HOME | STUDIEBIJBEL | BIJBELSTUDIES | BIJBELATLAS | BIJBELSEGESCHIEDENIS | NIEUWS
Goede
vrucht - Vruchten en Gaven van de HEILIGE GEEST - VREDE
De vindplaats van materiaal voor Bijbelstudie, geloofstudie, catechese, school, kring, persoonlijk geloof, studie thuis, kerk, club, nieuws, godsdienstonderwijs, zingeving en vooral heel veel mogelijkheden om je Bijbelkennis te vergroten. Blijf niet afhankelijk van anderen maar lees zelf de Bijbel. Investeer in geestelijke rijkdom.
VRUCHTEN VAN DE HEILIGE GEEST : VREDE
Ontdek het door je eens te verdiepen in wat de
Bijbel daarover te zeggen heeft. Neem er de tijd voor. Het zal je
verbazen hoezeer je leven erdoor verrijkt zal worden. en niat alleen
het leven van jezelf, maar ook het leven van de mensen om je hee. Niet
alleen jouw eigenwaarde stijgt maar óók je kijk
op de ander. Het zal je eigen levensstijl ten goede komen. En dat alles
tot eer van Hem die jou die Geest wil schenken.
Bedenk wél dat misschien niet alle gaven en vruchten bij
jezelf te herkennen zijn. Dát heeft niets met gebrek aan
geloof te maken maar met de mate waarin God ze verdeeld over de mensen.
Dát maakt de verscheidenheid alleem maar mooier en zorgt er
ook voor dat wij als mensen op elkaar zijn aangewezen. Zo vormen we als
mensen een aanvulling op elkaar!
VREDE
Eisenhower, voormalig president van de Verenigde
Staten en geallieerd opperbevelhebber in Europa tijdens de Tweede
Wereldoorlog, werd door Richard Nixon in zijn boek Six Crises als volgt
aangehaald: "Bij de voorbereidingen voor de veldslagen heb ik altijd
ervaren dat plannen nutteloos zijn, maar dat planning onontbeerlijk
is." Hij zei dit, omdat tijdens het heetst van de strijd, of het nu
politiek of militair was, de gebeurtenissen zich nooit schenen te
ontwikkelen zoals de plannen veronderstelden. Echter planning in
zichzelf stimuleerde het denken zodat leiders aanpassingen konden
doorvoeren om de snel veranderende en uitdagende omstandigheden tijdens
de strijd het hoofd te bieden. Op deze manier behield men gedeeltelijk
greep op de gebeurtenissen.
Het leven is
moeilijk en schijnt bij tijden oneerlijk
Gebeurtenissen doen zich bijna nooit voor zoals
gepland, toch is een hoofdreden dat we plannen maken het vermijden van
de verontrustende stress dat we de zaken niet meer onder controle
hebben. Het is zeer zeker begrijpelijk waarom we allemaal rust willen.
Maar de realiteit van de geschiedenis van de mens is dat rust een
zeldzame toestand is, of het nu is tussen naties, families, personen of
bij tijden zelfs binnen onszelf. We kunnen er erg op gespitst zijn om
binnen het kader van onze "wereld" plannen te maken gericht op
zekerheid en te streven naar zekerheid, maar mensen en gebeurtenissen
buiten onze invloed dringen voortdurend door en verstoren soms onze
gewenste orde in hoge mate.
Het is verbazingwekkend te bedenken op hoeveel dingen die onze "wereld"
vormgeven, we echt geen invloed kunnen uitoefenen. Het begint al eer we
geboren worden. We hebben geen invloed op wie onze ouders zijn, of
wanneer of waar we geboren worden. Onze ouders geven ons een stel genen
door die bepalen hoe we eruit zien. Zullen we mannelijk of vrouwelijk
zijn, lang of kort? Zal onze huid en ons haar die van de meerderheid
zijn of die van een vervolgde minderheid? Worden we fysiek of mentaal
gehandicapt geboren? Worden we geboren in een vrij land met veel
mogelijkheden tot opleiding en rijkdom, of leiden we een hard bestaan
waarin we alles beetje bij beetje bijeen moeten schrapen? We krijgen
bij onze geboorte allemaal een verschillende uitgangspositie en God
verwacht dat we binnen die omstandigheden naar beste vermogen zullen
handelen.
Toch zijn omstandigheden bepaald door geboorte en erfelijkheid slechts
het begin van de dingen die buiten onze invloed staan. Wat voor soort
ouders gaven ons het leven? Waren zij aardig en gul, hadden zij een
vooruitziende blik bij onze voorbereiding op het leven in deze wereld?
Mishandelden ze ons of vulden ze ons leven met liefdevolle attentie,
ons corrigerend als dat nodig was om ons te helpen in het vormen van
ons karakter? Stuurden ze onze opleiding middels een vriendelijk
aansporen om ons best te doen? Voedden ze ons op met sterke morele
waarden, of lieten ze ons maar opgroeien als een ongewenst bijproduct
dat hun plannen voor hun leven verstoorde?
Dit soort toelichting kan eindeloos doorgaan, maar het is belangrijk te
begrijpen dat een groot deel van ieders leven totaal buiten zijn
invloed staat. Zelfs lang na onze geboorte hebben we geen invloed op
belangrijke veroorzakers van onrust. We hebben er geen invloed op of
ons land ten oorlog gaat, of de aandelenmarkt in elkaar stort. Wat kan
iemand doen aan het weer dat een droogte of een plotselinge watersnood
veroorzaakt? Kunnen we een angstaanjagende, het leven veranderende
aardbeving tegenhouden, die zonder ook maar de geringste waarschuwing
het leven van duizenden mensen kan vernietigen?
Zelfs in de intimiteit van persoonlijke relaties is onze invloed op
houding en gedrag van anderen minimaal. Hoevelen van ons zijn er
werkelijk in geslaagd iemand te veranderen of van een verslaving af te
helpen? Als een verslaafde, ondanks indringende smeekbeden, een
ontkennende houding heeft, zal hij zelden eerlijk de waarheid van zijn
verslaving onder ogen zien, totdat hij volkomen vastgelopen is en
nergens een uitweg meer ziet.
Hebben wij in
feite onszelf onder controle? De apostel Paulus schrijft in de
Romeinenbrief:
Romeinen 7:15-17 Want wat ik uitwerk, weet ik niet; want ik doe niet
wat ik wens, maar waar ik een afkeer van heb, dat doe ik. 16 Indien ik
nu wat ik niet wens, toch doe, stem ik toe, dat de wet goed is. 17 Doch
dan bewerk ik het niet meer, maar de zonde, die in mij woont.
Het klinkt alsof Paulus bij tijden onder controle van zijn oude natuur
stond en niet dat hij deze onder controle had.
Dit is belangrijk, omdat verdriet en bezorgdheid de basis zijn van veel
onrust en verontrusting die in zo veel levens voorkomen. Ze ontstaan
door de angst en onzekerheid schijnbaar overgeleverd te zijn aan de
grillen van de omstandigheden en mensen buiten onze controle. Ons
denken wordt verontrust omdat we bang zijn voor wat ons of onze
geliefden overkomt of kan overkomen. We maken ons bezorgd dat de
gevolgen moeilijk te overwinnen zullen zijn, ons in verlegenheid zullen
brengen, fysiek pijnlijk zullen zijn, onze reputatie zullen schaden, of
dat we overweldigd zullen worden en een groot verlies zullen lijden.
In Genesis 41
staat in de verzen 8 en 16:
Genesis 41:8, 16 De volgende morgen was zijn geest onrustig en hij
ontbood al de geleerden en al de wijzen van Egypte, en Farao vertelde
hun zijn dromen, maar er was niemand, die ze Farao kon uitleggen ... 16
En Jozef antwoordde Farao: Geenszins; God zal Farao's welzijn
verkondigen.
Dit is een typische reactie. Farao's denken was verontrust, opgewonden,
omdat hij niet begreep. Zijn onheilspellende droom maakte hem bezorgd
omdat hij, ondanks zijn macht, niet onder controle kon hebben wat hij
zelfs in de verste verte niet kon begrijpen.
Definities
Elk goed woordenboek zal "vrede" definiëren als afwezigheid
van oorlog, harmonie, overeenstemming, kalmte, rust, stilte, niet
verstoorde geestestoestand, afwezigheid van mentaal conflict,
tevredenheid, acceptatie van omstandigheden en afwezigheid van
spanning. Het zal tegenhangers opsommen zoals oorlog, spanning, onrust,
verstoring, conflict en opwinding.
Het Griekse woord uit het Nieuwe Testament dat het meest wordt vertaald
met "vrede" is eirene. Het heeft de betekenis van "samenvoegen wat
voorheen uiteengegaan of verstoord was". Daarom wordt het vaak gebruikt
om "éénmaken; stilte; en rust" aan te duiden. De
Daily Study Bible Commentary van William Barclay zegt: "Het betekent
niet slechts vrijheid van moeite, maar ook alles wat voor een mens het
hoogste goed betekent."
Dit woord is niet met deze betekenis ontstaan. Zijn klassiek Grieks
gebruik was beperkt, het werd slechts gebruikt om de afwezigheid van
conflict aan te duiden. De schrijvers van het Nieuwe Testament echter,
ook bekend met het Hebreeuwse shalom, gebruikten eirene als synoniem.
Aldus ging eirene ook duiden op innerlijke voldoening, de tevredenheid
en innerlijke rust die voortkomen uit het leiden van een volwaardig
leven.
Het Hebreeuws gebruikt voornamelijk drie woorden, maar
één daarvan nemen we niet in beschouwing omdat
het verwijst naar het vrede-offer. Het tweede is charash. Het betekent
kalm en rustig blijven met nog een groot aantal nuances, zowel positief
als negatief, afhankelijk van de context.
Het derde is de welbekende groet shalom. Hoewel het ook algemeen wordt
vertaald met een enkel woord zoals vrede, rust, gunst, veilig,
gezondheid, welzijn en voorspoed, heeft het, zoals de International
Standard Bible Encyclopedia stelt "een basisbetekenis van totaliteit of
compleetheid die tevredenheid, volwassenheid, gezondheid en
volkomenheid inhoudt".
Dus evenals eirene duidt het ook op datgene wat voor een mens het
hoogste goed is. Jammer genoeg komt deze betekenis niet tot uiting in
de Nederlandse vertaling. We missen iets en wel in die zin dat shalom,
of het nu als groet of als heilwens wordt gebruikt, het verlangen in
zich draagt dat het de ontvanger in de meest uitgebreide betekenis van
het woord goed zal gaan. Als het wordt toegepast op de rust van de
geest van iemand, zelfs te midden van moeiten, suggereert het dat de
persoon wordt gezegend met volkomenheid, of dat zijn karakter verder
groeit naar het beeld van God die volmaakt is.
Ander bijbels
gebruik van vrede
In zowel het Oude als het Nieuwe Testament komt het gebruik van "vrede"
overeen met ons gebruik in onze cultuur vandaag de dag. Het wordt vaak
begrepen als het tegengestelde van oorlog en sociale onrust, zoals in
Prediker 3:8:
Prediker 3:8 Een tijd om te beminnen en een tijd om te haten, een tijd
van oorlog en een tijd van vrede.
Op andere momenten wordt het gekoppeld aan de afwezigheid van oorlog.
Spreuken 16:7 zegt:
Spreuken 16:7 Als iemands wegen de Here behagen, doet Hij zelfs diens
vijanden vrede met hem maken.
Jeremia 12:12 voegt daaraan aan toe:
Jeremia 12:12 Op alle kale heuvels in de woestijn zijn verwoesters
gekomen, want het zwaard des Heren verslindt van het ene einde van het
land tot het andere, niemand heeft vrede.
God laat in
verschillende samenhang zien dat zulke condities wenselijk zijn, zoals
in stamverband, steden en volken. Misschien kunnen deze twee
tegengestelde verwijzingen dit illustreren:
2 Kronieken 15:5-6 In die tijden was er geen vrede voor hem die uitging
noch voor hem die inging, maar er was grote beroering onder al de
inwoners der landen: volk botste tegen volk en stad tegen stad, want
God bracht hen in beroering door allerlei benauwdheid.
1 Koningen 4:24-25 Want hij heerste over alles aan deze zijde van de
Rivier, van Tifsach tot Gaza, over alle koningen aan deze zijde van de
Rivier, en hij had vrede rondom aan alle zijden, zodat Juda en
Israël gerust woonden, ieder onder zijn wijnstok en onder zijn
vijgeboom, van Dan tot Berseba, gedurende het gehele leven van Salomo.
De bijbel laat zien dat zo'n vrede het resultaat kan zijn van militaire
overwinning. In Jeremia 43 brengt de profeet een profetie onder woorden
die God hem gaf over Nebukadnessar en Egypte:
Jeremia 43:11-12 Hij zal komen en het land Egypte slaan: wie bestemd is
ten dode, ten dode, en wie bestemd is ter gevangenschap, ter
gevangenschap, en wie bestemd is ten zwaarde, ten zwaarde. Hij zal vuur
leggen aan de tempels der goden van Egypte en die verbranden of
gevankelijk wegvoeren, en hij zal zich in het land Egypte wikkelen,
zoals een herder zich in zijn mantel wikkelt en ongehinderd daaruit
wegtrekken. (Statenvertaling: "uittrekken in vrede")
In de bijbel betekent het uittrekken van een koning in vrede dat hij
heeft overwonnen, zijn doel heeft bereikt. Overgave wordt aldus getoond
als element van de daaruit voortvloeiende vrede. In 2 Samuёl 10 wordt
zo'n gebeurtenis weergegeven:
2 Samuёl 10:19 Toen al de koningen, de vazallen van Hadadezer,
bemerkten, dat zij door Israël verslagen waren, sloten zij
vrede met Israël en onderwierpen zich aan hen; en de Arameeёrs
durfden de Ammonieten niet weer te hulp te komen.
De bijbel laat
echter ook zien dat diplomatie vrede kan voortbrengen:
Esther 9:29-30 En koningin Ester, de dochter van Abichaїl, schreef
samen met Mordekai, de Jood, met alle nadruk om deze tweede brief over
het Purimfeest zo krachtig mogelijk te maken. 30 En hij zond brieven
aan al de Joden in de honderd zevenentwintig gewesten van het rijk van
Ahasveros, woorden van heilwens en trouw.
Esther 10:3 (Leidse Vertaling) Want de Jood Mordochai was de eerste na
koning Ahasweros; groot was hij onder de Joden en welgevallig aan zijn
talrijke broeders het goede zoekende voor zijn volk en vrede
verkondigende aan geheel zijn nakroost.
David zocht,
zoals uit 1 Samuёl 25 blijkt, ook vrede middels diplomatie:
1 Samuёl 25:4-6 Toen David in de woestijn hoorde, dat Nabal zijn
schapen schoor, zond hij tien mannen en David zeide tot de mannen: Gaat
naar Karmel en begeeft u naar Nabal. Vraagt hem uit mijn naam naar zijn
welstand en zegt dit: Gegroet! Vrede zij u, vrede zij uw familie, vrede
zij over al wat gij bezit.
De bekrachtiging van verdragen was bedoeld om vrede voort te brengen,
evenals wij die verwachting vandaag de dag hebben. In Genesis 26 staat
een duidelijk voorbeeld.
Genesis 26:28-31 Daarop zeiden zij: Wij hebben duidelijk gezien, dat de
Here met u is; daarom zeiden wij: laat er toch een verdrag onder ede
tussen ons zijn, tussen ons en u; en laten wij een verbond met u
sluiten: 29 dat gij ons geen kwaad zult doen, evenals wij u niet
aangeraakt hebben, en evenals wij u enkel goed gedaan hebben en u in
vrede hebben laten heengaan; nu zijt gij de gezegende des Heren. 30
Toen richtte hij hun een maaltijd aan, en zij aten en dronken. 31 De
volgende morgen vroeg zwoeren zij elkander de eed. Daarop deed Isaak
hen uitgeleide, en zij gingen van hem heen in vrede.
In het algemeen is vrede in het Oude Testament de toestand die ontstaat
als conflicten zijn opgelost, terwijl in het Nieuwe Testament die
toepassing sterk is verminderd. Daar is vrede meer een innerlijke
kwaliteit van hen die gezegend zijn door verzoening met God, Zijn doel
kennen en vertrouwen hebben in Zijn soevereiniteit over de menselijke
aangelegenheden en hun leven.
Jezus spreekt
over vrede
Jezus heeft in de evangeliën niet veel rechtstreekse
uitspraken over vrede gedaan, maar één die op de
vooravond van Zijn kruisiging werd gegeven, is veelzeggend:
Johannes 14:27 Vrede laat Ik u, mijn vrede geef Ik u; niet gelijk de
wereld die geeft, geef Ik hem u. Uw hart worde niet ontroerd of
versaagd.
Zijn gebruik van "hart" laat zien dat de vrede waar Hij het oog op
heeft, terwijl wij in de wereld zijn, een geestestoestand betreft.
Johannes 16:33 bevestigt dit:
Johannes 16:33 Dit heb Ik tot u gesproken, opdat gij in Mij vrede hebt.
In de wereld lijdt gij verdrukking, maar houdt goede moed, Ik heb de
wereld overwonnen.
Hoe heerlijk zou het zijn om vrij te zijn van de last om in deze
gevaarlijke, onstabiele, gewelddadige wereld te leven; maar als zonen
van God is dat niet ons deel. God heeft ons geroepen tot een leven dat
haaks staat op veel van de praktijken en houdingen van deze wereld. We
zitten gevangen, niet alleen in algemene gebeurtenissen en
omstandigheden die in deze wereld ontstaan, maar ook als we onze naaste
medemensen direct irriteren en boosmaken door ons vastberaden volgen
van Gods weg.
Jezus zegt in
Zijn gebed tot de Vader in Johannes 17:
Johannes 17:11 En Ik ben niet meer in de wereld, maar zij zijn in de
wereld.
Op die manier worden we gevangen in de oorlogen van de wereld en moeten
we ze ook verduren, evenals de economische veranderingen, vooroordelen,
sociale onrust, natuurrampen en ongelukken. We zijn blootgesteld aan
dezelfde ziekten als iedereen. Al deze dingen kunnen ons vrees
inboezemen, ons bezorgd maken en onze vrede verdrijven, en dat doen ze
ook. Het is in deze wereld erg gemakkelijk om te verwachten dat ons elk
moment een ramp kan treffen.
In Johannes 17:14 stelt Jezus de bron van de meer persoonlijke
vervolgingen aan de orde die onze vrede bedreigen:
Johannes 17:14 Ik heb hun uw woord gegeven en de wereld heeft hen
gehaat, omdat zij niet uit de wereld zijn, gelijk Ik niet uit de wereld
ben.
De gezindheid van het vlees is vijandschap tegen God (Romeinen 8:7) en
we kunnen deze haat op een mogelijk schrikaanjagende manier voelen als
deze rechtstreeks op ons is gericht. Door alle tijden heen heeft dit
soort vrede ondermijnende verstoringen het verlies van banen, verdeelde
families, ontwortelde levens door vlucht, gevangenschap (Handelingen
9:1-2; 12:3-4) en voor sommigen zelfs het martelaarschap (Handelingen
7:54-60; 12:1-2) opgeleverd.
Vrede en
welvaart
Jezus zei dat we onder deze omstandigheden toch vrede kunnen ervaren,
omdat Hij deze aan ons kan geven. Toen Hij dit zei, introduceerde Hij
geen nieuw idee. Het "zegen en vloek" hoofdstuk, Leviticus 26, laat
zien dat God de uiteindelijke bron is van vrede en Hij zal deze geven
als wij voldoen aan de voorwaarde Zijn geboden te gehoorzamen.
Leviticus 26:6 En Ik zal vrede in het land geven, zodat gij nederliggen
zult, zonder dat iemand u opschrikt; Ik zal de wilde dieren uit het
land uitroeien, en het zwaard zal uw land niet teisteren.
Hier is vrede een kwaliteit van het leven die Hij kan geven, evenals
Hij regen geeft op zijn tijd. Leviticus 26 benadrukt materiële
welvaart als Gods zegen voor Israël. Vrede is noodzakelijk
voor de materiële welvaart van een natie. Oorlog is de ergste
hindernis om iets positiefs te bereiken; het is catastrofaal
ondermijnend voor elk terrein van het leven. Het kan niet alleen een
natie economisch kapot maken, maar ook zijn bevolking psychologisch in
de kreukels doen geraken en zijn sociale structuren, zijn
infrastructuur en zijn moed vernietigen.
Moeten we denken dat vrede minder noodzakelijk is voor geestelijke
welvaart? Is het voor ons mogelijk de gelijkenis van God meer en meer
aan te nemen als we worden afgeleid door conflicten en de bezorgdheid
en moeiten die ze met zich meebrengen? Zelfs als we niet direct bij het
conflict betrokken zijn, heeft het nadelige effecten op onze
mogelijkheden op Gods manier te leven. Daarom adviseert Paulus ons in 1
Timotheüs 2:
1 Timotheüs 2:1-2 Ik vermaan u dan allereerst smekingen,
gebeden, voorbeden en dankzeggingen te doen voor alle mensen, voor
koningen en alle hooggeplaatsten, opdat wij een stil en rustig leven
mogen leiden in alle godsvrucht en waardigheid.
Conflict bevordert zelfgerichtheid, mogelijk leidend tot vlucht,
verdediging of aanval op anderen om een zekere mate van controle te
handhaven of te bereiken. Het kan ook leiden tot een permanent loslaten
van wat we probeerden te bereiken in het leven.
Jacobus 3 geeft directere en meer specifieke redenen waarom vrede zo'n
groot voordeel heeft betreffende geestelijke welvaart:
Jacobus 3:17-18 Maar de wijsheid van boven is vooreerst rein,
vervolgens vreedzaam, vriendelijk, gezeggelijk, vol van ontferming en
goede vruchten, onpartijdig en ongeveinsd. Maar gerechtigheid is een
vrucht, die in vrede wordt gezaaid voor hen, die vrede stichten.
"Wijsheid" duidt op een invloed van hemelse oorsprong, dus van God. Zij
maakt de geest zuiver en eenvoudig, zij geeft niet een groter
voorstellingsvermogen of meer intelligentie. Haar doel is iemand
oprecht te maken, onschuldig en goed, daarna vreedzaam, enzovoort. Ze
stelt iemand in staat in vrede met anderen te leven. Ze bevestigt
Jezus' uitspraak dat Hij bereid is en in staat is een andere vrede te
geven dan de wereld, een toestand die de mens van nature niet eigen is.
Als iemand een reine geest heeft, dan leidt dat tot vrede. Ten eerste
gebeurt dit, omdat iemand met een reine geest vrede heeft met zichzelf.
Hij is daarom niet eigengerechtig, zelfgericht en ontevreden proberend
anderen zijn wil op te leggen en manieren te vinden andermans leven te
beheersen. Zo iemand zal geen conflicten veroorzaken.
Ten tweede zullen ze Paulus' raad die hij op twee plaatsen gaf,
opvolgen.
Romeinen 14:19 Zo laten wij dan najagen hetgeen de vrede en de
onderlinge opbouwing bevordert.
Hebreeёn 12:14 Jaagt naar vrede met allen en naar de heiliging, zonder
welke niemand de Here zal zien.
Het is erg moeilijk een conflict te hebben met iemand die niet
terugvecht! Dit betekent niet dat we vrede moeten maken ten koste van
alles door de waarheid te ontkennen. We kunnen trouw blijven aan de
waarheid zonder ten oorlog te trekken, alhoewel het op het moment zelf
een kostbare zaak kan lijken. Jezus — en vele anderen
— deden het.
Jacobus voegt hier nog aan toe, dat deze benadering van de relaties in
het leven leidt tot de vrucht van gerechtigheid. Deze zin kan betekenen
dat wat wordt voortgebracht als vrucht gerechtigheid is, maar het kan
ook betekenen: de vrucht die door gerechtigheid wordt voortgebracht.
Het laatste heeft de voorkeur. De vrucht van de Geest is de vrucht die
de Geest voortbrengt. De vrucht van bekering is de verandering die
bekering teweegbrengt in iemands houding en manier van leven. De
kwaliteiten die Jacobus noemt in Jacobus 3:18 maken deel uit van de
vrucht van gerechtigheid. Gerechtigheid is daarom het zaad waaruit deze
dingen groeien.
Maar een zaadje heeft de juiste omstandigheden nodig om te ontkiemen,
te groeien en vrucht voort te brengen. Ongeacht hoe goed een zaadje is,
als de omstandigheden niet geschikt zijn, wordt dit proces belemmert en
het zal slechts beperkt vrucht dragen. De gelijkenis van de zaaier in
Mattheüs 13 laat dit duidelijk zien. Vrede is de juiste
omstandigheid voor de vrucht van gerechtigheid en vredestichters zijn
de "tuinlieden met de groene vingers". Een goede oogst vereist de
juiste omstandigheden voor goed zaad.
Zo belangrijk is vrede voor de geestelijke welvaart van de christen dat
God toestaat dat een huwelijk wordt verbroken door scheiding als er
geen vrede kan heersen.
1 Corinthiёrs 7:15 Maar indien de ongelovige haar verlaat, laat hij
haar verlaten. De broeder of zuster is in dit geval niet gebonden; tot
vrede heeft God u geroepen.
Scheiding wordt gewoonlijk voorafgegaan door een tamelijk lange periode
van twist. Het is oorlogvoering op beperkte schaal. Leven in een
omgeving waar oorlog heerst, zelfs in eigen huis, draagt weinig bij om
te groeien naar het beeld van de liefhebbende God van vrede. Het dwingt
iemand zich op zichzelf te richten en, in het slechtste geval, is het
heel goed mogelijk dat God iemand in zulke twistzieke omstandigheden
zal kwijtraken. Op zijn minst zal groei langzaam en minimaal zijn.
Anders dan de
vrede van de wereld
We hebben al gezien dat de vrede waarover Jezus spreekt, een andere
bron heeft dan die van de wereld. Maar er is nog een ander element dat
totaal anders is. De vrede van de wereld wordt veroorzaakt door
geschapen dingen en het handelen van vleselijke wezens. De geschiedenis
bewijst dat het rusteloze streven van de mens naar de vredige belofte
van macht, rijkdom en roem hem slechts achter laat met zorg,
bezorgdheid en leed. God heeft geschapen dingen niet de macht gegeven
om vrede voort te brengen. Het gevolg is, dat als iemand deze dingen
denkt te hebben bereikt, de eindeloze cyclus om een verlangde vrede te
verwerven alleen maar opnieuw begint.
Valse religie, filosofieën van de mens en zelfs hechte
vriendschappen kunnen dit verlangen niet vervullen. Deze kunnen niets
veranderen aan de oorzaak van deze rusteloosheid die voortkomt uit een
schuldig geweten of vijandschap met God. Ze kunnen er aanspraak op
maken vrede te geven, maar wat kunnen ze doen aan het probleem van
zonden en een echte relatie met God? Kan iets van hen iemand verzoenen
met God en hem een nieuwe natuur geven?
Kunnen zij iemand de zekerheid geven die voortkomt uit de wetenschap
dat zijn leven in handen is van de almachtige, soevereine Schepper van
alle dingen, wiens oplettendheid zo groot is dat Hij zelfs opmerkt dat
een musje valt? Kunnen zij een volledig zicht geven op het grote en
heerlijke doel waar God naar toe werkt? Kunnen zij een blijvende en
volledige genezing geven van iemands kromme en verdraaide geest, of
zijn zieke lichaam?
De christen kan de beschikking hebben over de vrede die "alle verstand
te boven gaat" (Filippenzen 4:6-7), omdat God dit allemaal en nog veel
meer doet. Toch hebben we tot nu toe slechts een klein beetje geproefd
van de kennis die de christen ondersteunt in zijn begrip van deze
verontruste wereld en zijn leven daarin.
Rechtvaardiging
en vrede
Paulus schrijft: Romeinen 5:1-2 Wij dan, gerechtvaardigd uit het
geloof, hebben vrede met God door onze Here Jezus Christus, 2 door wie
wij ook de toegang hebben verkregen (in het geloof) tot deze genade,
waarin wij staan, en roemen in de hoop op de heerlijkheid Gods.
Deze verzen volgen op een lang gedeelte over rechtvaardiging door
geloof. Paulus besluit hoofdstuk 4 met het feit dat de opstanding van
Christus Gods getuigenis was dat het werk van Christus was geaccepteerd
en dat onze rechtvaardiging dus zeker was gesteld.
Het woordje "dan" aan het begin van hoofdstuk 5 toont dat het
onmiddellijke voordeel van rechtvaardiging is, dat we vrede hebben met
God. Dit is de praktische invloed van rechtvaardiging door geloof op
het leven van hen die gerechtvaardigd zijn. Paulus zegt verder in:
Romeinen 8:6-7 Want de gezindheid van het vlees is de dood, maar de
gezindheid van de Geest is leven en vrede. 7 Daarom dat de gezindheid
van het vlees vijandschap is tegen God; want het onderwerpt zich niet
aan de wet Gods; trouwens, het kan dat ook niet.
Dit maakt duidelijk dat de zondaar de vijand van God is en dat de
geestesgesteldheid van de zondaar verre van vredig is. Die is in oorlog
en het zondigen van de zondaar bewijst de oorlogvoering, de rebellie in
zijn geest. Hij is vaak opgewonden, ontsteld en in beroering en voelt
zich vervreemd van God. God is niet in al zijn denken (Psalm 10:4).
Jesaja legt dit uit:
Jesaja 57:20-21 Maar de goddelozen zijn als de zee, zo opgezweept, dat
zij niet tot rust kan komen, en wier wateren slijk en modder opwoelen.
De goddelozen, zegt mijn God, hebben geen vrede.
De zondaar beeft als hij aan Gods wet denkt. Hij vreest Gods oordeel en
is ontsteld als hij over het graf en de dood nadenkt. Maar als God
iemand tot bekering brengt, openbaart Hij Zijn bereidheid tot
verzoening door het offer van Zijn Zoon. Door geloof en berouw
verdwijnen de obstakels opgeworpen door Gods rechtvaardigheid en wet,
en is Hij bereid tot vergeving en vrede. Als de zondaar dit aanvaardt,
veroorzaakt dit proces vrede in de geest, een vrede die de wereld niet
kan geven of wegnemen, omdat de wereld krachteloos is jegens zonde.
Deze vrede is het werk, het product, van de Geest van God waardoor de
zondaar is geroepen en die hem hiertoe heeft geleid.
Toegang tot God
Het tweede voordeel van rechtvaardiging door geloof is toegang tot God.
Dit speelt een grote rol in het in stand houden van de vrede die begon
met verzoening. Verzoening veronderstelt een relatie tot stand gebracht
met God om vredige omgang voort te zetten. Zonder toegang tot Hem
kunnen we geen omgang en geen relatie met Hem hebben. De vrede zal
spoedig verdwijnen, omdat we vervreemd raken daar we Hem niet kennen.
Door de toegang tot Hem kunnen we kracht uit Hem putten om de
beproevingen van het leven aan te kunnen.
Onze relatie is er een van persoonlijk vertrouwen, die in zekere zin
rechtvaardiging achter zich laat om voort te gaan naar heiliging en
uiteindelijk verheerlijking in Gods Koninkrijk. Het pad dat we volgen
is niet altijd gemakkelijk. Lucas schrijft in Handelingen 14 dat de
apostelen rondgingen:
Handelingen 14:22 om de zielen der discipelen te versterken en hen te
vermanen om te blijven bij het geloof, en dat wij door vele
verdrukkingen het Koninkrijk Gods moeten binnengaan.
"Verdrukkingen" doet denken aan moeilijkheden, bezorgdheid, vrees en
twijfel. Paulus schrijft echter in Romeinen 5 dat zij die vrede hebben
met God en toegang tot Hem hebben:
Romeinen 5:3b-5 ... roemen ook in de verdrukkingen, daar wij weten, dat
de verdrukking volharding uitwerkt, 4 en de volharding beproefdheid, en
de beproefdheid hoop; 5 en de hoop maakt niet beschaamd, omdat de
liefde Gods in onze harten uitgestort is door de Heilige Geest, die ons
gegeven is.
Deze vrede is niet een soort van wereldlijke tevredenheid die de mens
kan krijgen door zijn normen en verwachtingen te verlagen. Het is zowel
een gave van God aan hen die door Jezus Christus met Hem zijn verzoend,
als het product van de Heilige Geest in ons als we groeien in een
voortdurende, vertrouwende relatie door de dagelijkse beslommeringen
van het leven.
De kijk van een christen op het leven kan totaal anders zijn dan die
van anderen in de wereld, rustig en kalm ondanks de rampen die hij om
zich heen ziet. Dit betekent niet dat de vrede van een christen een
soort magie is, of dat hij geen aandacht schenkt aan de ernst van de
situatie. Ook betekent het niet dat de christen deze wonderlijke
kwaliteit zomaar ineens verwerft, of dat ze altijd onveranderd aanwezig
is. Ze is echter altijd bereikbaar door geloof, omdat hij toegang heeft
tot de soevereine, almachtige God. God heeft altijd alles onder
controle en is vervuld met liefde en wijsheid en Hij is bereid deze ten
gunste van ons te gebruiken.
Zich verheugen
in hoop
Een derde gevolg van Gods Openbaring van Zichzelf die vrede voortbrengt
en in stand houdt, is dat we kunnen "roemen in de hoop op de
heerlijkheid Gods" (Romeinen 5:2). Eenvoudig gezegd: een christen heeft
begrip van het doel van het leven en smacht er verlangend naar in Gods
Koninkrijk te worden geboren. De vraag "Waartoe bent u geboren?" is
beantwoord en hij kan zich in zijn leven richten op het zich in dienst
stellen van God, ervan verzekerd zijnde dat God in zijn belang eraan
zal werken om Zijn beeld in hem tot stand te brengen.
Paulus roept
in Romeinen 8 uit:
Romeinen 8:31-32, 35, 37-39 Wat zullen wij dan van deze dingen zeggen?
Als God vóór ons is, wie zal tegen ons zijn? 32
Hoe zal Hij, die zelfs zijn eigen Zoon niet gespaard, maar voor ons
allen overgegeven heeft, ons met Hem ook niet alle dingen schenken? ...
35 Wie zal ons scheiden van de liefde van Christus? Verdrukking of
benauwdheid of vervolging of honger, of naaktheid, of gevaar, of het
zwaard? ... 37 Maar in dit alles zijn wij meer dan overwinnaars door
Hem, die ons heeft liefgehad. 38 Want ik ben verzekerd, dat noch dood
noch leven, noch engelen noch machten, noch heden noch toekomst, noch
krachten, 39 noch hoogte noch diepte, noch enig ander schepsel ons zal
kunnen scheiden van de liefde Gods, welke is in Christus Jezus, onze
Here.
De Schrift toont aan dat de vrucht van vrede, evenals liefde en
vreugde, het werk is van Gods Heilige Geest in ons. De gehele
menselijke geschiedenis geeft blijk van bijna voortdurende
oorlogvoering voortkomend uit de karaktereigenschappen die natuurlijk
zijn voor de mens. "Vrede, vrede!" roept de mens, "terwijl er geen
vrede is" (Jeremia 6:14; 8:11). Dat is een lege, onmogelijke kreet in
deze wereld, omdat de Schrift ook waarheidsgetrouw getuigt:
Romeinen 3:17 En de weg des vredes kennen zij niet.
De vrede die Jezus aanbiedt, komt alleen als resultaat van Gods roeping
door Zijn Geest, waardoor Hij in en door ons werkt om ons in
liefdevolle onderwerping aan de weg des vredes te brengen. Dat is de
weg van dagelijks spreken en wandelen met God, Hem intiem leren kennen,
liefdevol gebruik maken van Zijn wijsheid en macht om Zijn heerlijk
doel in ons leven te bereiken. Het brengt een vrede voort die alle
begrip te boven gaat, omdat dan alles onder volmaakte controle is
(Romeinen 8:28-30).
We dienen
'rechte voren' te trekken
Paulus vermaande de jonge prediker, Timoteüs: "Maak er ernst
mede u wèl beproefd ten dienste van God te stellen, als een
arbeider, die zich niet behoeft te schamen, doch rechte voren trekt bij
het brengen van het woord der waarheid" (2 Timoteüs 2:15).
Een prediker dient het woord der waarheid te brengen. Hij moet zich
inspannen om dit op een juiste wijze te doen, wat hier treffend
beschreven wordt als 'rechte voren trekken'.
Kromme voren trekken, kan ook. Heel gemakkelijk zelfs. Wanneer een
prediker de Schrift misbruikt is dit niet ten dienste van God. Hij zou
zich moeten schamen.
Onlangs beluisterde ik een aantal lezingen waarin zowat alle vormen van
ernstige schriftmisbruik voorkwamen. Laten wij drie voorbeelden daarvan
bespreken.
Afwezigheid
van het woord
Eén spreker heeft zo goed als geen schriftgedeelten
aangehaald. Van de enkele teksten die wèl aan bod kwamen,
hadden de meeste niet eens betrekking op het thema!
"Verkondig het woord" werd Timoteüs nadrukkelijk bevolen (2
Timoteüs 4:2).
Waarmee heeft de spreker zijn tijd dan wel gevuld? Hij verkondigde
hoofdzakelijk zijn eigen ideeën. Uitdrukkingen zoals 'Ik
denk,' 'Ik meen,' 'Ik geloof' kwamen veelvuldig voor.
Er werden meer teksten aangehaald uit andere boeken (dikwijls niet eens
door christenen geschreven), dan uit de bijbel. Tevens werden de
toehoorders naar hun mening gevraagd, doch Gods woord werd weinig
geraadpleegd.
Naar de
oorzaak kunnen wij alleen maar raden
Misschien kent hij de Schrift gewoon niet. In de
Schrift staat er veel geschreven over het thema dat hij behandelde,
maar misschien weet hij dat niet.
Apollos werd beschreven als "een geleerd man, doorkneed in de
Schriften" (Handelingen 18:24). Is dat niet een prachtige aanbeveling?
Een prediker dient doorkneed in de Schriften te zijn. Dan komt Gods
woord vanzelf eruit wanneer hij spreekt!
Misschien heeft nalatigheid een rol gespeeld. Inspanning en grondige
studie zijn vereist om het woord van God te brengen in verband met een
onderwerp. "Maak er ernst mede" werd Timoteüs bevolen.
Of misschien beseft hij gewoon niet hoe krachtig Gods woord wel is.
Misschien denkt hij dat zijn eigen woorden en de woorden van anderen
evengoed zijn.
Een prediker mag nooit vergeten dat het belangrijkste van
zijn preek de aangehaalde schriftgedeelten zijn.
"Want het woord Gods is levend en krachtig en scherper dan enig
tweesnijdend zwaard en het dringt door, zó diep, dat het
vaneenscheidt ziel en geest, gewrichten en merg, en het schift
overleggingen en gedachten des harten; en geen schepsel is voor Hem
verborgen, want alle dingen liggen open en ontbloot voor de ogen van
Hem, voor wie wij rekenschap hebben af te leggen" (Hebreeën
4:12,13). Ziet u, Gods woord is krachtig omdat het GODS woord is!
"Ik betuig u nadrukkelijk voor God en Christus Jezus, die levenden en
doden zal oordelen, met beroep zowel op zijn verschijning als op zijn
koningschap: verkondig het woord, dring erop aan, gelegen of ongelegen,
wederleg, bestraf en bemoedig met alle lankmoedigheid en onderrichting"
(2 Timoteüs 4:1,2).
Eigenmachtige
uitleg
Een tweede spreker heeft in zijn lessen heel veel schriftgedeelten
aangehaald. Het was duidelijk dat hij de Schrift goed kende, dat hij
het onderwerp grondig had bestudeerd, en dat hij zijn lessen goed had
voorbereid. Wegens de vele aanhalingen uit de Schrift waren zijn lessen
leerrijk.
Toch heeft hij een grove fout begaan. Dikwijls, nadat hij een tekst had
aangehaald die ruimschoots het behandelde bewees, heeft hij daaraan
zoiets toegevoegd als: "Nu, sommigen interpreteren deze tekst
zó, en anderen interpreteren die zó, maar ik ben
van oordeel dat hij dit betekent." Toen gaf hij zijn eigen
interpretatie die in bijna alle gevallen òf breder
òf nauwer was dan de tekst, en soms zelfs daarmee in strijd.
Petrus schreef: "En wij achten het profetische woord (daarom) des te
vaster, en gij doet wèl, er acht op te geven als op een
lamp, die schijnt in een duistere plaats, totdat de dag aanbreekt en de
morgenster opgaat in uw harten. Dit moet gij vooral weten, dat geen
profetie der Schrift een eigenmachtige uitlegging toelaat; want nooit
is profetie voortgekomen uit de wil van een mens, maar, door de heilige
Geest gedreven, hebben mensen van Godswege gesproken" (2 Petrus
1:19-21).
Een prediker moet vooral weten dat geen profetie der Schrift een
eigenmachtige uitlegging toelaat! Een licht hoeft niet uitgelegd te
worden! Een prediker heeft als taak het woord te verkondigen, niet te
interpreteren.
Woorden van
menselijke wijsheid
Een derde spreker heeft vele termen gebruikt die hij zelf had
uitgevonden. Volgens hem zouden wij ons 'onafhankelijke gemeenten' en
'vrije christenen' moeten noemen. Om een ruimere 'eenheid' te bereiken
onder gelovigen beweert hij dat er verschillende 'lagen van
gemeenschap' zijn. Volgens hem mogen wij de gemeente niet als een
gesloten kring beschouwen, maar eerder als een slijmdiertje, een amoebe
met Christus als kern. Deze man heeft hoofdzakelijk zijn eigen
ideeën verkondigd. Slechts af en toe haalde hij een
bijbeltekst erbij. Enkele keren in zijn toespraken vertelde hij ons
terloops dat hij 'professioneel filosoof' is!
De woorden en termen die in de Schrift voorkomen zijn niet toevallig.
Paulus gebruikte geen menselijke terminologie bij het brengen van Gods
boodschap van genade: "Hiervan spreken wij dan ook met woorden, die
niet door menselijke wijsheid, maar door de Geest geleerd zijn, zodat
wij het geestelijke met het geestelijke vergelijken" (1
Korintiërs 2:13). Petrus heeft bevolen: "Spreekt iemand, laten
het woorden zijn als van God" (1 Petrus 4:11).
Tenslotte dit
Wie Gods woord pleegt te brengen, neemt een grote verantwoordelijkheid
op zich. Wij moeten zeker zijn dat wat wij brengen wel degelijk Gods
woord is en niet ons eigen woord.
Laten wij de vermaning van Paulus steeds indachtig zijn: "Maak er ernst
mede u wèl beproefd ten dienste van God te stellen, als een
arbeider, die zich niet behoeft te schamen, doch rechte voren trekt bij
het brengen van het woord der waarheid" (2 Timoteüs 2:15).
Deze studie-serie bestaat uit de volgende
onderdelen:
De vrucht van de Heilige Geest | De Gaven van de Heilige Geest |
---|---|
Inleiding Hoop Liefde Vreugde Vrede Geduld Goedertierenheid Goedheid Trouw Zachtmoedigheid |
Inleiding Tongentaal Vertolking van Tongen Profetie Woord van Kennis Woord van Wijsheid Onderscheiden van Geesten Geloof Genezing Wonderwerken |
READ THE BOOK - THE BIBLE CHANGE YOUR LIFE
INFO: DE WEG - DE WAARHEID - HET LEVEN - FILM - AUDIO
DE WEG | DE WAARHEID | HET LEVEN | FILM | AUDIO
HOLYHOME.NL USE NO COOKIES - REPORT DEAD LINKS
Waard om te weten :
Een hartelijk welkom op de siteDeze pagina printen
Sitemap
Wie zoekt zal vinden
FAQ - HELP
Kerk
Zondag
Advent
Kerstfeest
Driekoningen
Vastentijd
Goede Vrijdag
Aswoensdag
Palmzondag
Palmpasen
De stille week
Witte donderdag
Stille zaterdag
Paaswake
Pasen - Paasfeest
Hemelvaartsdag
Pinksteren
Biddag
Dankdag
Avondmaal
Doop
Belijdenis
Oudjaarsdag
Nieuwjaarsdag
Sint Maarten
Sint Nicolaas
Halloween
Hervormingsdag
Dodenherdenking
Bevrijdingsdag
Koningsdag / Koninginnedag
Gebedsweek
Huwelijk
Begrafenis
Vakantie
Recreatie
Feest- en Gedenkdagen
Symbolen van herkenning
Leerzame antwoorden op levens- en geloofsvragen
Hebreeën 4:12 zegt: "Want levend en krachtig is het woord van God, en scherper dan een tweesnijdend zwaard: het dringt diep door tot waar ziel en geest, been en merg elkaar raken, en het is in staat de opvattingen en gedachten van het hart te ontleden". Lees eens: Het zwijgen van God
God heeft zoveel liefde voor de wereld, dat Hij Zijn enige Zoon heeft gegeven; zodat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft. Lees eens: God's Liefde
Schat onder handbereik
Bemoediging en troost
Bible-people - stories of famous men and women in the Bible
Bible-archaeology - archaeological evidence and the Bible
Bible-art - paintings and artworks of Bible events
Bible-top ten - ways to hell, films, heroes, villains, murders....
Bible-architecture - houses, palaces, fortresses
Women in the Bible - great women of the Bible
The Life of Jesus Christ - story, paintings, maps
Read more for Study Apocrypha, Historic Works
GELOOF EN LEVEN een
KLEINE HULP VOOR ONDERWEG
Wie zoekt zal vinden
Boeiende Series :
BijbelvertalingenBijbel en Kunst
Bijbels Prentenboek
Biblische Bildern
Encyclopedie
E-books en Pdf
Prachtige Bijbelse Schoolplaten
De Heilige Schrift
Het levende Woord van God
Aan de voeten van Jezus
Onder de Terebint
In de Wijngaard
De Bergrede
Gelijkenissen van Jezus
Oude Schoolplaten
De Zaligsprekingen van Jezus
Goede Vruchten
Geestesgaven
Tijd met Jezus
Film over Jezus
Barmhartigheid
Catechese lessen
Het Onze Vader
De Tien Geboden
Hoop en Verwachting
Bijzondere gebeurtenissen
De Bijbel is boeiend
Bijbelverhalen in beeld
Presentaties en Powerpoints
Bijbelse Onderwerpen
Vrede van God voor jou
Oude bijbel tegels
Informatie over alle kerken in Nederland: Kerkzoeker
Bible Study: The Bible alone!
L'étude biblique: Rien que la Bible!
Bibelstudium: Allein die Bibel!
Materiaal voor het Digibord
Werkbladen Bijbelverhalen Bijbellessen
OT Hebreeuws-Engels
NT Grieks-Engels
Naslagwerken
Belijdenissen
Een rijke bron
Missale Romanum + Afbeeldingen
Stripboek over Jezus
Christelijke Symbolen
Plaatjes Afbeeldingen Clipart
Evangelie op Postzegels
Harmonium Huisorgel
Godsdiensten en Religies
Herinnering aan Kerken
Christian Country Music
Muzikale ontspanning
Software voor Bijbelstudie
Hartverwarmende Klanken
Read and Hear the Holy Bible
Luisterbijbel
Bijbel voor Slechtzienden Begrippenlijst -1- -2-
Meer weten over de Psalmen, gezangen, liturgieën, belijdenisgeschriften: Catechismus, Dordtse Leerregels en veel andere informatie? . Kijk op: Online-bijbel.nl(What's good, use it)