
volle vrijheid, onverdeelde vreugde en definitief heil zijn. Van deze
belofte is de wekelijkse rustdag nu reeds een onderpand en symbool. De
schepping is pas klaar, als ook de sabbat, de rust, het feest,
geschapen is. Ook dat behoort tot Gods schepping.
Méér nog, het is het doel van de schepping. In
onze prestatiemaatschappij wordt rusten opgevat als uitrusten van het
vermoeiend ritme waarop wij thans vaak leven om daarna des te meer te
kunnen presteren. In de bijbel is het echter omgekeerd: werken om
daarna te rusten, om het leven te kunnen vieren. Als er zes dagen zijn
vol moeite en zorg, dan houd je één dag vrij om
weer te weten wie je bent en waarvoor je leeft. Je leven is niet
bedoeld om hard te werken en daarna te verdwijnen. Je bent geschapen om
voorgoed in vrijheid en vreugde te leven. Midden de voorlopigheid en de
schijnbare vergeefsheid van het menselijk leven is de sabbat een
vooruitblik op het niet meer te vernietigen leven van de komende wereld.
Er bestaat een nauwe betrekking tussen de christelijke zondag en de
sabbat in het Eerste Testament, maar ze hebben niet dezelfde betekenis.
De fundamentele reden voor het vieren van de zondag is de opstanding
van Jezus. De zondag betekent niet in de eerste plaats dat de mens op
die dag iets voor God zou moeten doen. Hij betekent veeleer dat de
verrezen Heer zich op een bijzondere wijze naar de vierende gemeente
toekeert. Op zondag vieren gelovigen het geschenk van hun verlossing en
hun nieuwe schepping dankzij de verrezen Heer. Dit doen zij in
gemeenschap, waardoor zij elkaar sterken in geloof.
In de huidige maatschappij heeft de zondag in vergelijking met vroeger,
een andere betekenis gekregen. Voor de meeste mensen is hij in onze
moderne, geïndustrialiseerde maatschappij niet langer de
feestdag die uit het gewone weekverloop uitspringt, maar is hij een
onderdeel van het verlengde weekend. Dit begint voor velen op
vrijdagnamiddag en eindigt op zondagavond of al vroeger. Daarom zegt
men dat de vroegere zondagscultuur door een weekendcultuur vervangen
is. Het weekend biedt een vrije ruimte waarop mensen zich elke week
verheugen. Maar een aantal factoren dragen ertoe bij dat de
mogelijkheden van het weekend noch voor, noch door alle mensen
voldoende worden gerealiseerd.
Om te beginnen zijn er bepaalde beroepscategorieën die zelden
kunnen genieten van een vrij weekend (moeders die in de week
buitenshuis werken, mensen die werken in de dienstverlenende of
verzorgende sector, mensen die in ploegendienst werken. Ook voor
studenten en werklozen is het vrije weekend niet altijd zo
‘vrij’. En voor alleenstaande mensen kan het
weekend een tijd zijn waarin zij hun scheiding, hun alleen-zijn en hun
eenzaamheid nog pijnlijker aanvoelen.
In de
tweede plaats is het vrij duidelijk dat veel mensen de vrije tijd niet
gebruiken als een mogelijkheid om fysiek en psychisch uit te rusten en
na te denken: sommigen werken in het weekend even hard als in de week,
anderen vervelen zich of bezwijken voor het te grote
commerciële aanbod van de vrijetijdsbesteding en laten zich
niet alleen in de week maar ook tijdens het weekend onder druk zetten.
Hun vrije tijd wordt gekenmerkt door jachtigheid en stress.
In de
derde plaats is het wegkwijnen van het geloof en van een gelovig
levenskader in de hedendaagse pluralistische maatschappij de
voornaamste reden waarom het vrije weekend vooral door een
geseculariseerde weekendcultuur wordt bepaald. De zondag en zijn
christelijke betekenis komt nog slechts in de marge aan bod of helemaal
niet meer.
Mogelijkheden om de zondag meer te beleven zijn: spel en
sport, gesprek en ontspanning, de natuur ervaren en bewonderen, belang
stellen in anderen, het meevieren van de eucharistieviering.
Verder
kan ook een inspanning gedaan worden voor het bewust nalaten van
allerlei werkjes en activiteiten op zondag, zodat prestatiedrang
enerzijds en het verlangen naar rust anderzijds meer in evenwicht zou
kunnen komen en het gevoel van vrijheid zou verhogen.
Ook
kan er kritisch omgegaan worden met het verschijnsel van de
versoepeling van de arbeidstijd in de productie- en distributiesector.
Daardoor dreigt het werken op zondag voor sommigen terug een 'must' te
worden. Onder het mom van flexibiliteit en van de klantenservice wordt
er 's zondags terug gewerkt in fabrieken en grote warenhuizen. Er
dreigt opnieuw geofferd te worden aan het gouden kalf van productie en
consumptie.
Het blijkt dat
we ten aanzien van onze eigen belangen wel overal rekening mee houden.
UIT DANKBAARHEID GAAN VOOR HET
BESTE RESULTAAT
Toe Waartoe bent u geboren? Wat is de zin van uw leven? Wat is het ware
doel van het leven – en wat zijn de levenswetten waardoor dit
doel kan worden bereikt?
Hoeveel
tijd besteedt u per week aan het overwegen van deze uiterst belangrijke
vragen? De meeste mensen hebben het zo druk met de dagelijks
terugkerende zorg om de eindjes aan elkaar te knopen, met tv kijken of
andere liefhebberijen, dat zij vrijwel helemaal geen tijd besteden aan
de geestelijke zaken van het leven. Op een vraag over bijbelstudie of
gebed zullen sommige mensen antwoorden dat er voor deze religieuze
bezigheden "gewoon niet genoeg tijd" is. Maar de meesten zullen laten
blijken dat daarvoor geen animo is of zelfs tijdverspilling noemen.
Omdat
zij overdag zo door hun werk in beslag worden genomen, en 's avonds en
tijdens het weekend door tv, bioscoop, feestjes en sport, ontbreekt het
de meeste Westerse mensen zelfs aan de meest elementaire kennis inzake
de eigen geloofsovertuiging. En wat betreft de fundamentele waarheden
van de Bijbel is men kinderlijk onwetend.
God
schijnt ver van ons af te staan. De Bijbel is "voor oude mensen en
dominees". Toch verkondigen sommigen dat zij zich eens op dit punt
"hopen te verbeteren". De grote vraag is alleen: wanneer? Wanneer
zullen wij de tijd nemen om God werkelijk te leren kennen? Wanneer
zullen wij de tijd nemen de Bijbel te bestuderen, ernstig tot de
Schepper als onze Vader te bidden, en te mediteren over de wetten en
het doel van het leven?
Voor
de meeste mensen is het juiste antwoord wellicht 'nooit' –
tenzij zij leren het vierde gebod van de Almachtige God te gehoorzamen!
Gehoorzaamheid aan dit weinig begrepen gebod is een krachtige factor om
het leven van mannen en vrouwen dichter bij God de Schepper en bij Zijn
zegeningen en directe leiding te brengen.
Het
vierde gebod
Het vierde gebod voltooit het eerste deel van de Decaloog dat
betrekking heeft op de relatie van de mens tot God. Het gebiedt de
eeuwigdurende inachtneming van een teken van de relatie tussen God en
de mens.
Exodus 20:8 Gedenk de sabbatdag, dat gij die heiligt;
9 zes dagen zult gij arbeiden en al uw werk doen;
10 maar de zevende dag is de sabbat van de Here, uw God; dan
zult gij geen werk doen, gij noch uw zoon, noch uw dochter, noch uw
dienstknecht, noch uw dienstmaagd, noch uw vee, noch de vreemdeling die
in uw steden woont. 11 Want in zes dagen heeft de Here de
hemel en de aarde gemaakt, de zee en al wat daarin is, en Hij rustte op
de zevende dag; daarom zegende de Here de sabbatdag en heiligde die.
Dit gebod is in zijn bewoordingen het langste van de tien. Het is, als
het ware beschermend, in het hart van de Tien Geboden geplaatst. Maar
helaas is het juist dit gebod waarover de mensen het meest 'redeneren'
en twisten, en dat zij zo snel mogelijk in stukken zouden willen
scheuren en van de rest van Gods wet zouden willen scheiden.
Merk op dat het begint met de uitdrukkelijke opdracht "gedenk". Dit
bewijst dat het sabbatgebod bij Gods uitverkoren volk reeds bekend was
en dat God hen – door het in Zijn verbond op te nemen
– dus herinnerde aan een geestelijk gebod waarmee zij reeds
bekend waren.
"Gedenk de sabbatdag, dat gij die heiligt". Een sterfelijk
mens is niet bij machte iets heilig te maken. Teneinde de betekenis van
dit goddelijke gebod ten volle te begrijpen, moeten wij weten wie de
sabbatdag heilig maakte en wanneer!
Markus 2:27 En Hij [Jezus] zeide tot hen: De sabbat is
gemaakt om de mens, en niet de mens om de sabbat. 28 Alzo is
de Zoon des mensen heer ook over de sabbat.
Jezus zei dat de sabbat was "gemaakt". En alles wat gemaakt is, heeft
een Maker.
Merk
ook op dat Jezus niet zei dat de sabbat alleen voor het Joodse volk is
gemaakt, maar voor de mens – voor de gehele mensheid. Daarna
verklaarde Hij dat Hij – Christus – "Heer" is over
de sabbat. In deze verklaring zegt Hij dat Hij niet de vernietiger,
maar de Heer over de sabbat is. In Zijn leven als mens hield Jezus de
sabbat, en in de vier evangeliën zijn veel verzen gewijd aan
Zijn onderricht aan de discipelen over hoe de sabbat moet worden
gehouden en aan het bevrijden van deze dag van de tradities die de
Joden eraan hadden toegevoegd.
Maar
alvorens verder te gaan willen wij eerst de vraag beantwoorden: "Wie
heeft de sabbatdag gemaakt?"
Wie
maakte de sabbat?
Voor een goed begrip van het gebod de sabbatdag te gedenken en te
heiligen, en om te weten wie de sabbat heeft gemaakt, dienen wij een
verslag van het allereerste begin van Gods schepping op te slaan. Het
Nieuwe Testament geeft een dergelijk verslag in het eerste hoofdstuk
van het evangelie naar Johannes:
Johannes
1:1 In den beginne was het Woord en het Woord was bij God en
het Woord was God. 2 Dit was in den beginne bij God.
3 Alle dingen zijn door het Woord geworden en zonder dit is
geen ding geworden, dat geworden is.
Hier zien wij Jezus Christus beschreven als het "Woord" (of de
'Woordvoerder', zoals het oorspronkelijke Grieks beter kan worden
weergegeven). Deze passage openbaart dat Jezus vanaf den beginne bij de
Vader is geweest en dat alle dingen zijn gemaakt door Hem –
door Jezus Christus! Als de tweede persoon in de Godheid werd Hij door
de Vader gebruikt als het instrument door wie de schepping tot stand
werd gebracht. De apostel Paulus werd geïnspireerd te
schrijven dat God "alle dingen geschapen heeft door Jezus Christus"
(Ef. 3:9; Statenvert.). In Hebreeën zien wij Christus
beschreven als de Zoon van God, "die Hij gesteld heeft tot erfgenaam
van alle dingen, door wie Hij ook de wereld geschapen heeft" (Hebr.
1:2).
Deze
en vele andere bijbelteksten bewijzen dat Hij de persoon in de Godheid
was die later Jezus Christus werd en die het daadwerkelijke
scheppingswerk verrichtte! Hij was het die zei: "Er zij licht", en er
was licht. Hij was het die de mens schiep – en hem op deze
aarde, in de Hof van Eden, plaatste.
In het bijzonder sprekend over Hem die het scheppingswerk verrichtte,
vermeldt de geïnspireerde schrijver van Genesis:
Genesis 2:2 Toen God op de zevende dag het werk
voltooid had, dat Hij gemaakt had, rustte Hij op de zevende dag van al
het werk, dat Hij gemaakt had. 3 En God zegende de zevende
dag en heiligde die, omdat Hij daarop gerust heeft van al het werk, dat
God scheppende tot stand had gebracht.
Jezus zei dat de sabbat ten behoeve van de mens werd gemaakt. Hier zien
wij dat de sabbat werd gemaakt toen de mens werd gemaakt. En hij werd
gemaakt door dezelfde goddelijke persoonlijkheid die later Jezus
Christus werd! Hij werd gemaakt als een wezenlijk onderdeel van het
milieu van de mens dat God in de zeven scheppingsdagen had gemaakt. Let
erop dat God de zevende dag "zegende" en "heiligde". Een dergelijke eer
werd aan geen van de voorafgaande zes dagen verleend. Wanneer God iets
zegent, plaatst Hij er Zijn goddelijke gunst op en Zijn goddelijke
tegenwoordigheid in. Het woord 'heiligen' betekent: afzonderen voor een
heilig gebruik of doel. Wij zien dus dat de Almachtige God als een van
Zijn scheppingsdaden Zijn goddelijke gunst plaatste op een zeker deel
van het meest blijvende wat er bestaat: tijd, en dat Hij dit deel van
de tijd afzonderde voor een heilig gebruik en doel.
De
sabbat is een zegen
Ongetwijfeld verleent dit inzicht in de achtergrond van de sabbat een
diepere betekenis aan Gods gebod: "Gedenk de sabbatdag, dat gij die
heiligt". Door Jezus Christus heiligde God de zevende dag van de week;
en met Zijn gezag als onze Schepper gebiedt Hij ons die dag heilig te
houden!
De
sabbat is dus heilige tijd. En toch is de sabbat voor de mens gemaakt
– als een grote zegen voor de hele mensheid!
Onze
Schepper wist dat wij om de zeven dagen tijd nodig hebben om te rusten
en te aanbidden, en dit is het hoofddoel waarvoor de sabbat werd
geschapen. Ieder van ons heeft de neiging zich gedurende de week teveel
in beslag te laten nemen door onze dagelijkse zorgen, ons werk en ons
vermaak. Onze Schepper heeft dit voorzien en zette Zijn sabbatdag apart
als een gewijde periode, waarin wij onze dagelijkse beslommeringen
volkomen kunnen vergeten en de Schepper-God dichter kunnen naderen door
studie, meditatie en gebed. De moderne mens heeft deze periode waarin
hij een wezenlijk contact met zijn Maker en God kan hebben,
uitzonderlijk hard nodig. De tijd nemen om over God na te denken en Hem
te vereren, te bidden, te studeren en om te mediteren over het doel van
het menselijk bestaan en over Gods geopenbaarde levenswetten
– dit alles verleent grote kracht en betekenis aan het leven
gedurende de overige zes dagen van de week.
De sabbat is een der grootste zegeningen die ooit aan het
menselijk geslacht zijn verleend!
Het
gebod nader toegelicht
Vanuit het inzicht dat het sabbatgebod even bindend is als de geboden
inzake moord en echtbreuk, willen wij nu dit gebod van God en zijn
toepassing in ons persoonlijk, dagelijks leven analyseren en verder
verklaren.
Afgezien
van de verklarende uitspraken bestaat het vierde gebod uit twee
fundamentele geboden. Ten eerste: "Gedenk de sabbatdag, dat gij die
heiligt". Ten tweede: "Zes dagen zult gij arbeiden en al uw werk doen".
Op
gezag van God zijn de eerste zes dagen van de week bestemd voor de
zaken en de arbeid van de mens. Het is Gods wil dat de mens werkt en
zijn dagelijks brood verdient. Wie op deze zes dagen zijn tijd verdoet,
is in Gods ogen even schuldig als wie op de zevende dag werkt! De
nietsnut heeft een slappe geest die hem tot vele rampzalige ondeugden
en zonden leidt.
Het
tweede deel van het sabbatgebod is even bindend als het eerste! Wie
nooit werkt, is ongeschikt om God te aanbidden! Eerlijke, doelbewuste
arbeid op de eerste zes dagen is op zich al een vorm van aanbidding en
gehoorzaamheid aan God.
De
mens is geplaatst in een wereld die alles bevat wat hij voor zijn
lichamelijk welzijn nodig heeft; maar om het te verkrijgen moet hij
werken! Dit maakt deel uit van de oorspronkelijke bedoeling van God,
want de mens werd in de Hof van Eden geplaatst om die "te bewerken en
te bewaren" (Gen. 2:15).
Op
dezelfde wijze echter wordt hij die nooit zijn dagelijkse zaken en
bezigheden onderbreekt om, zoals God gebiedt, op de zevende dag, de dag
die God heeft geheiligd en apart gezet, God te aanbidden, ongeschikt
– door gebrek aan contact met zijn Schepper – voor
zijn potentieel grootste prestaties in werk of dienstbaarheid, en voor
voldoening over het bereikte.
Aangezien
de Schepper dit aldus heeft geboden, kunnen wij de sabbat als een dag
van rust en geestelijke vernieuwing onderhouden, in het volste
vertrouwen dat God ons zal zegenen omdat wij dit doen!
Een
betaalde vakantie
Wanneer u om de zoveel dagen uw werk zou neerleggen voor de nodige
rust, dan zou u, normaal gesproken, verwachten dat u achterraakt met uw
werk en in financiële moeilijkheden komt. Maar God zelf heeft
een machtige wet in werking gesteld. Gods Tien Geboden zijn levende,
werkzame wetten –zoals de wet van de zwaartekracht. Ze zijn
in werking – functioneren automatisch. De wet van de sabbat
– waar de kracht van de Schepper zelf achter staat
– leert dat indien u iedere week op de zevende dag uw werk
onderbreekt om te rusten en de Almachtige God te aanbidden, u tijdens
uw arbeid op de overige zes dagen zo zult worden gezegend dat dit meer
dan goed maakt wat u zou hebben bereikt door op Gods sabbat te werken!
Beseft u wat dit betekent! Vanuit een zeker standpunt gezien geeft God
ons iedere zevende dag een betaalde vakantiedag! Hoewel de vergelijking
met een vakantie anderzijds mank gaat, want een vakantie wordt
beschouwd als tijd voor en van jezelf en de sabbat is Gods tijd.
Deze
'sabbatvakantie' is evenwel niet uitsluitend ten behoeve van
lichamelijke rust, het is evenzeer een tijd voor aanbidding, voor
hernieuwde geestelijke toewijding, voor het overpeinzen van en zich
bezighouden met de geestelijke doeleinden en levenswetten die God heeft
ingesteld. Door de zevende dag, die God heeft geheiligd – en
die als enige naar de schepping terugwijst – in acht te
nemen, wordt de mens in nauw contact gebracht met zijn Maker en zijn
God. Want Gods aanwezigheid en Zijn goddelijke zegen blijken in het
bijzonder op deze dag die Hij heeft apartgezet en geheiligd.
Dit
is de meest rusteloze tijd die de mensheid ooit heeft gekend. In deze
tijd schijnen de meeste mensen weinig of geen tijd te hebben om zich te
bezinnen op het geestelijke doel en de geestelijke bestemming van het
leven – de allerbelangrijkste dingen die een mens dient te
overwegen.
De
ontzaglijke zegen van Gods ware sabbat is dat hij de mens in staat
stelt de tijd te nemen om de belangrijkste levensvragen te overdenken
en te overwegen – en om te communiceren met zijn God en
Schepper op een wijze die weinig mensen in dit tijdperk ervaren. De
juiste viering van de sabbat houdt de mens in contact met God! Zonder
dit contact is hij afgesneden van het eigenlijke doel van zijn bestaan,
van de wetten die zijn slagen of mislukken in dit leven bepalen, en van
begrip van wat hij is, van waar hij heen gaat en hoe hij daar moet
komen. Zonder dit contact met God de Schepper is het leven van de mens
leeg, gefrustreerd en ijdel. In deze tijd heeft de mens meer dan ooit
behoefte aan het contact met God, aan de geestelijke kracht en het
begrip, aan de goddelijke zegen en leiding waarin de juiste viering van
Gods ware sabbat voorziet.
Het
voorbeeld van Jezus
Jezus Christus – het geïnspireerde voorbeeld van hoe
iedere ware christen dient te leven – leerde door Zijn eigen
leven en daden dat de sabbat een heilige samenkomst (een verplichte
bijeenkomst) voor Gods volk is, zoals wordt geleerd in Leviticus 23:3.
Leviticus
23:3 Zes dagen mag arbeid verricht worden, maar op de zevende
dag zal er een volkomen sabbat zijn: een heilige samenkomst; generlei
arbeid zult gij verrichten, het is een sabbat voor de Here in al uw
woonplaatsen.
Jezus'
voorbeeld en Zijn gewoonte zijn vastgelegd in Lukas 4:16, waar wij
lezen:
Lukas 4:16 En hij [Jezus] kwam te Nazaret, waar Hij
opgevoed was, en Hij ging volgens zijn gewoonte op de sabbatdag naar de
synagoge en stond op om voor te lezen.
De
ware sabbat is onmiskenbaar een dag voor gemeenschappelijke aanbidding
en verering van God door Zijn geroepen dienstknechten. En het is een
tijd voor de prediking en uitleg van Gods Woord en Zijn levende wetten.
Daarom is het de plicht van iedere ware christen uit te zoeken waar de
Gemeente is waarin hij God werkelijk "in geest en in waarheid" kan
aanbidden, een Gemeente die de ware sabbat van God de Schepper op de
juiste wijze onderhoudt, en een Gemeente waarin de mens wordt geleerd
te leven "van alle woord, dat uit de mond Gods uitgaat".
Er
bestaan verscheidene kerken die in het onderhouden van het vierde gebod
geloven. De meeste van deze kerken overtreden echter – in
leer en praktijk – een of meer van de andere geboden. Jezus
stichtte slechts één Gemeente (Matth. 16:18), en
alleen deze Gemeente onderhoudt al Gods geboden.
Verheug
u over Gods sabbat
Leer de sabbat op een positieve manier te onderhouden! Gebruik de door
God gezegende en geheiligde zevende dag overeenkomstig Zijn bedoeling:
door te rusten van uw wereldlijke arbeid, door te bidden, te studeren
en te mediteren over Gods Woord en het doel van het menselijk bestaan.
Gebruik een deel van deze dag om anderen goed te doen, zieken te
bezoeken. Kom op de sabbat met andere ware christenen bijeen als dat
mogelijk is.
De
zevende dag en uitsluitend deze door God geheiligde dag is de door God
geboden en gezegende periode van rust, aanbidding en overdenking van de
belangrijkste sleutels tot de zin van het leven.
Indien
u twijfels hebt over de dag waarop de sabbat moet worden gehouden, lees
dan onze webpublicatie De SABBAT voor de hele mensheid.
Op de
juiste manier begrepen en in acht genomen is het vierde gebod
– het onderhouden van Gods heilige sabbat een der grootste
zegeningen die de Schepper ooit aan de mensen heeft gegeven! Het is een
identificerend teken tussen de mens en de ware God. Gedenk de sabbatdag
– houd hem heilig!
Ergo: Het blijkt dat we
ten aanzien van onze eigen belangen wel overal rekening mee houden.
Met diezelfde vastberadenheid zouden we ook de geest van het
eerste gebod dienen te implanteren in onze levenstijl.
UIT DANKBAARHEID GAAN VOOR
INNOVATIE VAN JE HANDELEN
De profeet David was een man naar Gods hart (Hand. 13:22). David
schreef:
Psalmen
119:97 Hoe lief heb ik uw wet! Zij is mijn overdenking de
ganse dag.
David bestudeerde en overpeinsde Gods wet dagelijks! Hij leerde de wet
op elke situatie in het leven toe te passen.
Dit schonk hem wijsheid.
Vers 98 Uw gebod maakt mij wijzer dan mijn vijanden, want het
is altoos bij mij.
Gods wet wees David de weg die hij diende te gaan – schonk
hem een levenswijze.
Vers 105 Uw woord is een lamp voor mijn voet en een licht op
mijn pad.
In deze 119e Psalm verklaarde David voortdurend hoe lief hij Gods wet
had en hoe hij deze wet als richtsnoer voor zijn leven gebruikte. Doet
u dat ook?
De meeste mensen is geleerd dat Gods wet is afgeschaft. Of anders heeft
u zich eenvoudig niet gerealiseerd dat het de enige levenswijze is die
de mens geluk en vreugde zal brengen. U wist niet dat Gods wet de
natuur en het karakter van God openbaart. En God gebiedt ons:
1 Petrus 1:16 … Weest heilig, want Ik ben heilig.
Bedenk dat christenen, de 'kleine kudde' van Jezus, worden aangeduid
als degenen, die de geboden van God bewaren en het getuigenis van Jezus
hebben.
Openbaring 12:17 En de draak werd toornig op de vrouw en ging
heen om oorlog te voeren tegen de overigen van haar nageslacht, die de
geboden van God bewaren en het getuigenis van Jezus hebben.
God geeft ons de volgende beschrijving van het karakter van Zijn
heiligen:
Openbaring 14:12 Hier blijkt de volharding der heiligen, die
de geboden Gods en het geloof in Jezus bewaren.
Indien u wilt worden gerekend tot Gods kinderen, dan dient u dit
levende geloof – dit gehoorzame geloof – in de
Almachtige God te hebben door Jezus Christus Zijn leven in u te laten
leven! Dan dient u Gods geestelijke wet, zoals die wordt geopenbaard in
de Tien Geboden, te begrijpen en te onderhouden, al is het ook met
vallen en opstaan.
Het blijkt dat we ten aanzien van onze eigen belangen wel overal
rekening mee houden. Met diezelfde vastberadenheid zouden we
ook de geest van het eerste gebod dienen te implanteren in onze
levenstijl.
TOT
BESLUIT DIT GEBOD
Vergeet niet de wet van Christus
"de wet van Christus" (1 Kor. 9:21)
Voor christenen is niet de wet van Mozes de leefregel. Hoe God wil dat
wij zullen leven vinden we in het Nieuwe Testament, in het onderwijs
van Jezus en in het onderwijs van de apostelen. Deze gedeelten
van de bijbel zijn immers rechtstreeks tot ons, christenen, gericht.
Het onderwijs van de apostelen vinden we in de brieven van het Nieuwe
Testament. Daar, en in het onderwijs van Jezus, staat hoe wij moeten
leven.
Wij moeten leren om de geboden van Jezus te onderhouden
(Mattheus 28:19). Ook op andere plaatsen spreekt de Here Jezus
over zijn geboden (Johannes 14:15,21; 15:10)
Jezus heeft ons een nieuw gebod gegeven (Johannes 13:34). Voor ons
geldt de eis der liefde, daar moeten we naar wandelen
(Romeinen 14:15). We zijn schuldig om lief te hebben (Rom.
13:8).
Wij moeten doen wat de apostelen ons in het Nieuwe Testament hebben
voorgeschreven. We moeten ons houden aan het onderwijs der apostelen.
- "Wie God kent hoort naar ons (de apostelen); wie uit God niet is
hoort naar ons niet"
(1 Johannes 4:6)
Jezus verwacht gehoorzaamheid van ons. "Wat noemt gij mij Here Here en
doet niet hetgeen Ik zeg" (Lucas 6:46). Als we Jezus Heer noemen dan
verwacht de Here Jezus ook dat we Hem als Heer gehoorzamen.
We moeten daders van het woord zijn (Jak. 1:22). We moeten doen wat in
de bijbel staat. Geloof en gehoorzaamheid horen bij elkaar.
In het onderwijs van de apostelen worden 9 van de 10 geboden van de wet
van Mozes herhaald en bekrachtigd. Alleen het sabbatsgebod ontbreekt.
Dat komt omdat het sabbatsgebod speciaal het teken was van het verbond
van Mozes. Wij staan als christenen niet onder dit verbond en daarom
vinden we in het Nieuw Testament geen enkele opdracht om de sabbat te
houden. Integendeel er wordt juist gewaarschuwd tegen het verplicht
houden van de sabbat (Kol. 2:16,17; zie ook Romeinen 14:5).
De leefregel voor de Christen wordt gevormd door de geboden van Jezus,
door het onderwijs van de apostelen, en de leiding van de Heilige Geest.
Ik ben de Heer uw God, gij zult geen afgoden vereren,
maar Mij alleen aanbidden.
“God is er”, aldus een eigentijdse vertaling. Zo
goed als dit een belofte is aan het volk Israël, zo goed is
het in de traditie van de Kerk een belofte aan het volk Gods geworden,
aan ieder die christen wil zijn. Het is de vraag om het hart naar God
toe open te houden, God recht te doen en de weg naar God toe niet te
blokkeren met voorstellingen en praktijken die ten koste van God gaan.
De Kerk heeft hier het recht op godsdienstvrijheid mee verbonden: ieder
mens moet vrij tot God kunnen gaan en zijn godsdienst in vrijheid
kunnen beleven.
De eis God niet gevangen te houden in eigen beelden en voorstellingen
blijft ook hier en nu onverminderd van kracht. Je kunt daarbij
bijvoorbeeld denken aan de vraag: in hoeverre vereren we de economie
als afgod?
Naar een volgend gebod : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
READ THE BOOK - THE BIBLE CHANGE YOUR LIFE
INFO: DE WEG - DE WAARHEID - HET LEVEN - FILM
Remember all victims of violence worldwide
DE WEG | DE WAARHEID | HET LEVEN | FILM | AUDIO
HOLYHOME.NL USE NO COOKIES - REPORT DEAD LINKS
Waard om te weten :
Een hartelijk welkom op de siteDeze pagina printen
Sitemap
Wie zoekt zal vinden
FAQ - HELP
Kerk
Zondag
Advent
Kerstfeest
Driekoningen
Vastentijd
Goede Vrijdag
Aswoensdag
Palmzondag
Palmpasen
De stille week
Witte donderdag
Stille zaterdag
Paaswake
Pasen - Paasfeest
Hemelvaartsdag
Pinksteren
Biddag
Dankdag
Avondmaal
Doop
Belijdenis
Oudjaarsdag
Nieuwjaarsdag
Sint Maarten
Sint Nicolaas
Halloween
Hervormingsdag
Dodenherdenking
Bevrijdingsdag
Koningsdag / Koninginnedag
Gebedsweek
Huwelijk
Begrafenis
Vakantie
Recreatie
Feest- en Gedenkdagen
Symbolen van herkenning
Leerzame antwoorden op levens- en geloofsvragen
Hebreeën 4:12 zegt: "Want levend en krachtig is het woord van God, en scherper dan een tweesnijdend zwaard: het dringt diep door tot waar ziel en geest, been en merg elkaar raken, en het is in staat de opvattingen en gedachten van het hart te ontleden". Lees eens: Het zwijgen van God
God heeft zoveel liefde voor de wereld, dat Hij Zijn enige Zoon heeft gegeven; zodat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft. Lees eens: God's Liefde
Schat onder handbereik
Bemoediging en troost
Bible-people - stories of famous men and women in the Bible
Bible-archaeology - archaeological evidence and the Bible
Bible-art - paintings and artworks of Bible events
Bible-top ten - ways to hell, films, heroes, villains, murders....
Bible-architecture - houses, palaces, fortresses
Women in the Bible - great women of the Bible
The Life of Jesus Christ - story, paintings, maps
Read more for Study Apocrypha, Historic Works
GELOOF EN LEVEN een
KLEINE HULP VOOR ONDERWEG
Wie zoekt zal vinden
Boeiende Series :
BijbelvertalingenBijbel en Kunst
Bijbels Prentenboek
Biblische Bildern
Encyclopedie
E-books en Pdf
Prachtige Bijbelse Schoolplaten
De Heilige Schrift
Het levende Woord van God
Aan de voeten van Jezus
Onder de Terebint
In de Wijngaard
De Bergrede
Gelijkenissen van Jezus
Oude Schoolplaten
De Zaligsprekingen van Jezus
Goede Vruchten
Geestesgaven
Tijd met Jezus
Film over Jezus
Barmhartigheid
Catechese lessen
Het Onze Vader
De Tien Geboden
Hoop en Verwachting
Bijzondere gebeurtenissen
De Bijbel is boeiend
Bijbelverhalen in beeld
Presentaties en Powerpoints
Bijbelse Onderwerpen
Vrede van God voor jou
Oude bijbel tegels
Informatie over alle kerken in Nederland: Kerkzoeker
Bible Study: The Bible alone!
L'étude biblique: Rien que la Bible!
Bibelstudium: Allein die Bibel!
Materiaal voor het Digibord
Werkbladen Bijbelverhalen Bijbellessen
OT Hebreeuws-Engels
NT Grieks-Engels
Naslagwerken
Belijdenissen
Een rijke bron
Missale Romanum + Afbeeldingen
Stripboek over Jezus
Christelijke Symbolen
Plaatjes Afbeeldingen Clipart
Evangelie op Postzegels
Harmonium Huisorgel
Godsdiensten en Religies
Herinnering aan Kerken
Christian Country Music
Muzikale ontspanning
Software voor Bijbelstudie
Hartverwarmende Klanken
Read and Hear the Holy Bible
Luisterbijbel
Bijbel voor Slechtzienden Begrippenlijst -1- -2-
Meer weten over de Psalmen, gezangen, liturgieën, belijdenisgeschriften: Catechismus, Dordtse Leerregels en veel andere informatie? . Kijk op: Online-bijbel.nl(What's good, use it)