HOME | STUDIEBIJBEL | BIJBELSTUDIES | BIJBELATLAS | BIJBELSEGESCHIEDENIS | NIEUWS
Goede vrucht - Vruchten en Gaven van de HEILIGE GEEST
De vindplaats van materiaal voor Bijbelstudie, geloofstudie, catechese, school, kring, persoonlijk geloof, studie thuis, kerk, club, nieuws, godsdienstonderwijs, zingeving en vooral heel veel mogelijkheden om je Bijbelkennis te vergroten. Blijf niet afhankelijk van anderen maar lees zelf de Bijbel. Investeer in geestelijke rijkdom.
GAVE VAN DE HEILIGE GEEST : VERTOLKING VAN TONGENTAAL
VERTOLKING VAN TONGENTAAL
De gave van vertolking van
tongen is een gave om een vertaling te kunnen geven van een boodschap
die in tongentaal is uitgesproken. In de Bijbel is er niet een
specifiek voorbeeld over het functioneren van deze gave, maar er wordt
wel over gesproken door Paulus in onder andere 1Kor. 14:5,
27-28, en ook 1Kor.
14:13-15.
In de samenkomsten van de eerste christenen gebeurde heel
veel
Volgens Hebreeën
10:24 en 25 hielden de
eerste christenen geregelde samenkomsten. "En laten wij op elkander
acht geven om elkaar aan te vuren tot liefde en goede werken. Wij
moeten onze eigen bijeenkomst niet verzuimen, zoals sommigen dat gewoon
zijn, maar elkander aansporen, en dat des te meer naarmate gij de dag
ziet naderen". De eerste christenen hadden een eigen bijeenkomst. Van
hen werd verwacht dat ze daaraan deel zouden nemen. Wie dit niet deed,
kwam tekort in zijn liefde voor zijn medegelovigen.
Jezus had ook gezegd: "Waar twee of drie vergaderd zijn in
mijn naam, daar ben ik in hun midden" (Matteüs
18:20). Toen de eerste christenen samenkwamen, was dat
niet alleen om elkaar te ontmoeten. Christus had beloofd dat ook Hij op
een bijzondere wijze aanwezig zou zijn.
De eerste christenen vergaderden om aan de maaltijd des
Heren deel te nemen
Dit vernemen wij uit 1
Korintiërs 11:17 t/m 34. De gemeente te Korinte
beging zware fouten bij het eten van de maaltijd des Heren, zodanig
zelfs dat Paulus zegt: "Wanneer gij dan bijeenkomt, is dat niet het
eten van de maaltijd des Heren; want bij het eten neemt ieder vooraf
zijn eigen deel, zodat de een hongerig is en de ander dronken. Hebt gij
dan geen huizen om te eten en te drinken?" (20 t/m 22). Ze hadden de
maaltijd des Heren tot een gewone maaltijd verlaagd. Paulus zegt dat
hun gewone maaltijden thuis genomen moesten worden en niet in de
samenkomsten van de gemeente. Uit de woorden "Wanneer gij dan
bijeenkomt" blijkt dat de eerste christenen aan de tafel des Heren
deelnamen bij hun gewone bijeenkomst, en niet slechts enkele keren per
jaar of ééns per jaar zoals bij vele kerken nu.
Het eerste doel van hun bijeenkomst was het eten van de maaltijd des
Heren: "Daarom, mijn broeders, als gij samenkomt om te eten, wacht op
elkander. Heeft iemand honger, laat hij thuis eten, opdat gij niet tot
uw oordeel bijeenkomt" (de verzen 33 en 34).
De maaltijd des Heren wordt in de Schrift ook aangeduid als "het breken
van het brood". Volgens Handelingen
2:42 bleven de eerste
gelovigen volharden "bij het onderwijs der apostelen en de gemeenschap,
het breken van het brood en de gebeden".
Beschrijvingen van de maaltijd des Heren vindt men in Matteüs
26:26 t/m 28, Marcus
14:22 t/m 25, Lucas 22:19 en
20 en 1 Korintiërs 11:23 t/m 26.
Wij hebben al vernomen dat de eerste christenen bij hun gewone
samenkomsten aan de maaltijd des Heren deelnamen. Maar op welke dag
kwamen ze hiervoor bijeen? Antwoord hierop vinden we in Handelingen
20:7. "En toen wij op de eerste dag der week samengekomen
waren om brood te breken, hield Paulus een toespraak tot hen en, daar
hij van plan was de volgende dag te vertrekken, zette hij zijn rede
voort tot middernacht." Het doel van de vergadering was "om brood te
breken". Dit kan geen gewone maaltijd zijn, want volgens Paulus in 1
Korintiërs 11 mag dat niet: "Hebt gij dan geen huizen om te
eten en te drinken?" (vers 22) en "Heeft iemand honger, laat hij thuis
eten" (vers 34). Het eten van de maaltijd des Heren was het hoofddoel
van de christelijke samenkomst op de eerste dag van de week.
Meningsverschillen
Sommigen beweren dat Nisan 14 (de dag van het Joodse Pascha) dat jaar
op de eerste dag van de week viel, en dat ze daarom op die dag
samengekomen waren om brood te breken. Volgens het voorgaande vers
echter, was het Pascha al voorbij: "Maar wij voeren na de dagen der
ongezuurde broden van Filippi af en kwamen binnen vijf dagen bij hen te
Troas aan, waar wij zeven dagen doorbrachten" (vers 6). De dagen der
ongezuurde broden zijn de zeven dagen na het Pascha. Daarop volgden
vijf dagen reizen, en nog daarna zeven dagen verblijf te Troas. Op die
eerste dag van de week, toen ze samenkwamen om brood te breken, was
Nisan 14 al lang voorbij.
Anderen beweren dat ze eigenlijk samenkwamen om Paulus te horen en dat
ze slechts toevallig ook het brood braken. Dit is gewoon
schriftverdraaiing, want er staat dat ze samengekomen waren om brood te
breken.
Nergens in de Schrift is er aanwijzing dat de eerste christenen op
enige andere dag samenkwamen om de maaltijd des Heren te eten.
Gelovigen, die Gods woord willen volgen, zullen ook nu in het onderwijs
der apostelen blijven volharden, en op de eerste dag van de week
samenkomen om brood te breken.
Ook uit 1
Korintiërs 16, de verzen 1 en 2, vernemen we dat
de eerste dag van de week een bijzondere betekenis voor de eerste
christenen had. "Wat nu de inzameling voor de heiligen betreft, doet
ook u zoals ik verordend heb aan de gemeenten van Galatië.
Laat ieder van u op [de] eerste [dag] van [de] week bij zichzelf [iets]
terzijde leggen en opsparen naardat hij welvaart heeft, opdat de
inzamelingen niet pas gebeuren wanneer ik kom"
De eerste dag van de week was van grote betekenis voor de eerste
gelovigen omdat Christus op die dag uit de dood verrees (Marcus 16:9).
Hij verscheen aan de discipelen toen ze op de eerste dag van de week
vergaderd waren (Johannes
20:19). Acht dagen later verscheen Hij nog eens aan hen
terwijl ze samen waren (Johannes
20:26). Dit was eveneens op de eerste dag van de week,
want bij een optelling van dagen, telden de Joden heden mee. De
oorspronkelijke christenen vergaderden op de eerste dag van de week om
brood te breken ter nagedachtenis aan Christus, en op de eerste dag van
de week legden zij naar vermogen iets weg.
'Getuigen van Jehovah' leren dat de maaltijd des Heren eens per jaar,
en wel op Nisan 14, gevierd moet worden. Maar om die bewering te
handhaven, moeten ze de teksten over de eerste dag van de week zodanig
verdraaien dat ze geen betekenis meer hebben. Bovendien kunnen ze
nergens in de Schrift een voorbeeld vinden van het vieren van de
maaltijd des Heren op Nisan 14.
Andere sekten leren dat de eerste dag van de week helemaal geen
betekenis voor christenen heeft, maar dat zij de sabbat moeten houden.
Ook zij worden genoodzaakt de teksten over de eerste dag van de week
als van geen betekenis te beschouwen. Vervolgens proberen ze op basis
van de tien geboden het sabbatgebod op te leggen. Maar Paulus zegt in 2
Korintiërs 3:7 t/m 11 dat de tien geboden een bediening des
doods zijn, die moest verdwijnen om plaats voor een beter verbond te
maken. In Kolossenzen
2:8 t/m 19 leest men dat
de sabbat slechts een schaduw was, die werd weggedaan en aan het kruis
genageld, samen met de overige feesten van het oude verbond. Vers acht
waarschuwt: "Ziet toe, dat niemand u medeslepe door zijn wijsbegeerte
en door ijdel bedrog in overeenstemming met de overlevering der
mensen". En in 16 en 17 lezen we: "Laat dan niemand u blijven oordelen
inzake eten en drinken of op het stuk van een feestdag, nieuwe maan of
sabbat, dingen, die slechts een schaduw zijn van hetgeen komen moest,
terwijl de werkelijkheid van Christus is".
Bepaalde kerken geven toe dat de eerste christenen op de eerste dag van
de week samenkwamen om brood te breken. Maar zij vinden het onnodig dat
nu te doen. Gewoonlijk is hun houding eveneens 'ruim' i.v.m. vele
andere bijbelse leerstellingen. Volgelingen van Christus mogen echter
de vermaning van Judas, in de verzen 3 en 4, niet vergeten: "tot het
uiterste te strijden voor het geloof, dat eenmaal de heiligen
overgeleverd is. Want er zijn zekere mensen binnengeslopen -- reeds
lang tevoren tot dit oordeel opgeschreven -- goddelozen, die de genade
van onze God in losbandigheid veranderen en onze enige Heerser en Here,
Jezus Christus, verloochenen". Gods genade betekent niet dat wij Zijn
woord mogen verwaarlozen, zoals uit geestelijke losbandigheid in vele
kerken wordt gedaan.
Wie bij het oorspronkelijk geloof wil blijven, zal ook nu op de eerste
dag van de week met andere gelovigen samenkomen om aan de maaltijd des
Heren deel te nemen.
Uit de teksten die wij al besproken hebben, leren wij dat de
eerste christenen in hun samenkomsten op de eerste dag van de week de
maaltijd des Heren aten, en dat ze op deze dag ook een inzameling
hielden. In Handelingen
20:7 vernemen wij ook
dat het woord Gods in de vergadering werd verkondigd. Volgens Handelingen
2:42 bleven zij ook
volharden in het gebed. Het gebed is eveneens een belangrijk aspect van
de christelijke aanbidding.
Verder kunnen we in Efeziërs
5:19 lezen: "en spreekt
onder elkander in psalmen, lofzangen en geestelijke liederen, en zingt
en jubelt de Here van harte". Lofliederen werden ook gezongen toen zij
bij elkaar waren. Bij de eerste christenen was er geen sprake van
instrumentale begeleiding. Muziekinstrumenten werden pas in latere
eeuwen ingevoerd door wereldse mensen om het volk te behagen. Indien
christenen volgens de Schrift aanbidden, wordt hun aanbidding door God
aanvaard. Wanneer zij echter naar eigen goeddunken andere dingen er aan
toevoegen, is God daarmee niet gediend. Aanbidding volgens
leerstellingen van mensen is waardeloos (Matteüs
15:1 t/m 19).
De eerste christenen vergaderden op de eerste dag van de week om brood
te breken. Een inzameling werd gehouden. Men luisterde naar het woord.
Ter ere van God werd er gebeden en gezongen. Ook in onze tijd doen ware
volgelingen van Christus evenzo.
Deze studie-serie bestaat uit de volgende onderdelen:
De vrucht van de Heilige Geest | De Gaven van de Heilige Geest |
---|---|
Inleiding Hoop Liefde Vreugde Vrede Geduld Goedertierenheid Goedheid Trouw Zachtmoedigheid |
Inleiding Tongentaal Vertolking van Tongen Profetie Woord van Kennis Woord van Wijsheid Onderscheiden van Geesten Geloof Genezing Wonderwerken |
READ THE BOOK - THE BIBLE CHANGE YOUR LIFE
INFO: DE WEG - DE WAARHEID - HET LEVEN - FILM
Remember all victims of violence worldwide
DE WEG | DE WAARHEID | HET LEVEN | FILM | AUDIO
HOLYHOME.NL USE NO COOKIES - REPORT DEAD LINKS
Waard om te weten :
Een hartelijk welkom op de siteDeze pagina printen
Sitemap
Wie zoekt zal vinden
FAQ - HELP
Kerk
Zondag
Advent
Kerstfeest
Driekoningen
Vastentijd
Goede Vrijdag
Aswoensdag
Palmzondag
Palmpasen
De stille week
Witte donderdag
Stille zaterdag
Paaswake
Pasen - Paasfeest
Hemelvaartsdag
Pinksteren
Biddag
Dankdag
Avondmaal
Doop
Belijdenis
Oudjaarsdag
Nieuwjaarsdag
Sint Maarten
Sint Nicolaas
Halloween
Hervormingsdag
Dodenherdenking
Bevrijdingsdag
Koningsdag / Koninginnedag
Gebedsweek
Huwelijk
Begrafenis
Vakantie
Recreatie
Feest- en Gedenkdagen
Symbolen van herkenning
Leerzame antwoorden op levens- en geloofsvragen
Hebreeën 4:12 zegt: "Want levend en krachtig is het woord van God, en scherper dan een tweesnijdend zwaard: het dringt diep door tot waar ziel en geest, been en merg elkaar raken, en het is in staat de opvattingen en gedachten van het hart te ontleden". Lees eens: Het zwijgen van God
God heeft zoveel liefde voor de wereld, dat Hij Zijn enige Zoon heeft gegeven; zodat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft. Lees eens: God's Liefde
Schat onder handbereik
Bemoediging en troost
Bible-people - stories of famous men and women in the Bible
Bible-archaeology - archaeological evidence and the Bible
Bible-art - paintings and artworks of Bible events
Bible-top ten - ways to hell, films, heroes, villains, murders....
Bible-architecture - houses, palaces, fortresses
Women in the Bible - great women of the Bible
The Life of Jesus Christ - story, paintings, maps
Read more for Study Apocrypha, Historic Works
GELOOF EN LEVEN een
KLEINE HULP VOOR ONDERWEG
Wie zoekt zal vinden
Boeiende Series :
BijbelvertalingenBijbel en Kunst
Bijbels Prentenboek
Biblische Bildern
Encyclopedie
E-books en Pdf
Prachtige Bijbelse Schoolplaten
De Heilige Schrift
Het levende Woord van God
Aan de voeten van Jezus
Onder de Terebint
In de Wijngaard
De Bergrede
Gelijkenissen van Jezus
Oude Schoolplaten
De Zaligsprekingen van Jezus
Goede Vruchten
Geestesgaven
Tijd met Jezus
Film over Jezus
Barmhartigheid
Catechese lessen
Het Onze Vader
De Tien Geboden
Hoop en Verwachting
Bijzondere gebeurtenissen
De Bijbel is boeiend
Bijbelverhalen in beeld
Presentaties en Powerpoints
Bijbelse Onderwerpen
Vrede van God voor jou
Oude bijbel tegels
Informatie over alle kerken in Nederland: Kerkzoeker
Bible Study: The Bible alone!
L'étude biblique: Rien que la Bible!
Bibelstudium: Allein die Bibel!
Materiaal voor het Digibord
Werkbladen Bijbelverhalen Bijbellessen
OT Hebreeuws-Engels
NT Grieks-Engels
Naslagwerken
Belijdenissen
Een rijke bron
Missale Romanum + Afbeeldingen
Stripboek over Jezus
Christelijke Symbolen
Plaatjes Afbeeldingen Clipart
Evangelie op Postzegels
Harmonium Huisorgel
Godsdiensten en Religies
Herinnering aan Kerken
Christian Country Music
Muzikale ontspanning
Software voor Bijbelstudie
Hartverwarmende Klanken
Read and Hear the Holy Bible
Luisterbijbel
Bijbel voor Slechtzienden Begrippenlijst -1- -2-
Meer weten over de Psalmen, gezangen, liturgieën, belijdenisgeschriften: Catechismus, Dordtse Leerregels en veel andere informatie? . Kijk op: Online-bijbel.nl(What's good, use it)