HOME | STUDIEBIJBEL | BIJBELSTUDIES | BIJBELATLAS | BIJBELSEGESCHIEDENIS | NIEUWS
Verkondiging - Preken - 01
De Bijbel is niet een boek wat je zomaar even van kaft tot kaft leest. Het kan lastig zijn om je weg door de Bijbel te vinden, als je niet weet wat zich wanneer heeft afgespeeld. Deze site kan je helpen om de Bijbel beter te leren kennen. Ontdek de bron van vrede, het Woord van God:
PREEK - EEN ZAAK VAN KEUZE EN VERKENNING
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
Inleiding
Heel wat predikanten en kerkenraden zijn, vaak met behulp van een
liturgiecommissie, bezig met de inrichting van de eredienst, die in de
zondagse kerkdienst in praktijk gebracht moeten worden. Vanuit het
deputaatschappen eredienst is het de ervaring dat het blijkbaar moeite
kost om het aanwezige studiemateriaal en kerkelijke besluiten om te
zetten in concreet beleid. Daarom hier een praktische handreiking om
een plan voor de liturgie op te zetten aan de hand van het
zogenaamde kerkelijk jaar. Er zijn aan 'het kerkelijk jaar'
ook allerlei theologische beschouwingen opgehangen. Daar kan ik weinig
mee. Maar een kerkorde roept ons iop de kerkelijke feestdagen te
onderhouden. Deze feestdagen vormen de markeringspunten voor een
structurering van de liturgie over een heel jaar.
Vooraf eerst
even over een droom:
EEN
GEMEENSCHAP VOOR EN DOOR THEOLOGIESTUDENTEN
De droom over een gemeenschap waar theologiestudenten biddend, delend
en zingend ‘in een voud van hart’ (Handelingen
2:46) kunnen wonen en studeren. Hij schrijft: ‘Steeds vaker
hoor je theologiestudenten die hardop praten over de moeite waarmee zij
hun studentenjaren doorworstelen. De academische doordenking van God,
geloof en gemeente vergt veel van theologiestudenten omdat deze
doordenking ons eigen bestaan raakt. We zijn gegrepen door het
Evangelie, dat we nu op de snij- tafel van de analyse leggen. Dat is op
zich niet verkeerd, maar de in de faculteit heersende eis van absolute
objectiviteit trekt onze wetenschapsbeoefening scheef. Jezus Christus
is Heer over ons leven, maar zijn heerschappij lijkt hier te eindigen.
De eis van een puur rationele houding drukt ons eigen bestaan in het
nauw. Onze wetenschapsbeoefening gebeurt los van onze passie en
creativiteit.
Daarom spreken theologiestudenten regelmatig over het keurslijf waar ze
in zitten: je durft nauwelijks creatief te preken want: ‘wat
is verantwoord?’.
Als je preekt doe je het tot in de details correct — om te
ontdekke dat de luisterende gemeente allang vertrokken is.
Je durft nauwelijks te bidden want: ‘wat is verant
woord?’ AJs je bidt ben je op je hoede — om te
ontdekken dat het koude woorden zijn geworden, politiek correct en
nietszeggend.
Je durft nauwelijks te evangeliseren want ‘wat is
verantwoord?’ Als je iemand spreekt buiten de kerk komt je
geloof er als een theoretische verhandeling uit—om te
ontdekken dat je onbereikbaar bent geworden voor de ander. En dat
terwijl er zoveel in ons lééft van de levende
God! Steeds vaker praten we over ons verlangen niet alleen geoefende
maar ook gedreven theologen te zijn. Niet alleen kwalitatieve
wetenschap, maar ook een kwalitatief geloofsleven. Waarom hoort gebed
niet thuis in de collegebanken? Waarom is het ‘not done! om
onder elkaar te spreken over ons dagelijks leven met God?
Waarom hoor je overal over ‘de spiritualiteit van de
theoloog’, maar nergens een gesprek van hart tot hart over de
knagende twijfel of de vlammende hartstocht voor de Heer? Waar wordt er
nog gebiecht en getroost? Ook op de disputen erkent men dat men met
regelmaat langs elkaar heen leeft in de discussie, de (bijbel)kring en
de preekoefening.
Wij dromen van een gemeenschap waar theologiestudenten aan den lijve
ervaren dat de academische theologiebeoefening gevuld mag zijn met
Christus’ lévende tegenwoordigheid. Zodat men
biddend en zingend kan studeren. Een huis met een kapel om je terug te
trekken in de verborgenheid van de Vader Een huis met een
gemeenschappelijke kamer om op de bank te hangen, wekelijks samen te
eten en de Bijbel te bestuderen. Een huis met een zaal waarin voor en
door studenten avonden worden georgani seerd: wetenschappelijk
onderwijs, evangelisatieactiviteiten; een uitvalsbasis voor
theologiestudenten die bij elkaar willen komen voor geloofsopbouw en
academische vorming. Een huis met één of meerdei
huisoudsten die werken aan een vrijheidsgemeenschap waarin men tot zijn
recht komt, tot zichzelf kon Bij wie men aan kan kloppen voor een
gesprek, voor raad en daad. Zodat studenten leren niet los van zichzelf
te theologiseren, maar hun enthousiasme voor God i’iit te
theologiseren!
Wij gaan ervan uit dat zo’n gemeenschap niet georganiseerd
kan worden. Wel zetten wij ons in om een huis te vinden, te verbouwen,
één of meerdere leidinggevenden aan te stellen en
onze visie te delen. Zodat er een plek kan komen, gegrond en omgeven
door gebed, waar studenten hun twijfels vertroost zien worden tot
geloof, hun kennis genezen tot wijsheid.’
Preken
vervullen een centrale rol in het leven van de gemeente.
Juist over preken wordt veel gesproken, meningen worden uitgewisseld,
evaluaties en commentaren gevraagd of ongevraagd verstrekt. Uit de
reacties op de serie Preken leren van Jezus wordt in ieder geval dit
duidelijk: we denken veel na en spreken veel over preken. Dat doen niet
alleen predikanten maar gelukkig ook veel ‘gewone’
gemeenteleden. Daaruit spreekt een grote betrokkenheid. Maar de
meningen over preken zijn verdeeld. Hoe gaan we daar als gemeente mee
om?
De gemeente
meer betrekken bij de erediensten
Deze eerste stap is niet alleen vrij ingrijpend, maar ook behoorlijk
bepalend voor de inrichting van erediensten. Het gaat erom de gemeente
en de eredienst dichter bij elkaar te brengen, te zorgen voor een
betere wederzijdse afstemming, zonder natuurlijk ook maar iets van de
kracht van Gods Woord af te doen.
Dat kan door gemeenteleden te laten meewerken bij de voorbereiding en
uitvoering van de eredienst en met name de preek. Door ze zo te
activeren en ze een expliciete verantwoordelijkheid te geven voor
(delen van) de eredienst wordt de betrokkenheid enorm vergroot. Met
name de jeugd kan zo veel beter bereikt worden in de kerk. De speciale
kerkdiensten rond evangelisatie of voor verstandelijk gehandicapten
vormen een prima (eerste) gelegenheid om deze zaken aan te pakken.
Het
loont in velerlei opzicht de moeite hierover door te denken en het
volgende abc in het oog te houden:
- Activeren: geef gemeenteleden een actieve rol voor en in
eredienst. U kunt hierbij denken aan het voorlezen van bijbelgedeelten
of de geloofsbelijdenis, het zingen in een koor, het bespelen van
instrumenten, collecteren, het uitspreken van een gebed, enz.
- Betrekken: haal gemeenteleden erbij en betrek ze bij het
vormgeven van de eredienst zoals het meedoen in een preekwerkgroep (zie
hierna), het meedenken over de liturgie, het trainen of adviseren van
de voorganger. Ook uw kerkenraad kunt u zo mee laten denken door een te
bepreken bijbelgedeelte aan hen voor te leggen en er een bijbelstudie
over te doen.
- Committeren: geef gemeenteleden het gevoel dat ze onmisbaar
zijn: ik voel me verantwoordelijk voor de kerk(dienst). Vraag
regelmatig naar hun mening, evalueer met individuen of groepen
(verenigingen of catechisatiegroepen) de erediensten, inclusief de
preken. Kom terug op vragen uit de gemeente.
Vergroten van
de betrokkenheid van de gemeente door de preekwerkgroep
De preekwerkgroep geeft je de mogelijkheid om met een representatief
deel je preken voor- en na te bespreken. De pwg helpt de predikant bij
het voorbereiden en evalueren van preken. Zo kan de preek meer waarde,
draagvlak en specifieke afstemming krijgen. Tijdens de evaluatie kan de
predikant nagaan hoe zijn preken landen in de gemeente.
Samenstelling
De pwg bestaat uit zo’n 6 mensen die de gemeente(n)
representeren. Er dient voldoende spreiding te zijn in opleiding,
achtergrond, beroep, leeftijd en geslacht. Verder moeten de deelnemers
vanuit een aangeboden thema of bijbelgedeelte zinnige zaken kunnen
melden die bijdragen aan preken die beter landen in de gemeente.
Werkwijze
Ongeveer eens per maand komt de pwg bijeen. De predikant is de
samenroeper. Er zijn twee soorten vergaderingen (eventueel in
combinatie): een voorbereidings- en een evaluatievergadering.
Voorbereidingsvergadering
De predikant meldt -eventueel vooraf- waarover hij wil
preken. Dat preekonderwerp kan een bijbeltekst zijn, een bijbelboek,
een deel uit de catechismus of een thema. Het is verstandig om niet een
losse preek tot onderwerp van gesprek te maken maar een onderwerp te
kiezen dat in meerdere preken aan bod kan komen.
Stel een
aantal vragen
- De predikant kaart tijdens de vergadering het onderwerp aan
met eventueel enkele inleidende woorden.
- De pwg doet een korte bijbelstudie over het Schriftgedeelte.
1. Is dit een belangrijk onderwerp voor mij / onze gemeente? Waarom?
2. Welke vragen leven er rond dit onderwerp bij mij / binnen onze
gemeente?
3. Welke concrete voorbeelden die met het onderwerp verband houden ken
ik uit mijn eigen
leven / vanuit mijn eigen omgeving?
4. Wat verwacht ik van een preek (prekenserie) rond dit onderwerp.
Na deze individuele ronde vindt onder leiding van de predikant een
gesprek plaats. Het doel is om ingrediënten voor de preek te
verzamelen: deelonderwerpen, accenten, vragen en problemen, concrete
praktijkvoorbeelden, gevoelens, overwegingen, enz.
Evaluatievergadering
Na een voorbereide serie preken vindt er in de pwg een evaluatie plaats.
De predikant vraagt een ieder een antwoord te formuleren op de volgende
vragen:
1. Wat was voor mij de boodschap van deze preek/preken?
2. Wat heeft in deze preek/preken mijn vertrouwen op God versterkt?
3. Verandert deze preek/serie mijn kijk op mezelf, m'n naaste of m'n
omgeving?
4. Welk deel van deze preek/preken sprak mij speciaal aan? Waardoor
kwam dat?
5. Wat heb ik van deze preek/preken in mijn gebed gebracht?
6. Hebben de preken voldoende gebracht voor deze gemeente?
Uit de bespreking van deze vragen trekt de vergadering een
conclusie ten aanzien van:
de volgende voorbereidingsvergadering
- de volgende serie preken
- het functioneren van de pwg.
Na verloop van maximaal een uur vat de predikant samen en sluit de
vergadering.
READ THE BOOK - THE BIBLE CHANGE YOUR LIFE
INFO: DE WEG - DE WAARHEID - HET LEVEN - FILM
Remember all victims of violence worldwide
DE WEG | DE WAARHEID | HET LEVEN | FILM | AUDIO
HOLYHOME.NL USE NO COOKIES - REPORT DEAD LINKS
Waard om te weten :
Een hartelijk welkom op de siteDeze pagina printen
Sitemap
Wie zoekt zal vinden
FAQ - HELP
Kerk
Zondag
Advent
Kerstfeest
Driekoningen
Vastentijd
Goede Vrijdag
Aswoensdag
Palmzondag
Palmpasen
De stille week
Witte donderdag
Stille zaterdag
Paaswake
Pasen - Paasfeest
Hemelvaartsdag
Pinksteren
Biddag
Dankdag
Avondmaal
Doop
Belijdenis
Oudjaarsdag
Nieuwjaarsdag
Sint Maarten
Sint Nicolaas
Halloween
Hervormingsdag
Dodenherdenking
Bevrijdingsdag
Koningsdag / Koninginnedag
Gebedsweek
Huwelijk
Begrafenis
Vakantie
Recreatie
Feest- en Gedenkdagen
Symbolen van herkenning
Leerzame antwoorden op levens- en geloofsvragen
Hebreeën 4:12 zegt: "Want levend en krachtig is het woord van God, en scherper dan een tweesnijdend zwaard: het dringt diep door tot waar ziel en geest, been en merg elkaar raken, en het is in staat de opvattingen en gedachten van het hart te ontleden". Lees eens: Het zwijgen van God
God heeft zoveel liefde voor de wereld, dat Hij Zijn enige Zoon heeft gegeven; zodat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft. Lees eens: God's Liefde
Schat onder handbereik
Bemoediging en troost
Bible-people - stories of famous men and women in the Bible
Bible-archaeology - archaeological evidence and the Bible
Bible-art - paintings and artworks of Bible events
Bible-top ten - ways to hell, films, heroes, villains, murders....
Bible-architecture - houses, palaces, fortresses
Women in the Bible - great women of the Bible
The Life of Jesus Christ - story, paintings, maps
Read more for Study Apocrypha, Historic Works
GELOOF EN LEVEN een
KLEINE HULP VOOR ONDERWEG
Wie zoekt zal vinden
Boeiende Series :
BijbelvertalingenBijbel en Kunst
Bijbels Prentenboek
Biblische Bildern
Encyclopedie
E-books en Pdf
Prachtige Bijbelse Schoolplaten
De Heilige Schrift
Het levende Woord van God
Aan de voeten van Jezus
Onder de Terebint
In de Wijngaard
De Bergrede
Gelijkenissen van Jezus
Oude Schoolplaten
De Zaligsprekingen van Jezus
Goede Vruchten
Geestesgaven
Tijd met Jezus
Film over Jezus
Barmhartigheid
Catechese lessen
Het Onze Vader
De Tien Geboden
Hoop en Verwachting
Bijzondere gebeurtenissen
De Bijbel is boeiend
Bijbelverhalen in beeld
Presentaties en Powerpoints
Bijbelse Onderwerpen
Vrede van God voor jou
Oude bijbel tegels
Informatie over alle kerken in Nederland: Kerkzoeker
Bible Study: The Bible alone!
L'étude biblique: Rien que la Bible!
Bibelstudium: Allein die Bibel!
Materiaal voor het Digibord
Werkbladen Bijbelverhalen Bijbellessen
OT Hebreeuws-Engels
NT Grieks-Engels
Naslagwerken
Belijdenissen
Een rijke bron
Missale Romanum + Afbeeldingen
Stripboek over Jezus
Christelijke Symbolen
Plaatjes Afbeeldingen Clipart
Evangelie op Postzegels
Harmonium Huisorgel
Godsdiensten en Religies
Herinnering aan Kerken
Christian Country Music
Muzikale ontspanning
Software voor Bijbelstudie
Hartverwarmende Klanken
Read and Hear the Holy Bible
Luisterbijbel
Bijbel voor Slechtzienden Begrippenlijst -1- -2-
Meer weten over de Psalmen, gezangen, liturgieën, belijdenisgeschriften: Catechismus, Dordtse Leerregels en veel andere informatie? . Kijk op: Online-bijbel.nl(What's good, use it)