HOME | STUDIEBIJBEL | BIJBELSTUDIES | BIJBELATLAS | BIJBELSEGESCHIEDENIS | NIEUWS
Goede
vrucht - Vruchten en Gaven van de HEILIGE GEEST
De vindplaats van materiaal voor Bijbelstudie, geloofstudie, catechese, school, kring, persoonlijk geloof, studie thuis, kerk, club, nieuws, godsdienstonderwijs, zingeving en vooral heel veel mogelijkheden om je Bijbelkennis te vergroten. Blijf niet afhankelijk van anderen maar lees zelf de Bijbel. Investeer in geestelijke rijkdom.
INLEIDING OP DE VRUCHTEN VAN DE HEILIGE GEEST
In deze studie-serie willen we de rijkdom
ontdekken die we ontvangen als wij ons openstellen voor het werk van
God's Heilige Geest. Dit gaat alle aardse schatten te boven. De serie
bestaat uit 20 studies die je een heel eind op weg kunnen helpen.
Ontdek het door je eens te verdiepen in wat de Bijbel daarover te
zeggen heeft. Neem er de tijd voor. Het zal je verbazen hoezeer je
leven erdoor verrijkt zal worden. en niat alleen het leven van jezelf,
maar ook het leven van de mensen om je hee. Niet alleen jouw
eigenwaarde stijgt maar óók je kijk op de ander.
Het zal je eigen levensstijl ten goede komen. En dat alles tot eer van
Hem die jou die Geest wil schenken.
Bedenk wél dat misschien niet alle gaven en vruchten bij
jezelf te herkennen zijn. Dát heeft niets met gebrek aan
geloof te maken maar met de mate waarin God ze verdeeld over de mensen.
Dát maakt de verscheidenheid alleem maar mooier en zorgt er
ook voor dat wij als mensen op elkaar zijn aangewezen. Zo vormen we als
mensen een aanvulling op elkaar!
Over de 'vruchten' nagedacht
1. Liefde; de 'agapê' kwaliteit of
intensiteit van liefde. 'Agapê liefde' is sinds
Jezus Christus de zelfopofferende liefde, de liefde, die God aan ons,
mensen, geeft. Over liefde: lees ook het 13e hoofdstuk van de 1e
brief aan de Korintiërs.
2. Blijdschap, vreugde (NB); lees ook Romeinen
14:17; 15:13
3. Vrede, rust, afwezigheid van innerlijke
strijd en disharmonie, een geïntegreerde
persoonlijkheid; lees opnieuw Romeinen 14:17; 15:13 en Matteüs
5: 9
4. Lankmoedigheid, verdraagzaamheid, geduld
(NBV); een stabiel, sociaal
meevoelend temperament.
5. Vriendelijkheid; lees ook Filippenzen 4:5.
6. Goedheid, royaal in het geven van wat goed
is; rechtschapenheid,
barmhartigheid.
7. Trouw, geloof (NBV). Het Griekse woord heeft
beide betekenissen.
8. Zachtmoedigheid, nederigheid; lees
Matteüs 5:5; Matteüs 11:28-30.
9. Zelfbeheersing; kalmte, matigheid,
onthouding. Lees ook 2 Timoteüs 1:7 en
let op het woord 'bezonnenheid.' Een aspect van de vrucht van de Geest
is
dat er verstandig gehandeld wordt en er eerst tijd wordt genomen om
na te denken over wat we van plan zijn te doen of niet te doen.
De bijzonder indringende schrijfstijl van de bijbel heeft
ertoebijgedragen dat de bijbel al tientallen jaren's werelds bestseller
is.De goddelijke Auteur, die een schoonheid van
uitdrukkingsvaardigheidbezit die zelfs die van de beste menselijke
schrijvers overtreft, heeftons slechts beperkte uitingen van Zijn
genialiteit gegeven in de bovenalles uitstijgende literaire
meesterwerken van de Psalmen, Jesaja enHebreeёn. Hij laat ons ook een
andere kant zien van Zijn literairekwaliteiten in de eenvoudige taal
van Spreuken en Prediker die tochgepaard gaat met grote diepgang en
praktisch inzicht.
De waarde van de Schrift ligt echter niet in zijn indringende stijl.
Dezeligt in het feit dat de grote God, de soevereine Heerser van de
geheleschepping, ervoor gekozen heeft Zijn wet op te schrijven,
Zijninstructie aan de mens, om Zichzelf en Zijn doel te openbaren in
dealgemene talen van de mens waar ook ter wereld. Hoe duidelijker
hetWoord en de wet van de Almachtige, hoe meer begrip er van de
goddelijkeAuteur en Wetgever kan ontstaan en hoe nuttiger het is voor
demensheid. Zijn Woord wordt als brood dat aan iedere smaak kan
voldoen(Mattheüs 4:4).
God geeft veel van Zijn instructies in de vorm van
vergelijkingen,gelijkenissen, allegorieën, metaforen, typen,
beelden en symbolen,op deze manier uitbeeldingen gevend die bijna
iedereen, ongeachtachtergrond of opleiding, kan begrijpen. Daarnaast
geeft Hijvoorbeelden uit het werkelijke leven, ontleend aan het gehele
spectrumvan menselijk en geestelijk leven over lange tijdsperioden. We
hebbentoegang tot de wijsheid der eeuwen! De bijbel is een bron van
kennis inhet bijzonder nuttig betreffende relaties, toepasselijk en
praktischvoor iedereen die gelooft, op welke tijd dan ook in de
menselijkegeschiedenis.
Een groot deel van de bijbelse instructie ademt de sfeer van land-
entuinbouw. God maakt gebruik van bekende aspecten uit de land-
entuinbouw, zoals druiven, olijven, appels, vijgen, ossen,
mosterd,granaatappelen, tarwe, haver, gerst, bloemen, boeren, ploegen,
zaaien,planten, oogsten, bemesten, regen op de juiste tijd, onkruid en
zaden.Hij gebruikt deze ideeën om praktische morele en
geestelijkeinstructies te illustreren aan hen die geloven.
Als middel tot onderwijs wordt de algemene term "vrucht" vaker
gebruiktdan alle andere termen uit de land- en tuinbouw. In fysiek
opzichtworden vruchten algemeen beschouwd als het zaaddragende product
van eenplant. Vele van hen zijn eetbaar en plezierig en voedzaam om te
eten.Terwijl de bijbel dit onderschrijft, stelt zij vrucht vaak ook aan
deorde als het product van inspanning of om een symbolische betekenis
teverschaffen.
Zo vinden we zegswijzen als: "vrucht van het geboomte in de
hof"(Genesis 3:2), "vruchten der aarde" (Genesis 4:3) en "vrucht van
deschoot" (Genesis 30:2). Vrucht wordt in het Nieuwe Testament, nog
meerdan in het Oude Testament, vaak symbolisch gebruikt als het product
vaneen goed of een slecht leven, een gehoorzaam of een ongehoorzaam
leven.
Vrucht als symbool
Het onderwijs van Johannes de Doper aan de Farizeeën en
Sadduceeën in Mattheüs 3:8 is hiervan een voorbeeld:
Mattheüs 3:8 Brengt dan vrucht
voort, die aan de bekering beantwoordt.
Vrucht symboliseert het resultaat of product van bekering. De vruchtvan
bekering tot God is onder andere een verandering in houding tenopzichte
van Hem en Zijn wet. Het vertegenwoordigt het uitbannen vanvijandigheid
jegens Hem, evenals het omzetten van ongehoorzaamheid aanZijn Woord in
gehoorzaamheid. Het kan ook duiden op een verandering vanstatus en
verwantschap van zoon van Satan (Johannes 8:44) in zoon vanGod
(Romeinen 8:14).
Jeremia 6:19 is een duidelijk voorbeeld
uit het Oude Testament:
Jeremia 6:19 Hoor, gij aarde, zie, Ik breng onheil over dit volk,
devrucht van hun eigen overleggingen, want zij luisteren niet naar
mijnwoorden, en mijn wet verwerpen zij.
Onheil is het gevolg, de vrucht, van kwade gedachten. De les
isduidelijk: Dit soort onheil begint met kwade gedachten, gaat verder
metkwade daden die bittere en pijnlijke ervaringen voor de dader zelf
enanderen voortbrengen. Waarom streven we er niet naar de bittere
vruchtvan kwade gedachten te vermijden door onze gedachten naar het
goede teleiden?
Romeinen 6:21-22 laat vrucht zien als
product in zowel slechte als goede zin:
Romeinen 6:21-22 Wat voor vrucht hadt gij toen? Dingen, waarover gij
unu schaamt; immers, het einde daarvan is de dood. 22 Maar
thans,vrijgemaakt van de zonde en in de dienst van God gekomen, hebt
gij totvrucht uw heiliging en als einde het eeuwige leven.
De context beantwoordt wat de vrucht in elk vers symboliseert. In
vers21 is het resultaat van de daden waarover we ons nu schamen, de
dood.Maar wegens Gods roeping en onze bekering die daarop volgde, is
onzestatus en relatie met Hem gewijzigd en evenzo wat we in ons
levenvoortbrengen. We zijn nu Zijn slaven in plaats van die der zonde;
wijbrengen nu vrucht voort voor heiliging in plaats van voor schaamte
endood. Tenslotte zal God ons eeuwig leven geven. De keus is aan
ons.Welke vrucht hebben we liever: schaamte en dood of heiliging en
leven?
Goede vrucht voortbrengen
De bijbel laat zien dat het voortbrengen van goede vrucht nog
andere,meer specifieke oorzaken heeft dan Gods roeping en bekering.
Romeinen7:4-6 is een goede plaats om te beginnen:
Romeinen 7:4-6 Bijgevolg, mijn broeders, zijt ook gij dood voor de
wetdoor het lichaam van Christus om het eigendom te worden van een
ander,van Hem, die uit de doden opgewekt is, opdat wij Gode vrucht
zoudendragen. 5 Want toen wij in het vlees waren, werkten de
zondigehartstochten, die door de wet geprikkeld worden, in onze leden,
om voorde dood vrucht te dragen; 6 maar thans zijn wij van de wet
ontslagen,dood voor haar, die ons gevangen hield, zodat wij dienen in
de nieuwestaat des Geestes en niet in de oude staat der letter.
We voegen hier Romeinen 1:13, 15 aan toe, waarbij we eraan dienen
tedenken dat Paulus zich richt tot de gemeente in Rome, een gemeente
diehij niet had gesticht en ook nog nooit had bezocht:
Romeinen 1:13, 15 Doch ik stel er prijs op, broeders, dat gij weet,
datik dikwijls het voornemen heb opgevat tot u te komen - waarin iktot
nu toe verhinderd ben - om ook onder u enige vrucht tehebben, evenals
onder de andere heidenen. ... 15 Vandaar mijnbereidheid om ook u te
Rome het evangelie te brengen.
De vrucht die hij wilde zien bestond niet uit nieuwe
bekeringen.Filippenzen 4:17, waar Paulus een gemeente instrueert
waarmee hij zichnauw verbonden voelde, helpt uit te leggen wat de
apostel bedoelde:
Filippenzen 4:17 Niet, dat het mij om de gave te doen zou zijn, maarhet
is mij te doen om de opbrengst, die als een tegoed op uw
rekeningaangroeit.
Door zijn schrijven aan een bestaande gemeente van bekeerde
mensen,maakte hij duidelijk dat hij wilde, dat ze de vrucht der
gerechtigheidzouden voortbrengen door gebruik te maken van geloof in
Gods Woord (hetevangelie). Zij konden dit doen door zich in
gehoorzaamheid aan Godsonderwijs te onderwerpen door de kracht en
leiding van Zijn Geest inhen.
Als herder of pastor, maakt hij ook aanspraak op die vrucht, daar
dezein hen zou toenemen als resultaat van zijn steeds
diepergaandeonderwijs in het evangelie. Het onderwijs in de
Romeinenbrief geeft eenvoorbeeld van de diepgang van zijn boodschappen
die hij mondeling zouhebben gegeven als hij daar zou zijn geweest. De
goede werken die zijvoortbrachten door het gebruik van Gods Woord
zouden ook op zijnrekening komen als de vrucht van zijn inspanningen
voor hen. Alsstudenten het goed doen, is hun succes de vrucht van de
inspanningenvan een leraar.
Filippenzen 4:17 legt daarentegen ook uit dat Paulus in dit opzichtniet
zelfgericht is. Hij verlangt ernaar dat zij vrucht voortbrengendoor
goede werken, zodat zij het voordeel daarvan kunnen ontvangen. Devrucht
wordt op hun rekening bijgeschreven. Dus het voortbrengen vangoede
vrucht vereist gezond onderricht door een gekwalificeerde
leraar(Handelingen 8:30-31), het Woord van God, de Heilige Geest,
eengelovige en ontvankelijke geest en het toepassen van het onderwijs.
Veel vrucht dragen
In Johannes 15:1 begint Jezus een boodschap waarin Hij de wijnstok als
illustratie gebruikt. Hij concludeert in vers 8:
Johannes 15:8 Hierin is mijn Vader verheerlijkt, dat gij veel vrucht
draagt en gij zult mijn discipelen zijn.
In vers 16 noemt Hij alweer vrucht in relatie met Zijn onderrricht:
Johannes 15:16 Niet gij hebt Mij, maar Ik heb u uitgekozen en
uaangewezen, opdat gij zoudt heengaan en vrucht dragen en uw vrucht
zoublijven, opdat de Vader u alles geve, wat gij Hem bidt in mijn naam.
In deze context is het dragen van vrucht gegeneraliseerd. Het
omvatalles dat wordt voortgebracht als resultaat van hun inspanningen
om hetevangelie te verkondigen, hun dienen in het hoeden van de kerk en
hunpersoonlijk overwinnen en groeien naar het beeld van God. Zij
brengenallen eer aan God door de dramatische verandering ten goede
teverkondigen die plaatsvindt als gevolg van het verbonden zijn met
deWijnstok, waardoor ze in staat zijn op Hem te bouwen en Zijn kracht
tebenutten om vrucht voort te brengen.
Vers 16 stipt kort de kwaliteit van de vrucht aan die God verlangt.
Ditvers impliceert dat de discipelen rijk aan goede werken moeten zijn
enernaar dienen te streven vrucht voort te brengen die stand houdt.
Godwil dat de vrucht stand houdt, zowel in henzelf (door Gods karakter
teontwikkelen) als in anderen (in bekeringen zodat de kerk groeit
enblijft bestaan).
De rest van het vers verbindt verhoord gebed direct met hetvoortbrengen
van vrucht. We zijn allen geroepen deel te hebben aan hetwerk van de
kerk, al is het alleen maar ervoor te bidden. God heeftniet iedereen
geroepen dienst te doen in de frontlinies: om alsapostelen het
evangelie te verkondigen. Maar daar God ons allen heeftgeroepen en
gekozen, hebben wij de verantwoordelijkheid vrucht voort tebrengen die
past bij onze plaats in het lichaam, zodat we allen Godverheerlijken.
De vrucht van de Geest
De vruchten waar het om draait worden opgesomd in Galaten 5:22, waar
Paulus schrijft:
Galaten 5:22 Maar de vrucht van de Geest is liefde, blijdschap,
vrede,lankmoedigheid, vriendelijkheid [Statenvertaling:
goedertierenheid],goedheid, trouw, zachtmoedigheid, zelfbeheersing.
Deze kwaliteiten of deugden worden door de werking van de Heilige
Geestin ons voortgebracht. Zij groeien in iemand die, door geloof,
GodsWoord gehoorzaamt door de leiding en de kracht van Gods Geest. Het
isduidelijk dat de volgende elementen moeten worden gebruikt, opdat
dejuiste vrucht wordt voortgebracht: Gods Woord, Zijn Geest, geloof
engehoorzaamheid aan Gods Woord. Deze, naast een aantal andere,
brengende belangrijkste vruchten van gerechtigheid voort.
Geleid door de Geest
Paulus schrijft in Romeinen 8:14:
Romeinen 8:14 Want allen, die door de Geest Gods geleid worden, zijn
zonen Gods.
Galaten 5:18 helpt in het bijzonder ter verduidelijking van de
vruchtvan de Geest omdat het direct voorafgaat aan de verzen waar
Paulus dezevermeldt:
Galaten 5:18 Indien gij u echter door de Geest laat leiden, dan zijt
gij niet onder de wet.
Geleid worden door Gods Geest is een noodzakelijke voorwaarde tot het
in ons voortbrengen van de vrucht van de Geest.
Let erop dat het vers zegt "leiden", niet slepen, dwingen, opleggen
oftoeschrijven. Dit vult aan wat Jezus zegt in Johannes 16:13:
Johannes 16:13 doch wanneer Hij komt, de Geest der waarheid, zal Hij
ude weg wijzen tot de volle waarheid; want Hij zal niet uit
Zichzelfspreken, maar al wat Hij hoort, zal Hij spreken en de toekomst
zal Hiju verkondigen.
Sommige van de werkwoorden in dit vers zijn sprekend.
"Wijzen","spreken" en "verkondigen" tonen aan dat God ervoor heeft
gekozen onste overtuigen en niet te dwingen. Bovendien geven ze de
duidelijkeindruk dat de volgelingen en hoorders iets uit zichzelf
zullen moetendoen.
Ze zullen keuzes moeten maken, aandacht schenken aan wat er is gezegdof
geschreven, en hun wil moeten richten en hun keuzes moeten waarmakenom
hun Gids te blijven vergezellen en van Hem te blijven leren. Zonderdeze
Handelingen zullen ze geen vrucht voortbrengen omdat zeonvoldoende of
verkeerde stappen ondernemen.
Een leraar kan geen kennis, begrip of wijsheid aan een studentopleggen.
De student moet in dit proces meewerken. Zonder dezemedewerking wordt
weinig of geen vrucht voortgebracht. De bijbel toontde Geest van God
als beïnvloedend, suggererend en, als we er voorkiezen dit toe
te laten, de belangrijkste rol - misschien zelfsde overheersende rol -
in ons leven te spelen. Dit is goed omdatGod goed is, en als we ons
overgeven zal de vrucht van Zijn Geest inons leven worden voortgebracht.
Zijn we er ons van bewust dat een goddelijke invloed ons wegtrekt vande
verderfelijke hartstochten en ijdelheden van deze wereld? Zijn weons
bewust van een verlangen om ons aan die invloed te onderwerpen engeleid
te worden op wegen van heiligheid en leven? Bieden we tegenstandof
volgen we energiek en van harte, waarbij we trots doden,hartstochten
onderwerpen, lust vernietigen, roddelen een halt toeroepen, ambities
ondergeschikt maken en de liefde voor de rijkdom entrends van deze
wereld uitroeien?
God zal ons niet op het verkeerde pad leiden. Onze ware liefde,
vreugdeen blijdschap bestaan alleen in het onszelf geheel aan Hem
overgeven enbereid te zijn door Zijn ongeziene hand te worden geleid
enbeïnvloed. Door de Geest te worden geleid is vrijwillig en
bewustkiezen voor onderwerping aan het Woord van God.
De kracht van God
De Heilige Geest wordt in het algemeen beschreven als de kracht vanGod;
dit is zeker correct, maar kracht komt in verschillende vormenvoor. Er
is een stromende kracht veroorzaakt door de beweging van eenvoorwerp.
In deze zin gebruikt God water om een aspect van de HeiligeGeest te
illustreren (Johannes 7:37-39). Er is een genezende envoedende kracht;
God gebruikt olie om deze vorm van Zijn Geest teillustreren. Woorden en
symbolen die we gebruiken om ideeën weerte geven, het ruwe
materiaal van onze gedachten, hebben een enormekracht om te
beïnvloeden. Daarom zegt God door Jezus dat Zijnwoorden "geest
zijn en leven" (Johannes 6:63).
Woorden geven ons het vermogen ideeën te communiceren van de
enegeest naar een andere of naar vele andere. Zij hebben in zich de
krachtte onderwijzen, te bemoedigen, te ontmoedigen, naar de zin te
maken,boos te maken, kwaad af te schilderen, te inspireren, enthousiast
temaken, te scheppen of te vernietigen. Zij kunnen een ander
vangedachten doen veranderen, hem motiveren stil te staan of voort
tegaan, te doen, ongedaan te maken of opnieuw te doen. De kracht
vanwoorden is bijna onbegrensd.
Als we de vrucht van de Geest bestuderen, ontdekken we dat alleaspecten
daarvan iets vandoen hebben met onze geest. Woorden vormen eengroot
gedeelte van het materiaal waarmee onze geest werkt, en spelendaarom
een zeer grote rol in wat iemand in zijn leven voortbrengt. Hetis geen
samenloop van omstandigheden dat Jezus het Woord van God is, endat de
bijbel, de geschreven Openbaring van God en Zijn doel, ook hetWoord van
God is! God probeert ons iets duidelijk te maken. Hij isbezorgd over
onze geest omdat wat die geest ingaat zal bepalen wat wemet ons leven
zullen voortbrengen. Zal dat vrucht zijn tot eeuwig levenof vrucht tot
de dood?
We kunnen niet denken op basis van wat we niet hebben. Hoe kunnen we-
als we niet het juiste materiaal hebben om ons denken op tebaseren - de
juiste dingen voortbrengen? We zijn altijd, of we nubedelaar zijn of
koning, beperkt door de inhoud van onze geest. Pauluslaat dit zien in
Efeziёrs 2:1-3:
Efeziёrs 2:1-3 Ook u, hoewel gij dood waart door uw overtredingen
enzonden, 2 waarin gij vroeger gewandeld hebt overeenkomstig de
loopdezer wereld, overeenkomstig de overste van de macht der lucht, van
degeest, die thans werkzaam is in de kinderen der ongehoorzaamheid, 3-
trouwens, ook wij allen hebben vroeger daarin verkeerd, in debegeerten
van ons vlees, handelende naar de wil van het vlees en van degedachten,
en wij waren van nature, evenzeer als de overigen, kinderendes toorns
-, ...
Dit openbaart ons dat ieder menselijk wezen dat ooit heeft geleefd
(metuitzondering van Jezus), slaaf is geweest van de manier van denken
diezijn oorsprong vond bij de prins van de macht der lucht,
Satan.Daardoor vervulden we de verlangens van ons vlees en ons denken.
Daaronze geest inderdaad weinig anders had om mee te werken, konden we
ookniets anders voortbrengen! We brachten de vrucht voort van een
geest,maar niet de Geest van God.
1 Corinthiёrs 2:7-8
verduidelijkt dit:
1 Corinthiёrs 2:7-8 maar wat wij spreken, als een geheimenis, is
deverborgen wijsheid Gods, die God (reeds) van eeuwigheid
voorbeschiktheeft tot onze heerlijkheid. En geen van de beheersers
dezer eeuw heeftvan haar geweten, want indien zij van haar geweten
hadden, zouden zijde Here der heerlijkheid niet gekruisigd hebben.
Door hen die Christus doodden als illustratie te gebruiken, laat
Pauluszien dat iedereen gevangene is geweest van onwetendheid met
betrekkingtot God en Zijn weg. Gods wijsheid was verborgen voor "de
heersers vandeze eeuw". Hadden ze deze wijsheid gehad, dan zou hun
geest over hetmateriaal hebben beschikt om tot een totaal andere
conclusie te komenmet betrekking tot hoe met Christus te handelen. Zij
hadden dan ookanders gehandeld.
De wijsheid van God was ook voor ons verborgen, totdat God ons doorZijn
Geest begon te leiden. 1 Corinthiёrs 2:10-12 licht ons in over
deverandering die dit in onze levens bracht:
1 Corinthiёrs 2:10-12 Want óns heeft God het geopenbaard
door deGeest. Want de Geest doorzoekt alle dingen, zelfs de diepten
Gods. 11Wie toch onder de mensen weet, wat in een mens is, dan des
mensen eigengeest, die in hem is? Zo weet ook niemand, wat in God is,
dan de GeestGods. 12 Wij nu hebben niet de geest der wereld ontvangen,
maar deGeest uit God, opdat wij zouden weten, wat ons door God in
genadegeschonken is.
God liet het evangelie tot ons prediken door middel van woorden.
Wijgeloofden ze en bevrijd van de slavernij van bedrog en
geestelijkeonwetendheid door Gods roeping en vergeving door het bloed
vanChristus, hebben we nu toegang tot een nieuwe en oneindig
groteredimensie van leven. Bovendien hebben we nu de beschikking over
het ruwemateriaal voor onze geest om de vrucht van de Geest van God
voort tebrengen.
1 Corinthiёrs 2:13-14 voegt
hieraan toe:
1 Corinthiёrs 2:13-14 Hiervan spreken wij dan ook met woorden, die
nietdoor menselijke wijsheid, maar door de Geest geleerd zijn, zodat
wijhet geestelijke met het geestelijke vergelijken. 14 Doch
eenongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is, want
hetis hem dwaasheid en hij kan het niet verstaan, omdat het
slechtsgeestelijk te beoordelen is.
Zonder Gods Geest waren we beperkt tot het voortbrengen van
dingenbinnen de mogelijkheden van de menselijke geest gekoppeld aan
debeïnvloeding door Satan. Hoewel we prachtige
materiële dingenkonden voortbrengen, was de geestelijke en
morele vrucht overwegendslecht. Wat kan Satans geest anders
voortbrengen? Maar nu "groeien"- zoals het gezegde luidt - "de bomen
tot in de hemel"omdat de toegang tot de Geest van God ons in staat
stelt (natuurlijkmet Zijn hulp) het leven voort te brengen dat God Zelf
leeft -eeuwig leven.
Vrucht voortbrengen door de
"wens der gedachten"?
Zo te handelen is echter niet gemakkelijk omdat de christen een
menswordt met twee naturen. De oude natuur, doortrokken van de
oudedenkpatronen en gewoonten geleerd in deze wereld die onder invloed
ligtvan de boze (1 Johannes 5:19), en de nieuwe goddelijke
natuur,ontvangen bij de verwekking door God (2 Petrus 1:3-4), bestaan
naastelkaar. Deze twee zijn onverzoenlijke tegenstanders, met de
christen ertussenin, gedwongen om tussen hen te kiezen.
In Galaten 5:16-17 zegt
Paulus:
Galaten 5:16-17 Dit bedoel ik: wandelt door de Geest en voldoet nietaan
het begeren van het vlees. 17 Want het begeren van het vlees gaatin
tegen de Geest en dat van de Geest tegen het vlees - want dezestaan
tegenover elkander - zodat gij niet doet wat gij maar wenst.
Ook hier is de context van deze verzen van belang om het
voortbrengenvan de vrucht van de Geest te kunnen begrijpen. Deze verzen
gaanonmiddellijk vooraf aan de opsomming van de vrucht van de
Geest,aantonend dat Paulus bedoelt te zeggen dat die vrucht slechts
door veelinwendige strijd voortgebracht zal worden.
Dit is waar, omdat gehoorzaamheid aan Gods Woord nodig is om de
vruchtvan de Geest voort te brengen en de christen in twee richtingen
wordtgetrokken of geleid. De ene probeert ons de verlangens van onze
oudenatuur te doen bevredigen, terwijl de andere leidt naar
hetvoortbrengen van de vrucht van de nieuwe natuur. Paulus legt
zijnervaringen hiermee vast in Romeinen 7:15-19:
Romeinen 7:15-19 Want wat ik uitwerk, weet ik niet; want ik doe nietwat
ik wens, maar waar ik een afkeer van heb, dat doe ik. 16 Indien iknu
wat ik niet wens, toch doe, stem ik toe, dat de wet goed is. 17 Dochdan
bewerk ik het niet meer, maar de zonde, die in mij woont. 18 Wantik
weet, dat in mij, dat wil zeggen in mijn vlees, geen goed woont.Immers,
het wensen is wel bij mij aanwezig, maar het goede uitwerken,kan ik
niet. 19 Want niet wat ik wens, het goede, doe ik, maar wat ikniet
wens, het kwade, dát doe ik.
Maarten Luther zei "Christenen zijn geen stokken of stenen." Als
mensenzijn we schepselen met verlangens, hartstochten en emoties.
Zeker, hoebeter we leren te wandelen in de Geest, hoe meer we ons vlees
inbedwang zullen houden. Maar vlees en Geest blijven en het
conflicttussen beide is fel en onverzoenlijk.
We behoeven echter niet ontmoedigd te geraken over dit conflict,
omdatPaulus ons ook een oplossing geeft waarnaar we kunnen uitzien.
InRomeinen 7:24-25 roept hij uit:
Romeinen 7:24-25 Ik, ellendig mens! Wie zal mij verlossen uit
hetlichaam dezes doods? Gode zij dank door Jezus Christus, onze
Here!Derhalve ben ik zelf met mijn verstand dienstbaar aan de wet Gods,
maarmet mijn vlees aan de wet der zonde.
Iedere christen die de vrucht van de Geest probeert voort te
brengen,zal deze combinatie van klagen over zondigheid en
vreugdevolleuitdrukking van dankbaarheid over de zekerheid van
verlossing ervaren.De niet-bekeerden voelen de pijnlijke strijd tegen
de zonde niet metdezelfde intensiteit als de bekeerden. De bekeerden
ervaren dat hunvrede is verstoord en kunnen zich ellendig voelen in hun
geweten.
Maar hieraan is ook een goede kant verbonden. We weten dat het
degoddelijke natuur verlaagt, en het vernedert ons te weten dat we
hebbentoegegeven aan kwade neigingen. We beseffen dan beter dat de wet
onsniet te hulp kan komen, ook andere mensen niet en onze eigen
krachtheeft ons al in de steek gelaten. Daarom zal - als we
Godwerkelijk willen verheerlijken en geestelijke vrucht
willenvoortbrengen - dit conflict ons tot God brengen in
diepgaandoprecht gebed om de kracht die alleen Hij ons kan geven. Gods
Woord, enuiteindelijk ook onze eigen ervaring, bewijst dat we zonder
Christusniets kunnen doen!
Een enkelvoudige vrucht
Het kan helpen op te merken dat Paulus "vrucht" in het
enkelvoudschreef, erop duidend dat we moeten begrijpen dat de vrucht
uit eenaantal componenten bestaat, maar tegelijkertijd worden ze
allevoortgebracht in elke persoon die door de Geest wordt geleid.
Ditbetekent niet dat iedere component in exact dezelfde omvang aanwezig
iszoals bijvoorbeeld de partjes van een sinaasappel. Het geeft ook
geenaanduiding over de omvang of kwaliteit van zo'n component in
elkepersoon. Het dient echter om ons te bemoedigen door het besef dat
elkecomponent in zekere mate zal worden voortgebracht.
Paulus bracht nadrukkelijk onder de aandacht dat de bron van de
vrucht"de Geest" is om ons er volledig van te doordringen dat
dezekwaliteiten niet voortkomen uit onze natuur. De ondeugden of
"werkenvan het vlees" opgesomd in Galaten 5:19-21 zijn het
voortbrengsel vanons menselijk hart. Maar de geestelijke vrucht wordt
voortgebracht dooreen "vreemde" invloed, de werking van de Heilige
Geest. Zelfs nabekering is ons hart niet de bron van deze geestelijke
vrucht.
Een laatste punt van belang is dat Paulus negen kwaliteiten
opnoemt.Deze kunnen netjes verdeeld worden in drie algemene groepen,
elkbestaande uit drie kwaliteiten. We kunnen natuurlijk enige
overlappingverwachten in de toepassing van de groepen, maar in 't
algemeen beeldtde eerste groep - liefde, vreugde en vrede - de geest
vaneen christen uit in de meest algemene zin met speciale nadruk op
zijnrelatie met God. De tweede groep - lankmoedigheid,goedertierenheid
en goedheid - bevat sociale deugden diesamenhangen met onze gedachten
en Handelingen jegens onze naaste. Delaatste groep - trouw,
zachtmoedigheid en zelfbeheersing -laat zien hoe een christen ten
opzichte van zichzelf dient te zijn metbenadrukking van zijn
geestelijke en morele betrouwbaarheid.
Elk van deze deugden is een kwaliteit waarnaar we sterk dienen
teverlangen, want zonder hen kunnen we niet op de juiste manier
hetdenken en de weg van God weerspiegelen. De vrucht van de
Geestweerspiegelt de deugden die God aan de mens kenbaar wil maken.
ToenJezus mens werd, verheerlijkte Hij inderdaad door zijn leven onze
Vaderin de hemel. God is natuurlijk veel meer dan deze korte opsomming
vandeugden. Maar het eerst zoeken van het Koninkrijk van God en
Zijngerechtigheid door onderwerping aan Zijn Woord zal
dezekarakteristieken van God in ons voortbrengen. Dan, als we als
Christusworden, zullen we evenals Hij God verheerlijken.
Deze studie-serie bestaat uit de volgende
onderdelen:
De vrucht van de Heilige Geest | De Gaven van de Heilige Geest |
---|---|
Inleiding Hoop Liefde Vreugde Vrede Geduld Goedertierenheid Goedheid Trouw Zachtmoedigheid |
Inleiding Tongentaal Vertolking van Tongen Profetie Woord van Kennis Woord van Wijsheid Onderscheiden van Geesten Geloof Genezing Wonderwerken |
READ THE BOOK - THE BIBLE CHANGE YOUR LIFE
INFO: DE WEG - DE WAARHEID - HET LEVEN - FILM - AUDIO
DE WEG | DE WAARHEID | HET LEVEN | FILM | AUDIO
HOLYHOME.NL USE NO COOKIES - REPORT DEAD LINKS
Waard om te weten :
Een hartelijk welkom op de siteDeze pagina printen
Sitemap
Wie zoekt zal vinden
FAQ - HELP
Kerk
Zondag
Advent
Kerstfeest
Driekoningen
Vastentijd
Goede Vrijdag
Aswoensdag
Palmzondag
Palmpasen
De stille week
Witte donderdag
Stille zaterdag
Paaswake
Pasen - Paasfeest
Hemelvaartsdag
Pinksteren
Biddag
Dankdag
Avondmaal
Doop
Belijdenis
Oudjaarsdag
Nieuwjaarsdag
Sint Maarten
Sint Nicolaas
Halloween
Hervormingsdag
Dodenherdenking
Bevrijdingsdag
Koningsdag / Koninginnedag
Gebedsweek
Huwelijk
Begrafenis
Vakantie
Recreatie
Feest- en Gedenkdagen
Symbolen van herkenning
Leerzame antwoorden op levens- en geloofsvragen
Hebreeën 4:12 zegt: "Want levend en krachtig is het woord van God, en scherper dan een tweesnijdend zwaard: het dringt diep door tot waar ziel en geest, been en merg elkaar raken, en het is in staat de opvattingen en gedachten van het hart te ontleden". Lees eens: Het zwijgen van God
God heeft zoveel liefde voor de wereld, dat Hij Zijn enige Zoon heeft gegeven; zodat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft. Lees eens: God's Liefde
Schat onder handbereik
Bemoediging en troost
Bible-people - stories of famous men and women in the Bible
Bible-archaeology - archaeological evidence and the Bible
Bible-art - paintings and artworks of Bible events
Bible-top ten - ways to hell, films, heroes, villains, murders....
Bible-architecture - houses, palaces, fortresses
Women in the Bible - great women of the Bible
The Life of Jesus Christ - story, paintings, maps
Read more for Study Apocrypha, Historic Works
GELOOF EN LEVEN een
KLEINE HULP VOOR ONDERWEG
Wie zoekt zal vinden
Boeiende Series :
BijbelvertalingenBijbel en Kunst
Bijbels Prentenboek
Biblische Bildern
Encyclopedie
E-books en Pdf
Prachtige Bijbelse Schoolplaten
De Heilige Schrift
Het levende Woord van God
Aan de voeten van Jezus
Onder de Terebint
In de Wijngaard
De Bergrede
Gelijkenissen van Jezus
Oude Schoolplaten
De Zaligsprekingen van Jezus
Goede Vruchten
Geestesgaven
Tijd met Jezus
Film over Jezus
Barmhartigheid
Catechese lessen
Het Onze Vader
De Tien Geboden
Hoop en Verwachting
Bijzondere gebeurtenissen
De Bijbel is boeiend
Bijbelverhalen in beeld
Presentaties en Powerpoints
Bijbelse Onderwerpen
Vrede van God voor jou
Oude bijbel tegels
Informatie over alle kerken in Nederland: Kerkzoeker
Bible Study: The Bible alone!
L'étude biblique: Rien que la Bible!
Bibelstudium: Allein die Bibel!
Materiaal voor het Digibord
Werkbladen Bijbelverhalen Bijbellessen
OT Hebreeuws-Engels
NT Grieks-Engels
Naslagwerken
Belijdenissen
Een rijke bron
Missale Romanum + Afbeeldingen
Stripboek over Jezus
Christelijke Symbolen
Plaatjes Afbeeldingen Clipart
Evangelie op Postzegels
Harmonium Huisorgel
Godsdiensten en Religies
Herinnering aan Kerken
Christian Country Music
Muzikale ontspanning
Software voor Bijbelstudie
Hartverwarmende Klanken
Read and Hear the Holy Bible
Luisterbijbel
Bijbel voor Slechtzienden Begrippenlijst -1- -2-
Meer weten over de Psalmen, gezangen, liturgieën, belijdenisgeschriften: Catechismus, Dordtse Leerregels en veel andere informatie? . Kijk op: Online-bijbel.nl(What's good, use it)